Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Yoeri » wo 20 mei 2015, 21:40

De laatse linkse afrit van Nederland, van de Poot van Metz naar de Tilburgsweg, is bij de grootschalige verbouwing van de randweg van Eindhoven enkele jaren geleden opgeheven. Heet het. Wie daar nu de N2 wil verlaten kan dat gewoon aan de rechterkant en dan met een viaduct over de snelweg heen. Op zich niks mis mee, ware het niet dat dit viaduct geheel dwars is aangelegd, in plaats van schuin over de weg, zodat je nu moet afremmen tot 30 km/h om de twee haakse 'bochten' te nemen.

Ik heb nooit gesnapt wat er mis was met linkse uitritten, maar soit. Het beleid lijkt echter onmogelijk vol te houden. Twee voorbeelden, beide van die schone nieuwe randweg (waarbij om eveneens onduidelijk redenen bij bijna elk knooppunt wat voorheen rechtdoor of rechtsaf dan wel linksaf was omgewisseld lijkt te zijn).

Eerste voorbeeld: Knooppunt De Hogt, benaderd via de N2 vanuit het Noorden. De bewegwijzering op het portaal suggereert één strook voor 'rechtdoor' en twee voor 'rechtsaf', de afrit dus. Op zich al gek (meer rijstroken voor de afrit dan voor de hoofdrijbaan), te meer daar 'rechtdoor' naar de A67 leidt en je de 'afrit' moet nemen om op dezelfde weg, de N2, te blijven. De pijlen op het wegdek komen echter niet overeen met die op het portaal en laten genadeloos zien wat natuurlijk evident is: We hebben hier te maken met een linkse uitrit.

Afbeelding

Het volgende portaal en de pijlen op de weg laten precies hetzelfde beeld zien.

Afbeelding

Tweede voorbeeld: Wederom Knooppunt De Hogt, vanaf de N2, nu benaderd vanuit het oosten.

Afbeelding

Hier zijn de pijlen op het wegdek wel in overeenstemming met die op de borden erboven. De linker rijstrook heet rechtdoor te gaan, en daar is in zoverre wat voor te zeggen dat je op de A67 blijft maar rechtsaf blijf je op de N2. Bovendien is de zogenaamde 'afrit' (naar rechts) hier aanzienlijk ruimer bemeten dan die voor rechtdoor. Alleen maar om te voorkomen dat iemand doorheeft dat hier feitelijk gewoon een linkse uitrit aangelegd is? Wie proberen ze hier nu voor de gek te houden?

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Victor » wo 20 mei 2015, 23:55

Yoeri schreef:De laatse linkse afrit van Nederland,
We hebben deze ook nog.
Wederom Antwerpen trouwens, toevallig :)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Wouter N14 » do 21 mei 2015, 0:00

Een veel beter voorbeeld is knooppunt Amstel.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Jackbauer1350 » do 21 mei 2015, 9:33

Yoeri schreef:Ik heb nooit gesnapt wat er mis was met linkse uitritten, maar soit. Het beleid lijkt echter onmogelijk vol te houden[/url]
Het is meer dat het vreemd overkomt bij rechts georiënteerd verkeer. We houden in principe zoveel mogelijk rechts op de weg en dan is het ook het handigst om rechts uit te voegen. Uitvoegen aan de linker zijde betekent in veel gevallen dat je rijstroken moet kruisen om bij de "afrit" te komen. Rijstroken waar over het algemeen ook nog sneller wordt gereden. Maar je ontkomt er niet aan dat op sommige plekken naar links opgeschoven moet worden zonder dure constructies toe te passen.

Bij het door Wouter N14 gegeven voorbeeld van knooppunt Amstel zie ik regelmatig conflicten mede omdat vlak ervoor nog een invoeger is van aansluiting Ouderkerk a/d Amstel waar verkeer met bestemming S110 over korte afstand naar de linkse strook moet zien te komen.

Overigens is de term "linkse afrit" in deze voorbeelden eigenlijk verkeerd want je verlaat de snelweg niet. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Rene » do 21 mei 2015, 9:56

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Vahalis » do 21 mei 2015, 10:10

Victor schreef:
Yoeri schreef:De laatse linkse afrit van Nederland,
We hebben deze ook nog.
Wederom Antwerpen trouwens, toevallig :)
Anders hier nog. Knooppunt Emmeloord kent in noordelijke richting nog een linkse invoeger.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Pino » do 21 mei 2015, 10:12

Jackbauer1350 schreef:Het is meer dat het vreemd overkomt bij rechts georiënteerd verkeer. We houden in principe zoveel mogelijk rechts op de weg en dan is het ook het handigst om rechts uit te voegen. Uitvoegen aan de linker zijde betekent in veel gevallen dat je rijstroken moet kruisen om bij de "afrit" te komen. Rijstroken waar over het algemeen ook nog sneller wordt gereden.
Eens. In die zin is het misschien ook niet vreemd dat linkse afritten vooral voorkomen in de VS, een land waar het hele principe van rechts houden en dat op de linker rijstroken sneller wordt gereden met een behoorlijke korrel zout wordt genomen en de snelheden waarmee gereden wordt in bredere zin veel genivelleerder zijn (vrachtwagens niet begrensd, personenauto's rijden doorgaans langzamer).

Overigens ben ik het zeker eens met Yoeri dat we in de afgelopen jaren de nodige situaties hebben aangelegd die feitelijk hetzelfde effect hebben. Dat kun je ergens inderdaad wel bestempelen als een vreemde inconsistentie. Maar dat maakt van de linkse afrit nog steeds geen prettig fenomeen. Door te kiezen voor een wat vreemde constructie aan de rechterkant in plaats van een eenvoudige constructie aan de linkerkant bescherm je feitelijk de stille meerderheid aan doorgaand verkeer en moet het afslaand verkeer betalen. Dat vind ik een begrijpelijke consequentie.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door kees » do 21 mei 2015, 10:18

Ik vind de situatie bij kp DE Hogt vanuit noordelijke richting uitermate verwarrend.
Je verwacht dat je rechts moet uitvoegen, omdat je ook naar rechts wilt. Maar dan moet je links uitvoegen om naar rechts te gaan. Het staat wel duidelijk op de borden (afgezien van die pijlen op het wegdek), maar toch vind ik het niet logisch.

Noordelijker op de A2, bij Utrecht, vind ik het ook even lastig.
Bij de oprit Utrecht Centrum moet je rechts aanhouden om rechtdoor te gaan. Als je rechtdoor rijdt, moet je links of rechts. De eerste keer is dat bij mij misgegaan vanwege de niet-logica voor mij als automobilist.

Ik ga dat soort dingen misschien gewoon een 'Heetmannetje' noemen naar het voormalige plein die ook zo'n gekke constructie had van rechtsaf slaan om linksaf te slaan.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Taurus » do 21 mei 2015, 10:22

Yoeri schreef:De laatse linkse afrit van Nederland
Dat is niet de enige bij Eindhoven, afgelopen zaterdag kwam ik nog langs deze aan het einde van de A50 tussen de knooppunten Ekkerswijer en Batadorp.

Als ik kijk naar de voorbeelden bij Emmeloord zou je zelfs de A1 bij knooppunt Azelo komende vanuit de richting Deventer voor de richting Almelo ook nog mee kunnen rekenen.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Mandelsoft » do 21 mei 2015, 12:44

Knooppunt Diemen heeft er ook eentje: https://www.google.nl/maps/@52.3242875, ... a=!3m1!1e3
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Rogier » do 21 mei 2015, 12:55

^^

Niet vergelijkbaar, omdat dit een regulier knooppunt is.
Je hebt wel een belangrijk punt dat verreweg het meeste verkeer rechtsafslaat.
Overigens veranderd de situatie over enkele jaren hier volledig.
Het verkeer richting A1 noord, moet dan rechts uitvoegen.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door nielske1990 » do 21 mei 2015, 13:05

Taurus schreef:
Yoeri schreef:De laatse linkse afrit van Nederland
Dat is niet de enige bij Eindhoven, afgelopen zaterdag kwam ik nog langs deze aan het einde van de A50 tussen de knooppunten Ekkerswijer en Batadorp.
En van de A58 naar A2/N2 ligt er ook nog één. Oftewel, bij de realisatie van de Randweg Eindhoven zijn er 4 van dergelijke constructies aangelegd. ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Yoeri » do 21 mei 2015, 13:12

kees schreef:Ik vind de situatie bij kp DE Hogt vanuit noordelijke richting uitermate verwarrend.
Je verwacht dat je rechts moet uitvoegen, omdat je ook naar rechts wilt. Maar dan moet je links uitvoegen om naar rechts te gaan. Het staat wel duidelijk op de borden (afgezien van die pijlen op het wegdek), maar toch vind ik het niet logisch.
Ja, terwijl hier niet eens een kunstwerk is uitgespaard. Er had heel eenvoudig een bocht naar rechts naar de A67 gemaakt kunnen worden, die niet onder die fly-over doorgaat zoals de A2 daar doet. Sterker nog, zo'n bocht lag er maar daar is zojuist een vijver van gemaakt,

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Yoeri » do 21 mei 2015, 13:15

Taurus schreef:
Yoeri schreef:De laatse linkse afrit van Nederland
Dat is niet de enige bij Eindhoven, afgelopen zaterdag kwam ik nog langs deze aan het einde van de A50 tussen de knooppunten Ekkerswijer en Batadorp.
Ha, daar rijd ik dagelijks voorbij -- die valt me niet eens meer op :D
Overigens is het begrip linksaf versus rechtdoor of rechtdoor versus rechtsaf hier ook weer discutabel. Het idee is neem ik aan: Van de A50 (sorry, heet hier inmiddels A58, geloof ik) ga je linksaf naar de A2 en rechtdoor blijf je op dezelfde weg. Pas bij het volgende weefvak kun je op de N2 komen.

Afbeelding

Zie je trouwens dat hier dezelfde mismatch is als bij De Hogt? De borden op het portaal geven rechtdoor en rechtsaf aan maar de pijlen op de weg laten zien wat de bordenmaker blijkbaar probeert te verhullen: je gaat feitelijk linksaf. Ze komen niet overeen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Vinny » do 21 mei 2015, 21:57

Persoonlijk vind ik een linkse uitvoeger veel minder problematisch dan een linkse invoeger, vermits het duidelijk wordt bewegwijzerd. Wel ben ik van mening dat de voorkeursoplossing (ook op knooppunten) moet zijn dat als mensen naar rechts moeten ook rechts moeten afslaan. Natuurlijk kan dat soms niet of alleen tegen onnodig hoge kosten maar het moet dan wel gewoon een afweging zijn. Voor een beweging naar links is het op snelwegen veel gebruikelijker om naar rechts af te slaan dus dat lijkt me het probleem niet. En pijlen op de weg consitent laten zijn met die op het bord lijkt me ook wenselijk. Kortom als de pijl op de weg naar links wijst moet die op het bord niet rechtdoor wijzen.. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Pino » do 21 mei 2015, 22:37

Yoeri schreef:De borden op het portaal geven rechtdoor en rechtsaf aan maar de pijlen op de weg laten zien wat de bordenmaker blijkbaar probeert te verhullen: je gaat feitelijk linksaf. Ze komen niet overeen.
Misschien psychologisch wat makkelijker omdat mensen die vanuit het noorden komen de A2 wat meer als de rechtdoorverbinding ervaren, terwijl vanaf de A50 de verbinding richting A58/N2 toch al voelde als een afslaande richting? Het past hoe dan ook bij het idee om van de A2 binnen Eindhoven meer een doorlopend geheel te maken, wat matcht met grote verkeersstromen.

Wel opvallend dat de wegmarkering dat beeld niet geeft. Was me ook niet eerder opgevallen bij ritten langs Eindhoven.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Mandelsoft » do 21 mei 2015, 23:55

De bewegwijzering van de Randweg Eindhoven stamt nog uit het begin van het NBA-tijdperk en toen was het systeem nog niet goed op orde. Je ziet dat op de Randweg Eindhoven op aardig wat plekken rare fratsen uithaalt met pijlen en bordindeling. De bewegwijzering is dan ook door ons diverse malen afgekraakt...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door RSK » vr 22 mei 2015, 0:22

Vind dit nog wel de topper in de categorie 'linkse uitvoeger op een stroomweg'. :facepalm:

Afbeelding
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Egbert » vr 22 mei 2015, 6:48

Yoeri schreef:Ik heb nooit gesnapt wat er mis was met linkse uitritten, maar soit. Het beleid lijkt echter onmogelijk vol te houden. Twee voorbeelden, beide van die schone nieuwe randweg (waarbij om eveneens onduidelijk redenen bij bijna elk knooppunt wat voorheen rechtdoor of rechtsaf dan wel linksaf was omgewisseld lijkt te zijn).
Wat er "mis" aan is is dat langzaam verkeer minstens twee rijbanen moet opschuiven om uit te kunnen voegen en ik kan me heel goed indenken dat het verkeerstechnisch een minder gewenste situatie is als veel verkeer dat 80-90 km/h gaat moet gaan kruisen met verkeer dat 120 km/h gaat.
Maar dat argument wordt steeds minder een argument met rechtse uitvoegers die vanaf het begin van de uitvoeging al dubbel zijn zoals bijvoorbeeld splitsingen in autosnelwegen. Zie bijvoorbeeld knooppunt Grijsoord vanuit de A50 waar rechtsaf dan wel als uitvoeger wordt gezien maar het in feite ook niet is.
Wat dat betreft worden een aantal situaties geforceerd als rechtse uitvoeger gezien terwijl het een linkse uitvoeger is.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door JJK » vr 22 mei 2015, 12:47

Knp Zaandam heeft ook een linkse invoeger.
https://www.google.nl/maps/@52.45919,4. ... !2e0?hl=nl

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door timmie_1606 » za 23 mei 2015, 10:02


Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door duikgek89 » za 23 mei 2015, 11:18

Vroeger had de verbindingsboog van de A73 komende vanuit kpt Ewijk naar de richting Venlo maar één rijstrook. Een jaar of 4 of 5 terug oid hebben ze er een extra strook bijgelegd maar daarvoor de vluchtstrook opgeofferd en omdat alles weer op twee stroken terecht moet komen is er een linkse invoeger ontstaan. Er komt vanuit die relatie niet veel verkeer.

Met de auto is het vrij goed te doen, die boog Ewijk --> Venlo is niet zo giga enorm druk dus daar vind je wel een gaatje op zoveel afstand. Met de vrachtauto is het verre van ideaal. Ondanks de Vmax 100 op de stukje willen de auto's vanuit Ewijk er allemaal nog even vlug rechts voorbij (het is geen blokmarkering dus dat mag niet eens!) en dan moet je je er echt tussen duwen om in te voegen. En omdat je maar 90km/h kan is dat niet altijd makkelijk. En dan daarna blijft er nog autovolk rechts naast je klooien op de rechtse strook...

Daarom rij je erg lang een hoop verkeer in de weg en is het bovendien een stressvolle enigszins gevaarlijke situatie.

Wat mij beter had geleken voor die aansluiting is om de linkse strook door te laten lopen zoals vroeger en de rechtse strook vanuit Ewijk gewoon bij de afrit Bijsterhuizen af laten vallen. Dan krijg je een lang weefvak met een "normale" invoegbeweging voor dat verkeer. En het verkeer op links heeft dan geen linkse invoeger. Natuurlijk moet je dan met je vrachtwagen nog steeds naar rechts maarja als ze je er dan niet tussen laten dan is het niet zo zeer jouw schuld of probleem dat je een hoop mensen in de weg blijft zitten. Bovendien hoef je dan maar één strook op te schuiven.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Jackbauer1350 » za 23 mei 2015, 11:25

^^Conflicten met vrachtwagens die terug naar rechts willen bij een samenvoeging van rijstroken komt op veel plekken voor. Altijd van die lui die er snel nog rechts langs schieten.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door duikgek89 » za 23 mei 2015, 11:35

Ja en dat is erg irritant.
Misschien voor dagelijkse chauffeurs minder, maar voor mensen die af en toe vrachtwagen rijden maar veel met de auto onderweg zijn zoals ik is het echt vervelend. Je zit daar op die rijstrook en je wilt zo snel mogelijk naar rechts want je weet en begrijpt dat er auto's zijn die er langs willen. En dan zit je op die strook, zie je dat hij (een stuk verderop) afvalt maar blijven leaseaap, huismuts en de jeugd van vroeger nog rechts van je zitten kl*t*n. Of ze rijden zo hard dat je hem er niet voor wilt gooien omdat je geen brokken wilt maken, of ze rijden nauwelijks harder maar met te weinig tussenafstand om, als zo'n gaatje eindelijk komt, fatsoenlijk in het gaatje te passen. Wat je nu ook ziet is dat veel chauffeurs hun knipperlicht naar rechts aanzetten voor de onderbroken markering begint en dan maar gewoon sturen om aan te geven dat de rest ze er even langs moet laten, maar dat vind ik ook verre van ideaal.

Naar mijn mening: Auto's die ernaast of er kort bij zitten gewoon rechts door laten rijden en de auto's die verder weg en het met gas los op kunnen lossen gas los en even wachten tot de vrachtauto naar rechts is. Dan zou het veel soepeler gaan en totaal geen tijd kosten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Rene » za 23 mei 2015, 17:07

JJK schreef:Knp Zaandam heeft ook een linkse invoeger.
timmie_1606 schreef:A73 net na Nijmegen heeft ook een linkse invoeger
Hoewel je dat zo mag ervaren, is het dus gewoon een samenvoeging, gevolgd door een afstreping.
Vandaar ook geen blokkenlijnen, maar gewone 3-9 markering.

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door timmie_1606 » za 23 mei 2015, 17:16

@duikgek89: ik vind het in mijn PA al geen fijne invoeger als ik uit Nijmegen kom, en ik weet nog de oude situatie

Ik wil mijzelf niet te veel op de borst kloppen :)<>: , maar ik ben dus zo'n PA-chauffeur die op dit soort punten bij aankomend vrachtverkeer (en eigenlijk overal waar ik ze tegenkom) dus mijn snelheid laat zakken en vrachtwagens voor laat, een lichtseintje geef (waarna ik vaak een bedankje krijg :woop: :D ). Veel beter voor de doorstroming en ik heb toch geen haast. Lang(zaam) verkeer zoals dat krijgt van mij ook voorrang als bijvoorbeeld een wegversmalling is met de :F6: aan mijn kant. Ik wacht bij lange voertuigen ruim voor de kruising zodat ze mooi door de bocht kunnen...enz...enz...
Laatst gewijzigd door timmie_1606 op zo 24 mei 2015, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Vinny » za 23 mei 2015, 17:30

Rene schreef:
JJK schreef:Knp Zaandam heeft ook een linkse invoeger.
timmie_1606 schreef:A73 net na Nijmegen heeft ook een linkse invoeger
Hoewel je dat zo mag ervaren, is het dus gewoon een samenvoeging, gevolgd door een afstreping.
Vandaar ook geen blokkenlijnen, maar gewone 3-9 markering.
Voor die locaties geldt dan nog dat het verkeer dat bij elkaar komt van links gewoon op snelheid is, terwijl het van rechts komend verkeer zojuist een bocht heeft gehad en waarschijnlijk niet zeer snel rijdt, ik vind de situatie bij knp. De Nieuwe Meer veel minder wenselijk, daar voeg je als het ware wel écht in vanuit de linker kant. Het overzicht houdt niet echt over en als je een aanhangwagen hebt ben je gewoon langzaam verkeer en moet je de baan voor snelverkeer oversteken. Dat was een mooi voorbeeld van adem vast houden onder het motto "God zegene de greep". Gelukkig neem ik betreffende verbindingsboog vrijwel nooit en zeker niet met aanhanger, maar ik vind het daar wel spannend rijden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Rene » za 23 mei 2015, 17:34

Vinny schreef:ik vind de situatie bij knp. De Nieuwe Meer veel minder wenselijk, daar voeg je als het ware wel écht in vanuit de linker kant. Het overzicht houdt niet echt over en als je een aanhangwagen hebt ben je gewoon langzaam verkeer en moet je de baan voor snelverkeer oversteken. Dat was een mooi voorbeeld van adem vast houden onder het motto "God zegene de greep".
Welke "greep" ? De rijstroken houden niet op, maar gaan door. Niemand verplicht je om binnen 100 meter na de samenvoeging naar rechts te gaan. Simpelweg een kwestie van knippertje aanzetten en kijken wanneer de eerste weggebruiker rechts achter je vrije ruimte voor je houdt. In de tussentijd kun je gewoon doortuffen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door Vinny » za 23 mei 2015, 17:40

Wel als je de afrit Amstelveen (VU) nodig hebt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aversie van linkse afritten is onzinnig en inconsistent

Bericht door waldo79 » za 23 mei 2015, 17:42

^^Rustig de afrit voorbijrijden en dan bij de volgende keren. Ik zie het probleem niet zo :dontknow:

Plaats reactie