Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 okt 2015, 17:58

Chris schreef:
SnarfFlevoland schreef:Over het Duitse spoorwegennet heb ik ook al wel eens TV-programma's gezien die het allemaal somber inzagen. Heel veel snelheidslimieten vanwege versleten rails e.d. en treinen dus nooit optijd kunnen rijden. Dienstregelingen worden daarop steeds te laat aangepast en dan is er wel weer een volgend probleem.
Ik heb wel eens gelezen dat spoorlijnen in het oosten van Duitsland dermate verouderd zijn, dat treinreizen nu meer tijd kost dan voor de Tweede Wereldoorlog.
In Polen is het nog erger. Katowice-Krakow duurt meer dan 2 uur per trein. Da's dus een gemiddelde snelheid van onder de 40 km/u en dat voor de snelste treinen.

Overigens zijn de treinen in Nederland soms ook langzamer dan voor de Tweede Wereldoorlog. Dat komt dan door extra stations waar Intercity's stoppen en veel meer drukte op het spoor waardoor treinen niet altijd even hard kunnen rijden als dat je zou willen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Vinny » wo 21 okt 2015, 20:46

kingpin1966 schreef:
SnarfFlevoland schreef:
Chris schreef:* erg veel vrachtverkeer
Ik snap ook niet waarom Duitsland zich er nooit voor inzet om meer goederen op het spoor te krijgen. Je ziet nu dat hele treinladingen vanuit Rotterdam in Duitsland op vrachtwagens wordt omgeladen. Van dat soort zaken krijg ik toch wel wat buikkramp.
Misschien omdat het vervoer van vracht via de weg veel flexibeler is dan per spoor of over het water?
Bij vervoer over de weg kun je letterijk van deur tot deur leveren, bij spoor en water ben je weer van overslagpunten afhankelijk.
Bij het spoor spelen ook dezelfde problemen met achterstallig onderhoud en stroperige besluitvorming. Volgens kenners is er ook momenteel een oplopend tekort in de financiering van het spooronderhoud. Als dat zo doorgaat kom je op een punt dat je het bestaande netwerk niet meer in stand kunt houden.

Nu gaat het hier natuurlijk over Duitse autobahnen, en veel van de principes die destijds de wortel van het probleem vormden in bijv. België spelen hier ook mee: Wil je een infrastructuurnetwerk in stand houden dan moet je jaarlijks ongeveer 2% van de aanlegkosten uitgeven aan onderhoud en aan onderhoudsvoorzieningen (lees: in een later tijdsbestek uitgeven aan volledige heraanleg). Als je dat niet doet als overheid, dan ga je dus nat. Je ontkomt gewoon niet aan onderhoud en modernisering van je infrastructuur, want anders verloedert de zaak waar je bij staat. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Alfa » wo 21 okt 2015, 21:04

Het zou ook helpen mocht de maximumbelasting van vrachtwagens niet steeds opgetrokken worden. Laat dat zijn zoals het is zodat de infrastructuur niet versplintert waar je bijstaat.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 okt 2015, 23:40

Alfa schreef:Het zou ook helpen mocht de maximumbelasting van vrachtwagens niet steeds opgetrokken worden. Laat dat zijn zoals het is zodat de infrastructuur niet versplintert waar je bijstaat.
Zoals al eerder aangegeven is dat niet het enige wat meespeelt, want er zijn in Duitsland ook genoeg bruggen die heel weinig vrachtwagens verwerken en toch aan vervanging toe zijn.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Rogier » do 22 okt 2015, 9:10

Alfa schreef:Het zou ook helpen mocht de maximumbelasting van vrachtwagens niet steeds opgetrokken worden. Laat dat zijn zoals het is zodat de infrastructuur niet versplintert waar je bijstaat.
Gedeeltelijk waar, maar de Duitse overheid \ samenleving investeert structureel (veel) te weinig haar infrastructuur. Het IMF meldt niet voor niets in de laatste paar rapporten over Duitsland, dat de infrastructuur een zorgenkindje is en dat de investeringen (flink) omhoog moeten. Het argument van te weinig geld gaat niet op, omdat Polen laat zien dat grote investeringen goed mogelijk zijn.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door kingpin1966 » do 22 okt 2015, 9:48

De infrastructuur is niet meegegroeid met de moderne tijd, en daar krijgen ze nu de rekening van gepresenteerd.
De snelwegen zijn immers gebouwd in een tijd dat er veel minder verkeer was.
En men heeft waarschijnlijk gedacht dat het wel goed gaat zolang het duurt.
Ook een aantal andere zaken stammen nog uit deze periode, zoals o.a. de breedte van de rijstroken.
Daardoor ontstaan er in Baustellen ook vaak ongelukken vanwege de versmalde rijstroken.
Menig automobilist heeft in zo'n werkvak een van zijn buitenspiegels verspeelt.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door SnarfFlevoland » do 22 okt 2015, 10:41

^^
Dat laatste kan ik überhaupt niet bevestigen. Er zal beslist wel eens een spiegel sneuvelen, maar dat dit bij "menig automobilist" gebeurd lijkt me heel erg overdreven. Ik ken persoonlijk niemand die z'n spiegel ooit in een Duitse Baustelle heeft verloren. En er zijn nogal wat (smalle) wegwerkzaamheden hier... :roll:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door kingpin1966 » do 22 okt 2015, 10:43

^^
Ik heb het hier ook niet specifiek over Nederlandse automobilisten.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Kaaiman » do 22 okt 2015, 10:45

[fluister]Snarf woont in Duitsland, kingpin1966...[/fluister] ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door kingpin1966 » do 22 okt 2015, 10:49

^^
Dan nog.
Dat het niet aan de grote klok gehangen wordt wil natuurlijk niet zeggen dat het niet gebeurt.
Feit blijft dat niet iedereen zich aan de ge-en-verboden houdt die bij een Baustelle gelden.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Coen Tunnel » do 22 okt 2015, 11:18

kingpin1966 schreef:Daardoor ontstaan er in Baustellen ook vaak ongelukken vanwege de versmalde rijstroken.
Menig automobilist heeft in zo'n werkvak een van zijn buitenspiegels verspeelt.
Ook omdat er genoeg automobilisten zijn die zich niet houden aan de maximaal toegestane breedte voor voertuigen op de linkerrijstrook bij wegwerkzaamheden. Dan is het toch een gevalletje 'eigen schuld, dikke bult'.

Wat wel mee kan spelen is dat mensen het er misschien op gokken omdat ze denken dat hun auto smal genoeg is, maar in Duitsland wordt de voertuigbreedte gemeten inclusief de buitenspiegels. Er wordt soms ook wel bekeurd op het negeren van een :C18: met bijvoorbeeld de breedte 2,0 m als je auto inclusief spiegels 2,08 m breed is, ook al is je auto dan zonder de spiegels beduidend smaller. De Duitse wetgeving is op dat punt iets anders dan in de meeste andere landen en wellicht weten veel mensen dat niet, maar uiteindelijk wordt je wel geacht de wet te kennen en je er aan te houden als je in Duitsland bent. Hetzelfde geldt bv. voor winterbanden en dat wordt ook nergens aangegeven.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door kingpin1966 » do 22 okt 2015, 11:23

Coen Tunnel schreef:
kingpin1966 schreef:Daardoor ontstaan er in Baustellen ook vaak ongelukken vanwege de versmalde rijstroken.
Menig automobilist heeft in zo'n werkvak een van zijn buitenspiegels verspeelt.
Ook omdat er genoeg automobilisten zijn die zich niet houden aan de maximaal toegestane breedte voor voertuigen op de linkerrijstrook bij wegwerkzaamheden. Dan is het toch een gevalletje 'eigen schuld, dikke bult'.
Daar komt het grotendeels ook door.
Ik heb zelf deze zomer meegemaakt dat ik met de caravan in wegwerken op de rechterbaan reed en er nog mensen waren die hun auto erlangs probeerden te wringen.
Dit terwijl ik zelf verwoede pogingen ondernam om het spul rechts uit de vangrail te houden.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door SnarfFlevoland » do 22 okt 2015, 11:26

kingpin1966 schreef:Dan nog.
Dat het niet aan de grote klok gehangen wordt wil natuurlijk niet zeggen dat het niet gebeurt.
Feit blijft dat niet iedereen zich aan de ge-en-verboden houdt die bij een Baustelle gelden.
Het zal ook wel eens gebeuren, maar je praat erover alsof het aan de lopende band gebeurd. Dat is absoluut niet het geval. En Duitsers kennende hangen ze een ongelukje met hun "baby" (lees auto) meteen aan de grote klok. Auto's zijn in Duitsland heilig. ;)

Alleen van de A44 bij Kassel kan ik me herinneren dat daar destijds veel 'onderdelen' op het wegdek lagen, toen daar een sluis van betonnen barriers was geplaatst om vrachtwagens van de Fuldatalbrücke Bergshausen te weren. Die was zelfs voor automobilisten smal (en hoog).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door RSK » do 22 okt 2015, 11:40

SnarfFlevoland schreef:Ik ken persoonlijk niemand die z'n spiegel ooit in een Duitse Baustelle heeft verloren.
En ik ken persoonlijk niemand uit Bielefeld. :lol:
Coen Tunnel schreef:Ook omdat er genoeg automobilisten zijn die zich niet houden aan de maximaal toegestane breedte voor voertuigen op de linkerrijstrook bij wegwerkzaamheden.

Wat wel mee kan spelen is dat mensen het er misschien op gokken omdat ze denken dat hun auto smal genoeg is, maar in Duitsland wordt de voertuigbreedte gemeten inclusief de buitenspiegels. Er wordt soms ook wel bekeurd op het negeren van een :C18: met bijvoorbeeld de breedte 2,0 m als je auto inclusief spiegels 2,08 m breed is, ook al is je auto dan zonder de spiegels beduidend smaller. De Duitse wetgeving is op dat punt iets anders dan in de meeste andere landen en wellicht weten veel mensen dat niet, maar uiteindelijk wordt je wel geacht de wet te kennen en je er aan te houden als je in Duitsland bent. Hetzelfde geldt bv. voor winterbanden en dat wordt ook nergens aangegeven.
Die regel heb ik ook eens overtreden door op de A43 bij Haltern de inhaalstrook te gebruiken met onze Opel Zafira. De breedtebeperking was 2,0m en onze wagen is 2,02m inclusief spiegels. Ik las echter pas later dat het zo was zoals jij het omschreef. Je kunt nu eenmaal niet alles weten, ook al ben je dat formeel wel verplicht. Maar ja, de pakkans is ook vaak beperkt. Mijn schoonouders zijn vorige week met zomerbanden door de onverwachte sneeuw heen huiswaarts gereden, daar kraaide geen haan naar.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door SnarfFlevoland » do 22 okt 2015, 11:43

^^
Zolang er niks gebeurd is de kans op 'problemen' natuurlijk ook vrij gering. En wat betreft winterbanden: Genoeg Duitsers die dat ook nog niet hebben. Er zit natuurlijk verschil tussen midden in januari met zomerbanden door de sneeuw denderen of in oktober.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door kingpin1966 » do 22 okt 2015, 11:45

^^
Bestond er voor winterbanden niet een soort ezelsbruggetje?
Daardoor kon je makkelijker onthouden wanneer ze er op moeten en wanneer er weer af?
Laatst gewijzigd door kingpin1966 op do 22 okt 2015, 11:54, 3 keer totaal gewijzigd.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Coen Tunnel » do 22 okt 2015, 11:50

kingpin1966 schreef:Daar komt het grotendeels ook door.
Ik heb zelf deze zomer meegemaakt dat ik met de caravan in wegwerken op de rechterbaan reed en er nog mensen waren die hun auto erlangs probeerden te wringen.
Dit terwijl ik zelf verwoede pogingen ondernam om het spul rechts uit de vangrail te houden.
Als het kan haal ik ook wel eens in op de linker rijstrook bij werkzaamheden. Maar ik heb ten eerste een vrij smalle auto, ten tweede let ik goed op het rijgedrag van de persoon op de rechter rijstrook en ten derde kijk ik ook goed in mijn spiegels om mij zo goed mogelijk in mijn eigen rijstrook te positioneren (lees: zo ver mogelijk naar links en zeker binnen mijn eigen rijstrook). Als dat in orde is geef ik even iets meer gas en rond ik de inhaalmanoeuvre snel af. Voel ik mij niet zeker, dan blijf ik er gewoon achter zitten. Als het niet gaat, dan gaat het niet, en dan ga ik het ook niet forceren.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Rein » do 22 okt 2015, 11:54

kingpin1966 schreef:Bestond er voor winterbanden niet een soort ezelsbruggetje?
Ehhh, onder de +8 onder de auto en daar boven er weer af?

Ik heb zelf een aantal jaren geleden vanaf Keulen naar huis moeten rijden op mijn zomerbandjes bij ca 15 cm sneeuw. Er waren wel wat sporen in de sneeuw, maar het asfalt/beton was niet te zien. Best aardig autorijden dan, al gaat het allemaal niet zo erg snel! Vooral het wisselen van rijstrook is dan wel grappig, dan hobbel je dus een paar keer over zo'n sneeuwrandje heen om op de andere rijstrook te komen. Zoiets maak je in Nederland niet heel vaak mee, omdat hier veel sneller wordt gestrooid en geveegd en het hier ook minder vaak sneeuwt.
Laatst gewijzigd door Rein op do 22 okt 2015, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door kingpin1966 » do 22 okt 2015, 11:54

Wat ik overigens ook ontluisterend vond was dat de zeepbel van Sanifair nu ook wel zo'n beetje is doorgeprikt.
Ik had niet verwacht dat er bij een Sanifair toilet zoveel bacteriën zouden zitten op zaken die contactloos zouden moeten zijn.
Dan is die 70 cent volledig weggegooid geld.
En over de openbare toiletten langs de snelweg zwijg ik maar.........BAH, wat een viespeukerij.
Dan is zo'n autobahnvignet zoals in Oostenrijk zo slecht nog niet.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door SnarfFlevoland » do 22 okt 2015, 12:31

kingpin1966 schreef:Bestond er voor winterbanden niet een soort ezelsbruggetje?
Von O bis O. Oktober bis Ostern.

De Oostenrijkse wet vind ik het duidelijkste en eerlijkste. Winterbanden zijn tussen 1 november en 15 april bij winterse omstandigheden verplicht. In Duitsland heb je theoretisch gezien zelfs in juli en augustus winterbanden nodig, mocht sneeuw of ijs op het wegdek liggen. Lekker dan als je in de Beierse Alpen rondrijdt, waar zeker in mei nog wel eens wat sneeuw kan voorkomen. Maar zelfs in het zuiden van de Eifel heb ik wel eens sneeuw begin mei meegemaakt. En dan werd toch kort alles even voor een paar uur wit. Lang genoeg om bij een ongeluk betrokken te raken en dan minstends een deelschuld te krijgen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Alfa » do 22 okt 2015, 12:42

Rogier schreef: Gedeeltelijk waar, maar de Duitse overheid \ samenleving investeert structureel (veel) te weinig haar infrastructuur. Het IMF meldt niet voor niets in de laatste paar rapporten over Duitsland, dat de infrastructuur een zorgenkindje is en dat de investeringen (flink) omhoog moeten. Het argument van te weinig geld gaat niet op, omdat Polen laat zien dat grote investeringen goed mogelijk zijn.
Geld is er zeker. Alleen zal het dan ten koste gaan van andere zaken. Dat ligt politiek gezien natuurlijk moeilijk. Maar gezien het belang van de infrastructuur zal er wel een moment komen dat ze toch de broodnodige investeringen zullen doen. Alleen denk ik dat dat moment nu nog niet gekomen is. Nu is de hinder relatief plaatselijk. Dat verandert als een groot deel van de bruggen en transportassen daadwerkelijk buiten gebruik is voor vrachtwagens. Dan lijdt de economie er onder en kunnen ze niet anders dan de geldbeugel opentrekken. Het is dus een probleem dat zichzelf wel oplost. Zij het dat er wellicht grote hinder zal zijn.

Wat ook meespeelt, en Duitsland onvergelijkbaar maakt met groeilanden als China of Polen, is dat investeren in een nieuwe weg een tastbaar, onmiddellijk en meetbaar effect heeft. De renovatie van wegen is veel onzichtbaarder omdat de weg er nu eenmaal al was. Je creëert niets bij, je houdt slechts in stand. Politiek gezien kan je daar veel minder mee scoren. Daarom wordt er minder graag geld voor vrijgemaakt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door duikgek89 » do 22 okt 2015, 12:57

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:23, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Mandelsoft » do 22 okt 2015, 13:02

Alfa schreef:Wat ook meespeelt, en Duitsland onvergelijkbaar maakt met groeilanden als China of Polen, is dat investeren in een nieuwe weg een tastbaar, onmiddellijk en meetbaar effect heeft. De renovatie van wegen is veel onzichtbaarder omdat de weg er nu eenmaal al was. Je creëert niets bij, je houdt slechts in stand. Politiek gezien kan je daar veel minder mee scoren. Daarom wordt er minder graag geld voor vrijgemaakt.
Hetzelfde speelt zich ook af in de Verenigde Staten, waar ook veel bruggen en oude infrastructuur in slechte staat is en geld uitgeven aan onderhoud nu niet echt iets is om politiek mee te scoren...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Coen Tunnel » do 22 okt 2015, 13:23

SnarfFlevoland schreef:
kingpin1966 schreef:Bestond er voor winterbanden niet een soort ezelsbruggetje?
Von O bis O. Oktober bis Ostern.

De Oostenrijkse wet vind ik het duidelijkste en eerlijkste. Winterbanden zijn tussen 1 november en 15 april bij winterse omstandigheden verplicht. In Duitsland heb je theoretisch gezien zelfs in juli en augustus winterbanden nodig, mocht sneeuw of ijs op het wegdek liggen. Lekker dan als je in de Beierse Alpen rondrijdt, waar zeker in mei nog wel eens wat sneeuw kan voorkomen. Maar zelfs in het zuiden van de Eifel heb ik wel eens sneeuw begin mei meegemaakt. En dan werd toch kort alles even voor een paar uur wit. Lang genoeg om bij een ongeluk betrokken te raken en dan minstends een deelschuld te krijgen.
In Italië is het nog simpeler, op wegvakken die met borden zijn aangegeven (waaronder zo'n beetje alle wegen door de Alpen en het noordelijke deel van de Apennijnen) is het van 15 oktober t/m 15 april verplicht om winterbanden te hebben óf sneeuwkettingen mee te voeren.

Concreet betekent het voor Nederlanders dat je in vrijwel alle gevallen winterbanden (of sneeuwkettingen in de auto) moet hebben als je in die periode naar Italië gaat, omdat zo'n beetje alle logische routes door de Alpen gaan. Ook op de A9 vanaf de grens bij Como zijn winterbanden verplicht.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door SnarfFlevoland » do 22 okt 2015, 13:38

Coen Tunnel schreef:In Italië is het nog simpeler, op wegvakken die met borden zijn aangegeven (waaronder zo'n beetje alle wegen door de Alpen en het noordelijke deel van de Apennijnen) is het van 15 oktober t/m 15 april verplicht om winterbanden te hebben óf sneeuwkettingen mee te voeren.
Hmm... ik vind Italië daarin weer wat lastiger, omdat dit dan weer niet op alle wegen geldt. Regelgeving wordt dan weer niet zo super duidelijk voor iedereen. Dat jij en ik weten dat je op de Axx of SSxx sneeuwkettingen nodig hebt oke, maar niet iedereen is een wegenfreak. In Oostenrijk is het gewoon een algemene regel. Noord-Italië zou dat ook gewoon algemeen moeten doen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Coen Tunnel » do 22 okt 2015, 14:11

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:In Italië is het nog simpeler, op wegvakken die met borden zijn aangegeven (waaronder zo'n beetje alle wegen door de Alpen en het noordelijke deel van de Apennijnen) is het van 15 oktober t/m 15 april verplicht om winterbanden te hebben óf sneeuwkettingen mee te voeren.
Hmm... ik vind Italië daarin weer wat lastiger, omdat dit dan weer niet op alle wegen geldt. Regelgeving wordt dan weer niet zo super duidelijk voor iedereen. Dat jij en ik weten dat je op de Axx of SSxx sneeuwkettingen nodig hebt oke, maar niet iedereen is een wegenfreak. In Oostenrijk is het gewoon een algemene regel. Noord-Italië zou dat ook gewoon algemeen moeten doen.
Je zit er mee dat er in Noord-Italië wegen zijn die praktisch op zeeniveau liggen en dat er wegen zijn die op 2758 meter hoogte liggen (en er is nog een gravelweg die tot 3018 meter boven zeeniveau komt maar die is alleen met een 4x4 te berijden). Op de Povlakte is het natuurlijk een andere situatie dan in de bergen. Bij een ritje van Milaan naar Bologna is de kans op sneeuw te verwaarlozen. Bij een ritje van Milaan naar Genua door de Apennijnen heen ligt het natuurlijk anders. Daar is de kans op sneeuw alweer veel groter.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door SnarfFlevoland » do 22 okt 2015, 14:19

^^
Tja, maar dat effect heb je natuurlijk ook in het noorden van Duitsland. Zo vaak heb je nu ook weer geen sneeuw in Hamburg. Desalniettemin geldt de regel voor winterse omstandigheden net zo goed in Schleswig-Holstein als in het zuiden van Bayern.

Maar in Italië heb je ook in bergachtige gebieden stukken waar op de ene weg geen regels gelden m.b.t. winterbanden en/of sneeuwkettingen en de andere weg weer wel. Dat maakt het onoverzichtelijk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Chris » ma 25 jul 2016, 19:42

Verdreckte Toiletten, Müll am Picknickplatz und gepfefferte Preise. Wer an der Autobahn eine Pause machen will, hat selten einen Grund, länger als nötig zu bleiben.

De NDR heeft een onderzoek gedaan naar Raststätten in het noorden van Duitsland. Vanavond op TV, later zal er wel een video van beschikbaar komen. Het artikel suggereert dat het geen florissant beeld is. Bij één restaurant was een vrachtwagen naar binnen gereden, 2 jaar later was het nog niet definitief gerepareerd.

Mijn ervaringen zijn ook niet zo positief. Het is allemaal verouderd en slecht onderhouden en de WC's zijn vooral bij die P/WC voorzieningen vrijwel altijd zeer smerig. Ik zoek liever een bosje op. Of een McDonald's voor een grotere boodschap, dat is vaak schoner (alhoewel dat ook wel eens te wensen over laat).

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Jurjen » ma 25 jul 2016, 19:50

De wc's bij Hünxe aan de A3 zijn dan blijkbaar een positieve uitzondering, bij het restaurant daar waren ze zeer schoon. Veel verder dan dat reikt mijn ervaring niet met de wc's langs de snelweg in Duitsland.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ontnuchterende test over de Duitse autobahn.

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 jul 2016, 22:17

^^ Je bedoelt bij het Marché Restaurant bij Hünxe Ost? Ja, dat zijn nog wc's waar altijd een toiletjuffrouw aanwezig is. Je krijgt geen kortingsbonnetjes maar de wc's ogen daar doorgaans wel goed schoon. Je kunt natuurlijk niet zien hoe grondig ze schoongemaakt zijn; het kan er schoon uitzien en toch onder de bacteriën zitten.

Plaats reactie