[FOTO][A012] Veenendaal en omgeving

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

[FOTO][A012] Veenendaal en omgeving

Bericht door Wesso » wo 31 jul 2013, 16:21

Een greep uit wat situaties in Veenendaal, fietsstad van het jaar 2000.

Begin voetgangerszone, Zandstraat.
Afbeelding

Blijkbaar was het voorgaande niet duidelijk genoeg.
Afbeelding

Fietsen zijn er om te faciliteren, tegenhouden is kansloos.
Afbeelding

Hoe maken we een straat autoluw...
Afbeelding

Oei, dat doet pijn.
Afbeelding

Dit terreintje is leuk aangelegd, maar de verkeerseducatieve waarde ervan is onder de maat.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wesso op vr 09 okt 2015, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [FOTO] Veenendaal

Bericht door sirdanilot » wo 31 jul 2013, 17:18

Wesso schreef:Een greep uit wat situaties in Veenendaal, fietsstad van het jaar 2000.
't Veen, een hele hoop mensen die ik ken komen daar vandaan ! :D Overigens is Veenendaal geen stad ;)

Verder is het een nogal duffe plaats waar niet zo veel te beleven valt, volgens mij, al heb je wel redelijk mooie natuur rondom. Het is in ieder geval mooier dan Ede (net zoals elke andere plaats in ons land beter is dan Ede, naar mijn mening dan).

Ik vind de foto van de fietsstraat niet opvallend? Dat overdreven bord in de voetgangerszone wel. Jammer dat je geen foto hebt van het omstreden viaduct bij de klomp waar je niet onderdoor mag.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO] Veenendaal

Bericht door Rein » wo 31 jul 2013, 20:58

Dat tunneltje ligt dan ook niet in Veenendaal, maar (nipt) in de gemeente Ede.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO] Veenendaal

Bericht door Snelwegfreak » wo 31 jul 2013, 21:00

Leuke foto's! Weer eens wat anders dan een snelweg :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] Veenendaal

Bericht door Wesso » wo 31 jul 2013, 21:21

sirdanilot schreef:'t Veen, een hele hoop mensen die ik ken komen daar vandaan ! :D
Dat zal best, want het ligt natuurlijk in de bijbelgordel ;)
Verder is het een nogal duffe plaats waar niet zo veel te beleven valt, volgens mij
Daar vergis je je in, want Veenendaal heeft een zeer uitgebreid winkelaanbod, een theater, bioscoop, een wielerklassieker (hopelijk gaat dat dit jaar nog door) en een voetbalclub die voor de KNVB Beker heeft meegespeeld. Okee, het is niet zo bruisend als Leiden maar dat gaat me net te ver :p

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [FOTO] Veenendaal

Bericht door sirdanilot » wo 31 jul 2013, 21:58

Dat tunneltje ligt dan ook niet in Veenendaal, maar (nipt) in de gemeente Ede.
Ha ja, maar dat gebied behoort toch wel een beetje tot (gelders) Veendendaal in de beleving. Het station heet immers ook Veenendaal de Klomp ;)

Al met al is Veenendaal net zo 'bruisend' als Terneuzen, een stad die bijna drie keer zo klein is maar waar net zo 'veel' te doen is. Als je toch in een middelgrote plaats wil wonen (zo rond de 60.000 mensen) kun je beter in bijvoorbeeld Katwijk gaan wonen !

Overigens wel leuk om dit soort foto's te maken van een (voor de meesten op het forum) wat onbekendere plaats. Als ik gekke verkeerssituaties zie maak ik ook vaak even een foto, als ik op de fiets of te voet ben dan !

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [FOTO] Veenendaal

Bericht door sirdanilot » wo 31 jul 2013, 22:00

Wesso schreef:Dat zal best, want het ligt natuurlijk in de bijbelgordel ;)
Nou moe... :roll:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [FOTO] Veenendaal

Bericht door boe! » wo 31 jul 2013, 22:28

sirdanilot schreef:Al met al is Veenendaal net zo 'bruisend' als Terneuzen
Dan stelt het inderdaad niet veel voor.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [FOTO] Veenendaal

Bericht door sirdanilot » wo 31 jul 2013, 22:33

Ik heb ook nooit beweerd dat Terneuzen een mekka is van vermaak en vertier, dus in die zin moet ik je gelijk geven ;) Het uitgaansleven in Veenendaal schijnt zelfs nog slechter te zijn dan dat in Terneuzen als ik sommige mensen moet geloven. Dan heb je toch wel een dieptepunt bereikt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [FOTO] Veenendaal

Bericht door boe! » wo 31 jul 2013, 22:42

Ik ken zowel Veenendaal als Terneuzen en dan geef ik Veenendaal het voordeel van de twijfel.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] Veenendaal

Bericht door Wesso » wo 31 jul 2013, 22:50

Hebben jullie trouwens het gebrabbel gelezen dat op het bovenste bord staat?
Ik zal een andere keer eens bij het tunneltje naar De Klomp kijken. Voorlopig is het te heet :p

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [FOTO] Veenendaal

Bericht door boe! » wo 31 jul 2013, 22:58

Wesso schreef:Hebben jullie trouwens het gebrabbel gelezen dat op het bovenste bord staat?
Met het verkeerslicht op rood heb je genoeg tijd om dat te lezen.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO] Veenendaal

Bericht door Davy » wo 31 jul 2013, 23:08

Ik vind vooral de term "verzinkbare paal" bijzonder in Nederland (in Vlaanderen zie je dat wel). Men heeft het toch altijd over "pollers"?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO] Veenendaal

Bericht door Rein » do 01 aug 2013, 8:30

Ik denk dat het begrip poller de meeste Nederlanders niet zoveel zegt. Verzinkbare paal ook niet, maar daarvan kan bijna iedereen wel een voorstelling maken vermoed ik zo.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] Veenendaal

Bericht door waldo79 » do 01 aug 2013, 10:37

Daviedoff schreef:Men heeft het toch altijd over "pollers"?
Eerder een hinderlijk obstakel wat de doorgang belemmert :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO][A012] Veenendaal en omgeving

Bericht door Wesso » vr 09 okt 2015, 17:55

Tot een paar jaar geleden maakte ik fietstochtjes in de buurt van Waddinxveen, en nam ik mijn camera mee. Dat leverde vaak interessante foto's op van wegen en andere bijzonderheden. Nu ik in een nieuwe, maar toch vertrouwde omgeving woon probeer ik de draad voorzichtig weer op te pakken. De fotoreportages van een zekere inwoner van Bodegraven hebben voor enige nieuwe inspiratie gezorgd. Ik houd wel van het plaatje-praatje. ;)

Vandaag ben ik door het landschap ten noorden en oosten van Veenendaal gefietst. Het kenmerkt zich door kleinschaligheid, waar infrastructuur, landbouw en "natuur" elkaar afwisselen. Was het in Waddinxveen wat rommelig, hier lijkt er een zekere harmonie te zijn ontstaan. Al met al best een aantrekkelijke omgeving om in rond te fietsen.

Foto's (30) in de spoiler.
SPOILER: TOON

1. Natuurgebied in wording: de Groene Grens ten oosten van Veenendaal. Het gebied ligt tegen de provinciegrens aan in Ede, Gelderland.
Afbeelding

2. De ganzen hebben het al snel ontdekt.
Afbeelding

3. Ondiep water trekt allerlei fauna aan. Op de achtergrond zijn bedrijfsgebouwen van Ede te zien.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. De slootjes bevatten stromend water wat voor de nodige dynamiek zorgt.
Afbeelding

6. De Dragonderweg loopt langs de provinciegrens en de Groene Grens.
Afbeelding

7. De plusstrook is weer eens open op de A12 richting Ede/Arnhem.
Afbeelding

8. Een doorkijkje op de Pakhuisweg in westelijke richting.
Afbeelding

9. Het eerder gefotografeerde bord van dichtbij.
Afbeelding

10. Bordjes, daar zijn we in Nederland gek op.
Afbeelding

11. Landelijke idylle op enkele tientallen meters van de A12.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. Hier zijn pompoenen van het type “Turkse muts” te koop. Waarschijnlijk bedoelt men die “tulbanden”.
Afbeelding

14. Nog een doorkijkje.
Afbeelding

15. In het verlengde van de Groene Grens ontstaat ecozone De Klomp.
Afbeelding

16. De levenscyclus van autobanden gedeeltelijk in beeld gebracht. Staan ze in de verte nog te pronken onder gloednieuwe bolides, op de voorgrond zijn ze aan hun tweede leven begonnen.
Afbeelding

17.
Afbeelding

18. De teloorgang van een tankstation, veroorzaakt door de afsluiting van de Veenendaalseweg voor gemotoriseerd verkeer een paar jaar geleden.
Afbeelding

19.
Afbeelding

20.
Afbeelding

21.
Afbeelding

22.
Afbeelding

23. De toekomst van dit terrein is onzeker.
Afbeelding

24. Nog een contrastrijk plaatje van het nieuwe Van der Valk-hotel, een Zuidasachtige kolos…
Afbeelding

25. …met een bouwvallig schuurtje op de voorgrond.
Afbeelding

26. Ik had eerder nieuwsgierige blikken verwacht, maar niet van een schaap.
Afbeelding

27.
Afbeelding

28. Nog een beeld vanuit een andere hoek.
Afbeelding

29. Het beruchte tunneltje onder de A12 waar gemotoriseerd verkeer genadeloos op de bon wordt geslingerd.
Afbeelding

30. Onder andere de lijnbus en de eenzame brommobiel mogen er nog gebruik van maken.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wesso op vr 09 okt 2015, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A012] Veenendaal en omgeving

Bericht door GuteFahrt » vr 09 okt 2015, 18:06

^^ Mooie fotoserie! :top: Erg leuk om deze even door te lichten. Het jaargetijde is ook top om dergelijke fotorondjes te maken. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][A012] Veenendaal en omgeving

Bericht door Palance » vr 09 okt 2015, 18:37

Inderdaad een mooie serie!

Wat staat er nog meer op dat bord op foto 29? "Keer om" kan ik nog net lezen, maar de rest?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO][A012] Veenendaal en omgeving

Bericht door Wesso » vr 09 okt 2015, 18:52

^^ "Keer om. Doorrijden = € 90 boete".

Mijn camera had last van kuren bij het zien van dit gedrocht. :dyn_hyp:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [FOTO][A012] Veenendaal en omgeving

Bericht door RSK » vr 09 okt 2015, 22:04

Wesso schreef:7. De plusstrook is weer eens open op de A12 richting Ede/Arnhem.
Afbeelding
Als ik het hier zo bekijk, is het alignement op dit wegvak net als bij Bodegraven: als de linker streep een stukje om gaat en de 9-3-markering wordt aangepast tot 3-9, ben je klaar. :top:
Wesso schreef:18. De teloorgang van een tankstation, veroorzaakt door de afsluiting van de Veenendaalseweg voor gemotoriseerd verkeer een paar jaar geleden.
Afbeelding
Tja, dat is inderdaad een duidelijke oorzaak-gevolg-situatie. Ik neem aan dat de boete-inkomsten ten gunste van de afkoopsom voor deze ondernemer vallen?
Wesso schreef:29. Het beruchte tunneltje onder de A12 waar gemotoriseerd verkeer genadeloos op de bon wordt geslingerd.
Afbeelding
Op basis waarvan flitst dat apparaat eigenlijk? Detectielussen? Gewicht? Zou leuk zijn als je met een peloton fietsers een middagje heen en weer gaat om het systeem vol te laten lopen met foto's. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [FOTO][A012] Veenendaal en omgeving

Bericht door boe! » vr 09 okt 2015, 22:15

RSK schreef:
Wesso schreef:18. De teloorgang van een tankstation, veroorzaakt door de afsluiting van de Veenendaalseweg voor gemotoriseerd verkeer een paar jaar geleden.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Tja, dat is inderdaad een duidelijke oorzaak-gevolg-situatie. Ik neem aan dat de boete-inkomsten ten gunste van de afkoopsom voor deze ondernemer vallen?
De gemeente Ede wilde in eerste instantie helemaal geen schadevergoeding betalen. De eigenaar stapte vervolgens naar de rechter en die gaf hem twee maanden geleden gelijk. De gemeente zal dus nog met een schadevergoeding op de proppen moeten komen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][A012] Veenendaal en omgeving

Bericht door Palance » vr 09 okt 2015, 22:16

RSK schreef:
Wesso schreef:18. De teloorgang van een tankstation, veroorzaakt door de afsluiting van de Veenendaalseweg voor gemotoriseerd verkeer een paar jaar geleden.
Tja, dat is inderdaad een duidelijke oorzaak-gevolg-situatie.
Volgens mij ligt het aan die belachelijke prijzen die de pomphouder vraagt :mrgreen:

Het zegt niks: Er zit hier in de buurt aan de Charloisse Lagedijk ook een tankstation dat vanuit Barendrecht sinds een jaar of 2 onbereikbaar is (flink omrijden) en vanuit Rotterdam lastiger te bereiken is. Desondanks is het er toch altijd vrij druk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [FOTO][A012] Veenendaal en omgeving

Bericht door RSK » vr 09 okt 2015, 22:24

boe! schreef:De gemeente Ede wilde in eerste instantie helemaal geen schadevergoeding betalen. De eigenaar stapte vervolgens naar de rechter en die gaf hem twee maanden geleden gelijk. De gemeente zal dus nog met een schadevergoeding op de proppen moeten komen.
Dat is dan nog snel geregeld, als die weg in december 2012 is afgesloten. Een restauranthouder tussen Bodegraven en Zwammerdam heeft vanaf 2004 geprocedeerd vanwege de inkomstendaling die ontstond toen de N11 een nieuw tracé kreeg. Het was altijd een populair truckersrestaurant, maar met de nieuwe slingerende ETW-60-inrichting komt daar behoudens bestemmingsverkeer natuurlijk geen vrachtwagen meer. Volgens mij is die vergoeding (na vele procedures en beroepen) pas vorig jaar toegekend, enkele maanden voor het restaurant definitief zijn deuren sloot.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO][A012] Veenendaal en omgeving

Bericht door Wesso » vr 09 okt 2015, 22:41

Ik zag op één van de verlaten pompen nog een literprijs van € 1,71x.

Mogelijk had het tankstation vòòr de afsluiting ook nog last van concurrentie. Op een steenworp afstand ligt Tango Veenendaal. Aan de andere kant van De Klomp is een Tinq (vroeger Haan) en langs de Rondweg-Oost in Veenendaal zijn Esso en Firezone te vinden die regelmatig met lage prijzen stunten. Door de opening van Rondweg De Klomp heeft verkeer een andere route gekregen en is het tankstation geïsoleerd geraakt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [FOTO][A012] Veenendaal en omgeving

Bericht door RSK » vr 09 okt 2015, 23:32

^^ Dan ben ik benieuwd wanneer het tankstation dicht is gegaan. Ten tijde van de sluiting van de Veenendaalseweg (december 2012) slingerden de landelijke adviesprijzen rond de €1,80. Met een bandbreedte van 10 cent bleven de prijzen daaromtrent tot oktober 2014, dus dat zou betekenen dat het toch een relatief goedkope pomp was.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO][A012] Veenendaal en omgeving

Bericht door waldo79 » zo 11 okt 2015, 12:22

Prachtige reportage, Wesso :top:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO][A012] Veenendaal en omgeving

Bericht door Wesso » zo 11 okt 2015, 12:28

Graag gedaan. :)<>:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [FOTO][A012] Veenendaal en omgeving

Bericht door captain007 » zo 11 okt 2015, 13:38

RSK schreef:Als ik het hier zo bekijk, is het alignement op dit wegvak net als bij Bodegraven: als de linker streep een stukje om gaat en de 9-3-markering wordt aangepast tot 3-9, ben je klaar. :top:
Een belangrijk verschil is dat men bij Bodegraven de verhardingsbreedte al op orde had en het alleen een kwestie was van markering en bewegwijzering aanpassen (en natuurlijk al die camera's en kantelwalsen opruimen). Op het wegvak tussen Ede en Bunnik mag je eerst asfalteringswerkzaamheden gaan uitvoeren voordat je hieraan kan beginnen. Er zijn delen waar men in de middenberm een deel van de redresseerstrook geen deklaag heeft gegeven (zoals ook op de foto van Wesso zichtbaar). Er zijn echter ook delen waarbij men langs de vluchtstrook een strookje geen deklaag heeft gegeven en daar moet dus de complete rijbaan bij ombouw een stukje opgeschoven worden qua markering. Ombouw is hier denk ik pas kostentechnisch interessant als er een groot onderhoud aankomt, waarbij de deklaag rijbaanbreed vervangen moet worden.

Plaats reactie