Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door SanderK » di 20 okt 2015, 11:44

De overheid slaagt er maar niet in om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers snel genoeg te laten dalen. Federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) onderkent haar machteloosheid en roept burgers nu op om zelf met voorstellen te komen, schrijft De Standaard vandaag.
http://www.sgvv2015.be/

Wat denken jullie?
Wat is prioritair voor de verkeersveiligheid in België om het beoogde doel te halen?

Voorstellen van de SGVV:
WEGCODE
-Simpeler verkeersreglement
-Verplichte fietshelm voor kinderen
-medisch attest voor rijbewijs
-zero tolerance voor alcohol
PAKKANS
-controles laten uitbesteden
-meer controle van professionelen
-meer controle op recent druggebruik
-automatische melding verkeersovertreding door auto
VEELPLEGERS
-sneller rijbewijs kwijt
-Verplicht ISA (Intelligente Snelheidsassistentie) voor snelheidsovertreders
-Alcoholslot voor alcoholici
-Verkeersovertreders draaien zelf op voor kosten alternatieve straffen
TECHNOLOGIE
-Rijhulpsystemen standaard
-Black Box en alcoholslot voor onervaren bestuurder
-Verbod gebruik Cruise Control
-Automatiseren en uitbesteden controles/verwerking boetes
-Dashcam en Black Box in elke wagen
Ik merk dat er veel op repressie gestoeld is weeral, zoals we het gewoon zijn in België.
Dingen die ik mis en volgens mij kunnen helpen:
INFRASTRUCTUUR EN WEGBEHEER
-Het veilig inrichten van wegen: oppassen voor putdeksels, obstakels langs de weg, lage muurtjes, ...
-op elke verbindingsweg een gescheiden fietspad, veilige oversteekplaatsen, ...
-Het verplicht groeperen van opritten van bedrijven/winkels/garages/... langs grote wegen zodat niet elk bedrijf zijn eigen op en afrit heeft 5 meter van elkaar
-Wegmarkering in goede staat houden
RIJOPLEIDING
-Misschien het rijexamen uitbreiden. In plaats van enkel te kijken naar het kunnen toepassen van de verkeersregels voor één rit, ook eens kijken naar zaken zoals wagenbeheersing, rijvaardigheid, slip- en remcontrole, inzicht in verkeerssituaties, enzovoort? En dit eventueel gespreid over meerdere examenmomenten? (Ik denk dat dit in Scandinavië en Zwitserland ongeveer het geval is, maar ben niet zeker?)
-Deze ook herhalen in de tijd. Een korte proef na x-aantal jaren om te bewijzen dat je nog steeds met de auto overweg kan
WEGCODE
-Een wegcode die gedragen wordt door de bestuurder.

Zoals je ziet, kosten de maatregelen die ik voorstel voornamelijk geld aan de overheid. Vandaar dat ze niet in de bovenste lijst verschijnen.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door tovm74 » di 20 okt 2015, 11:52

^^ controles uitbesteden? Blackbox in elke wagen? Verbod op gebruik cruise control?

Als dat er door komt, dan emigreer ik.
En waarom? De pakkans verhogen door de controle uit te besteden aan prive firma's betekend dat men ook toegeng moet geven aan die prive firma tot alle camera's, databases, etc, etc .... nog een stap in de richting van BB country.
Blackbox in elke wagen en dat dan weer doorgeven aan prive firma's, stap twee.

Verbod op cruise control is gewoon belachelijk.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door SanderK » di 20 okt 2015, 12:20

Ik persoonlijk vind het gebruik van CC ook gevaarlijk en gebruik het dus zelf nooit. Verbieden is echter een andere zaak.
Ik heb echter ook al gereden met wagens met een Adaptive CC, dus een CC die automatisch afstand houdt, de snelheid van de voorligger aanhoudt, bijremt en mee versnelt tot de CC-limiet. Dit hulpsysteem neemt dus alle bezwaren die ik heb voor CC weg. =)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door RSK » di 20 okt 2015, 12:29

Eerlijk gezegd kan ik het verbod op cruise-control niet echt rijmen met de trajectcontroles. De cruise-control maakt een homogene snelheid mogelijk, wat nu juist als hét voordeel van een trajectcontrole wordt genoemd: een gebrek aan dynamiek. Ik rij in ieder geval met cruise control als ik dat wil, daar ga ik me in België niet voor aanpassen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door vynkce » di 20 okt 2015, 13:34

Ik mis een totaalverbod op alcohol achter het stuur...

Om jullie een idee te geven:
Bij een controle afgelopen weekend in de provincie Antwerpen werden bijna 7500 bestuurders getest op overdreven alcoholgebruik. Hiervan liep 4,2% tegen de lamp. Van 94 bestuurders werd het rijbewijs onmiddellijk ingetrokken.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... /1.2471653

Minstens een vierde van de dodelijke ongevallen wordt veroorzaakt door rijden onder invloed:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/alcoh ... 72369.html

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door SanderK » di 20 okt 2015, 13:41

Dat staat wel in de voorstellen hoor :)
zero tolerance voor alcohol betekent nulverbod.

Daar ben ik het trouwens wel mee akkoord.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door Alfa » di 20 okt 2015, 17:04

SGVV is geen overheidsdienst maar een zelfbenoemde expertencommissie. Hun voorstellen moeten je dus niet als voorgesteld beleidsmaatregelen gezien worden. Zeker dat voorstel van een blackbox en dashcam is iets dat gewoon science fiction is, zowel politiek als maatschappelijk.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door Km357 » di 20 okt 2015, 17:12

Weer 1 enkele boodschap:

Repressie, repressie, repressie. Geen gezond verstand, investeringen in infra, en zeker geen enkele vrijheid van de burger...typische rechtse regering "voor verandering".

Die nultolerantie op alcohol is belachelijk, als je wat sneden zuurdesem brood op hebt kan je aan 0,1 promille al komen. Fietshelmen voor kinderen zou niet verplicht moeten zijn, dat is een keuze die je maakt als ouder en persoonlijk ben ik niet overtuigd dat ik mijn dochter zo'n idiote pot op haar hoofd moet zetten.

Pakkans:
Die 4 voorstellen zijn gewoon een toonbeeld van een totalitaire staat op zoek naar geld. Compleet big brother gedoe. :nuts: Zelfde voor die black box en rijhulp standaard...

Wie bedenkt er in godsnaam zulke idiote voorstellen en denkt dat ie daarmee de veiligheid verbetert en de Belgische burger een meerwaarde biedt?

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door SanderK » di 20 okt 2015, 17:12

^^ Hoezo zijn een dashcam en een blackbox SF?
Hebben vrachtwagens dan al geen tachograaf die uitgelezen wordt bij controle? Dit is een zeer rudimentaire blackbox
In bepaalde landen zijn dashcams al erg ingeburgerd, politiewagens gebruiken dit standaard of particulieren ook op bevel van de verzekeringen. De stap dan naar nationale implementatie lijkt me dan niet meer zo groot (op termijn).

Over heel het land Nummerplaatlezers waardoor men u kan volgen van de Ardennen tot aan de kust waren 10 jaar terug ook SF denk ik :)
Zo lang men de gewone mens maar genoeg indoctrineerd via de media, kan men de bevolking alles laten slikken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door Alfa » di 20 okt 2015, 17:15

^^Science fiction om dashcams en blackboxen te verplichten. Zoiets is echt zeer onrealistisch om in te voeren.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door Km357 » di 20 okt 2015, 17:25

^^ Jammer genoeg is onze huidige Belgische regering perfect in staat om onrealistische zaken door te voeren, zoals eerst beloven om tegen 2019 100 euro netto op het loonbriefje te zien staan en de week daarna doodleuk even te vermelden dat ieder normaal gezin 100 euro/jaar meer voor elektriciteit zal moeten betalen door hun wanbeleid met groene certificaten en dat de dieselprijs met 20ct/ltr omhoog zal gaan tegen dan...en voor iemand zegt dat de huidige regering die certificaten niet doorgestemd heeft, ook al zaten ze toen in de oppositie ze hebben toen ook voor gestemd.

Het is op zich ongelooflijk dat in het huidige Belgische systeem er nog niet meer betogingen zijn tegen het geldklopperij van deze regering. Vandaar dat ik niet direct Sci-fi denk bij zulke id'en maar eerder "hoe gaan ze dat klaarspelen om dat verkocht te krijgen".

Nummerplaatherkenning was sci-fi 15 jaar geleden, maar nu is het zowat overal, dus hou je vast wat ze binnen 10 jaar als repressiecontrole gaan hebben.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door Lambo19 » di 20 okt 2015, 18:28

Ik zou alleszins pleiten voor het verlagen van de huidige limiet van 0,5 promille naar 0,2 of 0,3 promille. Desondanks ik van mening ben dat alcohol en verkeer absoluut niet samen horen, lijkt een nultolerantie mij niet realistisch. In theorie zou je al geen likeurpraline of gerechten waarin bieren verwerkt zijn mogen consumeren. Dat lijkt me niet het correcte signaal te zijn naar de weggebruiker. Meer alcoholcontroles hogere straffen zijn sowieso noodzakelijk. Systemen zoals ISA, alcoholslot en blackbox zie ik niet echt een potentiële meerwaarde. Wel lijkt het mij geen slechte keuze om een alcoholslot verplicht te stellen wanneer iemand meermaals dronken betrapt wordt bij controle.

De komende jaren zullen steeds meer wagens standaard voorzien worden van rijhulpsystemen zoals adaptive cruise controle, city stop, lane departure warning en dergelijke. Die systemen zullen ongetwijfeld een positieve invloed hebben op de verkeersveiligheid. Zowel de passieve als actieve veiligheid hebben de laatste decennia een ware revolutie doorgemaakt waardoor met een daling van verkeersslachtoffers als gevolg. Prioritair blijft eveneens wel een veilige en comfortabele infrastructuur anders is de rest vrij waardeloos.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door Archeopendra1234 » di 20 okt 2015, 20:51

[sarcasm] Ik zou pleiten voor een dashcam, blackbox, en een automatische snelheidsbegrenzer in elke wagen, de dashcam kan dan elk verkeersbord lezen en deze informatie doorsturen naar een microprocessor. Deze kan dan de maximum snelheid van de wagen aansturen, en bijvoorbeeld bij het bijna overschrijden van een volle witte lijn de motor stilleggen, automatisch een boete uitdelen, en indien nodig via het stuur nog een elektroshock toedienen...
Verder zou ik ook opteren om van het hele wegennet, inclusief snelwegen, een zone 30 te maken, dit om het aantal ongelukken drastisch te verminderen, de mobiliteit te verhogen en de uitstoot te verminderen.[/sarcasm]

Sorry, maar bij zulke voorstellen kan ik niet anders dan sarcastisch reageren ;)

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door CasablancaMarocco » di 20 okt 2015, 21:06

Nederland helpt Marokko om de wegen aldaar veiliger te maken, misschien moet België ook maar zo'n verzoek indienen. ;)
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... oden.dhtml

Maar zonder gekheid, deze voorstellen zijn waanzin, en de meeste onrealistisch op korte termijn.
Investeren in het veiliger maken van de wegen is het enige wat echt op korte termijn resultaat kan opleveren.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door Rene » di 20 okt 2015, 23:48

Glaasje op, laat je rijden.
Bespaar op de 'fameuze' Belgische weekend-doden.
Maar ja, Belgen en alcohol. Dat wordt nog een hele cultuuromslag... :roll:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door Alfa » wo 21 okt 2015, 2:14

Rene schreef:Glaasje op, laat je rijden.
Wist je dat Bob van oorsprong een Belgische campagne is?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door RSK » wo 21 okt 2015, 8:05

^^ In de praktijk blijken er toch genoeg Bier-Op-Belgen te zijn, in plaats van de Bewust Onbeschonken Bestuurder waar de campagne voor pleit. Dat iets in België bedacht is, betekent dus niet dat het in België per definitie succesvol is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 okt 2015, 10:44

Alfa schreef:
Rene schreef:Glaasje op, laat je rijden.
Wist je dat Bob van oorsprong een Belgische campagne is?
Het was en is in België dan ook harder nodig dan in Nederland.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door Lambo19 » wo 21 okt 2015, 15:35

RSK schreef:^^ In de praktijk blijken er toch genoeg Bier-Op-Belgen te zijn, in plaats van de Bewust Onbeschonken Bestuurder waar de campagne voor pleit.
Het probleem is volgens mij nog vele malen erger dan men laat uitschijnen. De pakkans is relatief klein vergeleken met andere overtredingen zoals overdreven snelheid of gsm gebruik achter het stuur. Zeker als je weet dat in er in België een echte bier- en cafécultuur heerst, zijn de cijfers nog maar het topje van de ijsberg. Je zou er van versteld staan hoeveel bestuurders er wel niet rondrijden met 2 of meer biertjes op.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door Wimpie25 » wo 21 okt 2015, 15:51

Rene schreef:Glaasje op, laat je rijden.
Bespaar op de 'fameuze' Belgische weekend-doden.
Maar ja, Belgen en alcohol. Dat wordt nog een hele cultuuromslag... :roll:
België (en vooral Vlaanderen) kent een sociale cultuur waar alcohol gemeengoed is. De Delhaize naast mijn deur kent bijvoorbeeld 5 gangpaden met enkel alcoholische draken, waarvan 3 met wijnen van over de gehele wereld en dat is in andere Belgische supermarkten niet anders. Normaal ben ik niet voor de repressieve aanpak maar ik denk dat bij alcoholovertredingen een verhoging van strafmaat en het correct opvolgen van recidivisten al zeer veel kan helpen.
CasablancaMarocco schreef: Maar zonder gekheid, deze voorstellen zijn waanzin, en de meeste onrealistisch op korte termijn.
Investeren in het veiliger maken van de wegen is het enige wat echt op korte termijn resultaat kan opleveren.
Vandaag stond dit toevallig ook in de krant, hetgeen dat iedereen behalve de beleidsmakers, al lang door te lijken hebben.
Een uitsnede;

...

Hoe doen die Zweden dat?

Hoe Zweden het aantal verkeersdoden drastisch wist terug te schroeven? Matts-Åke Belin, expert verkeersveiligheid, legt al jarenlang uit hoe het land zich focust op veiligheid en niet op snelheidsovertredingen.

'Met het project 'Vision Zero' stapte Zweden af van het idee dat snelheidscamera's de veiligheid op de openbare weg voldoende zullen verhogen om verkeersdoden te vermijden. Ingenieurs en veiligheidsexperts overleggen samen hoe de wegconstructies veiliger kunnen worden gemaakt. De nadruk ligt op het technische en bouwkundige aspect.'

...
Volgend jaar zal het 40 jaar sinds de wegcode voor het laatst een volledige vernieuwing heeft gekregen, zal het bijna 50 jaar zijn sinds dat de huidige verkeerswet in voege is getreden en zal het bijna 40 jaar zijn dat we gebruik maken van het huidige ontwerp van bewegwijzering, wegmarkering en symboliek. De wegen in Vlaanderen mogen tegenwoordig dan wel op een moderne en (eindelijk) uniforme manier aangelegd zijn, op federaal niveau lijkt er amper (tot geen) animo te zijn voor een federale algemene modernisering.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door RSK » wo 21 okt 2015, 16:18

^^ Men noemde deze regering toch een Zweedse coalitie? Gelijk overnemen, lijkt me.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door SanderK » wo 21 okt 2015, 16:19

Uit welke krant heb je dat gehaald?
In De Tijd (België) stond de volgende paragraaf, die het omgekeerde doet vermoeden:
Snelheidscontroles
Trafikverker past vanuit Vision Zero nog een wapen toe: preventieve snelheidscontroles. Zweden heeft een van de hoogste dichtheden aan snelheidscamera’s in de wereld. Die dienen echter niet om bekeuringen uit te schrijven, maar om mensen te dwingen zich aan de snelheid te houden. Het verschil zit hem in de filosofie. Via borden en de media laat Trafikverket de autorijders weten op welke wegen de camera’s aanstaan. Het gevolg is dat de mensen langzamer rijden, in plaats van een onverwachte boete op de mat vinden. Volgens Belin werkt die aanpak aantoonbaar beter dan bekeuringen. ‘Dit systeem is geen melkkoe maar een investering.’
De Zweedse snelheidscamera’s dienen niet om boetes uit te delen. De autorijders weten op welke wegen de camera’s werken, zodat ze spontaan trager rijden.
Vision Zero is een onverdeeld succes. Eind jaren negentig werd het programma gelanceerd, in een tijd dat er per jaar 70 mensen per miljoen in het verkeer omkwamen. Vorig jaar waren dat er minder dan 30, alhoewel zowel het aantal auto’s als het aantal gereden kilometers toegenomen was.
Komt het doel van nul verkeersdoden binnen handbereik? ‘Het is mogelijk’, zegt Belin. ‘Vergelijk het met een olympische zwemmer. Die plant, traint, doet alles om zo ver mogelijk te komen. Dat proberen wij ook. We zijn begonnen met ons te concentreren op een systeem dat ernstige ongelukken uitsluit. Ook in een veilig systeem gebeuren ongelukken. Maar die zullen in de toekomst een heel ongewoon fenomeen worden.’
De Tijd laat uitschijnen dat de oplossing tweeledig is: 2+1 wegen (staat daarvoor in het artikel) én overal snelheidscamera's waardoor men overal trager gaat/moet rijden (de Vlaamse variant: trajectcontroles).
Blijkbaar hebben ze daar op de redactie geen mensen met verkeersinzicht.

Ik heb toevallig een paar zomers terug zelf nog een roadtrip door Zweden gemaakt, 4000 kilometer, tot halverwege in het Noorden. Interessant: afhankelijk van de provincies zijn de flitspalen aangekondigd met een bord. In het Zuiden van Zweden stond er voor elke flitspaal een aankondigingsbord. Dit stond er echter zo dicht voor, dat op je rem gaan staan amper een optie was moest je écht te snel aan het rijden zijn.
In een provincie ergens in het midden van Zweden meer, stonden er echter borden met het volgende op: 'snelheidscontroles tussen 0 en 40 km'. En effectief: op deze wegen stonden verschillende flitspalen NIET aangegeven met een bord. Het snelheidsbeleid wordt dus ook regionaal bepaald.
Ik moet wel nog toevoegen, Zweden heeft prachtige wegen waar je gerust wat sneller kan cruisen ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door Alfa » wo 21 okt 2015, 17:06

Wimpie25 schreef: Volgend jaar zal het 40 jaar sinds de wegcode voor het laatst een volledige vernieuwing heeft gekregen, zal het bijna 50 jaar zijn sinds dat de huidige verkeerswet in voege is getreden en zal het bijna 40 jaar zijn dat we gebruik maken van het huidige ontwerp van bewegwijzering, wegmarkering en symboliek. De wegen in Vlaanderen mogen tegenwoordig dan wel op een moderne en (eindelijk) uniforme manier aangelegd zijn, op federaal niveau lijkt er amper (tot geen) animo te zijn voor een federale algemene modernisering.
Ik vind dat een zeer vreemd argument. Het is niet dat de wegcode sinds 1975 onveranderd gebleven is. Ze is voortdurend geüpdatet. Aan een herschrijving van de wegcode valt dus weinig veiligheidsvoordeel te halen. Hoogstens zou het de tekst iets coherenter maken (omdat er doorheen de jaren al heel wat artikelen geschrapt en tussengevoegd zijn). Als iets goed is moet je het niet vervangen.

Jammer dat je weer een communautair verhaaltje van probeert te maken. Daar heeft het niets mee te maken.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door Archeopendra1234 » wo 21 okt 2015, 19:12

Zal ik eens een paar voorstellen doen voor veiliger verkeer?

-Maak de A12 en E34/N49 volledig ongelijkvloers zonder enige vertragingen.
-Maak de Liefkenshoektunnel volledig tolvrij in afwachting van de Oosterweelverbinding (als die er ooit komt).
-Voer realistische snelheden in, inclusief op snelwegen.
-Geef in het middelbaar het vak "verkeersregels en rijvaardigheid", inclusief voor fietsers/bromfietsers en voetgangers.
-Zet de trajectcontroles in op plaatsen waar ze écht nodig zijn, niet enkel voor de portemonnee.
-Bouw snelwegen zoals in het oorspronkelijke plan waar deze nodig zijn (A19 volledig afwerken, R2 rond maken,...)
-Kijk naar onderliggende redenen van ongelukken i.p.v. zich blind te staren op enkel snelheid (bij 0 km/u gebeuren er namelijk geen ongelukken).

Een van de weinige dingen waar ik mee eens ben is dat alcohol drinken en rijden niet samen gaan, zonder daar ook in te willen overdrijven met volledige nultolerantie die zelfs nagenoeg niet haalbaar is ;)

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door Lambo19 » wo 21 okt 2015, 20:36

^^
Zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik ook geen voortander van nultolerantie wat alcoholgebruik betreft in het verkeer. Er valt inderdaad nog heel wat vooruitgang te boeken bij de infrastructuur. Het onderhouden en veiliger maken daarvan zou de hoogste prioriteit moeten krijgen.

Hoe doen die Zweden dat?
Volvo? :lol:

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door Lambo19 » zo 22 nov 2015, 11:53

"Verhoog pakkans in het verkeer en laat straffen ook effectief uitvoeren"

Een vereenvoudiging van de wegcode en het gebruik van nieuwe technologieën, bijvoorbeeld de installatie van een zwarte doos, kunnen mee bijdragen tot een terugdringing van het aantal verkeersdoden. Dat werd gezegd tijdens debatavonden die het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) heeft georganiseerd naar aanleiding van de oproep van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR).
Artikel: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... eren.dhtml
Blijkbaar is men van mening dat de weggebruiker dus verantwoordelijk is voor de verkeersveiligheid. Op zich ben ik het daarmee niet helemaal oneens, alleen moet de overheid zich ook inzitten om het aantal verkeersdoden te doen dalen. Dat los je niet op met een zwarte doos in ieder voertuig te plaatsen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door Snelwegfreak » zo 22 nov 2015, 14:27

De meeste landen die iets aan verkeersveiligheid doen of hebben gedaan, pakken eerst de infrastructuur aan. België doet dat niet en gaat direct over tot de menselijke factor. Apart, want oo het gebied van infrastructuur kun je denk ik veel meer winnen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door Lambo19 » zo 22 nov 2015, 14:31

^^
Dat is dus exact ook mijn punt. Helaas lijkt de overheid daar een andere visie op te hebben.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door Rene » zo 22 nov 2015, 14:49

Kastjes in auto's kunnen boetes (=staatsinkomsten) genereren.
Wegreconstructies genereren slechts staatsuitgaven.

Bepaalde politieke partijen hebben dan hun keuze al gemaakt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door Wimpie25 » zo 22 nov 2015, 16:05

Lambo19 schreef: Blijkbaar is men van mening dat de weggebruiker dus verantwoordelijk is voor de verkeersveiligheid. Op zich ben ik het daarmee niet helemaal oneens, alleen moet de overheid zich ook inzitten om het aantal verkeersdoden te doen dalen. Dat los je niet op met een zwarte doos in ieder voertuig te plaatsen.
Akkoord, maar de overheid schuift op deze manier wel de volledige verantwoordelijk van zich af. Er is niemand die erbij stiltstaat, maar fatale aanrijdingen met fietsers op niet vrijliggende en slecht verlichte fietspaden, zijn in mijn ogen de verantwoordelijk van de overheid. Fatale aanrijdingen met onafgescheiden objecten langs de weg, verantwoordelijkheid van de overheid. Klapbanden en oncontroleerbare slippartijen door putten in slecht wegdek, verantwoordelijkheid van de overheid. Vrachtwagens die fataal op file's inrijden op ondergedimensioneerde wegen, de verantwoordelijkheid van de overheid. Motorrijders die onderuitgaan vanwege aquaplanning en gans verhakkeld op spoed belanden omdat ze onder een onafgescheiden vangrail zijn beland? De verantwoordelijkheid van de overheid.

Iedereen kan gerust dit lijstje aanvullen maar mijn punt is duidelijk me dunkt, men geeft de burger "inspraak", men schuift zo alle verantwoording van zich af. Men verwacht dat de burger een basis kan leggen voor een daadkrachtig beleid, wat zijn echter de e resultaten van deze bevraging? "Meer pakkans" en "meer controle". Wat een waanidee, dit lijkt eerder op het resultaat van een namiddagje brainstormen in een zesde leerjaar.

Het is als een voorstel lanceren waarbij ramen en deuren dé oplossing zouden zijn om een huis zonder dak winddicht te maken.

Plaats reactie