[N196] Hoofddorp - Uithoorn

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » wo 10 jun 2015, 23:04

In Aalsmeer wordt een nieuwe weg aangelegd, de Noordvork. Die zal ook een U klassificatie krijgen voor als de Waterwolftunnel afgesloten is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

garage
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: do 12 mar 2015, 21:02

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door garage » do 11 jun 2015, 7:28

Rein schreef:Op zich is daar toch niks mis mee? Doorgaand verkeer en verkeer naar bijvoorbeeld de veiling gaat nu over de N201, verkeer met een lokale bestemming over de N196. Lijkt me prima, niet? Overigens zal de N196 door Aalsmeer t.z.t. wel naar 2x1 gemaakt worden, zodat er ruimte is voor de geplande HOV busbaan. Er is trouwens ook wel eens gesproken over een 'knip' in de weg, dat lijkt me voor een lokale ontsluitingsweg dan weer niet zo handig.

Wat Uithoorn betreft is het voornaamste probleem dat de N196 dwars door het centrum loopt en dat vindt men daar niet zo fijn. En om de weg lokaal om te leggen is geen ruimte. Vandaar dus de plannen om de in een knip te leggen door hem door een parkeergarage te laten gaan. Tja wie dat bedacht heeft. :nuts:
In eerste instantie is daar niets mis mee. Het worden wegen met verschillende bestemmingen. Maar doordat Uithoorn bijhoorlijk inzet op een knip in de huidige N196 is al het verkeer wat richting centrum van Aalsmeer moet, gedwongen de N201 te rijden. En vanaf de N201 riching Aalsmeer dorp en Aalsmeer zuid is nogal een geslinger en zijn nogal wat kruizingen. Ik denk dat de noordvork daar weinig verandering in brengt, helaas.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » do 11 jun 2015, 14:49

Vinny schreef:De oude weg wordt volgens mij fysiek afgesloten. Overigens rijdt de nieuwe N 201 in filevrije omstandigheden wel een stuk meer relaxed. In tijd maakt het niet zo veel uit, je moet wel meer omrijden namelijk. Het is dan ook een rondweg :rofl2:
Je hebt het nu over 2 verschillende dingen. De N201 is bedoeld voor doorgaand verkeer, en wordt in mijn beleving ook zo gebruikt. Voor doorgaand verkeer is de N201 gewoon veel sneller dan de N196 als je naar het hele traject kijkt, wel ietsjes omrijden, maar toch veel en veel sneller dan die dorpsroute met tig rotondes en verkeerslichten.

De huidige N196 in Uithoorn is nu een lokale ontsluitingsweg geworden, deze ontsluit eigenlijk alle relevante woonwijken van Uithoorn en zodoende verbindt de N196 al die woonwijken met de N201.

Op deze manier wordt het doorgaande verkeer en het lokale verkeer dus mooi verdeeld over de beschikbare wegen. En je ziet ook dat het nu mooi verdeeld wordt, want doorgaand verkeer rijdt over de N201, lokaal verkeer over de N196. Het gebruik van de N196 is dan ook gigantisch gedaald, er rijdt volgens mij totaal geen doorgaand verkeer meer en er lijkt mij dan ook geen reden voor om de N196 fysiek te knippen.

Ga je dus de N196 ten oosten van Uithoorn knippen, dan ga je al het lokale verkeer en het hele kleine beetje doorgaand verkeer over de N201 sturen. En dat verkeer moet allemaal door het Amstelaquaduct die daar niet op berekend is. Je kunt dus zeer veel vertraging verwachten want die enkelbaansweg is ontoereikend voor EN het doorgaande verkeer EN het lokale verkeer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » do 11 jun 2015, 14:51

harry schreef:
Vinny schreef:De oude weg wordt volgens mij fysiek afgesloten.
Dan zullen ze in noodgevallen de weg wel opendoen zeker. Anders hebben de nieuwe U-routes (voor als het Amstelaquaduct gestremd is) geen zin...
Dei U-routes worden dan aangepast over een andere route. Die route zal verlegd worden vanaf Amstelhoek gezien, naar de Ringdijk 2e Bedijking, de Oude Spoorbaan en de N231. Gigantisch om dus.

Ook daarom is het niet handig dat de N196 geknipt wordt. Maar ja, politiek he.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Chris » do 11 jun 2015, 15:32

De tunnel is toch regelmatig kortdurend afgesloten voor regulier onderhoud & wasbeurten in de nacht? Dan is het handig dat de N196 behouden blijft als alternatieve route.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Mark » do 11 jun 2015, 17:01

mavas schreef:Ga je dus de N196 ten oosten van Uithoorn knippen, dan ga je al het lokale verkeer en het hele kleine beetje doorgaand verkeer over de N201 sturen. En dat verkeer moet allemaal door het Amstelaquaduct die daar niet op berekend is. Je kunt dus zeer veel vertraging verwachten want die enkelbaansweg is ontoereikend voor EN het doorgaande verkeer EN het lokale verkeer.
Voor een project wat net 1 jaar opgeleverd is :rofl2: .

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door RSK » do 11 jun 2015, 17:04

^^ Niet zo gek als je doelstelling is om het doorgaande verkeer te bedienen. Als de gemeente daar dan een zooi lokaal verkeer bij jaagt, klopt je uitgangspunt niet meer. Je weet in Nederland nu eenmaal dat er niet echt restcapaciteit wordt aangelegd, als iets 'net te krap' is, is het al mooi meegenomen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door harry » do 11 jun 2015, 21:08

mavas schreef:Die U-routes worden dan aangepast over een andere route.
Heb je daar een bron van?

Ik ben op dit moment aan het proberen alle U-routes in Nederland in kaart te brengen, bij gebrek aan openbaarheid van omleidingsroutes.nl.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door harry op ma 29 jun 2015, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Jackbauer1350 » vr 12 jun 2015, 17:16

Het nummer N196 zal dan straks dus doodlopen op de Zijdelweg?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door harry » ma 29 jun 2015, 22:46

^^ Het lijkt erop dat N196 helemaal gaat verdwijnen. Op alle nieuwe Ddesign-wegwijzers, vooral geplaatst in Uithoorn, komt het nummer al niet meer voor.

Deze met de open pijl is het bijzonderst:
Afbeelding
Er is geen ander bord voor dit kruispunt, dus rechtdoor gaat echt nergens heen, afgezien van de U-route. Maar dat wordt ook nog wel aangepast, kennelijk.

Afgelopen april zag het er nog zó uit:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » ma 29 jun 2015, 22:52

Het gedeelte in Uithoorn is een half jaar geleden overgedragen aan de gemeente volgens mij en daarmee in feite nummerloos geworden. In Aalsmeer gaat het nummer ook verdwijnen als het goed is, al kwam ik in de laatste berichtgeving tegen dat de provincie en de gemeente het oneens zijn over de reconstructie van de weg en dat er zolang het meningsverschil bestaat niets gebeurt. What else is new? :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Rein » ma 29 jun 2015, 22:56

Overdracht in Uithoorn vindt in oktober plaats.

Zie trouwens hier een artikeltje over de nieuwe borden in Uithoorn en het ontbreken van doorgaande bestemmingen erop.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door RSK » ma 29 jun 2015, 22:57

^^ Gelet op de plannen kan ik het alleen maar toejuichen dat er zo lang mogelijk niets gebeurt. Sowieso vind ik veel reconstructies nodeloze geldverkwisting: geld uitgeven om een weg zodanig in te richten dat je er minder aan hebt.

Het verdwijnen van wegnummers vind ik ook een kwalijke zaak voor het netwerk. Mooi voorbeeld is de N219, die nu feitelijk doodloopt op de kom van Capelle aan den IJssel...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » ma 29 jun 2015, 23:02

Welke minkukel heeft daar nu: Gezondheidscentrum, Amsterdam verzonnen als bestemmingen? :evil:
Er had moeten staan: De Kwakel, Aalsmeer :o

Het oude bord:
https://goo.gl/maps/V7j2g
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Jackbauer1350 » do 02 jul 2015, 13:10

harry schreef:^^ Het lijkt erop dat N196 helemaal gaat verdwijnen. Op alle nieuwe Ddesign-wegwijzers, vooral geplaatst in Uithoorn, komt het nummer al niet meer voor.
Dus het nummer N196 wordt het wegnummer met de kortste levensduur.

Af laten buigen via de Zijdelweg naar N201 had natuurlijk ook nog een mogelijkheid geweest.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » do 02 jul 2015, 18:04

Het gedeelte in de Haarlemmermeer blijft volgens mij provinciaal.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » vr 03 jul 2015, 9:42

harry schreef:^^ Het lijkt erop dat N196 helemaal gaat verdwijnen. Op alle nieuwe Ddesign-wegwijzers, vooral geplaatst in Uithoorn, komt het nummer al niet meer voor.
Maar je hebt die in Aalsmeer dan niet gezien? Daar is volgens mij nog niks veranderd aan de borden, dus blijft het voorlopig wel N196 zolang de overdracht nog niet geregeld is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door harry » vr 03 jul 2015, 20:24

harry schreef:Op alle nieuwe Ddesign-wegwijzers, vooral geplaatst in Uithoorn, komt het nummer al niet meer voor.
mavas schreef:Maar je hebt die in Aalsmeer dan niet gezien? Daar is volgens mij nog niks veranderd aan de borden
Bedoel je nou dat er nieuwe borden in Aalsmeer staan?
Of is er niks veranderd aan de borden en had ik dat moeten zien?
Allebei lijkt me niet mogelijk. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door marcel » za 04 jul 2015, 15:44

Rein schreef:Overdracht in Uithoorn vindt in oktober plaats.

Zie trouwens hier een artikeltje over de nieuwe borden in Uithoorn en het ontbreken van doorgaande bestemmingen erop.
Ik kon het niet vinden tot ik begreep dat het niet meer 'dezeweek' is ...
Deze link zal het wel wat langer blijven doen:
http://www.meerbode.nl/news_uh/news_uh_wk26_2015.pdf

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » ma 06 jul 2015, 9:30

harry schreef:Bedoel je nou dat er nieuwe borden in Aalsmeer staan?
Of is er niks veranderd aan de borden en had ik dat moeten zien?
Allebei lijkt me niet mogelijk. :)
Uit je bericht heb ik niet op kunnen maken of je in Aalsmeer bent geweest. En daarom weet ik dus niet of er daar iets veranderd is aan de borden, want jij bent onze belangrijkste bron ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door harry » ma 06 jul 2015, 17:23

Ben wel in Aalsmeer geweest. Weet niet zeker of ik daar nieuwe borden heb gezien, want ik weet de grens tussen Aalsmeer en Uithoorn niet precies...

Met "Maar je hebt die in Aalsmeer dan niet gezien?" bedoel je kennelijk "Maar heb je in Aalsmeer geen nieuwe borden gezien?"
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » ma 06 jul 2015, 23:28

De grens tussen Aalsmeer en Uithoorn is daar waar de N 231 de N 196 kruist. Nu ben ik net niet op dat kruispunt geweest, dus ik weet niet of daar wat veranderd is. Sowieso zou die kruising behoorlijk op de schop gaan, ik kan alleen nergens vinden hoe ze het willen aanpakken. De laatste mij bekend ontwerpen gingen uit van een viaduct voor de busbaan over de N 231 heen, maar dat plan is vanwege de hoge kosten en de lage toegevoegde waarde verworpen. Wat er toen is uitgerold weet ik niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Willem » di 07 jul 2015, 13:03

Gisteren ben ik nog langs dat kruispunt gereden, maar het is me niet opgevallen dat er (al) iets veranderd is.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » do 08 okt 2015, 17:16

Overdracht N196 aan gemeente Uithoorn
08 oktober 2015

De provincie Noord-Holland heeft op 8 oktober 2015 de N196 (Koningin Máximalaan) overgedragen aan de gemeente Uithoorn. Beide partijen hebben overeenstemming bereikt over de voorwaarden waaronder het stuk weg op Uithoorns grondgebied eigendom wordt van de gemeente.

In 2004 hebben de provincie Noord-Holland en de gemeenten Aalsmeer, Haarlemmermeer en Uithoorn de realisatieovereenkomst gesloten voor de aanleg van de omgelegde N201. Daarin is vastgelegd dat de oude N201, de huidige N196, naar de gemeenten wordt overgedragen. Nu de N201 inderdaad is omgelegd, is de overdracht van de N196 naar de gemeente mogelijk geworden.

Voorwaarden
De gemeente Uithoorn krijgt, conform de in 2004 gemaakte afspraken, de N196 in eigendom voor het symbolische bedrag van € 1. Op basis van onderzoek naar de huidige staat van de weg zijn afspraken gemaakt over de vergoeding die de gemeente krijgt voor het toekomstige beheer en onderhoud. Beide partijen zijn overeengekomen dat de gemeente Uithoorn hiervoor € 1.300.000 ontvangt van de provincie Noord-Holland.
http://www.noord-holland.nl/web/Actueel ... oorn-1.htm
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Mark » do 08 okt 2015, 17:47

Blijft de rest van de N196 gewoon in handen van de provincie? Dit betreft neem ik aan alleen het stuk tussen de N231 en de Amstel.

Goed lezen is ook een vak. De overdracht naar de andere gemeenten volgt dus nog?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » do 08 okt 2015, 18:02

^^ Over de andere gedeeltes is nog niks aan overdracht bekend. Ik weet ook niet of er nog over onderhandeld wordt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Rein » do 08 okt 2015, 19:10

Dat het Aalsmeerse deel van de N196 'ooit' aan de gemeente overgedragen zal worden is ook al lang bekend. Over het Haarlemmermeerse deel heb ik nooit iets vernomen, maar als ik het persbericht interpreteer zal ook dat deel ooit worden overgedragen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Willem » do 08 okt 2015, 19:49

In Aalsmeer wordt de weg ook terugverbouwd omdat een van de rijbanen omgebouwd gaat worden tot busbaan.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Mark » do 08 okt 2015, 20:52

Ben benieuwd of het nummer N196 dan überhaupt nog blijf bestaan dan...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » do 08 okt 2015, 20:57

Willem schreef:In Aalsmeer wordt de weg ook terugverbouwd omdat een van de rijbanen omgebouwd gaat worden tot busbaan.
In de locale krant was er nieuws over. De weg wordt niet geknipt, maar krijgt wel een bajonetaansluiting op de Zwarteweg. Verder worden alle verkeerslichtenkruisingen vervangen door rotondes (behalve die met de N 231). De weg wordt wel in zijn geheel overgedragen aan de gemeente, volgens mij na de verbouwing - maar dat stond er niet met zoveel woorden in. Ook lijkt het zo dat de weg tussen de Van Cleefkade en Aalsmeerderbrug 2x2 blijft, maar dat stond wat cryptisch geformuleerd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie