[N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door RSK » vr 23 okt 2015, 8:55

Hopelijk kiest men er dan bij de herinrichting voor om genoeg gratis parkeergelegenheid te maken: de ruimte is er nu nog. Winkeliers in de kleinere kernen draaien slechter als je niet makkelijk voor de deur kunt komen met de auto.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

VWCaddy
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 7:58
Locatie: Gelderland

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door VWCaddy » vr 23 okt 2015, 16:45

RSK schreef:Hopelijk kiest men er dan bij de herinrichting voor om genoeg gratis parkeergelegenheid te maken: de ruimte is er nu nog. Winkeliers in de kleinere kernen draaien slechter als je niet makkelijk voor de deur kunt komen met de auto.
Als je überhaupt nog met de auto in het centrum mag komen.
In Denekamp is het centrum geheel afgesloten voor het verkeer.
In Glanerbrug is de weg heringericht, maar nog redelijk begaanbaar, en met parkeerplaatsen (als je op google maps kijkt tenminste).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Chris » vr 23 okt 2015, 16:53

Zijn er eigenlijk al concrete plannen voor de Grotestraat bekend? De weg is niet bepaald ingericht als een ruim opgezette weg voor doorgaand verkeer, maar is wel verouderd.

Als er echt nog maar 2.000 voertuigen rijden kan je er wel voor kiezen om fietsers over de weg te laten rijden en in te richten met één rijloper met fietsstroken. Nu moeten fietsers nog over het voetpad. Ik denk dat er wel parkeervakken zullen blijven. Het voordeel van helemaal afsluiten zie ik niet zo. Dat leidt misschien tot meer sluipverkeer op de Koersendijk, die nu al anti-sluipverkeer ingericht is (slechte klinkers en steile drempels).

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Via » vr 23 okt 2015, 19:31

Centra in dorpen autovrij maken is dan ook in de meeste gevallen zwaar onnozel. Met het autoverkeer verdwijnt vaak alle levendigheid uit zo'n centrum, want winkelend publiek is er toch niet in zulke grote getalen als in de steden.

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 232
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door SilentScreamer » vr 23 okt 2015, 19:53

Autovrij maken is wellicht wat overtrokken. De vorm van fietsstraat is zo gek nog niet. Ik heb in de wandelgangen ook begrepen dat de gemeente ook denkt aan shared space. Dit lijkt me voor een weg die een doorgaande functie heeft nou juist niet zo handig, gezien dan de doorstroming nog steeds dominant zou zijn.

Het is overigens nooit bewezen dat de omzet daalt als er geen auto's voor de deur kunnen parkeren bij de detailhandel (dus echt winkelend publiek). De attractiefactor van fietsers en wandelaars en de aantrekkelijkheid die daarmee gemoeid wordt, wordt nog vaak onderschat (en zeker door de winkeliers).

Ik zie niet helemaal in wat auto's toevoegt aan de levendigheid in een centrum, ik denk dat het eerder een last is, dan dat het wat toevoegt.

Wel is het natuurlijk belangrijk dat het winkelgebied goed te bereiken is met de auto, en dat er aan de rand van zo'n gebied voldoende parkeerplaatsen zijn.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Wouter N14 » vr 23 okt 2015, 20:04

Loopt er geen busroute door die straat dan? Dat is onverenigbaar met een fietsstraat of met shared space. En ook met een erftoegangsweg.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Rene » vr 23 okt 2015, 20:11

SilentScreamer schreef:ik denk dat het eerder een last is, dan dat het wat toevoegt.
Zo denk ik (en volgens mij niet alleen ik) nou net over shared space en fietsstraten...
Vooral een politiek speeltje om een anti-auto statement te maken, maar niet iets dat de verkeersveiligheid en de leefbaarheid ècht ten goede komt. :nooo:
Laatst gewijzigd door Rene op vr 23 okt 2015, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Willem » vr 23 okt 2015, 20:11

Er zit een groot verschil tussen historische stadscentra en moderne winkelcentra. Bij het eerste is de auto inderdaad tot last en verbetert de sfeer door het centrum autovrij te maken. Mensen vinden het immers leuk om gezellig een zatermiddag tussen de Middeleeuwse trapgeveltjes te lopen en bv. ergens wat te gaan drinken. Dan zijn auto's alleen maar hinderlijk.
Niet iedere plaats is even historisch. In plaatsen die dat historische element missen draait het vooral om de winkelbeleving. Daar komen mensen graag vanwege bijvoorbeeld het goede aanbod aan winkels, het vele groen of simpelweg de sfeer (niet-historische plaatsen kunnen vanzelfsprekend ook sfeer hebben, alleen dan een wat modernere sfeer, waar niets mis mee is). Die categorie komt nog wel eens thuis met een grote aankoop zoals een tv en dan is het wel belangrijk dat het winkelcentrum (c.q. stadshart) goed met de auto bereikbaar is.

Kort gezegd: het hangt van de situatie af.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Chris » vr 23 okt 2015, 20:24

De Grotestraat in Nijverdal heeft nou ook niet bepaald een historische uitstraling. Eerder vrij lelijk met uithangborden en gevelreclame. Er zit ook een Jumbo aan de Grotestraat, die zullen het wel niet waarderen als de weg helemaal afgesloten wordt voor autoverkeer (en de achterliggende wijk ook niet). Volgens mij kan het prima verkeersluw ingericht worden zonder allerlei fratsen als shared space of fietsstraat. Volgens mij kan er best wel iets zoals de Molenweg of Smidsweg van gemaakt worden.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 822
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Tachi » vr 30 okt 2015, 12:29

^^ Wat verwacht je anders van een plaats die amper 200 jaar bestaat?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door RSK » vr 30 okt 2015, 12:54

^^ 200 jaar bestaan is ook geen garantie. Zo is het dorp hier in 1870 nagenoeg geheel afgebrand. Vrijwel alle bebouwing is dus van na 1870, terwijl het dorp al vroeg in de middeleeuwen bestond.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 okt 2015, 18:03

Tachi schreef:^^ Wat verwacht je anders van een plaats die amper 200 jaar bestaat?
Dat zegt dus helemaal niks. Genoeg oudere plaatsen die weinig te bieden hebben door bv. stadsbranden of grootschalige sloop. En genoeg plaatsen van een jaar of 200 oud die her en der best wel sfeervol zijn, voorbeeldje.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Chris » zo 03 jan 2016, 9:36

Chris schreef:De Salland-Twentetunnel was dan wel vertraagd geopend door storingen bij het testen, maar heeft volgens mij sinds openstelling in augustus 2015 geen storingen gehad.
Hmm, dat had ik beter niet kunnen zeggen. Gisteravond ging de tunnel 2 uur lang in storing...

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 232
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door SilentScreamer » zo 03 jan 2016, 18:15

Kan gebeuren toch?

Voor zover mij bekend is ligt de Grotestraat er nog hetzelfde bij, dus dat zit wel snor.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Demassel » ma 04 jan 2016, 6:48

En anders is via Hellendoorn en Huisen ook een oplossing. Aanzienlijk korter dan A50-A1 die als omleiding gegeven werd. Ook via Raalte - Ommen zou korter/sneller zijn denk ik (N348-N48-N36)

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 232
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door SilentScreamer » ma 04 jan 2016, 17:41

Jawel maar in de regel moet er omgeleid worden via gelijkwaardige wegen, en dat komt in de praktijk neer op Rijkswegen als dit niet een veel te grote omleiding is. Voor lokaal verkeer kan wel via Hulsen omgeleid worden. Plus het feit dat in de praktijk toch iedereen weer op de Grotestraat staat.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door harry » ma 04 jan 2016, 20:57

RSK schreef:200 jaar bestaan is ook geen garantie. Zo is het dorp hier in 1870 nagenoeg geheel afgebrand. Vrijwel alle bebouwing is dus van na 1870, terwijl het dorp al vroeg in de middeleeuwen bestond.
Ik neem aan dat je het hier niet over Nijverdal hebt. Is "het dorp hier" misschien Bodegraven?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door RSK » wo 06 jan 2016, 0:54

^^ Dat is correct geconcludeerd, ik ben namelijk nog nooit van mijn leven in Nijverdal geweest. Meer specifiek wilde ik de stelling van Tachi aanvullen, in die zin dat het ontbreken van een historisch centrum een logisch gevolg is van het korte bestaan, maar dat omgekeerd het ontbreken van historische bebouwing niet hoeft te betekenen dat een dorp of stad niet oud is. Bodegraven is dan een aardig praktijkvoorbeeld, maar ik had net zo goed Rotterdam kunnen noemen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door keokiracer » vr 08 jan 2016, 11:26

Chris schreef:
Chris schreef:De Salland-Twentetunnel was dan wel vertraagd geopend door storingen bij het testen, maar heeft volgens mij sinds openstelling in augustus 2015 geen storingen gehad.
Hmm, dat had ik beter niet kunnen zeggen. Gisteravond ging de tunnel 2 uur lang in storing...
Vanochtend weer...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Chris » wo 02 mar 2016, 11:28

Die blauwe hectometerpaaltjes zijn me eigenlijk nooit opgevallen...

Afbeelding
(Rijkswaterstaat Beeldbank)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Snelwegfreak » wo 02 mar 2016, 11:45

Zijn ze wel écht blauw? Kan door de blauwe verlichting in de tunnel komen. De DOR van het hectometerbordje zelf lijkt wel groen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Mark » wo 02 mar 2016, 12:04

Ze zijn echt blauw. Als de blauwe tint zodanig sterk zou zijn, zou je een gehele blauwe zweem over de foto hebben en zijn de nooduitgangstickers ook niet meer groen ;).

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door RSK » wo 02 mar 2016, 12:09

Getuige deze beelden van afgelopen zomer zou het dan wel zéér plaatselijk zijn, die blauwe bordjes.
Ook het later door jou geplaatste filmpje laat in de tunnel groene borden zien. Maar het kan toch dat schijn bedriegt, of dat men om de een of andere reden toch voor een andere kleur heeft gekozen.
TOEVOEGING
Op streetview is het ook niet goed te zien...
https://www.google.nl/maps/@52.3664099, ... 312!8i6656
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Taurus » wo 02 mar 2016, 14:22

De combi-tunnel is verlicht met SON-T lampen en die geven een hele andere kleur dan ik op de foto zie, dus ik denk dat de witbalans van de foto niet klopt.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door petervdveen » do 03 mar 2016, 21:31

Inmiddels is het een ander bordje, maar dit ziet er toch ook vrij blauw uit:

https://www.google.nl/maps/@52.3664099, ... 312!8i6656
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door JGB07 » vr 04 mar 2016, 11:41

Ik blijf het merkwaardig vinden dat dit ene bordje zo blauw lijkt.
Als je nu op google Street view de hele tunnel bekijkt, dan zijn de bordjes naar mijn mening duidelijk groen.
Al blijft het bordje van 33,6 discutabel / heeft deze vanuit bepaalde hoeken toch een behoorlijke blauwe gloed.

Ik kan overigens geen enkele reden bedenken waarom de bordjes blauw moeten zijn, zodat ik er toch vanuit ga dat ze ook gewoon groen zijn :).

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Mark » vr 04 mar 2016, 13:10

Mark schreef:Ze zijn echt blauw. Als de blauwe tint zodanig sterk zou zijn, zou je een gehele blauwe zweem over de foto hebben en zijn de nooduitgangstickers ook niet meer groen ;).
Nu ik nog zo eens kijk zou het inderdaad door reflectie kunnen komen dat het hectometerbordje blauw verkleurt. Dan vraag ik mij wel af waarom de rand dat niet helemaal is. Die nooduitgangstickers zijn dus ook niet reflecterend, iets wat ik wel zou verwachten?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door captain007 » vr 04 mar 2016, 13:11

^^ Als je het streetview beeld naar links draait (in de link die petervdveen postte) verkleurt ook een van die bordjes blauw. Het is dus net hoe de lichtinval is.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Demassel » vr 11 mar 2016, 21:53

Vandaag in de tunnel geweest.
Kleur is toch echt net als buiten de tunnel.
Ook geen andere gloed gezien bij passeren, zal dus met de fototechniek te maken hebben

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Chris » za 14 mei 2016, 21:37

Ik ben nu een flink aantal keer door de tunnel geweest. Het scheelt best wat tijd, ook buiten de spits, en ik heb de indruk dat men meer gewend is geraakt aan de 80 km/h door de tunnel. In de beginmaanden zag je nogal eens mensen met 60-70 door de tunnel rijden, maar dat is minder geworden heb ik het idee.

Nu nog Wierden - Nijverdal aanpakken. Ik reed vanmiddag over dit traject, het zat bomvol en bij de flitspaal ter hoogte van de oversteek ging het terug naar 40 km/h doordat mensen er voor afremmen.

Plaats reactie