Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Rene » ma 02 feb 2015, 11:58

verfmeer95 schreef:En als er in een bepaalde sector wel mensen ontslagen moeten worden: Dat is in principe ook geen probleem. Doordat er minder arbeid nodig is zijn de productiekosten lager, en zijn de producten dus goedkoper. Omdat de producten dus goedkoper zijn, is het geen probleem om meer belasting te heffen. De netto koopkracht blijft dan toch gelijk. Die uitkeringsgerechtigden zou je dan allerlei dingen kunnen doen die nu niet meer kunnen vanwege de bezuinigingen, zoals spelletjesmiddagen bij ouderen, of kinderen waarmee het thuis slecht gaat mentaal ondersteunen. Er zijn voor die mensen voldoende dingen die ze kunnen doen.
Ze kunnen altijd nog onbezoldigd rector magnificus van de fröbelacademie worden, toch ?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Rene » ma 02 feb 2015, 12:56

Lekkere Kwal schreef:Wel nu, in de wet is geregeld dat je verzekerd moet zijn voor de aansprakelijkheid die jou als weggebruiker treft. Ergo als jij je auto verzekerd krijgt, is elk scenario qua aansprakelijkheid een zaak voor vezekeraar, tenzij je de voorwaarden van de verzekeraar overtreedt (alcohol, snelheid, geen rijbevoegdheid enz.). Daar zie je al een voordeel voor de verzekeraars: op het moment dat er geen homo sapiens het voertuig bestuurt met al zijn/haar terkortkomingen, is het slechts een kwestie van betrouwbare techniek.
Als verzekeraars daar geen vertrouwen in hebben, dan leveren ze ook geen verzekering en andersom juist wel (wat ik zelf ook verwacht). Dan is het alleen nog zaak dat je met je zelfrijdende koets aan de voorwaarden van de verzekeraar voldoet en klaar ben je. Het wordt dus een taak voor de verzekeraars om een evaluatie te maken of voertuig Y nog betrouwbaar genoeg is om zelf te rijden. Met de huidige voertuigen is dat de APK, de vraag is dus of die uitgebreid wordt met een aanvullend eisenpakket, of dat er een aparte test komt.
Klinkt simplistisch. Computers hebben flinke tekortkomingen daar waar de mens zeer sterk is: onverwachte, niet van tevoren gedefinieerde gebeurtenissen managen. Iets wat dus bij ongevallen snel aan het handje is. Deze menselijke eigenschap om in die situaties acuut op te kunnen treden heeft in het verleden dan ook juist heel wat ongevallen voorkómen. En die techniek, die zal zijn betrouwbaarheid nog maar helemaal moeten bewijzen. Daar zie ik een verzekeraar nog niet direct blind op varen...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Lekkere Kwal » di 03 feb 2015, 11:53

Rene schreef:Klinkt simplistisch. Computers hebben flinke tekortkomingen daar waar de mens zeer sterk is: onverwachte, niet van tevoren gedefinieerde gebeurtenissen managen. Iets wat dus bij ongevallen snel aan het handje is. Deze menselijke eigenschap om in die situaties acuut op te kunnen treden heeft in het verleden dan ook juist heel wat ongevallen voorkómen.
Maar in tegenstelling tot computers zijn mensen nogal verschillend. De goede chauffeurs lijden op dit moment onder de slechte, zowel qua verzekeringskosten als het risico op de weg. Daarnaast denkt het merendeel dat het goede chauffeur is, terwijl ik eerder denk dat het merendeel niet het niveau van een zelfrijdende auto kan halen. Ik neem liever het risico dat de zelfrijdende auto de situatie niet goed oplost dan een aso-rijder zoals we kennen uit Wegmisbruikers of een dronkenlap.

Het ene sluit het andere ook niet uit, maar ik heb liever een vrije markt waarbij je gestimuleerd wordt vanuit verzekeringen (en evt. wegenbelasting) om een zelfrijdende auto te rijden, waarbij je, als je echt zo goed kan rijden, zelf kan laten zien met je normale auto dat jij het beter kan. Net als dat er op containerterminals van de ECT ook zelfrijdende containerwagens rijden voor de simpele klusjes en dat de 'mannetjes' de moeilijke klusjes of specials afhandelen.
En die techniek, die zal zijn betrouwbaarheid nog maar helemaal moeten bewijzen. Daar zie ik een verzekeraar nog niet direct blind op varen...
Maar dat was het punt ook niet, er werden vraagtekens gezet bij de aansprakelijkheidskwesties die mogelijk zouden veranderen met zelfrijdende auto's (en dan gelijk negatief als in nadelig voor de eigenaar en/of bestuurder van de zelfrijdende auto). Ik gaf daarbij aan dat als de aansprakelijkheid bij de verzekering blijft, het van die voorwaarden afhangt. Dat is de essentie van een WA-verzekering.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Wimpie25 » di 03 feb 2015, 12:32

Rene schreef:Klinkt simplistisch. Computers hebben flinke tekortkomingen daar waar de mens zeer sterk is: onverwachte, niet van tevoren gedefinieerde gebeurtenissen managen. Iets wat dus bij ongevallen snel aan het handje is. Deze menselijke eigenschap om in die situaties acuut op te kunnen treden heeft in het verleden dan ook juist heel wat ongevallen voorkómen. En die techniek, die zal zijn betrouwbaarheid nog maar helemaal moeten bewijzen. Daar zie ik een verzekeraar nog niet direct blind op varen...
Het één hangt samen met het andere. Als álle auto's zelfrijdend en computergestuurd zijn, valt het onvoorspelbare vrijwel weg uit het verkeer. Dan heb je meteen het gedifinieerd kader. Echter, we weten dat alle wagens in één keer zelfrijdend maken, een utopie is. Om tot een "gemengd" verkeer te komen, zal men de technologie sterk moeten doorontwikkelen om met het onvoorspelbare van het menselijk wezen rekening te kunnen houden. Indien het verkeer ooit homogeen zelfrijden zal worden, zal deze uit het verleden ver doorontwikkelde veiligheid, alleen maar tot het algemeen welzijn bijdragen.
In de nabije toekomst zie ik een goede toepassing van de zelfrijdende-technologie in andere sectoren. Zo bijvoorbeeld de camera die aan 200rpm draait en zo constant het verkeer in het oog houdt. Die zorgt er op dit moment eigenlijk al voor dat de wagen gepast kan reageren op élke gril van menselijke weggebruikers. Deze technologie kan ook gebruikt worden in androide-robots die bijvoorbeeld in de logistiek ingezet kunnen worden. Er bestaan zo al vierbenige robotische lastdieren.

Het voorbeeld van de Google Camera (die veel op die van Streetview lijkt) heeft 1 voordeel tegenover die van Mercedes. Bij de laatste fabrikant worden meerdere camera's gebruikt die verschillende zaken analyseren. Die van Google maakt voortderend een 3-scan van de omgeving. Die laatste haalt het voordeel in een omgeving waar de wegen niet afdoende zijn uitgerust met wegmarkering.

Zie ook deze video
Link

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Jackbauer1350 » di 03 feb 2015, 16:23

Als álle auto's zelfrijdend en computergestuurd zijn, valt het onvoorspelbare vrijwel weg uit het verkeer
Op de snelweg wellicht. Op het onderliggend wegennet heb je genoeg onvoorspelbare zaken zoals fietsers, voetgangers, dieren.
En daar zou ik nu eens een filmpje van willen zien. Een ander punt is dat, zeker met de firma Google, iedereen met die zelfrijdende dingen helemaal overal te traceren is.

JansenAutos
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 16:55

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door JansenAutos » za 07 feb 2015, 16:58

Het is natuurlijk mooi dat er zelfrijdende autos komen, ik vind zelf dat dit een mooie vooruitgang is en zeker qua veiligheid zal dit voor minder ongelukken zorgen. Ik bedoel tuurlijk een zelfrijdende auto, vrachtwagen of metro zal er denk ik nooit helemaal komen het moet altijd gecontrolleerd worden door de mens of deze processen goed verlopen etc. Kijk naar een vliegtuig, de piloot moet deze ook controlleren en het vliegen gaat inprincipe automatisch door de automatische piloot. Ik zag dat er ook al een website komt www.zelfrijdend.com, met alle informatie omtrent zelfrijdende voertuigen, ik ben benieuwd wat voor informatie we hierop zullen gaan lezen ik ben wel heel benieuwd hoe deze ontwikkeling gaat verlopen! Ik zou zelf wel een zelfrijdende auto willen, omdat het autorijden best saai kan zijn. Het is ook zo met schakelen, waarom zou je schakelen als je een automaat kan nemen. Dalijk zul je ook mensen hebben, waarom zou ik een reguliere auto nemen als de auto voor mij de meeste taken kan doen?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Snelwegfreak » za 07 feb 2015, 17:03

Sommige mensen vinden autorijden saai, anderen vinden het erg leuk. Sommigen vinden autorijden vermoeiend, anderen ontspannend. Sommigen vinden schakelen irritant, anderen juist leuk. Sommigen zouden een zelfrijdende auto heerlijk vinden, anderen vreselijk. Ik denk dat de verhouding mensen voor en tegen de zelfrijdende auto rond de 50-50 zal liggen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door rick visser » za 07 feb 2015, 18:53

In de Kampioen staat een stelling die mooi aansluit bij deze discussie:

'In de hele euforie over de zelfrijdende auto gaat iedereen voorbij aan het feit dat zelfs als je alle auto's in de file treintje laat rijden, je nog steeds één forens hebt in één auto. In een echte trein worden op evenzoveel vierkante meters acht forensen vervoerd. Het is een uitdaging aan studenten of frisse denkers om eens te kijken hoe vanuit het huidige openbaar vervoer iets te bedenken is dat de voordelen van het OV combineert met de voordelen van het individueel vervoer'.

Zijn er frisse denkers op dit forum met ideeën?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Snelwegfreak » za 07 feb 2015, 18:56

OV afschaffen en alle snelwegen naar 2x8 :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door rick visser » za 07 feb 2015, 19:06

^^ Lekker fris :top:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Rene » za 07 feb 2015, 19:38

'In de hele euforie over het openbaar vervoer gaat iedereen voorbij aan het feit dat zelfs als je alle bussen vol de ene kant uit wilt laten rijden, je nog steeds een lege bus naar het beginpunt moet laten rijden om de volgende volle bus weer op te halen. Voorts gaat iedereen eraan voorbij dat de snelweg jaarlijks 950 reizigerskilometers/m2 rijkswegasfalt presteert, daar waar de trein op amper 200 reizigerskilometer per m2 rails blijft steken. Het is een uitdaging aan politici of frisse denkers om eens te kijken hoe je de ruimtelijke voordelen van individueel vervoer tussen de oren kunt krijgen.'

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Snelwegfreak » za 07 feb 2015, 19:41

^^ Lekker fris :worship: :worship:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Lekkere Kwal » za 07 feb 2015, 22:34

rick visser schreef:In de Kampioen staat een stelling die mooi aansluit bij deze discussie:

'In de hele euforie over de zelfrijdende auto gaat iedereen voorbij aan het feit dat zelfs als je alle auto's in de file treintje laat rijden, je nog steeds één forens hebt in één auto. In een echte trein worden op evenzoveel vierkante meters acht forensen vervoerd. Het is een uitdaging aan studenten of frisse denkers om eens te kijken hoe vanuit het huidige openbaar vervoer iets te bedenken is dat de voordelen van het OV combineert met de voordelen van het individueel vervoer'.

Zijn er frisse denkers op dit forum met ideeën?
^^ die ingezonden brieven in de Kampioen zijn meestal zelfs onder het niveau van een gemiddelde reactie op sites als nu.nl of fok.nl :facepalm:
- Er zit minimaal 1 forens in een auto, maar maximaal 4 of 5, niet sowieso maar 1
- Zelfrijdende auto's zijn niet gericht op het oplossen van de fileproblematiek, het scheelt hooguit licht in de accordeon-effecten, maar dat hangt ook af van hoe voorzichtig ze gaan rijden
- Trein/Bus/Metro/Tram/Veerboot gaat niet van vertrekpunt naar aankomstpunt dus beantwoord slechts ten dele te vervoersvraag van de forens. Een tijdkritische forens is nog steeds beter af met een auto zolang zijn traject geen extreme filemomenten kent.
- Trein geeft allesbehalve comfortgarantie, overvolle treinen worden mondjesmaat aangepakt en een verstoring kan je koukleumend op een station laten staan. Een auto heeft tenminste nog verwarming, stilte en een radio/cd/mp3 naar wens en is meestal ook wat schoner

Ik denk dat zodra men 'spoorboekloos' op het hoofdrailnet gaat rijden (zo noemt men het ookal is er al jaren geen spoorboekje meer) en men makkelijk meer of minder treinen kan inzetten zonder een starre dienstregeling te moeten volgen/opstarten je pas echt met de trein een serieuze concurrent van de auto op lange trajecten kan zijn.

Voor lokaal verkeer is het misschien ook een idee om de taxibusjes met ridesharing die in het buitenland (vooral in tweede wereldlanden zoals in het oostblok) zo populair zijn zelfrijdend te maken. Mensen melden hun rit aan via een Uber-achtige app, het busje neemt hen en buurtgenoten mee en regelt dat iedereen komt waar die zijn moet. Zo kan je ook pendelen tussen trein- en metrostations en bedrijventerreinen/druk bezochte plaatsen zonder dat je er een complete lijndienst/spitsbus voor hoeft in te richten.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Wimpie25 » za 07 feb 2015, 23:12

Jackbauer1350 schreef:
Als álle auto's zelfrijdend en computergestuurd zijn, valt het onvoorspelbare vrijwel weg uit het verkeer
Op de snelweg wellicht. Op het onderliggend wegennet heb je genoeg onvoorspelbare zaken zoals fietsers, voetgangers, dieren.
En daar zou ik nu eens een filmpje van willen zien. Een ander punt is dat, zeker met de firma Google, iedereen met die zelfrijdende dingen helemaal overal te traceren is.
Het hangt er vanaf of je dat laatste een probleem vindt of niet. Indien ja, dan zijn er (waarschijnlijk) wellicht nog andere firma's waar je terecht kan. Indien, nee, dan denk ik dat je bij Google het beste af bent. Ik laat mij nu al volledig traceren en analyseren door Google. Ik heb alle toeters en bellen aanstaan op mijn Google-profiel en Motoralla Smartphone.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op zo 08 feb 2015, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Vinny » zo 08 feb 2015, 9:44

Ik denk wel dat je niet de ambitie moet hebben om alles in één keer op te lossen. Een automatisch voertuig dat gewoon tussen ander verkeer kan rijden zonder dat de onveiligheid toeneemt is al een nobelprijs waard lijkt me 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Chris » zo 08 feb 2015, 10:26

rick visser schreef:'In de hele euforie over de zelfrijdende auto gaat iedereen voorbij aan het feit dat zelfs als je alle auto's in de file treintje laat rijden, je nog steeds één forens hebt in één auto. In een echte trein worden op evenzoveel vierkante meters acht forensen vervoerd.
Lekkere Kwal schreef: - Er zit minimaal 1 forens in een auto, maar maximaal 4 of 5, niet sowieso maar 1
De gemiddelde bezettingsgraad van een auto is ongeveer 1,3 personen. Bij 4 zitplaatsen per auto is dat een bezettingsgraad van 33%. En wat is de gemiddelde bezettingsgraad van een trein? Hetzelfde.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Vinny » zo 08 feb 2015, 10:31

Die lege treinen rijden bij mij rond he :) :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door mhkamp » vr 20 mar 2015, 22:42

Rene schreef:Klinkt simplistisch. Computers hebben flinke tekortkomingen daar waar de mens zeer sterk is: onverwachte, niet van tevoren gedefinieerde gebeurtenissen managen. Iets wat dus bij ongevallen snel aan het handje is. Deze menselijke eigenschap om in die situaties acuut op te kunnen treden heeft in het verleden dan ook juist heel wat ongevallen voorkómen. En die techniek, die zal zijn betrouwbaarheid nog maar helemaal moeten bewijzen. Daar zie ik een verzekeraar nog niet direct blind op varen...
Een computer is een dom ding ; je zal deze alles moeten leren, en dat is moeilijk. Computers kunnen alles wat statisch aan: Dus dat rijtje van 4 auto's op de snelweg gaat goed. Toch wil ik ook niet helemaal doemdenken : Nu zit je met twee verschillende factoren : De mens en de PC. Dat zijn twee dingen die op de weg niet samengaan. Zou je op 1 januari aanstaande de mens achter het stuur verbieden en alles overlaten op de PC dan zou je (in theorie) 80% van het probleem oplossen. De overige 20% zijn onbekende factoren zoals plots overstekend wild. Maar dat zou je grotendeels kunnen opvangen door radar zoals men deze op schepen gebruikt. Geen "gevoelssprieten" die ongeveer 4 meter voor zich uitkijken.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Wimpie25 » za 21 mar 2015, 9:24

^^
De technologie staat vandaag de dag al veel verder dan diegene die jij noemt. Het Alziend Oog dat Google gebruikt kan bijvoorbeeld honderden meters verder zien en maakt continue een 3d-weergave van de omgeving. Nu al slaagt men er in een zelfrijdende auto een succesvolle rit van 800 km af te laten leggen. De Belgische per is al mogen los gaan met zo'n wagen in Brussel Centrum. Verliep allemaal perfect.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door marcel » zo 03 mei 2015, 13:52

Al met de huidige technologie kunnen zelfrijdende auto's veel veiliger rijden dan mensen. De problemen liggen aan de juridische kant en bij de acceptatie. Zelfs al zouden menselijke bestuurders 100 keer zoveel ongelukken veroorzaken als zelfrijdende auto's, dan nog zou iedereen bij dat ene ongeluk zeggen 'zie je nou wel, het is onveilig en je kunt de technologie niet vertrouwen'. Zo werkt het nou eenmaal.

Toch denk ik wel dat dit binnen tien jaar komt (in ieder geval in Californië ...) maar ik verwacht dat niemand er zelf een zal aanschaffen. In plaats daarvan zullen er taxi diensten zonder chauffeur komen. Dan hoeft de passagier zich ook geen zorgen te maken over de aansprakelijkheid.

Uiteindelijk zal zelf autorijden verboden worden omdat het veel te gevaarlijk is. Maar dat zal nog zo lang duren dat niemand hier op het forum dat nog zal meemaken.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Lekkere Kwal » zo 03 mei 2015, 14:31

^^ Ik denk dat binnen 5 jaar al de eerste zelfrijdende auto's op de markt verschijnen en dat vooral de leasemarkt hier mee aan de haal gaat. Als leaserijder is toch alles al afgedekt en verzorgd door de werkgever en leasemaatschappij, dus dan is het vanzelf rijden ideaal. Eigen bezit zal aantrekken bij enthousiastelingen en early adopters. Ik denk dat er tussen 10 en 15 jaar vanaf nu al meer zelfrijdende auto's zullen zijn dan elektrische auto's nu.
Een verbod op zelfrijdende auto's verwacht ik ook niet snel, eerder een zeer hoge tax/toeslag erop.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Mark » wo 27 mei 2015, 11:09

Interessant stukje over het grootste probleem met de zelfrijdende voertuigen, de ethische factoren.

Self-driving cars and the Trolley problem.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Egbert » do 28 mei 2015, 7:11

The Trolley problem: "wat zou je zelf doen" en waarom is het fout dat een computer een beslissing maakt?
Persoonlijk zou ik het pas echt vervelend vinden als de zelfrijdende auto de beslissing maakt dat het beter is dat hij zelf tegen een muur rijdt en de bestuurder (mij) daarbij ombrengt of invalide maakt dan dat hij een fietser overrijdt.
Maar dan nog is de vraag: wat zou ik zelf gedaan hebben? Zou ik niet ook die fietser ontweken hebben en tegen die muur gereden hebben?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door duikgek89 » do 28 mei 2015, 8:30

Van een mens mag je nog zeggen dat die in paniek de verkeerde beslissing heeft genomen, maar vaak maken mensen onder onverwachte omstandigheden een betere beslissing dan een computer.

Van een computer kun je nooit zeggen dat hij in paniek de verkeerde beslissing nam, dat is altijd door een geprogrammeerd algorithme.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door RSK » do 28 mei 2015, 9:45

^^ In dat kader bevat de film iRobot nog wel een aardige passage over overlevingskans bij een ongeval en wat een computer daarmee doet.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Wimpie25 » do 28 mei 2015, 10:09

Men is onlangs begonnen met omzetten van de Drie wetten van de robotica in de praktijk. "Dummy's moesten fungeren als een menselijk slachtoffer dat gered moest worden door een robot (AI van eenzelfde niveau als nu in zelfrijdende wagens wordt gebruikt). De test verliep in twee fasen. In de eerste fase werd de robot geconfronteerd met een menselijk persoon in een levensgevaarlijke situatie. Op enkele gevallen na, waar de situatie te gecompliceerd bleek voor de robot, heeft het aparaat steeds getracht - ongeacht het eigen welzijn - om de menselijke persoon in veiligheid te brengen.

De volgende fase was de interessantste, de robot werd geconfronteerd met dezelfde levensbedreigende situatie, maar deze keer waren er 2 mensen in levensgevaar. Een poging ondernemen om beide tegelijk te redden zou in vrijwel alle situaties tot de dood van beide personen geleid hebben. Verwacht werd dat dat de robot zou kiezen om de persoon met de meeste kans op overleven te redden. In de praktijk bleek dit zo'n ingewikkeld vraagstuk dat de robot bij elke situatie zo lang twijfelde dat beide personen alsnog om het leven kwam.

Om dit in de praktijk om te zetten werd de volgende situatie aangehaald. Een zelfrijdende wagen wordt geconfronteerd met een zware menselijke fout, een drukke steenweg waar ineens een bejaarde zonder te kijken de baan komt opgedraaid. Ongeacht de volgende handeling (uitwijken naar de berm, uitwijken naar de andere rijrichting, zoveel mogelijk remmen om te trachten de impact van de aanrijding te verminderen,...) en de keuze dat de wagen zal maken, er zullen tenminste verschillende gekwetsten vallen. Voor de wagen is het welzijn van alle weggebruikers even prioritair (gezien de Eerste Wet), vanuit menselijk standpunt lijkt dit echter zeer vreemd, moet de wagen in de eerste plaats niet onder alle omstandigheden het welzijn van zijn "eigenaar" trachten te vrijwaren? Een ethische discussie waar we in de toekomst nog verschillende keren mee gaan geconfronteerd worden.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Egbert » do 28 mei 2015, 11:35

Ik zou het vreemd vinden als een auto dan analoog aan het experiment in je tweede alinea niets zou doen omdat hij niet kan besluiten. Op zijn minst moet je dan toch vol in de ankers gaan.

Ik mag toch niet hopen dat er dan ook nog gaat meespelen dat het achteropkomende verkeer daarmee benadeeld wordt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Wimpie25 » do 28 mei 2015, 11:54

^^
In de twee alinea, bij de real-life situatie, zouden er zoveel nadelige gevolgen zijn aan elke actie, dat de kans inderdaad groot is dat de wagen niets zal doen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Egbert » do 28 mei 2015, 12:26

Ja, maar dat is niet vergelijkbaar met een auto. Ik lees daar tenminste dat een persoon (robot) iets moet doen om iemand te redden. Dat is iets anders dan in 1,5 ton staal zitten en dat maar met 80 km/h laten voortrazen. Stoppen is toch het minste wat een zelfrijdende auto moet doen. Ook al wijk je verder niet uit, het afremmen van de auto doet al veel om de gevolgen van een aanrijding te verkleinen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Wimpie25 » do 28 mei 2015, 12:36

^^
Zoals ik aangaf, remmen zou hoogstens helpen om de impact van de aanrijding te verminderen. Wat de machine ook zou doen, er zullen zowiezo mensen gekwetst raken. Hoe beslist de machine welke personen dat zullen zijn. Zou de machine de wagen fronttaal op een paal laten rijden omdat dat de optie is waarbij er het minste slachtoffers zullen vallen?

Plaats reactie