Dynamisch verkeersmanagement

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door captain007 » do 23 jul 2015, 9:41

^^ De camera's worden meestal door detectielussen geactiveerd. Als de lussen dan dus niet werken registreert de camera ook geen nummerplaten.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Mikhail » zo 26 jul 2015, 21:17

Dus conclusie: als je het laatste controlepunt op het linkse vak passeert tegen meer dan 120km/u gemiddeld dan zal je geen boete krijgen. Maar eerlijk, hoeveel mensen behalve wij hier op het forum zouden dat weten...
****

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Tokke1976 » di 28 jul 2015, 4:58

captain007 schreef:^^ De camera's worden meestal door detectielussen geactiveerd. Als de lussen dan dus niet werken registreert de camera ook geen nummerplaten.
Dus niet altijd......
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Alfa » wo 29 jul 2015, 0:56

Mikhail schreef:Dus conclusie: als je het laatste controlepunt op het linkse vak passeert tegen meer dan 120km/u gemiddeld dan zal je geen boete krijgen. Maar eerlijk, hoeveel mensen behalve wij hier op het forum zouden dat weten...
Ik denk dat héél veel mensen er algemeen vanuit gaan dat je 10 km per uur meer op de teller kan rijden dan de maximumsnelheid. Dat is ook zo in de praktijk.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Jump » wo 29 jul 2015, 9:18

^^

Ik passeer in Wetteren altijd met 127 ongeveer op de teller. En nog nooit iets ontvangen. Je steekt dan ook iedereen op het gemak voorbij, want die blijven op 110 op de teller hangen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door vynkce » wo 21 okt 2015, 13:09

In 2016 wordt het wegvakmanagement uitgebreid naar de E40 tussen Heverlee en de Brusselse ring en de E17 tussen Sint-Niklaas en Kruibeke.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Lambo19 » wo 21 okt 2015, 15:12

^^
Op de E314 zal die uitbreiding wellicht ook aan de orde zijn wanneer de nieuwe spitsstrook wordt aangelegd.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Mikhail » wo 21 okt 2015, 17:52

vynkce schreef:In 2016 wordt het wegvakmanagement uitgebreid naar de E40 tussen Heverlee en de Brusselse ring en de E17 tussen Sint-Niklaas en Kruibeke.

Hoe zit het met het geplande wegvakmanagement op de E19 richting Brussel tussen Wilrijk en Machelen?

De uitvoering was hier gepland voor eind 2013 à begin 2014, maar tot op heden zijn er zelfs nog voorbereidende werken verricht op dit segment...
****

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Lambo19 » wo 21 okt 2015, 20:23

^^
Waarschijnlijk enkele jaren uitgesteld wegens niet prioritair. :roll:

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Mikhail » do 22 okt 2015, 21:05

Spijtig dat het tijdperk Hilde Crevits gepasseerd is, sinds haar aanstelling in 2009 tem 2014 is er enorme vooruitgang geboekt op het vlak van DVM.

Denk hierbij aan meten in Vlaanderen, de dynamische vms borden en rss portieken rond Gent, de dynamische vms borden op de ring van Brussel en de dynamische vms borden rond Brugge en Kortrijk en als laatste de RVMS panelen tussen Wetteren en Brussel.
****

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door vynkce » vr 23 okt 2015, 9:25

^^ De belangrijkste routes zijn ondertussen echt wel uitgerust hoor. Belangrijkste gat is volgens mij de Brusselse ring...

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Lambo19 » vr 23 okt 2015, 19:06

Inderdaad zeer jammer dat de R0 tot op heden niet is uitgerust met RSS. Op de E19 Brussel-Antwerpen en de E314 bij Holsbeek zou ik nog graag een uitbreiding zien hiervan.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door vynkce » ma 21 dec 2015, 11:33

AWV investeert de komende jaren nog steeds forse bedragen in dynamisch verkeersmanagement:
- 17 miljoen in 2016
- 20,3 miljoen in 2017
- 20,3 miljoen in 2018


Een heleboel gedetailleerde informatie over dit dynamische verkeersmanagement kan teruggevonden worden in de voortgangsrapportage:

http://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1142750

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Mikhail » ma 21 dec 2015, 13:08

Dat is het document waar ik al op wachte na de 9de vooruitgangsrapportage voor het masterplan 2020, bedankt!
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Mikhail » do 24 dec 2015, 17:49

Na snel doorbladeren van dit document bemerk ik dat ze het project basiswegvakmanagement op hold hebben gezet en enkel nog maar de lopende projecten (zeer miniem) nog maar gaat uitvoeren, wegens het niet bereiken van de verwachte resultaten...

Het basiswegvakmanagement is kort gezegd het plaatsen van de RVMS borden zo een 2km voor elke afrit, dit was gepland om in te voeren in heel de Vlaamse ruit, met prioriteit op de snelwegen waar de ochtendfiles zich manifesteren dus de E40, E19, E17, E313 en E314 en nadien zou dit uitgebreid worden naar de snelwegen waar de avondfiles zich manifesteren.

Nu vraag ik mij toch af wat deze resultaten moesten zijn om dit project draaiende te houden? Ik vond het juist positief dat er meer dynamische informatiepanelen op onze snelwegen erbij kwamen en vooral dan in de Vlaamse ruit.

Nu gaat de prioriteit naar het wegvakmanagement, kort gezegd de RSS borden die je op de Antwerpse ring en de snelwegen rond Gent tegenkomt. Zoals ik kan afleiden uit het document zou men vanaf volgend jaar al beginnen met de E40 tussen Bertem en Sint Stevens Woluwe uit te rusten en nadien de hele E19 tussen Antwerpen en Brussel.

Op zich wel positief, al kost deze signalisatie wel veel meer, een RVMS paneel kost 400.000€ en de RSS signalisatie kost dit ook maar dan wel per lopende kilometer... Met hetzelfde geld had je overal in de Vlaamse ruit veel meer RVMS borden kunnen plaatsen op korte tijd.
Laatst gewijzigd door Mikhail op do 24 dec 2015, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
****

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Lambo19 » do 24 dec 2015, 19:48

RSS vind ik toch wat nuttiger dat VMS borden. De functie van die laatste borden is hoofdzakelijk waarschuwen of adviseren. Terwijl je met RSS veel meer het verkeer kan managen bij bv. een ongeval. VMS borden zijn een eerder een nuttige toevoeging, maar maken RSS zeker niet overbodig. Mij lijkt het dan ook geen slechte zaak om meer snelwegen uit te rusten met RSS.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Alfa » do 24 dec 2015, 23:42

RSS zijn de facto niets meer dan snelheidsbeperkingen (van het irritante soort: alsmaar veranderlijk). Ik heb veel liever de grote borden die de weggebruiker werkelijk informeren wat er aan de hand is ipv snelheidsverlagingen waar je moet rieken dat er iets aan de hand is. Zeker bij die RSS-borden heb je vaak het gevoel van 'waarom wordt de snelheid nu beperkt?'

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Lambo19 » vr 25 dec 2015, 15:31

^^
In normale omstandigheden kleuren de RSS borden gewoon zwart, en duiden groene pijlen aan dat één of alle rijstroken geopend zijn voor het verkeer. De snelheidsbeperkingen die worden weergegeven op de RSS staan rechtstreeks in contact met de detectielussen in het wegdek. Wanneer het verkeer verderop dus in file staat kan zo de snelheid gelijkmatig worden afgebouwd. Wanneer het verkeer terug vlot begint te lopen kan het wel nog dat de RSS nog steeds een beperking van 50 km/u vermeldt bv. doordat de weergegeven snelheid wordt afgestemd op de gemeten snelheid. Bijkomend voordeel bij RSS is dat je rijstroken bij een ongeval of dergelijke kan afkruisen. Dat is vooral nuttig op snelwegen waar frequent ongevallen plaatsvinden.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door tompie » vr 25 dec 2015, 16:07

Die RSS is een mooi systeem die ze verder mogen uitrollen, alleen hoop ik dat ze in gebruik vanuit het verkeerscentrum niet gaan vervallen in nederlandse toestanden zoals een snelheidsbeperking en afkruisen van een rijstrook omdat er iemand in de grasberm bezig is of omdat er een defecte wagen op de pechstrook staat. Ze moeten het realistisch houden en dan gaat er veel minder roodkruisnegatie en snelheidsovertredingen zijn.
belgie is zo slecht nog niet

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Mikhail » vr 25 dec 2015, 19:06

Alfa schreef:RSS zijn de facto niets meer dan snelheidsbeperkingen (van het irritante soort: alsmaar veranderlijk). Ik heb veel liever de grote borden die de weggebruiker werkelijk informeren wat er aan de hand is ipv snelheidsverlagingen waar je moet rieken dat er iets aan de hand is. Zeker bij die RSS-borden heb je vaak het gevoel van 'waarom wordt de snelheid nu beperkt?'
Ik betwijfel niet de werking ervan, maar de snelle uitbouw van RVMS panelen aan elk complex binnen de Vlaamse ruit was nuttiger geweest lijkt mij, vooral omdat de E19 mijn inziens niet zoveel last heeft van een hoge frequentie ongevallen...

Als je dan toch een uitbouw van RSS overweegt, doe dan eerst de Brusselse ring, ze kunnen nog jaren hun nut bewijzen vooraleer de grote werken hier beginnen.

PS: @vyncke -> kan je het rapport opnieuw posten, de link werkt niet meer...
****

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Jump » vr 25 dec 2015, 19:49

Mikhail schreef:
PS: @vyncke -> kan je het rapport opnieuw posten, de link werkt niet meer...
Eerste keer klikken krijg je een foutmelding, als je dan nog eens klikt download die het bestand gewoon.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Lambo19 » za 26 dec 2015, 19:07

^^
Bij mij schijnt de link niet meer te werken blijkbaar. Ook niet na meerdere malen aan te klikken of herladen. :sadley:

Jan Leirs
polderweggetje
Berichten: 45
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 2:33
Locatie: Antwerpen (Merksem)
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Jan Leirs » ma 15 feb 2016, 4:05

Mikhail schreef: Als je dan toch een uitbouw van RSS overweegt, doe dan eerst de Brusselse ring, ze kunnen nog jaren hun nut bewijzen vooraleer de grote werken hier beginnen.
Aangezien de configuratie van de R0 de komende jaren nog moet aangepakt worden (scheiding doorgaand en lokaal verkeer) zal men daarop willen wachten neem ik aan. Anders moet het werk na die heraanleg opnieuw gebeuren.
Posts op dit forum bevatten uitsluitend persoonlijke meningen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door vynkce » do 04 aug 2016, 10:40

Eind 2015 beschikt Vlaanderen over volgende installaties:

VMS (rijstrookbrede dynamische informatieborden boven de rijbaan, netwerkmanagement): 87 borden
RVMS (dynamische borden in de zijberm, basiswegvakmanagement): 29 installaties
RSS (rijstrooksignalisatie, wegvakmanagement): 1173 borden over 296 seinbruggen
Meten in Vlaanderen: 4438 meetpunten, verdeeld over 563 installaties
AID-camera’s (automatische incidentdetectie): 596 stuks
Vaste camera's: 289 stuks
Beweegbare camera’s (Pan-Tilt-Zoom,PTZ): 517 stuks

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Lambo19 » do 04 aug 2016, 12:15

^^
Zijn er voor dit jaar nog uitbreidingen gepland wat betreft RSS en VMS borden?
Normaal zou de E40 tussen Heverlee en St-Stevens-Woluwe dit jaar nog uitgerust worden met RSS.

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Pete » ma 05 sep 2016, 18:45

Dynamisch verkeersmanagement avant la lettre...
Een groot deel van een uitzending van het BRT-wetenschapsmagazine 'Horizon' (uitgezonden op 02/09/1985) waarin vanaf 02:55 de onlangs overleden (en later BRT-weerman) Bob De Richter een reportage toont betreffende 'Elektronische verkeersgeleiding':
Link

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Jump » ma 05 sep 2016, 20:40

Man man, die FILE borden. Dat is toch al even geleden. Leuk om eens terug te zien.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Lambo19 » di 06 sep 2016, 18:54

Interessante reportage, ik moet bekenen dat ik niet wist dat België destijds al over dergelijke signalisatie beschikt.
Verder zijn de snelwegen in de reportage meer dan 30 jaar later vrijwel nog volledig herkenbaar. :D

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Wimpie25 » di 06 sep 2016, 20:00

^^
Deze nobele aanzet tot vroege dynamische signalisatie is een beetje op z'n gat gevallen met de federalisering in de jaren 90 waardoor veel bevoegdheden rechtstreeks naar de verkeerscentra van de respectievelijke gewesten gingen. Verder is het natuurlijk gekend dat de Rijkswacht na de introductie van de Geintegreerde Politie ophield te bestaan. Wat volgde is dat zij die de controle verkregen over de telemetrie en de apparatuur vooral de focus legde op het vergaren van data en de weggebruikers informeren via de traditionele media, ipv verder in te zetten op - toen nog erg dure - dynamische signalisatie. Sommigen van de optische VMS-panelen en RSS-bordjes in het filmpje hangen er vandaag nog maar zijn al sinds eind jaren 80 niet meer aangestuurd. Ook dat commandocentrum boven die ingang van de Tunnel Reyers-Centrum is er nog maar wordt nog enkel gebruikt al reclamepaneel en toilet voor de inspecteurs van de Wegpolitie Brabant.

Je moet het zo zien, je kan het bijna niet voorstellen dat het Vlaams Verkeerscentrum vandaag bemand zou zijn met geuniformiseerde inspecteurs en commissarissen.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door tompie » di 06 sep 2016, 20:04

Op de E17 vond je toendertijd ook automatische inwendig verlichte kantelborden die waarschuwden voor ijzel of mist vergezeld van flashers. Deze zijn eind jaren '90 weggehaald. Benieuwd of daar nog beeldmateriaal van bestaat?
belgie is zo slecht nog niet

Plaats reactie