[B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Tommy » di 16 jun 2015, 9:20

OMG - Zucht. En dat in het topic van de E403. Soit. Ik, als Belg, ben het E-nummersysteem zeer gewoon en zou aldus niets anders willen.
Laatste Italiëreis (buurt San Marino): Luxemburg, E25, E35, E45. Hoe eenvoudiger kon het nog zijn? Geen GPS gebruikt. Niet fout gereden...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Alfa » di 16 jun 2015, 11:33

Vinny schreef: Veel wegnummers hebben een provinciaal voorloopnummer, waardoor Wallonië en Vlaanderen elk hun eigen range hebben.
Behalve in het voormalige Brabant waar 3 gewesten vechten om dezelfde nummers in de N/A '2xx'-range . ;)

Tommy schreef:OMG - Zucht. En dat in het topic van de E403. Soit. Ik, als Belg, ben het E-nummersysteem zeer gewoon en zou aldus niets anders willen.
Laatste Italiëreis (buurt San Marino): Luxemburg, E25, E35, E45. Hoe eenvoudiger kon het nog zijn? Geen GPS gebruikt. Niet fout gereden...
Met de E403 zou je van Zeebrugge tot Doornik moeten geraken, opzich al niet een indrukwekkend traject omdat het twee Belgische plaatsen verbindt en quasi volledig gelijkloopt met de A17. Voorts wordt vanaf Brugge het wegnummer niet eens meer aangegeven. Dus @medebelgen: wees toch niet zo chauvunitisch met die E-nummers, het is echt een brolsysteem dat jullie enkel goedvinden omdat het nu eenmaal in gebruik is. Terwijl we het beste A-nummersysteem hebben van alle Europese landen.

Het zijn vooral de driecijferige E-nummers die belachelijk zijn en zonder nut. Hoewel de tweecijferige eigenlijk ook zonder waarde zijn als je ziet hoe de routes lopen, de E17 van Antwerpen naar Reims, je moet een idioot zijn om langs daar van Antwerpen naar Reims te rijden: langs de E19, A54 en N5 is veel korter.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 16 jun 2015, 11:54, 4 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Wimpie25 » di 16 jun 2015, 11:44

@ Vinny

Zo'n vaart zal het zeker en vast niet lopen hoor... Er bestaan afspraken over op het Federaal niveau en de bevoegdheid voor zaken betreffende mobiliteit die het gehele land aanbelangen, vallen onder de verantwoordelijkheid van de Staatssecretaris.
Gewesten kunnen er in principe wel voor kiezen om zelf een zelf uitgedokterd wegnummersysteem weer te geven op de bewegwijzering en de nationale wegnummers puur administratief te gebruiken. Zoals nu al gebeurt met E-nummers

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Lambo19 » di 16 jun 2015, 17:22

Alfa schreef:Dus @medebelgen: wees toch niet zo chauvunitisch met die E-nummers, het is echt een brolsysteem dat jullie enkel goedvinden omdat het nu eenmaal in gebruik is. Terwijl we het beste A-nummersysteem hebben van alle Europese landen.
Dat is hetgeen wat jij ervan vindt. E-nummers zijn net erg duidelijk en efficiënt bij lange trajecten. Veel overzichtelijker dus voor buitenlandse chauffeurs die een traject afleggen over een route aangeduid met een E-nummer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door keokiracer » di 16 jun 2015, 17:24

Lambo19 schreef:Veel overzichtelijker dus voor buitenlandse chauffeurs die een traject afleggen over een route aangeduid met een E-nummer.
Ohja, die duizenden buitenlandse chauffeurs per route zeker?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Coen Tunnel » di 16 jun 2015, 17:53

Lambo19 schreef:Dat is hetgeen wat jij ervan vindt. E-nummers zijn net erg duidelijk en efficiënt bij lange trajecten. Veel overzichtelijker dus voor buitenlandse chauffeurs die een traject afleggen over een route aangeduid met een E-nummer.
Als die E-routes altijd de meest logische route zouden volgen ben ik het met je eens. Maar bijvoorbeeld de E25 en E35 kruisen elkaar al tweemaal, bij Utrecht en Basel. De E35 is tussen beide steden de meest logische route, de E25 niet. Die E25 begint overigens al in Hoek van Holland, wel, van Hoek van Holland naar Eindhoven is de E25 absoluut niet de meest logische route, die gaat over de A20, A4, A15, A16 en A58. De E25 maakt daar ook een enorme omweg.

En zo zijn er veel meer voorbeelden. De E15 blijft in Spanje stug de kust volgen, terwijl een route door het binnenland vaak korter en sneller is. De E05 begint in Le Havre, gaat pal naar het oosten naar Parijs, en dan naar het zuidwesten richting Bordeaux. In Spanje gaat de weg met een omweg via Madrid naar Sevilla, waar de route via Salamanca veel sneller, korter en rustiger is.

De E40 is tussen Leuven en Aken al niet de kortste route, de E314 is iets korter. Van Brugge naar Dresden en verder naar Polen is de E40 in Duitsland mede door de omweg via Gießen niet optimaal. Alhoewel het qua tijd niet veel scheelt is dankzij de bouw van de Duitse A38 de route via Antwerpen, Essen, Dortmund, Kassel en Leipzig tegenwoordig wel 40 km korter.

De E45 volgt in Italië vanaf de E35 Bologna een onlogische route over een superstrada door de Apennijnen, om uiteindelijk wéér op de E35 uit te komen.

De E50 volgt in Duitsland stug de A6 tussen Frankenthal en Hockenheim, daar waar de A61 korter is en doorgaand verkeer ook over de A61 wordt gestuurd.

De E22 in Nederland maakt vanaf Joure een omweg over de Afsluitdijk om in Amsterdam te komen, terwijl doorgaand verkeer de A6 en A1 neemt.

De E19 door Nederland volgt al niet de kortste route (dat is A2-A27-A16) en zelfs op de E19 door België is wat aan te merken: van Amsterdam naar Parijs gaat de kortste en doorgaans snelste route vanaf Antwerpen toch echt via Kortrijk en Lille, over de Belgische E17 en de Franse A22, N356 en A1. Blijkbaar moest de E19 per se via Brussel worden geleid. In Belgisch opzicht biedt de E19 dan misschien de meest logische verbinding tussen Antwerpen, Brussel en Bergen, in Europees opzicht is het voor langere ritten altijd een omweg, zij het niet een heel grote omweg maar wel behoorlijk filegevoelig.

Verder is het probleem met E-nummers dat de wegen min of meer in een grid horen te liggen. Zo zit het Europese wegennet niet in elkaar en veel Ex5-nummers, die noord-zuid horen te lopen, lopen dus ook meer schuin. Tommy's voorbeeld dat hij E25-E35-E45 kon volgen is wat dat betreft tekenend, in een ideaal E-systeem hadden de Ex5-wegen elkaar nooit gekruist. Enkele andere belangrijke routes die niet precies noord-zuid of oost-west lopen, zoals de Duitse A3 die ook frequent voor lange afstanden wordt gebruikt, moeten het dan weer doen met een hele reeks E-nummers: E35-E42-E41-E43-E45-E56 (nog afgezien van korte dubbelnummeringen met de E34, E40 en E44). Dan is het nummer A3 toch echt makkelijker.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door RSK » di 16 jun 2015, 17:57

Tja, in een landje als Belgique waar men lekker halsstarrig in twee richtingen met voor buitenstaanders onbekende exoniemen* strooit, is het wel prettig als je gewoon een doorgaand nummer kunt volgen. In dat opzicht zijn de E-nummers inderdaad ideaal voor het transitverkeer, omdat alle andere nummers grotendeels gericht zijn op Brüssel. Neemt niet weg dat E-nummers soms onlogische routes volgen en niet-grensoverschrijdende E-nummers zoals E403 natuurlijk nonsens van het zuiverste water zijn.

* Dan denk ik aan Rijsel, Gand, Bergen, Ypres, etc.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Albaufstieg » di 16 jun 2015, 17:58

Ik sluit mij volledig aan bij Alfa. Overigens heeft er bij mijn weten nog nooit iemand op dit forum geschreven dat de E-nummers volledig zouden moeten verdwijnen indien er op A-nummer bewegwijzerd zou gaan worden in België. Omwille van het doel van de E-nummers -geleiding van internationaal georiënteerd verkeer- zouden ze prima op de borden kunnen staan, of misschien op die zwarte balk boven de borden als geïntegreerde ruiter. Ook zouden ze tezamen met het A-nummer niet misstaan op de afstandenborden, waar nu doorgaans geen enkel wegnummer op prijkt.

Zo'n E-nummer blijft dan écht bij zijn doel, zodat weggebruikers als Wimpie, Tommy of die buitenlandse trucker daar de vruchten van kunnen blijven plukken. Aan een systeem waarbij snelwegen alleen op E-nummer bewegwijzerd worden kleven echter veel nadelen. En misschien vinden sommigen van jullie dat dat maar mijn mening is, maar het is wel een statement dat onderbouwd kan worden met sterke argumenten. Voorbeelden van die argumenten zijn al lang en breed in de relevante topics besproken.

Misschien dat deze discussie naar een andere draad kan, zodat de content hier weer op de E403 is gefocussed.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Vinny » di 16 jun 2015, 18:04

Het probleem met de E nummers is meer in het algemeen dat het internationale coordinatie vereist die er niet is (nooit op gang gekomen). Ik vind de Belgische E wegen in principe wel zodanig uitgelegd dat er een tamelijk klantvriendelijk systeem is. Je kunt er over het algemeen redelijk op navigeren. Ik vind de recent geintroduceerde intra-Belgische E nummers zoals de E 403 juist onnodig. Wat mij betreft had men beter de A 17 een ander twee cijferig wegnummer kunnen geven om verwarring met de E 17 te voorkomen. Het kan zijn dat men dat gedaan heeft omdat de weg wel een gewest-overstijgende verbinding is. Er zijn natuurlijk ook nog lange tijd plannen geweest voor een nieuwe snelweg in Noord-Frankrijk, de A 24 die in Vlaanderen dan geïncorporeerd zou moeten worden met de N 58. Deze weg zou dan wellicht eerder in aanmerking komen voor een E nummer of zelfs het overnemen van de E 17.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Lambo19 » di 16 jun 2015, 18:06

Als men begint met zowel de A-nummers als de E-nummers begint te vermelden op de bewegwijzering wordt het helemaal een grote klucht lijkt me. Het is nu al vaak verwarrend wanneer een weg dubbelgenummerd is en beide wegnummers vermeldt worden. Het lijkt me daarom te volstaan wegen enkel met E-nummers te bewegwijzeren.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Albaufstieg » di 16 jun 2015, 18:17

^^ De A-nummering stelt juist paal en perk aan een aantal dubbelnummeringen. Waar er meerdere E-nummers over een weg lopen, zoals bij Liège, kunnen die naar een ruiter. In landen als Nederland en Frankrijk werkt dat ook uitstekend, wat mij betreft bepaald geen reden om de A-nummering keihard naar de achtergrond te verbannen. E-nummering zou omwille van zijn internationaal georiënteerde functie ondergeschikt moeten zijn aan de nationaal georiënteerde A-nummering.

Uiteraard zal het veel gewenning vergen. Maar na een aantal jaar heeft men het gewoon over de A3 ten noorden van Liège, i.p.v. de E40 (E25/E42).

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Alfa » di 16 jun 2015, 18:18

Lambo19 schreef:Als men begint met zowel de A-nummers als de E-nummers begint te vermelden op de bewegwijzering wordt het helemaal een grote klucht lijkt me. Het is nu al vaak verwarrend wanneer een weg dubbelgenummerd is en beide wegnummers vermeldt worden. Het lijkt me daarom te volstaan wegen enkel met E-nummers te bewegwijzeren.
Of: daarom is het beter de E-nummers gewoon te schrappen van de bewegwijzering. ;) In de jaren '80 is er ook een grote omnummering geweest, hoelang heeft het geduurd voor mensen daar aan gewend geraakten?

Juist de A17 is daar een goed voorbeeld van, want voor dat E-nummer toegekend werd eind de jaren '90 werd er enkel over de A17 gesproken. Eens een nummer verdwijnt op de wegwijzer (en ze ook niet meer in nieuws en dergelijke vermeld worden) is het rap gedaan met de bekendheid van een wegnummer. Het is dus niet dat de Belgen genetisch enkel met E-nummers overweg kunnen. Mocht je nu beslissen E-nummers te schrappen praat binnen dit en 5 jaar niemand nog van de E40 of de E17. De kans is dan eerder dan we mijmeren hoe belachelijk het was dat we ooit wegnummers gebruikt hebben die niet eens duidelijk maakten welke weg juist bedoeld werd en er altijd achtervoegsels gebruikt moesten worden als 'E34 Antwerpen-Eindhoven' vs E34 Antwerpen-Zeebrugge' of E40 Brussel-Luik vs E40 Brussel-Oostende. ...
Laatst gewijzigd door Alfa op di 16 jun 2015, 18:25, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Coen Tunnel » di 16 jun 2015, 18:19

Lambo19 schreef:Als men begint met zowel de A-nummers als de E-nummers begint te vermelden op de bewegwijzering wordt het helemaal een grote klucht lijkt me. Het is nu al vaak verwarrend wanneer een weg dubbelgenummerd is en beide wegnummers vermeldt worden. Het lijkt me daarom te volstaan wegen enkel met E-nummers te bewegwijzeren.
https://www.google.com/maps/mms?ll=50.4 ... 56,,0,5.15

Je gaat toch niet serieus beweren dat dit verwarrend is?
Albaufstieg schreef:Uiteraard zal het veel gewenning vergen. Maar na een aantal jaar heeft men het gewoon over de A3 ten noorden van Liège, i.p.v. de E40 (E25/E42).
Och, er zijn ook in Nederland nog steeds mensen die het over de E10 van Leeuwarden naar Groningen hebben. :lol:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Wimpie25 » di 16 jun 2015, 18:47

RSK schreef:Tja, in een landje als Belgique waar men lekker halsstarrig in twee richtingen met voor buitenstaanders onbekende exoniemen* strooit, is het wel prettig als je gewoon een doorgaand nummer kunt volgen. In dat opzicht zijn de E-nummers inderdaad ideaal voor het transitverkeer, omdat alle andere nummers grotendeels gericht zijn op Brüssel. Neemt niet weg dat E-nummers soms onlogische routes volgen en niet-grensoverschrijdende E-nummers zoals E403 natuurlijk nonsens van het zuiverste water zijn.

* Dan denk ik aan Rijsel, Gand, Bergen, Ypres, etc.
Gelieve een onderscheid te maken tussen binnelandse bestemmingen waarvan de benamingen in de de drie landstalen officieel geldend zijn, en de buitenlandse bestemmingen waarvan het endoniem wel vermeld moet zijn. Rijsel(Lille)
Coen Tunnel schreef:
https://www.google.com/maps/mms?ll=50.4 ... 56,,0,5.15

Je gaat toch niet serieus beweren dat dit verwarrend is?
Toch wel, zonder het op te zoeken kan ik niet met zekerheid zeggen of men hier zowel het nationaal én het Europees nummer vermeldt, of een nationaal nummer én een Europees nummer. Voor het zien van deze beelden had ik nog nooit eerder van de A15 gehoord terwijl ik de E42 best wel goed ken, van horen zeggen.
Alfa schreef: daarom is het beter de E-nummers gewoon te schrappen van de bewegwijzering. ;) In de jaren '80 is er ook een grote omnummering geweest, hoelang heeft het geduurd voor mensen daar aan gewend geraakten?

...Mocht je nu beslissen E-nummers te schrappen praat binnen dit en 5 jaar niemand nog van de E40 of de E17. ....
Dat is een niet terechte vergelijking. Bij de hernummering van de Rijkswegen in de jaren 80, hebben vooral de meercijferige wegnummers een ander N-nummer gekrijgen. Bij de kleincijferige benummering van de hoofd N-wegen is er over het algemeen weinig gewijzigd. Het zijn die nummers die de mensen zowiezo gemakkelijker onthouden dan een N743. Als je de E-nummers zou weglaten, krijg je een wegnummersysteem in de plaats waar vrijwel geen enkel wegnummer nog overeenkomt met het "oude" wegnummer. Bovendien hebben deze nummers een andere prefix.

Alfa schreef:...Mocht je nu beslissen E-nummers te schrappen praat binnen dit en 5 jaar niemand nog van de E40 of de E17. ....
Dat hangt er vanaf. De A2 is al bijna 30 jaar van de bewegwijzering verdwenen, en daar heeft ie maar enkele jaren opgestaan. Toch wordt in de volksmond de E314 en de A2 door mekaar gebezigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Vinny » di 16 jun 2015, 19:42

De grootste puinhoop in België is hier:
https://www.google.com/maps/mms?ll=51.2 ... -5.65&z=15

De linkerbaan (Rotterdam) gaat naar de R 2 (of de A 11, N 49, E 34) de middenbaan gaat naar de R 1 (of uiteindelijk E 19, A 1, A 12). Het bord suggereert met oranje opzetbordjes precies het tegengestelde terwijl elk wegnummer volkomen ontbreekt. :(
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Alfa » di 16 jun 2015, 19:45

Wimpie25 schreef: Dat is een niet terechte vergelijking. Bij de hernummering van de Rijkswegen in de jaren 80, hebben vooral de meercijferige wegnummers een ander N-nummer gekrijgen. Bij de kleincijferige benummering van de hoofd N-wegen is er over het algemeen weinig gewijzigd. Het zijn die nummers die de mensen zowiezo gemakkelijker onthouden dan een N743. Als je de E-nummers zou weglaten, krijg je een wegnummersysteem in de plaats waar vrijwel geen enkel wegnummer nog overeenkomt met het "oude" wegnummer. Bovendien hebben deze nummers een andere prefix.

In de jaren '80 zijn ook de E-nummers veranderd. E5 en E3 ken ik tegenwoordig enkel nog van respectievelijk een modeketen die ooit naar de snelweg vernoemd is en de E3-wielerwedstrijd.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Lambo19 » di 16 jun 2015, 20:01

Alfa schreef:
Mocht je nu beslissen E-nummers te schrappen praat binnen dit en 5 jaar niemand nog van de E40 of de E17. De kans is dan eerder dan we mijmeren hoe belachelijk het was dat we ooit wegnummers gebruikt hebben die niet eens duidelijk maakten welke weg juist bedoeld werd en er altijd achtervoegsels gebruikt moesten worden als 'E34 Antwerpen-Eindhoven' vs E34 Antwerpen-Zeebrugge' of E40 Brussel-Luik vs E40 Brussel-Oostende. ...
wat is daar het probleem mee? Het lijkt me praktischer om voor wegen het E-nummer en het wegsegment te noemen dan onbekende A-nummers te gaan gebruiken. Bv. A1 of E19 Brussel-Antwerpen. Dan is het eenvoudiger dat men telkens hetzelfde wegnummer vermeldt en het traject i.p.v A1 of A3 te vermelden. In de verkeersinformatie spreekt men vaak over "de expresweg naar Knokke i.p.v E34/N49.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Alfa » di 16 jun 2015, 20:03

Lambo19 schreef: wat is daar het probleem mee? Het lijkt me praktischer om voor wegen het E-nummer en het wegsegment te noemen dan onbekende A-nummers te gaan gebruiken. Bv. A1 of E19 Brussel-Antwerpen. Dan is het eenvoudiger dat men telkens hetzelfde wegnummer vermeldt en het traject i.p.v A1 of A3 te vermelden. In de verkeersinformatie spreekt men vaak over "de expresweg" i.p.v E34/N49.
Het probleem er mee is dat het doel van het wegnummer compleet voorbijgeschoten wordt. Als je altijd achtervoegsels nodig hebt kan je de wegnummer net zo goed weglaten en het gewoon over de snelweg Luik-Brussel hebben zoals ze in de Baltische staten (waar ze amper wegennummers gebruiken) ook doen. E-nummers zijn routenummers en A-nummers zijn wegnummers, dat is het verschil.
Lambo19 schreef: In de verkeersinformatie spreekt men vaak over "de expresweg naar Knokke i.p.v E34/N49.
Tegenwoordig niet meer en is het E34. Telkens als ik 'E34' hoor op de radio moet ik wel even aandachtig zijn wélke E34 juist bedoeld wordt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Vinny » di 16 jun 2015, 20:06

Dat vind ik een bijzonder merkwaardige redenering. Segementisering is namelijk, ook voor A wegen, onontkoombaar. Neem bijvoorbeeld de A 12 Zandvliet-Brussel, maar ook "gewone" wegen horen in de verkeersinformatie gesegementiseerd te worden weergegeven:
"Op de A 0 Astad-Udorp staat voor Fleck een file van 3 kilometer"
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Albaufstieg » di 16 jun 2015, 20:25

Ben het als gezegd met je eens Alfa, maar achtervoegsels zul je bij de A-nummering ook nodig hebben om de rijrichting aan te geven waar bijvoorbeeld congestie plaatsvindt: "op de E40 Brussel - Leuven staat voor knp. Heverlee 5 km file." Bij invoering van A-nummering zou alleen het wegnummer veranderen in A3. Die toevoegingen zijn te allen tijde essentieel.
(Zie net dat Vinny een vergelijkbaar iets voor mij gepost heeft.)

@Lambo: misschien nu nog praktisch gezien de bekendheid van de E-nummers, maar zoals ik al schreef vergt het gewenning alvorens een A-nummer bekend wordt.

Uitvoeringstechnisch vind ik het complex gezien het feit dat het een hele grote omschakeling is, heel veel bewegwijzering (HWN + OWN) moet worden aangepast of vervangen, systemen gewijzigd moeten worden, etc. En die aanpassing van de bewegwijzering is binnen alles wel erg essentieel. Dat is niet van dag één op de ander gerealiseerd. Als je dan tijdens de verkeersinformatie hoort over de A3 en je ziet op de bewegwijzering én je navigatiesysteem alleen E40 staan zal de globale weggebruiker ook denken: "waar heeft-ie het over, ik ken alleen de E40."

Kortom: een pijnlijke operatie die veel inconsistentie creëert totdat de A-nummering volledig uitgerold is. Moeilijk haalbaar, maar systeemtechnisch gezien stel ik graag het nut van het primair aangeven van de E-nummers ter discussie. 8-)

Mocht er ooit nog heftig gesleuteld worden aan de huidige E-nummering zou België haast wel gek zijn om daar aan mee te doen. Als er toch gewijzigd wordt is dat moment bij uitstek geschikt om de stap richting het primair aangeven van de A-nummers te maken.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op wo 17 jun 2015, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Km357 » di 16 jun 2015, 20:33

Toch wel opvallend hoe politieke voorkeur samenvalt met de visie op de E-nummers, terug dezelfde kliek tegenover een andere over een topic, komt meer en meer voor hier.

Bon soit, u doet maar.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Alfa » di 16 jun 2015, 20:40

Vinny schreef:Dat vind ik een bijzonder merkwaardige redenering. Segementisering is namelijk, ook voor A wegen, onontkoombaar. Neem bijvoorbeeld de A 12 Zandvliet-Brussel, maar ook "gewone" wegen horen in de verkeersinformatie gesegementiseerd te worden weergegeven:
"Op de A 0 Astad-Udorp staat voor Fleck een file van 3 kilometer"
Er zijn twee wegen die twee segmenten omvatten: de A1 en de A12. Daar blijft het bij. In feite zou die noordelijk van Antwerpen ook een andere nummer krijgen. Ik heb nooit begrepen waarom die dezelfde nummer hebben als de delen tussen Brussel-Antwerpen. Voor de E19 kan ik dat nog begrijpen, maar waarom ook de A1 en A12?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Alfa » di 16 jun 2015, 20:44

Albaufstieg schreef:Ben het als gezegd met je eens Alfa, maar achtervoegsels zul je bij de A-nummering ook nodig hebben om de rijrichting aan te geven waar bijvoorbeeld congestie plaatsvindt: "op de E40 Brussel - Leuven staat voor knp. Heverlee 5 km file." Bij invoering van A-nummering zou alleen het wegnummer veranderen in A3. Die toevoegingen zijn te allen tijde essentieel.
Daar heb je wel een punt. Maar kan je er vanaf maken met een 'richting X' te vermelden. Nu op de radio zeggen ze meestal op "de E40 X - Y staat ter hoogte van Z een file richting X ". Dat kan je dan vervangen door "de A10 staat ter hoogte van Z een file richting X".

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Ds79m » di 16 jun 2015, 20:44

Km357 schreef:Toch wel opvallend hoe politieke voorkeur samenvalt met de visie op de E-nummers, terug dezelfde kliek tegenover een andere over een topic, komt meer en meer voor hier.

Bon soit, u doet maar.
Dat is een volledig onjuiste constatering, want Alfa en ik zijn het normaliter nooit met elkaar eens :lol:

Overigens heb je bij zowel A- als E-nummers natuurlijk weleens verschillende segmenten, maar A-nummers hebben doorgaans minder TOTSO's en stoppen meestal bij grote steden, in plaats van bij een ogenschijnlijk willekeurige tak van de ring aan de andere kant van de stad weer verder te gaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Vinny » di 16 jun 2015, 21:13

Alfa schreef:Er zijn twee wegen die twee segmenten omvatten: de A1 en de A12. Daar blijft het bij. In feite zou die noordelijk van Antwerpen ook een andere nummer krijgen. Ik heb nooit begrepen waarom die dezelfde nummer hebben als de delen tussen Brussel-Antwerpen. Voor de E19 kan ik dat nog begrijpen, maar waarom ook de A1 en A12?
Dat is vrij simpel te verklaren. De Belgische A-nummering is afgeleid van de historische N nummering en die straalt uit vanuit Brussel en niet vanuit Antwerpen. De wegnummers lopen dus gewoon "door de stad heen".

Voor wat betreft de toekomst van de Belgische wegnummering:
Ik zie het liefste dat het Scandinavische systeem wordt gevolgd, dus wegen die een E nummer dragen geen ander officiëel wegnummer meer hebben. Voor wat betreft de A nummers is het wellicht nog een idee om de prefixen A, B en R geheel te vervangen door één prefix welke dan op goed uitgebouwde express- en hoofdwegen kan duiden die geen E routenummer hebben, en waar misschien ook nog een paar belangrijke N wegen onder kunnen vallen: wegen als de N 25, N 58 en N 74.

Wat ik echter heel belangrijk vind is dat de wegnummering op de bewegwijzering overéén dient te komen met de door de wegbeheerders aan kaartenmakers verstrekte database. In mijn Google tijd moest ik gewoon de website van Harry in de gaten houden om te weten hoe sommige wegen genummerd waren :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Lambo19 » di 16 jun 2015, 21:19

Daarom dat het mij ook ontgaat waarom A-nummers vemeldt worden bij navigatie en wegenkaarten. Zoiets heeft gewoon geen enkel nut.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Wimpie25 » di 16 jun 2015, 22:00

Ds79m schreef:
Km357 schreef:Toch wel opvallend hoe politieke voorkeur samenvalt met de visie op de E-nummers, terug dezelfde kliek tegenover een andere over een topic, komt meer en meer voor hier.

Bon soit, u doet maar.
Dat is een volledig onjuiste constatering, want Alfa en ik zijn het normaliter nooit met elkaar eens :lol:

Overigens heb je bij zowel A- als E-nummers natuurlijk weleens verschillende segmenten, maar A-nummers hebben doorgaans minder TOTSO's en stoppen meestal bij grote steden, in plaats van bij een ogenschijnlijk willekeurige tak van de ring aan de andere kant van de stad weer verder te gaan.
De grootste uitzondering daarop in Vlaanderen is vermoedelijk de A12, welke dus een segment ten noorden en een segment ten zuiden van Antwerpen heeft.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Lambo19 » di 16 jun 2015, 22:08

^^
De A12 is dan ook op alle gebied een uitzondering.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door Palance » di 16 jun 2015, 22:46

Inderdaad, die heeft op sommige delen niet eens snelwegstatus.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [B][E403] Tournai - Kortrijk - Brugge

Bericht door jdb2 » di 16 jun 2015, 22:59

Ik zou alle A-nummers die eindigen op een Ring niet door laten lopen, dus ik stel voor: A1-noord wordt A20 en A12-zuid wordt A22.
Dan heb je rond Antwerpen in wijzerzin de A1x nummers A11, A12, A13 en A14 en de A2x nummers A20, A21, en A22. :p

Voorts mag A54 gewoon A5 worden en die korte R5 stukjes als ze toch nooit afgewerkt worden A502 en A504 of zo. Niet dat iemand er wat aan heeft, maar toch...

Ik zou de driecijferige nummers niet meer primair aangeven, dit zijn toch routes die voor 90% op Belgisch grondgebied lopen. Dan is het voor intern gebruik toch handiger om nummers als A2, A4 en A13 te gebruiken. Lange-afstands E-nummers als E19, E25 en E40 zullen beter bekend zijn in binnen -en buitenland en kunnen wel primair blijven. In Scandinavië hebben ze het 'geluk' dat er geen 3-cijferige E-nummers zijn, dus werkt het systeem daar beter.

Overigens als je België in Google Maps op en hoog zoomniveau bekijkt, is enkel A8 en A54 te zien op deze wegen.

Plaats reactie