[A010] Tweede Coentunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Bericht door Davy » vr 27 feb 2015, 18:16

Wanneer ziet men hier toch eindelijk eens in dat het de tunnel is die te laag is en niet de vrachtwagens te hoog? Dit soort zaken zijn tegenwoordig eigenlijk ongehoord op het hoofdwegennet...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Vinny » vr 27 feb 2015, 18:42

Dat is de zaak omdraaien. Je hoort je als vervoerder gewoon aan het Profiel vrije Ruimte te houden dat de infrastructuurbeheerder opgeeft. :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door waldo79 » vr 27 feb 2015, 19:11

En de maximum toegestane hoogte van een vrachtwagen is al van oudsher 4 meter. Iemand die 4,4 meter claimt is sowieso niet goed bezig. Het is mooi dat veel tunnels hoger zijn, maar verwacht dat niet van een tunnel uit 1965.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Attietattie » vr 27 feb 2015, 19:32

verfmeer95 schreef:^^ Nee, want chriskrusz heeft het over de nieuwe tunnel van 4,4 meter. Als je daar een balk op 4 meter boven hangt, zijn de hoogtebeperkingen in beide richtingen hetzelfde, en kan men niet meer per ongeluk terug dezelfde route nemen.
Dat maakt me niets uit. Je kan te hoge vrachtwagens stoppen op de manier zoals we die gewend zijn. Namelijk een slagboom. Waarom moet een overtreder zijn bezit worden vernield?

Of ben je ook voorstander van pollers? Die dingen worden door voorstanders carterkillers genoemd. Dat is blijkbaar een positief ding. Ziekelijk...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Davy » vr 27 feb 2015, 20:37

waldo79 schreef:En de maximum toegestane hoogte van een vrachtwagen is al van oudsher 4 meter. Iemand die 4,4 meter claimt is sowieso niet goed bezig. Het is mooi dat veel tunnels hoger zijn, maar verwacht dat niet van een tunnel uit 1965.
Een lege oplegger die dan nog eens wat op en neer wipt komt al snel boven de 4 meter uit. Er is helemaal geen speling.

Ofwel pas je de tunnel aan ofwel moet de hoogtebeperking omlaag zodat de tunnel defacto verboden word voor het meeste vrachtverkeer. Maar dit soort maatregelen kunnen in mijn ogen niet, punt.

Ik heb ook de indruk dat in andere landen dit soort situaties veel minder voorkomen. Misschien indertijd een verkeerde vorm van zuinigheid?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re:

Bericht door RSK » vr 27 feb 2015, 22:50

Davy schreef:Wanneer ziet men hier toch eindelijk eens in dat het de tunnel is die te laag is en niet de vrachtwagens te hoog?
Op die manier heb ik ook vaak de indruk dat de maximumsnelheid te laag is, en dus niet mijn snelheid te hoog.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Rene » vr 27 feb 2015, 22:55

Davy schreef:Wanneer ziet men hier toch eindelijk eens in dat het de tunnel is die te laag is en niet de vrachtwagens te hoog? Dit soort zaken zijn tegenwoordig eigenlijk ongehoord op het hoofdwegennet...
Grotere onzin heb ik zelden gelezen. De wettelijke maximumhoogte van vrachtwagens is 4,0 meter. En de hoogtemeting bij de oude Coentunnel staat zelfs een aantal centimeters hoger afgesteld...

Nee, de heren vrachtwagenschauffeurs die na aflevering van hun vrachtje de vering niet aanpassen, daar ligt de primaire oorzaak. Want met hun lege bak zijn ze dan plots veel hoger dan volbeladen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door harry » vr 27 feb 2015, 23:01

Attietattie schreef:Waarom moet een overtreder zijn bezit worden vernield?
Als het kiezen is tussen het vernielen van de tunnel (c.q. slagboom of ander openbaar eigendom) of het vernielen van de vrachtwagen, doe dan maar de vrachtwagen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Attietattie » vr 27 feb 2015, 23:15

^^ Zoals ik al zei is dat niet aan de orde. Er is nog niets tegenaan gereden. Hij gaat alleen vaak dicht. De SLAGBOMEN dus. En daar stoppen ze toevalligerwijs allemaal voor. Ik zie het nut er dus niet van in om dingen te gaan vernielen.

Dat ze te hoog zijn heeft tot nu toe dus alleen economische schade tot gevolg. Denk jij dat die economische schade minder zal zijn als je 17 meter dak van een oplegger af trekt?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door harry » vr 27 feb 2015, 23:58

Attietattie schreef:Denk jij dat die economische schade minder zal zijn als je 17 meter dak van een oplegger af trekt?
Wellicht zullen vrachtwagenchauffeurs beter gaan opletten als dat een paar keer gebeurt. En dan gaat het dus minder voorkomen. En dan is er indirect enig effect.
Maar als een hoge boete hetzelfde effect heeft, mag dat van mij ook hoor.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

koploper
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 20:43

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door koploper » za 28 feb 2015, 12:35

Ik heb (een paar jaar geleden) meegemaakt dat de slagbomen voor onze neus dichtgingen. Was nog de oude Coen tunnel van zuid naar noord. Bleek vlak achter ons een vrachtauto met klapperend dekzeil door het electronisch oog te zijn gegaan. Met chauffeur gesproken (die zeil weer snel plat legde voor de politie met meetlatten langskwam), dat dit regelmatig gebeurde.

Tunnel was volgens hem nog de "oude" hoogtemaat van 4.20 m. Vanaf de jaren 70 is standaard 4.50 toegepast. Maar door tegenwoordige (comfortabele) veringen van vrachtwagens springt een vrachtauto, zeker met remmen / optrekken dusdanig dat RWS zeer voorzichtig is met de hoogte beperking. Immers Schipholtunnel is ook al regelmatig (verlichting) vernield. We zij inmiddels ruim 45 jaar verder, dus om te zeggen dat RWS toen krap bezig was? .....met de kennis van nu ja, maar zo ken ik er nog wel een paar.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door chriskrusz » ma 02 mar 2015, 1:51

Attietattie schreef:
verfmeer95 schreef:^^ Nee, want chriskrusz heeft het over de nieuwe tunnel van 4,4 meter. Als je daar een balk op 4 meter boven hangt, zijn de hoogtebeperkingen in beide richtingen hetzelfde, en kan men niet meer per ongeluk terug dezelfde route nemen.
Dat maakt me niets uit. Je kan te hoge vrachtwagens stoppen op de manier zoals we die gewend zijn. Namelijk een slagboom. Waarom moet een overtreder zijn bezit worden vernield?

Of ben je ook voorstander van pollers? Die dingen worden door voorstanders carterkillers genoemd. Dat is blijkbaar een positief ding. Ziekelijk...
Uiteraard moet de balk pas na de slagbomen gemonteerd worden. Niet zozeer om vrachtwagens te vernielen (tenzij hij ook al door de slagbomen heen is gereden, maar ja dan vraag je er zelf om), maar gewoon als stok achter de deur om gezeur te voorkomen (ja maar de tunnel is toch 4.5m hoog? nee er hangt een dikke balk dus je kan er echt niet doorheen).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Rene » ma 02 mar 2015, 9:00

Niks geen balken. Het feit dat de nieuwe tunnel hoger is heeft namelijk al heel wat afsluitingsleed voorkomen. Zeker in de ochtendspits, wanneer het gros van het vrachtverkeer vanaf de A8 dat de tunnel in moet de wisselbaan neemt. Met balken zou dat alleen maar meer verkeershinder opleveren.
De heren truckers weten donders goed dat de kans bestaat dat ze te hoog zijn; het is echt niet voor niets dat de wisselbaan in de ochtend zoveel vrachtwagens trekt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door mavas » di 03 mar 2015, 15:56

De berichten over tidal flow zijn verplaatst naar een nieuw onderwerp: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=19515

I have moved the topic about tidal flow in the Netherlands to a new topic, which can be found here: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=19515
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Rein » di 03 mar 2015, 19:05

Vanavond zag ik voor het eerst dat de linkerrijstrook van de buis die verkeer vanaf de A10 noord naar de A10 west (en de A5) leidt open was.

Mogelijk dat deze eens een keer open was omdat er een rijstrook in de wisselbuis (die de andere kant op open was) dicht was. Hoe dan ook, het zag er wat vreemd uit om op het kantelwalspaneel direct voor de tunnel een ander 'standje' te zien.

Ook 'moest' ik de schuine doorgetrokken streep vlak voor de tunnel overschrijden om op de linkerrijstrook in de buis te kunnen rijden. Hoe zit dit eigenlijk juridisch? Er is toch geen artikel die het mij hier toestaat de doorgetrokken streep te overschrijden?

Freak187
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 15:36

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Freak187 » do 05 mar 2015, 14:26

Weet iemand trouwens wat de functie is van die stoplichten voor de tunnel? Nu al een paar keer gehad dat er file ontstaat als die dingen aanstaan (van A10 west naar (A10 Noord/A8). Vroeger waren die lichten er niet eens en nu staat ze om de haverklap aan. Lekker doorrijden zo.....

En ik blijf me verbazen over de signalering. De hoeveelheid rode kruizen die je ziet als je aan komt rijden van A10 west richting A10 noord/A8.... Ik ben er inmiddels aan gewend, maar overzichtelijk is het allemaal niet.

Het zal allemaal wel tot in den treure besproken zijn, maar ze hadden beter een paar extra tunnelbuizen kunnen neerleggen zodat je niet van die rare wisseltrucs moet toepassen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Attietattie » do 05 mar 2015, 14:33

Freak187 schreef:Weet iemand trouwens wat de functie is van die stoplichten voor de tunnel?
Voor afsluitingen of bijvoorbeeld tunneldosering vermoed ik.
Freak187 schreef:Het zal allemaal wel tot in den treure besproken zijn, maar ze hadden beter een paar extra tunnelbuizen kunnen neerleggen zodat je niet van die rare wisseltrucs moet toepassen.
Juist ja... Ik weet niet wat jouw jaarsalaris is. Maar een weekje rente trekken van de kosten van een buisje extra zou prima in de buurt kunnen komen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Mark » do 05 mar 2015, 14:41

Freak187 schreef:Het zal allemaal wel tot in den treure besproken zijn, maar ze hadden beter een paar extra tunnelbuizen kunnen neerleggen zodat je niet van die rare wisseltrucs moet toepassen.
Exacte details weet ik niet maar weet wel dat René ooit eens heeft uitgelegd dat het al een klein wonder was dat het Coentunneltracé als zodanig uitgebreid kon worden.

renevisscher
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 23 okt 2013, 14:29

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door renevisscher » do 05 mar 2015, 14:55

Freak187 schreef:Weet iemand trouwens wat de functie is van die stoplichten voor de tunnel? Nu al een paar keer gehad dat er file ontstaat als die dingen aanstaan (van A10 west naar (A10 Noord/A8). Vroeger waren die lichten er niet eens en nu staat ze om de haverklap aan. Lekker doorrijden zo.....
Functie is natuurlijk het laten stoppen van het verkeer. Ook in de oude situatie bestonden er al stoplichten bij de coentunnel, heb ze toen ook wel enkele keren aan gezien, metname bij hoge vrachtwagens. Wat echter nieuw is, waardoor ze nu een stuk vaker aan staan, is de reeds genoemde tunnel dosering welke actief wordt als er achter de tunnel (A10 Noord / A8) file is. Waar je dus vroeger in de tunnel stil zou hebben gestaan, sta je nu eerst stil voor de tunnel, waarna je door kan rijden tot de staart van de file (mits je niet de andere richting kiest op het knooppunt).

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door RSK » do 05 mar 2015, 16:42

Attietattie schreef:
Freak187 schreef:Het zal allemaal wel tot in den treure besproken zijn, maar ze hadden beter een paar extra tunnelbuizen kunnen neerleggen zodat je niet van die rare wisseltrucs moet toepassen.
Juist ja... Ik weet niet wat jouw jaarsalaris is. Maar een weekje rente trekken van de kosten van een buisje extra zou prima in de buurt kunnen komen.
Ik snap je punt, maar ergens voelt dat argument vreemd aan, aangezien de staat alweer enige tijd met negatieve rentes leent. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

renevisscher
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 23 okt 2013, 14:29

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door renevisscher » di 18 aug 2015, 8:52

En wederom is de slagboom voor de Coentunnel over het hoofd gezien... Welke maatregelen zien jullie nog als mogelijkheid om de situatie aldaar te verbeteren zonder verwarring te veroorzaken bij de weggebruikers?

Zou een rotatiepaneel welke de borden :L5: en :L6: kan tonen nog wat extra duidelijkheid kunnen geven?

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Claus Plein » di 18 aug 2015, 9:07

Mijn ervaring in andere situaties op andere weggedeelten is dat de gemiddelde weggebruiker deze borden of niet snapt of gewoonweg niet ziet. Bij bijvoorbeeld een knooppunt waar de invoegende strook een doorgaande strook wordt, duurt het soms enorm lang voordat m'n voorganger naar rechts gaat. Zo'n bordje zal denk ik niet helpen. Misschien iets van die barriers die bij de wisselbaan op de A1 staan? En dan flinke met lichtjes die je wel móét zien.

EDIT: op streetview kan ik zo'n barrier even niet zo snel vinden maar ik bedoel zo'n grijskleurige verrijdbare barrier die op een betonnen middengeleider lijkt.
Laatst gewijzigd door Claus Plein op di 18 aug 2015, 9:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Rene » di 18 aug 2015, 9:09

renevisscher schreef:Zou een rotatiepaneel welke de borden :L5: en :L6: kan tonen nog wat extra duidelijkheid kunnen geven?
Nee. Binnen het huidig wegontwerp (=tracébesluit) is alles wel bekeken. En nog meer toeters en bellen zullen niet helpen. Er staan nu namelijk al veel toeters en bellen.

Er zijn wel oplossingen hoor, maar die vergden aanpassing van het wegontwerp (en dus van het tracébesluit). Dat laatste zou heel wat vertraging voor het project hebben betekend...

De beste oplossing is m.i. om:
* eerst de 5 stroken vanaf VZP De Watering te splitsen in 2 stroken A10-west (buitenste buis Coentunnel) en 3 stroken rechtdoor
* daarna uitvoeger + taper naar de wisselbaan (aan de rechter kant)
* dan van de 3 stroken de linker rijstrook laten afvallen voor het verkeer richting A10-noord.
Je hebt dan helemaal geen doorgaande rijstroken meer die in een slagboom eindigen.

Probleem is alleen dat het een flinke duit kost om dat nu nog om te bouwen.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Techum » di 18 aug 2015, 9:38

Rene schreef:[...]

Probleem is alleen dat het een flinke duit kost om dat nu nog om te bouwen.
Hoeveel slagbomen zou het kosten om dat nu nog om te bouwen?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Rene » di 18 aug 2015, 10:42

Zo'n slagboom kost 3x niks in vergelijking met een grote reconstructie...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Attietattie » di 18 aug 2015, 10:43

Voor de rente van zo'n reconstructie kan je netjes iedere dag een slagboom kopen. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Techum » di 18 aug 2015, 11:19

Je zult nooit een krant zien koppen: "RWS bespaart schatkist XYZ miljoen door regelmatig vervangen slagbomen" :lol:

Zet er anders gelijk een camera bij die mensen die doorrijden automatisch een prent stuurt. Werkt in veel steden prima en betalen deze weggebruikers zelf de nieuwe slagbomen.
Laatst gewijzigd door Techum op di 18 aug 2015, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door mvalkenburg » di 18 aug 2015, 11:20

Kunnen we de rekening voor de reconstructie niet gewoon bij alle slagboom-koppers neerleggen?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Attietattie » di 18 aug 2015, 11:28

mvalkenburg schreef:Kunnen we de rekening voor de reconstructie niet gewoon bij alle slagboom-koppers neerleggen?
Ik verwacht dat deze heldere lichten niet aan de bovenkant van de samenleving opereren en derhalve gezamenlijk niet solvabel genoeg zijn een tiende procent te kunnen meefinancieren. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Palance » di 18 aug 2015, 11:35

Maar wel genoeg om een auto te betalen. Dan verkopen ze die maar en betalen ze het van de opbrengst.
En de telefoon waar ze mee aan het spelen zijn tijdens de aanrijding kan ook nog wel iets opbrengen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie