[A032] Meppel - Leeuwarden

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door mavas » vr 25 sep 2015, 21:56

Techum schreef:Waar dit eigenlijk op neer komt, is dat je uitvoegend verkeer niet één, maar twee rijstroken naar rechts laat opschuiven.

Hierdoor kun je de invoegstrook verlengen tot voorbij het punt waar de klaverlus er af gaat.
Invoegend verkeer kan later en met hogere snelheid invoegen (wat je afdwingt door het eerste deel van het weefvak te voorzien van een dubbele doorgetrokken streep, zonder te worden gehinderd door vertragend uitvoegend verkeer of het einde van het weefvak.
Ik vind dit misschien nog wel creatiever en simpeler dan mijn suggestie.
Dit bedoel ik dus:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Helaas heb je tegenwoordig een account nodig voor imgur, anders had ik de afbeelding kunnen verkleinen.

En ik weet niet of het past ter plaatse, maar dit is een oplossing die je ook buiten Nederland op zijn tijd tegenkomt als de ruimte in de breedte ontbreekt. Ik heb het in Spanje gezien, maar ook in Duitsland volgens mij, en andere landen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Techum » vr 25 sep 2015, 22:49

^^ Ik vind het een interessante oplossing

Als je het zo doet ben ik wel bang dat invoegend verkeer gehinderd wordt door uitvoegend verkeer. Voor de klaverlus afbuigt moet verkeer al flink afremmen om op tijd af te kunnen remmen naar ongeveer 60 km/u. Mijn ervaring is dat je met een gemiddelde auto in het weefvak net de 100 km/u kunt aantikken. Als er dan voor je iemand op de rem trapt is de toegevoegde waarde van deze oplossing beperkt. Tenzij het doorgetrokken stuk langer is dan de huidige lengte van het weefvak natuurlijk.

Vandaar mijn suggestie om uitvoegend verkeer zo snel mogelijk uit de weg te krijgen, desnoods met een korte uitvoeger naar de klaverlus naast het weefvak.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Techum » wo 07 okt 2015, 11:03

In de beeldbank van RWS kwam ik deze foto tegen van de A32. Datum onbekend, maar ver voor de verdubbeling:
Afbeelding
bron en volledig formaat

Er wordt een kruising aangekondigd waar je rechtsaf kunt naar Warga, Eernewoude en Bergum. Rechtdoor gaat het naar Wirdum en Leeuwarden.
Nieuwsgierig waar dit geweest moet zijn, ben ik eens op Watwaswaar.nl gaan kijken hoe het er vroeger uitzag tussen Grou en Leeuwarden.

Dit moet ergens rond 1970 zijn geweest, vlak ten noorden van Idaerd. Nu ligt hier een autotunnel, maar destijds een kruispunt. Als je vandaag de dag de wegen aan weerszijden ziet, dan is het onvoorstelbaar dat dit vanaf hier de doorgaande route was naar een plaats als Burgum.
Nog verder terug lag RW32 nog helemaal niet op deze plek en ging ook het noord-zuid verkeer over de oude rijksweg door dorpen als Irnsum en Wytgaard of de lokale wegen tussen Grou en Wirdum. Ik heb mij nooit zo gerealiseerd dat ook het huidige tracé van de A32 nogal wat gedaantewisselingen heeft ondergaan. Ook het lange tijd ontbreken van de schakel in de N354 tussen de A32 en Blauwe Tent is hiervan een mooi voorbeeld.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 okt 2015, 23:18

Techum schreef:Nieuwsgierig waar dit geweest moet zijn, ben ik eens op Watwaswaar.nl gaan kijken hoe het er vroeger uitzag tussen Grou en Leeuwarden.
topotijdreis.nl is veel makkelijker in gebruik. ;)
Dit moet ergens rond 1970 zijn geweest, vlak ten noorden van Idaerd. Nu ligt hier een autotunnel, maar destijds een kruispunt. Als je vandaag de dag de wegen aan weerszijden ziet, dan is het onvoorstelbaar dat dit vanaf hier de doorgaande route was naar een plaats als Burgum.
De N31 lag er toen ook nog niet. De doorgaande route richting Drachten liep door Wergea en Warten. De bewegwijzerde route liep tussen Idaerd en Wergea verder alleen door het kleine Eagum. Al is dat zeker geen brede weg.

Het had mij veel logischer geleken als doorgaand verkeer richting Burgum en Earnewâld over de weg van Grou naar Warten was geleid. Die weg is breder en beter uitgebouwd (al weet ik niet hoe dat rond 1970 was). Rond 1970 was voor doorgaand verkeer van bv. Heerenveen richting Burgum de route via Drachten sowieso al een prima optie over goede en snellere wegen.

Eigenlijk best opvallend dat het veer van De Veenhoop naar De Hooidammen nooit meer is geworden dan een voetveer. Het veer ligt er al heel lang, op de topografische kaart van 1928 is het voor het eerst te zien. Voor autoverkeer zou dat ook een veel kortere route zijn geweest richting plaatsen als Earnewâld, Burgum en verder. Toen al, en nu nog steeds, moet al dat verkeer ofwel langs Grou, ofwel langs Drachten, omdat er verder geen oeververbindingen zijn.
Nog verder terug lag RW32 nog helemaal niet op deze plek en ging ook het noord-zuid verkeer over de oude rijksweg door dorpen als Irnsum en Wytgaard of de lokale wegen tussen Grou en Wirdum. Ik heb mij nooit zo gerealiseerd dat ook het huidige tracé van de A32 nogal wat gedaantewisselingen heeft ondergaan.
Wytgaard-Reduzum-Irnsum-Akkrum-Haskerdijken-Nieuwebrug-Heerenveen-Oudeschoot-Wolvega-De Blesse-Willemsoord-Tuk-Steenwijk-Havelterberg-Pijlebrug-Meppel was vroeger de 'doorgaande' route, dwars door alle dorpen heen. Eén van de eerste verbeteringen was de rondweg Meppel, grofweg op het huidige A32-tracé, in de jaren '40.
Ook het lange tijd ontbreken van de schakel in de N354 tussen de A32 en Blauwe Tent is hiervan een mooi voorbeeld.
Omdat vroeger natuurlijk de doorgaande weg van Irnsum naar Reduzum liep. De N90, de voorloper van de N32/A32, is pas in de jaren '60 gereedgekomen. Maar tot in de jaren '80 moest doorgaand verkeer vanaf de (huidige) N354 naar de N32 nog door Reduzum heen, al denk ik dat doorgaand verkeer van/naar Leeuwarden nog gewoon de route via Wytgaard nam. Vanwege de spoorlijn was een directe aansluiting van de N354 op de N32 een wat lastiger aangelegenheid. Pas bij de ombouw van de N32 tot A32 is ook de N354 doorgetrokken vanaf Blauwe Tent tot de A32. Dat was pas in 1992.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Techum » ma 19 okt 2015, 14:49

^^ Veel van wat je schrijft is mij bekend. Leuk om e.e.a. eens op een rijtje te zien met jaartallen erbij.
Het had mij veel logischer geleken als doorgaand verkeer richting Burgum en Earnewâld over de weg van Grou naar Warten was geleid. Die weg is breder en beter uitgebouwd (al weet ik niet hoe dat rond 1970 was).
Vandaag de dag is de weg van Grou naar Warten inderdaad een stuk breder dan het weggetje bij Eagum.
Pas eind jaren '50 is er bij Grou een brug gebouwd over de Rjochte Grou. Tot die tijd was men aangewezen op een voetveer of een omweg via Jirnsum en Reduzum. Misschien dat het ontwerp van deze brug de route via het Leechlân minder geschikt maakte?

Rond die tijd was de N90 wel gepland, maar werd verkeer tussen Akkrum en Grou via Goattum over een andere brug over het Prinses Margrietkanaal geleid. Ik heb hier nooit echt bij stil gestaan, maar de ligging van Grou en het stratenpatroon van het oude deel van het dorp ook een stuk logischer.

Topotijdreis.nl werkt inderdaad veel makkelijker, dank je!

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 22 okt 2015, 23:09

Daarnet begon met het oog op morgen met het bericht dat de overheid je naar fastfood stuurt, doelend op het bord bij afrit Meppel langs de snelweg. Daarop staan het ziekenhuis, carpool en de Mac aangegeven. Deze is toch onofficieel :confuuuse:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Rene » vr 23 okt 2015, 8:28

^^
Dat bij Meppel is een illegaal neergezet weilandbord, ja.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Willem » vr 23 okt 2015, 20:15

Het is een vreemde combinatie om op een bord te combineren.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » vr 23 okt 2015, 20:21

Afbeelding

Net echt. Was dit bord voordien niet bruin? Hoe dan ook, RWS maakt er geen punt van?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Rene » vr 23 okt 2015, 22:30

RWS kan er verder niets aan doen. Helaas.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » za 24 okt 2015, 0:42

^^ Is het dan wel echt illegaal te noemen? Je zou zeggen dat als het illegaal is, er actie ondernomen kan worden. Maar dit bord staat op privégrond, en er staan heel veel reclameborden op privégrond, voor lokale bedrijven, voor restaurants, voor feesten en uitgaansgelegenheden, of voor Jezus Christus. :) Het lijkt me niet dat al die borden illegaal zijn.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Peter » za 24 okt 2015, 8:12

Of je wel of niet reclame mag plaatsen op je land of aan je huis, hangt meestal samen met gemeentelijk beleid en/of vergunningen. De gemeente zal ook de voor de hand liggende handhaver zijn als dit priveland is (dat neem ik aan) en geen natuurgebied of overheidsgrond.

RWS (of de provincie) kan denk ik alleen ingrijpen als de borden verstorend, misleidend of gevaarlijk zijn. En dan nog zullen ze vaak eerst de overtreder moeten dagen voor een rechtbank als er geen acuut gevaar is.

Dit is wel een servicebord zoals ze dat in Amerika doen, met de logo's van de nabij de afrit aanwezige tankstations en fastfoodketens. Een tankstationmerkteken staat in NL overigens soms wel op het tankstation-bermbord en soms niet. De logica van wel of niet ontgaat mij vaak. Kan handig zijn als je van de zaak een merk-tankkaart hebt en dus geen vrije keuze hebt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door boe! » za 24 okt 2015, 9:08

GuteFahrt schreef:Daarnet begon met het oog op morgen met het bericht dat de overheid je naar fastfood stuurt, doelend op het bord bij afrit Meppel langs de snelweg. Daarop staan het ziekenhuis, carpool en de Mac aangegeven. Deze is toch onofficieel :confuuuse:
De presentator (Lucella Carasso) was blijkbaar voor het eerst in haar leven in de buurt van Meppel en niet gehinderd door enige kennis reeg ze de ene na de andere fout aan elkaar.

Ten eerste had ze het over de A28 bij Meppel (moet zijn A32).
Ten tweede stond het bord volgens haar voor afrit 3 (moet zijn afrit 2).
Ten derde had ze het over een blauw bord van Rijkswaterstaat (is het dus niet).
Ten vierde zei ze dat de openingstijden van McDonalds ook op het bord stonden (is niet het geval).
En vervolgens maakte ze een misplaatste opmerking dat de overheid aanstuurt op gezonder eten, maar dat Rijkswaterstaat wel de weg naar een fastfood-restaurant aangeeft.

Bij dit soort statements heb ik altijd zoiets van "als je niet weet waar je het over hebt, zeg er dan ook niets over".

Het fragment is hier terug te luisteren vanaf 0.45 en duurt een halve minuut.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » za 24 okt 2015, 9:51

Peter schreef:Dit is wel een servicebord zoals ze dat in Amerika doen, met de logo's van de nabij de afrit aanwezige tankstations en fastfoodketens.
Dat doen ze ook in Duitsland voor de Autohöfe. Daar staan vaak ook zulke borden met of er bv. een McDonald's of een Subway bij het Autohof zit.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Pino » za 24 okt 2015, 10:24

Peter schreef:Dit is wel een servicebord zoals ze dat in Amerika doen, met de logo's van de nabij de afrit aanwezige tankstations en fastfoodketens. Een tankstationmerkteken staat in NL overigens soms wel op het tankstation-bermbord en soms niet. De logica van wel of niet ontgaat mij vaak. Kan handig zijn als je van de zaak een merk-tankkaart hebt en dus geen vrije keuze hebt.
Volgens mij is het in de jaren '90 ontstaan als service aan de uitbaters van de tankstations, die zelf het liefste allerlei zuilen wilden neerzetten zodat weggebruikers al voor het beslissingspunt konden zien welk merk tankstation daar zat. Het was op een gegeven moment "zuilen weg, en wij zetten jullie logo neer op een officieel bord". Wegrestaurants krijgen sindsdien eenzelfde vermelding.

Als de uitbater ervoor betaalt, ben ik niet tegen vergelijkbare serviceborden voor etablissementen vlak naast de weg. Ze staan er vaak al voor AC Restaurants en dergelijke die al decennia naast bepaalde afritten zitten, maar zijn er nooit gekomen voor nieuwere fastfood-tenten. Je kunt moeilijk uitleggen waarom die slag niet wordt gemaakt, en ik zou eerder de randvoorwaarden van dit soort bewegwijzering formuleren (wat voor soort restaurants, minimale openingstijden, alleen als er ruimte is voor zo'n bord). Dit is niet omdat Rijkswaterstaat dan reclame maakt, maar omdat het helpt dit soort bermvervuiling te voorkomen. Om maar niet te beginnen over de bekende horizonvervuilende masten die fastfood-restaurants wensen te plaatsen om vanaf de snelweg zichtbaar te zijn. Maar goed, over die laatste moet het item bij Het Oog nog komen...
Laatst gewijzigd door Pino op za 24 okt 2015, 10:38, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » za 24 okt 2015, 10:28

@ Coen Tunnel: tegenwoordig ook bij Rasthöfe, soms ook bij Raststattes.

@boe!: exact. Zo kwam het bij mij binnen in de huiskamer.

Overigens, zo'n bestemming als het ziekenhuis kan toch zeker wel op een echt servicebord van RWS zou je zeggen. Op de foto zie je even verderop een bord, daarop enkel verwijzingen naar industrie/bedrijventerreinen geloof ik.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Chris » za 24 okt 2015, 10:37

De vraag is of dit bord nou echt een probleem is. Ja, het lijkt net een officiële wegwijzer, maar er staat ook weer geen overdreven reclame op. Dit zijn allemaal bestemmingen die voor automobilisten relevant kan zijn. Er staat ten minste niet een verzekeringskantoor, Bart Smit of de plaatselijke bakkerij op.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » za 24 okt 2015, 10:44

^^ De vraag is wat mij betreft eerder of het bord überhaupt nodig is. Bestemming ziekenhuis kan wel op regulier servicebord, carpool dat is iets wat m.i. niet op zo'n manier hoeft worden aangegeven en de McDonalds is volgens mij overal aanwezig bij plaatsen met 20.000 inwoners of meer. Bovendien hebben ze nog zo'n mast staan, die ook niet echt opvalt.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » za 24 okt 2015, 10:45

GuteFahrt schreef:@ Coen Tunnel: tegenwoordig ook bij Rasthöfe, soms ook bij Raststattes.
Bij voorzieningen direct aan de snelweg vind ik dat ook niet gek. Maar Autohöfe liggen bij een afrit, je moet er echt de snelweg voor verlaten. Maar dat is misschien maar een nuanceverschil. Feit is dat ik op een lange rit normaliter alleen direct aan de snelweg stop, maar als ik zo'n Autohof aangegeven zie staan en zie dat er een Subway zit en ik wel zin heb in een lekker broodje, ik dan toch wel eens de snelweg verlaat. Dus het werkt wel. ;)
Chris schreef:De vraag is of dit bord nou echt een probleem is. Ja, het lijkt net een officiële wegwijzer, maar er staat ook weer geen overdreven reclame op. Dit zijn allemaal bestemmingen die voor automobilisten relevant kan zijn. Er staat ten minste niet een verzekeringskantoor, Bart Smit of de plaatselijke bakkerij op.
Ik zie het probleem ook niet. Op de A28 hebben ook jarenlang bij Harderwijk van dat soort losse wegwijzers gestaan voor Walibi, Six Flags of hoe het destijds ook maar heette.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Pino » za 24 okt 2015, 10:57

Coen Tunnel schreef:Bij voorzieningen direct aan de snelweg vind ik dat ook niet gek. Maar Autohöfe liggen bij een afrit, je moet er echt de snelweg voor verlaten. Maar dat is misschien maar een nuanceverschil. Feit is dat ik op een lange rit normaliter alleen direct aan de snelweg stop, maar als ik zo'n Autohof aangegeven zie staan en zie dat er een Subway zit en ik wel zin heb in een lekker broodje, ik dan toch wel eens de snelweg verlaat.
Ik pak nog wel eens heel bewust een Autohof, omdat het even net ietsje meer afwisseling en ontspanning geeft van het eeuwige rechtdoor blazen over de snelweg dan een verzorgingsplaats op en afrijden. Hangt natuurlijk ook samen met hoeveel tijd je in het algemeen wilt besteden aan je rit.

Wat betreft de borden is een belangrijk verschil dat de bedrijven op een verzorgingsplaats pacht betalen aan de wegbeheerder voor het mogen uitbaten van een bedrijf daar. Tankstations en wegrestaurants vlak naast afritten betalen hoe dan ook niet aan de nationale wegbeheerder; die betalen gemeentelijke belastingen en waarschijnlijk erfpacht aan de gemeente. Betekent dat het verzoek voor wat 'reclame' op een blauwe wegwijzer in het eerste geval wat vanzelfsprekender is dan in het laatste geval. Al hebben we in Nederland als gezegd al de blauwe borden voor AC Restaurants en dergelijke, die evenzeer naast een afrit zitten. Om een lang verhaal kort te maken heb ik er geen moeite mee als onderaan de serviceborden op kosten van de uitbaters een witte strip met logo's komt zoals we die kennen van Autohöfe en de NBA-verwijzingen naar verzorgingsplaatsen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 23 mar 2017, 9:27

Afgelopen weekend de A32 gereden van :KP: Heerenveen tot aan :KP: Werpster hoek. ;)

Ri. zuiden is al langer bekend dat het een hobbelpad is geworden (m.n. tussen Akkrum en het klaverblad, Akkrum-Zuid dus). In noordelijke richting is het inmiddels niet veel beter. Stukjes asfalt die omhoog zijn gekomen (slakken?) en ook ongeveer een paar kilometer voor :AS: Akkrum tot richting :AS: Grou.

Rijdt niet heel prettig... :geenlach:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Chris » do 23 mar 2017, 17:55

Een paar foto's van twee kunstwerken van de A32.

De brug over de Drentse Hoofdvaart. De aansluiting Diever is hier gesplitst, je moet via de Pijlebrug (N371) het kanaal over.
Afbeelding
A32 aansluiting Diever-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A32 aansluiting Diever-2 by European Roads, on Flickr

En de brug over de Hoogeveense Vaart bij Meppel. Dit zijn drie bruggen naast elkaar, twee voor de A32 (in een verkanting) en eentje voor de Rijksparallelweg (Meppel - Staphorst).
Afbeelding
A32 Hoogeveense Vaart-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A32 Hoogeveense Vaart-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A32 Hoogeveense Vaart-3 by European Roads, on Flickr

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Rogier » zo 02 apr 2017, 16:44

GuteFahrt schreef:Afgelopen weekend de A32 gereden van :KP: Heerenveen tot aan :KP: Werpster hoek. ;)

Ri. zuiden is al langer bekend dat het een hobbelpad is geworden (m.n. tussen Akkrum en het klaverblad, Akkrum-Zuid dus). In noordelijke richting is het inmiddels niet veel beter. Stukjes asfalt die omhoog zijn gekomen (slakken?) en ook ongeveer een paar kilometer voor :AS: Akkrum tot richting :AS: Grou.

Rijdt niet heel prettig... :geenlach:
Vanmiddag ook over dit gedeelte gereden en dit lijkt inderdaad dat de fundering goed aan het werken is.
In het ergste geval mag het gehele deel langs Heerenveen (inclusief A7 door KNP Heerenveen) tot aan Leeuwarden volledig opnieuw aangelegd worden.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » di 09 mei 2017, 21:11

Afgelopen weekend de A32 vanaf :KP: Lankhorst tot Leeuwarden bereden.

Bij Meppel viel het mij ditmaal bewust op dat de beek Reest een eigen bord heeft:

https://goo.gl/maps/NGoK2EcvUAT2

Moet je dit nu als aanduiding 'waterweg' zien of als toeristisch informatiebord? Volgens mij worden waterwegen doorgaans aangeduid in borden blauw op wit óf wit op blauw. Of ook wel in wit op bruin?

edit: zie in SV dat het bij de Overijsselse Vecht (Zwolle A28) al niet anders is. https://goo.gl/maps/YDQHue45uCk

Wit op blauw: https://goo.gl/maps/x5tGg4riRuE2
Blauw op wit: https://goo.gl/maps/eD8QpC6K9GE2
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op di 09 mei 2017, 21:19, 2 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Hajo » di 09 mei 2017, 21:18

^^ Wit op bruin, zoals afgebeeld, wordt de nieuwe norm, zo heb ik ergens gelezen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » di 09 mei 2017, 23:09

Wel een klein beetje 'verwarrend.' Zeker bij een bord als dit. Iets breder dan een brede sloot. Dan zijn er nogal wat watertjes die ook nog een bord mogen krijgen die er nu niet één hebben denk ik zo.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » di 09 mei 2017, 23:25

GuteFahrt schreef:Moet je dit nu als aanduiding 'waterweg' zien of als toeristisch informatiebord? Volgens mij worden waterwegen doorgaans aangeduid in borden blauw op wit óf wit op blauw. Of ook wel in wit op bruin?
Wit op bruin kom je wel meer tegen. Op de A12 ook bijvoorbeeld bij de Enkele Wiericke en Dubbele Wiericke, beiden overigens ook in de catergorie 'brede sloot'.

Blauw op wit zag je vooral vroeger, is mijn idee.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » di 09 mei 2017, 23:31

Het valt wel iets meer op gezien het feit dat de reguliere bewegwijzering al in wit op blauw is. Bovendien kun je de aanduidingen waterwegen naast "algemene informatie geven" evenzogoed wel als toeristische informatie zien. Als je het zo bekijkt is het zo gek nog niet.

De vraag die kan blijven resteren is, waar trek je de grens met wel of niet een bord plaatsen. Wat net zo geldt voor die objectborden.

Ik vraag me even af of dit qua kleurstelling ook uit Duitsland is over komen waaien net als bepaalde NBA aspecten qua systematiek of is het daar wel wit op blauw op de Autobahnen met waterwegen?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Kaaiman » wo 09 mei 2018, 9:24

Het bestemmingsplan voor wijziging van de aansluiting Heerenveen is op 23 april 2018 vastgesteld. De belangrijkste wijziging in de configuratie vindt plaats aan de oostzijde. Ook worden de opstelstroken uitgebreid.

Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Vinny » wo 09 mei 2018, 22:55

Nou dit gaat de terugslag van de files bij de entree van het dorp ook enorm voorkomen :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie