Fietspaden

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

tetris
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: za 18 apr 2015, 18:49

Fietspaden

Bericht door tetris » wo 16 sep 2015, 14:59

Ik had gezien dat er nog geen topic over fietspaden was, in ieder geval heb ik die niet gezien.

Hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit, aanleg en aanwezigheid van fietspaden in Europa?
Zelf heb ik ervaring met fietsen in Nederland natuurlijk, Duitsland en Portugal (Azoren.)

Als je over de grens met Duitsland bent merk je meteen al het verschil met de fietspaden in Nederland: buiten de bebouwde kom heb je één fietspad parallel aan de weg, waar alle richtingen fietsers gebruik van maken, soms gescheiden door een berm. Op dat fietspad staan geen lijnen die aanwijzen op welke kant je moet fietsen. Ook zijn de fietspaden van slechte kwaliteit, veel scheuren, hobbels en gaten in het asfalt.

Dit stuk, tussen Elten en Emmerich, minder dan 500 meter van de grens met Nederland is het gevaarlijkste punt wat ik ken voor fietsers.
Ik heb het met een lijn duidelijker gemaakt:
(Ik vertel vanuit het perspectief van een fietser die vanaf het begin van de lijn komt)

Je fietst eerst op de linkerkant van de weg (net als tegenliggende fietsers) op een brede fietsstrook langs een 80-km weg. Dan moet je de tunnel onderdoor, waarvoor je eerst moet oversteken (dit staat ook aangegeven). Maar je kan meestal nauwelijks oversteken, want er komen auto's aan van de andere kant van de tunnel die je dan ook niet ziet.

Afbeelding

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken over de slechte kwaliteit van fietspaden in Duitsland. Op de Azoren bestaan fietspaden bijna niet; niet zo heel raar, daar weinig mensen de fiets nemen vanwege het heuvelachtige landschap.

Ik ben wel benieuwd hoe het zit met de kwaliteit en aanwezigheid van fietspaden in andere (Europese) landen. Zelf heb ik gehoord dat Denemarken ook een veilig fietsland is. Mocht iets niet duidelijk zijn, meld het dan even ;)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Fietspaden

Bericht door RSK » wo 16 sep 2015, 15:09

In toeristische gebieden in Frankrijk en Spanje heb ik wel al fietspaden zien verschijnen, je merkt alleen aan alles dat het een nog wat onwennig verschijnsel is. Zo had je op Gran Canaria erg rare op- en afritten, in Frankrijk heb je dan weer een lange rechtdoorgaande route waar men zig-zag-hekken in plaatst om de kruising met verlaten landweggetjes veiliger te maken (beetje doorschieten in veiligheid). Een concreet voorbeeld van een lang fietspad wat me te binnen schiet is het fietspad wat over flinke delen van de oude spoorlijn tussen Annecy en Ugine is aangelegd. In principe leent zo'n verlaten spoortracé zich uitmuntend voor een fietspad: weinig abrupte hellingen, alles zeer vloeiend.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fietspaden

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 sep 2015, 16:00

Ook in Nederland en België wordt er gebruikt gemaakt van oude spoortracés voor fietspaden. Zo ligt tussen Assen en Anderen een fietspad, grotendeels over de voormalige spoorlijn richting Gasselte. Ook in Gieten ligt op hetzelfde voormalige spoortracé een fietspad.

Van Tilburg loopt tot Weelde-Station een fietspad over het tracé van het Bels Lijntje via Baarle. En op de Belgische N62 bij Lengeler-Bahnhof kruis je ook een fietspad dat over een oud spoortracé loopt. Zeker in heuvelachtig gebied lenen spoortracés zich prima voor fietspaden. En nog een mooi voorbeeld: de Giro d'Italia startte dit jaar met een tijdrit over een fietspad dat loopt over de oude spoorlijn langs Sanremo - de lijn is daar opnieuw aangelegd en loopt nu in een tunnel iets verder in het binnenland.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Fietspaden

Bericht door HylkeAnne » wo 16 sep 2015, 16:57

Dat stuk tussen Elten en Emmerich heb ik nooit als onveilig ervaren, ik fietste daar als tiener.

tetris
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: za 18 apr 2015, 18:49

Re: Fietspaden

Bericht door tetris » wo 16 sep 2015, 17:17

HylkeAnne schreef:Dat stuk tussen Elten en Emmerich heb ik nooit als onveilig ervaren, ik fietste daar als tiener.
Vet! Is het ondertussen veranderd? Want nu moet je vanaf de kant van Elten links rijden, waardoor je het verkeer vanuit Emmerich niet aan ziet komen rijden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietspaden

Bericht door Palance » wo 16 sep 2015, 18:29

Er ligt in Slovenie ook een mooi fietspad tussen Jesenice en de Italiaanse grens, in het dal van de Sava, ook dat ligt op het trace van een oude spoorlijn.

In Kroatie zie je langzamerhand ook steeds meer vrijliggende fietspaden verschijnen, met name in de steden, als is de afwerking niet altijd zo netjes. Zelfs in Sarajevo is men begonnen met aanleg van vrijliggende fietspaden (alhoewel soms gedeeld met voetgangers)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Fietspaden

Bericht door Wouter N14 » wo 16 sep 2015, 18:33

Ik heb vorig najaar in Duitsland gefietst. Opvallend was dat er wel fietspaden waren, maar die hielden op bij (drukke) kruispunten. Moest je dus zelf je weg banen over voorsorteerstroken en dan maar op goed geluk linksaf het kruisingsvlak over... In Barcelona heb ik hilarische fietspaden gezien die welhaast onmogelijk waren om te gebruiken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietspaden

Bericht door Palance » wo 16 sep 2015, 18:45

Ik heb vorig jaar in Parijs gefietst. Ook een uitdaging :)

Alhoewel het gros van de fietstocht in het Bois du Boulogne was, toch wel stukken rustiger dan echt in de binnenstad.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

tetris
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: za 18 apr 2015, 18:49

Re: Fietspaden

Bericht door tetris » wo 16 sep 2015, 19:27

Palance schreef:Er ligt in Slovenie ook een mooi fietspad tussen Jesenice en de Italiaanse grens, in het dal van de Sava, ook dat ligt op het trace van een oude spoorlijn.

In Kroatie zie je langzamerhand ook steeds meer vrijliggende fietspaden verschijnen, met name in de steden, als is de afwerking niet altijd zo netjes. Zelfs in Sarajevo is men begonnen met aanleg van vrijliggende fietspaden (alhoewel soms gedeeld met voetgangers)
Afbeelding

Is dat deze? Deze is ook in Slovenië. Ziet er mooi uit zeg!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Fietspaden

Bericht door Vinny » wo 16 sep 2015, 21:06

Veel Europese wegbeheerders moeten nog een beetje wennen aan fietspaden. Je kunt in elk land wel vreemde situaties tegenkomen. Overigens ook in Nederland storen me wel eens dingen als het niet duidelijk aangeven van éénrichingsfietspaden, het "plotseling" ophouden van fietspaden of jarenlang een tijdelijke situatie met een onnodige oversteek in een drukke weg laten liggen.
HylkeAnne schreef:Dat stuk tussen Elten en Emmerich heb ik nooit als onveilig ervaren, ik fietste daar als tiener.
Ik vind dit eerlijk gezegd niet zo overtuigend: tieners zien vaak het gevaar niet zo. Daarom zijn ze ook gevaarlijker in het verkeer dan oudere verkeersdeelnemers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Fietspaden

Bericht door verfmeer95 » wo 16 sep 2015, 21:37

Ik heb deze zomer in Berlijn, Salzburg en Straatsburg gefietst, was alle drie goed te doen.

In Berlijn had men alleen de neiging om de rustigere straten (die dus ideaal zijn om over heen te fietsen) met grote kinderkoppen te bestraten. Dat fietst zo slecht dat iedereen daardoor op de stoep gaat fietsen, zelfs op autovrije straten (zoals hier). Verder was het wennen dat er daar van je verwacht wordt om op de busbaan te fietsen als er geen fietspad is, daar hebben we een Berlijnse chauffeur flink boos mee gemaakt. Maar buiten dat is het over het algemeen goed te doen, alles is wat krapper dan dat je in Nederland gewend bent, maar daar wen je snel aan.

Van Salzburg hebben we enkel de binnenstad gezien, maar daar was alles redelijk op orde. Fietsen in voetgangersgebieden is toegestaan, wat flink scheelt. Fietsers moeten daar oversteken met de voetgangerslichten, maar langs de Salzach was dat niet nodig. Daar ligt namelijk op beide oevers een volledig ongelijkvloers fietspad langs, wat er voor zorgt dat je redelijk snel door de stad kan schieten. De verschillende heuvels in de stad zorgen wel voor drukke choke points waar je goed op moet letten, maar verder viel het niet tegen (behalve het heuvelop fietsen, dat kan je als Nederlander niet).

In Straatsburg viel vooral de roodlichtdiscipline op, die was er namelijk niet. Fietsers gaan daar als er geen auto's meer komen, rood of niet. Fietspaden waren er slechter aangegeven dan in Salzburg of Berlijn, en wisselden soms plots naar de andere kant van de rijbaan, waardoor je je fietspad opeens kwijt was. Daardoor zagen we bijv. dit pareltje te laat. De bewegwijzering was daar wel de beste van de drie, als je weet waar je heen moet kan je niet verdwalen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Fietspaden

Bericht door waldo79 » wo 16 sep 2015, 22:19

Wat is een "choke point" ?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Fietspaden

Bericht door verfmeer95 » wo 16 sep 2015, 22:46

^^ Sorry, kon er geen Nederlands woord voor vinden, maar het zijn smalle plekken waar al het verkeer door moet. Zoals tunnels, bergpassen, bruggen. Voorbeeld: Je ziet dat direct na deze tunnel er een fietspad bij komt, maar in de tunnel is het gewoon te smal. Bovendien is deze 250 jaar oude tunnel niet geschikt voor het 21e eeuwse verkeer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Fietspaden

Bericht door waldo79 » do 17 sep 2015, 10:45

Een flessenhals misschien?

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Fietspaden

Bericht door Egbert » do 17 sep 2015, 12:05

De fietsinfra in Duitsland is echt om te huilen ja. Ook de gecombineerde voet/fietspaden in de bebouwde kom zijn erg gevaarlijk. Die liggen dan op de stoep, vaak vrij dicht tegen huizen aan en soms maar een halve meter breed. Ik kom op plekken waar als er iemand zonder te kijken de voordeur uit komt je samen op de grond ligt. Ook zijn zijstraten op die manier erg onoverzichtelijk. Je hebt als fietser nauwelijks een hoek om de zijstraat in te kijken en de gemiddelde duitser verwacht geen fietser op het fiets/voetpad, dus die gaan al standaard de doorgang blokkeren. En dan ook nog eens altijd een stoepovergang. Verlaagd, dat dan weer wel, maar nooit vlak en meestal van het soort dat je even goed moet kijken waar je de stoep weer opgaat om je velgen een beetje te sparen.
Fietspaden buiten de bebouwde kom zijn van een niveau van Nederland 20 jaar geleden. Soms worden ze wel nieuw geasfalteerd, maar bijna altijd zijn ze niet meer dan een meter breed en is het asfalt kapot. Ook oversteken bij kruisingen is altijd maar afwachten hoe het geregeld is. Dan kom je een constructie tegen dat je rechts van de weg rijdt, dan voor de kruising de weg waar je langs rijdt moet kruisen, dan aan de andere kant de kruising over en dan weer terug kruisen. Dan wel met lichten geregeld, maar als je bij een beetje Bundesstrasse komt heeft de Bundesstrasse weer een conflictvrije rechtsaf zonder verkeerslichten.
Of ergens een keer meegemaakt dat het fietspad gewoon van links van de weg naar rechts van de weg ging. Reden onbekend en er stond dan wel een verkeerslicht, maar leuk is anders.
Ik begrijp waarom in Duitsland zoveel de fietshelm gedragen wordt. Als ik er ben dan rij ik ook veel meer met een instelling van "hij ziet mij niet, hij gaat mij omver rijden". Ik rij daar gewoon niet relaxed.

België is ook niet veel beter, zelfs niet in "Limburg Fietsland". Uiteraard kennen we allemaal de 4-baansexpresswegen met een fietsstrookje erlangs. Ik kan je zeggen dat dat soms heel interessant fietsen is. En die betonplaten uit het jaar kruik hebben dan ook voegen waar je U tegen zegt.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Fietspaden

Bericht door HylkeAnne » do 17 sep 2015, 15:54

Vinny schreef:Ik vind dit eerlijk gezegd niet zo overtuigend: tieners zien vaak het gevaar niet zo. Daarom zijn ze ook gevaarlijker in het verkeer dan oudere verkeersdeelnemers.
Ik rijd daar nog wekelijks (auto) en zie niet in wat er zo gevaarlijk aan dat stuk is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Fietspaden

Bericht door waldo79 » do 17 sep 2015, 20:50

Vinny spreekt in het algemeen en jij spreekt over een specifieke situatie :idea:

tetris
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: za 18 apr 2015, 18:49

Re: Fietspaden

Bericht door tetris » vr 18 sep 2015, 15:03

Voor fietsers wel, die zien auto's met 80 aan komen rijden... en als je dan Nederlandse fietsinfrastructuur gewend bent.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Fietspaden

Bericht door HylkeAnne » vr 18 sep 2015, 17:49

Ik heb daar nog nooit een auto met 80 door de tunnel zien scheuren. Dat haal je niet eens.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Fietspaden

Bericht door Vinny » vr 18 sep 2015, 21:34

Een tijdje geleden kwam ik in Wallonië een mooie nieuwe school tegen met een fietspad en wandelweg die vanuit het dorp keurig netjes naar de school liep. Maar dan aan de verkeerde kant van de weg, zodat alle scholieren alsnog moeten oversteken. Ja, dat vind ik dus dom en onhandig, zeker omdat de weg daar buiten de bebouwde kom loopt en automobilisten wellicht geen oversteekpunt verwachten daar. En volgens mij had dat niet zo gehoeven, maar goed vanuit de tekentafel kan men wel eens vaker de plank in de praktijk misslaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

tetris
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: za 18 apr 2015, 18:49

Re: Fietspaden

Bericht door tetris » vr 18 sep 2015, 22:55

HylkeAnne schreef:Ik heb daar nog nooit een auto met 80 door de tunnel zien scheuren. Dat haal je niet eens.
Haha nee oke, maar ik bedoelde vanaf Eltense kant, en dan nog verkeer vanuit de tunnel. In Nederland hoef je (volgens mij) nergens met zoveel factoren rekening houden als fietser.

Emolenaar
dorpsstraat
Berichten: 176
Lid geworden op: di 07 feb 2012, 18:35
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Fietspaden

Bericht door Emolenaar » za 19 sep 2015, 19:52

Aangezien Hongarije over het algemeen een vrij vlak land is, wordt er zowel in de steden als op het platteland veel gefietst. Daarom is de fietsinfra in Hongarije, zeker voor midden-Europese maatstaven, best goed ontwikkeld.

In bijna ieder dorp aparte fietspaden, minimaal aan één kant van de (hoofd)weg;
Afbeelding

Zelfs speciaal verkeerslichten voor deze fietsoversteekplaats, in Oost-Hongarije;
Afbeelding

tetris
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: za 18 apr 2015, 18:49

Re: Fietspaden

Bericht door tetris » za 19 sep 2015, 23:33

Ja dat ziet er prima uit :top: Nooit geweten van Hongarije
Lijkt me wel mooi om langs het Balatonmeer te fietsen. Heb net gelezen dat er goede fiets infrastructuur rondom is :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Fietspaden

Bericht door Rene » za 19 sep 2015, 23:47

Het deel van Hongarije (omgeving Tatabanya) waar ik ben geweest heb ik vrijwel geen fietsinfra gezien. Trouwens ook maar heel weinig fietsers.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Fietspaden

Bericht door Chris » zo 20 sep 2015, 9:32

De fietsers die ik in Frankrijk heb gezien zijn vrijwel zonder uitzondering racefietsers. Op de Mont Ventoux hebben ze het zo gedaan dat er bergopwaarts een aparte strook is voor fietsers. Dat is zo steil dat de meeste fietsers in de laagste versnelling fietsen (of zelfs lopend gaan), terwijl ze bergafwaarts bijna net zo snel als een auto gaan.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Fietspaden

Bericht door captain007 » zo 20 sep 2015, 17:13

In de buurt bij de populaire cols is het vaak ook maar kommer en kwel. De D1091 nabij Le Bourg d'Oisans heeft van die smalle fietsstroken. Ik heb afgelopen zomer toen ik met mijn mountainbike de Alpe d'Huez ben opgefietst niet over deze weg gereden, maar over grindpaden verderop in het dal. Over dit soort wegen fietsen probeer ik zoveel mogelijk te mijden. Dan liever 10 kilometer fietsen over een grindpad waar ik hooguit wat wandelaars tegenkom.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Fietspaden

Bericht door duikgek89 » zo 20 sep 2015, 21:42

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Fietspaden

Bericht door RSK » ma 21 sep 2015, 19:12

^^ Het ging over een tunnel tussen Elten en Emmerich, daar rijden natuurlijk heel veel Nederlanders die niet harder dan 80 gaan. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Fietspaden

Bericht door CasablancaMarocco » ma 21 sep 2015, 19:26

Het kan in Duitsland inderdaad beter, maar in de grensregio's met Nederland kan het er vaak prima mee door.

Dit is de grens bij Elten, in Duitsland alleen links een fietspad, daarentegen is de VMax voor auto's wel weer 40 km hoger. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fietspaden

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 sep 2015, 20:07

^^ Aan de Duitse kant is het beter geregeld. Daar ligt een vrijliggend fietspad, terwijl in Nederland fietsstroken op de rijbaan liggen. Aan de Duitse kant is het dus veel prettiger fietsen.

Plaats reactie