[B031] Breisach - Freiburg - Lindau

Andere Duitse rijkswegen, inclusief de 'Gelbe Autobahnen'

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[B031] Breisach - Freiburg - Lindau

Bericht door Chris » wo 23 mei 2012, 21:20

Afbeelding

De Grüne in Freiburg im Breisgau willen van de B31 een Autobahn maken om de bouw van een € 300 miljoen kostende tunnel en aansluiting mogelijk te maken. Momenteel is Freiburg een significant knelpunt voor oost-westverkeer, aangezien doorgaand verkeer dwars door het centrum moet. Vanaf de A5 loopt de B31 autobahnähnlich tot het centrum, en ten oosten van het centrum loopt de snelweg verder naar Kirchzarten. Wat ontbreekt is een stuk van 2 kilometer. In 2010 reden dagelijks 33.500 voertuigen op het deel ten oosten van het centrum.

http://www.badische-zeitung.de/freiburg ... 91225.html

Afbeelding

Willem
2x4 autosnelweg

Re: [B031] Freiburg im Breisgau

Bericht door Willem » wo 23 mei 2012, 21:25

Is het niet goedkoper om een ringweg om de stad aan te leggen, in plaats van een dure tunnel door het centrum?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 23 mei 2012, 21:27

De oostelijke kant van Freiburg is omgeven door steile en beboste heuvels, dus daar zou je ook moeten tunnelen. Een ringweg daar nog verder vandaan heeft denk ik weinig nut om het centrum nog te ontlasten, een groot deel van het verkeer zal redelijk regionaal gebonden zijn. In het westen van Freiburg is veel bedrijvigheid.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 24 mei 2012, 9:51

Het verbaast me dat de Groenen hier om een opwaardering naar een snelweg vragen. Een Kraftfahrstraße is toch voldoende hier...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 24 mei 2012, 9:59

De argumentatie van de Grüne was dat er fysiek niks veranderd hoeft te worden, alleen het vervangen van gele naar blauwe wegwijzers.

Je ziet overigens in Baden-Württemberg (en Freiburg in het bijzonder) dat de Grüne regeringsverantwoordelijkheid hebben en hun extreem anti-autokoers wat laten varen. Verbredingen en aanleg is niet meer onbespreekbaar.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 24 mei 2012, 9:59

Denkbaar om hiermee aanwendig van nationale gelden te krijgen. Een klein principeoffer voor een milieuvriendelijker weg. Ook het trace van de 3 is overigens dramatisch slecht.

Freiburg is verder overigens best een aardige stad voor een bezoekje. Bovendien is het de warmste stad van Duitsland (door de zuidelijke + vallei ligging). Dus ook nog grote kans op terassenweer in oktober en november.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 24 mei 2012, 14:29

Mooie tip, Peter. Ik wilde Zuid-Duitsland voor het najaar op het programma zetten voor een korte vakantie 8-)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 24 mei 2012, 22:08

^^ Bezoek dan gelijk de Kaiserstuhl, in de omgeving van Freiburg aan de andere kant van de A5. Daar heb je, door de oogharen, even het idee in Indonesie te zitten.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 27 mei 2012, 13:05

Chris schreef:Je ziet overigens in Baden-Württemberg (en Freiburg in het bijzonder) dat de Grüne regeringsverantwoordelijkheid hebben en hun extreem anti-autokoers wat laten varen. Verbredingen en aanleg is niet meer onbespreekbaar.
Ze zijn anders nog wel fanatieke voorstander om een algemene maximumsnelheid van 120 km/h in te voeren. Maar goed, zo zie je maar dat elke regeringspartij compromissen moet sluiten. Opzich niet verkeerd van de Grüne...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Remco
stadsweg

Bericht door Remco » zo 27 mei 2012, 17:50

EN als je van pretparken houdt en in de buurt van Freiburg bent: Europapark is erg leuk. Freiburg is mijn favoriete Duitse stad sinds ik een paar jaar geleden regelmatig naar een klant in Ettenheim (iets ten noorden van Freiburg) moest. En in Malterdingen zit een goed Thais restaurant :worship:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 27 mei 2012, 22:30

Europapark ligt dan ook vlakbij Ettenheim. Het is inderdaad een leuk pretpark, alhoewel ik de Efteling toch meer bijzonder vind.

Was er overigens ook geen Schwarzwaldautobahn (A86) gepland van Freiburg naar Donaueschingen (en verder)?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 28 mei 2012, 11:04

Die zal er om milieuredenen, de weg voert dwars door het Zwarte Woud, niet meer komen. Bovendien is het niet voor te stellen hoe ze door die kloof bij Hinterzarten een autobahn willen aanleggen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 28 mei 2012, 14:39

Voor elk probleem is een oplossing. Maar goed, waarschijnlijk wordt de A98 (Vorarlpenautobahn) voor een groot gedeelte nog aangelegd en dan is een eventuele snelweg door het Zwarte Woud ook een beetje overdreven. Het oorspronkelijke idee is echter niet slecht. Het centrum van het Zwarte Woud is nu niet erg super met het snelwegennet verbonden.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 16 aug 2015, 14:20

*stof*

Ik was me daarnet even in het verdiepen in de stand van zaken van een aantal projecten op Bundesstrassen in Duitsland en toen kwam ik de B31(a) tegen. Even de wikipagina's er op nagelezen maar daar werd het mij niet helemaal duidelijk en ik ben toch wel benieuwd.

Het gaat om de verlenging van de B31a westwaarts vanuit Freiburg (Umkirch/Gottenheim) tot aan Breisach. Weet iemand of deze verlenging nog concreet is of zijn de plannen vooraleerst afgeblazen? Op kaarten zie ik tegenstrijdigheden, de ene staat het tracé wel op ingetekend maar in OSM is bijvoorbeeld niets te zien.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Chris
Moderator

Re: [B031] Breisach - Freiburg - Lindau

Bericht door Chris » ma 26 okt 2015, 15:27

Vandaag is de aanleg van de B31n bij Überlingen begonnen. De huidige B31n uit Stockach eindigt ter hoogte van de K7786, alhoewel de weg fysiek wel helemaal doorloopt tot de B31 aan de oostkant van Überlingen, maar niet als hoogwaardige weg. De weg wordt hier voor € 34 miljoen omgebouwd tot 2+1. Er komt één nieuwe aansluiting, de huidige aansluiting aan de oostkant van Überlingen wordt gereconstrueerd en enkele oversteken komen te vervallen. Het op te waarderen traject is 4,5 kilometer lang. Er wordt geen einddatum genoemd.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 11 nov 2015, 14:03

:arrow: B31 @ wegenwiki

Nog even de algemene info van de B31. Deze Bundesstraße vervult de functie van oost-west-verbinding in het uiterste zuiden van Duitsland. Grotendeels in Baden-Württemberg, een klein stukje in Bayern. Bij Breisach komt de D415 over het Elzaskanaal en de Rijn vanuit Frankrijk, waar de B31 begint. Vervolgens loopt de weg zuidoostwaarts richting Bad Krozingen, waar de "31" een stukje met de A5 meelift naar het noorden, tot aan Freiburg-Süd. Dan gaat het noordoostwaarts verder naar Freiburg waar een stukje dubbelnummering met de B3 volgt tot aan de Schnewlinbrücke in de genoemde stad.

De aansluiting bij die brug (afslaan om het nummer te blijven volgen) is ongelijkvloers met de B31a die vanuit het westen komt en vooral als Zubringer dienst doet naar de Autobahn A5. Vanaf deze TOTSO gaat het door (deels halfopen) tunnels onder de oostelijke wijken van Freiburg door en komt men in het Höllental.

Eenmaal daar aangekomen is het dal aanvankelijk breed; de B31 telt hier in eerste instantie nog 2x2 rijstroken. Echter, hoe smaller het dal, hoe smaller de weg. Van 2x2 gaat het naar 2+1 en uiteindelijk naar 2x1 tot aan het bestijgen van de Höllentalsteige (haarspeldbochtenwerk). Die is wel in 2+1 uitgevoerd (kruipstrook).

Na de beklimming gaat het op hoogte verder richting Titisee-Neustadt. Vanaf Hinterzarten tot Titisee volgt dubbelnummering met de B500. Tussen Titisee en Neustadt in buigt de B500 tezamen met de B317 af in zuidelijke richting, als de B31 langzaam maar zeker de hoogte van het Baarplateau bereikt. Je passeert Löffingen en kruist bij Hüfingen de B27, alwaar opnieuw een stukje dubbelnummering volgt, ditmaal met de B33 (tot aan de A81 bij Geisingen).

De Bundesstraße lift wederom een stukje met de Autobahn mee, tot aan Engen. Daar begint deze verkeersader aan de etappe richting Bodensee, via Aach en Stockach. Vanaf die plaats splitst de weg zich op in een oud en nieuw gedeelte. Het oude gedeelte volgt de oever van het grote grensmeer langs "het andere Ludwigshafen" en Sipplingen. De A98 gaat over in B31n bij AS Stockach-Ost en fungeert als bypass voor de genoemde plaatsjes en een deel van Überlingen. Bij die stad komen beide wegen weer bij elkaar, waar opnieuw dubbelnummering volgt: eerst met de K 7772, dan opnieuw met de B33, bij Meersburg.

De laatste etappe tot slot loopt vanaf Meersburg tot aan de aansluiting op de A96 (Sigmarszell) nabij Weißensberg. De weg ontsluit plaatsen als Friedrichshafen en Lindau, maar is daar overbelast, zodoende is men bezig met besluitvorming en aanleg van een bredere Bodensee-Bundesstraße.

Kaartje:

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 nov 2015, 14:29

^^ Misschien is het nog wel het vermelden waar dat de B31 tussen Stockach en Überlingen de enige 1x2-weg in Duitsland is waar 120 km/u is toegestaan. ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 11 nov 2015, 18:15

^^ En dat een deel ook E54 is:
Afbeelding
De weg ontsluit plaatsen als Friedrichshafen en Lindau, maar is daar overbelast, zodoende is men bezig met besluitvorming en aanleg van een bredere Bodensee-Bundesstraße.
Afbeelding
(foto uit 2010)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 11 nov 2015, 19:39

Jawel, dat is leuke info. Zo heb ik ook nog niet gemeld dat bij de A81 vanaf Geisingen zowel de B31 als de B33 meeliften op deze Autobahn en hier dientengevolge drie nummers zuidwaarts gaan. Zal ook niet heel vaak voorkomen. (?) Op de wegenwiki een klein foutje ontdekt, de B31 pakt de draad vanaf Engen op en niet vanaf Stockach.

Ik heb anderhalve maand geleden foto's gemaakt van de B31 in westelijke richting vanaf de kruising met de B27 bij Hüfingen tot aan afrit Titisee. Een fraai stukje weg. Zo'n 30 kilometer lang, meest met 2+1 rijstrookconfiguratie en hier en daar een mooi uitzicht.

Te bekijken @ mijn Flick-r photostream (90 foto's): :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 1098409631

Overzichtskaartje:

Afbeelding

Selectie in de spoiler:
SPOILER: TOON

1.Vmax gaat terug naar 60 op nadering van (tunnel) Döggingen (1000 meter lang)
Afbeelding

2.In de tunnel, sinds 1999 in bedrijf. Hij is dubbelbuizig, de noordbuis is alleen enkelstrooks te berijden
Afbeelding

3.De brug over de Gauchach, naast de tunnel tevens deel uitmakend van de bypass van Döggingen. Volgens Wikipedia was de weg hier voordien een neuralgischer Abschnitt, vanwege een enorm stijgingspercentage. Ofwel, niets voor mensen met zwakke zenuwen. Unadingen is op de achtergrond te zien
Afbeelding

4.Afrit Unadingen. Biedt tevens de mogelijkheid tot het bereiken van resp. de Wutachschlucht en de Gauchachschlucht (klovenschouwspel)
Afbeelding

5.2+1 configuratie tussen Unadingen en Löffingen
Afbeelding

6.'t Was op een zondagmiddag, maar de tegengestelde richting stond behoorlijk vast over een lengte van luttele kilometers
Afbeelding

7.Uitsmijter AS Löffingen
Afbeelding

8.Uitzicht op de heuvels van het Südschwarzwald net na Löffingen
Afbeelding

9.Begin van een stuk 2x1 rijstroken tussen de 2+1 gedeeltes in
Afbeelding

10.AS Eisenbach/Rötenbach
Afbeelding

11.Tussen AS Rötenbach en AS Friedenweiler pakken 2+1 rijstroken de draad weer op
Afbeelding

12.AS Lenzkirch/Neustadt-Ost. Fietsen mag hier ook :confuuuse:
Afbeelding

13.Gutachtalbrücke (1981, 617 m. lang)
Afbeelding

14.Dookijkje op Neustadt vanaf de brug. De Wälderstadt ligt op ruim 800 m. hoogte
Afbeelding

15.We duiken de diepte in
Afbeelding

16.AS Vöhrenbach/Neustadt-Mitte
Afbeelding

17.Weg & landschap
Afbeelding

18.De uitsmijter t.h.v. de trompetaansluiting met de B500/B317 ri. Basel/Waldshut
Afbeelding

19.AS Neustadt-West
Afbeelding

20.AS Titisee. Krappe afrit
Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 12 nov 2015, 9:42

Coen Tunnel schreef:Misschien is het nog wel het vermelden waar dat de B31 tussen Stockach en Überlingen de enige 1x2-weg in Duitsland is waar 120 km/u is toegestaan.
Dat stuk is toch 2+1? Dan zijn er in Duitsland nog wel een aantal meer 120 stukken te vinden. Zelfs bij een 1x2 weg kan ik me in Sachsen ook herinneren dat je daar 120 mocht rijden, al zij het ook voor een kort stuk.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 12 nov 2015, 13:57

^^ Je hebt gelijk. Wat ik wel opvallend vond was de Vmax van 120 km/u zonder middenscheiding en dat die 120 km/u ook op de delen gold waar je maar één rijstrook had in die richting.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 16 dec 2015, 15:20

B31 Titisee - Steig

Tijdens mijn vakantie ook de B31 bereden vanaf Titisee tot aan Freiburg. Dat gedeelte is landschappelijk gezien wel interessant en afwisselend, met name het traject door het Höllental. De afdaling bij Steig is inbegrepen in deel I.

36 foto's in de set @ Flick-r: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 2331086441

Op de kaart:
Afbeelding

Selectie in de spoiler:

:arrow:

1.De afslag naar Triberg, de dubbelnummering met de B500 eindigt hier
Afbeelding

2.2+1 richting het Höllental
Afbeelding

3.Waarschuwing voor slipgevaar op nadering van het bochtenwerk
Afbeelding

4.De afdaling is hier al een tijdje aan de gang maar neemt nu serieuze vormen aan
Afbeelding

5.Met een haarspeldbocht gaan we om de rots heen (uiterst links zie je het vervolg van de weg)
Afbeelding

6.Kiekeboe
Afbeelding

7.Krap bochtje was dat
Afbeelding

8.Aanduiding uitwijkplaats voor vrachtwagens
Afbeelding

9.Even verderop is de afdaling met stenen muurtjes aangekleed
Afbeelding

10.Spoorviaduct
Afbeelding

11.Op nadering van afslag Höllsteig/Ravennaschlucht volgt nog één haarspeldbocht
Afbeelding

12.Dan zijn we beneden. Even verderop begint een stukje 2+2 zonder fysieke middenscheiding
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 16 dec 2015, 15:40

Een mooi stukje weg is dat. Je ziet toch wel dat dit bergachtiger is dan de meeste andere middelgebergten in Duitsland. Die rotspartijen zie je soms nog wel in het Pfälzer Wald en de Sächsische Schweiz.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 16 dec 2015, 16:11

Deze route in 2008 al eens gereden vanuit Zwitserland terug naar Nederland maar toen nog geen kiekjes gemaakt. 't Is me wel bijgebleven en nu was ik weer in de buurt dus heb de B31 maar weer even meegepakt. ;)

Wat ik me overigens afvraag m.b.t. die uitwijkbordjes als op de foto:

Afbeelding

Dat is neem ik aan om de doorstroming te bevorderen maar ook verplicht om ruimte te maken?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 16 dec 2015, 17:08

GuteFahrt schreef:Op de kaart:
Ik zie alleen "Windeneckkopf-Lift" met wat pistes... :woop: Oh wacht, het topic ging over de B31?

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » za 19 dec 2015, 14:40

B31 Steig - Buchenbach

In deel II volgt de rit door het Höllental, met de passage van Engpass Hirschsprung. Wederom een mooi stukje om te rijden. :yes:

60 foto's toegevoegd aan bestaande set: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 2331086441

kaartje:

Afbeelding

Selectie in de spoiler!

1.Tussen de Höllensteig en Engpass Hirschsprung is de B31 over luttele kilometers over 2+2 rijstroken te berijden
Afbeelding

2.De Vmax op dit stuk is 100. Rechts de St. Oswaldkapelle
Afbeelding

3.We naderen de Hirschsprung
Afbeelding

4.Van 2+2 naar 2+1
Afbeelding

5.Rechts het oude stationsgebouw van Hirschsprung, onderdeel van de Höllentalbahn
Afbeelding

6.Al slalommend tussen de rotspartijen door...
Afbeelding

7.Als 't ergens in Noorwegen was of diep in de Alpen zou ik het ook geloven. 8-)
Afbeelding

8.Uiteindelijk past 2+1 ook niet meer
Afbeelding

9.Het "Rail Away idee" :top:
Afbeelding

10.Dat was de pas. Daarna kom je stilaan terug in de bewoonde wereld
Afbeelding

11.Kombord Falkensteig & radar :!:
Afbeelding

12.Kern Falkensteig
Afbeelding

13.Één der stopplekken die je regelmatig tegenkomt op dit traject. De namen zijn in het Allemannisch
Afbeelding

14.We naderen de Kraftfahrstraße (autoweg status)
Afbeelding

15.Je zal d'r maar wonen. :coffee: :boek:
Afbeelding

16.Ausfahrt St. Märgen/Buchenbach en begin autoweg
Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 20 dec 2015, 15:07

B31 Buchenbach - Freiburg

Tot besluit van mijn fotoseries betreffende de B31 deel III, van Buchenbach tot aan Freiburg. Dit traject is grotendeels Autobahnähnlich uitgebouwd met 2x2 rijstroken en Vmax 120. De tunnels bij Freiburg vormen daarop een uitzondering, daar geldt Vmax 80.

33 foto's toegevoegd aan bestaande set: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 2331086441

Op de kaart:

Afbeelding

Voor de 'highlights', zie de spoiler:

1.Vlak na het begin van de autowegstatus kruist de Höllentalbahn de B31 bovenlangs
Afbeelding

2.Landschap nabij Kirchzarten
Afbeelding

3.Vorkbord AS Kirchzarten. Hier begint het 2x2 gedeelte. Ik twijfel nu toch over de Vmax. Op het bord lijkt 130 te staan
Afbeelding

4.Een ode aan het zonnige Zwarte Woud! 8-)
Afbeelding

5.Afrit Freiburg-Ost. We naderen de Kappler Tunnel
Afbeelding

6.Rijdend in de Kappler Tunnel t.h.v. Freiburg-Littenweiler
Afbeelding

7.Oostelijke entree Schützenallee-Tunnel
Afbeelding

8.Kruispunt Leo-Wohlebstraße/Schlossbergring. Links de Schwabentor
Afbeelding

9.Bewegwijzering in Freiburg
Afbeelding

10.Schlossbergring. Tijd om te parkeren en te flaneren ;)
Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 01 feb 2017, 0:10

B31 Döggingen

Na 20 jaar is eindelijk het eind in zicht inzake de robuuste en afdoende (uit)bouw van de B31 ter hoogte van Döggingen (gelegen tussen Titisee-Neustadt en de B27/A81):

http://www.suedkurier.de/region/schwarz ... 12,9110063

De B31 ter hoogte van het genoemde dorp had nogal een reputatie van een gevaarlijke weg toen de bypass in de vorm van Talbrücke + tunnel er nog niet lag. In 2002 is dit gereedgekomen en sindsdien gaat het allemaal wat soepeler, maar de geplande tweede brug over de Gautachschlucht is tot op de dag van vandaag niet gebouwd maar dat gaat veranderen als het goed is.

Vanaf 2019 moet de dalbrug gebouwd worden en 3 jaar later klaar zijn. In 2022, dus 20 jaar na de vrijgave van bypass Döggingen is het project dan gereed. De tunnel is al dubbelbuizig gebouwd, maar niet als zodanig te gebruiken, oost-west-verkeer en v.v. gaat door de noordbuis.

Er zit tevens nog een stukje ombouw van AS Unadingen bij en uitbouw naar 2x2 tussen laatstgenoemde en eerstgenoemde plaats. Stukje bij beetje komt er dan verbetering in de algehele situatie op de B31, waar 2+1 op dit deel de overhand heeft en 1x2, niet 2x2.
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op wo 06 jun 2018, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 01 feb 2017, 9:37

Ik denk dat deze corridor als Autobahn ook meer zin heeft dan de A98 eigenlijk...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 01 feb 2017, 11:15

^^
Daar sluit ik me bij aan, alhoewel ik de Voralpenautobahn soms wel eens mis tussen Singen en Holzkirchen. Dat zou een mooie zuidelijke bypass voor München zijn geweest. Het is nu vrij tijdrovend om bijvoorbeeld van pakweg Basel of Singen naar Salzburg te komen en vice versa.