[E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Kaaiman » wo 02 sep 2015, 7:53

Ik las laatst dat de A54 ook onderdeel van de E420 zou zijn, maar die wordt dus niet als zodanig aangegeven. Nu weet ik echter niet hoe accuraat die bron is...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 sep 2015, 8:34

De E420 staat her en der wel aangegeven, bijvoorbeeld bij knooppunten:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Vinny » wo 02 sep 2015, 21:01

Kaaiman schreef:Ik las laatst dat de A54 ook onderdeel van de E420 zou zijn, maar die wordt dus niet als zodanig aangegeven. Nu weet ik echter niet hoe accuraat die bron is...
Enige jaren geleden heeft het Waals gewest wat stickers besteld en daar zien we in bovenstaande fotoreeks het gevolg van ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Lambo19 » wo 02 sep 2015, 21:10

^^
Ze hadden dan weleens het bord een grondige beurt kunnen geven. :geenlach:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door vynkce » ma 28 sep 2015, 14:46

Ik heb vorige week de N5/E420 gereden tussen Yves-Gomezée en de Franse grens. Momenteel wordt er gewerkt tussen Jamagne en Neuville (Philippeville). De N5 wordt hier vernieuwd en opgewaardeerd over de gehele breedte. Rijstroken worden verbreed, pechstroken worden toegevoegd en allemaal uitgevoerd in doorlopend gewapend beton. In totaal gaat het om ongeveer 4km voor een bedrag van net geen 9 miljoen euro. De betonwerken zijn ondertussen zo goed als afgerond. Enkel de middenberm, vangrails en signalisatie moeten nog worden aangebracht.
Ook noordelijker vinden er gelijkaardige werken plaats, maar die heb ik niet gezien.
Deze werken komen verder niks te vroeg. De oude delen van de N5 zien er echt erbarmelijk uit...

De bouw van de ringweg rondom Couvin dan. De kunstwerken van de eerste fase lijken ondertussen afgerond en ook de tracébouw zelf lijkt al vergevorderd. Van een wegdek was wel nog geen sprake. De werken zullen hier dus nog wel enkele maanden duren. Voor de tweede fase is men momenteel bezig met het uitgraven van het traject. Een goed zicht heb je vanop de N920.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door vynkce » vr 30 okt 2015, 10:53

De Waalse regering heeft gisteren een beslissing genomen over het gedeelte van de E420 net ten zuiden van Charleroi.Tussen Laneffe en Bultia krijgt de N5/E420 een nieuw tracé met 2x2 rijstroken. Ten noorden van Bultia splitst de nieuwe weg zich dan op in twee nieuwe wegen. Een die aansluit op de A503 en een die aansluit op de R3. Beide takken krijgen slechts 2x1 rijstrook. Hoe het ontwerp van deze wegen er exact uit zal zien is nog niet bekend. Ook is het mij niet duidelijk in hoeverre het verkeer ongelijkvloers zal worden afgewikkeld. Op het nieuwe gedeelte met 2x2 rijstroken verwacht men dagelijks tussen de 30000 en 40000 voertuigen. Beide takken die aansluiten op de wegen bij Charleroi zullen vermoedelijk een 20000 voertuigen per dag trekken.

Men verwacht dat de nieuwe infrastructuur klaar kan zijn in 2022.

Afbeelding

http://www.lavenir.net/cnt/dmf20151029_00727260

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 okt 2015, 10:56

^^ Dan zit er dus een bottleneck van een paar kilometer met maar 1 rijstrook per richting tussen de A503 en het 2x2-gedeelte van de E420. :geenlach:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Kaaiman » vr 30 okt 2015, 11:56

Twee takken lijkt me een behoorlijke onnodigheid, eerlijk gezegd. Het knooppunt met de R3/A503 ligt er al. Of is men bang dat verkeer vanuit Brussel de A54 en R9 neemt, in plaats van de R3?

Met 20.000 mvt/dag is enkelbaans meteen behoorlijk druk en onveilig. Enfin, we zullen het ontwerp en verdure discussie moeten afwachten. Alvast jammer dat het geen gewone autosnelweg wordt, terwijl de aansluitende Franse A304 dat wel zal worden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Alfa » vr 30 okt 2015, 11:59

Het lijkt wel een politiek compromis waar het resultaat een beetje vis noch vlees is.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Tommy » vr 30 okt 2015, 12:06

^^
Inderdaad. Een gemiste kans om het 'te goei' te doen...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Km357 » vr 30 okt 2015, 12:23

Alfa schreef:Het lijkt wel een politiek compromis waar het resultaat een beetje vis noch vlees is.
Je zou bijna zeggen, zo typisch Belgisch /s :roll:

Eerlijk gezegd gaat Frankrijk dit ook niet zo heel leuk vinden, de vraag waarom zij wel een autosnelweg van 2x2 dienen aan te leggen zullen ze zich nu ook wel stellen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Alfa » vr 30 okt 2015, 12:32

^^Nu ja, het grootste deel zal wel 2x2 rijvakken hebben. Alleen op het meest kritieke en drukke deel zal er maar 1 rijstrook zijn. Je kan nu al voorspellen dat dit een flessenhals wordt. Temeer het grootste gedeelte van het verkeer op de N5 wel degelijk naar Charleroi moet. De tak naar de A503 zal dus veel drukker zijn dan de tak naar de R3. Volgens die post van vynkce verwachten ze nu al 20.000 voertuigen op die tak. Dat lijkt me heel veel voor een 2x1-weg.

Mocht ik de Waalse Regering zijn zou ik enkel de tak naar de A503 aanleggen en voorzien van 2 rijstroken. Dat lijkt me zelfs goedkoper dan twee takken te realiseren, zelfs al is er telkens maar 1 rijstrook voorzien.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door RSK » vr 30 okt 2015, 12:51

Waarom gaat dat tracé eigenlijk zo geforceerd westelijk langs Somzée? Ik krijg er een beetje het A4-Steenbergen-gevoel bij als ik dat tracé zo zie. :nahzeg:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door vynkce » vr 30 okt 2015, 13:12

Meer uitleg staat er op de website van de minister:
http://diantonio.wallonie.be/axe-bruxel ... leroi-et-d

Hieronder ook in de spoiler:
SPOILER: TOON

AXE BRUXELLES-REIMS SORTIE SUD DE CHARLEROI : INSCRIPTION DE L’AVANT-PROJET DE TRACÉ DE LA E420-N5 AU SUD DE CHARLEROI ET DU PÉRIMÈTRE DE RÉSERVATION ASSOCIÉ
Publié le 30/10/2015
Ce jeudi 29 octobre 2015, le Gouvernement wallon a décidé de réviser le plan de secteur en vue d’inscrire un périmètre de réservation et un projet de tracé de la E420-N5 au sud de Charleroi.

Le périmètre et le projet de tracé proposés par le Gouvernement vont maintenant être soumis à une étude d’incidences environnementales. Cette première étape obligatoire sera effectuée par un bureau d’études indépendant sous le contrôle de l’Administration. Les conclusions de cette étude permettront au Gouvernement wallon de réévaluer et d’adapter le projet de tracé, avant le lancement de la consultation populaire et la sollicitation des avis requis.

Pour définir ce projet de tracé, le Gouvernement wallon s’est basé sur une nouvelle stratégie abandonnant la vision d’une autoroute et de ses contraintes au profit de Voies Rapides Urbaines.

Le Gouvernement wallon a également orienté sa méthodologie pour faire de la N5 un véritable boulevard urbain.

Enfin, dans la définition du tracé, le Gouvernement wallon a veillé à ce que la mobilité de l’actuelle N5 puisse être maintenue pendant la durée des travaux.



Solution de mobilité proposée

Sur base de ces nouvelles données et de l’ensemble des études menées jusqu’à aujourd’hui, le Gouvernement wallon propose la solution de mobilité suivante en vue d’un trafic fluide et équilibré.

Pour le Ministre de la Mobilité Carlo DI ANTONIO, « il a la particularité de serpenter entre les zones d’habitat afin d’éviter une déchirure du paysage et des villages concernés ».


Solution de mobilité proposée :

- une nouvelle liaison régionale, offrant 2 voies de circulation par sens, entre le Sud de Somzée (Walcourt) et le Bultia (Gerpinnes);
- un échangeur distribuant les flux et comprenant :
une voie par sens en relation avec le R3 côté EST, pour garantir la continuité de l’axe européen,
une voie par sens en relation avec l’A503 côté OUEST, pour irriguer l’agglomération de Charleroi,
- un contournement de Somzée en 2 voies de circulation par sens ;
- un contournement du Bultia en 2 voies de circulation par sens;
- la N5 réaménagée en boulevard urbain entre Somzée et Charleroi.


Afin de limiter au maximum les impacts sonores et visuels de ce tracé, un soin particulier sera apporté à son intégration au paysage, notamment via un tracé semi-enterré et intégré.

Ce tracé permet de répondre à la nécessité d’une liaison efficace au sud de Charleroi qui constitue actuellement un véritable goulot d’étranglement vers la Ville, Bruxelles, Mons et Namur et d’inscrire la Wallonie dans le Réseau transeuropéen des transports (RTE-T).

L’objectif poursuivi est donc de désengorger durablement la N5 de Somzée à Couillet et son réseau parallèle afin de redonner une qualité de vie aux riverains et de garantir le développement économique du sud de Charleroi, d’autant plus que cette région ne peut être raccordée à la voie d’eau et que le réseau ferroviaire existant est et restera faible aux échelles régionale et suprarégionale.

Le nouveau devenir de la N5 en boulevard urbain va modifier considérablement le cadre de vie actuel et redonner un nouveau souffle à cet axe actuellement saturé au bénéfice de l’humain, du commerce local et de la mobilité douce. La verdurisation y occupera également une place centrale. Une nouvelle dynamique urbaine pourra naître le long des quartiers parcourus par cet axe.



HISTORIQUE

En Wallonie, la période de 2000 à 2014 a été marquée par l’achèvement de plusieurs importants chantiers s’inscrivant dans le Réseau transeuropéen des transports (RTE) comme l’A8 reliant Bruxelles au Hainaut occidental, de la liaison E25-E40 ou encore de la réhabilitation en profondeur des autoroutes E411 et E25.

L’E420 constitue un axe particulièrement important de ce Réseau transeuropéen des transports (RTE) en termes d’infrastructure de grand gabarit sur l’axe central nord-sud.

Au nord, cet axe comprend plusieurs liaisons autoroutières qui mettent en communication des métropoles comme Rotterdam, Amsterdam, Bruxelles et Charleroi. Au sud, des infrastructures du même type unissent Charleville-Mézières à Reims et Paris, Troyes à Dijon, à Lyon et à Marseille.

Cet axe étant en construction du coté français, il est devenu indispensable d’en finaliser le chaînon manquant.

Aujourd’hui, l’autoroute A34, côté français, et le contournement de Couvin, côté belge, sont en voie de finalisation. L’absence de liaison efficace au sud de Charleroi, principalement entre Laneffe et le Grand ring de Charleroi (R3) constitue un véritable goulot d’étranglement.

Cette liaison est à l’étude depuis plus de 30 ans sans avoir pu aboutir à ce jour. Dès la fin des années 80, il était question de construire une nouvelle autoroute à partir de Walcourt. D’année en année, l’urbanisation s’est densifiée rendant impossible sa réalisation telle que prévue initialement.

En 2001, le Gouvernement wallon a décidé de mettre en révision les plans secteur de Charleroi et de Philippeville-Couvin en vue de l’inscription d’un projet de tracé d’une voie rapide à grand gabarit au sud de Charleroi sur le tronçon entre Charleroi et Somzée (E420). La décision du Gouvernement wallon portait alors sur l’inscription aux plans de secteur concernés de trois projets de tracés : un tracé « ouest », un tracé « central » et un tracé « est » et de leurs périmètres respectifs de réservation.

Les conclusions des études menées ont démontré que le choix d'un tracé "ouest" ou "est" entraîne de facto une absence de solution pour la partie de l'agglomération non desservie et ne résout pas les problèmes de circulation aux échelles régionale et locale.

Dans la déclaration de politique régionale 2009-2014, le Gouvernement wallon a mis l’accent sur de nouvelles priorités pour ce dossier en prévoyant « de mener à bien le projet de la sortie sud de Charleroi, au travers d’une liaison entre le rond-point « Ma campagne » et la sortie de la Blanche borne sur le R3 (deux fois une bande) et d’un complément d’étude d’incidences sur une trémie (deux fois une bande) sous le Bultia. Le trafic local et vers le centre de l’agglomération sera amélioré par la création d’une nouvelle ligne de tram en site propre entre Nalinnes Bultia et Charleroi ».

L’étude réalisée en 2013 pour concrétiser ce projet a abouti à la conclusion que la capacité de l’axe N5 entre Somzée et le R3, principalement au niveau de la trémie sous le Bultia, ne permettrait pas, en l’état, d’écouler des flux correspondant aux capacités dégagées au sud. De plus, la réalisation de la trémie aurait eu de graves conséquences économiques.



CONCLUSION

Par la décision de ce jour, le Gouvernement wallon entend faire aboutir ce dossier vieux de plus de 30 ans.

Cette solution crédible et concertée parvient enfin à réunir les positions de chacun. Le Ministre Carlo DI ANTONIO salue l’engagement et la collaboration des différents partenaires dans ce projet.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Lambo19 » vr 30 okt 2015, 19:34

vynkce schreef:.Tussen Laneffe en Bultia krijgt de N5/E420 een nieuw tracé met 2x2 rijstroken.
Ik mag hopen ongelijkvloers?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Vinny » za 31 okt 2015, 13:25

Kaaiman schreef:Twee takken lijkt me een behoorlijke onnodigheid, eerlijk gezegd. Het knooppunt met de R3/A503 ligt er al. Of is men bang dat verkeer vanuit Brussel de A54 en R9 neemt, in plaats van de R3?

Met 20.000 mvt/dag is enkelbaans meteen behoorlijk druk en onveilig. Enfin, we zullen het ontwerp en verdure discussie moeten afwachten. Alvast jammer dat het geen gewone autosnelweg wordt, terwijl de aansluitende Franse A304 dat wel zal worden.
Ik vermoed dat dat het probleem is ja. Wat dat betreft kan je beter de oostelijke tak 2x2 aanleggen. Waarschijnlijk is uit het verkeersmodel gekomen dat dan de meeste automobilisten dan op de oude N 5 blijven rijden. Daarom kan ik me de gekozen oplossing wel voorstellen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 nov 2015, 12:35

Zoveel doorgaand verkeer zal daar toch niet zijn? Dat het een beetje drukker wordt op de R9 lijkt me nou niet het grootste probleem. Die weg heeft 40.000 mvt/dag op 3 tot 4 rijstroken... Er zijn weinig grote steden in de Benelux waar het op de wegen rustiger is dan in de regio Charleroi.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Vinny » zo 01 nov 2015, 21:53

Als het nog wat wordt met Charleroi, dan gaat het verkeer natuurlijk ook wel toenemen. Maar goed, ik vind de R 9 geen geschikte weg voor (doorgaand) vrachtverkeer. Daar zitten te veel rare onveilige weefvakken en gekke dingen in. Ik heb nog even zitten filosoferen, en wat mij betreft wordt de E 420 als 2x2 weg doorgetrokken tot de R 3 oost en komt er een omleidingsweg van de N 5 die aantakt op de bestaande A 503, en dat kan dan een 1x1 weg worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 nov 2015, 22:06

Vinny schreef:Als het nog wat wordt met Charleroi, dan gaat het verkeer natuurlijk ook wel toenemen.
Het is de afgelopen decennia niks geworden met Charleroi en niks wijst er op dat dat op korte of middellange termijn gaat veranderen. Op dit moment rijden er 40.000 mvt/dag op 3 rijstroken - het duurt nog wel even voor die weg aan z'n maximum zit. Er is meer dan voldoende ruimte voor groei. Met 20.000 mvt/dag op de N5 zal het verder met de hoeveelheid doorgaand verkeer ook wel meevallen.
Maar goed, ik vind de R 9 geen geschikte weg voor (doorgaand) vrachtverkeer. Daar zitten te veel rare onveilige weefvakken en gekke dingen in.
Vertel mij dan maar eens waar die 'vele' rare onveilige weefvakken en gekke dingen zitten. Ik heb zelf paar keer op de R9 gereden en ik vind dat wel meevallen. De weg is breed en overzichtelijk en er zijn genoeg wegen waar het veel erger is. Kijk maar eens in de regio Parijs, of rond drukke knooppunten. Dan valt de R9 erg mee. Het enige waar je over kan klagen is dat de splitsing R9/A54 in de Tunnel d'Hiernaux is. Maar (deels) ondergrondse knooppunten, dat kom je ook rond Parijs, rond Oslo, rond Madrid en in Zwitserland tegen. Het is geen unicum, en het is hier slechts een simpele splitsing.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Tommy » ma 02 nov 2015, 14:06

^^
Beetje kort door de bocht om Charleroi te vergelijken met grootsteden als Parijs en dergelijke meer. In deze steden zijn er soms weinig alternatieven dan krappe stadstunnels. Charleroi heeft nog een tweede ring (R3) die ook alles behalve op zijn limiet zit. Voor de leefbaarheid van de stad alleen al moet de R9 voor doorgaand verkeer geweerd worden. Ik heb zelf ook al verschillende malen op de R9 gereden en desondanks ze inderdaad goed meevalt, kan ik me wel voorstellen dat vrachtverkeer het lastigkan krijgen bij deze oprit (E420 >> R9). Om zelf in te voegen moet een vrachtwagen 2 rijstroken schuiven op een relatief korte afstand. Daarna volgt een korte bocht met een nieuwe oprit en een links uitrit...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 nov 2015, 14:54

Tommy schreef:^^
Beetje kort door de bocht om Charleroi te vergelijken met grootsteden als Parijs en dergelijke meer. In deze steden zijn er soms weinig alternatieven dan krappe stadstunnels.
In Charleroi zijn de tunnels nou niet echt krap, maar ze zijn er wel. Ik legde alleen maar een link met soortgelijke situaties. Ik noemde ook Zwitserland, waar Verzweigung Lopper een knooppunt is dat vrijwel geheel ondergronds is. Dat is niet in een stedelijk gebied.
Charleroi heeft nog een tweede ring (R3) die ook alles behalve op zijn limiet zit. Voor de leefbaarheid van de stad alleen al moet de R9 voor doorgaand verkeer geweerd worden.
Als beide wegen bij lange na niet op hun limiet zitten, wat maken dan die paar voertuigen doorgaand verkeer uit voor de leefbaarheid? Dat zullen hooguit enkele duizenden (misschien 5000?) voertuigen per dag zijn.
Ik heb zelf ook al verschillende malen op de R9 gereden en desondanks ze inderdaad goed meevalt, kan ik me wel voorstellen dat vrachtverkeer het lastigkan krijgen bij deze oprit (E420 >> R9). Om zelf in te voegen moet een vrachtwagen 2 rijstroken schuiven op een relatief korte afstand. Daarna volgt een korte bocht met een nieuwe oprit en een links uitrit...
Wellicht dat her en der wat kleine aanpassingen gemaakt kunnen worden in de weginrichting. Er zullen ongetwijfeld beter kunnen. Dat is echter geen reden om doorgaand verkeer, en zeker niet doorgaand autoverkeer, te weren van de R9. Indien het gewenst is zou je doorgaand vrachtverkeer natuurlijk wel kunnen verplichten de R3 te nemen. Maar wat mij betreft wordt de route A54-R9-A503 gewoon als E420 genummerd. Voor dat kleine beetje doorgaand autoverkeer is er geen enkele reden om een omweg over de R3 te nemen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Alfa » ma 02 nov 2015, 17:04

Doorgaand verkeer op de R9 is wel het minste van Charleroi's zorgen. Zelfs langsheen de R9 vind je zware industrie.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Willem » ma 02 nov 2015, 18:36

Het centrum van Charleroi is nogal klein. Daardoor loopt de R9, ondanks de beperkte lengte, toch nog langs zaken zoals zware industrie. Die zijn in de Pas Noire tot vlakbij het centrum te vinden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Vinny » ma 02 nov 2015, 18:39

CoenTunnel schreef:Maar wat mij betreft wordt de route A54-R9-A503 gewoon als E420 genummerd. Voor dat kleine beetje doorgaand autoverkeer is er geen enkele reden om een omweg over de R3 te nemen.
De R 3 is maar een kleine omweg en veel beter in staat om grotere verkeersstromen te verwerken, de weg is veiliger en loopt buiten de bebouwde kom. Wat mij betreft is het sturen van doorgaand verkeer Rotterdam-Marseille op lange termijn over de R 9 een falikante mislukking. Doorgaand verkeer stuur je toch ook niet via de Maastunnel... :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Ds79m » ma 02 nov 2015, 19:23

^^ Wel door de Fourvièretunnel. Het probleem ontgaat me eerlijk gezegd. Doorgaand verkeer kan immers altijd nog afslaan naar de R3.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 nov 2015, 20:34

Vinny schreef:De R 3 is maar een kleine omweg en veel beter in staat om grotere verkeersstromen te verwerken,
Welke grote verkeersstromen?
de weg is veiliger en loopt buiten de bebouwde kom. Wat mij betreft is het sturen van doorgaand verkeer Rotterdam-Marseille op lange termijn over de R 9 een falikante mislukking. Doorgaand verkeer stuur je toch ook niet via de Maastunnel... :facepalm:
Een vergelijking van niks. De R9 is volledig autosnelweg bubeko. Je hoeft niet over het OWN van Charleroi, waar je voor de Maastunnel wel over het OWN van Rotterdam moet. Doorgaand verkeer over de R3 leiden betekent dat verkeer door klaverlusjes sturen bij Heppignies en Thiméon. Daarnaast zal elk navigatiesysteem de route via de R9 en A503 gewoon aangeven omdat dat sneller is. Kortom, ik zie geen enkele logische reden om het doorgaande autoverkeer niet over de R9 te leiden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Vinny » ma 02 nov 2015, 23:10

Het doel van het Waals gewest is een transportas creeëren tussen Rotterdam en Marseille. Die hoort gewoon niet via de R 9 te lopen, maar buiten de stad om te lopen. De R 3 is gewoon een prima snelweg die daarvoor is toegerust. Als je nu zorgt dat de E 420 niet aansluit op de A 503, maar gewoon op de R 3 dan bereik je al vanzelf dat navigatiesystemen en de gewone weggebruiker de route over de R 3 verkiezen. Beter, comfortabeler en fijner voor de mensen die in Charleroi zelf wonen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 nov 2015, 23:55

Vinny schreef:Het doel van het Waals gewest is een transportas creeëren tussen Rotterdam en Marseille.
Klinkt allemaal leuk en aardig, wat lijntjes op de kaart tekenen om een weg belangrijk te laten lijken, maar uiteindelijk zie ik dit nog niet zo 1-2-3 een heel drukke verbinding worden. Misschien als het volledig snelweg is, dan zit je tenslotte wel zonder tol in Reims. Maar vooralsnog is er niks dat er op wijst dat Charleroi straks grote hoeveelheden doorgaand verkeer kan verwachten. Dat je niet meer vrachtverkeer dan noodzakelijk over de R9 wil hebben is tot daar aan toe. Maar voor autoverkeer is de R9 niet problematisch, en heeft de weg nog meer dan voldoende restcapaciteit.
Vinny schreef:Als je nu zorgt dat de E 420 niet aansluit op de A 503, maar gewoon op de R 3 dan bereik je al vanzelf dat navigatiesystemen en de gewone weggebruiker de route over de R 3 verkiezen. Beter, comfortabeler en fijner voor de mensen die in Charleroi zelf wonen.
Dan heb je nog steeds dat doorgaand verkeer bij KP Thiméon danwel KP Heppignies door een klaverlus moet, terwijl je vanaf de R9/A503, zelfs als de E420 wat oostelijker op de R3 aansluit, je bij KP Marcinelle een mooie turbineboog hebt liggen. Als de E420 in het verlengde van de A503 wordt aangelegd is het natuurlijk al helemaal het meest logisch om gewoon over de R9 te rijden.

Dat beetje doorgaand verkeer dat er bij zal komen over de R9 zal het voor de inwoners van Charleroi niet nog troostelozer maken. Het is nu een route die langs zware industrie gaat en over het station heen. Wie afslaat naar de N5 richting Reims kan direct na de afslag vanaf het spoorviaduct nog een blik op het horrorhuis van Marc Dutroux werpen. Even verderop ligt Le Bois du Cazier, de kolenmijn waar in 1956 de mijnramp van Marcinelle plaatsvond die aan 262 kompels het leven kostte. Kortom, het is daar niet de meest vrolijke omgeving, en veel erger kan het met een snelweg ook niet worden. Misschien dat een doorgaande snelweg juist een positieve impuls kan geven en weer wat meer bedrijvigheid naar de regio Charleroi trekt. Er zijn in ieder geval genoeg mensen die zo aan de slag zouden kunnen want nergens in de Benelux is de werkloosheid hoger dan in Charleroi.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Vinny » di 03 nov 2015, 17:48

Een snelweg dwars door de stad is natuurlijk hét recept om een omgeving die al troosteloos is nog troostelozer te laten zijn. Doorgaand verkeer gewoon om de stad heen sturen dus, en binnen de stad wat leuke stedelijke ontwikkeling toepassen, waardoor je een gezonde geest in een gezond lichaam krijgt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Kaaiman » di 03 nov 2015, 18:14

Als Charleroi zou worden bestuurd door Nijmeegse, Amsterdamse en/of Utrechtse politici, dan zou die R9 al lang half zijn gesloopt (west) en afgewaardeerd tot 'stadsboulevard' (oost), uiteraard met gelijkvloerse VRI-kruisingen en rotondes met voorrang van rechts. :hamertjetik:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie