[B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Chris » zo 14 jun 2015, 13:46

Wat foto's van de gehele E403 vanaf Tournai tot Brugge.

De gehele set met 52 foto's is hier te bekijken: https://www.flickr.com/photos/chriszwol ... 4134317039

Op het knooppunt E42/E403 moest ik drie keer via een klaverlus omdat de directe verbinding van Tournai richting Kortrijk was afgesloten in verband met wegwerkzaamheden.
Afbeelding
E403-1 by European Roads, on Flickr

De borden mogen hier wel eens gewassen worden. Ook opvallend: alleen het nummer A17.
Afbeelding
E403-2 by European Roads, on Flickr

Brugge is nog 70 kilometer. De kwaliteit van het wegdek van de E403 in Wallonië is matig, niet echt slecht. De E42 is slechter.
Afbeelding
E403-3 by European Roads, on Flickr

Templeuve.
Afbeelding
E403-5 by European Roads, on Flickr

De dubbele aansluiting bij Dottignies.
Afbeelding
E403-7 by European Roads, on Flickr

Eigenlijk zijn het zelfs 3 aansluitingen via de parallelbanen. Naar de N511, N512 en N58.
Afbeelding
E403-9 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E403-10 by European Roads, on Flickr

Inmiddels in Vlaanderen. Knooppunt Aalbeke.
Afbeelding
E403-11 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E403-14 by European Roads, on Flickr

Wevelgem.
Afbeelding
E403-17 by European Roads, on Flickr

De tunnel onder het vliegveld bij Kortrijk.
Afbeelding
E403-20 by European Roads, on Flickr

Het knooppunt met de A19.
Afbeelding
E403-22 by European Roads, on Flickr

Bij Roeselare.
Afbeelding
E403-26 by European Roads, on Flickr

Het 2x3-deel eindigt bij Roeselare.
Afbeelding
E403-29 by European Roads, on Flickr

R32
Afbeelding
E403-32 by European Roads, on Flickr

Lichtervelde.
Afbeelding
E403-36 by European Roads, on Flickr

Torhout. Dit is het enige deel met matig wegdek van de E403 in Vlaanderen. De rest is in zeer goede staat.
Afbeelding
E403-40 by European Roads, on Flickr

Ruddervoorde.
Afbeelding
E403-43 by European Roads, on Flickr

Bijna aan het einde van de E403, met mooi strak asfalt.
Afbeelding
E403-45 by European Roads, on Flickr

Het knooppunt met de E40.
Afbeelding
E403-47 by European Roads, on Flickr

De N348 was dus afgesloten. Ik was via Zeebrugge gereden, waar veel vertraging was in verband met openstaande bruggen.
Afbeelding
E403-48 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E403-50 by European Roads, on Flickr

Einde van de snelweg.
Afbeelding
E403-52 by European Roads, on Flickr

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Albaufstieg » zo 14 jun 2015, 13:56

Interessante plaatjes. Het verschil in conditie van de E403 in Wallonië en Vlaanderen is wel opvallend. In Vlaanderen ziet de weg er erg netjes uit. Zoals forumgebruiker vynkce al schreef wordt het gedeelte bij Torhout dit najaar nog aangepakt. Deze weg is dan over de gehele Vlaamse lengte een mooi visitekaartje voor Vlaanderen. 8-)

De borden waarop het wegnummer A17 vermeld staat komen waarschijnlijk nog uit de periode dat de A17 nog niet het nummer E403 had. Wat mij betreft een draak van een inconsistentie, zeker als je weet dat er alleen met het nummer E403 gewerkt wordt (systemen, verkeersinfo, etc.). Hoog tijd dat men die borden eens gaat vervangen in Wallonië, gezien de uiterlijke staat ook geen overbodige luxe.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op zo 14 jun 2015, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Km357 » zo 14 jun 2015, 16:15

Mja je kan je natuurlijk afvragen of die E-nummers echt zo'n belang hebben...België moest weer eens voortrekker spelen om niet de A maar de E te gebruiken en ze blijven momenteel het enige land in Europa dat dat doet. Andere landen verwijzen wel naar het E-nummer maar ik blijf er bij dat die E-routes nog altijd maar van academische waarde zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Chris » zo 14 jun 2015, 16:26

^^ Daar vergis je je toch wel een beetje in. België is inderdaad het enige land in dit deel van Europa dat E-nummers als de primaire nummering gebruikt, maar in Denemarken, Zweden en Noorwegen zijn de E-nummers ook onderdeel van de primaire wegnummering. Waar daar E-nummers zijn, worden geen andere wegnummers bewegwijzerd. Daarnaast worden E-nummers in sommige Balkanlanden ook gebruikt als primaire nummering, met name in Servië. Ook elders in centraal/oost-Europa zijn E-nummers vrij prominent naast het bestaande systeem. Er zijn eigenlijk bijna geen landen waar E-nummers helemaal of bijna helemaal niet worden bewegwijzerd (afgezien van Centraal-Azië).

Ik ben zelf ook niet zo gelukkig met de Belgische E-nummering. Het is nu heel ingeburgerd, maar de A-nummering van België is een stuk logischer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Wimpie25 » zo 14 jun 2015, 16:27

Km357 schreef:Mja je kan je natuurlijk afvragen of die E-nummers echt zo'n belang hebben...België moest weer eens voortrekker spelen om niet de A maar de E te gebruiken en ze blijven momenteel het enige land in Europa dat dat doet. Andere landen verwijzen wel naar het E-nummer maar ik blijf er bij dat die E-routes nog altijd maar van academische waarde zijn.
Dat doet in deze hele discussie niet terzake. Het gaat erover dat we ervoor gekozen hebben om prioritair enkel E-nummers aan te geven op bewegwijzering indien de autosnelweg in kwestie deel uitmaakt van een E-route. Dit systeem werkt al enkele decennia prima. Het komt de consistentie niet ter goede indien men op één snelweg het nalaat in een bepaald landsdeel, het E-nummer aan te geven. Vrijwel elke keer dat er een Belgisch A-nummer vermeld wordt, moet ik dit gaan opzoeken.

Redelijk grappig vorkbord trouwens zeer breeeed met kleine wegnummers

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op zo 14 jun 2015, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Rene » zo 14 jun 2015, 16:31

Chris schreef:Afbeelding
Hmm. Het is maar te hopen dat er geen grotere supertankers gaan varen de komende jaren, anders moeten de borden nog breder worden... :facepalm:

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Albaufstieg » zo 14 jun 2015, 16:43

Chris schreef:Ik ben zelf ook niet zo gelukkig met de Belgische E-nummering. Het is nu heel ingeburgerd, maar de A-nummering van België is een stuk logischer.
Eens. Ik heb hier ook al een paar keer een stukje op dit forum aan gewijd. Ben het dus echter wel met Wimpie eens dat het ten behoeve van de consistentie zeer onwenselijk is dat er een A-nummer op een E-weg wordt aangegeven. Zeker als dit eigenlijk gewoon gebeurt door achterstallig onderhoud omtrent de bewegwijzering. Direct na de invoering van het nummer E403 hadden die Waalse borden bijgetimmerd moeten worden.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 997
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door jdb2 » zo 14 jun 2015, 17:21

Chris schreef: Afbeelding
Het ontbreken van E403 op het knooppunt heeft men zo opgelost: https://goo.gl/maps/Wxiqs
Niet ideaal natuurlijk. Wat mij betreft hadden ze A17 met E403 en Roubaix met Gent mogen overplakken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Alfa » zo 14 jun 2015, 19:54

Rene schreef: Hmm. Het is maar te hopen dat er geen grotere supertankers gaan varen de komende jaren, anders moeten de borden nog breder worden... :facepalm:
Dat bord hangt vrij hoog, dus geen gevaar voor aanrijding. Hoewel het perspectief van de foto anders doet vermoeden.
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 14 jun 2015, 19:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Albaufstieg » zo 14 jun 2015, 19:57

^^ Denk dat die opmerking meer in het algemeen inspeelde op het feit dat de symbolen aan de grote kant zijn, waardoor het complete bord onnodig breed wordt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Alfa » zo 14 jun 2015, 20:00

^^Ja inderdaad, nu ik de post van Rene nog eens herlees denk ik ook dat dat bedoeld wordt. Het is nogal vreemd om twee 'haven'-bordjes onder elkaar te zien. Temeer het hier niet om Zeebrugge ofzo gaat. Maar die havensymbolen zijn standaard, ze staan zo in de wegcode.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Rene » zo 14 jun 2015, 20:01

Alfa schreef:
Rene schreef: Hmm. Het is maar te hopen dat er geen grotere supertankers gaan varen de komende jaren, anders moeten de borden nog breder worden... :facepalm:
Dat bord hangt vrij hoog, dus geen gevaar voor aanrijding. Hoewel het perspectief van de foto anders doet vermoeden.
Je snapt overduidelijk niet waarop ik doelde. Die symbolen zijn echt achterlijk breed.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Alfa » zo 14 jun 2015, 20:05

^^Nochtans is het bord zelf niet breder dan normaal. Dat is standaardformaat voor lichtbak-uitsmijters. Dus mogelijks zijn de standaardsymbolen uit de wegcode opzettelijk wat groter gemaakt, om het bord te vullen. Soms worden ook iets kleinere versies gebruikt (links klein, rechts groot).
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 14 jun 2015, 20:12, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Vinny » zo 14 jun 2015, 20:07

Albaufstieg schreef:
Chris schreef:Ik ben zelf ook niet zo gelukkig met de Belgische E-nummering. Het is nu heel ingeburgerd, maar de A-nummering van België is een stuk logischer.
Eens. Ik heb hier ook al een paar keer een stukje op dit forum aan gewijd. Ben het dus echter wel met Wimpie eens dat het ten behoeve van de consistentie zeer onwenselijk is dat er een A-nummer op een E-weg wordt aangegeven. Zeker als dit eigenlijk gewoon gebeurt door achterstallig onderhoud omtrent de bewegwijzering. Direct na de invoering van het nummer E403 hadden die Waalse borden bijgetimmerd moeten worden.
De instelling van dat wegnummer is sowieso een beetje merkwaardig. In 1998 werd de weg tussen Vlaanderen en Wallonië geopend voor het verkeer. Het heeft toen een tijdje geduurd voordat het wegnummer werd aangepast. En vervolgens kun je constateren dat het Waals gewest nog altijd de pré-'98 bebording niet heeft vervangen. Sterker nog, ik denk dat die uit de jaren '80 komen. Stokoude beestjes dus.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door tompie » ma 15 jun 2015, 6:24

Albaufstieg schreef:Interessante plaatjes. Het verschil in conditie van de E403 in Wallonië en Vlaanderen is wel opvallend. In Vlaanderen ziet de weg er erg netjes uit. Zoals forumgebruiker vynkce al schreef wordt het gedeelte bij Torhout dit najaar nog aangepakt. Deze weg is dan over de gehele Vlaamse lengte een mooi visitekaartje voor Vlaanderen. 8-)

De borden waarop het wegnummer A17 vermeld staat komen waarschijnlijk nog uit de periode dat de A17 nog niet het nummer E403 had. Wat mij betreft een draak van een inconsistentie, zeker als je weet dat er alleen met het nummer E403 gewerkt wordt (systemen, verkeersinfo, etc.). Hoog tijd dat men die borden eens gaat vervangen in Wallonië, gezien de uiterlijke staat ook geen overbodige luxe.
De werken die na de zomer van start gaan betreffende de E403 gaan door op het stuk richting Doornik en niet richting Brugge.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Km357 » ma 15 jun 2015, 14:33

Wimpie25 schreef:
Km357 schreef:Mja je kan je natuurlijk afvragen of die E-nummers echt zo'n belang hebben...België moest weer eens voortrekker spelen om niet de A maar de E te gebruiken en ze blijven momenteel het enige land in Europa dat dat doet. Andere landen verwijzen wel naar het E-nummer maar ik blijf er bij dat die E-routes nog altijd maar van academische waarde zijn.
Dat doet in deze hele discussie niet terzake. Het gaat erover dat we ervoor gekozen hebben om prioritair enkel E-nummers aan te geven op bewegwijzering indien de autosnelweg in kwestie deel uitmaakt van een E-route. Dit systeem werkt al enkele decennia prima. Het komt de consistentie niet ter goede indien men op één snelweg het nalaat in een bepaald landsdeel, het E-nummer aan te geven. Vrijwel elke keer dat er een Belgisch A-nummer vermeld wordt, moet ik dit gaan opzoeken.
Volg jij de E17 in Frankrijk of de E40 in Duitsland? Om maar 2 voorbeelden aan te halen. Ik niet alvast. Nu goed, België heeft in de tijd beslist om Europees voorbeeld te spelen en de buurlanden hebben dat niet gedaan. Simpel.

Die A-nummers in België...hoeveel zijn er nog. Behalve wat korte stukjes zoals de A 10 of de A54 schiet er toch quasi niks meer over dat buiten de regio belang heeft?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Wimpie25 » ma 15 jun 2015, 16:23

^^
Hoe bedoel je, hoeveel zijn er nog? Alle A-nummers zijn er nog, ze komen op alle kilometerbordjes terug. Wat de E-nummers betreft, die gebruik ik zeker in het buitenland. De E19 is mijn hoofdroute om zowel Parijs als Amsterdam te bereiken. Beiden liggen op 3 uurtjes rijden. Als je opgroeit in een land dat de E-nummers ten volle benut zie je vele voordelen in het systeem. Zoals eerder gezegd België staat heus niet alleen in die keuze, dat weet je zelf goed genoeg.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door paolie » ma 15 jun 2015, 16:35

Kijk, daar gaat het dus mis. De E19 is onder normale omstandigheden niet de handigste weg om naar Amsterdam te rijden. Dat is korter en gaat sneller via de A27-A2.
En hoeveel Rotterdammers zouden volledig de E25 volgen om naar Luxemburg te rijden?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Wimpie25 » ma 15 jun 2015, 16:50

^^
Als brave chauffeur volg je de eenduidigste route. Ik moet maar één routenummer onthouden wil ik het vliegtuig nemen op Schiphol. De E19 heeft ook enkele mooie vistas onderweg! Misschien dat Nederland haar E-routes eens kan herzien :D

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door paolie » ma 15 jun 2015, 17:01

En als je als brave chauffeur "Amsterdam" volgt op de wegwijzers, word je via een andere route geleid dan dat je braaf "E19" volgt. Iets dat je in België trouwens ook tegen komt (Parijs via de E17 maakt ter hoogte van Kortrijk een ommetje via de E403-E42).
Overigens is Schiphol via de E19 vanuit Antwerpen op zich wel weer vrij logisch.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Alfa » ma 15 jun 2015, 17:39

Wimpie25 schreef:^^
Als je opgroeit in een land dat de E-nummers ten volle benut zie je vele voordelen in het systeem. Zoals eerder gezegd België staat heus niet alleen in die keuze, dat weet je zelf goed genoeg.
Je kan hoogstens stellen dat als je opgroeit in een land dat de E-nummers ten volle benut dat je gewend bent aan de E-nummers. Niets meer, niets minder. Want er zijn geen specifieke voordelen aan het E-nummersysteem als de buurlanden het niet gebruiken en er zijn wel een hele hoop nadelen (ze zijn al diverse malen aan bod gekomen in de discussies: meerdere van elkaar losstaande wegen met hetzelfde nummer, veel hoge en gelijkaardige nummers, ...).

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Lambo19 » ma 15 jun 2015, 18:22

Dat meerdere wegen over eenzelfde wegnummer beschikken lijkt me net een groot voordeel. Dat is enkel en alleen maar overzichtelijker en efficiënter dan dat ieder stukje weg over een appart nummer zou beschikken. Ik zie hier geen nadelen aan.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Ds79m » ma 15 jun 2015, 18:24

Alfa schreef:
Wimpie25 schreef:^^
Als je opgroeit in een land dat de E-nummers ten volle benut zie je vele voordelen in het systeem. Zoals eerder gezegd België staat heus niet alleen in die keuze, dat weet je zelf goed genoeg.
Je kan hoogstens stellen dat als je opgroeit in een land dat de E-nummers ten volle benut dat je gewend bent aan de E-nummers. Niets meer, niets minder. Want er zijn geen specifieke voordelen aan het E-nummersysteem als de buurlanden het niet gebruiken en er zijn wel een hele hoop nadelen (ze zijn al diverse malen aan bod gekomen in de discussies: meerdere van elkaar losstaande wegen met hetzelfde nummer, veel hoge en gelijkaardige nummers, ...).
Precies, je kunt moeilijk objectief stellen dat het gebruik van nummers als 429 of 314 echt handiger is dan 8 of 2, tenzij je er door toeval aan gewend bent. De Belgische wegnummering zit voor zowel de A- als de N-wegen volledig logisch in elkaar, en zou een voorbeeld kunnen zijn voor diverse buurlanden, maar het is een historische fout geweest om als enige land in de regio te kiezen voor E-nummers.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Wimpie25 » ma 15 jun 2015, 18:57

Mocht men morgen beslissen om het E-nummersysteem af te schaffen, zou ik zeker en vast met de A-nummers kunnen leven. De radiale en logische indeling van het systeem mag er absoluut wel wezen. Alleen, het is niet zo dat het A-systeem enkel voordelen kent en het E-systeem enkel nadelen. Bovendien blijf ik ondanks alles voorstander van een supranationaal routernummersysteem in de Europese context. Als het huidige systeem niet meer zou voldoen, zou ik graag zo snel mogelijk een opvolger zien.

A-systeem: logische opbouw en eenvoudige daaruitvolgende oriëntering. E-systeem: suplementair, beperkt aantal wegnummers, internationaal en routes over langere afstand en meerdere wegen met 1 wegnummer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Vinny » ma 15 jun 2015, 19:36

Ds79m schreef:maar het is een historische fout geweest om als enige land in de regio te kiezen voor E-nummers.
Dat is feitelijk geen juiste voorstelling van zaken. In de jaren '50 en '60 waren in Nederland, Luxemburg en volgens mij ook West-Duitsland juist de E nummers de primair bewegwijzerde routenummers. West-Duitsland heeft de A nummering in 1975 ingevoerd (bron: wikipedia), Nederland in 1978 en Frankrijk in 1981. België heeft die overstap op de bewegwijzering nooit gemaakt, administratief bestonden de A-nummers al eerder, maar ook na de hervormingen van het E routesysteem in de jaren '80 bleef de routenummering op de autosnelwegen in België primair gefocust op E nummers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Vinny » ma 15 jun 2015, 19:38

Overigens kan België niet meer beslissen over de aanduiding van routenummers, aangezien het snelwegbeheer gedecentraliseerd is. De gewesten Vlaanderen, Brussel en Wallonië gaan derhalve over de toekenning van nummers en letterpefixen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Alfa » ma 15 jun 2015, 22:03

^^Gelukkig heeft dat nog niet geleid tot een splitsing van het nummeringssysteem. Al vraag ik me wel af wat de coördinatie is. Stel dat Vlaanderen Wallonië allebei een A9 willen invoeren?

In Brussel is het wegnummersysteem overigens compleet onbelangrijk geworden (op een paar ringwegen na). Het zou mij niets verbazen mocht de Brusselse wegbeheerder op een gegeven moment zelfs ophouden de wegnummers te vermelden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Wimpie25 » ma 15 jun 2015, 22:14

Zover ik het heb begrepen, bestaan er principiële afspraken wat betreft de nationale wegnummers. Er is ergens ook nog een reden waarom we een Federaal Staatssecretaris voor Mobiliteit hebben.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Vinny » di 16 jun 2015, 7:47

Alfa schreef:^^Gelukkig heeft dat nog niet geleid tot een splitsing van het nummeringssysteem. Al vraag ik me wel af wat de coördinatie is. Stel dat Vlaanderen Wallonië allebei een A9 willen invoeren?

In Brussel is het wegnummersysteem overigens compleet onbelangrijk geworden (op een paar ringwegen na). Het zou mij niets verbazen mocht de Brusselse wegbeheerder op een gegeven moment zelfs ophouden de wegnummers te vermelden.
De Brusselse wegbeheerder vermeld wel indirect de wegen buiten de stad. Volgens mij beheren ze trouwens ook wegen als de A 201. Ik heb dat wegnummer wel op de wegwijzers zien staan, maar ik denk alleen op het door de Vlaamse overheid beheerde gedeelte van die weg.
^^Gelukkig heeft dat nog niet geleid tot een splitsing van het nummeringssysteem. Al vraag ik me wel af wat de coördinatie is. Stel dat Vlaanderen Wallonië allebei een A9 willen invoeren?
De hervorming van het wegnummersyteem in de jaren '80 is net op tijd voor de decentralisatie doorgevoerd. We mogen daar behoorlijk dankbaar voor zijn. Veel wegnummers hebben een provinciaal voorloopnummer, waardoor Wallonië en Vlaanderen elk hun eigen range hebben. Er zijn in beide gewesten geen autosnelwegen meer gebouwd die niet al een toegekend nummer hadden. De A 8 in Wallonië en de A 11 in Vlaanderen sloten aan op snelwegen die in het jaren '80 plan al een nummer gekregen hadden.

Als ik waarneem hoe de gewesten omgaan met hun wegnummeringsbeleid is het een kwestie van tijd voordat het helemaal uit de hand loopt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Km357 » di 16 jun 2015, 8:31

Wimpie25 schreef:^^
Als brave chauffeur volg je de eenduidigste route. Ik moet maar één routenummer onthouden wil ik het vliegtuig nemen op Schiphol. De E19 heeft ook enkele mooie vistas onderweg! Misschien dat Nederland haar E-routes eens kan herzien :D
Brave chauffeurs volgen hun GPS, Niet een E-zoveel die over de grens opeens quasi verdwijnt,...tenzij je er doelbewust naar zoekt. Jij zoekt er wel naar en dat is je goed recht, punt.

Plaats reactie