[A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Mark
Forumbeheerder

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Mark » za 19 sep 2015, 11:46

Aan het einde van gisterenavond/begin van afgelopen nacht heb ik gekeken (en gefotografeerd) van de werkzaamheden nabij het Beneluxplein (dankzij wat tips van een gewaardeerd forumlid ;)). Het is erg indrukwekkend om te zien wat voor enorme operatie het is qua mankracht en materiaal om dit zo snel mogelijk te fixen, terwijl Nederland slaapt. Petje af :top: .

Een uitgebreide reportage volgt later, hier alvast 1 foto bij het ophangen van een signaalgever. De mannen inclusief het bakje zijn even groot als de signaalgever en het schild.

Afbeelding
Motorway A15

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » za 19 sep 2015, 12:31

^^ Tegen de tijd dat jij zover bent, heb ik ook nog een paar dashcambeelden van de portaalwegwijzers toen ze mij tegemoetkwamen op de A2 bij Everdingen. Daar waren ze rond half zeven gisteravond.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 21 sep 2015, 9:12

De Botlekbrug staat op Marktplaats. ;)
Kenmerken
Conditie : Nieuw
Beschrijving

Wegens impulsieve aankoop, waarschijnlijk door een vrouw, en meerdere defecten is dit onding gratis af te halen.

Reden van aanbieden:
Achttien storingen op circa 450 brugopeningen in de periode 12 juli tot en met 16 augustus (d.d. 18 september)

Voordelen:*In de avond ziet 'ie er nog wel leuk uit dus als je van gezelligheid houdt rond de kerst is dit een Must have!!
Nauwelijks gebruikt, strak in de lak

Verder*Zelf demonteren
Reserve onderdelen zijn verkrijgbaar bij de IKEA
Garantie (onbekend)

Let op:
Gebruik kan leiden tot irritatie (kans 1:2)
Niet geschikt voor mensen die graag op tijd komen of mensen met haast
Niet geschikt voor brugspringers omdat niet zeker is of en wanneer hij omhoog of omlaag gaat
Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 21 sep 2015, 9:13

Kon men het weer 'ns niet laten. :mrgreen:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » ma 21 sep 2015, 10:55

Die doortrekking van de parallelstructuur kwam vanochtend heel goed uit. Het is netjes geworden en het stroomt nu beter door richting de Beneluxtunnel. :top:

Dweep
stadsweg

Bericht door Dweep » ma 21 sep 2015, 14:07

Vanmorgen naar de Botlektunnnel was het minder, met 3 bestelbusjes de tunnel uit op elkaar kan je asfalt ijleggen zonder het zin had.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

hneel
autoweg

Bericht door hneel » ma 21 sep 2015, 14:07

Starlet schreef:Die doortrekking van de parallelstructuur kwam vanochtend heel goed uit. Het is netjes geworden en het stroomt nu beter door richting de Beneluxtunnel. :top:
Sarcasme?

Afbeelding
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Westlander
stadsweg

Bericht door Westlander » ma 21 sep 2015, 15:58

Gisteren over over de nieuwe situatie gereden bij knooppunt Benelux vanaf Vaanplein huis waards richting de Beneluxtunnel.
Ik heb kanttekeningen.
Tijdens de configuratie hadden ze ook wel 'eventjes' mogen her asfalteren. Net na de afslag Rotterdam Heijplaat val je terug op het oude asfalt. Ik vond het maar een hobbelige aangelegenheid.
Daarnaast is een rijstrook vanaf de hoofdrijbaan van de A15 vanaf Vaanplein richting Beneluxtunnel niet te weinig?
Op de parallelrijbaan zijn er 2 voor richting Beneluxtunnel.
Het weven is wel een stuk rustiger dan in het verleden. Dat moet ik meegeven.
Rij niet alsof de weg van u is; rij alsof de auto van u is. Sam Ewing.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 21 sep 2015, 17:41

Er is heel veel asfalt gedraaid.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 21 sep 2015, 17:46

Westlander schreef: Daarnaast is een rijstrook vanaf de hoofdrijbaan van de A15 vanaf Vaanplein richting Beneluxtunnel niet te weinig?
Op de parallelrijbaan zijn er 2 voor richting Beneluxtunnel.
Vanaf Vaanplein wordt verkeer richting de Beneluxtunnel op de parallelbaan gehouden, waardoor die twee banen nodig heeft. Vanaf Ridderkerk zal er maar weinig verkeer via de Beneluxtunnel rijden, want naar Den Haag blijft A16-A13 sneller. Dus op de hoofdrijbaan heb je alleen lokaal verkeer richting Schiedam, Vlaardingen en het Westland, terwijl de parallelbaan ook doorgaand A4-verkeer moet verwerken.

Dweep
stadsweg

Bericht door Dweep » ma 21 sep 2015, 21:48

^^ Ik snap Westlander wel, want waarom 2 uitvoegers bij Beneluxplein, als bij afslag Heijplaat alles over 1 strookje gaat.
Zo veel komt er toch niet bij vanaf Rhoon/Charlois en Heijplaat wat die kant op gaat ?
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op ma 21 sep 2015, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik nou toch ^^ en niet de quote-knop als je direct op een bericht reageert.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 21 sep 2015, 23:21

Wat plaatjes van heen en terug.

Richting Ridderkerk. Wat wijzigingen die geloof ik nog niet helemaal op foto stonden.
SPOILER: TOON

Afbeelding
01. Deze (net zoals de volgende) was geloof ik nog niet zonder plaksels gepost.

Afbeelding
02.

Afbeelding
03. Heuveltje naar de nieuwe brug.

Afbeelding
04.

Afbeelding
05. De twee doorgaande rijstroken zijn alweer tijdje in gebruik.

Afbeelding
06.

Afbeelding
07. We mogen 100. Niet dat er ook maar iemand 80 km/h rijdt over de brug.

Afbeelding
08. Hier lag tot twee maanden terug het viaduct in de Digna-Johannaweg. Nu al herinnert er weinig meer aan.

Afbeelding
09. Het weefvak naar de A4 is flink naar voren geschoven in de afgelopen jaren.

Afbeelding
10. Ooit hoop ik hier nog Antwerpen te zien als doel op de A4 ;).

Afbeelding
11.
En terug richting Maasvlakte met het nieuwe deel.

Afbeelding
12. Op de hoofdrijbaan (HRB) is ook nog wat bewegwijzering aangepast maar aangezien ik kwam vanaf afrit 19 kon ik dit niet goed zien/fotograferen.

Afbeelding
13.

Afbeelding
14. Leuke compacte bordjes.

Afbeelding
15. Groenedijkviaduct. Vroeger lag hier dus een weefvak.

Afbeelding
16. De portalen zijn stevig aan formaat.

Afbeelding
17. De retourstrook op.

Afbeelding
18. Verkeer vanaf de HRB kan via de pergola naar de A4 richting Amsterdam. Verkeer vanaf de parallelrijbaan vervolgt onder de pergola zijn weg richting Hoogvliet.

Afbeelding
19.

Afbeelding
20. Bestemming en nummer voor afrit 17 ontbreekt. Ik weet niet of dit zondagnacht gefixt is?

Afbeelding
21.

Afbeelding
22. Terug naar de A15 parallel (die even later invoegt op de HRB) gaat dus nog niet helemaal (die ligt links, afgesloten op de foto) maar ik weet niet of dit zondagnacht alsnog geopend is.

Afbeelding
23. Wat verderop, de oprit Hoogvliet. De invoeger hier verdwijnt als het verkeer via de nieuwe Botlekbrug gaat rijden.

Afbeelding
24. ...zoals die signaalgever rechts al hint.

Afbeelding
25. Werkzaamheden gaan gestaag verder rechts. De locatie is alleen jammer genoeg per voet niet echt legaal te bereiken (of misschien nu wel).

Afbeelding
26.

Afbeelding
27.

Afbeelding
28.

Afbeelding
29. De tand des tijds doet zijn werk. Dit en die op het volgende portaal zijn volgens mij nu de laatste oude borden op het tracé tussen Maasvlakte en KP Ridderkerk.

Afbeelding
30. Einde.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 21 sep 2015, 23:37

Je had toch ook nog foto's van de werkzaamheden van afgelopen weekend? Die vind ik interessanter dan deze (alhoewel ze ook mooi zijn). ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 22 sep 2015, 1:11

Onder afrit 17a (Pernis) lijkt nog ruimte te zijn voor een wegnummer. S118 misschien?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 22 sep 2015, 1:14

Attietattie schreef:Je had toch ook nog foto's van de werkzaamheden van afgelopen weekend?
Nee, sorry. Ik heb alleen foto's van de borden. ;)

Afbeelding
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » di 22 sep 2015, 18:43

Een nadeel aan de vernieuwde situatie bij het Beneluxplein is dat je nu, net als bij de foto's van Mark, komend vanaf afrit 18/19 richting Europoort via de af -en oprit van de afrit Hoogvliet en het bijbehorende verkeerslicht moet rijden. Hopelijk duurt dit niet al te lang.
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » di 22 sep 2015, 21:40

hneel schreef:
Starlet schreef:Die doortrekking van de parallelstructuur kwam vanochtend heel goed uit. Het is netjes geworden en het stroomt nu beter door richting de Beneluxtunnel. :top:
Sarcasme?

Afbeelding
Nee, de parallelbaan rijdt nu wel door en wordt niet verstoord door de botlektunnel. Ik duik nu zonder file de Beneluxtunnel in :PP:
Dweep schreef:^^ Ik snap Westlander wel, want waarom 2 uitvoegers bij Beneluxplein, als bij afslag Heijplaat alles over 1 strookje gaat.
Zo veel komt er toch niet bij vanaf Rhoon/Charlois en Heijplaat wat die kant op gaat ?
Bij Heijplaat hadden 2 stroken mogen zijn. Nu is het vaak in een treintje rijden daar, maar stroomt het door omdat er vooraf en nadien 2 rijstroken liggen en het maar een heel kort stukje 1 rijstrook is.

Verkeer vanaf Rhoon/Charlois en Heijplaat duikt met name de Botlektunnel in en dan is wat ruimte om te kunnen weven en inhalen wel fijn.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 23 sep 2015, 0:15

Attietattie schreef:Je had toch ook nog foto's van de werkzaamheden van afgelopen weekend? Die vind ik interessanter dan deze (alhoewel ze ook mooi zijn). ;)
Bij deze ;).

Afgelopen vrijdagavond nacht/begin zaterdagnacht heb ik een tijdje bij de werkzaamheden staan kijken en fotograferen. Bij het Groenedijkviaduct / Vondelingenweg had je prima uitzicht op de werkzaamheden die plaatsvonden voor het knooppunt Benelux. Het is prachtig om te zien wat voor operatie zo'n grootschalige wegafzetting eigenlijk is en hoeveel man en machines daarbij wel niet komt kijken. Je komt letterlijk ogen tekort om te zien wat er allemaal gebeurt. Met de volgende foto's, gericht op de bewegwijzering, probeer ik beetje een indruk te geven van hoe het in zijn werk gaat (vanuit lekenperspectief, dat wel). Ik geef ook het tijdstip erbij om indruk te geven van hoeveel tijd er voorbij gaat.

Afbeelding
01. We schrijven 22.27 vrijdagavond. Op dit moment is men nog vooral druk bezig met het opzetten van de afzettingen. Gedurende werkzaamheden blijft er 1 rijstrook open die enkele keren wordt afgezet met een verkeersstop door een weginspecteur. De stroken naar de A4 toe waren vlak hiervoor ook afgesloten.

Meer in de spoiler...

Afbeelding
02. Vanaf het Groenedijkviaduct richting het westen, het materieel komt er net aangereden. De signaalgevers voor de A15 zijn inmiddels al uitgeschakeld, die van de A4 zouden een minuutje na het maken van deze foto volgen. Ook de eerste vrachtwagens met de borden waren gearriveerd, die RSK eerder had gespot op de A2. Dit was om 22.41.

Afbeelding
03. En om 22.46 gaat er al een hoogwerker de lucht in om zachtjes aan de wegwijzer los te koppelen van het portaal. In sommige foto's zitten wat flares, dit komt door vele lichtjes in combinatie met deze telelens.

Afbeelding
04. Daar komt even later ook een kraanarm bij (met werkverlichting). Aan die arm hangt horizontaal een metalen "lat" met kettingen eraan. Aan deze kettingen wordt het bord opgehangen.

Afbeelding
05. Terwijl de klok 23.00 uur nadert (22.57 om precies te zien) wordt de kraan in positie gebracht.

Afbeelding
06. Op het portaal achter mij -van de eerste foto- wordt gewerkt. Logisch natuurlijk, want in één verkeersstop wil je zoveel mogelijk doen. Jammer voor mij want je komt dan letterlijk ogen, armen en camera's tekort :lol: .

Afbeelding
07. De kraan op de vrachtwagen gaat ook hier omhoog met zo'n lat om het bord te bevestigen (23:10).

Afbeelding
08. Wegwerkers zijn eigenlijk maar kleine mannetjes vergelijken met deze borden.

Afbeelding
09. En dit is dan beetje de opstelling in afwachting van de verkeersstop (23:20).

Afbeelding
10. Ondertussen was dit groepje bezig met het plaatsen van barriers.

Afbeelding
11. 23.32 en de eerste verkeersstop.

Afbeelding
12. En drie minuutjes later hangt het bord al los van het portaal.

Afbeelding
IMG_EOS550D_47386
13. En wordt het langzaam naar beneden getakeld. De signaalgevers worden er op de grond afgehaald.

Afbeelding
14. Het bord wordt gedraaid en op de vrachtwagen geplaatst en het verkeer rijdt alweer langs de werkers. Dit hele proces duurt slechts een paar minuten, de verkeersstop heeft zo'n 6 minuten geduurd (inmiddels 23.40).

Afbeelding
15. Bij het portaal wat verderop heeft hetzelfde plaats gevonden. Wegwerkers zijn (volgens mij) nu bezig met het verwijderen van de signaalgevers.

Afbeelding
16. Waarom weet ik niet maar het oude bord wordt hier op de grond gelegd (23.56).

Afbeelding
17. We schrijven inmiddels zaterdagnacht 0:04. Aan de andere zijde niet zoveel verandering.

Afbeelding
18. Dat is beetje het nadeel als er op meerdere plekken tegelijk wordt gewerkt en tussen je uitkijkpunten een viaduct ligt. Je ziet niet altijd wat er gebeurd. Terwijl ik eigenlijk een verkeersstop verwachtte om het nieuwe bord op te hangen, is er in de tussentijd blijkbaar ook het A4 bord verwijderd.

Afbeelding
19. Het nieuwe bord doet ook kiekeboe.

Afbeelding
20. Hee, een verkeersstop. Ik verwachtte spektakel aan deze kant maar uiteraard stom natuurlijk want er was ook het nodige te doen aan de andere kant :facepalm: .

Afbeelding
21. Stom gedacht natuurlijk want de stop was ter hoogte van het portaal en als er wat getakeld ging worden dan zou het verkeer niet daar stopgezet worden. Foutje...

Afbeelding
22. Maargoed, ik had hier wel goed zicht op hoe 2 mannen twee signaalgevers van de kar haalde en monteerde aan de schilden. We schrijven inmiddels 0:42.

Afbeelding
Motorway A15 near Rotterdam (06) - Roadworks
23. Aan de andere zijde was de verkeersstop dus voor het plaatsen van een signaalgever boven de rijstrook die nog open was. Op de foto werd nog gewerkt aan de tweede.

Afbeelding
24. Op de voorgrond is men bezig met de belijning (0:57).

Afbeelding
25. Ondertussen is aan de andere kant het bord van de wagen gehaald en klaargezet voor de volgende stop. Het was inmiddels 1:11 uur en heb vervolgens nog een kwartiertje gewacht of de verkeersstop nog zou komen. Die kwam niet en ben vervolgens maar weer richting huis gegaan, het begon inmiddels toch wel wat laat te worden en mijn schoenen waren in een zwembad veranderd door het vele regenwater in de berm :p.
De werkzaamheden waren dat weekend uiteraard veel uitgebreider zoals de vorige serie liet zien. Deze nachtelijke foto's geven dan ook maar een kleine impressie van wat er in totaal gebeurd. Desondanks is het een mooi gezicht om te zien wat er allemaal gebeurd in de donkere uren :top: .

H.
dorpsstraat

Bericht door H. » wo 23 sep 2015, 7:01

^^ Leuke reportage!

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 23 sep 2015, 7:41

Vette foto's!! :worship:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 23 sep 2015, 9:42

Zeker :top: En het is niet toevallig jouw auto op foto's 2 en 3, Attietattie? ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 23 sep 2015, 9:59

Nope.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 23 sep 2015, 11:27

Machtig, Mark :worship: Heb je daar niet staan te verkleumen op dat viaduct?

frenkievee
stadsweg

Bericht door frenkievee » wo 23 sep 2015, 11:34

Mooie serie Mark! :top:
En dank voor het delen en vooral maken in de kleine uurtjes.
met groet, Frank

Madhollander
dorpsstraat

Bericht door Madhollander » do 24 sep 2015, 14:56

thanks for de uitgebreide repo met mooie fotos :top: 8-)

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 24 sep 2015, 18:12

Gave foto's! Wellicht als je ze naar betrokken bedrijven stuurt komen ze nog op hun website.

Dweep
stadsweg

Bericht door Dweep » do 24 sep 2015, 19:28

Mooie foto sessie !
Ik had wat vanuit de auto zaterdagnacht gemaakt, maar die zijn zwaar bewogen helaas...

Dweep
stadsweg

Bericht door Dweep » za 26 sep 2015, 20:13

Vanmiddag vanaf Ridderster thv Heijplaat in de file tot voor bij afslag N218 Spijkenisse en de Botlekbrug ook getremd:
Afbeelding
Afbeelding
N218 afrit gefreest
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 27 sep 2015, 17:44

Op het grote lege vlak asfalt op de foto's van Dweep werd afgelopen nacht flink geasfalteerd. Benieuwd of er veel veranderingen komen spoedig.

Dweep
stadsweg

Bericht door Dweep » zo 27 sep 2015, 19:15

Vanmiddag rond 14:00 moesten er nog meerdere lagen asfalt gelegd worden.
Worden ook de bewegwijzering nu eens aangepakt?