Aftelinstallaties bij verkeerslichten

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Alfa » zo 21 jun 2015, 10:03

Attietattie schreef:Jullie zeggen eigenlijk hetzelfde. Immers, als je iemand voordeel geeft, heeft een ander daar last van. Bij een wachtstand groen, heeft een ander onnodig rood en moet diegene wachten tot de wachtstand groen naar rood is gegaan. Resultaat: groen zodra je stilstaat.
OP een kruispunt niet is niet elke tak even druk. Het is de hoofdrichting die wachtstand groen moet hebben. Verkeer uit de zijstraten kan wel even wachten.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door duikgek89 » zo 21 jun 2015, 13:44

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Attietattie » zo 21 jun 2015, 17:20

duikgek89 schreef:Waarom alles rood? Waarom niet de hoofdrichting groen houden? Als je dan eenmaal op die weg zit kun je ook veel lekkerder doorrijden en hoef je niet constant af te remmen en op te trekken waardoor je ergernis en brandstof bespaart. Bovendien nodig je de weggebruiker op zo'n manier op een prettige manier uit om de Vmax te rijden.
Zoals gezegd: als je een richting bevoordeelt, benadeel je er een andere richting mee. Wachtstand groen betekent dat een andere richting voor Jan met de korte achternaam staat te wachten tot de hoofdrichting rood heeft. Als alles op rood staat kan er direct groen worden gegeven. Gebeurt dat niet, dan weet je ook zeker dat daar een reden voor is.

Als de regeling goed is gemaakt, kan je sowieso met exact de Vmax doorrijden, omdat jouw richting groen krijgt zodra je je voet naar het rempedaal wilt verhuizen. Er kan dus helemaal geen sprake zijn van ergernis. Juist minder ergernis dan met een wachtstand groen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Alfa » zo 21 jun 2015, 17:47

^^Waar je geen rekening mee houdt is met de hoofdrichting van een weg. Bij wachtstand groen voor de hoofdrichting zullen meer mensen kunnen doorrijden. Enkel mensen uit de rustige zijstraten zullen daardoor iets langer moeten wachten. Nu moet iedereen altijd stoppen en dat is irritant. Eventjes stoppen vind ik trouwens nog veel hinderlijker.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Attietattie » zo 21 jun 2015, 17:48

Heb je wel gelezen wat ik heb getypt?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Alfa » zo 21 jun 2015, 18:59

Als de regeling goed is gemaakt, kan je sowieso met exact de Vmax doorrijden, omdat jouw richting groen krijgt zodra je je voet naar het rempedaal wilt verhuizen. Er kan dus helemaal geen sprake zijn van ergernis. Juist minder ergernis dan met een wachtstand groen.
Dat is helemaal mijn ervaring niet met wachtstand rood. Zoiets als jij het beschrijft kan het denk ik enkel als er detectoren heel ver van het kruispunt liggen. Bij een normale toestand zal bij 'wachtstand rood' de weggebruiker altijd met een rood licht geconfronteerd worden en dus op zijn minst ernstig moeten vertragen. En dat vind ik eigenlijk nog vervelender dan gewoon helemaal stoppen. Vooral omdat je niet weet of het licht rap groen zal worden of juist niet.

Terwijl met wachtstand groen het verkeer op de hoofdrichting gewoon altijd door kan rijden aan volle snelheid zonder vertraging. Het nadeel is voor het verkeer dat vanuit de zijstraat komt. Maar ik vind dat je moet kijken naar de grootste groep. Niet iedereen moet lijden enkel omdat het verkeer uit de zijstraat een secondje eerder kan oversteken maar met als bijeffect dat iedereen moet vertragen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Attietattie » zo 21 jun 2015, 22:52

Alfa schreef:Dat is helemaal mijn ervaring niet met wachtstand rood.
Nou, dan weten we dat.

Zoals ik het schets zijn al jouw bezwaren overboord gegooid en hebben we er dus een voordeel bij. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door duikgek89 » ma 22 jun 2015, 1:25

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Egbert » ma 22 jun 2015, 6:54

Attietattie schreef:
Als de regeling goed is gemaakt, kan je sowieso met exact de Vmax doorrijden, omdat jouw richting groen krijgt zodra je je voet naar het rempedaal wilt verhuizen. Er kan dus helemaal geen sprake zijn van ergernis. Juist minder ergernis dan met een wachtstand groen.
Net zoals duikgek89 heb ik op verschillende plekken al de ervaring dat je eerst moet remmen voordat je groen krijgt. Dat komt omdat de wachtstandregeling ook wordt toegepast op kruispunten die niet omgebouwd zijn en waar de eerste detectielus slechts enkele tientallen meters voor het verkeerslicht ligt.
En zelfs als het volgens jou maatstaven goed is ingericht gaat het ook mis als er iemand een eindje voor je door groen is gegaan en de wachtstandregling aanslaat. Dan springt het licht net op oranje net voordat je bij de eerste detectielus bent en dan krijg je dus eerst de oranje-rood-cyclus voordat je groen krijgt. En tegen die tijd sta je al bijna stil.
Dus dan moet je de eerste detectielus al zo ver voor het verkeerslicht leggen dat het die cyclus kan maken zonder dat je op het punt aankomt waar je moet remmen. En als ik met 80-90 km/h op een rood licht aan rij dat gaat bij 200 meter echt mijn voet al van het gas.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Attietattie » ma 22 jun 2015, 7:49

Jullie kunnen ermee blijven komen dat je andere ervaringen hebt. Ik schets alleen dat als het goed is ingericht er meer voordelen dan nadelen zijn. En de situaties zijn er wel, dus het kan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door RSK » ma 22 jun 2015, 8:37

^^ Een verkeerslicht zoals jij omschrijft, is te vinden op de Goudseweg in Bodegraven, ter hoogte van de Cortenhoeve. Toch zou ik daar liever geel knipper zien. Als er nu van twee richtingen een auto komt, moet diegene die het laatst de detectie inrijdt stoppen, terwijl dat zonder werkende VRI niet nodig zou zijn. Je kunt zo'n afstelling nog zo nauwkeurig inregelen, maar je houdt altijd ontruimingstijd.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Attietattie » ma 22 jun 2015, 8:43

Natuurlijk, geelknipperen heeft ook mijn voorkeur. Maar wachtstand groen levert sowieso enorm veel irritatie op voor de aansluitingen, anders dan de hoofdrichting.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door duikgek89 » ma 22 jun 2015, 8:50

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Attietattie » ma 22 jun 2015, 9:07

duikgek89 schreef:Misschien dat je het voor nieuwe lichten wel zo kan regelen.
Zolang als ik besta werkt het op die prettige manier op de N245. Daar kan je 's nachts van Schagen tot Alkmaar op de cruise control rijden. Telkens op het moment dat je je voet naar de rem wilt bewegen, springt hij op groen. Volgens mij kan je oude regelingen net zo makkelijk aanpassen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Rene » ma 22 jun 2015, 10:04

Attietattie schreef:Natuurlijk, geelknipperen heeft ook mijn voorkeur. Maar wachtstand groen levert sowieso enorm veel irritatie op voor de aansluitingen, anders dan de hoofdrichting.
Wat mij betreft mogen dwarsrichtingen juist extra rood gehouden worden, om eerst wat auto's op te sparen voordat groen wordt gegeven. Nu moet vaak een rijtje auto's op de hoofdroute in de ankers omdat zich één auto op de zijweg aanmeldt. Vervolgens is die ene auto erdoor, krijgt de hoofdroute weer groen en meteen dient de volgende zich op de zijweg weer aan. B(

Wat mij betreft dus juist wachtstand groen voor de hoofdweg, en minimaal 30 seconden wachten op een zijrichting om zo te bereiken dat er méér voertuigen in één groenfase kunnen worden afgewikkeld, en het aantal nodeloze stops op de hoofdroute wordt beperkt. Dat een enkeling vanaf de zijweg daardoor wat vaker of langer moet wachten, boeit me niet echt.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Rein » ma 22 jun 2015, 14:26

Amen.

Ik roep dat ook al jaren en snap niet dat wegbeheerders dit niet willen snappen. Niets is zo irritant om keer op keer voor een VRI te moeten stoppen, omdat er vanaf een (kleine) zijweg 1 auto zich aanmeldt. Die krijgt direct groen en jij mag met nog 20 of 30 anderen op de hoofdrichting voor rood staan wachten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Vinny » di 23 jun 2015, 7:03

Dat kan je volgens mij redelijk goed voorkomen door een standaard vertraging in te bouwen voor verkeer uit de zijweg. Ik ben zelf eigenlijk meer voor starre regelingen waarmee je een groene golf kunt maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Attietattie » di 23 jun 2015, 7:34

Kan je ook met een dynamische regeling. Is wat lastiger, maar het kan prima.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Boerenkool » wo 12 apr 2017, 22:22

Utrecht heeft nu een nieuw systeem voor fietsers, door een haas of schildpad laten ze je weten hoe je groen haalt. Zie er de meerwaarde niet van in tov systemen met aftelledjecirkels, hooguit het op afstand plaatsen.
http://m.telegraaf.nl/binnenland/articl ... oorfietsen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Rene » vr 14 apr 2017, 0:42

GroenLinks kraaltjes en spiegeltjes

Plaats reactie