[R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Lambo19 » wo 02 sep 2015, 18:03

Jump schreef: De RSS zal daar niet meer geplaatst zijn, omdat ze toch de plannen hadden om de ring te verbreden/vernieuwen. Ik vermoed dat ze daarom geen dubbele kosten wouden doen.
De R1 is nu toch al geruime tijd voorzien van RSS, dan vind ik het vreemd dat een drukke verkeersas als de R0, daar nog steeds niet met uitgerust is. De plannen voor de verbreding van de R0, dateren inmiddels ook al van meer dan tien jaar geleden, en zullen nog geruime tijd aanslepen. Het is al dramatisch gesteld met de filedruk op ons wegennet. Maar het is überhaupt nog schrijnender, dat de oplossing daarvoor steeds wordt aan de kant geschoven door bepaalde politici.

Als het zo verder gaat, hebben we over 20 jaar niet alleen de hoogste filedruk, maar hebben we ook nog een onderontwikkeld wegennet. :sadley:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Vinny » wo 02 sep 2015, 20:37

Chris schreef:Een miljard klinkt misschien verschrikkelijk veel geld,
Ik heb het in ieder geval niet in een verborgen kelder liggen ;)

Maar los daarvan verwacht ik sowieso niet veel: als je kijkt hoe het Oosterweeldossier zich aansleept in België. Ik heb een beetje het idee dat ze gewoon 15 jaar achter lopen op de maatschappelijke ontwikkeling t.o.v. Nederland. Ze zijn in de jaren '70 veel langer doorgegaan met megalomane projecten en ze verkeren nu in het Nimbyisme dat in Nederland in de jaren '90 tot stilstand heeft gebracht.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Alfa » wo 02 sep 2015, 20:52

Laat ons wel niet vergeten dat de Brusselse Ring effectief zal worden uitgebreid. Dan wel geen 10 rijstroken maar toch minstens 2 keer 4. De Ring stropt nu vooral op de plaatsen waar er maar 3 rijstroken zijn.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Lambo19 » wo 02 sep 2015, 21:35

Vinny schreef:
Chris schreef:
Maar los daarvan verwacht ik sowieso niet veel: als je kijkt hoe het Oosterweeldossier zich aansleept in België. Ik heb een beetje het idee dat ze gewoon 15 jaar achter lopen op de maatschappelijke ontwikkeling t.o.v. Nederland. Ze zijn in de jaren '70 veel langer doorgegaan met megalomane projecten en ze verkeren nu in het Nimbyisme dat in Nederland in de jaren '90 tot stilstand heeft gebracht.
Het snelwegennet was in België ook al vrij snel voltooid in zijn definitieve vorm. Waardoor in de jaren '80 het wegennet in Vlaanderen zo goed als geheel afgewerkt. In de toekomst zal de nadruk vooral liggen op het verbreden en optimaliseren van het wegennet vermoed ik.Buiten Oosterweel, zijn er eigenlijk amper concrete plannen voor toekomstige wegenprojecten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Pino » wo 02 sep 2015, 22:05

Lambo19 schreef:Het snelwegennet was in België ook al vrij snel voltooid in zijn definitieve vorm.
Als je kijkt naar het huidige net van interstedelijke assen kun je natuurlijk zeggen dat dat er al vrij vroeg in een definitieve vorm lag. Maar daarom sluit je wel voor het gemak de ogen voor de niet aangelegde assen, waarvoor wel plannen hebben bestaan die in zijn geheel zijn afgevoerd. Dan denk ik vooral aan de afgevoerde verbindingen door de Vlaamse Ardennen en aan de noordwest-kant van Brussel, maar ook de plannen voor noord-zuidroutes in gridvorm (al even snel afgevoerd als ze in beeld kwamen, op de Limburgse Noord-Zuid na) hadden de definitieve vorm van het Belgische snelwegennet toch heel anders kunnen maken. Dan was ook die datum in de jaren '80 niet gehaald.

Het zegt vermoedelijk wel iets over de Belgische ontwikkelingen dan dat soort verbindingen in de jaren '70 in hun geheel zijn gesneuveld en dat de wel aangelegde verbindingen al zeer tijdig compleet waren. België onderscheidt zich ergens wel van Nederland en Duitsland door het al heel lang (vrijwel) ontbreken van missing links. Snelwegen zijn veel meer in één keer aangelegd en gefinancierd. Daarna ging men wel eens kijken naar de volgende verbinding. Niet te vergelijken met Nederland en Duitsland en hun hap-snap na jaren praten weer eens ergens acht kilometer bijbouwen. Het Intercommunale financieringsmodel zal daarbij geholpen hebben. Maar of België daardoor nu onder de streep beter af is dan buurlanden?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Vinny » do 03 sep 2015, 20:09

België heeft bij aanleg het wegennet nogal oversized ontworpen volgens mij. Helaas is het achterhaald door de realiteit. Als je puur kijkt naar het aantal kilometers autosnelweg per inwoner dan is België vergelijkbaar met Nederland en de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Lambo19 » do 03 sep 2015, 21:27

Vinny schreef:België heeft bij aanleg het wegennet nogal oversized ontworpen volgens mij.
Dat kan je inderdaad wel stellen, als de plannen van destijds ziet. Alle stedelijke corridors aangelegd in de jaren '60 en '70 waren meestal al standaard voorzien van 2x3 rijstroken. Men verwachtte toen immers nog een explosieve toename van het wegverkeer. Het was dan ook lange tijd geen probleem om het verkeer tijdens de spitsuren te slikken. Het was pas vanaf de jaren '90, dat files structureel voorkwamen en problematisch werden.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door vynkce » wo 21 okt 2015, 13:12

Men verwacht dat het voorontwerp voor de herinrichting van de Brusselse ring rond de jaarwisseling zal zijn afgewerkt. Volgend jaar wordt dan ondermeer het onteigeningstraject aangevangen.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Lambo19 » wo 21 okt 2015, 15:16

^^
Hopelijk kan de aanvang van de werken dan spoedig volgen. Het mag wel wat beginnen opschieten met dit project.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door vynkce » ma 21 dec 2015, 10:34

AWV investeert de komende jaren de volgende bedragen:

- 2 miljoen raamcontract studieondersteuning (2016)
- 0,3 miljoen MER-studie (2016)
- 0,375 miljoen communicatieondersteuning (2016)

- 3 miljoen raamcontract studieondersteuning (2017)
- 1 miljoen onteigeningen (2017)
- 0,375 miljoen communicatieondersteuning (2017)

- 4,4 miljoen raamcontract studieondersteuning (2018)
- 1 miljoen onteigeningen (2018)
- 0,375 miljoen communicatieondersteuning (2018)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Km357 » ma 21 dec 2015, 11:35

^^ 3 jaar geld spenderen zonder een schop in de grond te steken?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door vynkce » ma 21 dec 2015, 11:41

De uitvoering van de PPS-projecten is niet opgenomen in de begroting van AWV. Los daarvan zullen de werken waarschijnlijk toch niet starten voor 2018 en is een voortraject mét investeringen altijd noodzakelijk.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door RSK » ma 21 dec 2015, 12:08

Een miljoen bij elkaar voor de communicatie? Ik geloof dat ik in de verkeerde branche werk zoek...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Lambo19 » ma 21 dec 2015, 17:52

vynkce schreef:De uitvoering van de PPS-projecten is niet opgenomen in de begroting van AWV. Los daarvan zullen de werken waarschijnlijk toch niet starten voor 2018 en is een voortraject mét investeringen altijd noodzakelijk.
Jammer dat de nagestreefde data niet gehaald zullen worden. In feite zouden de werken dan volgend jaar al starten in de zone Zaventem. Hopelijk kunnen de werkzaamheden in 2019 effectief van start gaan.

Peter2
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 07 okt 2011, 22:11
Locatie: Vlaanderen

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Peter2 » wo 10 feb 2016, 14:05

Niet echt iets nieuws, maar Minister Weyts vermelde nog even hoe het momenteel zit met dit dossier in een interview. Ze zijn nog steeds bezig met het voorontwerp

http://newsmonkey.be/article/63318
Ik ben nu bezig met het voorontwerp voor de noordelijke ring rond Brussel. Van de aansluiting van de E40 in Groot-Bijgaarden tot in Woluwe willen we het doorgaande verkeer volledig scheiden van het lokale verkeer. We willen een gigantische investering doen voor vlotter verkeer en een betere doorstroming. Dat gaat over een miljard euro. Ik hoop dat het protest beperkt zal blijven, maar het wordt een titanenwerk. Dat ontslaat ons niet van de plicht om te blijven proberen. Ik hoop dat we er tegen 2018-2019 effectief aan kunnen beginnen."

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Lambo19 » do 11 feb 2016, 12:50

^^
Zeer bemoedigend bericht van Weyts. :roll:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door vynkce » do 24 mar 2016, 12:48

^^ Ondertussen bevestigd dat de werken pas in 2019 van start kunnen gaan.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Lambo19 » zo 27 mar 2016, 19:02

^^
Hopelijk kunnen ze dan ook effectief starten en moeten we niet aanhoren dat de werken nog enkele jaren zijn uitgesteld.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door vynkce » ma 28 mar 2016, 11:26

Alle info en detailontwerpen:
http://www.werkenaandering.be/

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Snelwegfreak » ma 28 mar 2016, 11:48

Twintig kilometer lange ontvlechting... Dan word ik direct heel sceptisch. Het is te vroeg om het plan direct af te schieten zonder echte ontwerpen te hebben gezien, maar over het algemeen hebben ontvlechtingen meer nadelen dan voordelen. Ik zou veel liever een alternatieve snelweg om de grote steden heen zien. Niet dat alles en iedereen over de R0 moet.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door keokiracer » ma 28 mar 2016, 11:54

Slechts 4 rijstroken per richting op het viaduct van Vilvoorde heb ik zo ook mijn vraagtekens bij.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Ds79m » ma 28 mar 2016, 12:21

^^ Stel je voor dat je in Amsterdam de Zeeburgertunnel afsluit en het aantal inwoners 1,5x zo veel maakt. Dan heb je direct een idee over waarom dat veel te weinig is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Snelwegfreak » ma 28 mar 2016, 12:40

Bij Vilvoorde lijkt het 2+2 rijstroken zonder vluchtstrook te worden. Dat wordt een drama. Als het nou 4+4 was, per richting... Dit wordt dus te weinig rijstroken, geen flexibiliteit en meer ruimtegebruik. Tel uit je winst.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Lambo19 » ma 28 mar 2016, 18:25

keokiracer schreef:Slechts 4 rijstroken per richting op het viaduct van Vilvoorde heb ik zo ook mijn vraagtekens bij.
Het zal sowieso een hele verbetering zijn dat de flessenhals tussen Strombeek-Bever en Groot-Bijgaarden zal verdwijnen. Dat is zowat de grootste flessenhals op het noordelijk deel van de Ring. Positief is dat op die manier de doorstroming fors zal verbeteren en er minder gevaarlijke weefbewegingen ontstaan. Het viaduct van Vilvoorde wordt dus zoals reeds bekend verbreed naar 2x4 rijstroken waarvan de extra rijstrook uitgevoerd zal worden als weefstrook. De pechstrook zal dus verdwijnen en plaats ruimen voor een extra rijstrook.

Nog een interessante toelichting:
Agentschap Wegen en Verkeer schreef: Na de herinrichting beschikt het lokale verkeer op het viaduct over één rijstrook. Uit verkeerssimulaties blijkt die ene rijstrook volstaat, omdat veel auto’s de Ring verlaten in Machelen (E19) of Strombeek-Bever (A12). Er is geen gevaar voor een flessenhalseffect. Het onderzoek bevestigt dat een extra viaduct (of eventueel een tunnel onder het bestaande viaduct) overbodig zijn. Het huidige viaduct volstaat, als de pechstrook wordt omgevormd.
Ook het knooppunt met de A12 zal trouwens aangepast worden waardoor de huidige paperclip zal omgevormd worden tot een turbineknooppunt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Alfa » ma 28 mar 2016, 18:43

keokiracer schreef:Slechts 4 rijstroken per richting op het viaduct van Vilvoorde heb ik zo ook mijn vraagtekens bij.
Meer kan niet. Anders zou je het hele viaduct moeten vernieuwen wat het project dan veel te duur maakt. 4 rijstroken zal dus het maximum zijn.
Snelwegfreak schreef:Bij Vilvoorde lijkt het 2+2 rijstroken zonder vluchtstrook te worden. Dat wordt een drama. Als het nou 4+4 was, per richting... Dit wordt dus te weinig rijstroken, geen flexibiliteit en meer ruimtegebruik. Tel uit je winst.
Het wordt 4+4.

Zie ook het filmpje:
Link
Op de meeste plaatsen wordt het zelfs 2+3+3+2. Dat is positief. Want oorspronkelijk zou het eerder 2x4 worden.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 28 mar 2016, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Snelwegfreak » ma 28 mar 2016, 18:49

Vier rijstroken in één richting, ja. 2 voor de HRB en 2 voor de PRB.

Overigens ook een positieve noot: de knooppunten zijn gelukkig niet alleen op de parallelrijbaan aangesloten en er lijken uitwisselingspunten op het traject te zitten. Dat is gunstig.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Lambo19 » ma 28 mar 2016, 18:58

Snelwegfreak schreef:Vier rijstroken in één richting, ja. 2 voor de HRB en 2 voor de PRB.
Neen, de huidige 3 rijstroken blijven behouden voor het doorgaande verkeer, de vierde rijstrook wordt als weefstrook uitgevoerd zonder fysieke scheiding.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Chris » ma 28 mar 2016, 19:00

Volgens mij wil of kan men niet inzien dat een solide oplossing gewoon veel geld kost. Men probeert in de marges van het budget een verbetering van de R0 uit te voeren, wat natuurlijk niet voldoende is. Op het viaduct rijden volgens de recentste gegevens 175.000 voertuigen per dag, waaronder een significant aandeel vrachtverkeer. Dan geeft 2x4 wel wat lucht, maar niet structureel en voor de lange termijn.

Op een gegeven moment zal het Viaduct van Vilvoorde vervangen moeten worden omdat het einde van de levensduur nadert. Met nog een extra rijstrook neemt de belasting verder toe en dus de levensduur eerder af dan toe. En het viaduct is dermate groot dat je niet pas 3 jaar van te voren erachter wilt komen dat een vervanging urgent is, zoals ze nu in Duitsland hebben.

Grote problemen kosten gewoon ook veel geld om op te lossen. Ik ben bang dat de Belgische politiek niet gewend is om investeringen van een paar honderd miljoen euro per project te doen. De aanleg van de A11 bij Brugge is zo ongeveer het eerste grote nieuwbouw/verbredingsproject in Vlaanderen van de afgelopen 20 jaar. Vergelijk dat met Nederland, waar bijna elk jaar wel een project van meer dan € 500 miljoen gestart wordt.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Snelwegfreak » ma 28 mar 2016, 19:03

Dan heb ik dat verkeerd gezien op de plaatjes. Dan nog zouden zowel het doorgaande verkeer als lokale verkeer minstens vier rijstroken moeten hebben. Juist doordat je fysiek gescheiden rijbanen hebt is de nodige capaciteit en restruimte bij incidenten van levensbelang. Ook bij latere uitbreidingen, welke lastiger zijn doordat je ontvlechting al zoveel ruimte inneemt. Volgens mij was men beter af met een zachte ontvlechting op één rijbaan met zes rijstroken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Jump » ma 28 mar 2016, 19:17

Hajo Beeckman zijn cynisme komt ook lekker bovendrijven sinds die niet voor voor het Verkeerscentrum werkt:
ok dan, bouwen v.a. 2019 maar eerst nog een jaartje of 11 procederen, en in 2030 schop in de grond voor afgeslankte variant ;-)

Plaats reactie