Parkeersignalering Rotterdam

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 21 jan 2007, 18:43

Afbeelding
Een poging in Paint om er iets moois van te maken...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 21 jan 2007, 19:09

René schreef:Mark, ik vind jouw bord een hele vooruitgang tov het redesign-origineel ! :blauweduim:
Danku :)
Wel vraag ik me af of de verwijzing World Trade Center hier niet gewoon door Kop van Zuid (WTC) vervangen had kunnen worden, en dan de VOL/VRIJ aanduiding eronder, binnen de groene bies. Bespaart heel wat paneelgrootte, en is volgens mij sneller te bevatten voor een weggebruiker.
Dat zou dan zoiets worden:

Afbeelding
(svg)

Als daar nog meer parkeerplaatsen zijn, zou je 'VRIJ' achter WTC kunnen zetten en daaronder weer een nieuwe parkeerplaats.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 21 jan 2007, 19:25

Mark schreef:Dat zou dan zoiets worden:
In plaatoppervlak 7% kleiner dan je vorige, en nog beter leesbaar ook.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 21 jan 2007, 19:30

1. Ik zie graag een s-wegen systeem in Rotterdam komen (waar is het kaartje dat ooit eens gemaakt is door iemand)

2. Deze borden geven 'in het echt' alleen VOL aan óf het aantal vrije plaatsen (dus geen VRIJ).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 22 jan 2007, 11:49

"Kop van Zuid" is de naam van een verzameling parkeerplaatsen. WTC is daar één van. Vandaar die groene bies.
Op andere plekken staan er meer dan 1 P-garage binnen een groene bies.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » ma 22 jan 2007, 13:08

Vinny schreef:Een poging in Paint om er iets moois van te maken...
Contradictio in terminis, tenzij door ViaHaaren gebezigd :P

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 22 jan 2007, 13:35

harry schreef:"Kop van Zuid" is de naam van een verzameling parkeerplaatsen. WTC is daar één van. Vandaar die groene bies.
Op andere plekken staan er meer dan 1 P-garage binnen een groene bies.
Zoals ik al eerder in dit topic schreef, zorgt dit voor onwijs veel verwarring (tenminste bij mij). Waarom staat die tekst bovenaan, waarde groene lijnen eindigen. Ik kwam er niet.
Ik dacht dat het naar de bestemming leidde die daar stond (in mijn geval de Erasmusbrug) ipv de parkeergarage die binnen het groene kader staat.

Hoe moet je als weldenkend mens dit nu in 1 keer begrijpen?
Met Mark's laatste tekening wordt de bedoeling gelijk duidelijk 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 22 jan 2007, 14:17

Dat krijg je dus als je de reguliere bewegwijzering en de parkeerbewegwijzering door elkaar gooit. Geen enkel Europees land doet het, maar de ANWB heeft het in Rotterdam weten te verkopen. Samen met Redesign.

Uit elkaar trekken die boel !

Verder: de borden op de Kop van Zuid verwijzen naar het "World Port Centre", niet naar het "World Trade Centre" of "WTC". Het WTC ligt aan de Coolsingel, het World Port Centre aan de Wilhelminakade. Is het hoofdkantoor van het Havenbedrijf, geen gebouw waarin bedrijfsruimte te huur wordt aangeboden.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 22 jan 2007, 16:27

mavas schreef:Met Mark's laatste tekening wordt de bedoeling gelijk duidelijk 8-)
Maar dan moet je de verzamelnaam steeds herhalen als er meer dan 1 parkeergarage is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 22 jan 2007, 17:32

Je kunt je ook afvragen wat mensen aan die verzamelnaam hebben?

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Bericht door Wally » ma 22 jan 2007, 18:45

De opzet van de parkeerverwijzing in Rotterdam is dat bezoekers op weg zijn naar een bepaald gebied, bijvoorbeeld Kop van Zuid.
www.drips.nl schreef:In het nieuwe systeem is het centrum verdeeld in een aantal bestemmingsgebieden. In ieder bestemmingsgebied ligt een aantal parkeergarages. Bij het naderen van de bestemming geven de borden aan hoeveel parkeerplaatsen er in de garages in het gebied nog vrij zijn. De automobilist kan zo kiezen in welke (op loopafstand gelegen) garage hij wil parkeren.
Check http://www.drips.nl onder Page en dan de link 'bestemmingsgebieden'.

Het komt er op neer dat je eerst de P-route volgt tot het bestemmingsgebied staat aangegeven, vervolgens worden 1 of meer garages aangegeven.
Voordeel is dat je verder van het gebied af niet alle garages hoeft te vermelden maar kan volstaan met alleen het bestemmingsgebied. Als je het kaartje checkt op die site is daar wel wat voor te zeggen.

Nadeel blijft dat er naast parkeerverwijzing ook andere doelen op de borden staan waardoor e.e.a. minder goed opvalt. Met die groene kleuraccenten heeft men geprobeerd daar wat aan te doen. Voordeel is dan dat je minder borden nodig hebt. En daar is ook wel wat voor te zeggen ivm straatbeeld en onderhoud.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 23 jan 2007, 9:10

ViaHaaren schreef:Je kunt je ook afvragen wat mensen aan die verzamelnaam hebben?
Die verzamelnamen helpen je om een parkeergarage te vinden in de buurt van je doel. Als je bij de Erasmusbrug (noordzijde) moet zijn, wil je niet naar een parkeergarage worden geleid die op een kilometer afstand ligt. Anderzijds komen er meer parkeergarages in aanmerking dan alleen de garage met de naam "Erasmusbrug". De verzamelnaam zet de parkeergarages in dat gebied onder één kopje, zodat je de voor jou relevante garages in één overzicht hebt.

Nou nog fatsoenlijke uitwerking van het idee ...
Palance schreef:1. Ik zie graag een s-wegen systeem in Rotterdam komen
Ik zie de toegevoegde waarde niet zo, althans niet wanneer het op zijn Amsterdams zou worden uitgewerkt. Het Amsterdamse S-wegensysteem werkt, omdat de stad een ronde ring heeft met het centrum in het midden. Het S-systeem gaat daarom mooi radiaal - in theorie kun je iedere afrit van de ring nemen en mooi naar het centrum (althans de S100) worden geleid. En omgekeerd kun je vanuit het centrum een willekeurige S-route pakken en weer keurig naar de ring worden geleid.

Zoiets zal in Rotterdam nooit werken, omdat de ring er veel meer een ruit is. Je pakt simpelweg niet de afrit Spaanse Polder als je naar het centrum moet. En mooi doornummeren over de ring is er ook niet bij. Als Rotterdam ook S-wegen wil, moet het dat zelf maar weten (sinds wanneer loopt Rotterdam Amsterdam achterna?), maar die moet dan zo worden ingericht dat deze de toch al overvolle en kleurrijke Rotterdamse snelwegbewegwijzering niet verder vervuilt.

Overigens meen ik dat in Amsterdam de S-nummering niet nodig is om het doel te bereiken. Nummer de afritten van de ring en verwijs op de bewegwijzering in de stad simpelweg naar het centrum (met het bekende sombrero-symbool) en de snelweg, en je bereikt hetzelfde.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 23 jan 2007, 10:18

Je kan met S-nummering doorgaande wegen aangeven. Je kan dan sneller naar een S-nummer zoeken dan welke bestemming dan ook. Ook voor routebeschrijvingen is het volgen van een wegnummer stukken handiger.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 23 jan 2007, 11:39

Wanneer je een routebeschrijving hebt wel. Wanneer iemand uit Utrecht incidenteel een keer in Rotterdam is, ziet hij toch echt liever fysieke doelen in plaats van een lokaal wegnummer.

Wat betreft het aangeven van doorgaande doelen ben ik nog altijd een groot fan van de manier waarop dat in München gebeurt. Aan alle snelwegen is één doel gekoppeld: Stuttgart, Nürnberg, Salzburg, Garmisch. Dat maakt de boel zoveel duidelijker dan indirect verwijzen naar A 8 west, A 9, A 8 ost en A 95. En als die op zich landelijk bekende nummers dan ook nog eens zouden worden vervangen door plaatselijke S-nummers, is alle overzicht al helemaal weg.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Bericht door Wally » di 23 jan 2007, 20:33

Even terug naar het topic:

De doorlopende groene bies rondom de parkeeritems zoals Mark die op zijn bord aangeeft vind ik duidelijk. Valt meer op en geeft duidelijk aan dat het bij elkaar hoort.
Je moet dan nog wel een oplossing vinden voor het vermelden van het bestemmingsgebied. Het vermelden daarvan is m.i. een goed idee.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Parkeersignalering Rotterdam

Bericht door Mark » wo 22 jan 2014, 21:40

*stof*

Geen idee of het juiste topic hiervoor is, ik kon even niks beters vinden.

Het bestaat blijkbaar al een paar jaar (op SV van 2009 al zichtbaar), maar het viel me vandaag voor het eerst op. Een soort van dynamische wegwijzer op de Meent in het centrum van Rotterdam.

Afbeelding
Parking system by Mark van der Meer, on Flickr

Een detail van het bord, er is dus de keuze uit rechtdoor of rechts.

Afbeelding

Ziet er fancy uit enzo (al had ik het licht wit gemaakt), maar wat is het nut, waar wil je naar toe als je naar rechts gaat? Zowel in de straten rechts als rechtdoor zijn er geen verdere dynamische wegwijzers van dit type te vinden. De locatie is hier.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Parkeersignalering Rotterdam

Bericht door Palance » do 23 jan 2014, 6:32

Grappig concept, maar wel raar, de garage verandert niet van plek, dus waarom zou je kunnen kiezen voor rechtdoor (wat de meest logische route is hier) en rechtsaf (terwijl de handwijzer lijks hangt).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeersignalering Rotterdam

Bericht door Peter » do 23 jan 2014, 10:22

Ik vermoed dat er omleidingsroutes bestaan in het geval van kermis, markt of grote opstopping. Dat zou rechtsaf kunnen, maar wellicht ook wel linksaf.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Parkeersignalering Rotterdam

Bericht door petervdveen » do 23 jan 2014, 10:36

Misschien een file voor de garage?
Ziet er wel interessant uit verder!
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Parkeersignalering Rotterdam

Bericht door Palance » do 09 jul 2015, 17:21

*weer stof*

Deze foto maakte ik vanmiddag op de Wilhelminapier. Bij het gebouw Rotterdam zijn 2 ingangen naar de gelijknamige parkeergarage, eentje naar boven, eentje naar beneden. Dat wordt dus blijkbaar nu zo aangegeven:

Afbeelding

Afbeelding

Waarom er ineens weer een Engelstalig bord bij moet, is me een raadsel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Parkeersignalering Rotterdam

Bericht door Willem » do 09 jul 2015, 18:19

Palance schreef:Waarom er ineens weer een Engelstalig bord bij moet, is me een raadsel.
Omdat Nederlands alleen nog gesproken wordt door ouderwetse randdebielen die niet snappen dat ze de vooruitgang (lees: de onnodige verengelsing van Nederland) tegenhouden en daarom het beste kunnen emigreren naar een onbewoond eiland.
Stel je voor: als een buitenlander ontdekt dat we Nederlands spreken vervalt Nederland binnen een week tot het niveau "Somalië".

Serieuzer, zonder de bovenstaande frustratie: omdat de meeste Nederlanders zich om onduidelijke redenen schamen voor hun eigen taal.
Laatst gewijzigd door Willem op do 09 jul 2015, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Parkeersignalering Rotterdam

Bericht door Bart217 » do 09 jul 2015, 19:23

Of omdat tegenover dit bord ook de cruise terminal ligt, waar eens per week een cruiseschip aanmeert en veel buitenlandse mensen hier van boord gaan.

Al kan je je daarbij afvragen hoeveel van deze mensen per auto hun reis vervolgen. Het kan ook voor buitenlandse touringcarchauffeurs zijn, waarvan mogelijk is gebleken dat ze vaak eerst de verkeerde kant op reden en dus een rondje Wilhelminapier maakten. Daarnaast is dan de vraag tot hoe ver je in het Engels moet gaan bewegwijzeren. Als dit de enige bewegwijzering is in het Engels, voegt het wellicht niet zo veel toe.

Ik zal het één dezer dagen eens vragen aan één van mijn collega's.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Parkeersignalering Rotterdam

Bericht door Willem » do 09 jul 2015, 20:25

Zullen we dan in heel Nederland dan maar Engelstalige bewegwijzering gaan ophangen? Want er komt vast wel eens een buitenlandse chauffeur langs.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Parkeersignalering Rotterdam

Bericht door RSK » do 09 jul 2015, 20:47

^^ Vraiment inacceptable! Als er een andere taal op de borden komt, dan moet dat Frans zijn. Afgelopen weekend is weer eens aangetoond hoeveel misverstanden dat voorkomt als de Tour de France passeert. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Parkeersignalering Rotterdam

Bericht door Ds79m » do 09 jul 2015, 22:12

Bewegwijzering in Zeebrugge, alles in het Engels:
https://www.google.nl/maps/@51.337534,3 ... 6656?hl=nl

Bewegwijzering in Calais, bijna alleen Engels:
https://www.google.nl/maps/@50.967264,1 ... 6656?hl=nl

Bewegwijzering in Genova, Italiaans en Engels:
https://www.google.nl/maps/@44.410108,8 ... 6656?hl=nl

Kortom, het komt overal voor bij havens waar (cruise)schepen aanmeren, en zo vreemd is het ook weer niet dat de grootste havenstad van Europa ook weleens een bordje in het Engels heeft. In elk geval geen reden om zo in een PVV-stress te schieten.

Al vind ik op zich wel dat 'Alle' zodanig weinig afwijkt van Engels/Duits dat die vertaling nogal overbodig is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Parkeersignalering Rotterdam

Bericht door harry » do 09 jul 2015, 22:35

Bart217 schreef:Daarnaast is dan de vraag tot hoe ver je in het Engels moet gaan bewegwijzeren.
Feitelijk zijn er erg veel wegwijzers waarop géén taal gebruikt wordt. Alleen namen en pijlen. En internationale aanduidingen als "P" en "Ring".
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Parkeersignalering Rotterdam

Bericht door Palance » za 11 jul 2015, 10:03

De link met cruiseboten of veerboten gaat hier niet op, dit is bij een uitgang van een parkeergarage van een woon-/kantoortoren. Daar komen geen buitenlandse bussen uit of reizigers die met een auto uit het buitenland zijn aangekomen.

Grappig dat het Engels interessanter wordt gevonden dan die twee kleine pijltjes :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Parkeersignalering Rotterdam

Bericht door Bart217 » za 11 jul 2015, 10:18

Madonna schijnt daar te wonen. Die moet toch ook weten waar ze heen moet als ze met haar bolide de parkeergarage uit komt rijden... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Parkeersignalering Rotterdam

Bericht door Vinny » vr 17 jul 2015, 13:14

Palance schreef:De link met cruiseboten of veerboten gaat hier niet op, dit is bij een uitgang van een parkeergarage van een woon-/kantoortoren. Daar komen geen buitenlandse bussen uit of reizigers die met een auto uit het buitenland zijn aangekomen.

Grappig dat het Engels interessanter wordt gevonden dan die twee kleine pijltjes :)
Dat hele bord is natuurlijk een misbaksel van jewelste, maar als ik me daar nog over ga opwinden - dan blijf ik bezig met onvoldoendes uitdelen aan de hedendaagse beborderaars...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Parkeersignalering Rotterdam

Bericht door Mark » wo 30 dec 2015, 19:15

Mark schreef:Het bestaat blijkbaar al een paar jaar (op SV van 2009 al zichtbaar), maar het viel me vandaag voor het eerst op. Een soort van dynamische wegwijzer op de Meent in het centrum van Rotterdam.

http://www.flickr.com/photos/marknl/12091441776/ (...)
Vandaag gezien dat de wegwijzers van de mast zijn gehaald en als ik Streetview moet geloven is dit al sinds mei 2014 (zo goed let ik erop daar...). Blijkbaar was het systeem toch niet zo'n succes of overbodig geworden?

Afbeelding

Plaats reactie