Straatnaambordjes

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Via » za 16 mei 2015, 19:12

Tijd voor een stukje historie voor straatnaamborden:

In de jaren '60 is ooit de NEN 3225 ontwikkeld met een dun, strak lettertype in kapitalen. Dit lettertype is op straatnaamborden (en soms ook op onderborden) toegepast vanaf de jaren '60. Amsterdam hangt nog vol met dit type straatnaambord:

AfbeeldingVan der Pekstraat Amsterdam Noord straatnaambord by Huey-dean van Eerde, on Flickr

Ook in andere varianten is dit lettertype gehanteerd, bij DOR-borden die ik ook in Brabant wel eens zie:
AfbeeldingBleeker Street or Bleker Street by Michiel2005, on Flickr

Bovenstaand lettertype is ooit vervangen door Ovink-E (een variant op Gill Sans), in eerste instantie nog zonder bies:
AfbeeldingNeed tyres? by ed, on Flickr

Later ook met bies:
AfbeeldingUTRECHT (NL) by ed, on Flickr

Daarna kwam in dezelfde stijl Ee, vervolgens Uu met een dunnere bies en nu Dd met de dunnere bies. En los daarvan hebben veel gemeentes hier in de tijd nog ontelbare varianten in lettertypes, kleuren en biezen op gehad. Dat bewijst deze link wel: https://www.flickr.com/search/?text=straatnaambord

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 mei 2015, 16:07

In Assen werd vroeger een wat dikker lettertype toegepast. Midden jaren '90 zijn de meeste straatnaambordjes vervangen, maar een paar zijn er nog. Iemand enig idee welk lettertype dit is?

https://www.google.nl/lochp?ll=53.00062 ... 72,,2,-5.7
https://www.google.nl/lochp?ll=53.0043, ... 5,,2,-3.27
https://www.google.nl/lochp?ll=52.99880 ... 4,,2,-1.75

Langs de grotere wegen in Assen (Europaweg, Overcingellaan, Industrieweg, Haarweg en Balkenweg) stonden deze straatnaamborden, helaas (bijna) allemaal vervangen door kleinere borden aan wegwijzers, lantaarnpalen of verkeerlichten. Welk lettertype is dit?

https://www.google.nl/lochp?ll=53.00819 ... 06,,1,11.5

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Kaaiman » zo 17 mei 2015, 21:58

^^ Die laatste is ook Ovink, serie D of serie E. Ook gebruikt voor de gele kentekenplaten tot 2003. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Afrit13 » zo 17 mei 2015, 22:31

En in aangepaste vorm nog steeds nog dus.

Heeft iemand een idee of, en indien zo ja waar, Ovink E ergens al dan niet gratis is te vinden?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Kaaiman » ma 18 mei 2015, 10:03

Niet te vinden, helaas.

Ik heb wel wat losse letters kunnen vinden en al met al toch nog een redelijke karakterset weten te vergaren. De letters heb ik gevonden in PDF'jes over scheepvaartborden. Daarvoor is het lettertype nog tot enkele jaren geleden gebruikt. Helaas is de kwaliteit van sommige letters en cijfers niet om over naar huis te schrijven. Misschien dat ik nog eens een SVG'tje voor de liefhebber kan uploaden.

De volledige karakterset Ovink (incl. series C, D, E, F e.d.) in gescande PDF zwerft trouwens wel ergens op dit forum rond. Alleen van het E-alfabet is ook een onderkast gemaakt, de overige series bestaan alleen uit kapitalen en cijfers.

Ovink is ontwikkeld vanuit FHWA en heeft ook de breedtematen van FHWA. De lettervormen zelf lijken echter het meest geïnspireerd te zijn door Gill. De leesbaarheid schijnt voor de meeste karakters beter te zijn dan Ee, met grote uitzondering van de letter g (wat een verrassing...).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Straatnaambordjes

Bericht door nederland24 » ma 18 mei 2015, 19:41

Via schreef:
SPOILER: TOON

Bovenstaand lettertype is ooit vervangen door Ovink-E (een variant op Gill Sans), in eerste instantie nog zonder bies:
AfbeeldingNeed tyres? by ed, on Flickr
Zijn merknamen wel toegestaan voor straatnamen?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door harry » di 19 mei 2015, 0:57

^^ Soms wel. Aegon heeft het voor elkaar gekregen een AEGONplein te hebben in Den Haag. Door bij te dragen aan de kosten voor een opknapbeurt...
Siemens in Zoetermeer ligt aan de Werner von Siemensweg. Zo zijn er ook Philipsstraten enz., tot zelfs Heveadorp en Batadorp aan toe.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Rene » di 19 mei 2015, 14:50

nederland24 schreef:Zijn merknamen wel toegestaan voor straatnamen?
Wellicht een ideetje voor de volgende Almeerse nieuwbouwwijk ?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Alfa » di 19 mei 2015, 16:03

Los van de ethische argumenten tegen (scheiding markt en overheid) speelt ook mee dat zoiets snel veroudert. Je moet maar eens een opgenomen reclameblok van 10 jaar geleden zien hoeveel merken niet meer bestaan of een andere naam hebben.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 07 dec 2019, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Palance » di 19 mei 2015, 17:18

Ik zie mogelijkheden.

* De Wegenforumweg
* Palanceplaats
* Alfa-avenue
* Harryhof
* Kaaimankade

Serieuzer: Barendrecht kent een Hooijmeijerlaan, die is vernoemd naar een beschuitfabriek die enkele jaren geleden is gesloten en gesloopt (en dus op de plek ligt waar die fabriek ooit stond)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Snelwegfreak » di 19 mei 2015, 19:14

Laan van Snelwegfreak ? ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Straatnaambordjes

Bericht door boe! » di 19 mei 2015, 20:58

Jij hebt toch al een straatnaambord?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Snelwegfreak » di 19 mei 2015, 23:22

Klopt, zie ook mijn avatar. Maar meer vermelding mag altijd :dyn_hyp:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Coen Tunnel » di 19 mei 2015, 23:29

nederland24 schreef:
Via schreef:
SPOILER: TOON

Bovenstaand lettertype is ooit vervangen door Ovink-E (een variant op Gill Sans), in eerste instantie nog zonder bies:
AfbeeldingNeed tyres? by ed, on Flickr
Zijn merknamen wel toegestaan voor straatnamen?
Waar denk je dat de merknaam Michelin vandaan komt?

Juist, van oprichters André en Édouard Michelin. De kans is dus aanwezig dat dit pad formeel naar één van die twee personen vernoemd is.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Straatnaambordjes

Bericht door JB81 » wo 20 mei 2015, 8:32

Palance schreef:Ik zie mogelijkheden.

* De Wegenforumweg
* Palanceplaats
* Alfa-avenue
* Harryhof
* Kaaimankade

Serieuzer: Barendrecht kent een Hooijmeijerlaan, die is vernoemd naar een beschuitfabriek die enkele jaren geleden is gesloten en gesloopt (en dus op de plek ligt waar die fabriek ooit stond)
* René-allee :woop:

In Breda heb je zo de Etnastraat en de Driehoefijzersstraat. Ook is er nog een Oranjeboomstraat, maar ik heb eens gelezen dat die niet vernoemd is naar het bier, maar naar een ter ere van het koninklijk huis geplante boom.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Rene » wo 20 mei 2015, 9:34

Palance schreef:Serieuzer: Barendrecht kent een Hooijmeijerlaan, die is vernoemd naar een beschuitfabriek die enkele jaren geleden is gesloten en gesloopt (en dus op de plek ligt waar die fabriek ooit stond)
Dat komt natuurlijk wel vaker voor.

Zo heb je in Haarlem de Beijnesweg en de Beijneshal en in Utrecht de Demkaweg.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door RSK » wo 20 mei 2015, 9:36

^^ In Bodegraven heeft men de nieuwe 'straten' op het voormalige Andrélon-complex niet naar het merk genoemd. 'Vlijt en Phoenix' verwijst naar de twee gebouwen die daar stonden, 'André de Jongstraat' naar de oprichter en 'Bodelohof' is afgeleid van de naastgelegen Bodelolaan, die dan weer van de heerlijkheid Bodelo komt, de oudste vermelding van Bodegraven op een kaart.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Afrit13 » do 21 mei 2015, 23:00

Kaaiman schreef:Niet te vinden, helaas.

Ik heb wel wat losse letters kunnen vinden en al met al toch nog een redelijke karakterset weten te vergaren. De letters heb ik gevonden in PDF'jes over scheepvaartborden. Daarvoor is het lettertype nog tot enkele jaren geleden gebruikt. Helaas is de kwaliteit van sommige letters en cijfers niet om over naar huis te schrijven. Misschien dat ik nog eens een SVG'tje voor de liefhebber kan uploaden.

De volledige karakterset Ovink (incl. series C, D, E, F e.d.) in gescande PDF zwerft trouwens wel ergens op dit forum rond. Alleen van het E-alfabet is ook een onderkast gemaakt, de overige series bestaan alleen uit kapitalen en cijfers.

Ovink is ontwikkeld vanuit FHWA en heeft ook de breedtematen van FHWA. De lettervormen zelf lijken echter het meest geïnspireerd te zijn door Gill. De leesbaarheid schijnt voor de meeste karakters beter te zijn dan Ee, met grote uitzondering van de letter g (wat een verrassing...).
Met een PDF of, nog beter, een SVG kan ik/men vrij eenvoudig een lettertype maken, zoiets heb ik al eerder gedaan met het Zwitserse lettertype van de kentekenplaten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Palance » za 23 mei 2015, 20:15

Ik zag vandaag in Joure een aantal tweetalige straatnaambordjes. Ik heb die zelf in Friesland nog niet eerder gezien, enkel alleen Nederlandstalig of alleen Friestalig. Sommigen zijn 'echt' tweetalig en bestaan uit twee regels (bv Kerkstraat en op de tweede regel Tsjerkestrjitte, bij sommigen had ik een Belgisch idee (bv Gert Knolwei/-weg).
Laatst gewijzigd door Palance op za 23 mei 2015, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Alfa » za 23 mei 2015, 20:40

Ik neem aan dat dan slechts 1 van de twee officieel is?

Maar tweetalige bordjes zouden eigenlijk in heel Friesland de standaard moeten zijn. Met officiële erkenning voor beiden waarop mensen kunnen kiezen welke ze gebruiken. Dat is een volwassen tweetalige regio.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Vinny » za 23 mei 2015, 21:16

Straatnamen zijn in Friestalig gebied over het algemeen Fries en in Nederlandstalig gebied over het algemeen Nederlands. Soms kiest de wegbeheerder voor tweetalige straatnamen om een soort van taalfaciliteit te geven. Soms verandert de naam van de straat "op de taalgrens" en soms heb je ook dat sommige adressen bij de Nederlandstalige straatnaam horen en sommige adressen bij de Friestalige. Leuk voorbeeldje: https://goo.gl/maps/8oKCs
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Palance » za 23 mei 2015, 21:48

Ik zie dat er een aantal wel op SV zichtbaar zijn, zoals deze

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Vinny » za 23 mei 2015, 22:15

Inmiddels kan ik "Tsjerkestrjitte" ook zonder boventiteling wel lezen, maar ik denk dat het voor de gemiddelde Nederlander wel wat problematisch kan zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Alfa » zo 24 mei 2015, 13:45

Vinny schreef:Straatnamen zijn in Friestalig gebied over het algemeen Fries en in Nederlandstalig gebied over het algemeen Nederlands.
In de 19de eeuw kon je misschien van een Fries en een Nederlands taalgebied spreken. Maar inmiddels is alles zo gemengd dat dat onderscheid zinloos is. Tweetaligheid is ook bij de Friezen de norm. Er zullen maar weinig Friezen zijn die niet het Nederlands beheersen (omgekeerd zullen er wel meer Friezen zijn die geen Fries beheersen). Op het platteland wonen inmiddels ook heel wat Nederlandssprekenden en omgekeerd wonen in de steden ook heel wat Friestaligen door migratie vanuit de omliggende dorpen.

Friesland doet zich nu voor als 'tweetalig' maar doet wel haar best om alle Nederlandstalige plaatsnamen te wissen. Beste voorbeeld is Friesland zelf dat haar bezoekers verwelkomt met 'Provinsje Fryslân - Provincie Fryslân'. Dat is cultuurpropaganda van de Friezen door de Friese namen op te dringen aan iedereen, ook in het Nederlands. Dat is trouwens iets dat je tegenwoordig wel vaker zijn met in verdrukking gekomen regionale taaltjes. Alsof dat de taal redt. Het maakt van de taal eerder een symbool dan dat het gebruik bevordert.

Sowieso lijken Fries en Nederlands ook enorm op elkaar. Zelfs in die mate dat het in veel landen niet eens als officiële taal erkend zou worden.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 07 dec 2019, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Vinny » zo 24 mei 2015, 17:14

Er zullen maar weinig Friezen zijn die niet het Nederlands beheersen
Het zal je verbazen, maar ik kom nog wel eens mensen tegen die - zelfs als ze een aanmechtige poging doen Nederlands te spreken - volkomen onverstaanbaar blijven. Vorige week werd ik in de disco nog aangesproken. Het gesprek met het meisje verliep ongeveer zo:
- "Wer bisto?"
- "Ik heet Vincent"
- "Sprichst dei net Frysk dan?"
- "Uh nee?"
- (...)
Nou dat was dus geen match :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Mark » zo 24 mei 2015, 17:17

Het zit je ook niet mee he :dyn_hyp: .

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Vinny » zo 24 mei 2015, 17:22

LOL, niet echt nee.
Zullen we maar weer naar straatnaambordjes teruggaan? :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

bupsterinc
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: di 23 jun 2015, 22:35

Re: Straatnaambordjes

Bericht door bupsterinc » di 23 jun 2015, 22:38

Wat betreft die Amsterdamse straatnaambordjes ben ik benieuwd naar het lettertype dat gebruikt wordt. NEN 3225 schijnt de norm te zijn hoe het lettertype moe(s)t worden toegepast, dat zegt dus m.i. niets over het lettertype zelf?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Wimpie25 » ma 04 jan 2016, 15:05

De straatnaambordjes van de stad Antwerpen vind ik erg knap, ze leunen het dichtst aan bij het originele Belgische ontwerp. Ze zijn ook redelijk groot qua formaat. Ondertussen hebben de gemeenten tientallen verschillende en unieke ontwerpen uit hun hoed getoverd. Sommige al beter geslaagd dan de andere

Afbeelding

Leuven, ook geslaagd.

Afbeelding

De Brusselse zijn trouwens ook mooi en behouden ook het traditionele ontwerp. Alleen de tweetaligheid leidt af en toe tot absurde situaties.

Afbeelding

Clash der gemeenten

Afbeelding

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Straatnaambordjes

Bericht door jdb2 » ma 04 jan 2016, 15:43

^^
Ben geen fan van Arial op de nieuwe Antwerpse straatnaambordjes. Op de schaal van amateurisme scoort nog niet zo erg als Comic Sans.
Dan geef ik toch de voorkeur aan het oude lettertype.
Afbeelding

Plaats reactie