Verkeersborden in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 » zo 07 jun 2015, 14:51

^^
Nutteloos zijn die niet. De federale wegpolitie kan die onder andere gebruiken om calamiteiten en verhoogde controles aan te geven. Daar zijn ze origineel ook voor geplaatst. De sleuven maken het mogelijk om reflecterende borden op het blauwe veld aan te brengen.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Verkeersborden in België

Bericht door tompie » zo 07 jun 2015, 18:01

^^Die blauwe borden vind je overal in West Vlaanderen bij op en afritten , de blauwe plaat kan er gewoon uitgeschoven en omgedraaid worden en dan krijg je een geel bord te zien met daarop iets in de aard van snelweg Exx afgesloten volg route x, ofwel einde omleidingsroute x. In het zuidelijke deel van West Vlaanderen vind je ook veel zo een borden terug op de snelwegen zelf thv bruggen, viaducten,... die waarschuwen voor ijzelvorming en worden het laatste weekend van oktober zichtbaar gemaakt en het laatste weekend van april wordt de blauwe kant terug zichtbaar gemaakt.
Ik vind het op zich wel een goeie zaak om borden die er niet toe doen gewoon af te dekken hetzij door een hoes (veel gebruikt in de ardennen) of het systeem zoals in wvl door de borden om te draaien of het rolluikje neer te laten
Laatst gewijzigd door tompie op zo 07 jun 2015, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
belgie is zo slecht nog niet

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: Verkeersborden in België

Bericht door MrL » zo 07 jun 2015, 19:52

Klinkt toch eerder als een werkmethode anno jaren 80.

Hallo, Elektronische borden...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Alfa » zo 07 jun 2015, 21:29

^^ Die borden zullen misschien maar een paar keer per jaar gebruikt worden. Dan ga je geen miljoenen uitgeven aan elektronische borden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 » zo 07 jun 2015, 23:19

De meeste borden die hier voor ijzelvorming waarschuwen, worden nog afgedekt met een bache.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Tokke1976 » di 16 jun 2015, 18:38

Die blauwe borden worden gebruikt wanneer een calamiteitenroute wordt ingesteld. Enkel bij een volledige versperring of afsluiting zullen deze worden gedraaid. Om hiervoor electronische borden te plaatsen, doen deze situaties zich gelukkig weinig voor.

Meer info over de calamiteitenroute op http://www.verkeerscentrum.be/verkeersi ... eitenroute
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Joshsam
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 05 jul 2015, 21:18

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Joshsam » ma 06 jul 2015, 18:38

R71xN80 Hasselt.

'Primeur' in België. Ik vind ze euhm, gek dat vooral, gek.

Afbeelding
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150625_01749492

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 » ma 06 jul 2015, 20:00

^^
Opmerkelijk inderdaad. We hebben er op dit forum al verschillende comments aan versleten.
Op zich een fris en innovatief idee. Volgens AWB Limburg ook niet uit de lucht gegrepen, er is onderzoek vanuit UHasselt aan vooraf gegaan.

Onze concensus, goed idee maar pijlen hadden het nog duidelijker gemaakt.

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: Verkeersborden in België

Bericht door MrL » vr 17 jul 2015, 12:44

CD&V wil alle snelheidsborden weg
CD&V wil dat álle snelheidsborden langs gewestwegen en lokale wegen verdwijnen. De reden? Er zijn er te veel. Het nieuwe principe: een bestuurder moet aan het type weg waarop hij rijdt, kunnen afleiden hoe snel hij mag.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150716_01780255

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Lambo19 » vr 17 jul 2015, 12:49

^^
Duurzaam Veilig op z'n Belgsich dus, dat wordt een grote klucht. :hahaHAHA:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 » vr 17 jul 2015, 15:05

^^
Bwa, nog niet zo'n slecht idee. Blij dat er nog wordt over nagedacht. Alleen van die 90 bij middenberm word ik niet blij.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Palance » za 08 aug 2015, 19:37

Dit bord had ik nog niet eerder gezien in België (het bovenste bord dus :) )

Afbeelding

Dit vond ik ook wel een mooie - zeker omdat zo'n beetje iedereen hier rechtdoor overstak :)
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Lambo19 » za 08 aug 2015, 20:19

^^
De situatie bij eerste bord komt in steden wel vrij veel voor. Echter wordt een fietsopstelvak vaak niet aangeduid door zo'n bord.
Wel grappig bij de rechtse wegwijzer of foto 2, dat het symbool naar links stapt, terwijl er naar rechts verwezen wordt. :D

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Palance » za 08 aug 2015, 22:13

De situatie ken ik ook (komt ook in Nederland voor), maar het bord dus niet. Beide foto's zijn gemaakt bij de Fr.Rooseveltplaats.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Mandelsoft » zo 09 aug 2015, 1:07

Lambo19 schreef:^^ Wel grappig bij de rechtse wegwijzer of foto 2, dat het symbool naar links stapt, terwijl er naar rechts verwezen wordt. :D
Eenieder die rechtsaf gaat wordt geacht te moonwalken :hap:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 » vr 14 aug 2015, 16:21

Palance schreef:De situatie ken ik ook (komt ook in Nederland voor), maar het bord dus niet. Beide foto's zijn gemaakt bij de Fr.Rooseveltplaats.
Dat hangt van regio tot regio af. Hier komt het veel voor. Vaak als zijnde een volledig diagram van de plaatsgesteldheid, met fietspad, sorteerstroken, opstelstrook en eventueel busstrook.

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: Verkeersborden in België

Bericht door MrL » za 15 aug 2015, 14:33

Wimpie25 schreef:^^
Bwa, nog niet zo'n slecht idee. Blij dat er nog wordt over nagedacht. Alleen van die 90 bij middenberm word ik niet blij.
Niet zo een slecht idee? Het idee is inderdaad niet slecht, maar in Vlaanderen totaal onuitvoerbaar.
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar van een eenduidig wegbeeld is nergens geen sprake.
Dus als men wilt dat mensen door het type weg of wegbeeld de snelheid gaan moeten weten, is er nog héél wat werk.

Bebouwde kom of N-weg. Ik zie het verschil soms niet hoor. Huizen en akkers wisselen mekaar chaotisch af.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Lambo19 » za 15 aug 2015, 15:52

^^
Zo'n systeem als DV in Nederland, is in België inderdaad compleet onrealistisch en onuitvoerbaar in Vlaanderen. Temeer het wegbeeld constant varieert en slordig overkomt. Vaak is het zelfs moeilijk om een onderscheid te maken tussen bibeko en bubeko. Wat het wegbeeld betreft is het in Nederland dan veel duidelijker en ordelijker, dan in Vlaanderen het geval is.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Alfa » za 15 aug 2015, 16:43

Nu ja, het is de bedoeling van DV dat zoiets uit het wegbeeld zelf duidelijk gemaakt wordt eerder dan de 'omkadering' van de weg. Juist voor Vlaanderen zou het dus meer waarde hebben dat de snelheid uit de wegmarkering en indeling gemakkelijk af te lezen is. Want nu kan je dat aan bijna niets zien. In Nederland kan je er nog redelijkwijze vanuit gaan dat als er geen huizen staan het wellicht buiten de bebouwde kom is. Als je in Vlaanderen twee straten geleden een klein 'bebouwde kom' bord gemist hebt heb je momenteel vooral pech. (Het is te zeggen: momenteel kan je nog zien aan de 70-borden die standaard buiten de bebouwde kom staan. Maar als die weggaan zal het weer moeilijker zijn te weten of je in de bebouwde kom bent of niet. )

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Lambo19 » za 15 aug 2015, 17:23

^^
Ik zie de meerwaarde er niet van in, om zoiets in te voeren in Vlaanderen. Dan kom je met verschillende kleuren en soorten wegmarkeringen te zitten, dat heel verwarring en onduidelijkheid zal meebrengen. In Vlaanderen hebben we ook een ander OWN dan in Nederland het geval is. Daarom is het ook vrij moeilijk om zoiets als DV in te voeren.

In België geldt de regel dat 90 km/u de algemene snelheid is buiten de bebouwde kom ( uitgezonderd 2x2=120km ) . Aangezien een groot deel van deze wegen echter begrenst zijn op 70 km/u, en men beslist heeft dan vanaf 2017 70 km/u de algemene Vmax wordt buiten de bebouwde kom, zou dat meer duidelijkheid moeten scheppen. Dat houdt dan ook in dat een groot deel van de huidige wegen waar 90 km/u geldt, deze automatisch gelimiteerd zullen worden tot 70 km/u (tenzij expliciet aangegeven met een 90 bord ).

We kunnen dus stellen dat we in Vlaanderen de wegen kunnen onderverdelen in drie categorieën:
1x2 wegen bubeko= 70 km/u ( 90 km/u indien expliciet aangegeven ) > komt overeen met GOW
1x2 wegen bubeko ingedeeld als ZONE 50 < komt overeen met ETW
2x2 wegen bubeko= 120 ( meestal begrenst op 90 km/u ) < komt overeen met SW

Het zal dus moeilijk worden om al die verschillende wegen te gaan onderverdelen in verschillende categorieën zoals in Nederland het geval is.
Aangezien ook een vrij groot deel van de wegen beheerd wordt door de gemeenten.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Alfa » za 15 aug 2015, 19:37

^^Er moet eigenlijk niets onderverdeeld worden. De wegmarkering kan ook op de door jou gegeven wegcategorieën afgestemd worden. Dat heeft dan nog het voordeel dat het een erg eenvoudig systeem kan zijn, veel eenvoudiger dan de Nederlandse kleuren en lijnenkermis.

Voornaamste onderscheid is bebouwde kom en buiten bebouwde kom. Erg complex hoeft dat dus niet te zijn.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Mandelsoft » za 15 aug 2015, 23:20

En dan nog moet je alle markering aanpassen. EHK (jullie bedoelen dat eigenlijk, want DV is eigenlijk iets anders) bestaat al meer dan 10 jaar, maar het is nog steeds niet over heel Nederland uitgerold...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Egbert » zo 23 aug 2015, 15:26

Gisteren een rondje Wallonië en Luxemburg gedaan. Vanaf Luik de N063 richting Marche-en-Famenne waar een aantal van onderstaande wegwijzers te vinden waren. Ik neem aan dat dit een lokaal iets is? Ik heb het verder nog nergens gezien.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Lambo19 » zo 23 aug 2015, 15:37

^^
Zo zijn er nog wel enkele te spotten in Wallonië dacht ik. Ik vind het vrij geslaagd. :D

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Egbert » zo 23 aug 2015, 15:39

Ik vind het een beetje klein. Ik vind het zo op die positie meer een veredeld straatnaambordje.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeersborden in België

Bericht door paolie » zo 23 aug 2015, 18:06

Zo te zien geïnspireerd op en ongeveer zelfde formaat als onze handwijzers

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Verkeersborden in België

Bericht door tompie » ma 24 aug 2015, 6:44

Egbert schreef:Gisteren een rondje Wallonië en Luxemburg gedaan. Vanaf Luik de N063 richting Marche-en-Famenne waar een aantal van onderstaande wegwijzers te vinden waren. Ik neem aan dat dit een lokaal iets is? Ik heb het verder nog nergens gezien.

Afbeelding
Dit is een nieuwe generatie intern verlichte wegwijzers in wallonie, je vind ze ook al op de gewestwegen in en rond Moeskroen, Mons,...
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Vinny » ma 24 aug 2015, 7:56

Iemand van de Waalse wegendienst was in Nederland op vakantie en zag redesign borden en dacht: "Dat moeten we hier ook hebben" :(
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Alfa » ma 24 aug 2015, 14:20

Het is inderdaad nog het best met Redesign te vergelijken: een mislukte en ongevraagde opfrisbeurt van de bestaande bewegwijzers. Zo snel mogelijk weg er mee, want het is een ramp voor de zichtbaarheid. Het lettertype is amper leesbaar en de pijlen ook niet.

Dit soort wegwijzers zijn amateuristisch knoeiwerk. Wars van elk onderzoek dat hier al rond gedaan is.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Lambo19 » ma 24 aug 2015, 14:28

^^
Ik vind het wel wat hebben. Het is in ieder geval tien keer beter dan oude, vernielde en onleesbare bewegwijzering, die je maar al te vaak aantreft in Wallonië.

Plaats reactie