[A004] Benelux - Klaaswaal

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Albaufstieg » vr 06 feb 2015, 21:27

^^ Dat staat inderdaad niet in het kaartje vermeld. Dit zijn volgens mij de geplande afritten:

Afrit 18 Poortugaal
Afrit 19 Spijkenisse Oost
Afrit 20 Oud-Beijerland
Afrit 21 Klaaswaal

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door verfmeer95 » za 07 feb 2015, 20:45

^^ Waar zou die afrit 21 op moeten aansluiten? Op de Oud-Comstrijensedijk Westzijde of toch ten noorden van knooppunt Klaaswaal? En als hij ten noorden van het knooppunt komt, waar zou hij dan moeten aansluiten? Is er dan een nieuwe weg gepland?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Lekkere Kwal » za 07 feb 2015, 21:09

Zijn er uberhaupt ooit plannen geweest die die afslagen bespraken? :dontknow:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Snelwegfreak » za 07 feb 2015, 21:19

Vier aansluitingen op zo'n stukje is ook betrekkelijk veel.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Victor » za 07 feb 2015, 21:35

Ik denk dat met afrit 21 gewoon knooppunt Klaaswaal bedoeld is.
Klaaswaal is al sinds jaar en dag via afrit Numansdorp verbonden met de A29, waarom zou dat moeten veranderen...

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Techum » za 07 feb 2015, 21:40

De eerste drie lijken wel logisch gezien de oeververbindingen die er tussenin liggen in combinatie met de plaatsen die ze zouden bedienen.
Een aansluiting bij Klaaswaal zou kunnen, op de A29 zit er nu 10km tussen de afritten Oud-Beijerland en Numansdorp. Al levert dat volgens mij ook niet echt bezwaren op in dit vrij landelijke gebied.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door RSK » za 07 feb 2015, 23:02

Je zou de N488 in noordwestelijke richting door kunnen trekken langs de Tweede Kruisweg en voorzien van halve haarlemmermeeraansluitingen richting A4-noord en A29-noord. Klein voordeeltje voor lokaal verkeer en je creëert er een verkapte calamiteitenboog mee. Maar goed, eerst die A4 maar eens op de kaart zetten, dan komen de details later wel.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Mark » za 07 feb 2015, 23:17

De 3 aansluitingen op de A4 zelf zijn wel liggen wel redelijk vast en worden in onderzoeken altijd wel gehanteerd. Een aansluiting tussen afrit 22 en KP Klaaswaal klinkt niet bekend in de oren en lijkt mij ook niet echt nuttig. Er wordt in de lokale politiek van de Hoekse Waard soms wel gesproken over een nieuwe afrit op de A29 bij de Stougjesdijk (hier) om de ontsluiting van Oud-Beijerland te verbeteren maar concreet is dit niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Vinny » zo 08 feb 2015, 0:31

Er is toch nog niet eens een ontwerptracébesluit? Herkauwen van plannen van 40 jaar geleden kan, maar het lijkt mij slim om het hele plaatje te bekijken. Waarvoor leg je de weg aan, wat wil je bereiken, waar komt het verkeer te rijden en waar gaat het dus vastlopen als je verder niets doet?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Kaaiman » zo 08 feb 2015, 12:18

Is het ontbreken van dat afritnummer niet gewoon het gevolg van het doornummeren van de afritten via de A15 en A29?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door boe! » zo 08 feb 2015, 13:14

Of als gevolg van andere inzichten. Afslag 15 schittert immers ook door afwezigheid.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Albaufstieg » zo 08 feb 2015, 14:17

Victor schreef:Ik denk dat met afrit 21 gewoon knooppunt Klaaswaal bedoeld is.
Dat denk ik ook. Ik heb die informatie m.b.t. de afritten van bewegwijzering.autosnelwegen.nl gehaald, waar het volgende staat:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7886
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Jackbauer1350 » zo 08 feb 2015, 14:47

Een aansluiting 21 op een doorgetrokken N489 waardoor het knooppunt Klaaswaal, dat als splitsing gepland was, compleet zou worden is natuurlijk niet zo'n gek idee.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 feb 2015, 23:36

Mark schreef:Er wordt in de lokale politiek van de Hoekse Waard soms wel gesproken over een nieuwe afrit op de A29 bij de Stougjesdijk (hier) om de ontsluiting van Oud-Beijerland te verbeteren maar concreet is dit niet.
Grappig, daar was ooit al een tijdelijke aansluiting. In 2007 op dit forum besproken: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... jk#p269922

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Dweep » ma 09 feb 2015, 15:55

Een afslag Poortugaal heeft mijn inziens weinig toegevoege waarde, daar via de A15 het een klein stukje om rijden is. Dit zou ten koste gaan van de doorstroming.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Mark » ma 09 feb 2015, 16:14

Het biedt de Aveling wel wat rust doordat Hoogvliet niet meer afhankelijk is van die ene afrit aan de A15 in Hoogvliet noord. Anderzijds, als de gemeente Rotterdam eens een wat verkeersvriendelijker beleid zou voeren... B( .

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Dweep » di 10 feb 2015, 11:24

Mark schreef:Het biedt de Aveling wel wat rust doordat Hoogvliet niet meer afhankelijk is van die ene afrit aan de A15 in Hoogvliet noord. Anderzijds, als de gemeente Rotterdam eens een wat verkeersvriendelijker beleid zou voeren... B( .
Zeker zal het Aveling meer rust bieden, maar men kan ook vanaf het Gadering viaduct een paralel ontsluiting maken naar de Groene Kruisweg.
Of de A4 zuid moet een parallelstructuur krijgen :shutup: :shutup: :facepalm:
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

pingvis
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 11:11

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door pingvis » di 10 feb 2015, 13:06

Dweep schreef:Een afslag Poortugaal heeft mijn inziens weinig toegevoegde waarde, daar via de A15 het een klein stukje om rijden is. Dit zou ten koste gaan van de doorstroming.
Dat hangt er een beetje vanaf... Als je deze afslag/oprit gaat zien als een aansluiting op o.a. de A15 / A4 voegt het inderdaad weinig toe, dit kan prima via Rhoon / Hoogvliet (Gadering). Voor een verbinding met Spijkenisse en vice-versa zou dit denk ik nog weleens een uitkomst kunnen bieden. De brug die nu tussen Hoogvliet en Spijkenisse ligt is de laatste tijd niet al te betrouwbaar meer. Ik denk dat een afslag Hoogvliet/Poortugaal ter hoogte van de Aveling/Welhoekse dijk voor het lokale verkeer best weleens een uitkomst zou kunnen bieden.

Vanuit Poortugaal, eerst naar Rhoon / Hoogvliet (Gadering), daar de snelweg op en vervolgens via Beneluxplein terug de A4 op om er dan bij Spijkenisse af te kunnen is dan echt een ontzettende omweg. Wel ben ik van mening dat deze oprit / afrit van eigenlijk alleen van / naar Spijkenisse nut heeft, de andere kant op (richting Benelux) heeft inderdaad weinig zin.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door nederland24 » wo 11 feb 2015, 22:17

Als deze weg toch wordt aangelegd, kun je de A29 wel verleggen naar Roosendaal, zodat zij ook een rechtstreekse snelweg krijgen met Rotterdam.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Albaufstieg » wo 11 feb 2015, 22:35

^^
Nog een stuk Rijksweg in die hoek lijkt me allerminst nodig. Met de A17 die aansluit op de A16 heeft Roosendaal al een behoorlijk rechtstreekse verbinding met Rotterdam en verkeer dat per sé via de A29 wil rijden mag van mij bij knp. Noordhoek de A59 opgaan.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op wo 11 feb 2015, 23:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Snelwegenkenner » wo 11 feb 2015, 22:36

nederland24 schreef:Als deze weg toch wordt aangelegd, kun je de A29 wel verleggen naar Roosendaal, zodat zij ook een rechtstreekse snelweg krijgen met Rotterdam.
Dit lijkt me niet echt nodig. De A17-A16 of de A17-A59-A4/A29 dient al voldoende.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door nederland24 » wo 11 feb 2015, 22:38

Was ook niet echt serieus bedoeld. :mrgreen: Wel blijft het apart dat er straks twee snelwegen vanuit Rotterdam dezelfde richting opgaan.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Mark » wo 11 feb 2015, 22:38

nederland24 schreef:Als deze weg toch wordt aangelegd, kun je de A29 wel verleggen naar Roosendaal, zodat zij ook een rechtstreekse snelweg krijgen met Rotterdam.
Investeren in een 2x3 A4 (ex-A29) tussen Klaaswaal en op z'n minst Hellegatsplein lijkt me dan 1000x nuttiger ;).

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Albaufstieg » wo 11 feb 2015, 23:01

nederland24 schreef:Wel blijft het apart dat er straks twee snelwegen vanuit Rotterdam dezelfde richting opgaan.
Voor de robuustheid van het wegennetwerk is het eigenlijk helemaal niet zo apart dat deze twee wegen allebei van Rotterdam naar Antwerpen lopen. Zo is er in geval van een calamiteit op één van de wegen vanuit Rotterdam en vice versa natuurlijk altijd een uitwijkmogelijkheid, bedienen beide snelwegen een aantal grotere en belangrijke plaatsen en hebben ze allebei hun regionale functies.
Zo fungeert de A4/A29 bijvoorbeeld ook als snelweg van Rotterdam naar veel delen van Zeeland en naar Bergen op Zoom en vice versa, ontsluit hij delen van de Hoekse Waard en West-Brabant en ook voor verkeer vanaf Rotterdam richting de Antwerpse Havens en vice versa is deze weg extra interessant.

Voor de A16 zijn uiteraard vergelijkbare voorbeelden te noemen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Lekkere Kwal » do 12 feb 2015, 13:23

^^ Voor de lokale robuustheid zou ik eerder de A59 doortrekken langs Zevenaar. Voor de Noord-Zuid corridors is er niet veel te behalen.

Mij lijkt het daarvoor eerder nuttiger om de N59 - N256 corridor als ongelijkvloerse 2x2 stroomweg a la de N33 te voltooien om zo de verbinding met Zeeland te verbeteren. De nieuwe Sloeweg en Sluiskiltunnel zorgen dan voor een robuuste corridor naar België.

West-Brabant is nu echt wel even klaar met verbeteren, laat dat geld maar ergens anders heen gaan. De A27 is bijvoorbeeld veel harder aan een 'volwassen' indeling toe dan een magere 2x2, een schamelijk ouderwetse knp. Hooipolder en een te krappe aansluiting op de A58 in de richting van Tilburg.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Albaufstieg » do 12 feb 2015, 13:38

^^ Voor de lokale robuustheid zou dat goed zijn en voor de N256 specifiek zou je er ook een beter uitgebouwde Noord-Zuid verbinding voor Zeeland mee creëren, maar hoe wilde je dat realiseren? Een tweede Zeelandburg bouwen? De N59 zou wel gedeeltelijk opgewaardeerd kunnen worden met her en der plusstroken (2+1). Volgens mij is het ook de wens van de provincie Zeeland om de N256 tussen Goes en de N255 aan te pakken.

Maar dit heeft inmiddels weinig meer te maken met het segment Benelux - Klaaswaal van de A4. ;)
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op do 12 feb 2015, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Lekkere Kwal » do 12 feb 2015, 14:03

^^ Aangezien de origineel begrootte levensduur van 80 a 100 jaar tegenwoordig achterhaald is gebleken vind ik het geen raar idee om die t.z.t. te vervangen door een 2x2 brug.

Als we het nu toch over de robuustheid hebben is er trouwens tussen de N656 en N659 ook een behoorlijke missing link.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Snelwegenkenner » do 12 feb 2015, 18:06

Lekkere Kwal schreef: West-Brabant is nu echt wel even klaar met verbeteren, laat dat geld maar ergens anders heen gaan. De A27 is bijvoorbeeld veel harder aan een 'volwassen' indeling toe dan een magere 2x2, een schamelijk ouderwetse knp. Hooipolder en een te krappe aansluiting op de A58 in de richting van Tilburg.
De situatie bij Bergen op Zoom moet wel gerenoveerd worden. Denk aan Zoomland, ze hebben daar toch plek zat als Phillip Morris pand kan worden afgebroken als niemand daar in trekt. ;)
De Phillip Morris bocht is dan samen met het pand verleden tijd....
Ook dienen er VRI's geplaatst te worden op de afrit met de Rooseveldlaan en die afrit moet naar de huidige tijd opgeknapt worden.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Ds79m » do 12 feb 2015, 18:23

Albaufstieg schreef:^^
Nog een stuk Rijksweg in die hoek lijkt me allerminst nodig. Met de A17 die aansluit op de A16 heeft Roosendaal al een behoorlijk rechtstreekse verbinding met Rotterdam en verkeer dat per sé via de A29 wil rijden mag van mij bij knp. Noordhoek de A59 opgaan.
Hoewel het niet dringend is iets aan te leggen, is de verbinding Breda <-> Willemstad momenteel wel vrij inefficiënt en in zekere zin een missing link. Dat komt onder meer door het ontbreken van het stuk A59 tussen Noordhoek en Zonzeel.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Mark » di 11 aug 2015, 13:52

Recentelijk heb ik, onder het mom van "niet geschoten is altijd mis", een email gestuurd naar Rijkswaterstaat over het Beneluxplein. De vraag luidde: "Is er met het project A15 MaVa ter hoogte van het knooppunt Benelux rekening gehouden met een eventuele A4-zuid?" Vandaag kwam het antwoord binnen, en het zal je wellicht verrassen.
RWS schreef:Dank voor uw melding. Graag informeren wij u als volgt. Tijdens het ontwerp van knooppunt Benelux en de aansluiting op de hoofd- en parallelrijbanen is wel onderzocht of het mogelijk was er een sterknooppunt van te maken als de A4 doorgetrokken zou worden. Dit bleek echter niet mogelijk gezien de huidige complexiteit van het kruispunt en de beschikbare ruimte. Hier is voornamelijk op de A4 (Beneluxtunnel) geen ruimte voor, aangezien er dan nog 2 rijstroken per richting toegevoegd zouden moeten worden.

Ontwerptechnisch gezien is het dus onwaarschijnlijk dat de A4 doorgetrokken gaat worden. Er is wel ook ooit een studie geweest om een N-weg aan te leggen vanaf de A15 (afrit 15) om Spijkenisse heen richting de A29. Dit zou nog een mogelijkheid zijn, al wordt dat ook al krap in te passen. Hier zijn echter nooit plannen voor gemaakt en het is de vraag of die er ooit gaan komen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet, <naam>
Voor voorstanders van de A4-zuid (zoals ik) is dit natuurlijk niet echt prettig nieuws. Desondanks is het wel -in eerste instantie- opmerkelijk waar vooral het pijnpunt ligt. Niet in de fly-overs (met wat passen en meten zou je daar wel wat van kunnen maken denk ik), maar in de aansluiting op de bestaande A4. Dat is inderdaad goed beschouwd een probleempunt. Immers, vanuit het noorden gaan er 2 rijstroken naar de A15 oost, 2 naar de A15 west en 1 naar afrit 17a. Richting de Beneluxtunnel zijn dat er 5 en worden het zelfs 6 rijstroken (2 van A15 west, 3 van A15 oost, 1 van afrit 17).

Een extra probleempunt is dat je vermoedelijk niet echt kan "bezuinigen" op de rijstroken van de bogen. Zowel de A4 als A15 zijn drukke wegen en er is veel afslaand verkeer doordat het dan echt een soort kruispunt van de Benelux wordt. De complexiteit van het landschap, er is veel hoogteverschil op korte afstand en veel andere infrastructuur (leidingstraten, spoorlijn, lokale wegen) maakt het er niet simpeler op.

Een oplossing in de zuidelijke richting in ieder geval zou mogelijk kunnen zijn om het verkeer al te splitsen vóór de Beneluxtunnel (dus bij Schiedam), iets wat qua bewegwijzering nu ook wordt gedaan in omgekeerde richting. Het A4 MD verkeer wordt via de borden door de linkerbuis gestuurd, verkeer voor de A20 via de rechterbuis. Alleen of 2 rijstroken door de tunnel afdoende is voor het verkeer naar de A15?

Overigens denk ik dat als uiteindelijk de wil er is dat er best een oplossing te bedenken valt.

Plaats reactie