Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Rene » zo 19 jul 2015, 14:40

Km357 schreef:Wat een rompeslomp en wat een motivatieverhoging om naar gelijk welk centrum van de stad te rijden. Blijf ik liever weg van dat alles.
Inderdaad, het enige probate middel tegen al te inhalige parkeertarieven is om binnensteden te mijden als de pest.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Vinny » zo 19 jul 2015, 22:02

Attietattie schreef:Is dat een populaire binnenstad?
Ja, dat krijg je nu met die verwende Randstedelingen. Alleen maar klagen over het unlocken van fietsen, de hoge parkeertarieven en de lange files. Even de afsluitdijk over en je hebt nergens last van, maar dat is te veel moeite voor die prinsesjes. :hap: :mrgreen: ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door RSK » zo 19 jul 2015, 22:21

'Even de Afsluitdijk over' zegt 'em dan. :lol:

Sneek is met 170km en 1h40 rijden net zo ver vanuit Bodegraven als CentrO Oberhausen. Ook gratis parkeren en daar hebben ze tenminste wel Currywurst. :yes:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 jul 2015, 8:15

^^ Wel een Umweltplakette nodig. Maar ook ik ga graag naar CentrO, meestal 1-3 keer per jaar. Ik sta er met ruim 1,5 uur en het duurt voor mij dus maar iets langer dan naar de binnenstad van Amsterdam te rijden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Attietattie » ma 20 jul 2015, 8:24

Coen Tunnel schreef:Wel een Umweltplakette nodig.
€10 per auto ongeveer. Dat is relatief geen geld. Bovendien is het een eenmalige uitgave en dat voelt een stuk anders.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door RSK » ma 20 jul 2015, 8:28

^^ Die Umweltplakette zit er al vanaf eind 2012 op voor €5,- bij de garage in Münster, dus dat zijn de kosten niet. Qua tijd kan er niet veel tegen Rotterdam op. Met 25 minuten sta je op de Blaak. Daar parkeer ik in een goedkope garage voor €2,20 per uur, terwijl de Markthal €1,70 per half uur is. Het alternatief van mijn schoonouders is om gratis op het Noordereiland te parkeren, maar zolang mijn vader nog niet helemaal hersteld is, is de wandeling over de Willemsbrug een brug te ver.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Km357 » ma 20 jul 2015, 9:12

Palance schreef:Ik ga met de trein naar de plek waar ik mijn OV-fiets ophaal. De auto komt daar niet eens bij kijken. Een aanzienlijk deel van de OV-fiets huurlocaties is sowieso niet goed per auto bereikbaar (de treinstations).

Also het 'unlocken' van een fiets zoveel werk is.
Je kaart op zich een bestaand nadeel aan in plaats van een treinvoordeel te geven. Als die locaties niet bereikbaar zijn - of moeilijk - met de auto verliezen die sowieso een deel van hun klantenbestand. Trein in België is ook gewoon te duur en te onregelmatig (stakingen, vertragingen, "technische problemen", noem maar op) om een volwaardig en zorgeloos alternatief te kunnen geven.

Mijn auto...die werkt als ik de sleutel om draai, en die brengt me waar ik wil, en als ik er niet meer kan geraken, dan kom ik er gewoon ook niet meer, punt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 jul 2015, 15:01

Palance schreef:Ik ga met de trein naar de plek waar ik mijn OV-fiets ophaal. De auto komt daar niet eens bij kijken. Een aanzienlijk deel van de OV-fiets huurlocaties is sowieso niet goed per auto bereikbaar (de treinstations).
Bij de meeste treinstations is toch wel een parkeergarage. Meestal niet goedkoop, maar het kan wel.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » ma 20 jul 2015, 17:29

Km357 schreef: Mijn auto...die werkt als ik de sleutel om draai, en die brengt me waar ik wil, en als ik er niet meer kan geraken, dan kom ik er gewoon ook niet meer, punt.
Ik heb nooit zo begrepen waarom het per sé per auto zou moeten. Ofwel, als het lastig per auto te bereiken is, waarom je ergens niet heen zou willen gaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door waldo79 » ma 20 jul 2015, 19:07

De ene redeneert nu eenmaal anders dan de ander. En soms zitten daar geen rationele gedachten achter.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Km357 » ma 20 jul 2015, 21:30

Coen Tunnel schreef:
Palance schreef:Ik ga met de trein naar de plek waar ik mijn OV-fiets ophaal. De auto komt daar niet eens bij kijken. Een aanzienlijk deel van de OV-fiets huurlocaties is sowieso niet goed per auto bereikbaar (de treinstations).
Bij de meeste treinstations is toch wel een parkeergarage. Meestal niet goedkoop, maar het kan wel.
...dus om geld uit te sparen voor een parkeerplaats ergens in de stad dien ik geld uit te geven voor een plaats aan het station waarna ik dan nog een ander vervoersmiddel moet nemen om naar het centrum te geraken? Maak het een beetje zeg... :rofl2:
Palance schreef:
Km357 schreef: Mijn auto...die werkt als ik de sleutel om draai, en die brengt me waar ik wil, en als ik er niet meer kan geraken, dan kom ik er gewoon ook niet meer, punt.
Ik heb nooit zo begrepen waarom het per sé per auto zou moeten. Ofwel, als het lastig per auto te bereiken is, waarom je ergens niet heen zou willen gaan.
Omdat je nu eenmaal te voet of per fiets niet alles kan vervoeren. Er is een reden waarom een auto een koffer heeft.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Vinny » ma 20 jul 2015, 21:35

Als je echt dingen nodig hebt dan kun je toch aan de stadsrand prima winkels vinden. Alexandrium in Rotterdam ken ik bijvoorbeeld. Het is een totaal sfeerloos winkelcentrum, maar lekker belangrijk: het gaat er om dat je koopt wat je nodig hebt. Als je wilt gaan funshoppen dan is het toch gewoon eigen keuze. Dan kun je veel geld uitgeven aan parkeren of met de fiets of met de trein gaan. Of ergens anders heen. Dat is gewoon luxe.
Supermarkten als de Albert Heijn hebben zelfs gewoon bezorgdiensten. Pakketje thuis laten afleveren. En voorsteden, zoals Hoofddorp en naar ik aanneem ook Capelle a/d IJssel enzo hebben zich ook redelijk ontwikkeld tot winkelparadijzen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Chris » ma 20 jul 2015, 21:38

Ik hou niet van funshoppen of op een terras zitten om naar mensen te koekeloeren. Gevolg is dat ook weinig in het centrum kom, ondanks dat ik er op nog geen 10 minuten fietsen vandaan woon. Al mijn dagelijkse boodschappen en andere benodigdheden haal ik in het wijkwinkelcentrum, op een bedrijventerrein of via internet. Alleen qua kledingkeuze is er in het stadscentrum wat meer te vinden dan in de wijkwinkelcentra. Alhoewel je dat ook via internet kan bestellen. Maar broeken wil ik gewoon passen voordat ik ze koop.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Km357 » ma 20 jul 2015, 22:10

Vinny schreef:Als je echt dingen nodig hebt dan kun je toch aan de stadsrand prima winkels vinden. Alexandrium in Rotterdam ken ik bijvoorbeeld. Het is een totaal sfeerloos winkelcentrum, maar lekker belangrijk: het gaat er om dat je koopt wat je nodig hebt. Als je wilt gaan funshoppen dan is het toch gewoon eigen keuze. Dan kun je veel geld uitgeven aan parkeren of met de fiets of met de trein gaan. Of ergens anders heen. Dat is gewoon luxe.
Supermarkten als de Albert Heijn hebben zelfs gewoon bezorgdiensten. Pakketje thuis laten afleveren. En voorsteden, zoals Hoofddorp en naar ik aanneem ook Capelle a/d IJssel enzo hebben zich ook redelijk ontwikkeld tot winkelparadijzen.
Ik doe dan ook niet aan funshoppen, voor mij zijn die centra aan de rand perfect:
Gratis parkeren met hopen plaats
Alles bij de hand
Inladen en weer weg

Kun je meer tijd spenderen op de plaats waar je wel welkom bent, als auto-eigenaar is dat immers al lang niet meer het geval in het centrum. En dan vraagt men zich af waarom er zo veel bedrijfsleegstand is in het centrum...tja van die fietsers en hun 2 zakjes ga je niet rijk worden nee.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 jul 2015, 22:49

Km357 schreef:
Coen Tunnel schreef:
Palance schreef:Ik ga met de trein naar de plek waar ik mijn OV-fiets ophaal. De auto komt daar niet eens bij kijken. Een aanzienlijk deel van de OV-fiets huurlocaties is sowieso niet goed per auto bereikbaar (de treinstations).
Bij de meeste treinstations is toch wel een parkeergarage. Meestal niet goedkoop, maar het kan wel.
...dus om geld uit te sparen voor een parkeerplaats ergens in de stad dien ik geld uit te geven voor een plaats aan het station waarna ik dan nog een ander vervoersmiddel moet nemen om naar het centrum te geraken? Maak het een beetje zeg... :rofl2:
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat stations vaak ook wel goed met de auto bereikbaar zijn.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Km357 » ma 20 jul 2015, 23:14

^^ Nog maar een geluk, nee?

Stel je voor dat ze dat niet zouden zijn, is de trein nog een hopelozer alternatief dan die nu al is voor de auto. Zijn immers zat mensen die niet op wandel- of fietsafstand van een station wonen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Vinny » ma 20 jul 2015, 23:28

50% van de Nederlanders woont op maximaal 5 kilometer afstand van een treinstation. Dat is dus op fietsafstand ;)

Het leven bestaat niet uit gratis bier alleen hé. Soms moet je moeite doen of geld betalen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Jeroen » ma 20 jul 2015, 23:32

Soms moet je er ook een beetje creatief mee zijn. Ik pas ook voor de schofterige parkeertarieven in de binnenstad, maar als je bereid bent een beete te zoeken en wat verder te lopen loop je financieel in ieder geval niet leeg op parkeren. Als ik in het centrum van Nijmegen moet zijn parkeer ik tegenwordig gratis op een plek zo'n 3 minuten lopen van het staion en 10 minuten lopen van het centrum.

Met uitzondering van gisteren, ivm de 4daagse: eens bij hoge uitzondering de auto bij station Molenhoek achter gelaten en met de trein naar Nijmegen gereisd. Maar het aantal keren dat ik dat nog heb gedaan in Nederland in de afgelopen 5 jaar is op één hand te tellen...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Vinny » ma 20 jul 2015, 23:38

Ach ik moet moeite doem om auto te rijden. Het dichtstbijzijnde autoverhuurbedrijf zit in Sneek en is op zondag dicht. :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Jeroen » ma 20 jul 2015, 23:44

Een auto kopen is dan misschien wat handiger. ;)

Ik zou er tegenwoordig echt niet meer aan moeten denken om zonder auto te leven. Een fiets daarintegen heb ik niet meer en mis ik ook niet zo. Binnen het dorp zelf doe ik alles te voet en alles daarbuiten gaat normaliter met mijn auto of met de auto van mijn vriendin.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Km357 » di 21 jul 2015, 8:03

Vinny schreef:50% van de Nederlanders woont op maximaal 5 kilometer afstand van een treinstation. Dat is dus op fietsafstand ;)

Het leven bestaat niet uit gratis bier alleen hé. Soms moet je moeite doen of geld betalen.
Aangezien ik niet in Nederland woon, ben ik ook niet zo vertrouwd met de statistieken van jullie.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » di 21 jul 2015, 17:59

Km357 schreef:
Palance schreef: Ik heb nooit zo begrepen waarom het per sé per auto zou moeten. Ofwel, als het lastig per auto te bereiken is, waarom je ergens niet heen zou willen gaan.
Omdat je nu eenmaal te voet of per fiets niet alles kan vervoeren. Er is een reden waarom een auto een koffer heeft.
Dat is geen antwoord op mijn vraag waarom je per sé met de auto moet. Want ik neem aan dat je niet elke dag iets gaat kopen dat je niet per fiets of te voet kunt vervoeren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Ds79m » di 21 jul 2015, 18:15

^^ Die vraag boeit ook niet. Als gemeente A er alles aan doet om autoverkeer te dwarsbomen, terwijl gemeente B een paar kilometer verderop deze consumenten met open armen ontvangt, waarom zou je dan moeilijk doen?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Km357 » di 21 jul 2015, 18:18

Palance schreef:
Km357 schreef:
Palance schreef: Ik heb nooit zo begrepen waarom het per sé per auto zou moeten. Ofwel, als het lastig per auto te bereiken is, waarom je ergens niet heen zou willen gaan.
Omdat je nu eenmaal te voet of per fiets niet alles kan vervoeren. Er is een reden waarom een auto een koffer heeft.
Dat is geen antwoord op mijn vraag waarom je per sé met de auto moet. Want ik neem aan dat je niet elke dag iets gaat kopen dat je niet per fiets of te voet kunt vervoeren.
Ik ga ook niet elke dag gaan winkelen inderdaad, maar wanneer ik dat doe, combineer ik liever zo veel mogelijk, en dat is te voet of met de fiets amper mogelijk. Als ik met de fiets quasi alles moet doen, dan ben ik iedere dag in de weer om kleinigheden te gaan halen, hopen tijdsverlies.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Vinny » di 21 jul 2015, 18:55

Jeroen schreef:Een auto kopen is dan misschien wat handiger. ;)

Ik zou er tegenwoordig echt niet meer aan moeten denken om zonder auto te leven. Een fiets daarintegen heb ik niet meer en mis ik ook niet zo. Binnen het dorp zelf doe ik alles te voet en alles daarbuiten gaat normaliter met mijn auto of met de auto van mijn vriendin.
Je hebt wel gelijk, maar voor 150 euro per maand kan ik leukere dingen doen met mijn geld. De trein kost me maar 29 euro per maand met onbeperkt reisrecht 's weekends in Nederland..., met het andere geld kan ik nog eens uit eten gaan of een rondje in de kroeg geven...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Jeroen » wo 22 jul 2015, 12:08

Het is ook geen waardeoordeel verder, maar ik vind het wel een bijzondere keuze. Ik ken mensen die in de bijstand zitten, maar hun auto pas weg zullen doen als ze ècht niet meer anders kunnen.

Ik betaal trouwens maar 20 euro aan belasting en 20 euro voor een beperkt casco verzekering per maand. De overige kosten zijn grotendeels afhankelijk van het gebruik. Met een incidentele OV-rit ben ik per kilometer al duurder uit dan als ik de auto zou nemen, laat staan als er nog meer personen mee zouden gaan. Om over de verloren extra tijd nog maar te zwijgen...

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door kees » wo 22 jul 2015, 14:08

Gisteren is trouwens een nieuwe melkkoe geopend:
http://www.bd.nl/regio/den-bosch-e-o/s- ... -1.5099079

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Rein » wo 26 aug 2015, 7:55

Het moet niet gekker worden, al was het wel ooit te verwachten: D66 in Amsterdam pleit ervoor op alle plekken binnen de gemeente betaald parkeren in te voeren. Dus ook in gewone woonwijken in perifere gebieden als Noord, Zuid-Oost en Nieuw-West. Reden: uit de opbrengsten kunnen de verschillende stadsdelen putten om leuke projectjes (die niets met mobiliteit te maken hebben) te financieren. :nuts:

Kortom: met sturing heeft dit niks te maken, het is puur bedoeld als melkkoe.

Bron: Amsterdamse editie De Telegraaf.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door jelger » wo 26 aug 2015, 9:04

Ik zie dit er in Den Haag ook wel van komen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Attietattie » wo 26 aug 2015, 9:45

Dat zie ik er niet van komen. Ergens in West hebben ze het betaald parkeren al ongedaan moeten maken omdat de buurt bezwaar heeft gemaakt. Dat is volgens mij zelfs voorgekomen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie