Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door vynkce » vr 23 okt 2015, 14:47

tvintje schreef:Grote steden.
Goed openbaar vervoer.
Daar geen auto nodig.
En zo...
Ik corrigeer graag "daar geen auto nodig" door "niet altijd een auto nodig", maar eigenlijk is de fiets nog beter geschikt voor verplaatsingen in een stedelijke regio dan het openbaar vervoer volgens mij :)

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Archeopendra1234 » vr 23 okt 2015, 17:15

Zo kort door de bocht...sommige mensen moeten elke dag voor hun werk de baan op, mét de auto (liften, nutsvoorzieningen, etc, etc) :kwaad:

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » vr 23 okt 2015, 19:20

^^
Verplaatsingen in de stedelijk gebied kunnen prima gebeuren met de fiets of het OV. Er zijn nog meer verplaatsingmogelijkheden dan enkel en alleen de wagen. Zeker wanneer je maar een vrij korte afstand (<10 km) moet afleggen vormt de fiets een prima alternatief. Uiteraard vormt dat niet voor iedereen een gepast alternatief. Voor bepaalde jobs is het gewoonweg noodzakelijk om zich met de wagen naar het werk te verplaatsen. Dan heb je geen andere keus. Toch neemt het niet weg dat er nog steeds veel mensen de wagen nemen voor relatief korte verplaatsingen. Zo worden scholieren nog vaak met de wagen naar school gebracht tijdens de spitsturen. Ik heb de indruk dat men voor zulke korte afstanden nog al te vaak de wagen verkiest, terwijl de fiets bv. een interessanter alternatief vormt. Mobiliteit is meer dan alleen de auto.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Km357 » vr 23 okt 2015, 19:54

Er is meer mobiliteit dan de auto inderdaad, maar toch:

- mijn auto staakt nooit, is altijd op tijd en staat klaar wanneer ik hem nodig heb (wat je van het openbaar vervoer onmogelijk kan zeggen).
- mijn auto hoef ik niet te delen met randdebielen.
- mijn auto vervoert met gemak zwaardere boodschappen die een fiets niet aankan.
- mijn auto doet ook aan reizen en langere trips.

Ik kom niet meer in steden met Vmax 30kph uit pure boycot dat geef ik toe, is gewoon onzinnig, en als ik hoor hoe zelfstandigen in die centra klagen dat mensen op de fiets minder kopen dan die met de auto hef ik mijn schouders op. Politici hebben die regel gemaakt, niet ik. Zolang politici enkel de puur groene kaart trekken en niks in infra investeren om de mobiliteit terug in de samenleving te brengen...zie ik niet waarom ik mij op een bus zou moeten begeven om 500m verder te reizen...Daar heb ik m'n benen voor.

Dus ofwel te voet, ofwel met de auto.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door boe! » za 24 okt 2015, 9:14

Km357 schreef:Er is meer mobiliteit dan de auto inderdaad, maar toch:

- mijn auto staakt nooit, is altijd op tijd en staat klaar wanneer ik hem nodig heb (wat je van het openbaar vervoer onmogelijk kan zeggen).
Praat eens met mijn buurman. Toen hij vorige week naar zijn werk wilde rijden bleek het stuur uit zijn auto gestolen (die airbag schijnt van waarde te zijn). En het was niet de eerste keer dat dat gebeurde. Een auto staat niet per definitie altijd klaar.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Km357 » za 24 okt 2015, 10:05

^^ Je fiets kan ook gestolen worden, is mij 2x voorgekomen in 6 jaar tijd. Feit is dat je auto toch wel stukken betrouwbaar zou moeten zijn dan het openbaar vervoer, zeker en vast in België. OV wordt ook alsmaar duurder. Soit ik wou gewoon zeggen dat wat ik niet te voet kan, ik met de auto doe.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door RSK » za 24 okt 2015, 10:05

^^ Ja, en mijn fiets heeft ook wel eens een lekke band en er zit soms ook een gat in mijn schoen. Zo kun je natuurlijk elke discussie uit zijn verband trekken. Onder aan de streep is de auto gewoon een veel betrouwbaarder en sneller vervoermiddel. Tegen die twee keer in een paar jaar dat je stuur gestolen wordt, heeft mijn vader gemiddeld 1 à 2 keer per week (4 dagen) forse vertraging (30 à 90 minuten) op zijn retourtjes Amsterdam. De auto is eigenlijk alleen geen optie vanwege het ontbreken van parkeergelegenheid op de Zuidas, qua reistijd win je het tot 30 minuten file van de onvertraagde trein.

Neemt niet weg dat er voor bestemmingen in steden nog een beter alternatief is: de motor. Ik moest gisteren in Den Haag zijn en kon zonder zoeken op de Kneuterdijk parkeren. Het uittrekken van mijn motorkleding kostte meer tijd dan het vinden van een parkeerplek, maar nog altijd minder dan om het even welke overstap in het OV.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Palance » za 24 okt 2015, 10:16

RSK schreef:Ja, en mijn fiets heeft ook wel eens een lekke band en er zit soms ook een gat in mijn schoen. Zo kun je natuurlijk elke discussie uit zijn verband trekken.
Onzin om dat te bestempelen als het uit zijn verband trekken. Het is nu eenmaal een feit dat alle vervoersmodaliteiten voor- en nadelen hebben.
Onder aan de streep is de auto gewoon een veel betrouwbaarder en sneller vervoermiddel.
Dat is een mening, en zeker geen feit. Daarnaast is het ook een persoonlijk iets,mede afhankelijk van de situatie waarvoor je reist.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Chris » za 24 okt 2015, 10:33

Het is wellicht interessant te kijken naar wat er werkelijk gebeurt. In heel Europa neemt de auto het leeuwendeel van de afgelegde kilometers in, veelal tussen 75 en 90%. Voor degenen waar het OV een goed alternatief is, wordt dat vaak al gebruikt. Het is echter zo dat op zo'n 90% van de verplaatsingen per auto het reistijdverschil met openbaar vervoer zeer groot is, zelfs met files ingecalculeerd. Groei van OV-reizigers komt dan ook hoofdzakelijk van nieuwe reizigers, en niet van voormalige automobilisten. Het is dan ook zinvoller om het beleid daarop af te stemmen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door RSK » za 24 okt 2015, 10:57

Palance schreef:
RSK schreef:Ja, en mijn fiets heeft ook wel eens een lekke band en er zit soms ook een gat in mijn schoen. Zo kun je natuurlijk elke discussie uit zijn verband trekken.
Onzin om dat te bestempelen als het uit zijn verband trekken. Het is nu eenmaal een feit dat alle vervoersmodaliteiten voor- en nadelen hebben.
Ja, maar vertragingen (en in België ook stakingen) komen bijna met de regelmaat van de klok voor, terwijl ik me niet voor kan stellen dat drie keer per maand je stuur uit de auto gejat wordt. Één incident aanvoeren als tegenargument voor een structureel probleem vind ik scheeftrekken van een vergelijking.
Palance schreef:
Onder aan de streep is de auto gewoon een veel betrouwbaarder en sneller vervoermiddel.
Dat is een mening, en zeker geen feit. Daarnaast is het ook een persoonlijk iets,mede afhankelijk van de situatie waarvoor je reist.
Oké, die was iets te kort door de bocht. Als je in stedelijk gebied zo ongeveer op een metrolijn woont, zal dat vaak sneller zijn. Maar in de 'buitengebieden' houdt het toch al snel op. De meest rechtstreekse en snelle OV-verbinding uit Bodegraven is de trein naar Utrecht Centraal, toch ben ik er met de auto precies even snel. Laat staan als je door de vorm van het spoornet moet omreizen of sowieso niet of nauwelijks bent aangesloten op het OV, zoals vele kernen onder de 10.000 inwoners.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Rein » za 24 okt 2015, 11:12

RSK schreef: Onder aan de streep is de auto gewoon een veel betrouwbaarder en sneller vervoermiddel. Tegen die twee keer in een paar jaar dat je stuur gestolen wordt, heeft mijn vader gemiddeld 1 à 2 keer per week (4 dagen) forse vertraging (30 à 90 minuten) op zijn retourtjes Amsterdam. De auto is eigenlijk alleen geen optie vanwege het ontbreken van parkeergelegenheid op de Zuidas, qua reistijd win je het tot 30 minuten file van de onvertraagde trein.
Er is parkeergelegenheid genoeg op en rond de zuidas als je er maar voor wilt betalen. In het grootste deel van Buitenveldert (dat tegen de zuidas aan ligt) betaal je voor een dagkaart € 8,40 en dan loop je binnen 5 minuten naar het hart van de zuidas (Mahlerplein of WTC). Veel geld, maar als het je per dag (bijvoorbeeld) een uur reistijd bespaart plus nog eens een half uur of uur extra vertraging elke week zou ik het ervoor over hebben.
Laatst gewijzigd door Rein op za 24 okt 2015, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door waldo79 » za 24 okt 2015, 11:13

RSK schreef:Laat staan als je door de vorm van het spoornet moet omreizen of sowieso niet of nauwelijks bent aangesloten op het OV, zoals vele kernen onder de 10.000 inwoners
En dit is vanuit jouw woonplaats ook het geval 8-)

Maar goed, terug naar Vlaanderen en Brussel :)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door boe! » za 24 okt 2015, 13:01

RSK schreef:Neemt niet weg dat er voor bestemmingen in steden nog een beter alternatief is: de motor. Ik moest gisteren in Den Haag zijn en kon zonder zoeken op de Kneuterdijk parkeren. Het uittrekken van mijn motorkleding kostte meer tijd dan het vinden van een parkeerplek, maar nog altijd minder dan om het even welke overstap in het OV.
En wat versta jij onder een parkeerplek? Mijn ervaring is dat motorrijders hun voertuig nog wel eens op de stoep parkeren, waar ze formeel helemaal niets te zoeken hebben. Dan creëer je parkeerplaatsen die er feitelijk niet zijn.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door RSK » za 24 okt 2015, 14:07

^^ Onder een parkeerplek versta ik een stuk horizontale verharding waar ik mijn motor op kwijt kan. Vaak zal dat inderdaad een trottoir zijn. Ik weet het: formeel doorgaans niet toegestaan, maar technisch is een motorfiets niks anders dan een grote bromfiets (die wel op het trottoir mag parkeren). Wat dat betreft zou ik er dan ook voor pleiten om Artikel 27 RVV (of dienovereenkomstige regelgeving in andere landen zoals België) zodanig aan te passen dat het ook voor motorfietsen geldt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Alfa » za 24 okt 2015, 14:16

^^Of het ook voor bromfietsen verbieden. Een voetpad is niet geschikt om vol fietsen of bromfietsen te stallen.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Tokke1976 » zo 25 okt 2015, 0:58

Kunnen we het hier terug hebben over de structurele files in Vlaanderen?
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door waldo79 » zo 25 okt 2015, 9:10

Terug naar de structurele files in het Vlaamse en Brusselse 8-)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Alfa » zo 25 okt 2015, 13:32

Even een staatskundige bijnoot speciaal voor de Nederlanders die de Belgische staatsstructuur minder goed begrijpen: Vlaanderen is geen homogeen begrip. Als je naar het gewest verwijst dan is Brussel geen onderdeel van Vlaams Gewest. Maar Brussel is wel (mede) onderdeel van de Vlaamse Gemeenschap. Dus onder 'Vlaanderen' (fusie van Vlaamse Gemeenschap + Vlaams Gewest) kan je ook 'inclusief Brussel' verstaan.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Km357 » zo 25 okt 2015, 15:57

^^ Belgen begrijpen ook maar weinig van al dat gedoe hoor. :p Op zich komt het hier op neer:

- Iedereen heeft wat in de pap te brokken van iedereen, maar eigenlijk ook nooit. Het is een systeem dat 40% van de keren altijd werkt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door waldo79 » zo 25 okt 2015, 17:41

@Alfa: dat vind ik nu oprecht geneuzel achter de komma :hap:

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Tommy » di 27 okt 2015, 9:55

Km357 schreef:Wel een feit dat je op de autosnelwegen rond Gent (buiten de R4 dan) eigenlijk weinig tot nooit echt stilstaat. Alhoewel het stukje Merelbeke-Drongen van de E40 en Destelbergen-De Pinte van de E17 wel kunnen aanslibben.
Verander die 'weinig tot nooit' maar naar regelmatig. Pakweg 3 van de 5 werkdagen is het schuiven vanaf Lokeren of Beervelde tot Destelbergen of Gentbrugge... Ik noem dit structureel... ;)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Alfa » di 27 okt 2015, 12:45

Wat zou de reden zijn waarom het daar aanschuiven is en veel minder op de E40? Het lijkt me niet dat er in het Waasland zo veel meer mensen naar Gent willen dan in de streek rond Aalst of Aalter (die via de E40 gaan). Zou het aan de lage snelheidslimiet van het viaduct van Gentbrugge liggen en de opeenvolging van afritten van knooppunt Zwijnaarde, R4 tot afrit Gent-Centrum?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door duikgek89 » di 27 okt 2015, 12:58

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Km357 » di 27 okt 2015, 14:04

Alfa schreef:Wat zou de reden zijn waarom het daar aanschuiven is en veel minder op de E40? Het lijkt me niet dat er in het Waasland zo veel meer mensen naar Gent willen dan in de streek rond Aalst of Aalter (die via de E40 gaan). Zou het aan de lage snelheidslimiet van het viaduct van Gentbrugge liggen en de opeenvolging van afritten van knooppunt Zwijnaarde, R4 tot afrit Gent-Centrum?
Veel vrachtverkeer op die route richting Frankrijk zowat de hele dag door. De hoeveelheid vrachtverkeer op de E40 is verhoudingsgewijs een stuk lager. Voeg daar nog eens bij dat van de R4 er nog wat extra vrachtwagens bijkomen richting Frankrijk en je hebt al snel 1 tot 2 vakken gevuld met zwaar verkeer. Voeg daarbij die afritten kort op elkaar en ja, dan stropt de boel al snel wat dichter. Alhoewel ik nog maar enkel stil heb gestaan als er een ongeval was gebeurd, anders vertraagt het gewoon wat. 's morgens is er ook een duidelijk verschil richting Antwerpen of richting Gentbrugge.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Tokke1976 » di 27 okt 2015, 19:07

^^
Het verkeer vertraagt regelmatig in of vanaf Lokeren richting Gent. Lokaal heeft dat te maken met 2 op- en afritten die kort op elkaar liggen. Verder door krijg je regelmatig vertraging vanaf P-Kalken of Beervelde tot Destelbergen. Ook daar heeft het uitweven van voertuigen een impact (veel personenwagens snijden nog snel richting R4, om zowel richting Gent-Zeehaven als richting Brussel te rijden);
Verderop krijg je inderdaad een zeer beperkte invloed van de vertraging voor de trajectcontrole.
Nog meer richting Zwijnaarde zorgt het complex UZ Gent voor problemen.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Km357 » di 27 okt 2015, 21:31

^^ Dat laatste heeft ook veel te maken met GPS verschijnselen, ik zie nog al wat mensen twijfelen tussen de afrit Gent-Centrum en UZ Gent terwijl ze druk naar hun GPS-schermpje kijken. Onlangs reed er zelfs nog eentje gewoon achteruit over de pechstrook (waar die op dat moment ook nog oploopt als je achteruit rijdt).

Misschien dat er daar toch een paar indicaties fout zitten. Het weghalen van de portalen door onze o-zo-wijze-wegbeheerder ( :worship: ) en tegelijkertijd het nieuwe bord wegsteken achter wat groen heeft natuurlijk ook niet echt geholpen.

Daarna is het weven tussen het verkeer dat Gent buitenrijdt en het verkeer dat de Ringvaart R4 op wil aan "The Loop" ook nogal stroef. En op zich hoeft dat allemaal zo niet te zijn als men eens ipv van op een computerscherm simulaties uit te voeren, gewoon eens meerijdt in het verkeer.

klopgeest
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 14:31

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door klopgeest » do 29 okt 2015, 8:54

De E313 richting Hasselt in de avonspits tussen Ham en Lummen begint ook meer en meer een dagelijkse file te worden..

Dringend tijd voor uitbreiding van de rijstroken naar 2x3 en aanpassing van de samenkomst E313 -> Ring rond Borgerhout.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Tokke1976 » do 29 okt 2015, 9:41

^^
Een uitbreiding of aanpassing van het knooppunt Antwerpen-Oost richting Ring heeft geen enkele zin als het verkeer op de Ring zelf niet weggeraakt.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Alfa » do 29 okt 2015, 10:23

^^Maar als er structurele problemen zijn tussen Ham en Lummen kan een derde rijstrook lokaal wel de problemen oplossen. Ik kom daar vrijwel nooit, maar ik dacht dat de situatie daar opgelost was sinds knooppunt Lummen op de schop ging?

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door SanderK » do 29 okt 2015, 10:32

^^
De oude situatie in Lummen is opgelost, namelijk dat men op het afslagvak stil stond om in te kunnen voegen op de E314.
Nu merk ik echter een serieuze ondercapaciteit van de snelweg.

Plaats reactie