[D] Bewegwijzering in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » za 27 jun 2015, 9:40

Dresden wordt al aangegeven op het Kreuz Schwerin (A14/24). Volgens mij is dat bijna 400 kilometer.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » za 27 jun 2015, 9:50

^^ Zolang er nog zo'n groot gat in de A14 zit lijkt Dresden me hier nog niet zo logisch. A24-A10-A111-A100-A113-A13 is sneller. Als de A14 eindelijk af is zal die route vast iets sneller zijn, ondanks dat de route via Berlijn zo'n 30 km korter is.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Snelwegenkenner » za 27 jun 2015, 13:00

Waarom hier geen Leipzig?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door boe! » za 27 jun 2015, 13:10

Omdat Dresden de eindbestemming van de A14 is en twee keer zo groot als Leipzig.

Edit: ik bedoel de agglomeratie Dresden (1 mln. inwoners). De steden zijn ongeveer even groot.
Laatst gewijzigd door boe! op za 27 jun 2015, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » za 27 jun 2015, 13:13

^^ Leipzig is iets groter dan Dresden. Misschien verwar je het met Halle of Magdeburg? Ik zou overigens hier Magdeburg verwachten, dat is toch de eerste grote stad op de route.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door boe! » za 27 jun 2015, 13:20

^^ Post aangepast.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » za 27 jun 2015, 13:54

Dresden is op zich wel logisch voor (vracht)verkeer vanaf Hamburg richting Tsjechië en zuid-Polen. Magdeburg is op zich wel een knooppunt van bovenregionaal belang, maar niet zozeer voor verkeer op de A14 vanaf het noorden. Er zal waarschijnlijk weinig (doorgaand) verkeer vanuit Hamburg via de A14 gaan en dan de A2 op gaan richting Braunschweig of Potsdam.

Maar Coen Tunnel heeft wel een punt dat de route via Berlijn sowieso korter is, ook met een voltooide A14. In dat licht zou een vermelding van Leipzig als knooppunt voor verkeer richting zuiden wellicht nog logischer zijn dan Dresden.

De Duitse regering wil wellicht liever dat doorgaand verkeer de A14 naar Dresden neemt, en niet de route via Berlijn. Maar het is maar de vraag hoe zinvol dat is, gezien het algemene gebruik van een GPS tegenwoordig.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door mhkamp » zo 26 jul 2015, 13:11

Afbeelding

Ik zou zeggen : Zoekt U maar!
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Mandelsoft » zo 26 jul 2015, 13:24

Ik zou het meerendeel van de witte meuk kunnen weggooien, of alleen het veersymbooltje gebruiken
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door RSK » zo 26 jul 2015, 13:39

Waarom vaart de boot naar Puttgarden de andere kant op?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Mandelsoft » zo 26 jul 2015, 14:08

Dat is een Geisterfahrer :mrgreen:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Timmelsjoch
dorpsstraat
Berichten: 133
Lid geworden op: za 09 mar 2013, 16:28
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Timmelsjoch » zo 30 aug 2015, 15:10

Ben ik wegenfilmpjes aan het bewerken en dan valt me dit op, op een bord bij AK Memmingen op de A7. Sinds wanneer ligt Bregenz in Zwitserland? En had er geen (A)'tje bij gemoeten?

[url=https://flic.kr/p/xHqqsW]Afbeelding
Wegenvideo's uit Europa, op mijn Youtubekanaal 'Out-of-Holland' - Abonneer om niets meer te moeten missen!
https://www.youtube.com/channel/UCPyIUn ... loQgvhTVxA
--> Vanaf nu in 1080p50 ;-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Rene » zo 30 aug 2015, 15:16

Er staat ook niet dat Bregenz in Zwitserland ligt. Een landenovaal verwijst meestal naar "alle bestemmingen voor land X".
Omdat Bregenz en de route naar Zwitserland in principe dezelfde kant op is, is het logisch ze te combineren.
Een A-ovaal zou veel weggebruikers de verkeerde kant opjagen, voor de meeste Oostenrijkse doelen moet je door richting Kempten en Füssen of over München rijden.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Robbert297 » zo 30 aug 2015, 15:16

Ik denk dat ze inderdaad een foutje gemaakt hebben, aangezien Bregenz dichtbij de Zwitserse grens ligt.
TOEVOEGING
Laat maar. Rene heeft een beter antwoord. :lol:
Слава Україні

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Ds79m » zo 30 aug 2015, 15:19

In Brussel heb je ook borden met "GENT [GB]" erop, en voorzover ik weet is Gent nog niet geannexeerd door de Britten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » zo 30 aug 2015, 15:23

Grote kans dat er bij München ook nog wel borden staan met Lindau en een CH-ovaaltje naast elkaar. Desalniettemin: als je landen-ovaaltjes op deze manier als zelfstandig doel wilt bewegwijzeren, zou ik dat nooit doen op dezelfde regel als een doel in een ander land. Naast het vliegveldsymbool was beter geweest.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » zo 30 aug 2015, 15:28

Pino schreef:Naast het vliegveldsymbool (nogal overdreven trouwens voor een vliegveld van deze omvang) was beter geweest.
Memmingen is nog redelijk belangrijk voor low-cost vluchten. Ik ken iemand die in Ingolstadt woont en regelmatig vanaf Memmingen vliegt naar Europese bestemmingen.

Timmelsjoch
dorpsstraat
Berichten: 133
Lid geworden op: za 09 mar 2013, 16:28
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Timmelsjoch » zo 30 aug 2015, 15:36

Rene schreef:Er staat ook niet dat Bregenz in Zwitserland ligt. Een landenovaal verwijst meestal naar "alle bestemmingen voor land X".
Omdat Bregenz en de route naar Zwiterseland in principe dezelfde kant op is, is het logisch ze te combineren.
Een A-ovaal zou veel weggebruikers de verkeerde kant opjagen, voor de meeste Oostenrijkse doelen moet je door richting Kempten en Füssen of over München rijden.
Oké, bedankt! Zo kan het idd ook bedoeld zijn. (Al is het vreemd dat bij de eerdere portalen, ca. 500m eerder, wel een A-symbooltje staat)
Wegenvideo's uit Europa, op mijn Youtubekanaal 'Out-of-Holland' - Abonneer om niets meer te moeten missen!
https://www.youtube.com/channel/UCPyIUn ... loQgvhTVxA
--> Vanaf nu in 1080p50 ;-)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door mhkamp » zo 30 aug 2015, 15:51

Komt op het zelfde neer, maar mijns inziens wel duidelijk:
Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 aug 2015, 16:02

Chris schreef:
Pino schreef:Naast het vliegveldsymbool (nogal overdreven trouwens voor een vliegveld van deze omvang) was beter geweest.
Memmingen is nog redelijk belangrijk voor low-cost vluchten. Ik ken iemand die in Ingolstadt woont en regelmatig vanaf Memmingen vliegt naar Europese bestemmingen.
750.000 tot 900.000 passagiers per jaar is nog een redelijk aantal. Voor Ryanair en Wizz Air is het een belangrijk vliegveld.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 sep 2015, 0:08

https://www.google.nl/maps/@51.1884559, ... 56!6m1!1e1

Bijzondere wegwijzer bij Dreieck Düsseldorf-Süd (in tegenstelling tot wat de Wegenwiki vermeldt staat het tegenwoordig als Dreieck aangegeven en niet meer als Kreuz). Ik reed vanaf de A59 de andere kant op (A46 richting Wuppertal), maar ik zag dit bord vanuit mijn ooghoek.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » zo 13 sep 2015, 8:43

^^ Het knooppunt wordt nu gereconstrueerd als het goed is: http://www.strassen.nrw.de/projekte/a46 ... -sued.html

Er wordt geen einddatum genoemd. Schijnbaar is de bewegwijzering al aangepast. Het knooppunt heeft natuurlijk nooit de functie van een 'Kreuz' gehad.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 sep 2015, 13:20

^^ Ja, die bypass aan de noordkant van het knooppunt ligt er al, zoals op Google Maps al te zien is. Als je die afrit wil nemen moet je vanaf de A46 dus eerst de afslag naar de A59 nemen en dan vanaf de verbindingsweg opnieùw uitvoegen en dan kun je de afrit nemen (of eventueel weer terug naar de hoofdrijbaan).

Je ziet de afgelopen jaren wel vaker dat knooppunten die eerst als Kreuz werden aangegeven nu toch de naam Dreieck krijgen omdat de doortrekking er waarschijnlijk niet meer van gaat komen. Denk aan het Kasseler Kreuz, dat tegenwoordig Dreieck Kassel-Süd heet, of Dreieck Dortmund-Nordwest, en wat langer geleden ook Dreieck Bottrop en het Seligenstädter Dreieck. Allemaal knooppunten die (afgezien van Kassel-Süd) echt overduidelijk waren voorbereid op een doortrekking en jarenlang de naam Kreuz hebben gedragen.

Duitsland is ook één van de weinige landen die onderscheid maakt tussen knooppunten met drie en knooppunten met meerdere takken, al zijn er ook een aantal Dreiecken die je beter Kreuz zou kunnen noemen en omgekeerd. Alleen Zwitserland (Kreuz/Verzweigung), Luxemburg (Croix/Jonction) en het Franse departement Moselle (Croix/Triangle) maken eenzelfde onderscheid in de knooppuntnaamgeving.

Vooral de regio Rhein-Ruhr ligt vol met incomplete knooppunten, soms al overduidelijk voorbereid op doortrekking, met nutteloze pijlers voor viaducten die nooit gebouwd zijn, lappen asfalt waar de hoofdrijbaan of juist de parallelbaan had moeten lopen en soms zelfs nooit gebruikte verbindingsbogen die al werden aangelegd. Sommige knooppunten die als heel klaverblad bedoeld waren en maar voor de helft zijn aangelegd zijn soms omgebouwd tot trompet omdat de doortrekking er nooit meer zal komen, of ergens heel diep in de ijskast staan en de komende decennia nog niet zal gaan gebeuren. Het is echt verbazingwekkend hoeveel knooppunten en snelwegeindes in de jaren '70 en '80 al zijn gebouwd op een doortrekking, klaarblijkelijk met het idee dat die doortrekking er binnen afzienbare tijd zou komen, en dat er nu 30-40 jaar later die plannen nog steeds niet zijn uitgevoerd. Natuurlijk heeft Nederland ook SNUP's, maar vaak niet zo overduidelijk en niet op zo'n grote schaal.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Vinny » ma 14 sep 2015, 9:37

Coen Tunnel schreef:https://www.google.nl/maps/@51.1884559, ... 56!6m1!1e1

Bijzondere wegwijzer bij Dreieck Düsseldorf-Süd (in tegenstelling tot wat de Wegenwiki vermeldt staat het tegenwoordig als Dreieck aangegeven en niet meer als Kreuz). Ik reed vanaf de A59 de andere kant op (A46 richting Wuppertal), maar ik zag dit bord vanuit mijn ooghoek.
Ik heb zulke wegwijzers vaker in Duitsland gezien, maar ze komen inderdaad niet veel voor.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Robbert297 » di 24 nov 2015, 18:48

Ik ben mij sinds kort aan het verdiepen in portaalbordsystemen van verschillende landen. Nu kwam ik ook de portaalborden van Duitsland tegen, waaronder die van Hessen.
Beide systemen hebben zo z'n voor- en nadelen. Nu is mijn vraag: welk systeem prefereren jullie? Het Duitse systeem, of toch het Hessische (?) systeem voor portaalborden? En waarom?
  • Duitse systeem (zoals we die allemaal kennen)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Bron: http://www.thuerstein.de/
  • Hessische systeem (de vreemde eend, zonder afritpijlen)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Bron: http://www.roadpics.net/
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Snelwegfreak » di 24 nov 2015, 20:37

Overduidelijk het Duitse ontwerp. Oogt veel logischer, mooier en beter/evenwichtiger ingericht.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Robbert297 » di 24 nov 2015, 20:44

En toch vind ik het Hessische systeem wel wat hebben als je kijkt naar de borden die apart van elkaar staan. Dat geeft wel enige duidelijkheid, vind ik.
Слава Україні

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » di 24 nov 2015, 20:48

Een combinatiepijl om een simpele afrit aan te duiden -zo'n ding zonder fenomenen als afvallende rijstroken of tapers- vind ik verspilling van bordruimte. Op smallere wegen staat zo'n pijl, samen met de gespiegelde pijl helemaal links op het bord, al heel snel in de weg voor de rechtdoordoelen. Dat leidt alleen maar tot raar vormgegeven borden of Engschrift, en zelfs op bredere portalen had je gegarandeerd een rustiger beeld gehad met alleen korte pijlen, zonder dat daarmee enige vorm van informatieverlies zou ontstaan.

In zoverre doet Hessen het in mijn optiek beter, door vrij principieel gebruik te maken van korte pijlen. De oplossing van een separaat paneel zonder pijl vind ik zonder meer netjes. Je oog valt instinctiever op datgene waar het om draait: bewegwijzerde doelen en wegnummers.

Het Hessische systeem met uitsluitend korte pijlen biedt echter geen oplossing voor tapers. Daarnaast vind ik de linkse uitlijning van een doel of vier (naar ik begrijp verzonnen om makkelijker kantelwalsen in te kunnen zetten) minder dan de manier waarop elders vier doorgaande doelen over een portaal zouden worden verdeeld. Kortom, doe mij maar een combinatie tussen beide. Ergens in de tussentijd trouwens ook de nogal aparte witte vlakken op Hessische borden aanpakken.
Laatst gewijzigd door Pino op di 24 nov 2015, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Snelwegfreak » di 24 nov 2015, 20:50

Mwah. In Hessen staat alles veel dichter op elkaar en is de bies wat dunner. Is gewoon een rommelig ontwerp.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » di 24 nov 2015, 20:52

^^ Die punten zou ik dan ook wel meepakken als je toch naar je mengvorm zoekt. Het ging me meer om de basis van een separaat paneel als voorwegwijzer waar de toegevoegde waarde van een combinatiepijl ten opzichte van een korte pijl absoluut nul is.

Plaats reactie