[E] [A007] [AP007] A-7 / AP-7 Algeciras - Málaga - Valencia - Barcelona - La Jonquera

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76268
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » vr 07 aug 2015, 15:13

Een video van de AP-7 door de regio Barcelona. De snelweg is vrij ruim opgezet, alhoewel ik me kan voorstellen dat sommige tweestrooks verbindingswegen in knooppunten een knelpunt kan zijn in de spits. Maar voor de rest is het netjes vormgegeven met 2x3 tot 2x4 rijstroken en deels een parallelstructuur met de B-30.
Link

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Bluemoon23 » do 13 aug 2015, 0:47

Ik ben net een paar dagen terug uit Spanje en veel gereden in Noord Spanje.
Vanaf Perpignan door de Pyreneeën tot de Picos de Europa ongeveer.

Het is zeker aangenaam rijden in Spanje ben ik achtergekomen en je gaat tenminste niet dwars door allemaal dorpjes die vergeven zijn van steile drempels zoals op de D en N wegen in Frankrijk.
GuteFahrt schreef:^^ ...en waar moeten we in dit specifieke geval dan aan denken? Briesende stieren ofzo? :mrgreen:
Nu is dit Andorra dan maar goed, ook in Spanje ben ik verscheiden koeien aan de kant van de weg tegengekomen, en dan vaak op bergweggetjes.
En dit in Andorra was niet "in the middle of nowhere" maar vlakbij een benzinepomp (vandaar dat bord)
Afbeelding
Deze schapen kwam ik tegen in de Picos de Europa, het was een hele kudde die de weg overstak zonder herder erbij ofzo.
Ik had nog net het benul om een foto te nemen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76268
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » do 13 aug 2015, 19:48

^^ Mooi gebied is dat. Ik reed in juni langs de Picos de Europa maar het was slecht weer en de vooruitzichten waren niet veel beter dus ik moest dat laten schieten. Ik wil er nog een keer terugkomen en dan verder gaan tot in Galicia.

Hier een video van de A-7 in het binnenland van de provincie Alicante, vanaf Puerto de Albaida (een bergpas) langs Alcoi tot Ibi. Een best leuke route om te rijden, opvallend hoe ruim de A-7 gedimensioneerd is gezien het nog lage verkeersaanbod.
Link

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Bluemoon23 » do 13 aug 2015, 20:18

Ik had juist het Noorden van Spanje opgezocht omdat het daar over het algemeen niet zo heel erg heet word.
Over het algemeen was het aangenaam weer daar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76268
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » wo 19 aug 2015, 18:01

Een video van de A-7 langs de zuidkust van Spanje, vanaf Nerja tot Málaga. Pas vlak voor Málaga wordt het verkeer wat drukker.
Link

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door waldo79 » wo 19 aug 2015, 20:52

Bekend stukje weg :mrgreen: Er zijn gelukkig flink wat kruipstroken voor het vrachtverkeer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76268
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » za 03 okt 2015, 22:04

A-7, Málaga

In 2010-2011 is de nieuwe A-7 rond Málaga opengesteld, een ruim aangelegde snelweg met 2x4 rijstroken langs de westkant van de stad. Dit is precies het verschil tussen Spanje en Frankrijk. In Spanje heb je bij de meeste grote steden goede rondwegen en bypasses waar je met 120 km/h langs een grote stad kan rijden. In Frankrijk heb je zeer uitgestrekte zones met verlaagde maximumsnelheid in de grootstedelijke regio's. Bijvoorbeeld rond Lyon heb je 70 kilometer met een lagere maximumsnelheid, en helemaal de A31 in Lorraine waar je 100 kilometer lagere maximumsnelheid hebt. En Parijs is ook niet goed te vermijden zonder zeer ver rond de stad te rijden, eigenlijk door een heel ander deel van het land.

Afijn, de mooie A-7 rond Málaga.
Link

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door waldo79 » za 03 okt 2015, 23:04

Die A-7 is inderdaad fijn, maar ik weet niet of je de MA-20 hebt bekeken. Die route is ondanks de omlegging van de A-7 nog steeds beredruk. Ik vermoed dat veel verkeer in de regio een bestemming heeft in Málaga. Vind dat ook niet zo gek voor een stedelijke regio van 600.000 inwoners.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76268
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » zo 04 okt 2015, 11:48

De A-7 is hier ook vooral aangelegd zodat doorgaand verkeer Málaga kan bypassen. Met name in de vakantieperiode is het zeer druk richting de badplaatsen aan de Costa del Sol ten zuiden van Málaga.

De MA-20 heb ik niet gereden, maar ik geloof zo dat dit nog heel druk is. Al viel de A-7 langs de noordoostkant van Málaga me reuze mee qua drukte.

Opvallend was vooral die tunnel met 4 rijstroken per buis. Dat zie je relatief weinig. Bij landtunnels is dat nog redelijk makkelijk te realiseren, maar zo'n geboorde of uitgeblazen tunnel met 4 rijstroken per buis is vrij zeldzaam.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door waldo79 » zo 04 okt 2015, 12:21

Groot gelijk dat je de MA-20 niet hebt gereden, jij was indertijd doorgaand. Ik verbleef beide keren dat ik in Andalusië was in Málaga en dan ontkom je niet aan de MA-20 of één van de stedelijke inprikkers (A-357, Est of vanaf de A-45).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76268
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » di 06 okt 2015, 21:09

A-7 Málaga - Almería

Morgen opent de ontbrekende 10,5 kilometer van de A-7 tussen Carchuna en Castell de Ferro in de provincie Granada. Dan is de A-7 voltooid langs de Spaanse zuidkust.

Dat betekent ook dat exact 900 kilometer van de A-7 in gebruik is (al dan niet tijdelijk genummerd als de CV-10 en CV-40).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » di 06 okt 2015, 23:42

Chris schreef:Morgen opent de ontbrekende 10,5 kilometer van de A-7 tussen Carchuna en Castell de Ferro in de provincie Granada. Dan is de A-7 voltooid langs de Spaanse zuidkust.
Van Marbella tot Estepona is wel erg substandaard en ten westen van Estepona is het nog geen volledig ongelijkvloerse weg, maar zijn er meerdere rotondes. Alleen de AP-7 is daar een echte snelweg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76268
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » di 06 okt 2015, 23:58

Mja, 'de snelweg' is wel voltooid nu langs de zuidkust. Ik denk niet dat ze die resterende delen van de A-7 / N-340 in de badplaatsen nog gaan opwaarderen. Misschien nog het einde van de A-7 in Algeciras. Er zijn nu geen ontbrekende schakels meer.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Lekkere Kwal » wo 07 okt 2015, 10:50

^^ je bent wel erg tolerant in je wegcategorieen geworden :p de A-7 is voltooid, maar niet als snelweg. Slecht eigenlijk dat ze die delen niet een N-nummer blijven geven tot opwaardering.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76268
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » wo 07 okt 2015, 10:58

Er loopt nu toch een snelweg langs de hele kust van Algeciras tot Alicante? Alleen heet deze langs de Costa del Sol soms de AP-7. Ik denk niet dat de N-340 tussen Torreguadiaro en Estepona nog verder opgewaardeerd gaat worden. Een snelweg kan je dat ook niet noemen, met die rotondes. Het heeft ook niet de status van autovía. In het verleden hebben ze om de één of andere reden gekozen om die stukken N-340 met gelijkvloerse kruisingen in Algeciras en tot Estepona als A-7 aan te geven op de bewegwijzering.

Het deel tussen Carchuna - Castell de Ferro was toch duidelijk de laatste ontbrekende schakel langs de zuidkust.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door waldo79 » wo 07 okt 2015, 11:59

^^Ach, op grote delen van de zuidelijke A-7 mag je niet harder dan 80 en het stuk met die rotondes is beter een ontsluitingsweg te noemen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76268
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » vr 09 okt 2015, 19:22

Ik heb een korte video gemaakt van de AP-7 rond Alicante. De tolweg wordt zeer licht bereden, er was volgens mij maar één auto die ik zag op het toltraject in mijn richting. Het landschap is wel erg dor en droog, bijzonder om doorheen te rijden als je hier het groene gewend bent.
Link

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Palance » vr 09 okt 2015, 19:29

Hoe vond je het rijgedrag? Ik werd aan alle kanten gewaarschuwd voor het zogenaamde slechte rijgedrag van de Spanjaarden, maar ik heb daar bar weinig van gemerkt. Idioten heb je overal, maar over het algemeen vond ik dat men netjes en beheerst reed. Alleen op rotondes wilde men nog wel eens voorrang nemen en ik heb, zij het op verlaten kruispunten, nog wel wat roodrijders gezien.

Het vervelendste vond ik wel de vele wisselende snelheidsregimes, dat is vaak nog erger dan in Nederland. Om maar te zwijgen van de rotondes.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76268
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » vr 09 okt 2015, 19:35

Ik vond dat echt ontzettend meevallen. Zelfs rond Málaga en Sevilla geen gekke dingen gezien. In binnensteden zal dat ongetwijfeld wel anders zijn, maar het is echt een soort urban legend dat verkeer in Spanje enorm chaotisch is. Op snelwegen rijdt men heel rustig en elders is het verkeersaanbod laag. Ik heb geen gekke inhaalacties gezien, wel heb ik bijvoorbeeld in Cáceres wel gezien dat men op die enorm oversized rotondes een boel rijstroken afsnijdt als er weinig verkeer is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Palance » vr 09 okt 2015, 19:39

Ik heb slechts 1 agressieve bestuurder meegemaakt, maar dat was een Belgische wagen met Marokkanen erin - die haalde bij Tarifa in een bocht in bij een dubbele ononderbroken streep. Toen er werd geclaxonneerd door mijn achterligger (hij ging 3 wagens in een keer voorbij) werd iederen via het dakraam getrakteerd op een middelvinger.

Maar goed, zoals gezegd, idioten heb je overal. Bij zebrapaden werd overigens altijd netjes en tijdig gestopt. Dat is in bv Rotterdam wel anders.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 okt 2015, 20:37

Chris schreef:Ik vond dat echt ontzettend meevallen. Zelfs rond Málaga en Sevilla geen gekke dingen gezien. In binnensteden zal dat ongetwijfeld wel anders zijn, maar het is echt een soort urban legend dat verkeer in Spanje enorm chaotisch is. Op snelwegen rijdt men heel rustig en elders is het verkeersaanbod laag. Ik heb geen gekke inhaalacties gezien, wel heb ik bijvoorbeeld in Cáceres wel gezien dat men op die enorm oversized rotondes een boel rijstroken afsnijdt als er weinig verkeer is.
Helemaal mee eens. Zeker in Andalusië en verder ook buiten de grote steden wordt er rustig gereden, zelfs wat passief (langzaam optrekken bijvoorbeeld). Alleen Valencia vond ik wel wat chaotisch. Maar andere Spaanse steden waar ik heb gereden vielen reuze mee. Spanje is wat dat betreft ook een fijna land om te rijden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Vinny » vr 09 okt 2015, 21:10

Misschien is het gewoon de afgelopen 20 jaar enorm verbeterd, samen met de uitbreiding van de infrastructuur. De tijd dat er in de Nederlandse media werd gewaarschuwd voor Belgische en Franse wegpriaten ligt ook al weer een tijdje achter ons. De rijopleidingen zijn natuurlijk ook een stuk beter geworden dan vroeger. Dat zal ook wel voor Spanje gelden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Rein » vr 09 okt 2015, 21:13

Ook ik vind Spanjaarden prima en vooral ook netjes rijden. Spanjaarden zijn in mijn ogen bijvoorbeeld veel mindere middenplakkers dan Belgen, Fransen en Nederlanders.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Ger81 » vr 09 okt 2015, 21:14

Chris schreef:De tolweg wordt zeer licht bereden, er was volgens mij maar één auto die ik zag op het toltraject in mijn richting.
Ik denk dat vrijwel iedereen hier de A-70 neemt.
Die is ook niet overdreven druk en kost niets.

Ik vind Spanje overigens een fijn land om te rijden. Kamikaze-rijgedrag zie ik eigenlijk nooit en Spanjaarden spiegelen wél, in tegenstelling tot Fransen.
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Willem » vr 09 okt 2015, 21:37

Rein schreef:Ook ik vind Spanjaarden prima en vooral ook netjes rijden.
In Barcelona kun je de rijstijl zelfs beleefd en voorkomend noemen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Palance » zo 11 okt 2015, 18:11

Diverse wegenrelateerde foto's van mijn reis in Spanje
Allereerst een paar foto's van de A7 van Malaga naar Motril en vervolgens de A44 naar Granada.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Je ziet hier nog net de grindbak voor vrachtwagens met kapotte remmen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De huurauto

Afbeelding
Bij stops onderweg zijn vaak mooie dorpjes te zien

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76268
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » di 27 okt 2015, 20:33

De toltarieven op de AP-7 vanaf de Franse grens naar Valencia zijn ook niet mals. Volgens mij tussen de € 40 en 50.

Veel Nederlanders zijn er ook niet bewust van dat het overgrote deel van het Spaanse snelwegennet tolvrij is. De meesten komen alleen in Catalonië, waar veel tolwegen zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » di 27 okt 2015, 20:46

Chris schreef:De toltarieven op de AP-7 vanaf de Franse grens naar Valencia zijn ook niet mals. Volgens mij tussen de € 40 en 50.
Inderdaad.

La Jonquera-Parets: € 14,35
Martorell: € 2,40
El Vendrell: € 4,90
L'Hospitalet-Sagunto: € 25,95

Totaal Franse grens-Valencia: € 46,90. Rij je nog door tot aan Benidorm, dan komt er nog eens € 13,65 bij en is het totaal € 60,55, voor een personenauto zonder aanhanger.

En vanaf Toul tot aan de grens ben je in Frankrijk ook al € 71,60 kwijt als je de A31-A6-A7-A9 volgt. Een enkele reis naar Benidorm over de snelste route kost dus alleen aan tol al het belachelijke bedrag van € 132,15.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76268
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » ma 14 dec 2015, 19:00

A-7 Motril - Málaga

Wat foto's van de A-7 langs de zuidkust van Andalucía, vanaf Motril tot Nerja. Dit deel voert door een bergachtig kustgebied, de Costa Tropical. Dit deel van de A-7 is nog nieuw, opengesteld tussen 2007 en 2014.

1. Komende vanaf de A-44 draaien we hier de A-7 richting het westen op.
Afbeelding
A-7-1 by European Roads, on Flickr

2. De vallei van Motril.
Afbeelding
A-7-2 by European Roads, on Flickr

3. De GR-14 is een autovía, maar heeft afgezien van de aansluiting met de A-7 alleen rotondes. In de verte de boogbrug over de Río Guadalfeo, die een groot deel van het jaar droog staat.
Afbeelding
A-7-5 by European Roads, on Flickr

4. Lobres. De GR-5300 is een provinciale weg.
Afbeelding
A-7-7 by European Roads, on Flickr

5. Almuñécar-este. En de Middellandse Zee.
Afbeelding
A-7-10 by European Roads, on Flickr

6. Een adviessnelheid van 100 zie je nogal eens in Spanje. Gelukkig zijn de maximumsnelheden maar betrekkelijk weinig laag ingesteld. Ik heb heel veel lagere adviessnelheden gezien, maar weinig trajecten waren echt op 100 of lager gelimiteerd. Ik vond ook dat je er in de meeste gevallen prima met 120 kon rijden.
Afbeelding
A-7-12 by European Roads, on Flickr

7. Het vrij kale landschap rond Almuñécar.
Afbeelding
A-7-13 by European Roads, on Flickr

8. Palmbomen groeien gewoon langs de weg.
Afbeelding
A-7-15 by European Roads, on Flickr

9. De Middellandse Zee weer.
Afbeelding
A-7-17 by European Roads, on Flickr

10. Een markante brug over de A-7 bij Nerja.
Afbeelding
A-7-18 by European Roads, on Flickr

11. Je kan aan het brede wegnummer nog zien dat de snelweg oorspronkelijk als de N-340 bewegwijzerd was. Hectometerpaaltjes zijn ook nog af en toe van de N-340.
Afbeelding
A-7-20 by European Roads, on Flickr

12. Bij Nerja stopte ik even om te tanken en een broodje te halen.
Afbeelding
A-7-22 by European Roads, on Flickr

13.
Afbeelding
A-7-25 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76268
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » zo 27 dec 2015, 12:06

A-7 Nerja - Málaga

Wat foto's verder van de A-7 langs de zuidkust van Andalucía, vanaf Nerja tot vlak voor Málaga. Dit deel is wat drukker dan verder oostelijk.

1. Bijna elke afrit gaat wel naar een costa.
Afbeelding
A-7-26 by European Roads, on Flickr

2.
Afbeelding
A-7-29 by European Roads, on Flickr

3.
Afbeelding
A-7-30 by European Roads, on Flickr

4.
Afbeelding
A-7-33 by European Roads, on Flickr

5. Een stukje met 3 rijstroken bij Vélez Málaga.
Afbeelding
A-7-35 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
A-7-39 by European Roads, on Flickr

7.
Afbeelding
A-7-41 by European Roads, on Flickr

8. bingo
Afbeelding
A-7-42 by European Roads, on Flickr

9. Oude stijl wegwijzer.
Afbeelding
A-7-45 by European Roads, on Flickr

10.
Afbeelding
A-7-48 by European Roads, on Flickr

11. Knooppunt met de MA-24, een korte snelweg die nog wat dichter langs de kust loopt.
Afbeelding
A-7-51 by European Roads, on Flickr

12.
Afbeelding
A-7-52 by European Roads, on Flickr

13.
Afbeelding
A-7-53 by European Roads, on Flickr

Plaats reactie