130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Albaufstieg » do 21 mei 2015, 12:29

RSK schreef:^^ Ik ben er persoonlijk wel voorstander van om de A12 tussen Bodegraven en Woerden terug te brengen naar 2x3 om in het dal tussen de twee aardenbanen een 2x2 autoweg aan te leggen. Vervolgens de A12 ter plaatse van deze 'parallelstructuur' verbieden voor vrachtwagens en aanhangers, zodat die door het dal moeten. Betere doorstroming op de snelweg en je voorkomt de verspreiding van fijn stof.
Klinkt wat mij betreft als een onzinnig plan, maar ben wel benieuwd naar de uitwerking van het idee. Voor zo'n kort stuk van 15 km creëer je volgens mij alleen maar erg veel inflexibiliteit en zal het weinig congestie oplossen op het traject Gouda - Utrecht en vice versa. Veel vrachtverkeer rijdt natuurlijk verder dan de relatie Bodegraven - Woerden, dus dan krijg je dat verkeer na Woerden er toch weer bij. Voor de andere kant geldt na Bodegraven uiteraard hetzelfde.
Het geld wat hiervoor benodigd zal zijn zou ik liever in de completering van knp. Bodegraven gestoken zien worden, maar je zal uiteraard redeneren vanuit het standpunt dat het één het ander niet hoeft uit te sluiten.

@hoevenpe: ik dacht exact hetzelfde toen ik het krantje vanochtend opensloeg. De gebruikelijke hoogdravende teksten rond de luchtkwaliteit, extra herrie en extra kans op ongelukken schitterden uiteraard niet door afwezigheid in het stukje. :roll:
Wettelijk gezien voldoet de A12 tussen Bodegraven en De Meern aan alle eisen. Hoop derhalve dat deze verhoging er ook gewoon doorheen gedrukt wordt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door duikgek89 » do 21 mei 2015, 14:51

hoevenpe schreef:Heel dat 120 of 130 is een wassen neus, maar de 'ophef' is inderdaad onzinnig: hebben deze politici echt niets beters te doen vraag ik me af... :geeuw:
Jawel, maar met koffiedrinken kun je je niet de hele dag bezig houden, daar krijg je zo'n koppijn van. :shutup:

Wat mij betreft moet je zulke dingen gewoon doordrukken. Zeurpieten...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door jelger » do 21 mei 2015, 15:08

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door RSK » do 21 mei 2015, 23:45

^^ Een snelheidslimiet van 130 km/h op snelwegen is binnen het gebruikelijke snelhedenbeeld in West-Europa helemaal geen rare zet. De enige afwijkende landen in de wijde (vergelijkbare) omtrek zijn België, Zwitserland en Portugal met 120 en Polen met 140. Het zijn echter de partijen die er zo prat op gaan voor vernieuwing, Europese eenheid en vooruitgang te zijn, die de simpele verhoging van 120 naar 130 tot een bureaucratische hel gemaakt hebben. We hadden in Nederland gewoon naar een beeld gemoeten van 130/100 of 130/110/90 op alle snelwegen.

In alle wijsheid heeft de Haagse politiek echter de meest bizarre kunstgrepen uitgehaald om op microniveau de rekenmodellen af te stemmen op vijf cijfers achter de komma. De schuld van de huidige bizarre (doch zich goddank langzaam verbeterende) situatie ligt zeker niet bij de 130-voorstanders. Die komt rechtstreeks voort uit de idiote politieke compromissen als het niet domweg verhogen van de snelheid, maar voor ieder stuk weg nieuwe procedures opstarten, het breed invoeren van tijdvensters, een afwijkende meetcorrectie voor 130 km/h en het toegeven aan allerlei gemeentelijk geroeptoeter. Als men bij het optuigen van het Rijkswegennet op een dergelijke wijze te werk was gegaan, hadden we nu nog over dijk- en polderwegen gereden, met her en der een omleiding buiten de dorpen om. Er is immers altijd wel iemand bereid te roepen dat hij geen snelweg in de buurt wil, je kunt nu eenmaal niet iedereen tevreden stemmen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door RSK » do 21 mei 2015, 23:54

Albaufstieg schreef:
RSK schreef:Ik ben er persoonlijk wel voorstander van om de A12 tussen Bodegraven en Woerden terug te brengen naar 2x3 om in het dal tussen de twee aardenbanen een 2x2 autoweg aan te leggen. Vervolgens de A12 ter plaatse van deze 'parallelstructuur' verbieden voor vrachtwagens en aanhangers, zodat die door het dal moeten. Betere doorstroming op de snelweg en je voorkomt de verspreiding van fijn stof.
Klinkt wat mij betreft als een onzinnig plan, maar ben wel benieuwd naar de uitwerking van het idee. Voor zo'n kort stuk van 15 km creëer je volgens mij alleen maar erg veel inflexibiliteit en zal het weinig congestie oplossen op het traject Gouda - Utrecht en vice versa. Veel vrachtverkeer rijdt natuurlijk verder dan de relatie Bodegraven - Woerden, dus dan krijg je dat verkeer na Woerden er toch weer bij. Voor de andere kant geldt na Bodegraven uiteraard hetzelfde.
Het geld wat hiervoor benodigd zal zijn zou ik liever in de completering van knp. Bodegraven gestoken zien worden, maar je zal uiteraard redeneren vanuit het standpunt dat het één het ander niet hoeft uit te sluiten.
Mijn voornaamste gedachte hierachter is dat je de bestaande (wat mij betreft nodeloos hoge) aarden banen benut als een soort scherm voor geluid en fijn stof. Verder scheidt je de snelheden wat beter, zodat je op beide banen (hoog en laag) een homogener snelheidsbeeld krijgt, wat beter is voor veiligheid en doorstroming. Met de inflexibiliteit zal het wel meevallen, immers ga je van 2x4 naar 2x(3+2). Maar meer dan een onwaarschijnlijk idee is het niet, en het is (afgezien van het homogenere snelheidsbeeld 'boven') ook tamelijk off-topic in deze draad.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door jelger » vr 22 mei 2015, 8:12

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door RSK » vr 22 mei 2015, 8:28

jelger schreef:Dat mag 20x waar zijn, per saldo is het gewoon een werkverschaffingsproject dat vooral FTE en materiaal kost, laten we daar ook eens helder en transparant over zijn.
Mijn betoog is dus dat het had afgekund met een kleine wijziging van artikel 21 RVV en een set 130-stickers op de grensborden. Dan heb je het over een minimale investering. Wat mij betreft hadden ze de autosnelweg zelfs geheel uit artikel 21 gehaald, artikel 19 is duidelijk genoeg. Hoe dan ook: onverkort 120=130 had in een weekendje doorgevoerd kunnen worden en een fractie gekost van de huidige uitvoering.

Hoe is dat eigenlijk in 1988 gegaan, toen de limiet van 100 naar 120 ging? Heeft men toen ook voor alle snelwegen die geen 100 bleven een nieuw verkeersbesluit moeten nemen?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door duikgek89 » vr 22 mei 2015, 9:16

jelger schreef:
RSK schreef:^^ Een snelheidslimiet van 130 km/h op snelwegen is binnen het gebruikelijke snelhedenbeeld in West-Europa helemaal geen rare zet.
Dat mag 20x waar zijn, per saldo is het gewoon een werkverschaffingsproject dat vooral FTE en materiaal kost, laten we daar ook eens helder en transparant over zijn. We weten allemaal dat het op het gros van ons wegennet nauwelijks wat uit maakt. Daarmee wordt het vooral een ideologische en principe kwestie. In een tijd dat we zeuren over elke 100.000 euro die er "verkwanseld" wordt (of het om een gemeentelogo gaat of iets anders) vind ik dat je wel erg makkelijk over de kosten component heen stapt in relatie tot de "winst" van een verhoging.

Daarnaast is "Europese horizontalisering" natuurlijk ook een gelegenheidsargument. Er is helemaal geen noodzaak hier voor. In de VS heeft ook elke staat z'n eigen limieten, bijvoorbeeld. Of dat nou handig is of niet er is geen enkel dwingend kader. Dit is nou precies zoals het in de EU geregeld zou moeten zijn.

Met of zonder "vervelende" groeperingen "die alles willen dwarsbomen", het kost per saldo FTE en geld t.b.v. materiaal, en het is pr saldo nergens voor nodig, anders dan (ongevraagd) "europees horizontaliseren".

Maar goed, die discussie is natuurlijk een gepasseerd station. 120 of 130, het zal me werkelijk aan mijn reet roesten. Als er door 120 houden eerder ambtenaren hadden kunnen afvloeien had dat mijn voorkeur gehad.
Het is natuurlijk we zo duur geworden omdat we er zo moeilijk over gedaan hebben. Als we gewoon overal de 2 in een 4 verandert hadden en verder alles hetzelfde hadden gelaten was het de moeite geweest en had het minder gekost.
Oh en de 100 stukken gewoon naar 120.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door hoevenpe » vr 22 mei 2015, 9:36

Nog makkelijk was het geweest om op autosnelwegen pas vanaf 11km overschrijding te beboeten:

Dan had je pas een bekeuring gekregen vanaf 91, 111 en 131 na correctie (94, 115 en 136 voor correctie). Daar hadden we overdag ook veel meer aan gehad aangezien dan juist ook de 100 trajecten iets flexibeler worden. Als men tegelijk de 80 en 100 zones zoveel mogelijk had opgeruimd dan waren we met veel minder gedoe klaar geweest aangezien de flitsmarge geen juridische basis heeft en dus ook eenvoudig op te schroeven is.

Het tegenargument van de veiligheid was eenvoudig op te lossen door de boetes voor 11 en hoger te verhogen zodat 'op de limiet' rijden een erg dure grap kan blijken te zijn. De boete voor 1 km te hard is nu iets van 13 euri, daar ben ik niet echt van onder de indruk.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Albaufstieg » vr 22 mei 2015, 11:36

jelger schreef: Dat mag 20x waar zijn, per saldo is het gewoon een werkverschaffingsproject dat vooral FTE en materiaal kost, laten we daar ook eens helder en transparant over zijn. We weten allemaal dat het op het gros van ons wegennet nauwelijks wat uit maakt. Daarmee wordt het vooral een ideologische en principe kwestie. In een tijd dat we zeuren over elke 100.000 euro die er "verkwanseld" wordt (of het om een gemeentelogo gaat of iets anders) vind ik dat je wel erg makkelijk over de kosten component heen stapt in relatie tot de "winst" van een verhoging.
Wat mij betreft de spijker op z'n kop. Beter was het geweest om het hele snelwegennet op 120 km/h te houden, enkel bij zwaarwegende redenen 100 km/h (bebouwing direct langs de snelweg zoals bij de A10-West & A13 door Overschie of wellicht een intensiteits- of verkeerskundig gerelateerde reden). Tegelijkertijd de flitsmarge verhogen, zodat de facto toch gewoon 130 km/h gereden kan worden zonder beboet te worden, zoals hoevenpe al opperde. Had je erg veel geld, rompslomp en ophef bespaard.

Maar goed, de norm is nu eenmaal vastgesteld op 130 km/h. Ik vind het positief dat de minister actief kijkt naar waar de snelheid verhoogd kan worden en dit op heel veel trajecten ook al aan het realiseren is. Ook positief dat men probeert om stukken snelweg permanent naar 130 km/h te krijgen, zonder al die complexe restricties die resulteren in bord-totempalen waar het gros van de weggebruikers klaarblijkelijk moeite mee heeft om ze te snappen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door RSK » vr 22 mei 2015, 12:07

Albaufstieg schreef:Beter was het geweest om het hele snelwegennet op 120 km/h te houden [...] Tegelijkertijd de flitsmarge verhogen, zodat de facto toch gewoon 130 km/h gereden kan worden zonder beboet te worden, zoals hoevenpe al opperde.
Oneens. Ik ben fervent tegenstander van dat soort Nederlandse polder-gedoogoplossingen. Zorg er gewoon voor dat je adequate, logische en handhaafbare regelgeving hebt. Anders krijg je net zo'n farce als het wietbeleid; niemand snapt wat wel en niet kan, en het wordt in feite toegestaan. Als men echter wiet zou legaliseren, kon er gewoon BTW en accijns geheven worden, wat (volgens de mij bekende cijfers) al snel een opbrengst van zo'n 1 miljard zou opleveren. Een mooi voorbeeldje dat je van het aanpassen van de regels een stuk beter wordt dan van discussies over wel of niet handhaven.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Albaufstieg » vr 22 mei 2015, 12:18

RSK schreef:Zorg er gewoon voor dat je adequate, logische en handhaafbare regelgeving hebt.
Dat zal inderdaad eveneens een streven zijn van het instellen van 130 km/h als de norm, maar in de praktijk blijkt die norm helemaal niet zo adequaat uitgerold te kunnen worden en zorgt het voor veel ophef. Rond die complexe uitvoering concentreert deze discussie zich nu. Misschien is het gedogen van een hogere snelheid dan de vmax vaag en schept het onduidelijkheid, maar volgens mij had het voor deze case het hoogste rendement opgeleverd tegen behoorlijk geringere kosten dan die nu gemaakt zijn/worden.

Een heel snelwegennet op 120 km/h creëert volgens mij ook alleen maar rust en duidelijkheid op de weg. Op elke afzonderlijke snelweg zijn nu weer diverse snelheden mogelijk en de weggebruiker moet dit ook telkens weer tot hem/haar laten komen. Wat mij betreft alles 120 km/h, wie 130 km/h wil rijden kan dat zonder beboet te worden. Ik zie ook niet in wat daar niet handhaafbaar aan is. Sneller dan 130 km/h zou direct een dure ansichtkaart uit Leeuwarden opleveren in geval van controle.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door hoevenpe » vr 22 mei 2015, 12:24

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan...

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Naturist » vr 22 mei 2015, 14:33

Vinny schreef:... al het moois dat het midden van Nederland te bieden heeft.
Je bedoeld gras en slootjes? :geeuw:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door mhkamp » vr 22 mei 2015, 14:54

^^ Naaktstranden :p
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Naturist » vr 22 mei 2015, 15:24

^^ :rofl2:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 jun 2015, 0:14

RSK schreef:^^ Een snelheidslimiet van 130 km/h op snelwegen is binnen het gebruikelijke snelhedenbeeld in West-Europa helemaal geen rare zet. De enige afwijkende landen in de wijde (vergelijkbare) omtrek zijn België, Zwitserland en Portugal met 120 en Polen met 140.
Als je Portugal noemt, noem dan Spanje ook. ;) Spanje, Ierland, Servië en Finland hebben 120, Zweden heeft 110 en op enkele trajecten 120, Noorwegen heeft 100 en op enkele trajecten 110, het VK heeft 113 (70 mph).

120 en 130 vind ik beiden niet raar. De 140 km/u in Polen is meer een vreemde eend in de bijt.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door keokiracer » ma 01 jun 2015, 0:16

^^ Bulgarije heeft ook 140 als max.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door LennyKravitz » ma 01 jun 2015, 0:55

Vind het niet boeien wat andere landen doen.

Begrijp me niet verkeerd 130 kan op heel veel plaatsen heel goed in Nederland. Maar voor de rest moet de snelheid passen bij de weg, drukte en wegbeeld. Verder niks.
It aint over 'till it's over...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Peter » ma 01 jun 2015, 5:51

Daarom zouden we ook alle 120 moeten vervangen voor 130 en waar vanwege wegprofielrisico niet mogelijk, terug naar 100. Zo nauw komt het niet dat 120 veilig is en 130 niet. De A44 zou je bijvoorbeeld deels of geheel naar 100 moeten terugbrengen.

Veel 120 zones zijn er puur en alleen nog maar vanwege een verwaarloosbare toename van geluid of fijnstof, als dan niet in combinatie met natuur die een (mijns inziens) een overbodige bescherming geniet op verwaarloosbare toename immissie
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Wouter N14 » ma 01 jun 2015, 13:02

Peter schreef: De A44 zou je bijvoorbeeld deels of geheel naar 100 moeten terugbrengen.
Ben je helemaal betoeterd :nahzeg:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Albaufstieg » ma 01 jun 2015, 13:32

Afgezien van de twee jaren '30 viaducten bij Oude-Wetering en Kaag-Dorp lijkt me het profiel van de A44 breed genoeg. De vmax op de Kaagbrug is al gereduceerd tot 100 km/h.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door captain007 » ma 01 jun 2015, 13:34

Het enige wat ik mij kan voorstellen is geluidsproblematiek in Sassenheim. Er staan daar wat huizen vrij dicht op de A44 zonder enige vorm van geluidswerende maatregelen. Ik kan mij voorstellen dat men daar op den duur wat mee moet.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Peter » ma 01 jun 2015, 13:47

Wouter N14 schreef:
Peter schreef: De A44 zou je bijvoorbeeld deels of geheel naar 100 moeten terugbrengen.
Ben je helemaal betoeterd :nahzeg:
sprak een haastige belanghebbende, niet omwonende zijnde 8-)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door RSK » ma 01 jun 2015, 14:05

^^ Ik kan zo een paar wegen in mijn omgeving noemen waar de snelheid wat mij betreft verhoogd kan worden, terwijl ik er zelf weinig gebruik van maak. Het stuk A12 tussen de aansluitingen Reeuwijk en Bodegraven benut ik bijvoorbeeld zelden, maar niettemin vind ik dat het daar gewoon 130 zou moeten zijn. Idem voor de A44; ik woon er niet, noch heb ik er belang bij, toch vind ik dat die weg ook gewoon 130 zou moeten worden, afgezien van de gevaarpunten.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Wouter N14 » ma 01 jun 2015, 14:10

Ik durf te betwijfelen of het verschil van 20 km/u überhaupt hoorbaar is. Daarnaast denk ik dat het vrachtverkeer duidelijker aanwezig is, zeker 's nachts.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door HylkeAnne » ma 01 jun 2015, 16:30

^^ Volgens de ADAC 130 > 100 een verschil van -0,5dB(A)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door duikgek89 » di 02 jun 2015, 18:21

Ik ken iemand die bij Krefeld heel dicht bij de A57 woont en hij zegt dat je voordat de signalering permanent op 100 of lager stond eigenlijk nauwelijks meer hoorde dan nu met de signalering permanent op 100 of lager, omdat het verkeer voorheen ookal vrijwel altijd door vrachtverkeer overstemt werd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Peter » wo 03 jun 2015, 4:28

De geluidsreductie in dB zal afhangen van het aantal stroken, de verkeersdrukte, het type asfalt en de afstand tot de weg, hoewel je met een log-schaal wel beter de relatieve reductie weergeeft (en niet de geluidshinder dan weer).

Auto's op een rustige snelweg ('s nachts dus meestal) maken een pulsgeluid (zoef...zoef) als je binnen 1-2 km woont, dat natuurlijk wel erger is zonder ander omgevingsgeluid (in je tuin of met het raam open in bed). Dan maakt 100-130 wel degelijk uit. Op grotere afstand of met een drukkere weg wordt het een constante achtergrondsruis, die meestal minder irritant is, zelf het het luider is. Beter een stromende kraan dan een druppelde kraan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door duikgek89 » wo 03 jun 2015, 8:02

Ik heb op korte afstand van zowel de Nederlandse A73 als de Duitse A3 gewoond. Van beiden wegen vond ik de hinder erg meevallen.

Plaats reactie