[VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Jackbauer1350 » ma 13 apr 2015, 17:24

Er zijn daar toch ook van die VRI's die op je snelheid reageren? Als je boven de 50 km/u komt springen ze op rood.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Snelwegfreak » di 14 apr 2015, 9:36

Die bestaan ja. Ook op de Westtangent in Heerhugowaard. Ik heb het even getest, GPS-snelheid precies op 50 km/h = groen. Snelheid boven de 52 = rood. Standaard, elke keer weer. Heel vervelend op een brede 2x2 weg...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Rene » di 14 apr 2015, 10:40

^^
Dat geintje hebben ze rond 1980 al in een aantal gemeenten geprobeerd. Dat leidde tot heel veel roodlichtnegatie.
Later hebben ze het geprobeerd met flitskasten erbij. Waarna de gebruikelijke rijders heel goed wisten in welke rijstrook er geen flitslus lag. Had je èn roodlichtnegatie èn opzettelijk verkeerde rijstrookkeuze.

[sarcasme]
En veiliger dat het erdoor werd, joh !
[/sarcasme]

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door waldo79 » di 14 apr 2015, 11:18

^^Op de Rondweg Noord in Amersfoort kwam ik een systeem met adviessnelheden tegen. Dat werkte wel, maar daar is de Vmax 70. Maar op de rest van de N199 en de Amsterdamseweg ben ik niet te spreken over de afstelling van de verkeerslichten :neenee:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Chris » vr 15 mei 2015, 20:56

Weer eens een video van Nederland, de hele N307 van Kampen tot Lelystad. Je kan goed zien dat de weg tussen Kampen en Dronten veel drukker is dan tussen Dronten en Lelystad. Ik had geluk dit keer, geen rode verkeerslichten en geen brugopening. Dan gaat het wel lekker vlot tot Lelystad. Vanuit Zwolle wordt Lelystad toch wel als vrij ver weg ervaren.
Link

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Rein » vr 15 mei 2015, 21:12

^^ dat stuk weg heb ik een paar weken geleden ook bereden en het was toen ongeveer net zo druk. Ik vond het inderdaad best vlot doorrijden. Die inhaalstrook op het nieuwe deel is trouwens nog best wel kort. Zoveel inhaalmogelijkheden zijn er niet tussen de N50 en de A6. Je kan dus flink tegen hebben als je achter een opaatje op een sufkut zit.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door mavas » za 16 mei 2015, 15:00

Leuke video! Ook goed te zien is dat er nog best veel werk te doen is om de hele route integraal stroomweg-100 te maken.
Ik ben ook benieuwd wanneer men eigenlijk denkt om het stuk tussen Overijssel en Dronten te verdubbelen en om te bouwen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Chris » za 16 mei 2015, 15:07

Nog een video, de N302 over de dijk Lelystad - Enkhuizen. Altijd een leuk stukje om te rijden, vooral als je geen vrachtwagen voor je hebt :top:
Link

Tobias98
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 15:19
Locatie: Friesland

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Tobias98 » za 16 mei 2015, 15:12

^^ Interessant! Nooit geweten dat het Markermeer groener is dan het IJsselmeer. ;) Het viel me pas op toen je het in het filmpje opmerkte.

Nog nooit over de dijk gereden trouwens. Wij nemen vanuit Friesland meestal gewoon de Afsluitdijk naar de westelijke Randstad.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Jackbauer1350 » zo 17 mei 2015, 10:54

Mooie videos :top:
Die wegen door de polder zijn met mooi weer heerlijk om te rijden. Ook de Houtribdijk. Was je nog doorgereden naar de A7? Ben wel benieuwd hoever die werkzaamheden zijn op dat stuk tussen Enkhuizen en Hoorn

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Chris » zo 17 mei 2015, 10:56

Ik heb de N240 genomen vanaf Zwaagdijk-Oost. De N240 had ik nog nooit gereden. Rare slingers bij Medemblik trouwens. Tussen Enkhuizen en de N240 was nog niks te zien van werkzaamheden, maar volgens mij loopt de N23 daar straks zuidelijker.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door boe! » zo 17 mei 2015, 14:41

^^ Klopt. Ongeveer t.h.v. de N240 voegt de nieuwe N23 vanuit Enkhuizen samen met bestaande tracé van de N302 richting Hoorn.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door waldo79 » ma 18 mei 2015, 13:09

Voor mij een onbekend stuk weg. Het valt me op dat er halverwege groepjes bomen langs de weg staan. Geeft een wat parkachtige uitstraling :)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door mavas » ma 18 mei 2015, 13:16

Jackbauer1350 schreef:Mooie videos :top:
Die wegen door de polder zijn met mooi weer heerlijk om te rijden. Ook de Houtribdijk. Was je nog doorgereden naar de A7? Ben wel benieuwd hoever die werkzaamheden zijn op dat stuk tussen Enkhuizen en Hoorn
Er is aardig wat grondverzet langs de N302 bezig. Dat kun je al rijdend behoorlijk goed zien.
Bovendien is er 1 kruising al afgesloten, die bij de Rijweg net ten oosten van Hoorn. Volgens mij ligt er verder nog nergens nieuw asfalt. Bij de nieuwe ongelijkvloerse kruisingen is volgens mij ook nog geen ophoging zichtbaar, maar wellicht dat het er wel al te zien is, ik ben er al een tijd niet geweest.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door boe! » ma 18 mei 2015, 13:18

waldo79 schreef:Het valt me op dat er halverwege groepjes bomen langs de weg staan.
Dat is bij Trintelhaven, een haventje en een restaurant halverwege de dijk.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door waldo79 » ma 18 mei 2015, 13:19

Aha, oké.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Chris » wo 20 mei 2015, 12:53

Een video van de N384, van Franeker tot Winsum. Deze weg heeft wat opvallendheden, zoals het 2x2-deel in Franeker, vrij veel rotondes, enkele 60-vlakken bij bebouwing, en vooral opvallende wegmarkeringen bij ongeregelde kruispunten, die ik nog niet eerder in Nederland gezien heb.
Link

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door boe! » wo 20 mei 2015, 13:16

Chris schreef:opvallende wegmarkeringen bij ongeregelde kruispunten, die ik nog niet eerder in Nederland gezien heb.
Die liggen er nog niet zo lang. De laatste keer dat ik over de N384 (november 2013) was de middenstreep niet aangepast en waren er ook nog geen pijlen op het wegdek aangebracht.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Snelwegfreak » wo 20 mei 2015, 14:49

Je remt flink af bij die flitspaal op het einde, Chris ;)

Bijzondere wegmarkeringen inderdaad. De pijlen en de opgevulde middenstrook vind ik wel oké. Die namaak verdrijfstrepen vind ik wat over done.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Chris » wo 20 mei 2015, 15:09

Snelwegfreak schreef:Je remt flink af bij die flitspaal op het einde, Chris ;)
Ja, die stond vlak na een bord met 50. Ik nam toch maar het zekere voor het onzekere, alhoewel de kans volgens mij nihil is dat ze de flitspalen op 50 hebben ingesteld in zo'n situatie bij werkzaamheden. 30 te hard bij wegwerkzaamheden is € 300 boete. Dan maar even afremmen (er reed toch niemand achter me). ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door waldo79 » wo 20 mei 2015, 19:24

Bij 3.40 werd je een ingehaald door een busje, met een kennelijk gehaaste bestuurder :yes:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door mavas » do 21 mei 2015, 10:30

Die N384 is wel een typische mooie Friese weg. Alleen de 60-gedeeltes vind ik wat onlogisch; maak dan linksaf voorsorteerstroken, zodat het helemaal veilig is ipv deze constructie te gebruiken.

Verder is me opgevallen dat er aardig wat redresseerruimte ligt buiten de kantstrepen, dat stemt me wel vrolijk. :top:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Chris » za 23 mei 2015, 18:46

Ik heb een nieuwe dashcam, de mini 0806.

Het grootste verschil is dat deze een grotere filmhoek heeft. Dat is op zich gunstig met bochten en rotondes, want het beeld is daardoor wat vriendelijker voor de ogen. Tegelijkertijd is de grotere hoek ook een nadeel omdat het moeilijker is om reflectie helemaal weg te krijgen. Mijn oorspronkelijke dashcam, de 'Scott', kon makkelijk filmen met een dekentje over het dashboard, zodat de reflectie weg was. Met de mini moet ik nogal secuur dat dekentje tot elke hoek krijgen om alle reflectie van het dashboard weg te krijgen. Helemaal rechtsonder heb ik nog een klein stukje reflectie over, maar ik denk dat ik dat wel weg krijg. Linksonder is echter wat donker, ik weet niet goed hoe dat komt.

Voordelen:
* veel onopvallender dan de Scott. Vanaf bestuurdersstoel zie je de dashcam in zijn geheel niet.
* grotere filmhoek betekent beter beeld bij scherpe bochten en rotondes.
* grotere filmhoek betekent schijnbaar ook dat er minder last is van vliegen op de voorruit. Je ziet ze niet op de video terwijl de linkerzijde minstens 20 dode vliegen op de ruit had.
* de stabilisatie lijkt wat beter te zijn dan de Scott.
* hij kan 2 microSD kaarten aan. Zelfs 128 GB. Ik heb tot nu toe 2 x 32 GB, genoeg voor 10 uur filmen.

Nadelen:
* grote filmhoek betekent ook lastiger om alle reflectie weg te krijgen.
* 45 fps wordt schijnbaar niet tot nauwelijks ondersteund met video editing. Adobe Premiere Elements en CyberLink Powerdirector in elk geval niet.

Neutraal:
* beeldkwaliteit lijkt niet anders dan de Scott, maar dat was destijds (2012) een topmodel.
* probleem met pixelige bomen bij timelapse lijkt niet verbeterd ten opzichte van de Scott, maar kan ook een processing / rendering probleem zijn. Misschien zou 45 fps hier oplossing kunnen bieden, maar ik heb geen software die dat ondersteund.

Ik heb twee testvideo's gemaakt.

N763 Wezep - Kampen

De provincie wilde dit ooit gaan afwaarderen naar 60 km/h. Totale kolder.
Link
N764 Kampen - Zwolle
Link

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Wouter N14 » za 23 mei 2015, 18:54

^^ Maar hij heeft dus geen snelheidsweergave? Dat vind ik toch wel essentieel voor een dashcam.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Jackbauer1350 » za 23 mei 2015, 18:56

Die cam geeft mooi beeld.
Inderdaad van de zotte om daar 60 km/u in te voeren, dan val je in slaap.
Bij rotondes en bij kruisingen scherp de hoek om doe ik de versnelling van het beeld minder in de montage om de video rustig te houden.
Chris schreef: * probleem met pixelige bomen bij timelapse lijkt niet verbeterd ten opzichte van de Scott, maar kan ook een processing / rendering probleem zijn.
Dat is Youtube die het beeld vernachtelt dacht ik. Ik heb met mijn videos dat probleem alleen op youtube. Als ik het bronbestand van de montage afspeel is het retestrak zonder blokvorming.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door RSK » za 23 mei 2015, 19:11

Chris schreef:Ik heb een nieuwe dashcam, de mini 0806.
[...]
Tegelijkertijd is de grotere hoek ook een nadeel omdat het moeilijker is om reflectie helemaal weg te krijgen.
Dat probleem heb ik ook met de 0801. Ik heb daar een tijdje terug een polarisatiefilter voor gekocht in de hoop een constructie te kunnen knutselen tegen de reflectie, maar het is er nog niet van gekomen.
Wouter N14 schreef:^^ Maar hij heeft dus geen snelheidsweergave? Dat vind ik toch wel essentieel voor een dashcam.
Voor de 0806 kan ik niet spreken, maar ik heb de 0801. Daar kun je het aan en uit zetten. Ik heb het zelf ook uitgezet, je kunt de informatie dan in de vorm van ondertiteling toevoegen. Ik vind het toch prettig om de data niet hard in het beeld gebrand te hebben, met name voor road video's.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door keokiracer » za 23 mei 2015, 19:18

RSK schreef:
Wouter N14 schreef:^^ Maar hij heeft dus geen snelheidsweergave? Dat vind ik toch wel essentieel voor een dashcam.
Voor de 0806 kan ik niet spreken, maar ik heb de 0801. Daar kun je het aan en uit zetten.
Dat is bij de 0806 ook het geval :yes:
Laatst gewijzigd door keokiracer op za 23 mei 2015, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Chris » za 23 mei 2015, 19:34

Je kunt inderdaad alles aan- en uitzetten. Ik heb alles uitgeschakeld, want ik wil er alleen timelapse video's mee maken, zonder GPS weergave, chauffeurnummer, tijd, datum, snelheid, etc.

Maar schijnbaar is die 45 fps nogal afwijkend. Ik kan er op internet ook niet veel over vinden. Hij geeft ook aan dat hij met 45 fps meer kan opnemen dan met 30 fps, terwijl je zou denken dat het andersom zou zijn.

Ik ken een aantal filmers die 60 fps gebruiken op Youtube. Ik zie eerlijk gezegd niet zo veel verschil met 30 fps.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Mark » za 23 mei 2015, 20:05

45 fps is geen gebruikelijk formaat, zou eigenlijk ook niet weten waarvoor je daarvoor zou kiezen.

Hoe meer beelden per seconde (fps) hoe meer informatie in die ene seconde. Zie hier voor een goede vergelijking.

https://frames-per-second.appspot.com

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Wesso » zo 24 mei 2015, 11:36

Wat ik wel een nadeel vindt is de tonvorming van dat lensje. boe! heeft dat ook. Het lijkt net alsof je in een glooiend landschap rijdt, terwijl het een vlakke polder is. Bij de 'Scott' was dat minder het geval.

Plaats reactie