Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Vahalis » wo 10 sep 2014, 13:44

^^ :?: leg eens uit.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door boe! » wo 10 sep 2014, 13:50

SPOILER: TOON

Afbeelding
Date = Datum
Gare d'entrée = begin toltraject (de naam van het tolstation)
Gare de sortie = einde toltraject
Cl = Klasse (klasse 1 is voor auto's)
Montant = Tolbedrag (blijkbaar zonder korting)

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Vahalis » wo 10 sep 2014, 14:02

Mijn vraag slaat meer op:
Chris schreef:hihi...
En ja, ik zie dat begin en einde vaak het zelfde zijn. Dus meer concreet: hoe zit dat?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » wo 10 sep 2014, 14:11

Ik heb nogal wat rondgereden in die omgeving (zuidoost-Frankrijk). De passages van 5 t/m 8 september zijn nog niet verwerkt schijnbaar. Ideaal dat télépéage! Ik was niet in het hoogseizoen, dus de tijdswinst was niet gigantisch, maar het is gewoon veel handiger, geen gedoe met tickets en telkens de portemonnee trekken.

Je ziet wel dat Fransen niet achter je aan de poort in rijden, schijnbaar bang dat je weer zo'n buitenlander bent die de verkeerde tolpoort neemt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 sep 2014, 16:37

Vahalis schreef:Mijn vraag slaat meer op:
Chris schreef:hihi...
En ja, ik zie dat begin en einde vaak het zelfde zijn. Dus meer concreet: hoe zit dat?
Open tolsysteem lijkt me. Een enkele tolpoort waar je gelijk een (klein) bedrag afrekent, zonder eerst een kaartje te hebben getrokken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 10 sep 2014, 20:10

^^
Bij een open tolweg heb ik een keer "Système ouvert" onder "Gare d'entreé" gezien. Onder "Garde de sortie" stond dan het traject waaronder de tolweg viel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » wo 10 sep 2014, 20:14

Ik had ook de situatie op de A50 dat ik vanaf Marseille kwam, de afrit Cassis nam (€ 1,10) en vervolgens Cassis bezocht heb, en daarna de A50 weer opgereden richting Toulon en daarna bij het tolstation op de hoofdrijbaan bij La Ciotat € 2,20 betaalde. Als je de afrit niet zou nemen zou je ook € 2,20 betalen. Eigenlijk heb je dan 30% teveel betaald. Het zal niet een situatie zijn die veel weggebruikers treft, maar het is wel een nadeel van een open tolsysteem.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Vinny » wo 10 sep 2014, 20:38

Op de Franse televisie was een tijdje geleden een item dat het ook andersom voorkwam: je kon op sommige stukken snelweg besparen door de afrit te nemen en er gelijk weer op te rijden omdat de twee tolpoortjes opgeteld een lager tarief rekende dan het lange stuk. Vermoedelijk heeft men dan een lager tarief voor regionaal verkeer dan doelbewust in het systeem gezet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door marcel » wo 10 sep 2014, 23:35

Ja, daar gaat deze site over http://www.autoroute-eco.fr/
Volgens mij is dit al eerder aan bod gekomen op het forum.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » do 11 sep 2014, 0:47

Het probleem van het teveel betalen vond ik in Aosta (Italië) wel erg ver gaan. Je betaald daar door het open tolsysteem vanaf Aosta-Est meteen vooruit tot de Mont Blanctunnel. Ga je er al bij Aosta-Ovest af dan betaal je ruim € 5 teveel. Wil je er bij Aosta-Ovest alleen kort af om later weer verder richting de Mont Blanctunnel te rijden, dan betaal je dat stuk dubbel door nog eens ruim € 5 te moeten betalen. Wil je vanaf Aosta-Ovest weer richting Torino, dan betaal je in eerste instantie niks, maar trek je bij Aosta-Est gewoon een regulier ticket, waardoor de tol meteen vanaf de Mont Blanctunnel wordt berekend. In beide richtingen kan je dan onder omstandigheden tot wel € 8 teveel betalen. Alleen bezitters van een Telepass kunnen met een abonnement korting krijgen als ze eerder de snelweg verlaten en/of later oprijden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » do 18 sep 2014, 17:42

SnarfFlevoland schreef:^^
Ik heb het ook niet over de rekening van de tol die ik in augustus heb gereden, maar over de rekening van juli die de kosten voor m'n transponder zouden moeten afrekenen. Je krijgt dan een PDF-factuur en een datum waarbij ze gaan incasseren. Die datum (18 augustus) is allang verstreken, maar van de bankrekening is niks afgeschreven.
Bij mij is de datum van afschrijving over de rekening van augustus ook al verstreken, terwijl er nog niks afgeschreven is. Hoe is dat bij jou inmiddels?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door RSK » do 18 sep 2014, 22:04

Even tussendoor voor de skiënde studenten onder ons: er is nu een speciale actie bij AREA voor studenten t/m 26 jaar. Het eerste jaar een gratis abonnement, t.w.v. €99,60. Wat krijg je daarvoor? 25% korting op de trajecten van AREA, ATMB en de Fréjustunnel. Ik zit zelf helaas maar een klein stukje op het net van ATMB, maar wellicht heeft iemand anders er wel profijt van. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » vr 19 sep 2014, 9:46

Chris schreef:Bij mij is de datum van afschrijving over de rekening van augustus ook al verstreken, terwijl er nog niks afgeschreven is. Hoe is dat bij jou inmiddels?
De tol van augustus heeft men bij mij succesvol van de rekening afgeschreven. Op de factuur stond dan ook dat ze het op 19 september van de rekening zouden afboeken. Op m'n bankrekening zag ik dat ze het bedrag al vanaf 12 september hadden voorgereserveerd. De kosten voor de aanschaf van de badge heeft men echter nog steeds niet afgeschreven, welke ik direct bij de tolmaatschappij heb besteld. Die zou volgens een eerdere factuur op 19 augustus afgeschreven moeten worden. :roll:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Rein » do 16 apr 2015, 22:40

Het maandtarief van de Franse AREA tolbadge / Liber-T gaat met 80 cent omhoog naar 2 euro 50. Nu zijn dat per saldo de kosten allemaal niet, maar ik vind het wel een forse prijssprong.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » vr 17 apr 2015, 13:44

Ik kreeg vandaag ook die mail. Ik lig er niet echt wakker van, alhoewel ze m.i. juist goedkopere tarieven moeten aanbieden voor gebruikers van transponders, zoals in de rest van de wereld gangbaar is. Ze maken immers minder personeelskosten. Ook zou het meer lonend moeten zijn om télépéage te gebruiken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » za 18 apr 2015, 0:16

^^ Inderdaad, en met Télépéage gaat het ook nog eens sneller, dus wordt de capaciteit van de tolstations beter benut. Eigenlijk zou je juist standaard vijf ot tien procent korting moeten krijgen.

Bij de Belgische Liefkenshoektunnel ben je al een stuk goedkoper uit als je met een creditcard betaald in plaats van cash, en de Teletol is uiteraard nog voordeliger. Zo zou het mijns inziens ook moeten zijn in Frankrijk. Télépéage zou juist gestimuleerd moeten worden en zou goedkoper moeten zijn dan cash de tol betalen.

Kloothommel
polderweggetje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 16 jul 2014, 20:23

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Kloothommel » ma 29 jun 2015, 16:55

Rein schreef:Het maandtarief van de Franse AREA tolbadge / Liber-T gaat met 80 cent omhoog naar 2 euro 50. Nu zijn dat per saldo de kosten allemaal niet, maar ik vind het wel een forse prijssprong.
Dat is vreemd. Ik heb die mail niet gekregen en als ik naar de site ga, lees ik daar:

https://www.bipandgo.com/nl/nos-offres/a-la-carte

€1,6, hetzelfde tarief als verleden jaar. Kan het zijn dat we het over iets anders hebben? : :confuuuse:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 29 jun 2015, 17:01

^^
Zover ik dat kan zien kijk jij op de website van SANEF, hetgeen een andere wegbeheerder is als de AREA. Beide maatschappijen bieden tolbadges aan voor heel Frankrijk, maar hebben kennelijk verschillende administratiekosten. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » ma 29 jun 2015, 17:06

Ik vroeg me ook af of de korting voor télépéage bij de A86 Duplex in Parijs geldt voor alle badgehouders, of alleen diegenen met een specifiek abonnement.

Normaal krijg je met télépéage bijna nergens korting.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 jun 2015, 18:12

^^ Voor iedereen, maar dat is alleen als je een deeltraject rijdt en vanaf de A86 afslaat bij het knooppunt met de A13. Dan betaal je niet de volle mep, wat je wel zou betalen als je cash of met creditcard betaalt. Je passeert immers maar één fysiek tolstation, voordat je de tunnel in rijdt. Voor Télépéage zijn er bij het verlaten van de tunnel bij het knooppunt met de A13 ook nog lezers/sensoren, zodat het juiste tarief wordt berekend.

Komende vanaf de A13 betaal je sowieso wel het juiste tarief, want dan zit het tolstation in het knooppunt alvorens je de tunnel in rijdt.

Kloothommel
polderweggetje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 16 jul 2014, 20:23

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Kloothommel » ma 29 jun 2015, 19:33

SnarfFlevoland schreef:^^
Zover ik dat kan zien kijk jij op de website van SANEF, hetgeen een andere wegbeheerder is als de AREA. Beide maatschappijen bieden tolbadges aan voor heel Frankrijk, maar hebben kennelijk verschillende administratiekosten. ;)
Neenee, je hebt gelijk. Weer iets bijgeleerd.

Wel misleidend, op hun website staat nog steeds €1,7 vermeld, een beetje misleidend vind ik.

http://www.area-enligne.com/Area/abonne ... ion=Balade

Het verschil tussen €1,6 en €2,5 is wel relatief groot. Zou je als Area klant kunnen overschakelen naar Sanef met dezelfde badge?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Ds79m » wo 01 jul 2015, 19:59

Even een stomme vraag tussendoor: Ik heb onlangs zo'n badge aangeschaft en me daarna ingeschreven op area-enligne.com. Moet ik verder nog iets doen om die badge te activeren, of is hij nu gereed voor gebruik?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Rein » wo 01 jul 2015, 20:12

Heb je een account aangemaakt op de website van AREA?

Zo ja, daar kan je daar de status van je abonnement vaststellen. Als het goed is krijg je in de maand nadat je de badge hebt aangevraagd een eerste factuur. Heb je dan nog geen gebruik gemaakt van de badge, dan is dat een soort van 0-factuur. Die eerste factuur krijg je in de tweede week van de maand, zo rond de 9e tot 11e.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Ds79m » wo 01 jul 2015, 20:22

^^ Inderdaad, ik heb daar een account aangemaakt. Ik vroeg me alleen af of ik nog meer moet doen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » wo 01 jul 2015, 20:34

Ik kon hem direct gebruiken vanaf aankoop.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 jul 2015, 20:36

^^ Ik ook, ik heb pas maanden later een account aangemaakt.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Ds79m » wo 01 jul 2015, 20:43

Mooi, dan gaan we binnenkort maar eens de proef op de som nemen :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Kloothommel
polderweggetje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 16 jul 2014, 20:23

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Kloothommel » do 23 jul 2015, 14:11

^^ De eerste keer is dat erg spannend als je een T-tolpoort inrijdt: doet ie het of doet ie het niet? Zullen de Fransen weer eens lachen met die domme Belg of Hollander die zich van poort vergist heeft (buiten de Fransman achter je natuurlijk, die zal niet zo schone Franse woorden laten horen)? Op het moment dat die poort open gaat, is dat een erg fijn gevoel.

Helaas: alles went. Nu vind ik dat maar normaal. Zo normaal dat, eenmaal in Spanje, ik opeens moest eraan denken weg te sturen van de T-tolpoorten, want die gelden natuurlijk niet.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Ds79m » zo 02 aug 2015, 17:11

^^ Correcte omschrijving inderdaad :)

Maar zodra je er aan gewend bent, is het een ideaal systeem, dat zeker op drukke dagen bijzonder veel tijd uitspaart.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

NicolasBE
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: di 11 aug 2015, 11:04

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door NicolasBE » di 11 aug 2015, 11:08

Vrijdag zal ik voor het eerst de badge gebruiken spannend :-)

Ik heb echter een vraag. Op de terugrit eind augustus verlaten we de E11 ter hoogte van Bourges om te overnachten in een F1 hotel. Bij het afrijden zie ik op street view dat er terug een rijstrook is voor het badge systeem. Bij het terug oprijden van de E11 echter, zijn er maar twee rijstroken aan het tolhuis, en het lijkt er op dat je telkens verplicht wordt een ticket te nemen. Moet je dan bij het volgende tolhuis betalen met dit ticket, of kan je terug de gereserveerde strook nemen?

Mvg,
Nicolas

Plaats reactie