[A004] Delft - Schiedam

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Ds79m » zo 04 okt 2015, 22:40

Chris schreef:Prachtige update! :top:

Je ziet de versmalling van de tunnelbak ter hoogte van het eco-aquaduct Zweth. 2x4 rijstroken met vluchtstrook lijkt ten noorden daarvan niet te passen.
Een vierbaanssnelweg erbij, en nog steeds zijn de files niet opgelost. Meer asfalt leidt tot meer verkeer.

De opmerking die je weet dat zal komen van Groen Links over een jaar.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Wesso » zo 04 okt 2015, 22:42

Omdat ik weet welke ellenlange discussies hieraan vooraf zijn gegaan en nu (al) dit resultaat mag aanschouwen, vind ik het wel een applausje waard. Echt een superstrak 21e-eeuws staaltje infrastructuur. Mag ook wel voor dat geld.

Nu maar hopen dat er geen tunnelproblemen gaan ontstaan.

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door frenkievee » zo 04 okt 2015, 22:44

Mooie serie Mark! :top:
Kan ook inderdaad niet wachten. Scheelt toch een hoop reistijd tegen die tijd.....
met groet, Frank

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Mandelsoft » zo 04 okt 2015, 23:05

Het is een prachtresultaat, die nieuwe A4 :top:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door RSK » ma 05 okt 2015, 8:51

Prachtige fotoreeks weer, ook mooi duidelijk toegelicht. :top:
Mark schreef:02 - Woudweg. In dit topic kwam ooit een vraag voorbij over nooduitgangen. Onder het dak is een trappenhuis en met een stalen bruggetje bereik je het dienstpad.
Over dat thema had ik ook al een vraag gesteld bij de tunnel in Maastricht, en hier is het hetzelfde liedje. De nooduitgangen zijn alleen maar met trappen en/of hoge opstapjes te bereiken; hoe moet dat met gehandicapten? Zelf gelukkig niets mee te maken, maar gelet op de miljoeneninvesteringen bij de spoorwegen om alles gelijkvloers te krijgen, is het wel opmerkelijk te noemen.
Mark schreef:03 - Dit is het uitzicht over de A4 een stukje van de Woudweg vandaag richting het eco-aquaduct Zweth. Die achterkant van de borden mogen ze wat mij betreft in een wat mattere kleur schilderen, het schittert enorm. Het valt zelfs op een afstandje nog het meest op in het landschap!
Voor het geval de projectmensen meelezen, heb ik wel een goede suggestie om de achterkant onopvallend weg te werken: matgroene verf zoals op de flitspaal langs de N207 bij Rijnsaterwoude zou een prima oplossing zijn.
Mark schreef:14 - Oostveenseweg. Omdat het toch gratis is gooien we er nog een teleshot tegenaan ;). Tussen de Oostveenseweg en de Zuidkade maakt de snelweg een kleine slinger. Enne, let eens op de lantaarnpalen in de verte (!).
Met een tele-opname zie je toch wel duidelijk hoe onrustig die 3-9 markering op onze snelwegen is. Gelet op de maximumsnelheid van 100km/h is het niet zo'n bezwaar, maar ik zou toch wel pleiten voor experimenten met andere verhoudingen. Dat hoeft niet één op één de Duitse 6-12 te zijn, maar bijvoorbeeld 5-10 zou ook een goede optie kunnen zijn.

Die lantaarnpalen in de verte zijn wel opmerkelijk, ze gaan niet netjes in een rechte lijn omlaag. Misschien was het ook wel mooi geweest als ze de verlichting aan de bovenkant van de zijwanden hadden kwijtgekund. Dan hadden de mastjes in de tunnelbak kunnen vervallen.
Mark schreef:20 - Zuidkade. De A4 richting Den Haag waarbij we ook aansluiting 14 naderen. Hier is wat opvallends aan de hand. Vaag te zien links op de foto is de toerit vanaf de N470 naar de A4 richting Rotterdam. Op de toerit is al een TDI geplaatst. Blijkbaar verwacht men richting het zuiden al zodanig veel verkeer dat toeritdosering nodig wordt geacht.
Is het nut van toeritdosering al eens onderzocht? Ik heb er toch grote twijfels bij of je er filevorming mee voorkomt. Lees: of dat kleine beetje minder verkeer op één aansluiting het verschil gaat maken tussen file en doorrijden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Taurus » ma 05 okt 2015, 9:08

Prachtige weg en schitterende reportage! Mooi dat de A4 Midden-Delfland er dan toch eindelijk is gekomen :top: Het enige minpuntje is dat er niet meteen 3 rijstroken zijn geworden in zuidelijke richting. Als ze dat hadden gedaan was de TDI bij Delft-Zuid ook niet nodig geweest. Deze snelweg zal de A13 in elk geval flink gaan ontlasten.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Kaaiman » ma 05 okt 2015, 9:20

Suggestie voor Melanie: bij de openingshandeling meteen de startbeslissing voor integrale verbreding naar 2x3 tekenen. :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door JJK » ma 05 okt 2015, 9:56

Wat ik niet snap is dat op foto 11 'Rotterdam' niet bij is gevoegd bij de richting Utrecht Schiedam

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door hoevenpe » ma 05 okt 2015, 10:17

Kaaiman schreef:Suggestie voor Melanie: bij de openingshandeling meteen de startbeslissing voor integrale verbreding naar 2x3 tekenen. :idea:
Als men dat nou al een paar jaar geleden gedaan had, dan had men eventueel nu al de volledige verhardingsbreedte kunnen aanleggen en later in een weekend de belijning aangepast. Nu ga je weer maanden vertraging krijgen op een overbelast wegvak.

Als men nu gaat verbreden dan in ieder geval tot aan Den Haag-Zuid hoop ik, bij de verwachte 119.000 bewegingen per dag is dat geen overbodige luxe.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door waldo79 » ma 05 okt 2015, 12:29

Hartstikke fraai, Mark :yes:

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door rene154 » ma 05 okt 2015, 12:41

RSK schreef: Is het nut van toeritdosering al eens onderzocht? Ik heb er toch grote twijfels bij of je er filevorming mee voorkomt. Lees: of dat kleine beetje minder verkeer op één aansluiting het verschil gaat maken tussen file en doorrijden.
Wat het vooral doet is het moment van het ontstaan van de file vertragen t.o.v. zonder TDI. Er kunnen dan geen treintjes aan auto's in één keer de snelweg op. Door die treintjes valt vaak ineens de snelheid op de hoofdrijbaan terug. Met zo'n TDI heb je dus ook pas later de capaciteitsreductie te pakken die plaatsvindt wanneer een file ontstaat (de capacity drop, die voor een capaciteitsreductie van wel 15% kan zorgen), en dus is je totale file op het HWN korter, omdat je langer je hogere capaciteit kan benutten.. Bovendien kan een TDI er ook voor zorgen dat mensen andere routekeuzes maken, omdat ze niet willen stilstaan voor de TDI.

Maar wanneer een wegvak overbelast is, blijft hij overbelast, dus het zal nooit je fileprobleem oplossen. Als de intensiteit op de snelweg zelf dus al tegen het randje aan zit, heeft het minder nut dan als er in principe nog wat restcapaciteit is, maar te weinig hiaten beschikbaar zijn om in één keer ene heel treintje aan auto's te laten invoegen. Om een voorbeeld te noemen waar ik denk dat het wel zou kunnen helpen: ik denk dat een TDI op de toerit Moordrecht richting Rotterdam de totale filelengte op de A20 en A12 flink zou kunnen verminderen... De forse toestroom vanaf de toerit, vaak in treintjes achter een vrachtwagen, zorgt ervoor dat de snelheid op de A20 ineens terugvalt, standaard rond een uur of 16:00. Als je de start van de file daar 15-20 minuten zou kunnen uitstellen, zou je daarmee over de gehele linie winst kunnen boeken. Want op het moment dat de file ontstaat t.p.v. Moordrecht, rijden er tussen Gouwe en Moordrecht "slechts" 3500 mvt/uur.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Rene » ma 05 okt 2015, 13:17

Je winst is hooguit 5-15 minuten later file, en 5-15 minuten eerder opgelost. Op de hoofdrijbaan wel te verstaan. Daar staat enorm oponthoud op de toerit, en soms ook verder stroomopwaarts op het OWN tegenover. Dat zijn over het algemeen dezelfde forenzen als op de hoofdrijbaan, alleen worden degenen die verder van hun werk wonen door een TDI beloond t.o.v. degenen die dichter bij hun werk wonen...

Inmiddels schaar ik persoonlijk het fenomeen TDI tot de categorie minst zinvolle verkeerssystemen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Attietattie » ma 05 okt 2015, 13:26

Rene schreef:Dat zijn over het algemeen dezelfde forenzen als op de hoofdrijbaan, alleen worden degenen die verder van hun werk wonen door een TDI beloond t.o.v. degenen die dichter bij hun werk wonen...
Want iedereen moet naar dezelfde werkplek?

Die dingen werken wel degelijk. Maar de behaalde winst staat niet in verhouding tot de gigantische kosten. En inderdaad, het is het schoonvegen van je eigen straatje. En de wegbeheerder voor het onderliggend wegennet zadel je op met jouw klerezooi.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Rein » ma 05 okt 2015, 13:32

Rene schreef: Inmiddels schaar ik persoonlijk het fenomeen TDI tot de categorie minst zinvolle verkeerssystemen.
Grappig, ik meen me te herinneren dat je een paar jaar geleden nog voorstander van die dingen was (of in ieder geval het neerzetten van die dingen op de opritten van de A10 'verdedigde'). Herinner ik het me verkeerd of ben je gaandeweg bijgedraaid?

Edit: paar jaar geleden is wat langer terug. Het betreft deze discussie uit 2008 (!) alweer. We worden oud. Bij nader inzien haal ik er niet uit dat René groot voorstander van TDI's is, hij legt alleen een aantal zaken feitelijk uit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Chris » ma 05 okt 2015, 13:54

hoevenpe schreef:Als men nu gaat verbreden dan in ieder geval tot aan Den Haag-Zuid hoop ik, bij de verwachte 119.000 bewegingen per dag is dat geen overbodige luxe.
Misschien net zo problematisch wordt de rest van het stuk tot aan Ypenburg. Daar rijden nu al meer dan 100.000 voertuigen per dag, dus als daar nog tegen de 100.000 bijkomen, heb je een enorm knelpunt, ook met 2x3 rijstroken.

Maar goed, ik snap de huidige keuze wel. Er is heel veel water door de Rijn gestroomd voordat deze ontbrekende schakel eindelijk aangelegd kon worden. Men wilde niet meer (politieke) problemen riskeren door meteen ook de A4 rond Delft rigoureus op de schop te nemen. Wat overigens met de MIRT-verkenning A4 Haaglanden wel op de agenda is gezet.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door rene154 » ma 05 okt 2015, 14:23

Rene schreef:Je winst is hooguit 5-15 minuten later file, en 5-15 minuten eerder opgelost. Op de hoofdrijbaan wel te verstaan. Daar staat enorm oponthoud op de toerit, en soms ook verder stroomopwaarts op het OWN tegenover.
Dit hangt volledig af van de locatie van de TDI. Wanneer zowel de toerit als de snelweg zelf volledig verzadigd zijn, is het nut maar klein. Is de verkeersstroom op één van beide laag, kunnen beide! verkeersstromen er baat bij hebben.
Rene schreef: Dat zijn over het algemeen dezelfde forenzen als op de hoofdrijbaan, alleen worden degenen die verder van hun werk wonen door een TDI beloond t.o.v. degenen die dichter bij hun werk wonen...
Nee, ter plaatse van de toerit geef je zonder TDI meer prioriteit aan het verkeer op de toerit t.o.v. verkeer op de autosnelweg. Dat is het enige. Daarmee is nog niets gezegd over de afstand die door beide verkeersstromen wordt afgelegd. Dat zal per aansluiting verschillen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Rene » ma 05 okt 2015, 14:31

Attietattie schreef:Want iedereen moet naar dezelfde werkplek?
Want iedereen moet over hetzelfde laatste stukje snelweg voor de grote stad. Daarbij hebben de inwoners van de dichtstbijzindste forenzenplaatsen last van TDI's, terwijl inwoners van plaatsen verder weg zonder penalty de weg op kunnen.
Voorbeelden: Middenbeemster versus Stedebroec, Zevenaar versus Varsseveld, etcetera.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Attietattie » ma 05 okt 2015, 15:15

Volgens mij weet jij mijn woon-werksituatie wel ongeveer, dus weet je dat dat verhaal in mijn geval totaal niet op gaat als ik een Amsterdamse toerit pak.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Snelwegfreak » ma 05 okt 2015, 15:23

Mark schreef:
SPOILER: TOON

Afbeelding
A4 Delft Schiedam by Mark van der Meer, on Flickr
01 - Woudweg. De welbekende blik richting het noorden. Het asfalt zit erin, de signalering en bewegwijzering hangt net zoals al het overige meubilair. Hier en daar staat nog wat werkmaterieel (een generator, een Dixi etc.).
Volgens mij missen er hier nog wat verdrijfpijlen op het wegdek. Nog niet helemaal gereed dus ;) Het lijkt er ook op dat die wegdekreflectors niet over het hele traject zijn aangebracht, maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze ze daar nog moeten plaatsen. Ze hebben immers nog even.
Mark schreef:
SPOILER: TOON

Afbeelding
IMG_EOS550D_47888 by Mark van der Meer, on Flickr
13 - Oostveenseweg. Let ook op hoe het portaal links een stukje is verlengd voor een bewakingscamera.
Aha, daar was het dus voor. Tijdens de A4 MD-meeting vroegen wij ons al af wat dat voor reden gehad zou kunnen hebben. Redenen als 'slordigheid' of 'vaste maten van de liggers' werden gehoord, maar dit is achteraf ook best logisch :)
Mark schreef:
SPOILER: TOON

Afbeelding
IMG_EOS550D_47890 by Mark van der Meer, on Flickr
14 - Oostveenseweg. Omdat het toch gratis is gooien we er nog een teleshot tegenaan ;). Tussen de Oostveenseweg en de Zuidkade maakt de snelweg een kleine slinger. Enne, let eens op de lantaarnpalen in de verte (!).
Wat moet dit een prachtig lichteffect geven als het donker is. Ik zag toevallig een foto op Twitter voorbij komen van een dergelijk shot. Dat wordt een mooi gezicht, maar ik kan me ook voorstellen dat men nogal een stroboscopisch effect kan ervaren.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door harry » ma 05 okt 2015, 21:08

Dit hangt volledig af van de locatie van de TDI.
Zou kunnen. Ik rijd dagelijks oprit Delft van de A13 op, en zie dan dat het verkeer achter mij stilstaat terwijl ik met een gang van 50 in kan voegen en vrij snel daarna weer 100 kan rijden.
Ik ben dus blij dat daar geen TDI staat! :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door harry » ma 05 okt 2015, 21:11

RSK schreef:hoe moet dat met gehandicapten? Zelf gelukkig niets mee te maken, maar gelet op de miljoeneninvesteringen bij de spoorwegen om alles gelijkvloers te krijgen, is het wel opmerkelijk te noemen.
Er is nog wel een verschil tussen dagelijks gebruik (treinstations) en gebruik in noodgevallen (autotunnels). Gehandicapten willen niet dagelijks afhankelijk zijn van anderen, maar zullen dat in geval van nood niet erg vinden (net als alle andere mensen).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Vinny » di 06 okt 2015, 20:10

In een trein zit een gehandicapte eigenlijk nooit alleen, maar het kan best voorkomen dat hij of zij in een aangepaste auto wel alleen rijdt. Een beetje sneu als de persoon in de vlammen omkomt omdat het trappetje te steil is... :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Techum » di 06 okt 2015, 21:56

^^ Dit soort dingen blijven altijd een afweging. In een brandend gebouw mag je de lift niet gebruiken en ben je om te vluchten ook aangewezen op een trappenhuis.

Zijn dit soort nooduitgangen vaak niet zo gebouwd (brandwerende deuren) dat je in principe veilig bent als je de nooduitgang gehaald hebt? Dit lijkt me een betere investering dan liften waarvan je moet afwachten of ze wel altijd werken en die ook duurder in onderhoud zijn. Als iemand veilig is in het trappenhuis kan diegene zelfs nog van buitenaf gered worden als er beneden niemand (meer) is om hem/haar de trappen op te tillen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Vinny » di 06 okt 2015, 21:59

Techum schreef:In een brandend gebouw mag je de lift niet gebruiken
In de Quest van deze maand stond dat de woontorens in Nederland zodanig zijn ontworpen dat de liften wel veilig zijn te gebruiken, alleen dan door de brandweer om eventuele mensen zoals bijvoorbeeld vastzittende gehandicapten te redden. De reden dat gewone mensen de lift niet mogen gebruiken is omdat er (dan) niet genoeg capaciteit is om iedereen te evacueren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Techum » di 06 okt 2015, 22:13

^^ Zolang de brandweer niet ter plaatse is ben je op jezelf aangewezen. Exact dezelfde situatie dus als bij de nooduitgang van de A4. In beide gevallen kan het even duren voor er hulp is. Verder wat ik zei over brandwerende deuren...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Vinny » di 06 okt 2015, 22:36

Het gaat hier natuurlijk niet om hoe ze het "overal elders" doen, maar hoe ze het hier doen: Ik mis het antwoord hoe gehandicapten een brandveilige zone kunnen bereiken. Misschien kan dat wel hoor, ik ben zelf niet bij één der A 4 meetings geweest dus ik laat me graag informeren :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Naturist » di 06 okt 2015, 22:50

^^ Wij zijn als stel waarvan één met een fysieke beperking heel blij met dergelijke brandwerende deuren en drukverschillen tussen tunnel en vluchtwegen waardoor rook geen kans heeft.
Ook zou zij -in de situatie dat zij alleen bij een incident betrokken zou worden- er geen moeite mee hebben, hulp te vragen aan medeweggebruikers.

Wel een verzoek om voortaan te proberen te spreken van een iemand met een (fysieke) beperking, de oude benaming -gehandicapte- heeft namelijk de hinderlijke bijwerking, om de persoon achter de beperking, te onmenselijken.
Bij deze heel hartelijk dank namens alle mensen met een of meervoudige beperkingen. :)<>:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door harry » di 06 okt 2015, 23:13

Naturist schreef:Wel een verzoek om voortaan te proberen te spreken van een iemand met een (fysieke) beperking, de oude benaming -gehandicapte- heeft namelijk de hinderlijke bijwerking, om de persoon achter de beperking, te onmenselijken.
Hm... kennelijk hebben we weer de fase bereikt dat er weer een nieuwe benaming moet komen voor een gevoelig begrip.
(Net als bij Ouden van dagen -> Bejaarden -> 65+-ers -> Ouderen -> Mensen van harry's leeftijd)

Maar wat is dan de nieuwe, korte benaming voor gehandicapte? Het is toch echt onhandig om steeds de lange omschrijving (een iemand met een (fysieke) beperking) te gebruiken.
En hoe gaan de Olympische Spelen voor Gehandicapten heten? En het Fonds Verstandelijk Gehandicapten (waar ik vaak aan doneer)?

Dit heeft m.i. helemaal niks met on(t)menselijken te maken.

En trouwens ook niet echt met de A4. (Sorry.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Wouter N14 » di 06 okt 2015, 23:19

Mindervalide is de term die ik ken als best dekkend...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Naturist » di 06 okt 2015, 23:56

^^ Dat lijkt mij ook een prima term.
Het gaat er slechts om dat het op de eerste plaats een persoon is die daarbij een beperking heeft.
Maar hier zou ik het dan ook in het kader van dit topic, graag bij laten. :slotje3:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Plaats reactie