Ontwikkeling van de filedruk

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door RSK » di 23 jun 2015, 18:41

^^ Volgens mij mist Vinny mijn punt dat de kans op een theoretisch conflict (individu en voertuig tegelijkertijd op één punt) veel kleiner is op het spoor. Laat ik hem anders formuleren: probeer als voetganger eens om tijdens de spits het spoor bij Moordrecht over te steken. Probeer dat vervolgens eens op de A20 als er geen file staat. In het eerste geval heb je 13 voertuigen per uur, in het tweede geval al snel 2.000 voertuigen per uur.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door Vinny » di 23 jun 2015, 18:46

Er is dan ook geen enkele opgeschoten puber die dat probeert. Echter bij spoorwegovergangen doen ze vaak of de toeters en bellen niet voor hen bestemd zijn :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door RSK » di 23 jun 2015, 18:50

Oh, dus als opgeschoten pubers zich niet kunnen gedragen, dan moeten we de infra maar aanpassen? Lijkt me een goed plan: allemaal 160 gaan rijden op de N11, wordt hij vanzelf omgebouwd tot snelweg met volwaardige vluchtstroken en ruimere boogstralen. :nahzeg:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door boe! » di 23 jun 2015, 20:04

RSK schreef:Volgens mij mist Vinny mijn punt dat de kans op een theoretisch conflict (individu en voertuig tegelijkertijd op één punt) veel kleiner is op het spoor.
Theorie is leuk, maar ik heb op het spoor vaker een aanrijding met het wegverkeer gehad (4 keer) dan tijdens de 200.000 kilometer in mijn auto (0 keer).

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door nederland24 » di 23 jun 2015, 20:23

Bovendien kun je met een auto makkelijker anticiperen dan met een trein.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18212
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door mavas » ma 31 aug 2015, 10:39

http://www.verkeersnet.nl/16470/economi ... -filedruk/

Nederlandse automobilisten waren in 2014 gemiddeld 41 uur kwijt aan files. Dat is vier uur minder dan in 2013. Nederland handhaaft zich als tweede op de lijst van Europese landen met de meeste vertraging door files.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18212
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door mavas » di 03 nov 2015, 11:14

De filezwaarte is in oktober met 16 procent gestegen.

Oorzaak:
De positieve effecten van de aanpak van diverse knelpunten, de openstelling van veel extra rijstroken en de economische situatie lijken daarmee langzamerhand uitgewerkt.
Meer info en bron: http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/neder ... s-and-tips
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door Kaaiman » di 03 nov 2015, 12:17

Vooral de wegen rond Amsterdam en Utrecht laten een forse (>= 20%) toename zien. Is dit toeval, of is er een duidelijk verband met wegwerkzaamheden o.i.d.? De Galecopperbrug bijvoorbeeld?

Dat de A1 tussen KP Eemnes en KP Hoevelaken op nr. 3 in de file top-5 staat, verbaast me. Daar is de nieuwe rijstrook toch al open in beide richtingen?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door kees » di 03 nov 2015, 12:38

Wat mij ook verbaast, is dat de A13 niet in de top 5 staat. Is de A4 MD al open dan? :mrgreen:

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door rbtvdijk » di 03 nov 2015, 12:44

De positieve effecten van de aanpak van diverse knelpunten, de openstelling van veel extra rijstroken en de economische situatie lijken daarmee langzamerhand uitgewerkt
Wat altijd een beetje flauw is aan dit soort nieuwsberichten, is dat men eerst verkondigt dat het positieve effect van het aantal nieuw aangelegde rijstroken is uitgewerkt. Maar als je dan naar de file top 5 kijkt, zijn dat allemaal trajecten waar qua verbreding niets aan is gebeurd.

Op deze manier komt wel de verkeerde informatie bij de mensen terecht, omdat velen dit interpreteren als "Wegverbredingen hebben niet geholpen"

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door Rein » di 03 nov 2015, 13:18

De positieve effecten van de aanpak van diverse knelpunten, de openstelling van veel extra rijstroken en de economische situatie lijken daarmee langzamerhand uitgewerkt
Ik merk het op de A10 Zuid binnenring in de avondspits al een tijdje, een jaar of zo. Vlak na openstelling van de spitsstroken op de A10 Zuid en het verbrede stukje aan het begin van de A4 kwam het zelfs wel eens voor dat het helemaal filevrij was, al was er meestal nog wel een korte file tussen RAI en Oud Zuid. Inmiddels begint de dagelijkse file bijna altijd al een paar kilometer eerder, zo'n beetje bij Amstel Business Park.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door Chris » di 03 nov 2015, 13:47

De laatste 2 jaar is ook niet heel veel nieuwe capaciteit gereedgekomen vergeleken met de periode 2010-2012.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door boe! » di 03 nov 2015, 14:41

Kaaiman schreef:Dat de A1 tussen KP Eemnes en KP Hoevelaken op nr. 3 in de file top-5 staat, verbaast me. Daar is de nieuwe rijstrook toch al open in beide richtingen?
Beide richtingen? Ik vraag me af hoe de ANWB de kop van de file definieert. Knooppunt Hoevelaken lijkt mij inderdaad niet de juiste locatie.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door keokiracer » di 03 nov 2015, 14:47

ANWB gebruikt wel vaker langere stukken snelweg i.t.t. de VID die het per wegvak tussen aansluitingen bekijkt.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door RSK » di 03 nov 2015, 16:17

kees schreef:Wat mij ook verbaast, is dat de A13 niet in de top 5 staat. Is de A4 MD al open dan? :mrgreen:
Als ik bij de VID kijk, zie ik de A13 4x in de top-50. Op 19, 20 en 32 staat een file richting Rotterdam, terwijl de andere kant op alleen Delft er nog net bij staat op 50. Je kunt wat dat betreft stellen dat het verkeersaanbod nog niet eens zozeer het pijnpunt is, maar vooral de afvoer naar de ring Rotterdam in het algemeen en de A20 in het bijzonder. De A4 gaat daar wat bij helpen, de nieuwe A16 waarschijnlijk nog meer.

Maar toch: met over het hele wegvak zo'n 160.000 voertuigen op 6 stroken (bijna 27.000 per rijstrook!) is het inderdaad verbazend hoe goed de A13 het verkeer nog kan verwerken zonder tot gigantische files te leiden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door Vinny » di 03 nov 2015, 20:57

De A 13 is ook wel een redelijk efficiënte verkeersverwerker is mijn indruk. Het stroopt vooral op knooppunt Kleinpolderplein dat de verkeersstromen eigenlijk niet goed kan verwerken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ric097
woonerf
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 03 dec 2014, 16:52
Locatie: Winschoten

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door Ric097 » za 07 nov 2015, 20:44

-
Laatst gewijzigd door Ric097 op vr 04 mar 2016, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door RSK » ma 23 nov 2015, 9:58

Interessante passage uit een nieuwsbericht over de kosten van files volgens EVO, TLN en TNO:
Opvallend is dat de A15 tussen knooppunt Benelux en Vaanplaan twee jaar geleden nog op één stond, maar dit jaar niet meer in de lijst is te vinden. Vermoedelijk hangt dit samen met de verbreding van die weg.
'Files op A58 kostten bedrijfsleven het meest'
http://nu.nl/ondernemen/4170045/files-a ... meest.html
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door kees » ma 23 nov 2015, 10:25

Onderstaand topic opende ik in 2007. Ik had toen de illusie dat er snel stappen zouden worden gezet.
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... en+op+zoom
Dat is helaas niet gebleken, ondanks de versnelde aanpak van verschillende projecten onder Eurlings.
Veel aandacht is gestoken in de noord-zuid verbindingen in Noord-Brabant, maar de west-oostverbindingen verdienenn net zulke aandacht, blijkt nu uit de cijfers.

Voorburger
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 10:22

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door Voorburger » di 24 nov 2015, 14:15

RSK schreef:Interessante passage uit een nieuwsbericht over de kosten van files volgens EVO, TLN en TNO:
Opvallend is dat de A15 tussen knooppunt Benelux en Vaanplaan twee jaar geleden nog op één stond, maar dit jaar niet meer in de lijst is te vinden. Vermoedelijk hangt dit samen met de verbreding van die weg.
'Files op A58 kostten bedrijfsleven het meest'
http://nu.nl/ondernemen/4170045/files-a ... meest.html
De files tussen Breda en Eindhoven kosten 8,4 miljoen per jaar. Maar wat kost verbreding? Afgaande op wat er op internet zoal te vinden is, kost alleen al de verbreding tussen Tilburg en Eindhoven 300 miljoen euro (en daarna nog eens zo'n bedrag voor Tilburg-Breda?). Het rendement op de investering is hooguit 2%, wat vrij laag is.
Er zijn vast allerlei goede redenen om deze weg te verbreden, maar puur bedrijfseconomisch (kosten/baten) kun je het probleem beter laten voortbestaan in plaats van het voor zoveel geld op te lossen.
http://www.ed.nl/extra/verkeer-vervoer/ ... -1.4277853
Mocht de verbreding doorgaan, dan denk ik dat de binnenring Eindhoven (A2 doorgaand verkeer) er dan ook een strook bij moet krijgen om het doorgaande verkeer van zowel een onlangs verbrede A2 Den Bosch-Eindhoven als de nog te verbreden A2 Tilburg-Eindhoven te kunnen verwerken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door Chris » di 24 nov 2015, 14:23

^^ De maatschappelijke kosten van files zijn veel groter dan alleen de directe kosten voor het bedrijfsleven. Daarnaast hoeft zo'n investering niet in één jaar terugverdiend worden, sterker nog, zo'n investering wordt niet eens in 1 jaar uitgegeven. De kosten van een wegverbreding zijn verwaarloosbaar op de langere termijn vergeleken met de economische output van zo'n regio. Bijvoorbeeld de uitgaven aan de wegen in Nederland is minder dan 0,5% van het BNP. Daar komt nog bij dat automobilisten ruimschoots voldoende belastingen betalen om dit soort wegenprojecten uit te voeren.

Voorburger
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 10:22

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door Voorburger » di 24 nov 2015, 14:46

Chris schreef:^^ De maatschappelijke kosten van files zijn veel groter dan alleen de directe kosten voor het bedrijfsleven.

Mee eens, in het algemeen zijn quotes als 'files op snelweg Y kosten bedrijfsleven X miljoen' niet heel zinvol omdat je inzoomt op een beperkt deel van de kosten. De A58 is sowieso wel aan verbreding toe tussen Breda/Galder en Eindhoven.
Even terug naar het hoofdonderwerp: veel wegen waar ik wel eens rijd (A12, A2) zijn rond 2010 verbreed en de afname van de filedruk destijds was best wel spectaculair. Het effect is echter wel van vrij korte duur; inmiddels kost Den Haag-Utrecht in de spits bijna net zoveel tijd als voor de verbreding (persoonlijke ervaring). Vanaf knooppunt Empel (A2/Den Bosch) richting Utrecht reed het voor de verbreding in mijn herinnering 's avonds (tegenspits) meestal wel door, tegenwoordig staat het daar zelfs in de avondspits vaak stil met een behoorlijke vertragingstijd. Feitelijk is daar de situatie dus slechter dan voor de verbreding. Buiten de spits zijn 2x3-snelwegen hoe dan ook wel prettiger (rustiger verkeersbeeld, gemakkelijker om vrachtwagens in te halen).

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door RSK » di 24 nov 2015, 15:13

Het valt me persoonlijk wel op dat sommige wegvakken een gigantische piekbelasting kunnen hebben, maar dat het fout gaat op een punt stroomafwaarts. Ik hou nu al een tijdje de filekaartjes op de site van feitelijk in de gaten, en je ziet dat vrijwel iedere dag rond 8:00 een file ontstaat op het weefvak tussen De Meern en Oudenrijn, en dat die file langzaam achteruit kruipt. De A12 verwerkt echter schijnbaar moeiteloos tot wel 12.000 voertuigen per uur per richting op 4 stroken. Ik denk dat het daarmee ook helder is hoe je veel files voorkomt: betere afstroom door vloeiende aansluitingen met het OWN.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door captain007 » di 24 nov 2015, 15:17

^^ Bij Oudenrijn is het probleem dat de verbindingsweg naar de A2 richting 's-Hertogenbosch maar één rijstrook heeft. Dat zorgt uiteindelijk voor terugslag. Men moet gewoon die verbindingsweg verbreden en dan is het probleem heel snel verdwenen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door Chris » di 24 nov 2015, 15:22

Bij veel verbredingen zijn de knooppunten ook maar beperkt aangepakt.

Het scheelt natuurlijk wel dat spitsen een stuk minder breed worden. Voorheen moest je pas rond 11 uur de weg op om files te vermijden. Ik las een tijd terug een rapport over verbredingen in Los Angeles. Die lossen ook geen files helemaal op, maar de spitsperiode werd wel verkort van 16 uur per dag (!!) naar 7 uur per dag. Dat was al enorme winst omdat je buiten de traditionele piekuren een betrouwbare reistijd hebt.

In Nederland is de afgelopen twee jaar ook veel minder nieuwe capaciteit gereed gekomen dan de periode ervoor. Een verdubbeling van de N31 of N33 is erg fijn, maar doet weinig op de filestatistieken.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door nederland24 » di 24 nov 2015, 18:07

Het verkeer beter laten spreiden over de dag kan ook zorgen dat er niet altijd verbreed hoeft te worden. De rustige momenten worden misschien wat schaarser, maar de piekmomenten blijven dan ook eerder weg. Je kunt niet oneindig doorgaan met wegverbredingen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door Vinny » di 24 nov 2015, 18:40

Rond Amsterdam zit SAA en de A 9 nog in de pijplijn en tussen Den Haag en Rotterdam is men bezig met de A 4 en de A 13/16 verbinding.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9080
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door Ds79m » di 24 nov 2015, 18:48

nederland24 schreef:Het verkeer beter laten spreiden over de dag kan ook zorgen dat er niet altijd verbreed hoeft te worden. De rustige momenten worden misschien wat schaarser, maar de piekmomenten blijven dan ook eerder weg. Je kunt niet oneindig doorgaan met wegverbredingen.
Het aantal uren in een dag is gelukkig wel oneindig.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door Vinny » di 24 nov 2015, 20:52

De breedste snelweg in Nederland heeft ongeveer netzoveel rijstroken als er uren in een dag gaan. Zou dat toeval zijn denk je? :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Veldwachter
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 21:40
Locatie: Rotterdam, NL

Re: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstroken

Bericht door Veldwachter » wo 25 nov 2015, 19:12

Het Amerikaanse cartografiebedrijf HERE gaat op verzoek van de Nederlandse overheid hulp bieden om de doorstroming te verbeteren.
Voor wie HERE niet kent. Het is organisatie bestaand uit een fusie tussen Nokia en Navteq en levert o.a. kaartmateriaal voor Garmin.

http://360.here.com/2015/11/25/here-pla ... h-traffic/
Anticipeer en tolereer (op) andermans fouten.

Plaats reactie