Mooiste snelwegen van Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Willem » do 03 sep 2015, 19:24

Zo bijzonder is die A79 niet. Je ziet vanaf die weg vrij weinig van het Limburgse landschap.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door sven_engelen » vr 04 sep 2015, 8:55

Robbert297 schreef:^^ Niet eens het stuk van de A79 tussen Broekhem en Rothem als mooiste?
Jij als Limburger zou dat stuk moeten kennen. :lol:
Nee man, Ik vind de A73 bij Venlo het mooist :lol:
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 sep 2015, 9:03

sven_engelen schreef:Mijn mooiste:
A2: Utrecht-Holendrecht
A12: Den Haag - Utrecht
A50: Apeldoorn - Zwolle
A4: Schiphol
A10: De hele ring
A73: Roermond - Maasbracht. (helemaal kaal tot het vonderen. Ik mag het wel ;) )
Mijn lelijkste:
A67: Eindhoven - Venlo
A2: Eindhoven - Maasbracht
A16: Breda - Moerdijkbrug
A73: Venlo - Nijmegen (het is een saaie weg... Schijnbaar omdat ik hem vaker heb gehad)

Mensen gaan het niet met me eens zijn :PP:
A73 Venlo-Nijmegen kom ik regelmatig en ik vind dat best een aardig stuk weg.

Van de A50 vind ik het deel tussen Arnhem en Apeldoorn (eigenlijk vanaf de brug bij Heteren tot Apeldoorn) mooier dan het deel van Apeldoorn naar Zwolle. Daar is eigenlijk alleen het deel langs Heerde echt mooi.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door SnarfFlevoland » vr 04 sep 2015, 9:54

^^
Hmm... ik vind de A73 altijd erg lang duren. Alleen al het stukje van Nijmegen tot de A77 duurt en duurt. De weg is tot Venlo geen moment afwisselend. Lelijk vind ik niet het juiste woord, maar het is wel vrij saai door de eentonigheid, evenals de A50 van Apeldoorn naar Zwolle en A1 van Deventer naar Almelo.

Bij mij staat in Nederland de A348 altijd nog hoog en droog op nummer 1. Kort maar krachtig. Mooi landschap, nette uitzichten, kronkelige weg... Top!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door duikgek89 » vr 04 sep 2015, 13:02

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door nederland24 » vr 04 sep 2015, 13:50

De A1 tussen Deventer en Hengelo is best afwisselend. Af en toe bossen met een paar heuvelruggen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door SnarfFlevoland » vr 04 sep 2015, 15:19

^^
Mwah... zal ook wel komen dat ik die weg vroeger als kind zo vaak gezien heb dat ik die als bestuurder niks meer aan vind. Maar daarvan afgezien: Veel spannende natuur kom je er niet tegen. Die "heuvelruggen" stellen nu maar echt weinig voor rond Markelo. Daar is de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn toch een stukje heuvelachtiger.
duikgek89 schreef:Moet je meer gas geven, controle is daar zeer zeldzaam.
En uitgerekend als ik daar kom staan ze dan te flitsen...
Oh, wacht... aan Nederlandse boetes kan je als Duitse automobilist makkelijk onderuit komen. :twisted:

Overigens was het op de A73 dat ik ooit een politiebusje een lichtsein heb gegeven toen die zich ineens van achter een vrachtwagen voor mij er voorgegooid had. Ik moest vol in de remmen (van 130 naar 90), gewoon aso rijgedrag. Politiewagen of niet. Heb daar trouwens überhaupt geen reactie op gekregen. Waarschijnlijk een slapende politieagent achter het stuur...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door harry » vr 04 sep 2015, 16:10

SnarfFlevoland schreef:Bij mij staat in Nederland de A348 altijd nog hoog en droog op nummer 1. Kort maar krachtig. Mooi landschap, nette uitzichten, kronkelige weg... Top!
Lelijke wegwijzers... :(
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door SnarfFlevoland » vr 04 sep 2015, 17:25

^^
Die zijn inderdaad niet fraai, maar dat vind ik persoonlijk nu niet bepaald een serieus kritiekpunt voor de mooiste snelweg van Nederland.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 sep 2015, 17:38

SnarfFlevoland schreef:evenals de A50 van Apeldoorn naar Zwolle
Als de heide (zoals nu) in bloei staat is dit deel bij Heerde toch wel erg mooi.
SnarfFlevoland schreef:^^
Mwah... zal ook wel komen dat ik die weg vroeger als kind zo vaak gezien heb dat ik die als bestuurder niks meer aan vind. Maar daarvan afgezien: Veel spannende natuur kom je er niet tegen. Die "heuvelruggen" stellen nu maar echt weinig voor rond Markelo. Daar is de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn toch een stukje heuvelachtiger.
De meeste snelwegen hebben wel iets. De A1 van Deventer naar Almelo is niet heel speciaal, maar het deel rond Markelo en Rijssen is wel wat interessanter.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door duikgek89 » vr 04 sep 2015, 18:22

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door nederland24 » za 05 sep 2015, 10:26

Overigens zijn de provinciale wegen vaak veel interessanter dan de snelwegen. ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door SnarfFlevoland » za 05 sep 2015, 15:47

^^
Mee eens! Dat geldt niet alleen voor Nederland, maar eigenlijk overal. Snelwegen kunnen zeker zeer fraai zijn, maar voor de echte mooiste routes moet je op het OWN zijn. Je krijgt dan ook veel meer van de omgeving mee.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Albaufstieg » za 05 sep 2015, 17:12

sven_engelen schreef:Mijn mooiste:
A12: Den Haag - Utrecht
A50: Apeldoorn - Zwolle
A10: De hele ring
Uiteraard verschillen smaken, maar ik zou het wel leuk vinden als je nog wat motivatie bij je keuzes opschrijft. Je vindt deze snelwegen immers niet voor niets mooi.

De A12 vind ik door Den Haag heen (de Utrechtsebaan) wel imponerend, zeker met de overkluizingen en verdiepte ligging dwars door de stad heen. Het knp. Prins-Clausplein is eveneens indrukwekkend, als volledig sterknooppunt met alle bijhorende fly-overs. Het gedeelte van het Clausplein tot Gouda via Zoetermeer vind ik maar weinig indrukwekkend of mooi. Het knp. Gouwe en het Gouwe-aquaduct vind ik dan wel weer wat hebben. Zeker als straks de nieuwe parallelstructuur en brug over de Gouwe ligt hier een mooi stukje infra. Van Gouda tot Woerden is natuurlijk een mooie weg met 2x4 rijstroken, en bijzonder is het al helemaal door het dijklichaam en de brede scheiding tussen Re en Li. Het segment van Woerden tot knp. Oudenrijn is natuurlijk ook wel mooi, zeker met de nog aanwezige lijnverlichting, wat altijd wel wat heeft.

De A50 van Apeldoorn tot Zwolle vind ik zelf ook een smakelijk stuk snelweg, en zou ook op mijn lijstje van mooiste snelwegen pronken.

Voor de A10 valt ook wel wat te zeggen. De Coentunnel met de wisselbanen en het knp. Coenplein is natuurlijk een bijzonder mooi stukje infra. Verder zuidelijk op de Ring-west ben ik er qua schoonheid niet kapot van, met als absoluut dieptepunt het segment langs de welbekende Max Havelaar Flats. Eigenlijk triest dat die flats er nog altijd staan, met al die vuile lucht die zich aan de onderkant van de onderste appartementen ophoopt. Dat zo dicht op een snelweg wonen in Nederland nog bestaat is dan wel weer bijzonder. De flats zelf vind ik bijzonder lelijk, dus dat komt het wegbeeld daar niet ten goede. De overkluizing die daarna volgt is dan wel weer gaaf, zeker vanuit de gedachte dat het gebouwd is om Bos en Lommer weer meer bij de stadsgedeeltes binnen de Ring te betrekken. Of dat gelukt is, is een tweede.. En of het mooi is? Als je het mij vraagt niet.
De A10-zuid vind ik zelf wel mooi, zo met het trein- en metrospoor tussen de rijbanen in. Verder oostelijk zie ik weinig bijzonders meer.

Ik ga nog eens nadenken over mijn eigen lijst. Helaas heb ik nog niet alle snelwegen in Nederland bereden, al scheelt het niet zo veel. Over de A348 die Frans benoemt kan ik bijvoorbeeld helaas niet oordelen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Willem » za 05 sep 2015, 20:46

De A16 bij de Brienenoordbrug vind ik mooi vanwege het uitzicht op Rotterdam.

Verder vind ik de A28 ook wel een mooie weg door afwisselende landschappen, maar het deel ten noorden van Hoogeveen ken ik niet zo goed.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Wesso » za 05 sep 2015, 21:39

^^ Ten noorden van Hoogeveen liggen de rijbanen wat verder uit elkaar en is de omgeving parkwayachtig.

De A50 tussen KP Grijsoord en de Rijnbrug heeft ook wel wat. De weg loopt lichtjes naar beneden in een insnijding en de bochten zorgen voor wat afwisseling.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Coen Tunnel » za 05 sep 2015, 22:27

Wesso schreef:^^ Ten noorden van Hoogeveen liggen de rijbanen wat verder uit elkaar en is de omgeving parkwayachtig.
Dat is inderdaad een mooi stukje weg. Verder noordelijk is het deel tussen Glimmen en Haren best mooi: https://www.google.nl/maps/@53.1420323, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door keokiracer » zo 06 sep 2015, 13:00

De A15/N15 door het Rotterdams Havengebied is by far mijn favoriete snelweg van NL :)
Minst mooie? Ben geen van van de A27 Hooipolder-Gorinchem. Saaie polders en altijd stampvol met verkeer. Die 2 bruggen maken het ook niet echt goed wat dat betreft.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door GuteFahrt » wo 09 sep 2015, 11:39

Nu dat deze draad niet al te lang geleden nieuw leven is ingeblazen wil ik er ook nog wel wat over zeggen; mijn top van mooiste (stukken) snelwegen is als volgt:

- A50 Zwolle - Arnhem - Eindhoven, meer specifiek KP Beekbergen - KP Waterberg (laatstgenoemde tevens mooiste knooppunt van Nederland). Noordelijker is het landschap m.n. rond Heerde fraai.
- A12 Arnhem - Duitse grens, voor mij het ultieme vakantiegevoel in deze richting. De andere kant op kan het uitzicht vanaf de IJsselbrug mij altijd wel bekoren.
- A5 Amsterdam Westrandweg. Mooie vergezichten over het industriële havengebied en de kantoorflats waar je tussendoor slalomt.
- A6/A7 Sneek - Joure - Lemmer. Uitzicht over de Langweerder Wielen verveelt nooit, idem dito voor het Tjeukemeer.
- A16 van Brienenoordbrug en omstreken. Ook iets met uitzicht en hoogte.

Op N-wegen ook nog twee hotspots, te weten de Eilandbrug en de Haak om Leeuwarden. Laatstgenoemde traject moet je gewoon op 100 rijden en genieten van de weidsheid rondom onze hoofdstad. Met wat geluk zoeven de Spurts over je heen, knooppunt Werpsterhoek is vooral leuk komende vanaf Drachten/Heerenveen ri. Harlingen, dan heb je ook een mooi overzicht en vanaf de andere kant kun je bij de afdaling Marssum alle markante gebouwen van de complete Leeuwarder skyline ontdekken.

Als ik moet denken aan een snelweg waar ik weinig aan vind dan denk ik als eerste aan de A7 Den Oever - Purmerend, gevolgd door de A6 in Flevoland. Of de A7 oostelijk van Groningen. Dan is het gewoon gas geven tot aan de grens en dan wordt het toch ietsje leuker i.m.o.
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op wo 09 sep 2015, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 09 sep 2015, 12:56

GuteFahrt schreef:- A12 Arnhem - Duitse grens, voor mij het ultieme vakantiegevoel in deze richting.
Daar krijg ik eerder het "naar huis rijden" gevoel van, na een poosje in Nederland te zijn geweest. De andere kant op is inderdaad het stukje over de IJssel fraai.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Wesso » wo 09 sep 2015, 18:17

Anderhalf jaar geleden ben ik het viaduct Goudsestraatweg (A12, aansluiting Reeuwijk) opgegaan voor wat foto's. Hoewel de bomen kaal of zelfs gekapt waren, is aardig te zien dat er aan landschapsverfraaiing is gedaan. Ik zie de populierenhagen inmiddels als een markant geheel voor dit deel van de A12.

Richting Gouda:
Afbeelding

Richting Utrecht:
Afbeelding

Blik op Reeuwijk-Dorp:
Afbeelding

Streetview geeft een mooi beeld

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Vinny » wo 09 sep 2015, 20:09

Ik vind snelwegen met brede middenbermen altijd wel wat hebben. Je voelt je op één of andere manier toch meer verbonden met het landschap en 's nachts is het bijkomend voordeel dat je niet of minder last heb van koplampen van tegemoetkomend verkeer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Kaaiman » wo 09 sep 2015, 20:12

^^ De A28 Hoogeveen - Beilen heeft erg mooie parkwegachtige stukken. Een genot om te rijden inderdaad! 8-)
Hetzelfde geldt voor de A28 over de Veluwe op sommige stukken, maar die stukken zijn toch wat minder afwisselend voor mijn gevoel.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Wouter N14 » wo 09 sep 2015, 20:22

^^ A6 heeft ook dergelijke stukken tussen Emmeloord en Lemmer. Best fraai inderdaad.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Willem » wo 09 sep 2015, 21:08

Vinny schreef:Ik vind snelwegen met brede middenbermen altijd wel wat hebben. Je voelt je op één of andere manier toch meer verbonden met het landschap en 's nachts is het bijkomend voordeel dat je niet of minder last heb van koplampen van tegemoetkomend verkeer.
De enige uitzondering daarop is de A2 net buiten Maastricht, met die huizen in de middenberm.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door harry » do 10 sep 2015, 0:55

^^ Waar is dat een uitzondering op?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door sven_engelen » do 10 sep 2015, 6:57

^^ Omdat er bijna geen begroeiing staat op dat ieniemini stukje dat er huizen in de middenberm staan?
Svenlo

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door Techum » do 10 sep 2015, 9:57

Ik vind lange rijen met hoge bomen langs de snelweg sowieso wel een succes. Ook zonder brede middenberm met bomen.
De A2 heeft ook zulke stukken tussen Utrecht en Eindhoven. Vaak zijn het saaie wegen, maar de bomen maken het toch imposant.

Bij (korte) doorsnijdingen van stukken naaldbos, vind ik het mooi als langs de rand berken staan. De witte stammen steken dan mooi af bij de groene bosrand. Ook dit is iets dat een saaie weg toch wat fraais te geven. Op de A73 tussen Nijmegen en Venlo komt dit veel voor.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door nickdh » ma 05 sep 2016, 21:16

Mijn top 5

A10 - de Zuidas
A15 - met uitzicht op de talloze fabrieken (het laatste stukje net voor de Maasvlakte)
A12 - als je Den Haag binnenrijdt
A1 - het stukje met de 6 stroken
A27 - laatste stuk door de Flevopolder met al de windmolens

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Mooiste snelwegen van Nederland

Bericht door nederland24 » ma 05 sep 2016, 22:08

Een aantal maand geleden heb ik een keer de hele A6 bereden en het is best een fraaie snelweg. Je rijdt praktisch door een leeg landschap dat grotendeels vlak is en toch heb je genoeg afwisseling. Zoals het stuk langs het IJsselmeer met al die windmolens of het uitzicht vanaf de Ketelbrug op Urk, maar ook dat de snelweg dwars door het Tjeukemeer heen. In Nederland vinden we dat allemaal niet zo bijzonder, maar elders in de wereld zie je dit soort dingen veel minder vaak.

Plaats reactie