Verkeersregeltechnisch topic

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door boe! » za 13 jun 2015, 22:35

De gemeente Utrecht gaat verkeerslichten uitschakelen. Ze deed een oproep aan de bewoners welke VRI's onnodig waren. Op acht locaties gaan de VRI's drie maanden op knipperstand en als dat geen negatief effect heeft op veiligheid en doorstroming, dan gaat de VRI definitief uit. Op drie kruispunten gaat de VRI nog slechts een deel van de dag in werking, bij vier kruispunten krijgen fietsers die rechtsaf slaan vrij baan.
Gemeente Utrecht schreef:Na zorgvuldige analyse van de meldingen start de gemeente op 13 juni met de eerste uitschakelproef op de hoek Maliesingel / Zonstraat waarbij het verkeerslicht eerst drie maanden op knipperen en daarna drie maanden uit gaat. Later dit jaar volgen nog eens zeven van dergelijke uitschakelproeven

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door RSK » za 13 jun 2015, 22:40

^^ Het zou me niets verbazen als de doorstroming hier gigantisch van verbetert. Ik had een tijdje terug mijn oom afgezet bij de oogkliniek aan het Lucasbolwerk en sloeg op weg naar de parkeergarage een verkeerde kant op. Het passeren van één beroerd afgestelde VRI in die hoek heeft me toen 14 minuten gekost, terwijl er eigenlijk nauwelijks verkeersaanbod was.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rein » za 13 jun 2015, 22:45

Utrecht is wat verkeerslichten betreft echt een dramatische stad, nog erger dan bijvoorbeeld Amsterdam. Ik ging er altijd vanuit dat dit met name ingegeven was door de wens autoverkeer in de stad onaantrekkelijk te maken. Deze stap past daar niet echt in. Hoe dan ook, ik ben benieuwd hoe de proef uitpakt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door boe! » zo 14 jun 2015, 7:26

RSK schreef:Het passeren van één beroerd afgestelde VRI in die hoek heeft me toen 14 minuten gekost, terwijl er eigenlijk nauwelijks verkeersaanbod was.
Beroerd afgesteld of bewust zo afgesteld? Zoals Rein al aangeeft wil Utrecht zo weinig mogelijk verkeer in de binnenstad.

De nu genoemde kruispunten zijn overigens niet de meest belangrijke. Vaak komt er een onbelangrijke zijstraat met weinig verkeer op de hoofdroute uit. Maar goed, alle beetjes helpen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Wesso » zo 14 jun 2015, 11:09

Beetje dom om autootjes te pesten met lange wachttijden voor VRI's. Kunnen de omwonenden ook meegenieten. Blijkbaar heeft het kostenaspect van VRI-beheer de doorslag gegeven.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Egbert » ma 15 jun 2015, 6:47

boe! schreef:
RSK schreef:Het passeren van één beroerd afgestelde VRI in die hoek heeft me toen 14 minuten gekost, terwijl er eigenlijk nauwelijks verkeersaanbod was.
Beroerd afgesteld of bewust zo afgesteld? Zoals Rein al aangeeft wil Utrecht zo weinig mogelijk verkeer in de binnenstad.
Ah, dus daarom hebben ze een milieuzone ingesteld. Omdat er zoveel auto's nodeloos voor rode verkeerslichten staan te draaien.
Ja, vooral doen, verkeerslichten te lang op rood zetten om automobilistjes te pesten. :facepalm:

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door fleppenstein » ma 15 jun 2015, 9:05

Gemeente Utrecht schreef:Na zorgvuldige analyse van de meldingen start de gemeente op 13 juni met de eerste uitschakelproef op de hoek Maliesingel / Zonstraat waarbij het verkeerslicht eerst drie maanden op knipperen en daarna drie maanden uit gaat. Later dit jaar volgen nog eens zeven van dergelijke uitschakelproeven
Lekker zorgvuldige analyse van Utrecht om juist met deze VRI te beginnen. Deze VRI staat er wellicht niet zozeer ivm de drukte, maar zeker voor de veiligheid. De VRI zorgt er mede voor bij een treinmelding dat het kruisingsvlak ontruimt wordt en evt auto´s die nog op de overweg staan veilig kunnen wegkomen alvorens de bomen sluiten. Als je deze VRI uitzet zullen auto´s op de overweg mogelijk niet op tijd kunnen wegkomen.
Wellicht is het aanbod hier minimaal, maar dan is het toch ook geen probleem om deze VRI aan te houden, mits de detectie in orde is. In wachtstand groen blijft de Maliesingel toch wel groen houden.
Eventueel kan je deze VRI in de knipperstand zetten, maar dan minstens bij een treiningreep even aanzetten om het kruisingsvlak te ontruimen, en na de treiningreep de VRI (na een nalooptijd) weer op knipperen zetten.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rein » ma 15 jun 2015, 9:08

^^ Daar rijdt toch geen treinverkeer meer? Of anders gezegd: 100 meter verder is de bovenleiding en alles weggehaald en staan er stootblokken op het spoor. Ik denk daarom niet dat die overgang nog actief (door treinverkeer) gebruikt wordt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door boe! » ma 15 jun 2015, 9:11

Klopt, daar rijden geen treinen meer.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door fleppenstein » ma 15 jun 2015, 9:46

^^
Sorry, Dat wist ik niet. Kom daar niet vaak. Ik zag de sporen nog doorlopen op google earth. Maar het spoorwegmuseum zit er toch nog ??
Anyway, als er geen treinen rijden kan de VRI natuurlijk weg. Maar dan moet Utrecht niet aangeven dit "zorgvuldig" te hebben onderzocht, dan had die VRI bij het opheffen van het spoor al weg gekund.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door RSK » ma 15 jun 2015, 9:51

Volgens mij kan er bij bepaalde rangeerbewegingen vanuit het Spoorwegmuseum nog wel gebruik van worden gemaakt, maar ik meen ook dat de bediening van de overweg al jaren handmatig gaat. Verder richting Lunetten gaat (en blijft) de spoorlijn volledig buiten gebruik. Eventueel komt er later nog een tramlijn over te lopen.

Maar nog even los van het gebruik van het spoor; is het niet zo dat je alleen de spoorwegovergang mag oversteken als je de overkant zonder stoppen kunt halen? Iets met art. 15a RVV?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rein » ma 15 jun 2015, 9:54

fleppenstein schreef: Maar het spoorwegmuseum zit er toch nog ??
Het spoorwegmuseum zit er nog hoor! En er rijden vanuit de noordkant nog treinen richting het museum (vanaf Utrecht Centraal), maar die rijden ook richting het noorden weer weg.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door fleppenstein » ma 15 jun 2015, 10:02

RSK schreef:Maar nog even los van het gebruik van het spoor; is het niet zo dat je alleen de spoorwegovergang mag oversteken als je de overkant zonder stoppen kunt halen? Iets met art. 15a RVV?
Tuurlijk, maar er zit nogal een verschil tussen de verkeersregels en wat mensen doen. Er staan ook niet voor niets vaak borden "overweg vrijhouden". Maar in de praktijk kachelt iedereen achter elkaar aan (bij groen) en komt er midden op de overweg pas achter "Oeps, als er nu een trein aan komt, wat dan ??"
Zo heb ik bij een VRI wel eens bij een treiningreep handmatig mensen van de overweg moeten halen en door rood moeten sturen. Dan moet je echt schreeuwen, want het is toch rood ??? :facepalm: :facepalm:

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door fleppenstein » ma 15 jun 2015, 10:06

Rein schreef:
fleppenstein schreef: Maar het spoorwegmuseum zit er toch nog ??
Het spoorwegmuseum zit er nog hoor! En er rijden vanuit de noordkant nog treinen richting het museum (vanaf Utrecht Centraal), maar die rijden ook richting het noorden weer weg.
Mea Culpa, ik zie het nu ook. Richting Noorden staan de overwegen er nog, en ziet het spoor ook op Google Earth er nog bereden uit.
Richting Lunetten zijn veel overwegen al weggehaald en overgeasfalteerd. Op sommige overwegen staan er zelfs hekjes op het spoor. Die kant op wordt blijkbaar niet meer gebruikt. De overweg Zonstraat had dus al eerder afgebroken kunnen worden. Voor enkel wat rangeerwerk hoef je geen overweg te behouden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door duikgek89 » di 16 jun 2015, 9:57

fleppenstein schreef:
RSK schreef:Maar nog even los van het gebruik van het spoor; is het niet zo dat je alleen de spoorwegovergang mag oversteken als je de overkant zonder stoppen kunt halen? Iets met art. 15a RVV?
Tuurlijk, maar er zit nogal een verschil tussen de verkeersregels en wat mensen doen. Er staan ook niet voor niets vaak borden "overweg vrijhouden". Maar in de praktijk kachelt iedereen achter elkaar aan (bij groen) en komt er midden op de overweg pas achter "Oeps, als er nu een trein aan komt, wat dan ??"
Zo heb ik bij een VRI wel eens bij een treiningreep handmatig mensen van de overweg moeten halen en door rood moeten sturen. Dan moet je echt schreeuwen, want het is toch rood ??? :facepalm: :facepalm:
Ik heb ook al eens gehad dat de achterligger toeterde omdat ik voor de overweg stil stond tot het me duidelijk was dat ik hem helemaal kon oversteken...

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door LennyKravitz » ma 29 jun 2015, 20:10

Ik wil niet hier een nieuw topic voor openen, maar was laatst verbaasd.

Situatieschets:


Autoweg splitst zich in 4 rijstroken. De rechter twee gaan rechtsaf. De linker twee gaan (vooralsnog) rechtdoor. In het midden zit eerst een blokmarkering.


Echter - op een gegeven moment wordt de blokmarkering vervangen door een doorgetrokken lijn, met rechts daarvan een onderbroken lijn. Dus je mag alleen deze lijn overschrijden van rechts naar links (van de 2e rijstrook van rechts naar de 3e rijstrook van rechts). Andersom mag dus niet... simpel zou je zeggen.

Nu komt het: met deze belijning tussen de rijstroken, in de twee rechter rijstroken (voor rechtaf dus) staan PIJLEN voor rechtsaf getekend.

Dit kan toch niet? Je kunt toch met belijning niet toelaten dat je de richting van de pijlen niet volgt? Immers wanneer de pijlen op het wegdek staan moet je die toch volgen?
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » ma 29 jun 2015, 23:32

plaatje ? locatie streetview ?

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door LennyKravitz » ma 29 jun 2015, 23:56

Rene schreef:plaatje ? locatie streetview ?

Ongeveer deze locatie - maar streetview is niet geupdate nog: https://goo.gl/maps/mS0DP

Was ongeveer zo:

Afbeelding

En ik snap het wel... het is om de bijkomende baan (ik dacht tankstation-uitrit?)de gelegenheid te geven ook naar rechtdoor te kunnen op laten schuiven... maar met die pijlen mag dat toch niet?

edit:

de rechtdoorrichting was wellicht 1 strook, maar die heb ik niet goed onthouden..
Laatst gewijzigd door LennyKravitz op di 30 jun 2015, 0:08, 2 keer totaal gewijzigd.
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » di 30 jun 2015, 0:05

Artikel 78 RVV:
1. Bestuurders die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. Een in een voorsorteerstrook gelegen fietsstrook maakt deel uit van deze voorsorteerstrook.
2. Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.

1e lid geldt dus pas op het kruispunt zelf volgens de letter van de tekst. Vóór het kruispunt mag je dus feitelijk van voorsorteerstrook wisselen. Gezien het feit dat de wegbeheerder de markering specifiek doorlaatbaar heeft gemaakt, is het duidelijk dat het eerste lid ook op die wijze letterlijk moet worden uitgelegd, lijkt me.
2e lid geldt alleen bij uitrijstrook, dat is hier niet het geval. Voorsorteerstrook is wat anders dan een uitrijstrook.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Attietattie » di 30 jun 2015, 7:52

^^ Exact. Rene bedoelt dat onderstaande pas een overtreding is. Hier had de Polo rechtdoor gemoeten.
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door duikgek89 » di 30 jun 2015, 8:00

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door boe! » di 30 jun 2015, 8:40

Zoals ik het zie steek je vanaf het tankstation de rijbaan over en dan gelden de pijlen op het wegdek niet.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door LennyKravitz » di 30 jun 2015, 23:46

We hebben het wel over een Autoweg met snelheid 100 km/h hier hè? Geen stadsweg, geen kruising, geen verkeerslichten.

Maar goed...

Voorbeeld 1: https://goo.gl/maps/Rkcou
Ik rij hier op de meest rechter strook met pijlen... mag ik hier nog een rijstrook naar links?

Voorbeeld 2: https://goo.gl/maps/A8ckk
Mag deze automobilist rijdend op rijstrook met pijlen nog een baan naar links opschuiven?
It aint over 'till it's over...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Attietattie » wo 01 jul 2015, 7:36

LennyKravitz schreef:Voorbeeld 1: https://goo.gl/maps/Rkcou
Ik rij hier op de meest rechter strook met pijlen... mag ik hier nog een rijstrook naar links?
Hangt er vanaf. Kwam je van de toerit of van de hoofdrijbaan?
LennyKravitz schreef:Voorbeeld 2: https://goo.gl/maps/A8ckk
Mag deze automobilist rijdend op rijstrook met pijlen nog een baan naar links opschuiven?
Hangt er vanaf. Kwam hij van de verbindingsboog of van de hoofdrijbaan?

We zijn een keertje vroeg deze maand Feitelijk. We kunnen het maar gehad hebben.
Laatst gewijzigd door Attietattie op wo 01 jul 2015, 8:24, 1 keer totaal gewijzigd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » wo 01 jul 2015, 8:20

Het probleem is dat een paar juristen zich bij het wijzigen van het RVV-artikel zich destijds erg hebben laten leiden door de politie en hun 'huftercampagne'. Die wilden een titel hebben om boetes op te kunnen schrijven. Echter ze hebben geen inzicht gehad in het feit dat de weefvaklengtes zijn berekend van puntstuk tot puntstuk, en dat pijlen op de weg op grote schaal in de richtlijnen voorkwamen, omdat ze toch slechts een indicatief krakter hadden. Ik heb deze materie zelf aangekaart bij de betreffende dossierhouders, en de richtlijnen zullen op dit punt worden aangepast. Dat betekent dat afgaande pijlen op uitrijstroken flink in aantal worden verminderd, en dat het gedeelte van weefstroken en splitsingen tussen convergentiepunt c.q. start blokkenlijn enerzijds en besliswegwijzer anderzijds in toekomstige richtlijnen zal worden ontdaan van pijlen op het wegdek.

Overigens heeft dit vrij weinig met de verkeersregeltechniek inzake VRI's meer te maken, dit is zuiver juridisch m.b.t. markering.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Attietattie » wo 01 jul 2015, 8:25

^^ En zo blijven we werk houden in de infra-sector. :top:


:roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Kaaiman » do 02 jul 2015, 10:28

Rene schreef:Dat betekent dat afgaande pijlen op uitrijstroken flink in aantal worden verminderd, en dat het gedeelte van weefstroken en splitsingen tussen convergentiepunt c.q. start blokkenlijn enerzijds en besliswegwijzer anderzijds in toekomstige richtlijnen zal worden ontdaan van pijlen op het wegdek.
Nou jeuj, daar is de weggebruiker mee geholpen zeg. Ik had liever andersom gehad (terugdraaien) of een gedoogbeleid op dit punt. :geenlach:

Ik verwacht dat het schrappen van pijlen meer onzeker weggedrag gaat opleveren. Met name in bochten is niet altijd duidelijk welk bord boven welke strook hangt. De pijlen bevestigen dan wat boven de weg staat, met name ook qua aantallen rijstroken.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door feitelijk » ma 06 jul 2015, 0:10

http://www.zhzactueel.nl/2015/07/05/fro ... rslichten/
Op het moment van de aanrijding waren de verkeerslichten buiten werking. Volgens buurtbewoners is het al de derde keer in één week tijd dat de lichten uitstonden. Een regelkast staat volgens hen te veel in de zon, waardoor de lichten door oververhitting worden uitgeschakeld.
Kan dat?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door duikgek89 » ma 06 jul 2015, 0:51

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 16:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door keokiracer » ma 06 jul 2015, 0:52

duikgek89 schreef:Naar het verkeerslicht kijken is blijkbaar te lastig....
Als het normaal gesproken goed gaat is dat dus blijkbaar niet lastig. Naar de bebording en wegmarkeringen ijken als de VRI uit is blijkbaar wel ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie