Infrastructuur in Nijmegen

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Seat Ibiza » wo 07 okt 2015, 18:01

Vinny schreef:Voor verkeerspleinen is het sowieso een slecht idee om verkeer op de rotonde voorrang te geven. De "oude" regel dat oprijdend verkeer voorrang heeft boven op het verkeersplein rijdend verkeer is namelijk veel beter voor de doorstroming.
Wellicht in theorie, maar ik kan me de oude regeling op het Tongerseplein in Maastricht met rechts voorrang nog goed herinneren. Dat leidde er toe dat verkeer van alle kanten het plein bleef oprijden, met een soort van gridlock als gevolg...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door duikgek89 » wo 07 okt 2015, 19:31

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 okt 2015, 22:54

Kaaiman schreef:Als er al zo nodig verkeer van rechts voorrang zou moeten krijgen, kun je beter gewoon haaientanden op de rotonde schilderen. :roll:

Wat is eigenlijk de afweging dat die rotonde oude stijl blijft? Is er wel een goed gemotiveerde reden om van de richtlijnen af te wijken? :shutup:
Die vraag is wel eens eerder op dit forum gesteld, en het antwoord was dat de richtlijnen alleen voor nieuwe situaties gelden en niet voor bestaande situaties. Bij het Keizer Karelplein is het altijd zo geweest dat verkeer dat het plein op wil rijden voorrang heeft, en dat kan ook gewoon zo blijven.

Er zijn vergelijkbare pleinen, zoals de Berekuil (kruising Insulindelaan met N270) in Eindhoven, die heeft weliswaar geen borden :D1:, maar functioneert wel als een rotonde. Ook in Eindhoven is het plein op de kruising Limburglaan/Karel de Grotelaan/Keizer Karel V Singel, ook daar is voorrang voor oprijdend verkeer. Het Parkplein in Assen is veel kleiner maar daar is geen enkele voorrangsregeling of markering, dus verkeer dat de rotonde oprijdt heeft voorrang - maar daar zal het vaak zo rustig zijn dat het überhaupt geen issue is. Het Droogleever Fortuynplein in Rotterdam heeft ook geen borden :D1:, maar kent wel een aantal takken waar verkeer dat het plein oprijdt voorrang heeft.

Mocht er in Nederland een soortgelijk plein nieuw worden aangelegd dan geldt de richtlijn en moet verkeer op het plein voorrang hebben.
RSK schreef:^^ Ik vind het niet meer dan logisch. Iedereen moet voor de theorie van zijn rijbewijs leren dat verkeer op de rotonde voorrang heeft.
Dan heb jij je theorieboekje niet goed gelezen, of het boekje klopt niet. ;) De :D1: zegt niks over voorrang.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door nielske1990 » do 08 okt 2015, 7:50

Coen Tunnel schreef:Mocht er in Nederland een soortgelijk plein nieuw worden aangelegd dan geldt de richtlijn en moet verkeer op het plein voorrang hebben.
Tenzij je de :D1: vervangt door een :C4: zoals bij deze: Link. Nu is dat nog maar een kleintje, maar hetzelfde principe kan toch ook gewoon in het groot?
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Coen Tunnel » do 08 okt 2015, 12:11

^^ Uiteraard, dan zou het wel kunnen want dan is het formeel geen rotonde, maar zo'n oplossing zal wel niet in de richtlijnen staan.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door RSK » di 03 nov 2015, 23:36

Je verwacht het niet in Nijmegen, maar het zou zomaar kunnen dat de snelheid op de nieuwe stadsbrug naar 70km/h gaat. Daarover wordt volgende week een voorstel ingediend waar een raadsmeerderheid voor mogelijk lijkt.

http://www.gelderlander.nl/regio/nijmeg ... -1.5398911
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door mavas » wo 04 nov 2015, 10:56

:schrikreactie: Een verbetering voor het autoverkeer in Nijmegen, hoe bestaat het!?!?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 nov 2015, 11:16

RSK schreef:Je verwacht het niet in Nijmegen, maar het zou zomaar kunnen dat de snelheid op de nieuwe stadsbrug naar 70km/h gaat. Daarover wordt volgende week een voorstel ingediend waar een raadsmeerderheid voor mogelijk lijkt.

http://www.gelderlander.nl/regio/nijmeg ... -1.5398911
Die polls ook. 89% is voor de snelheidsverhoging, 11% is tegen. Er zijn waarschijnlijk dus zelfs GroenLinks'ers voor de snelheidsverhoging want die partij haalde bij de gemeenteraadsverkiezingen 18,4% van de stemmen. :emo:

Het zou ook een goed idee zijn. Want dat tergend langzame rijden door Nijmegen met ook nog al die flitspalen is best vervelend. Gelukkig kon men de snelheidsverhoging naar 130 vanuit de gemeente niet tegenhouden. Op weinig plekken voelt het zo fijn om 130 km/u te rijden als over de A73 langs Nijmegen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door duikgek89 » wo 04 nov 2015, 12:27

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door captain007 » wo 04 nov 2015, 15:55

^^ De vraag is of dat kan zonder aanvullende geluidsschermen. De bebouwing staat daar tegenwoordig vrij dicht op. Op de Neerbosscheweg hebben ze op het 70 gedeelte ook nog extra geluidsschermen bij moeten plaatsen, ondanks dat de huizen daar verder van de weg af staan dan bij de Prins Mauritssingel.

Wat betreft de brug, daar heeft de politie al aangegeven niet te handhaven op 50. Alleen excessen worden aangepakt, dus defacto kan je er nu al zonder problemen 70 rijden zonder risico op een boete.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door duikgek89 » wo 04 nov 2015, 23:53

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door captain007 » do 05 nov 2015, 5:57

^^ Ik heb het over de nieuwbouw die dicht op de weg is gebouwd tussen het oude Lent en de laatste kruising voor het autoweg gedeelte begint. Dat is allemaal pas de laatste drie jaar gebouwd en was nog weiland toen er nog sprake was van snelwegstatus.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door RSK » do 05 nov 2015, 8:36

Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat er bewust is gekozen voor 50km/h om die woningbouw mogelijk te maken. En dat de VRI's zodanig geplaatst zijn dat ze de file 'buiten de stad houden'. In dat opzicht werkt de huidige inrichting dus min of meer als een soort TDI. :roll:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door duikgek89 » do 05 nov 2015, 17:43

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door RSK » do 05 nov 2015, 17:56

Het zou beter zijn als de weg een keer grondig op de schop gaat en dan verdiept wordt aangelegd, met ongelijkvloerse op- en afritten ter plaatse van de huidige kruisingen en overkappingen van 249 meter. Kan de weggebruiker lekker doorrijden en hebben de bewoners geen overlast.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door duikgek89 » do 05 nov 2015, 19:51

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door captain007 » vr 13 nov 2015, 10:10

RSK schreef:Je verwacht het niet in Nijmegen, maar het zou zomaar kunnen dat de snelheid op de nieuwe stadsbrug naar 70km/h gaat. Daarover wordt volgende week een voorstel ingediend waar een raadsmeerderheid voor mogelijk lijkt.

http://www.gelderlander.nl/regio/nijmeg ... -1.5398911
De motie is verworpen. Toen ineens de daad bij het woord gevoegd moest worden bleek de grote meerderheid tegen te zijn. Defacto kan je er overigens zonder problemen 70 blijven rijden. De politie heeft aangegeven niet te handhaven op de stadsbrug en alleen excessen te bekeuren.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door RSK » za 12 mar 2016, 8:57

Mijn hemel. Ik heb een tijdje terug de gemeente Nijmegen geschreven dat de plaatsing van de borden en de bijbehorende voorrangssituatie op het Keizer Karelplein niet voldoet aan het BABW, iets wat volgens hen een bewuste keuze was. Hoe had ik toen kunnen bevroeden dat er nog een situatie was die zoveel malen erger was, tot ik gisteren op het Steve Bikoplein kwam? Dat staat aangeduid als een rotonde, maar is in feite een grote Y-splitsing met rondgevormde linksaffers, waarbij de buitenste relaties voorrang hebben. Zelden zo'n gedrocht gezien, helaas was het te donker om een duidelijke video te maken. Welke incapabele fantasie-hobbyist zit daar op de afdeling wegontwerp? Ze weten echt overal unieke idiote situaties te creëeren. :shutup:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door captain007 » za 12 mar 2016, 9:24

^^ En het bestaat naar mijn weten al heel lang zo. Was destijds ook altijd vaste prik tijdens rijlessen. Wat dat betreft heeft Nijmegen nogal wat aparte gevallen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door RSK » za 12 mar 2016, 12:07

Op streetview kom je geen B6 tegen als je de rotonde volgt, die stonden er gisteren wel. Als er één plaats in staat is het bord 'einde rotonde' uit te vinden, zal het Nijmegen zijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door mavas » za 12 mar 2016, 14:10

^^ Als ik dat ding langsga op streetview kom ik verschillende uitvoeringen tegen. In de tijdlijn kom ik zowel een :C4: als een :D1: tegen.
Wat ik van dat hele ding niet begrijp: Waarom niet de naar buiten lopende stroken gewoon als voorrangswegen aanduiden, en de linksaffers op die stroken uit laten komen met haaietanden en :B6: ? Dan is het toch direct duidelijk voor iedereen wat er van hem/haar verwacht wordt?


Los daarvan, Nijmegen is toch zeker wel de koning in het toepassen van ongebruikelijke wegontwerpen. Echt absurd als je het mij vraagt, want al die niet-standaardweginrichtingen zorgen mijns inziens voor meer onduidelijkheid en daardoor meer ongevallen. De gemeentelijke wegontwerpen druisen totaal tegen het gevoel van de weggebruiker in. Zullen we eens een lijstje maken van niet-standaard kruispunten?
- Keizer Karelplein, lijkt op rotonde, maar voorrang van rechts geldt er
- Keizer Traianusplein, vreemde vormgeving met linksaffers die buitenom gaan
- "rotonde" Neerbosscheweg/S100 turborotonde met verkeerslichten op sommige rijstroken!
- rotonde/kruising Industrieplein, kruising tussen 2x2-voorrangsweg, turborotonde en verkeerslichtenkruispunt (om linksaf te gaan moet je eerst rechts uitvoegen)
- rotndes Wijchenseweg, hier is de wijchenseweg geen voorrangsweg maar worden de fietsoversteken geregeld met verkeerslichten, waardoor je als weggebruiker denkt dat de GEHELE rotonde met verkeerslichten wordt geregeld.
- enzovoort
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door RSK » za 12 mar 2016, 15:18

Misschien ook wel goed om toch even de beelden erbij te plaatsen. Als ter plaatse onbekende raakte ik compleet het spoor bijster, en reed ik dus onbewust verkeerd. Daardoor sloeg ik niet af naar de eerste links op de weg die ik dacht te nemen, maar reed ik een rondje en ging ik verder naar het zuiden (wat dus niet de bedoeling was).
Link
Het was domweg de weeromstuit van zo'n achterlijke verkeerssituatie waardoor ik verkeerd reed. :nuts:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Widejo » do 02 nov 2017, 21:49

Schop. De Waalbrug in Nijmegen krijgt een opknapbeurt. De Gelderlander heeft een lijstje van 5 dingen gemaakt die bekend zijn. Waaronder een busbaan die wijkt voor een nieuw breed fietspad.
Artikel via Gelderlander: https://www.gelderlander.nl/nijmegen-e- ... ~ad742bc2/
Hamburg, meine Perle

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Chris079 » vr 03 nov 2017, 12:03

^^ Hoop in ieder geval, dat de brug na de renovatie beter onderhouden wordt, dan nu het geval is. Het is ronduit schandalig dat zo een rijksmonument en iconische brug er nu zo bij ligt.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Rogier » vr 03 nov 2017, 15:06

Onderhoud is lang blijven liggen, i.v.m. deze renovatie (veel overleg). Verder behoren dit soort bruggen (geen rijksweg) bij de vaarwegen van RWS en dit onderdeel had te kampen met veel achterstallig onderhoud. Inmiddels is het grootste deel van de achterstand ingelopen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Coen Tunnel » za 04 nov 2017, 1:02

Chris079 schreef:^^ Hoop in ieder geval, dat de brug na de renovatie beter onderhouden wordt, dan nu het geval is. Het is ronduit schandalig dat zo een rijksmonument en iconische brug er nu zo bij ligt.
Dat ben ik helemaal met je eens. Voor Nederlandse begrippen is het wegdek erg slecht.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Wesso » ma 06 nov 2017, 12:37

Anderhalve week geleden werd er wegdek op het Keizer Traianusplein vervangen met als gevolg een afknijping voor verkeer de stad in (één rijstrook i.p.v. twee). Dat was misschien een voorbode voor het onderhoud aan de Waalbrug.

Toevallig moest ik die woensdag mijn moeder naar het ziekenhuis brengen. DRIP meldde 19 minuten vertraging en we konden voor het kombord van Lent al aansluiten in de file. Na het passeren van de DRIP heb ik Google Maps een alternatieve route laten berekenen, die leidde uiteraard via de Oversteek. Toen dacht ik dat het Industrieplein een normale rotonde was die ik 3/4 moest nemen. Te laat, ik had rechts moeten voorsorteren. :facepalm:
Vervolgens maar binnendoor via de Wolfskuilseweg en de Groenestraat, waar het ook volledig vastliep, richting St. Annastraat gereden. Aan het eind van de Groenestraat nog een staaltje knullig wegontwerp met een versleten fietsstrook die de aparte rechtsaffer kruist. En zo kwamen we iets later dan gepland bij het Radboud aan.
Ja, ik vind het een leuke stad om doorheen te rijden. :(

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Rein » ma 06 nov 2017, 13:06

Ach, wellicht krijg je nog een leuk aandenken van je avonturen thuisgestuurd via een door één van de vele flitskasten gemaakt fotootje van een snelheidsovertreding.... :lol:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Wesso » ma 06 nov 2017, 13:37

^^ Ik heb één flitskastje op tijd gezien. :top:

En nog een vrouw op een scootmobiel die stil bleef staan op het kruisende fietspad. We waren allebei de weg kwijt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door duikgek89 » ma 06 nov 2017, 18:03

Wesso schreef:Ja, ik vind het een leuke stad om doorheen te rijden. :(
Het Keizer karel plein is leuk :mrgreen:

Al de rest is inderdaad bal. Bijna net zo verschrikkelijk als Arnhem.

Plaats reactie