[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RSK » za 27 dec 2014, 22:49

Naar analogie met het Duitsland-forum leek het me wel aardig om voor Frankrijk ook een algemeen 'wel en wee'-topic te openen, aangezien daar ook soms het nodige op de weg gebeurt en ik een dergelijk topic nog niet kon ontdekken.

Als aftrap de gevolgen van de aanzienlijke sneeuwval van vandaag. In 19 departementen over een strook van de Ardennen tot aan de Alpen geldt code oranje van Météo France, vergelijkbaar met de codering van een weerwaarschuwing bij het KNMI. In deze departementen zijn nog altijd behoorlijke problemen met de verkeerscirculatie. Met name in de Alpen levert de sneeuw forse problemen op. Vandaag is ongelukkig genoeg een 'rode' zaterdag voor de 'départs': veel Fransen vertrekken richting wintersport.

In Isère (38) was reeds vroeg in de middag een dode te betreuren: ten noordoosten van Grenoble is een man van 27 met zijn auto een ravijn in gereden/gegleden. Hij reed zonder kettingen en op zomerbanden, behoorlijk onverstandig onder deze omstandigheden.

In 'ons' departement Savoie (73) is de situatie op de wegen volgens de berichtgeving nog altijd zwaar. Aan het einde van de middag stonden 15.000 voertuigen op de een of andere manier geblokkeerd. Helaas zijn er ieder jaar weer vakantiegangers die zonder winterbanden rijden, geen of verkeerde kettingen mee hebben, of niet durven/kunnen rijden in de sneeuw.

Inmiddels hebben twaalf gemeenten in departement Savoie de noodopvang geopend. Vanuit de prefectuur is verkondigd dat rijden zonder kettingen nergens nog een optie is, sowieso wordt iedereen afgeraden de weg op te gaan. De mensen die nog onderweg zijn naar de wintersport zullen vanaf de hoofdwegen in principe naar de opvangcentra geleid worden. Aldaar zijn slaapplaatsen ingericht, zodat de weg morgen vervolgd kan worden.

Overigens is het zeer de vraag of deze opvang iets helpt. Natuurlijk scheelt het dat het morgen weer licht is, maar het blijft vannacht en morgen wel door sneeuwen. Sinds gisteravond is hier (Les Menuires, 1800m) zo'n 50 cm sneeuw gevallen, dat zal in de andere wintersportgebieden niet veel anders zijn. De wegen worden weliswaar relatief goed vrijgehouden, maar er staat een stevige wind. Het zou dus goed kunnen dat zich op wat meer afgelegen weggedeelten sneeuwduinen vormen.

Volgens de lokale berichtgeving is het vanuit Moûtiers nu wel mogelijk om naar boven te komen, het laatste deel van de afdaling is echter niet mogelijk. Ook is de N90 tussen Albertville en Moûtiers in beide richtingen afgesloten.

Op dit soort wisseldagen zijn de A6, A40, A43 en N90 normaal al vrij druk. Het komt op deze wegen vaak tot files en op de N90 worden de doseringslichten dan ingeschakeld. Ook wordt de politie vaak ingezet om bij afritten te waken voor sluipverkeer. Hier boven is het effect van de dosering te zien aan de treintjes van zo'n 50 voertuigen die dan naar boven komen. Nu zijn het slechts een paar verdwaalde groepjes van 10 à 20 auto's, niet vreemd als de N90 dicht is.

Al met al denk ik dat enkele tienduizenden mensen hun wintersportvakantie met een aardige domper beginnen, zelfs nu er eindelijk een redelijke hoeveelheid sneeuw is gevallen; tot dusver waren de skimogelijkheden nog behoorlijk beperkt. Waar mensen in Frankrijk doorgaans gelijk het dorp uit kunnen skiën, is het voor de meest ongelukkige gebieden nu een uur rijden om op de piste te komen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RSK » zo 28 dec 2014, 12:45

De chaos is nog niet ten einde, het sneeuwt nog altijd. Bijna tienduizend mensen hebben de nacht doorgebracht in de opvangcentra, maar ook enkele duizenden zijn in de auto gebleven. Vanmorgen zijn de files al vrij snel weer op gang gekomen, eigenlijk staan de N90 (Vallée de Tarentaise) en A43 (Vallée de Maurienne) geheel vast. Gisteravond laat heeft men de toevoer volledig dichtgezet: bij Péage de Chambéry-Nord werd al het verkeer uit Lyon (A43) en Annecy (A41) onherroepelijk teruggestuurd.

Ook zijn er enkele honderden die nog altijd niet kunnen vertrekken omdat ze geen sneeuwkettingen hebben. Die zijn verplicht om de dalen in te gaan. Een woordvoerder liet op televisie weten dat men ook echt sneeuwkettingen moet hebben, en niet de 'producten die als wondermiddel worden verkocht, maar dat niet zijn'. Daarmee doelt hij waarschijnlijk op de stoffen sokken of elastische netten die je de laatste jaren ziet.

Opmerkelijk genoeg hebben de Pyreneeën nauwelijks verkeershinder gehad, terwijl daar vergelijkbare hoeveelheden sneeuw zijn gevallen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RSK » do 08 jan 2015, 21:32

Van familieleden die vandaag door Frankrijk reisden, vernam ik dat alle DRIP's boven Franse wegen de tekst "Je suis Charlie" toonden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RSK » za 28 feb 2015, 11:23

Wederom misère in de Alpen, ditmaal onderaan 'mijn' dal. De D117 is versperd doordat ter hoogte van Fontaine-le-Puits een flink stuk rots naar beneden is gekomen. Ik kan nog heel veel woorden daaraan wijden, maar ik denk dat het makkelijker is enkele beelden van Twitter te citeren.
@bellisbovenkerk schreef:Rotsblok op de weg en verspert weg wintersporters uit Val Thorens en Les Menuires (D117 naar Moutier)
Afbeelding
@OnLineSkis schreef:#Eboulements #Rocheux Les dégâts sur D117 pourrait fermer cette route d'accès @Val_Tho & @LesMenuires plusieurs jours
Afbeelding
@Marmo73 schreef:D117- Montée @Val_Tho et @LesMenuires | Quand l'expression "Route coupée" prend tout son sens. #Route #ski
Afbeelding
Verkeer wordt voor zover de omstandigheden het toelaten over de D96 geleid. Die weg is echter erg smal en heeft zeer beperkte capaciteit. Er wordt met alternerend eenrichtingverkeer gewerkt, voorlopig gaat de stroom het dal uit tot 12:00. Later in de middag zal de richting worden omgedraaid, doch wintersporters wordt aangeraden hun vertrek uit te stellen en als ze al onderweg zijn op te steken in Lyon, Chambéry, Albertville of Moûtiers.

Na de sneeuwchaos van eind december en vorige week is het dus de derde keer dat het op een van de drukste dagen mis is voor het verkeer. :geenlach:

Toevoeging: de foto met de grote rots is op een lager punt, de andere beelden zijn van de hoger gelegen weg, die duidelijk meer schade heeft opgelopen. Op deze kaart heb ik de locatie aangegeven.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RSK » za 28 feb 2015, 17:31

Mijn vermoeden wordt inmiddels bevestigd: het rotsblok op de weg (volgens het Franse nieuws 150 ton zwaar) is de minste zorg. Vooral het gat dat het blok in het bovenliggende weggedeelte heeft geslagen zal een serieus probleem vormen.
@VID schreef:Nu snap je waarom #D117 in Frankrijk dicht is. Duimen voor gestrande landgenoten dat reparatie snel gaat #ValThorens
Afbeelding
Overigens komt zojuist naar buiten dat de weg om 17:30 in beide richtingen wordt opengesteld. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat men een provisorische reparatie heeft uitgevoerd met bijvoorbeeld betonnen of stalen rijplaten.
Les Menuires schreef: 17:21 28/02/2015
Ouverture à la circulation dans les deux sens de la route RD117 à partir de 17h30.

15:53 28/02/2015
Circulation très dense entre Les Menuires et Moûtiers sur la RD96 via St Laurent de la Côte. Patience et prudence.

10:25 28/02/2015
Les personnes qui doivent se rendre en bus dans les stations sont priées de se présenter à la gare routière de Moûtiers.

10:00 28/02/2015
Hébergements d'urgence : Centre d'accueil et Centre Sportif des Menuires et au Gymnase Pierre Larnaud de Moûtiers.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RSK » ma 02 mar 2015, 14:30

Vanmorgen stond er een stukje in het AD over de steen, maar ik miste een heldere illustratie. Zodoende met mijn lokale kennis een illustratie in elkaar gezet met behulp van Streetview en de veelvuldig op internet circulerende beelden.

Afbeelding
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » ma 02 mar 2015, 16:43

^^ Dat helpt met visualiseren, da's een feit.

Op zich niet ongewoon aan het eind van de winter/begin lente in het zuiden van Frankrijk, alhoewel de Alpen en uitlopers daarvan kennelijk meer van te lijden hebben dan de Pyreneën.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RSK » wo 08 apr 2015, 20:05

Wederom is het raak: ditmaal zijn een paar zeer grote rotsblokken naar beneden gekomen tussen Moûtiers en Bourg-Saint-Maurice. Met name het spoor is zwaar getroffen, maar ook de N90 is afgesloten. Een tijdelijke noodweg zorgt dat het verkeer om-en-om langs dit punt kan, maar dat leidt wel tot files.
http://m.france3-regions.francetvinfo.f ... 00343.html

Verder wat snelheidsbeperkingen vanwege vervuiling door fijn stof in de regio Île-de-France. Op alle wegen met een limiet van 90km/h of hoger wordt de snelheid met 20km/h beperkt. De Péripherique doet (ondanks de limiet van 80) ook mee: daar mag voorlopig nog slechts 60km/h worden gereden.
http://mobile.francetvinfo.fr/meteo/par ... 71047.html
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » do 09 apr 2015, 1:30

RSK schreef:De Péripherique doet (ondanks de limiet van 80)
Sinds vorig jaar is de limiet daar al verlaagd naar 70.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RSK » do 09 apr 2015, 14:32

^^ Hm, oké... Wel een goed nieuwtje: de tol wordt dit jaar niet verhoogd, zo heeft de regering Valls besloten.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Vinny » za 11 apr 2015, 21:26

Bepaalt de regering dat voor de in concessie uitgegeven wegen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » zo 12 apr 2015, 8:46

Voor zover ik weet legt de regering bovenlimieten vast die de concessies dan naar onder kunnen instellen ja.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RSK » zo 12 apr 2015, 22:37

^^ Klopt, maar de facto wordt gewoon ieder jaar op 1 februari de gecontracteerde indexatie toegepast. Voor dit jaar is er een akkoord om dat niet te doen, maar onder aan de streep wordt dat op termijn weer ingehaald.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » zo 31 mei 2015, 17:39

Gisteren en vandaag ben ik heel Frankrijk doorgereden, vanaf de Belgische grens bij Sedan tot de Spaanse grens bij Perpignan, via Troyes - Auxerre - Nevers - Vichy. De eerste dag dus veel binnendoor (geen tol betaald). Vandaag verder vanaf Vichy via de A719 en A75 dwars door het Centraal Massief. De A75 was erg mooi, zoals bekend is. Ik ben nog gestopt bij het Viaduc de Garabit en het Viaduc de Millau.

Wat wel weer op viel: bijna nergens wegwerkzaamheden. Ik dacht het tot de Spaanse grens te kunnen redden met 0 wegwerkzaamheden, maar net bij Perpignan waren ze bezig de A9 te verbreden, met verschoven rijstroken (wel normale breedte).

Die SP95-E10 mogen ze wat mij betreft direct weer afschaffen. Het verbruik ligt toch wezenlijk hoger. Ik kwam op één tank na veel route nationales op 1 op 16. Normaal haal ik wel 1 op 20 op zulke wegen. De laatste paar keer in Frankrijk viel me al op dat het verbruik hoger ligt. Aan de andere kant niet veel hoger dan in Duitsland waar het lastiger is om een constante snelheid aan te houden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » ma 08 jun 2015, 15:49

Gisteren ben ik vanaf Zarautz (Spanje) naar ten noorden van Parijs gereden. Ik interpreteerde een VMS bij Bordeaux verkeerd, er stond 'Pont d'Aquitaine afgesloten tot 18h'. Ik dacht dat er stond 'vanaf 18h'. Sowieso is de bewegwijzering vanaf het zuiden naar Parijs via de zuid/oostring van Bordeaux, maar ik wou die brug eens rijden. Dus de brug was toch afgesloten. Daarna door Bordeaux, maar heel ongelukkig was de dichtstbijzijnde alternatieve brug ook afgesloten. Dat betekende dus dat ik helemaal via het centrum moest, en de wegen stonden in beide richtingen vast, dus omkeren had niet veel zin meer. Al met al heeft dat me ruim een half uur extra gekost.

De verkeerslichten in Bordeaux zijn een drama. Ze staan er zeer frequent en telkens als je net in de 3e versnelling zit gaat hij voor je neus op rood. Enorm veel stop-and-go, zelfs de stad uit waar het minder druk was.

Verder geen gekke dingen meegemaakt. Wel staan er ontzettend veel flitspalen in Frankrijk (en ook Spanje) maar dat wordt een beetje vertekent omdat je zoveel kilometers aflegt. Ik weet dat mijn teller bij 120 een afwijking van plm 7 km/h heeft, plus correctie. Dus als ik boetes krijg, zal het wel weer voor 1 of 2 te hard zijn. :| Ik ben geen hardrijder, maar in sommige lange stukken 90 of 110 op de snelweg(achtige wegen) zit je ongemerkt soms net iets meer dan 10 op de teller te snel.

Ik heb na de goede ervaringen van Coen Tunnel ook eens de westelijke route rond Parijs genomen, dus vanaf de N118 via de A86 Duplex en dan aan de noordkant vanaf de A86 de A1 op. En dat ging heel goed. De A86 was aan de noordwestkant wel vrij druk, maar het reed nog 60 - 90 en ik was in iets van 40 minuten de stedelijke regio door (van de A10 tot Charles-de-Gaulle).

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Albaufstieg » ma 08 jun 2015, 16:52

Chris schreef:Verder geen gekke dingen meegemaakt. Wel staan er ontzettend veel flitspalen in Frankrijk (en ook Spanje) maar dat wordt een beetje vertekent omdat je zoveel kilometers aflegt. Ik weet dat mijn teller bij 120 een afwijking van plm 7 km/h heeft, plus correctie. Dus als ik boetes krijg, zal het wel weer voor 1 of 2 te hard zijn. :| Ik ben geen hardrijder, maar in sommige lange stukken 90 of 110 op de snelweg(achtige wegen) zit je ongemerkt soms net iets meer dan 10 op de teller te snel.
Je auto beschikt dan waarschijnlijk niet over cruisecontrol? Zeker bij ritten op de lange afstand zou ik die optie enorm missen. Op de Franse autoroutes ook nog eens extra vervelend, aangezien je daar vaak langere tijd constant dezelfde snelheid kunt vasthouden, in tegenstelling tot op bijvoorbeeld de Duitse Autobahnen.

In Frankrijk staan inderdaad veel flitspalen, maar op de autoroutes worden ze volgens mij wél altijd aangegeven d.m.v. deze borden:

Afbeelding

De verschillen tussen beiden interpreteerde ik altijd als volgt: bij contrôles automatiques volgt er een vaste flitspaal, bij contrôles radars fréquents nader je een traject waar men frequent mobiele controles opstelt.

Later las ik echter dat het rechter bord de nieuwe variant is die het linker bord vervangt. Het oude bord zou ervoor gezorgd hebben dat mensen vlak voor de flitspaal ongewenst op de rem trappen, om vervolgens na de flitspaal weer te versnellen (APR).
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op ma 08 jun 2015, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jun 2015, 17:02

Chris schreef:Gisteren ben ik vanaf Zarautz (Spanje) naar ten noorden van Parijs gereden. Ik interpreteerde een VMS bij Bordeaux verkeerd, er stond 'Pont d'Aquitaine afgesloten tot 18h'. Ik dacht dat er stond 'vanaf 18h'. Sowieso is de bewegwijzering vanaf het zuiden naar Parijs via de zuid/oostring van Bordeaux, maar ik wou die brug eens rijden.
De bewegwijzering is met kantelwalsborden. Ik heb al eens meegemaakt dat Parijs westelijk langs Bordeaux stond bewegwijzerd, komende vanaf Spanje. Maar in principe wordt je inderdaad zuidoostelijk om Bordeaux geleid over de N230, die 2x3 rijstroken heeft en daarmee beter is uitgebouwd dan de noordwestelijke ring; de A630 heeft daar grotendeels maar 2x2 rijstroken. De Pont d'Aquitaine is best een mooie brug, maar de Vmax van 70 km/u is vrij laag en er staan flitsers aan het einde van de afdaling van de brug. Dus als je er nog een keer komt: goed opletten! :)
Ik weet dat mijn teller bij 120 een afwijking van plm 7 km/h heeft, plus correctie. Dus als ik boetes krijg, zal het wel weer voor 1 of 2 te hard zijn. :| Ik ben geen hardrijder, maar in sommige lange stukken 90 of 110 op de snelweg(achtige wegen) zit je ongemerkt soms net iets meer dan 10 op de teller te snel.
Herkenbaar, zeker als je lange afstanden aflegt. Zo ben ik ooit met 112 km/u (waar 110 km/u was toegestaan) geflitst op de N10 bij Angoulême. Dat kostte dan wel weer € 45, helaas. :(
Ik heb na de goede ervaringen van Coen Tunnel ook eens de westelijke route rond Parijs genomen, dus vanaf de N118 via de A86 Duplex en dan aan de noordkant vanaf de A86 de A1 op. En dat ging heel goed. De A86 was aan de noordwestkant wel vrij druk, maar het reed nog 60 - 90 en ik was in iets van 40 minuten de stedelijke regio door (van de A10 tot Charles-de-Gaulle).
Dat is best snel. :) Hoe laat passeerde je daar? Als ik er 's nachts ben neem ik gewoon de Périphérique (A3-BP-A6b), ben ik er op wat drukkere tijdstippen dan geef ik de voorkeur aan A1-BP-D910-N118, waarbij je ongeveer drie kilometer door Boulogne-Billancourt gaat, maar dat rijdt doorgaans goed door.

De Duplextunnel heb ik één keer gereden. Lekker rustige weg. De A86 aan de noordwestkant van Parijs rijdt vaak wel wat nerveus (redelijk druk voor maar 2x2 rijstroken) en kan ook wel eens vastlopen, maar als dat het geval is dan staat het vaak op de alternatieve routes (zoals de BP of de A86 aan de oostkant van Parijs) nog meer vast.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » ma 08 jun 2015, 17:26

Albaufstieg schreef:Je auto beschikt dan waarschijnlijk niet over cruisecontrol? Zeker bij ritten op de lange afstand zou ik die optie enorm missen. Op de Franse autoroutes ook nog eens extra vervelend, aangezien je daar vaak langere tijd constant dezelfde snelheid kunt vasthouden, in tegenstelling tot op bijvoorbeeld de Duitse Autobahnen.
Mijn auto heeft inderdaad geen cruise control. Dat is wel iets wat ik mis op zulke ritten inderdaad. Bij de volgende auto wordt het een eis ;) Mijn auto reageert ook nogal abrupt op het gaspedaal en de motor is relatief krachtig voor een kleine auto, waardoor je zo 10 km versneld als je even niet oplet.
Coen Tunnel schreef:de A630 heeft daar grotendeels maar 2x2 rijstroken.
Recent is een stuk naar 2x3 rijstroken verbreed. Dat was echt gloednieuw.
Coen Tunnel schreef:Hoe laat passeerde je daar?
Zondagmiddag. Het was nog best druk (op de radio hoorde ik over 'trafic chargé' in de regio), maar het reed nog goed door. Alleen de A86 zat op het 2x2 deel echt bomvol. Maar goed dat er geen vrachtverkeer was.

Het valt me overigens nog wel op dat er nog best wel wat vrachtverkeer rijdt op zondag. Met name met Spaanse kentekens. Zeker tuinbouwproducten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jun 2015, 23:38

Albaufstieg schreef:In Frankrijk staan inderdaad veel flitspalen, maar op de autoroutes worden ze volgens mij wél altijd aangegeven d.m.v. deze borden:

Afbeelding
In veel situaties zouden ze de tekst 'pour votre sécurité' beter kunnen vervangen door 'pour notre portemonnaie'. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » ma 08 jun 2015, 23:49

Meestal staat er inderdaad binnen 2 km van dat bord wel een flitspaal (maar niet altijd). In Spanje staan flitspalen ook altijd aangegeven 'por su seguridad'. Mijn gedachte is dan ook inderdaad; 'voor de staatskas'.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » di 09 jun 2015, 9:51

Vanaf deze zomer komen er ook birdirectionale flitsers in Frankrijk, en het aantal flitspalen is enkel nog uitgebreid.

Is een feit dat het al lang niet meer voor de veiligheid is, maar gelukkig staan ze nog relatief voorspelbaar opgesteld langs de autoroutes, de grote nationales of de gedeclasseerde stukken van belangrijke assen.

Je kan door Frankrijk nog altijd binnendoor en in uren geen paal tegenkomen ook...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » di 09 jun 2015, 21:05

Ik had op de A75 voor het eerst een ree die vlak voor me de snelweg overstak. Wat zou het zijn, 50 meter gezien de markering?

Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RSK » di 09 jun 2015, 21:47

Het is net iets minder dan de afstand van een streep (39m) en een tussenruimte (13m). Een meter of 50 lijkt me dus wel een adequate inschatting. Je hoort toch wel redelijk vaak op 107.7 dat er dieren op of rond de weg lopen. Meestal gaat het om een hert of een hond.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door vynkce » wo 22 jul 2015, 9:45

Boze boeren blokkeerden vannacht en deze ochtend de A1, de N2 van Bergen naar Frankrijk, de N49 bij Feignies en de D649 tussen Maubeuge en Valenciennes.
Meer info:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2397026

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » do 23 jul 2015, 13:12

^^
Persoonlijk vind ik zulke demonstraties absoluut niet door de beugel kunnen. Maar goed, het komt zeker niet alleen in Frankrijk voor...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door boe! » do 23 jul 2015, 15:32

Dankzij de boeren is het vandaag Zwarte Donderdag in Frankrijk. Ze hebben ook nog drie belangrijke noord-zuid-routes geblokkeerd: de A6/A7 bij Lyon, de A71 bij Clermont-Ferrand en de A20 bij Limoges.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Wesso » do 23 jul 2015, 17:27

Er zijn signalen dat de blokkades in het weekend doorgaan, als de regering niet meegeeft. Inmiddels staat het ook vast op Routes Nationales in de Auvergne en op de A75.

Liveblog op VID.nl

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » do 23 jul 2015, 17:54

Alhoewel ik weinig steun kan geven aan de blokkades is het wel een resultaat van jarenlang wanbeleid op het vlak van terroirproducten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Vinny » do 23 jul 2015, 22:41

Wanbeleid? De landbouw in Frankrijk heeft jarenlang aan het infuus van Europese subsidieverstrekking gelegen... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » vr 24 jul 2015, 8:46

Vinny schreef:Wanbeleid? De landbouw in Frankrijk heeft jarenlang aan het infuus van Europese subsidieverstrekking gelegen... :roll:
Dat is toch geen teken van een goed beleid als je aan een infuus van subsidies dient te liggen?

Plaats reactie