Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Reiziger010
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 20:16

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Reiziger010 » do 27 aug 2015, 21:46

Jeroen schreef:Dat heet voorkruipen. Waarom denk je dat die oprit zo vaak wordt afgesloten...
Daar heb je helemaal gelijk in. Wij hadden geen zin om in de file te staan en waren van plan om de pas te nemen. Toen we voor ons een camper zagen die anders reed besloten we het te proberen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Jeroen » do 27 aug 2015, 22:03

^^ Als er maar genoeg mensen zo redeneren zal die oprit nog eens permanent afgesloten worden. Zullen de lokale bewoners erg blij mee zijn. :shutup:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » do 27 aug 2015, 22:59

Jeroen schreef:Dat heet voorkruipen.
Of optimaal op legale wijze gebruikmaken van de beschikbare wegcapaciteit.

Als je van plan zou zijn om de pas te nemen om de file te vermijden, en bij Quinto de snelweg verlaat, maar er bij Airolo achter komt dat de toerit naar de Gotthardtunnel gewoon geopend is, dan ben je toch wel gek als je dan alsnog de pas neemt?
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op do 27 aug 2015, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Rene » do 27 aug 2015, 23:02

Jeroen schreef:Zullen de lokale bewoners erg blij mee zijn.
Dat interesseert mij als buitenlandse toerist nou echt geen biet. Het zijn diezelfde lokalo's geweest die destijds tegen de tweede tunnelbuis hebben gestemd. Had die tweede tunnelbuis er nu gelegen, dan was er geen oponthoud geweest. Dus die lokalo's daar bij de tunnel kunnen echt het dak op.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » do 27 aug 2015, 23:31

^^
Nou ja, met zo'n instelling maak je je als gast natuurlijk niet geliefd. Aan de andere kant ben ik in de kern van de zaak het wel met je eens, want het feit dat die tweede tunnelbuis nog steeds niet wordt gebouwd is o.a. toch ook hun verantwoording. Als buitenlander kan je daar niks aan veranderen. Maar ja, zolang de locals sprookjes geloven dat er met 2x2-capaciteit net zo goed files zullen vormen, kan je ze het ergens ook niet helemaal kwalijk nemen. Er zijn nogal wat non-argumenten tegen de bouw van een volledige tweede buis.
Coen Tunnel schreef:Of optimaal op legale wijze gebruikmaken van de beschikbare wegcapaciteit.
Mee eens. Je neemt gewoon een iets andere route. Anders zou het sowieso al voorkruipen zijn om files via het OWN te gaan omzeilen. Iets anders vind ik het als je een parallelbaan, parkeerplaats of vluchtstrook gaat gebruiken om voor te kruipen. Dat laatste kan niet door de beugel.

Overigens moet het wel echt flink vast staan voordat men de oprit van Airolo afzet. In Göschenen wordt de zaak veel eerder afgesloten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » do 27 aug 2015, 23:46

SnarfFlevoland schreef:Mee eens. Je neemt gewoon een iets andere route. Anders zou het sowieso al voorkruipen zijn om files via het OWN te gaan omzeilen. Iets anders vind ik het als je een parallelbaan, parkeerplaats of vluchtstrook gaat gebruiken om voor te kruipen. Dat laatste kan niet door de beugel.
Het gebruiken van een vluchtstrook kan inderdaad niet door de beugel. Het gebruiken van een parkeerplaats of verzorgingsplaats is wat discutabel, maar het gebruiken van een parallelbaan of andere weginfra met een duidelijke verkeersfunctie (afritten/toeritten) snap ik wel. Op weg naar Oostvoorne kwam ik ooit op de A15 (waar ik nog nooit eerder was geweest) dankzij de navigatie op de parallelbaan, terwijl ik eigenlijk net zo goed de hoofdrijbaan had kunnen nemen. Zonder het zo te bedoelen bleek ik op die manier de file te omzeilen.

Bij Apeldoorn heb ik bij een onverwachte file op de A50 wel eens de parallelbaan genomen. Daar reed het wel door, en aan het einde van de parallelbaan was de file ook al weer bijna afgelopen. En op de A28 bij KP Hattemerbroek was een keer bij nachtelijke werkzaamheden de linker rijstrook afgesloten en de rechter rijstrook was gelimiteerd op 70. Ook al was er geen filevorming,ik ben toen lekker legaal met 100 over de parallelbaan gereden in plaats van met 70 over de hoofdrijbaan. :woop: Op de N50 neem ik, als ik wat aan de late kant ben op weg naar mijn werk, bij filevorming nog wel eens de afrit Kampen-Zuid, de rotonde over en daarna gelijk de toerit op. Meestal loopt het op het viaduct even flink vast, en nadat de toerit Kampen-Zuid is ingevoegd rijdt het wel weer door. Het scheelt gewoon veel tijd, zeker omdat je ook altijd wel een paar vrachtwagens kan inhalen. Had men er ook maar voor moeten zorgen dat er een fatsoenlijke N50/A50 lag, want het is eigenlijk van de zotte dat het op een weg als de N50 bij een klein stadje als Kampen in de spits zo vaak vast loopt (in beide richtingen!).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » do 27 aug 2015, 23:57

Coen Tunnel schreef:Het gebruiken van een parkeerplaats of verzorgingsplaats is wat discutabel, maar het gebruiken van een parallelbaan of andere weginfra met een duidelijke verkeersfunctie (afritten/toeritten) snap ik wel.
Vind ik alsnog vrij asociaal. Dan zou dadelijk iedereen bij elk knooppunt even de parallelbaan gaan gebruiken in geval van files... Het invoegen zorgt er bovendien voor dat het verkeer achter je weer langer nodig heeft.

Iets anders wordt het als er op het punt waar je weer gaat invoegen geen file meer staat. En lagere snelheidslimieten op de hoofdrijbaan vermijden door de parallelbaan te nemen... Geen probleem. Evenals ik een parallelbaan ook al wel eens meerdere keren 's nachts heb gebruikt om een zwaartransport überhaupt in te kunnen halen. Maar als je gewoon alsnog weer in een file moet invoegen om gewoon wat sneller te zijn... Nope. Dat kan gerust onder de noemer asociaal gedrag. Idemdito voor het misbruiken van verzorgingsplaatsen e.d. om een file een paar honderd meter voor te zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 aug 2015, 0:18

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Het gebruiken van een parkeerplaats of verzorgingsplaats is wat discutabel, maar het gebruiken van een parallelbaan of andere weginfra met een duidelijke verkeersfunctie (afritten/toeritten) snap ik wel.
Vind ik alsnog vrij asociaal. Dan zou dadelijk iedereen bij elk knooppunt even de parallelbaan gaan gebruiken in geval van files... Het invoegen zorgt er bovendien voor dat het verkeer achter je weer langer nodig heeft.

[...]

Maar als je gewoon alsnog weer in een file moet invoegen om gewoon wat sneller te zijn... Nope. Dat kan gerust onder de noemer asociaal gedrag.
Wat is dan het verschil met het gebruiken van een stukje OWN om even verderop weer in te voegen? Ofwel: de H2 nemen tussen Quito en Airolo om daar weer op de A2 in te voegen en de Gotthardtunnel in te rijden? Is er dan ook sprake van asociaal gedrag? Of ligt dat gevoelsmatig anders, omdat het over een langere afstand is, je op het OWN ook wat meer ongemakken hebt dan op een parallelbaan of afrit/toerit (bv. drempels, dorpspassages, wegversmallingen) en het ook minder zichtbaar is?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » vr 28 aug 2015, 9:12

^^
Als je de snelweg verlaat kies je voor een andere route. Idemdito als in het Ruhrgebied op de A40 een file zou staan en je wijkt over de A42 of A2 uit. Kies je voor het OWN dan kan je verder nog een aantal extra ongemakken tegenkomen en loop je overigens ook de kans om alsnog in de file te staan. Dat hoeft niet, maar kan wel. Dat gebeurd op drukke dagen zelfs ook op de H2.

Een parallelbaan is ervoor bedoeld dat mensen die van (snel)weg wisselen eenvoudig kunnen rangeren. Als je die dan gaat gebruiken om zelf maar een paar honderd meter (veel tijdswinst boek je er toch niet mee) file over te slaan, om vervolgens toch weer in de file aan te sluiten (en mensen achter je extra moeten wachten) vind ik dat vrij asociaal, ook al zal het geen boete opleveren.

Nu doen we bijna allemaal wel eens iets in het verkeer dat eigenlijk niet door de beugel kan. Dat we daarover op dit forum eerlijk en open kunnen praten vind ik mooi, maar om alles te gaan rechtvaardigen... :roll: :nothanks: Heus, ik ben ook lang niet altijd een heilig boontje en aan files heb ik een grote hekel, dus verzin zelf ook vaak trucs hoe ik zonder of minder file op m'n bestemming kan komen. Vooral als ik afspraken heb.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Gotthardtunnel

Bericht door exroosje » vr 28 aug 2015, 11:54

Als je de parallelstructuur gebruikt, zorg je er gewoon voor dat de beschikbare capaciteit optimaal gebruikt wordt. Zo redeneert de wegaanlegger ook, gegeven het feit dat bv de parallelstructuur meegeteld wordt in het totaal aantal rijstroken (bv A4 Leiden is 2*3 , 1 strook parallel dus 1 eraf op de hoofdrijbaan).

Een parkeerplaats is geen wegcapaciteit, het OWN is dat wel.

Je zou ook de omgekeerde vraag kunnen stellen - met welk recht sluit men eigenlijk die oprit af....

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Jeroen » vr 28 aug 2015, 12:15

^^ In de eerste plaats is het gewoon bijzonder laag asociaal gedrag. Hoe je het ook went of keert, het blijft gewoon voorkruipen en dat zouden mensen in andere situaties waarin men moet wachten ook niet accepteren. En zeker de Zwitsers niet.

In de tweede plaats zijn die lokale wegen niet ontworpen op grote hoeveelheden transitverkeer. Er geldt daar al niet voor niets een transitverbod voor vrachtverkeer. Dat is niet optimaal benutten, integendeel: dat is een weg gebruiken op een manier waar die niet op ontworpen is. De capaciteit van de tunnel zelf wordt er niet groter op.

Reiziger010
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 20:16

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Reiziger010 » vr 28 aug 2015, 12:32

Nou, mijn ervaring heeft iets losgemaakt zie ik. En dat terwijl ik meer benieuwd was naar de feitelijke gang van zaken bij de afsluiting, haha.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » vr 28 aug 2015, 12:38

^^
De discussie is al eerder eens hier kort gevoerd, zover ik weet.

Overigens neemt het rijden over de Gotthardpass slechts 20 minuten meer in beslag en is een leuke afwisseling op de lange rit. Wat dat betreft hoef je ook weer niet zo treurig te zijn als je de snelweg niet meer op zou komen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 aug 2015, 12:59

SnarfFlevoland schreef:^^
Als je de snelweg verlaat kies je voor een andere route. Idemdito als in het Ruhrgebied op de A40 een file zou staan en je wijkt over de A42 of A2 uit. Kies je voor het OWN dan kan je verder nog een aantal extra ongemakken tegenkomen en loop je overigens ook de kans om alsnog in de file te staan. Dat hoeft niet, maar kan wel. Dat gebeurd op drukke dagen zelfs ook op de H2.

Een parallelbaan is ervoor bedoeld dat mensen die van (snel)weg wisselen eenvoudig kunnen rangeren. Als je die dan gaat gebruiken om zelf maar een paar honderd meter (veel tijdswinst boek je er toch niet mee) file over te slaan, om vervolgens toch weer in de file aan te sluiten (en mensen achter je extra moeten wachten) vind ik dat vrij asociaal, ook al zal het geen boete opleveren.
Een parallelbaan nemen is toch net zo goed een andere route kiezen? En wat als het een wat langere parallelbaan is, van 2 kilometer bijvoorbeeld, of wat langer? Is het dan wel goed?
Jeroen schreef:^^ In de eerste plaats is het gewoon bijzonder laag asociaal gedrag. Hoe je het ook went of keert, het blijft gewoon voorkruipen en dat zouden mensen in andere situaties waarin men moet wachten ook niet accepteren. En zeker de Zwitsers niet.
Bijzonder laag asociaal gedrag? Als je gewoon legaal de beschikbare wegcapaciteit gebruikt? Kom kom... :nothanks:
In de tweede plaats zijn die lokale wegen niet ontworpen op grote hoeveelheden transitverkeer. Er geldt daar al niet voor niets een transitverbod voor vrachtverkeer. Dat is niet optimaal benutten, integendeel: dat is een weg gebruiken op een manier waar die niet op ontworpen is.
De H2 was vroeger de doorgaande weg. Als daar geen file staat kun je daar toch prima rijden?
De capaciteit van de tunnel zelf wordt er niet groter op.
Nee, maar die capaciteit wordt er ook niet groter op als je 'netjes' in de file aansluit.
SnarfFlevoland schreef:^^
De discussie is al eerder eens hier kort gevoerd, zover ik weet.

Overigens neemt het rijden over de Gotthardpass slechts 20 minuten meer in beslag en is een leuke afwisseling op de lange rit. Wat dat betreft hoef je ook weer niet zo treurig te zijn als je de snelweg niet meer op zou komen.
Ik ben nog nooit bij Quinto (of Erstfeld of Wassen) de weg af gegaan om de file te vermijden door over de pas te rijden. Maar mocht ik dat wel gedaan hebben, en zou ik er bij Airolo of Göschenen achterkomen dat de toerit naar de tunnel geopend is, dan zou ik toch gek zijn als ik alsnog een kwartier extra ga rijden en extra kilometers ga maken door over de pas te rijden? Dat is dan een leuk voordeeltje, maar het is iets waar je vooraf niet zeker van bent als je bij Quinto of Erstfeld de A2 verlaat. Ik zou daar in ieder geval nooit vanuit gaan en niet met die intentie de A2 verlaten.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Gotthardtunnel

Bericht door exroosje » vr 28 aug 2015, 13:27

Inhalen op de snelweg ervoor is in die redenatie ook asociaal want uiteindelijk moet je in de rij voor een enkele rijbaan. Eigenlijk moet je je in Basel al netjes opstellen in een enkele rij om door Zwitserland te mogen.

Wat de Zwitsers er zelf van vinden is ook al een hypocriet argument, want ze laten lokaal verkeer er wel op (1 keer per uur). Ze zetten dus het transit verkeer willens en wetens in een file waar ze zelf niet in willen staan.

Zwitserland: een hinderlijke onderbreking onderweg naar Italië :)

PS is de pas niet 30-45 minuten extra?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » vr 28 aug 2015, 13:50

Coen Tunnel schreef:Een parallelbaan nemen is toch net zo goed een andere route kiezen? En wat als het een wat langere parallelbaan is, van 2 kilometer bijvoorbeeld, of wat langer? Is het dan wel goed?
Je hebt parallelbanen en parallelbanen. Ik bedoel puur die van een knooppunt of een afrit en die zijn nooit echt lang, op een enkele uitzondering daargelaten. Iets anders wordt het met een parallelbaan zoals op de A1 voor Amsterdam. Die is er speciaal om in de spits richting westen of oosten meer wegcapaciteit te geven (en kan je ook langere tijd niet verlaten)

Hoe dan ook kan je terecht op onbegrip rekenen als je bij een knooppunt doet alsof je eraf gaat en verderop weer in de file wil aansluiten. Zeker in Duitsland valt dat op, aangezien de parallelbaan vaak goed te zien is vanaf de hoofdrijbaan en men voorkruipers zeker niet van plan is er tussen te laten. En al helemaal met NL-kenteken..

Overigens is de file vaak toch niet zo langzaam als je denkt en ben je zeker in Duitsland via de parallelbaan echt amper tot niet sneller, aangezien het rechts (met de vele vrachtwagens) veel meer vast staat dan links (of in het midden). Het opnieuw invoegen neemt vaak meer tijd in beslag als dat je op de midden of linkerrijstrook was blijven rijden.
Coen Tunnel schreef:Dat is dan een leuk voordeeltje, maar het is iets waar je vooraf niet zeker van bent als je bij Quinto of Erstfeld de A2 verlaat. Ik zou daar in ieder geval nooit vanuit gaan en niet met die intentie de A2 verlaten.
Precies dat bedoel ik. Het is puur een voordeel als de oprit nog open zou zijn. Dat betekend echter nog niet dat je het niet kan gaan checken, alhoewel dit voor Airolo een kleine omweg betekend. Ga je direct richting bergpas, kom je de oprit naar de A2 vanaf de H2 geen eens meer tegen. Verder kan je aan de noordkant er sowieso vergif opin nemen dat de oprit bij Göschenen afgesloten is, wanneer je bij Wassen al de snelweg hebt moeten verlaten om niet in de file te komen. Alleen als de file pas kort voor de tunnel begint zou je de afrit Göschenen kunnen nemen en direct erna de snelweg weer oprijden.
exroosje schreef:Inhalen op de snelweg ervoor is in die redenatie ook asociaal want uiteindelijk moet je in de rij voor een enkele rijbaan.
Ergens moet je natuurlijk een grens trekken. En als je zelf nu logisch nadenkt begrijp je wel wanneer het overige verkeer je acties nog wel of niet meer accepteren. Met andere woorden: Met gezond mensenverstand weten of iets asociaal is of niet.
exroosje schreef:Wat de Zwitsers er zelf van vinden is ook al een hypocriet argument, want ze laten lokaal verkeer er wel op (1 keer per uur).
Ho, dat doen ze alleen als de Gotthardpass niet doorlopend begaanbaar is. Nu moeten de locals wel gewoon de bergpas nemen. En locals voortrekken kan ik me wel wat bij voorstellen. Die zijn daar op die infrastructuur aangewezen. Buitenlanders kunnen ook voor een andere transitroute kiezen.
exroosje schreef:PS is de pas niet 30-45 minuten extra?
Nou ja, als je geen vlotte pasrijder bent misschien wel, maar normaliter duurt het niet zo lang om deze goed uitgebouwde bergpas te nemen. Je bent er redelijk snel overheen. Vooral de zuidzijde gaat eigenlijk razendsnel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 aug 2015, 15:14

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Een parallelbaan nemen is toch net zo goed een andere route kiezen? En wat als het een wat langere parallelbaan is, van 2 kilometer bijvoorbeeld, of wat langer? Is het dan wel goed?
Je hebt parallelbanen en parallelbanen. Ik bedoel puur die van een knooppunt of een afrit en die zijn nooit echt lang, op een enkele uitzondering daargelaten. Iets anders wordt het met een parallelbaan zoals op de A1 voor Amsterdam. Die is er speciaal om in de spits richting westen of oosten meer wegcapaciteit te geven (en kan je ook langere tijd niet verlaten)
Nou ja, dat is een wisselbaan. Maar bijvoorbeeld de parallelbanen voor lokaal verkeer langs de A12 bij Utrecht of de A16 bij Rotterdam, die zijn ook langer. En dan heb je nog parallelbanen die naast een knooppunt ook één of meerdere afritten bedienen en wat langer zijn, zoals bijvoorbeeld op de A1 van Soest t/m De Witte Bergen langs KP Eemnes.
Hoe dan ook kan je terecht op onbegrip rekenen als je bij een knooppunt doet alsof je eraf gaat en verderop weer in de file wil aansluiten. Zeker in Duitsland valt dat op, aangezien de parallelbaan vaak goed te zien is vanaf de hoofdrijbaan en men voorkruipers zeker niet van plan is er tussen te laten. En al helemaal met NL-kenteken..
Ik zit in de file in ieder geval niet continu in mijn achteruitkijkspiegels te kijken of iemand nu aan het 'voorkruipen' is of gewoon invoegt.
Ergens moet je natuurlijk een grens trekken. En als je zelf nu logisch nadenkt begrijp je wel wanneer het overige verkeer je acties nog wel of niet meer accepteren. Met andere woorden: Met gezond mensenverstand weten of iets asociaal is of niet.
Zo simpel is het niet. Er wordt hier al verschillend over gedacht. Situaties die jij asociaal vindt vind ik niet per definitie asociaal.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » vr 28 aug 2015, 15:44

^^
Dat vraag ik me sterk af. Op internet is het allemaal theoretisch gebabbel, maar de praktijk is hierin toch een stuk duidelijker, althans wat Duitsland betreft. Hier wordt voorkruipen door een korte parallelbaan te nemen (en daarmee bedoel ik rangeerbanen bij een knooppunt of afrit) echt niet gewaardeerd. Zal het de komende dagen vrienden en collega's eens vragen wat ze ervan vinden. Ik durf te wedden dat iedereen op z'n minst zal zeggen dat het toch wel een beetje asociaal is. Niet dat ze het allemaal nog nooit gedaan hebben, want dat is natuurlijk een ander verhaal. Precies zoals ik ook wel eens wat heb gedaan, wat eigenlijk best wel als asociaal bestempeld kan worden. Dat ga ik niet volledig recht praten.
Coen Tunnel schreef:Maar bijvoorbeeld de parallelbanen voor lokaal verkeer langs de A12 bij Utrecht of de A16 bij Rotterdam, die zijn ook langer.
Hmm oke, een beetje zoals het idee met de A2/N2 bij Eindhoven? Dat is natuurlijk meer dan een pure rangeerstrook.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gotthardtunnel

Bericht door waldo79 » vr 28 aug 2015, 17:03

Het punt wat je in mijn ogen iets uit het ogen verliest, is dat je als automobilist bij Quinto niet kunt beoordelen of iemand die daar de snelweg verlaat dat puur doet om de Gotthardpas te nemen dan wel weer bij Airolo in te voegen.

Wat dat betreft is het makkelijk om dan mensen te veroordelen B(

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 aug 2015, 22:06

SnarfFlevoland schreef:^^
Dat vraag ik me sterk af. Op internet is het allemaal theoretisch gebabbel, maar de praktijk is hierin toch een stuk duidelijker, althans wat Duitsland betreft. Hier wordt voorkruipen door een korte parallelbaan te nemen (en daarmee bedoel ik rangeerbanen bij een knooppunt of afrit) echt niet gewaardeerd. Zal het de komende dagen vrienden en collega's eens vragen wat ze ervan vinden. Ik durf te wedden dat iedereen op z'n minst zal zeggen dat het toch wel een beetje asociaal is. Niet dat ze het allemaal nog nooit gedaan hebben, want dat is natuurlijk een ander verhaal. Precies zoals ik ook wel eens wat heb gedaan, wat eigenlijk best wel als asociaal bestempeld kan worden. Dat ga ik niet volledig recht praten.
Er zijn ook genoeg mensen die vinden dat verkeer dat op een afvallende rijstrook tot het einde doorrijdt en dan pas invoegt asociaal bezig is, maar ook in dat geval is het de wegcapaciteit optimaal benutten. Ik geef invoegend verkeer aan het einde van een afvallende rijstrook altijd de ruimte, maar er zijn er ook genoeg die dat niet doen of zelfs verkeer op die afvallende rijstrook al ruim voor het einde van die strook gaan blokkeren. :neenee:
waldo79 schreef:Het punt wat je in mijn ogen iets uit het ogen verliest, is dat je als automobilist bij Quinto niet kunt beoordelen of iemand die daar de snelweg verlaat dat puur doet om de Gotthardpas te nemen dan wel weer bij Airolo in te voegen.
Als ik bij Quinto de snelweg zou verlaten zou ik dat doen met het idee om de Gotthardpas te nemen om de file te omzeilen. Maar als ik dan bij Airolo zou zien dat de toerit richting de tunnel gewoon geopend is dan zou ik geen moment twijfelen en alsnog de tunnel nemen. Dat is dan een mooi mazzeltje. Uiteindelijk willen we toch allemaal meestal zo snel mogelijk van A naar B. Niemand gaat voor zijn lol achteraan in de file aansluiten.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Gotthardtunnel

Bericht door exroosje » za 29 aug 2015, 9:22

En de mensen die uberhaupt die afrit nemen zijn die mensen die zich van te voren georiënteerd hebben op de route en gekeken naar knelpunten en alternatieven. Iets wat m.i. best beloond mag worden.

Laat de mensen die blind hun tomtom volgen maar in de file staan.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gotthardtunnel

Bericht door duikgek89 » za 29 aug 2015, 14:07

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Jeroen » za 29 aug 2015, 17:10

exroosje schreef:En de mensen die uberhaupt die afrit nemen zijn die mensen die zich van te voren georiënteerd hebben op de route en gekeken naar knelpunten en alternatieven. Iets wat m.i. best beloond mag worden.

Laat de mensen die blind hun tomtom volgen maar in de file staan.
Het knelpunt is in dit geval de Gotthardtunnel zelf. Je zult mij niet horen klagen over mensen die een paar afslagen eerder de snelweg verlaten en vervolgens de pasweg nemen. Deze mensen dragen immers niet bij aan de lange wachtrijen vóór de tunnel. Wie er toch voor kiest om toch uiteindelijk nog de tunnel te nemen kruipt uiteindelijk niet alleen vóór, maar zorgt er ook nog eens voor dat de files langer worden ten koste van mensen die normaal aanschuiven. Wat mij betreft is dat niet anders als mensen die via een parkeerplaats een file voorbij proberen te steken, al is het wat moeilijker te controleren. Dat is trouwens niet te vergelijken met mensen die een afvallende rij- of invoegstrook maximaal benutten: die zorgen er juist voor dat de files niet langer dan noodzakelijk worden.

Laat ze die oprit maar permanent afsluiten met een slagboom, met een pasjessysteem voor bewoners en diensten.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Robbert297 » za 29 aug 2015, 19:25

Ik snap beide meningen. Je kunt het zien als voorkruipen, maar je kunt het ook zien als het maximaal benutten van de wegcapaciteit.
Zelf zou ik niet de afrit bij Quinto nemen als ik de file wil omzeilen, maar wel als ik in eerste instantie de pas wil nemen. Zie ik dan dat de oprit bij Airolo toch open is, dan heb ik wel een sterke neiging om die oprit te nemen.
Maar als iedereen dit zou doen zouden er files komen op de H2. De files op de A2 worden weliswaar korter, maar je moet langer wachten. In principe maakt het dan niets uit, maar een file op de H2 moet voorkomen worden.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » za 29 aug 2015, 19:49

Jeroen schreef:Het knelpunt is in dit geval de Gotthardtunnel zelf. Je zult mij niet horen klagen over mensen die een paar afslagen eerder de snelweg verlaten en vervolgens de pasweg nemen. Deze mensen dragen immers niet bij aan de lange wachtrijen vóór de tunnel. Wie er toch voor kiest om toch uiteindelijk nog de tunnel te nemen kruipt uiteindelijk niet alleen vóór, maar zorgt er ook nog eens voor dat de files langer worden ten koste van mensen die normaal aanschuiven.
Dus als jij bij Quinto de A2 hebt verlaten om de file te vermijden via de pas, maar je er bij Airolo achter komt dat de toerit richting de tunnel gewoon open is, rij je toch braaf de pas over? Allemaal heel nobel en supervriendelijk voor die andere mensen die in de file staan te wachten, maar uiteindelijk heb je jezelf er dan mee als je ook tijd en brandstof kan besparen door gewoon de tunnel te nemen.
Wat mij betreft is dat niet anders als mensen die via een parkeerplaats een file voorbij proberen te steken, al is het wat moeilijker te controleren. Dat is trouwens niet te vergelijken met mensen die een afvallende rij- of invoegstrook maximaal benutten: die zorgen er juist voor dat de files niet langer dan noodzakelijk worden.
Ander hypothetisch voorbeeldje dan: ik hoor op de radio dat er 10 km file staat op de A27 tussen knooppunt Lunetten en Lexmond. Ik heb geen zin om het hele stuk in de file te staan, dus ik rij om over de filevrije A12 en A2 en voeg bij Everdingen weer in op de A27. Ik sta nu nog maar 2 km in de file en het heeft mij flink wat tijd bespaard. Ook asociaal?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Jeroen » za 29 aug 2015, 21:49

^^ Nee, dat is niet asociaal. Dat is juist weer wél benutting van de beschikbare capaciteit, omdat dat óók een snelwegroute is die daarvoor is ontworpen. Bovendien is het maar de vraag hoeveel tijd je in die situatie zou winnen, aangezien je meer kilometers rijdt en de A2 in dat geval ook (deels) vast zal staan. Dat is wat anders dan in enkele minuten een file met 2 uur vertraging voorbij rijden.

Ik snap in de specifieke situatie wel waarom het verleidelijk is. Dat het toch gebeurt is één ding, maar goedpraten mag je dat m.i. echt niet. Die opritten voor de Gotthard worden niet voor niets zo vaak afgesloten. Ik ben zeer bekend op die route en ik zie bij de parkeerplaats San Gottardo Sud ook veel ongeduld en aggressie door mensen die via de parkeerplaats de file voorbij proberen te steken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 aug 2015, 1:50

Jeroen schreef:^^ Nee, dat is niet asociaal. Dat is juist weer wél benutting van de beschikbare capaciteit, omdat dat óók een snelwegroute is die daarvoor is ontworpen. Bovendien is het maar de vraag hoeveel tijd je in die situatie zou winnen, aangezien je meer kilometers rijdt en de A2 in dat geval ook (deels) vast zal staan. Dat is wat anders dan in enkele minuten een file met 2 uur vertraging voorbij rijden.
Dus het gaat om de tijdswinst en of de route er (in jouw ogen) geschikt voor is? Ik heb ooit een file op de Périphérique rond Parijs omzeild door de Voie Georges Pompidou door Parijs te nemen, en ik was toch duidelijk sneller, dat kan dan eigenlijk ook niet omdat die route niet voor doorgaand verkeer bedoeld is? Ik rij langs Parijs ook dikwijls van de Périphérique over de D910 dwars door het voorstadje Boulogne-Billancourt naar de N118 en de A10. Veelal een stuk sneller dan de bewegwijzerde route over de A3 en A86, maar je rijdt wel gelijkvloers door een stad heen. Toch wordt vanaf de westelijke Périphérique doorgaand verkeer nota bene over die route geleid. Is het dan asociaal van mij naar de bewoners van Boulogne-Billancourt toe dat ik bij hun door de straat rijd omdat ik ervoor pas om op de A86 in de file aan te sluiten? Of is het eerder afgunst omdat sommige mensen weten hoe ze (legaal!) wat sneller van A naar B komen over een niet zo gangbare route?

Laten we wel wezen, de H2 is gewoon de oude doorgaande weg van Zürich naar Lugano en heeft sinds de opening van de A2 normaliter zeker wel capaciteit over. Natuurlijk niet zoveel dat iedereen dat maar moet gaan doen, en ik zal het ook zeker niet aanmoedigen om die weg te gebruiken om bij Airolo doodleuk weer de A2 op te rijden, maar als je die weg neemt met de intentie om naar de pas te gaan en je ziet dat de toerit bij Airolo toch geopend is, ja, dan kan ik het mij heel goed voorstellen dat je dan toch weer voor de tunnel kiest als je bij Airolo bent. Het zal ongetwijfeld beter voor je karma zijn om de brave Hendrik uit te hangen en een half uurtje langer onderweg te zijn en een litertje brandstof extra te verstoken door over de pas te rijden, maar daar heb je dan toch echt alleen jezelf mee.

Uiteindelijk is de belangrijkste oorzaak dat de Zwitsers nog steeds geen tweede tunnelbuis hebben gebouwd. Als die er had gelegen waren er geen files geweest. De dosering helpt bovendien ook niet mee en beperkt het aantal voertuigen door de Gotthardtunnel nodeloos (vergelijk het eens met de veel drukkere enkelbuizige tunnels in Oostenrijk, zoals de Gleinalmtunnel en tot een paar jaar geleden de Pfändertunnel). Een tweede tunnelbuis is een kostbare aangelegenheid. Maar die dosering zoals nu het geval is, is echt niet nodig, en daarmee creëren de Zwitsers zelf ook onnodige files. Je kunt het mensen dan ook niet helemaal kwalijk nemen als ze naar slimme alternatieven zoeken, zolang ze niks illegaals doen. Ik kan me ook voorstellen dat een navigatiesysteem met live verkeersinformatie je bij Quinto van de weg af stuurt en je bij Airolo weer de weg op laat rijden. Tja, wat wou je daar tegen doen?
Ik snap in de specifieke situatie wel waarom het verleidelijk is. Dat het toch gebeurt is één ding, maar goedpraten mag je dat m.i. echt niet. Die opritten voor de Gotthard worden niet voor niets zo vaak afgesloten. Ik ben zeer bekend op die route en ik zie bij de parkeerplaats San Gottardo Sud ook veel ongeduld en aggressie door mensen die via de parkeerplaats de file voorbij proberen te steken.
Ik heb het ook nog nooit zo gedaan. Al kom ik er meestal meerdere malen per jaar, ik ben er doorgaans op tijdstippen dat er niet of nauwelijks file staat. Eén keer dik een half uur vast gestaan tussen Quinto en Airolo, ironisch genoeg was mijn bestemming toen juist de Gotthardpas om de doorkomst van het peloton in de Ronde van Zwitserland te kunnen zien. :emo:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door RSK » zo 30 aug 2015, 2:18

^^ Oké, met het Utrechtse voorbeeld kan ik een stapje leuker binnen deze context. Laatst was ik onderweg naar Duiven, toen zich een zwaar ongeval voor had gedaan op de A12 tussen Oudenrijn en de Galecopperbrug. De weg was afgesloten en de vertraging bedroeg ruim een uur. Ik ben toen vanaf Harmelen over de N419 en N198 naar de A2 gereden, om via de N230 en A27 mijn weg op de A12 te vervolgen. Ben ik dan slecht bezig? De N419 en N198 zijn namelijk absoluut niet ingericht voor doorgaand verkeer. Wel scheelde het mij vermoedelijk zo'n drie kwartier - ik was door het omrijden alleen al ruim een kwartier langer zoet dan normaal, maar dat was een peulenschil vergeleken met de file.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gotthardtunnel

Bericht door duikgek89 » zo 30 aug 2015, 6:53

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coccodrillo » zo 30 aug 2015, 19:22

Maar die dosering zoals nu het geval is, is echt niet nodig, en daarmee creëren de Zwitsers zelf ook onnodige files.
There is an untold incentive, for the government, road lobby and ASTRA, to make queues bigger (or just look bigger)...as it was said on the Swiss-German television, in the last few years the ASTRA started to count the empty space between Blockabfertigung signals in the length of the queue*, or to signal in traffic announce systems even very short queues (10' or so) that until 2012 or so were not announced.

*I mean, Blockabfertigung signal with 2 km queue + 3 km without congestion + Blockabfertigung signal with 2 km queue = presented as a 7 km queue in traffic announcements even if the real queue is 4 km long
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Plaats reactie