Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Wimpie25 » zo 26 jul 2015, 17:09

Pino schreef:^^ Goed goed. Hongarije wordt blauw. En dan Turkije ook lila?

Het valt niet te bewijzen dat het Turkse lettertype afgeleid is van Interstate. Het lijkt er met veel verbeelding een beetje op.
Overigens kom je op groene bewegwijzering (snelwegen) soms wel eens Interstate tegen maar daar is het zelfs nog een mix.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Robbert297 » za 29 aug 2015, 17:57

Ik heb de lettertypen ANWB Ee en DIN 1451 eens onder elkaar gelegd, en het valt me op dat ANWB Ee veel meer ruimte inneemt dan Din 1451.
En leg je beide lettertypen onder elkaar op verschillende grootte, dan zie je dat DIN 1451 groter kan zijn, maar net zoveel ruimte in kan nemen, waardoor de letters van DIN 1451 groter worden en dat dus beter leesbaar is.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Snelwegfreak » za 29 aug 2015, 18:14

Ik vind Ee toch in beide gevallen beter leesbaar.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Robbert297 » za 29 aug 2015, 18:17

Ik vind Ee juist weer wat minder leesbaar door de grote spatiëring. Die spatiëring kan wat mij betreft wel wat kleiner zijn.
Laatst gewijzigd door Robbert297 op za 29 aug 2015, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Snelwegfreak » za 29 aug 2015, 18:19

Minder leesbaar door de grotere spatiëring? Die volg ik niet.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Robbert297 » za 29 aug 2015, 18:21

Door een te grote spatiëring kun je een woord als losse letters lezen, en dat heb ik met Ee ook een klein beetje, als je begrijpt wat ik bedoel. :lol:
Het kan natuurlijk altijd erger, maar met DIN heb ik dat minder.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Snelwegfreak » za 29 aug 2015, 18:25

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt, maar ik heb dat zelf totaal niet. Trouwens, op de meeste borden is de spatiëring van Ee standaard wat kleiner dan in het standaardlettertype ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Robbert297 » za 29 aug 2015, 19:07

Snelwegfreak schreef:Trouwens, op de meeste borden is de spatiëring van Ee standaard wat kleiner dan in het standaardlettertype ;)
Dat is mij nog niet opgevallen. Ik zal er eens op letten als ik weer op de snelweg rijd.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Snelwegfreak » za 29 aug 2015, 19:17

De kans lijkt me vrij klein dat je dat met het blote oog zult zien.
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door RSK » za 29 aug 2015, 21:00

^^ Misschien was het leuk geweest om Dd ook in je vergelijking te betrekken. Ik ben wel benieuwd hoe een compleet bord met Dd er uit zou zien boven een snelweg.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Robbert297 » za 29 aug 2015, 21:09

^^ Ik heb het Dd-lettertype nog niet. Waar kan ik die vinden?
Слава Україні

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door mhkamp » za 29 aug 2015, 22:33

RSK schreef:^^ Misschien was het leuk geweest om Dd ook in je vergelijking te betrekken. Ik ben wel benieuwd hoe een compleet bord met Dd er uit zou zien boven een snelweg.
Even een vluggertje:

Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Robbert297 » za 29 aug 2015, 22:45

mhkamp heeft hem dus al! :top:
Ik had al verwacht dat Dd in het midden kwam te staan qua lengte.
Слава Україні

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door RSK » za 29 aug 2015, 22:58

Heb zelf ook even een poging gewaagd, maar heb volgens mij niet de goede DIN op mijn laptop staan. Ik heb eigenlijk wel een voorkeur voor Dd met een iets grotere letterhoogte boven Ee met reguliere lettergrootte als ik het zo bekijk. DIN is inderdaad qua leesbaarheid niet heel geweldig.

Afbeelding
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door mhkamp » za 29 aug 2015, 23:01

Ik had al een zelfde idee, maar dan met de meestgebruikte:

Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Mandelsoft » za 29 aug 2015, 23:09

Voor de liefhebbers van oude lettertypes is er hier Trafiktext 1951, dat in Zweden als norm werd gebruikt tussen 1951 en 1967 (toen Zweden rechts ging rijden):

Afbeelding

Er zijn twee varianten beschikbaar: eentje met de originele "a" en eentje met een "a" met een haakje zoals we die uit andere fonts kennen. Verder heb ik ervoor gezorgd dat dit lettertype een heel scala aan diakritische tekens aankan.

De lettertypes zijn hier te downloaden
Trafiktext 1951 Original
Trafiktext 1951 Modified

LET OP: Dit lettertype kan wat groot uitvallen!
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Pino » zo 30 aug 2015, 11:16

RSK schreef:Heb zelf ook even een poging gewaagd, maar heb volgens mij niet de goede DIN op mijn laptop staan. Ik heb eigenlijk wel een voorkeur voor Dd met een iets grotere letterhoogte boven Ee met reguliere lettergrootte als ik het zo bekijk. DIN is inderdaad qua leesbaarheid niet heel geweldig.

Afbeelding
In de praktijk worden Duitse borden met ietsje hogere letters uitgevoerd dan de Nederlandse. Dat vormt een noodzakelijke correctie om de borden goed leesbaar te houden met DIN. Maar als je DIN vervolgens zo gaat opblazen dat de tekst even breed maakt als Ee, elimineer je het voornaamste voordeel van DIN tegenover Ee. En ja, dan vind ik Ee ook mooier, maar basis blijft dat ik Ee omwille van zijn ruimtebeslag een lastig lettertype vind.

Bij Transport speelt iets soortgelijks. In het vergelijkingkje van mhkamp komt het mooi smal uit, maar voor goede bewegwijzering moet je het met een hogere letter uitvoeren waardoor het dus ook breder wordt. Iets wat de Britten trouwens maar beperkt doen (denk aan krap uitgevoerde portalen en vertakkingsborden), maar wat je op allerlei manieren ziet terugkomen in andere landen die Transport gebruiken.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Robbert297 » zo 30 aug 2015, 12:35

Heeft iemand enig idee waar ik RWS-Dd kan downloaden?
Слава Україні

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Afrit13 » zo 30 aug 2015, 13:37

Niet. Is niet vrij verkrijgbaar.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Robbert297 » zo 30 aug 2015, 13:58

Ah oké. Dan wordt het hem niet. :lol:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Vinny » ma 31 aug 2015, 19:12

Je hebt op autosnelwegen nu eenmaal een enigszinds "lomp" lettertype met een ruime spatiëring nodig, omdat door de beweging die je maakt in de auto de letters vanzelf "naar elkaar toe groeien" en kleiner lijken dan ze zijn. Ee vind ik daarom ook duidelijker leesbaar dan DIN en DD, maar ik vind het niet mooier. DIN is een veel sierlijker lettertype, maar daar gaat het niet om: het gaat er om dat de boodschap over komt :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Pino » ma 31 aug 2015, 22:19

^^ Ben het denk ik wel met je eens ben dat Ee de ultiem leesbare letter is voor op de borden die je met hogere snelheid nadert. Maar dat maakt het niet automatisch de logische keuze, want je winst aan leesbaarheid gaat zo weer verloren aan afbrekingen of voor een van de doelen terug moeten naar condensed/Engschrift wanneer een doel niet op één regel past. Je moet toch een balans zoeken tussen ultieme leesbaarheid en prettig ruimtebeslag.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Robbert297 » di 01 sep 2015, 18:47

^^ En dan wint DIN 1451 het m.i. toch echt van Ee.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Vinny » di 01 sep 2015, 20:03

Pino schreef:^^ Ben het denk ik wel met je eens ben dat Ee de ultiem leesbare letter is voor op de borden die je met hogere snelheid nadert. Maar dat maakt het niet automatisch de logische keuze, want je winst aan leesbaarheid gaat zo weer verloren aan afbrekingen of voor een van de doelen terug moeten naar condensed/Engschrift wanneer een doel niet op één regel past. Je moet toch een balans zoeken tussen ultieme leesbaarheid en prettig ruimtebeslag.
In Old-School was de ruimte er op de wegwijzers er eigenlijk altijd wel. Soms werd 's-Hertogenbosch wel in ingedikte vorm op de wegwijzers gezet, maar storend heb ik het nooit gevonden. Nu moet ik zeggen dat Rijkswaterstaat met het Dd lettertype eigenlijk wel een goede zet gedaan heeft. Het is veel beter dan de Engschriftvarianten van SNV en DIN welke bij onze buurlanden gebruikt worden, en toch hoef je vaak niet te moeilijke afbrekingen toe te passen.

De situatie in Zwitserland vind ik overigens meer schrijnend: Het tamelijk lompe en door veel mensen lelijk gevonden SNV is vervangen door het iets sierlijker ogende Frutinger, maar omdat de borden ook kleiner en propperiger zijn geworden vind ik de bewegwijzering er eigenlijk altijd op achteruit gaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Coen Tunnel » di 01 sep 2015, 21:11

^^ De nieuwe borden ogen wat frisser. Maar de oude borden met SNV zijn zoveel duidelijker...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Pino » di 01 sep 2015, 21:16

^^ Probleem van SNV is het ruimtebeslag. Je moest te snel terug naar Engschrift. Frutiger geeft meer balans, maar onder de streep een vooruitgang bij lange doelen en een achteruitgang bij korte.

Overigens volledig eens met Vinny dat de druk op Ee vooral is ontstaan door het invoeren van borden waar veel ruimte wordt ingenomen door lange pijlen - een probleem dat met Oldschool nooit bestond.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Rene » di 01 sep 2015, 22:50

Pino schreef:Overigens volledig eens met Vinny dat de druk op Ee vooral is ontstaan door het invoeren van borden waar veel ruimte wordt ingenomen door lange pijlen
Dat hoeft meestal geen probleem te zijn, als men het bord goed ontwerpt. Probleem is echter dat in veel gevallen de pijlen recht boven rijstrookmidden worden geplaatst, terwijl dat op veel locaties best anders kan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Pino » wo 02 sep 2015, 7:26

^^ Het grootste probleem zijn de vorkborden, die ik in Nederland simpelweg stom uitgelijnd vind. Op portaalborden kun je wat meer spelen in breedte en hoogte. Maar goed, die ontwerpdiscussie is iets voor elders. Hier volstaat dat alle trucs die je kunt gebruiken om wat meer ruimte te hebben voor doelen op vorkborden en portalen met lange pijlen driedubbel en dwars nodig zullen zijn als je lettertype Ee is.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Rene » wo 02 sep 2015, 12:53

Daarom vind ik Dd op een vorkbord ook een prima alternatief voor die doelen waar Ee echt te breed is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Pino » wo 02 sep 2015, 15:09

René schreef:Daarom vind ik Dd op een vorkbord ook een prima alternatief voor die doelen waar Ee echt te breed is.
Ik zou nog steeds beginnen met het weghalen van wat stommigheden in het basisontwerp, waardoor je vaker Ee zult kunnen blijven gebruiken. Maar als we dat aspect laten zetten, ben ik het zeker met je eens. Dd is een goed bruikbaar lettertype, met een ruimtebeslag dat zich redelijk laat vergelijken met dat van DIN Mittelschrift. Daarbij is het trouwens wel grappig om te zien dat Dd een smallere letter heeft en een grotere spatiëring tussen de letters dan DIN. Dus twee verschillende oplossingsrichtingen voor hetzelfde probleem.

Puur esthetisch heb ik een voorkeur voor DIN boven Dd. Heb verder geen idee over prestatie in leesbaarheidstests. Beide ruim voldoende, zou ik aannemen ...

Plaats reactie