Aftelinstallaties bij verkeerslichten

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Peter » ma 09 dec 2013, 11:04

Als je weet dat je voetganger/fietserlicht binnen 30 seconden op groen springt, is men meer bereid te wachten dan als dit 4 minuten kan duren. Bij echt dynamisch ingestelde lichten (die ook rekening houden met verkeersaanbod en busaanvragen) is het wel vaak een wassen neus. Bij de VRI vlak bij het Rijswijkse In de Bogert, staat de teller soms wel 30 seconden stil op bijvoorbeeld 30 seconden (een bus meldt zich aan) of springt van 15 seconden op groen (kennelijk minder verkeer dan gebruikelijk).

Hoe zinvol is het dan nog ?

Ik was vorige week in Maleisie KL, en daar kan een rood voetgangerslicht heel goed 10 minuten op rood blijven (lange cycli) of nooit op groen springen (drukknoppen of signaaldoorgave kapot bij minstens 20% van VOPs). Dan zou het een stuk nuttiger zijn. Denkbaar hierdoor is een rood voetgangslicht dan ook voor bijna niemand een reden om te wachten...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Attietattie » ma 09 dec 2013, 11:05

RSK schreef:Volgens mij raakt het onderwerp voldoende om het hier te vermelden. Zaterdag reed ik in Düsseldorf, waar ik stuitte op oranje knipperlichten die zo'n 200m voor een stoplicht stonden. Als die net gingen knipperen, dan was je op vmax bij het stoplicht als het op oranje sprong. Een soort voor-oranje dus. De werking was mij overigens pas de tweede keer duidelijk, maar het leek mij geen onaardig systeem. Immers is het altijd irritant als je lekker op snelheid aankomt en toch op het laatst in de ankers moet. Het is een stuk efficiënter als je gewoon tijdig van je gas af kunt. Dat hebben ze in Frankrijk ook goed geregeld. Daar zie ik geregeld borden met een lagere vmax, en een onderbord met de afstand waarna die vmax geldt.
Zoiets heb je op meerdere plekken in Nederland ook. Dan heeft een bord aan op welke snelheid je moet rijden om groen te halen.

Troep! Degene die er achter rijdt en helemaal de hoofdrichting niet wil volgen, ziet zijn verkeerslicht vlak voor zijn neus op rood springen omdat degene vóór hem lekker rustig 55 tufte. Effect: frustratie en misschien zelfs agressie.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door sirdanilot » ma 09 dec 2013, 11:18

^ Dat bezwaar vind ik dan weer vreemd. Als jevoorganger niet hard genoeg rijdt, kun je natuurlijk nooit groen halen (tenzij je inhaalt wat niet altijd mogelijk is). Dan maakt het niet uit of dat bord daar staat; als het Vmax 70 is en iemand rijdt 55, dan haal je groen simpelweg niet. Pech gehad.

En als de Vmax toch 50 is, dan moet de snelheid op dat bord ook noit hoger zijn dan 50, vind ik. Anders lok je te hard rijden uit.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door mavas » ma 09 dec 2013, 11:34

Attietattie schreef:Zoiets heb je op meerdere plekken in Nederland ook. Dan heeft een bord aan op welke snelheid je moet rijden om groen te halen.
Waar jij op doelt is het Odysa-systeem en dat werkt met signaalgevers waar de maximumsnelheid op getoond wordt. RSK heeft het over de oranje knipperlichten die voor de VRI staan, de voorwaarschuwingsseinen, dat die wat intelligenter zijn.
Overignes heb ik bij Aken in de buurt ook ziets gezien, waar daarbij zelfs een snelheid in het oranje licht werd aangegeven (heel klein dus). Maar zag er prima uit.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Attietattie » ma 09 dec 2013, 12:26

^^ Er wordt niet de maximumsnelheid getoond, er wordt maximaal de maximumsnelheid getoond en anders de snelheid die je moet rijden om zonder belemmering door groen te rijden. Dat kan dus prima 55@70 zijn.
sirdanilot schreef:^ Dat bezwaar vind ik dan weer vreemd. Als jevoorganger niet hard genoeg rijdt, kun je natuurlijk nooit groen halen (tenzij je inhaalt wat niet altijd mogelijk is). Dan maakt het niet uit of dat bord daar staat; als het Vmax 70 is en iemand rijdt 55, dan haal je groen simpelweg niet. Pech gehad.
Het gaat erom dat het nogal vervelend is als jouw voorganger vertraagt omdat dat bordje het zegt en jij daardoor jouw groene verkeerslicht (niet de doorgaande richting) niet haalt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door captain007 » ma 09 dec 2013, 13:12

^^ Je doelt op dit soort kastjes die ook snelheden kunnen tonen?
Afbeelding
DSC_0091.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door sirdanilot » ma 09 dec 2013, 13:43

@ Attie, het fout ligt dan niet in het feit dat dat bord daar staat, maar dat het bord een te lage snelheid toont. In dat geval zou het bijvoorbeeld eigenlijk 60 moeten tonen, en dan steeds lager.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door nielske1990 » ma 09 dec 2013, 15:55

Attietattie schreef:Het gaat erom dat het nogal vervelend is als jouw voorganger vertraagt omdat dat bordje het zegt en jij daardoor jouw groene verkeerslicht (niet de doorgaande richting) niet haalt.
Dat valt te voorkomen door de volgorde van de fasen aan te passen, zodat het afslaand verkeer direct ná het doorgaand verkeer aan bod komt ipv direct ervoor. En deze installaties alleen toepassen op wegen met een hele sterke hoofdstroom, zorgt er ook meteen voor dat die situatie niet zo heel veel voorkomt. Dan heeft het grootste deel van het verkeer er profijt van en rijdt het gewoon heerlijk door. Ik vind het wel een fijn systeem in ieder geval, maar heb er in de regel vrijwel nooit mee te maken als zijnde afslaand verkeer. ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door keokiracer » ma 09 dec 2013, 17:16

Attietattie schreef:^^ Er wordt niet de maximumsnelheid getoond, er wordt maximaal de maximumsnelheid getoond en anders de snelheid die je moet rijden om zonder belemmering door groen te rijden. Dat kan dus prima 55@70 zijn.
Aan die dingen mogen ze nog wen wat aanpassen. Zie vaak genoeg dat vrachtwagens alsnog moeten stoppen voor de verkeerslichten, en dat terwijl er bij het ODYSA aan de Randweg-Noord van BoZ extra rekening is gehouden met vrachtverkeer...
sirdanilot schreef:@ Attie, het fout ligt dan niet in het feit dat dat bord daar staat, maar dat het bord een te lage snelheid toont. In dat geval zou het bijvoorbeeld eigenlijk 60 moeten tonen, en dan steeds lager.
Dat doet het systeem ook, maar die getallen kloppen niet altijd. Als je 80 rijdt kun je achteraan de groep soms de verkeerslichten nog halen terwijl het systeem zegt dat dat je net lukt. Of doodleuk 55 op die borden neerzetten en dan gewoon de verkeerslichten op rood houden... :roll:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Palance » ma 09 dec 2013, 17:30

De Canadese methode: Als deze lichten gaan knipperen, haal je het groene licht niet meer. Ik vond het prima werken.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door boe! » ma 09 dec 2013, 17:43

^^ Lijkt op de knipperinstallaties die wij kennen bij spoorovergangen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Peter » ma 09 dec 2013, 18:26

Of brugopeningen. Bij normale VRI kruisingen zie je het vrijwel alleen maar maar als het kruisend verkeer zeer weinig voorkomt in NL, zoals bij busoversteken (bijv Prov weg Delft), brandweeruitruk en soms bij voet/fietsoversteken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Attietattie » ma 09 dec 2013, 19:25

sirdanilot schreef:@ Attie, het fout ligt dan niet in het feit dat dat bord daar staat, maar dat het bord een te lage snelheid toont. In dat geval zou het bijvoorbeeld eigenlijk 60 moeten tonen, en dan steeds lager.
Welnee. Dan zou het eerste voertuig moeten afremmen als hij bij de VRI aankomt. Het is simpel: die borden zorgen ervoor dat je weet welke snelheid je moet rijden om zonder af te remmen door te kunnen rijden. Als de regeling zo in elkaar zit dat de niet-hoofdrichtingen vlak daarvoor rood krijgen, krijg je dus de onwenselijke situatie dat de bestuurders van de volgende voertuigen goed pissig achter het stuur zitten.

En dat komt dus puur doordat het bord er staat (en men zich eraan houdt). Nooit doen dus, tenzij het een meerstrooksweg betreft zoals in Westpoort (westelijk havengebied Amsterdam).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door RSK » ma 09 dec 2013, 22:09

Palance schreef:De Canadese methode: Als deze lichten gaan knipperen, haal je het groene licht niet meer. Ik vond het prima werken.
^^ Precies dat, maar dan op zijn Duits.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Starlet » di 10 dec 2013, 11:44

keokiracer schreef:
Attietattie schreef:^^ Er wordt niet de maximumsnelheid getoond, er wordt maximaal de maximumsnelheid getoond en anders de snelheid die je moet rijden om zonder belemmering door groen te rijden. Dat kan dus prima 55@70 zijn.
Aan die dingen mogen ze nog wen wat aanpassen. Zie vaak genoeg dat vrachtwagens alsnog moeten stoppen voor de verkeerslichten, en dat terwijl er bij het ODYSA aan de Randweg-Noord van BoZ extra rekening is gehouden met vrachtverkeer...
sirdanilot schreef:@ Attie, het fout ligt dan niet in het feit dat dat bord daar staat, maar dat het bord een te lage snelheid toont. In dat geval zou het bijvoorbeeld eigenlijk 60 moeten tonen, en dan steeds lager.
Dat doet het systeem ook, maar die getallen kloppen niet altijd. Als je 80 rijdt kun je achteraan de groep soms de verkeerslichten nog halen terwijl het systeem zegt dat dat je net lukt. Of doodleuk 55 op die borden neerzetten en dan gewoon de verkeerslichten op rood houden... :roll:
Komende vanaf de aansluiting met de A4 kun je het groen voor om linksaf de Burgemeester Wittelaan op te draaien nog net halen als je vanaf de Marconilaan (bij groen licht) ongeveer gemiddeld 85 rijd. Dan pak je nog net groen mee. En anders wacht je een cyclus en zie je de volgende golf in je achteruitkijk spiegel opdoemen als je groen krijgt. Aangezien de weg 2x2 is, is het wel redelijk irritant als iemand met 55/65 voor je blijft zitten en dan doodleuk moet afremmen voor rechtdoor, omdat hij/zij te hard rijd voor de golf. Maarja, ik vind het voor de rest wel redelijk werken. ;)

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door EtienneM » di 10 dec 2013, 19:24

In Maastricht hangt bij (bijna) ieder nieuw verkeerslicht dit ding:

[youtube]FY_cVTsX_xk[/youtube]

Bij de nieuwste voetgangersverkeerslichten hangen ze ook, alleen is daar met blauwe lampjes ook nog de 'groen-tijd' te zien
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door captain007 » di 10 dec 2013, 22:40

^^ Helaas is dit wel een irritant model. Het geeft enkel een indicatie en geen directe tijd. Soms blijven ze wel eens hangen en soms verspringen ze ineens.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Seat Ibiza » wo 11 dec 2013, 11:07

^^
Ook als er een tijd getoond zou worden, zou dat slechts een indicatie zijn toch? Het betreft hier verkeersregelinstallaties die reageren op verkeer, waardoor de tijd totdat het weer groen wordt niet exact vastligt.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Schenker » wo 17 jun 2015, 22:24

captain007 schreef:^^ Helaas is dit wel een irritant model. Het geeft enkel een indicatie en geen directe tijd. Soms blijven ze wel eens hangen en soms verspringen ze ineens.
Ok, maar heb je dan liever een veel stardere regeling zodat de wachttijdvoorspelling beter wordt?
De flexibiliteit van de Nederlandse regeling is juist de reden dat het moeilijk voorspelbaar is. Als je ineens sneller dan verwacht aan de beurt kunt komen, wel zo prettig dat je dan direct groen krijgt en dat je niet moedwillig op rood wordt gehouden teneinde maar een goede " voorspelling" te kunnen tonen. Lijkt mij tenminste.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Wouter N14 » wo 17 jun 2015, 22:28

^^ Je reageert op een bericht van december 2013 :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Palance » do 18 jun 2015, 6:34

Mag dat niet dan?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door duikgek89 » do 18 jun 2015, 9:50

Attietattie schreef:^^ Er wordt niet de maximumsnelheid getoond, er wordt maximaal de maximumsnelheid getoond en anders de snelheid die je moet rijden om zonder belemmering door groen te rijden. Dat kan dus prima 55@70 zijn.
sirdanilot schreef:^ Dat bezwaar vind ik dan weer vreemd. Als jevoorganger niet hard genoeg rijdt, kun je natuurlijk nooit groen halen (tenzij je inhaalt wat niet altijd mogelijk is). Dan maakt het niet uit of dat bord daar staat; als het Vmax 70 is en iemand rijdt 55, dan haal je groen simpelweg niet. Pech gehad.
Het gaat erom dat het nogal vervelend is als jouw voorganger vertraagt omdat dat bordje het zegt en jij daardoor jouw groene verkeerslicht (niet de doorgaande richting) niet haalt.
Haha, als je ter hoogte van dat ding bent en hij gaat oranje knipperen moet je gas geven. Dat doet ook vrijwel iedereen... 100 @ 70 door oranje de kruising over, fantastisch idee die dingen, schiet tenminste op.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Bart217 » do 18 jun 2015, 9:56

^^ Dan zal er wel snel een flitspaal volgen voor snelheid en rood licht...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door duikgek89 » vr 19 jun 2015, 0:09

De kruising waar ik het bekenste mee ben staat de flitskast, voor snelheid, een 100m achter de kruising. Dat is dus de kruising over en in de ankers...

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Schenker » za 20 jun 2015, 23:34

Wouter N14 schreef:^^ Je reageert op een bericht van december 2013 :roll:
Sommige mensen zijn wat minder snel dan jij.

In het professionele veld is dit nog steeds voer voor discussie, dus ik vind het wel leuk om te weten hoe men hier tegen mijn visie aankijkt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Attietattie » za 20 jun 2015, 23:55

Schenker schreef:Ok, maar heb je dan liever een veel stardere regeling zodat de wachttijdvoorspelling beter wordt?
De flexibiliteit van de Nederlandse regeling is juist de reden dat het moeilijk voorspelbaar is. Als je ineens sneller dan verwacht aan de beurt kunt komen, wel zo prettig dat je dan direct groen krijgt en dat je niet moedwillig op rood wordt gehouden teneinde maar een goede " voorspelling" te kunnen tonen. Lijkt mij tenminste.
Schenker schreef:In het professionele veld is dit nog steeds voer voor discussie, dus ik vind het wel leuk om te weten hoe men hier tegen mijn visie aankijkt.
Ok: star is ruk. En fietsers snappen heus wel dat de getoonde tijd een richttijd is. Of zijn wij nu niet representatief omdat wij weten hoe VRI's kunnen werken?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door duikgek89 » zo 21 jun 2015, 1:34

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Alfa » zo 21 jun 2015, 1:50

^^Vooral wachtstand groen voor de doorgaande richting zou heel wat ergernissen wegnemen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Attietattie » zo 21 jun 2015, 2:09

duikgek89 schreef:- Meer starre regelingen met fatsoenlijke groene golf.
Dit zijn twee zaken die van elkaar losstaan he. Een starre regeling impliceert geen groene golf en een groene golf kan ook bij een dynamische regeling.
Alfa schreef:^^Vooral wachtstand groen voor de doorgaande richting zou heel wat ergernissen wegnemen.
Jullie zeggen eigenlijk hetzelfde. Immers, als je iemand voordeel geeft, heeft een ander daar last van. Bij een wachtstand groen, heeft een ander onnodig rood en moet diegene wachten tot de wachtstand groen naar rood is gegaan. Resultaat: groen zodra je stilstaat.

Ik zeg: alles rood tot er aanbod is. En dan geen meeverlenggroen, maar gewoon die ene signaalgroep groen. Maarja, zie dat politiek maar eens te verkopen. :roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door RSK » zo 21 jun 2015, 9:38

Uit efficiëntie-overweging rij ik tegenwoordig op de fiets door rood bij één van de twee VRI's in Bodegraven. Niet omdat ik zo'n hekel heb aan de verkeersregels, maar omdat ik anders onnodig allerhande verkeer op zou houden, de groenfase voor de fietsers is namelijk bizar lang. Wat mij betreft is een aftelinstallatie dan ook niet zinnig, je hebt er meer aan als de VRI goed is ingeregeld en ook gewoon op geel knipper gaat bij weinig aanbod.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie