Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » do 29 okt 2015, 19:30

Tokke1976 schreef:^^
Een uitbreiding of aanpassing van het knooppunt Antwerpen-Oost richting Ring heeft geen enkele zin als het verkeer op de Ring zelf niet weggeraakt.
Men kan al beginnen met de E313/E34 te verbreden naar 2x4 vanaf Ranst, echt veel zal het niet helpen nee zolang al het verkeer zich vastrijdt op de R1. Maar het zal de files op de E313 wel al inkorten. Meteen doorvoeren dus die verbreding, want op de geplande 2x5 verbreding is het nog wel even wachten. De E313 kan dan ook best verbreed worden naar 2x3 van Antwerpen tot Hasselt lijkt me. Dat zal de doorstroming bevorderen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Chris » do 29 okt 2015, 19:36

Lambo19 schreef:De E313 kan dan ook best verbreed worden naar 2x3 van Antwerpen tot Hasselt lijkt me. Dat zal de doorstroming bevorderen.
Ik verbaas me er eigenlijk over dat dit niet meer prioriteit lijkt te hebben. Het is een belangrijke achterlandverbinding met erg veel vrachtverkeer. Zelfs als de R1 niet direct aangepakt wordt, heeft 2x3 rijstroken tussen Ranst en Lummen al grote meerwaarde.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » do 29 okt 2015, 19:56

^^
Wegverbredingen zijn niet populair in België. De capaciteit van het wegennet is nagenoeg decennia onveranderd en niet meegegroeid met de verkeerstoename. Mede hierdoor kampt Vlaanderen vandaag met een enorme fileproblematiek die ver buiten de stedelijke gebieden reikt. De laatste jaren zijn er in totaal 3 spitsstroken en waar nodig weefstroken aangelegd. Afgezien daarvan is er dus geen grote permanente capaciteit bijgekomen. Zeker is de Vlaamse ruit is het wegennet sterk overbelast en is dus extra capaciteit noodzakelijk. Wat betreft kan men aan Nederland een voorbeeld nemen lijkt me.

klopgeest
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 14:31

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door klopgeest » vr 30 okt 2015, 9:11

http://www.verkeerscentrum.be/verkeersi ... -evaluatie

Komt er op neer sinds de aanpassing van de pijltjes dat Antwerpen-Zuid meer verkeer op korte tijd kan aanpassen. Zever natuurlijk dat dit door pijltjes komt.

Dat ze ook nog maar durven spreken dat de reistijden op de E313 naar Antwerpen korter zijn geworden is ook een lachertje.
Zou iemand die zoiets opmaakt die route wel ooit gedaan hebben?

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Tokke1976 » vr 30 okt 2015, 10:04

^^
Misschien beter eens moeite doen om het hele verhaal te lezen.
Welke ingrepen zijn er gebeurd? De borden F15 werden aangepast EN de belijning werd aangepast. Hierdoor zijn de weefbewegingen vlotter gegaan, waardoor het verkeer op de toekomende snelwegen vlotter kan verlopen.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Tommy » vr 30 okt 2015, 10:09

^^ Het is zéker niet slechter dan voorheen. De taper R1 > E19 richting Brussel helpt inderdaad wel. Maar ze zijn toch opvallend optimistisch. De aanpassing aan de lijnen op de E17, LO, richting Gent zijn bvb (imo) geen verbetering. Ook de 100km/u beperking in de Craeybeckx is geen verbetering.

Nog een artikel hierover: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... /1.2483108
Minder lang in file dankzij likje verf en nieuwe wegwijzer

Door een aanpassing van de wegmarkering en door het omdraaien van pijltjes boven het wegdek - die wijzen nu naar boven, niet meer naar beneden - staat u 's ochtends op de Antwerpse ring de helft minder lang aan te schuiven richting E19 en A12. Het Vlaams Verkeerscentrum wil de succesformule nu uitbreiden naar de rest van Vlaanderen.

De maatregel, waar destijds wat mee gespot werd, blijkt effectief te werken. "Dit bewijst dat soms een eenvoudige maatregel kan volstaan om de filedruk te verminderen", zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum.

Het Vlaams Verkeerscentrum wil het succesrecept uitbreiden. "We lijsten momenteel alle verzadigde punten op de Vlaamse snelwegen op. En daarbij zullen we bekijken of het herschilderen van de wegmarkeringen kan volstaan om het verkeer terug wat vlotter te trekken."

Foto onder: aanpassing van de wegmarkering (links: situatie voor maart 2014, rechts: huidige situatie)
Afbeelding
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Km357 » vr 30 okt 2015, 10:30

"En daarbij zullen we bekijken of het herschilderen van de wegmarkeringen kan volstaan om het verkeer terug wat vlotter te trekken."

En dat is dan weer het gevaar bij zulke positieve ontwikkelingen. Weg infrastructuurverbetering, als we gewoon wat potten verf kunnen inzetten, en het probleem naar de volgende regering kunnen verschuiven. Dat blijft toch het probleem in België, broodnodige investeringen worden altijd maar zo veel mogelijk uitgesteld als een lapmiddel oplossing enig positief effect geeft.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door SanderK » vr 30 okt 2015, 11:33

Ik ben alvast heel blij met die nieuwe wegmarkeringen.
Ik rijd geregeld de ring op in Antwerpen-Oost en eraf richting Brussel aan Antwerpen-Zuid.
Ik voeg meteen helemaal in naar links zodat ik vrij/vlot kan blijven rijden (terwijl iedereen rechts aan het invoegen en uitvoegen is tegen 70 à 80 km/u) en dan tegen de afrit toe rijd ik op het rechtse baanvak en gebruik ik de 'nieuwe' afrit.
Mijn reistijd is alvast korter dan wanneer ik op de 2 baanvakken rechts zou blijven.

Die 100 km/u in de tunnel is er echter gewoon om de autobestuurder te pesten (hebben we het al uitvoerig over gehad denk ik op dit forum?).

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » vr 30 okt 2015, 19:26

Km357 schreef:
En dat is dan weer het gevaar bij zulke positieve ontwikkelingen. Weg infrastructuurverbetering, als we gewoon wat potten verf kunnen inzetten, en het probleem naar de volgende regering kunnen verschuiven. Dat blijft toch het probleem in België, broodnodige investeringen worden altijd maar zo veel mogelijk uitgesteld als een lapmiddel oplossing enig positief effect geeft.
Zulke maatregelen hebben na verloop van tijd nog amper effect op de verkeersdoorstroming. Het is dus vooral in de beginperiode dat het effect het grootst zal zijn. Een fileprobleem zoals dat op de R1 of R0 los je niet even op door het aanpassen van de bewegwijzering en wegmarkeringen of door het verlengen van op- en afritten. Niet dat die aanpassingen volkomen nutteloos zijn maar er is véél meer nodig dan dat om het probleem ten gronde aan te pakken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Km357 » vr 30 okt 2015, 20:13

^^ Hoef je mij niet van te overtuigen, maar eerder de politici die in deze bananenrepubliek aan de macht zijn tegenwoordig.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » vr 30 okt 2015, 20:52

^^
Dat buiten beschouwing gelaten, ontbreekt het ook aan de intentie voor grootschalige plannen en wat betreft verbeteringen van het wegennet. Anderzijds is er dan ook nog een ondermaats budget beschikbaar voor grote aanpassingen. Waardoor het ook wat een kwestie is van willen maar niet kunnen.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door SanderK » vr 30 okt 2015, 23:41

^^
Ik heb eerder het gevoel dat het een kwestie is van NIET willen én NIET kunnen.

Niet kunnen door de budgetten.
Niet willen door de publieke opinie: een politicus moet normaal gezien de stem van het volk verkondigen. En ik heb het gevoel dat iemand/men/... z'n best doet om de stem van het volk zo anti-auto mogelijk te maken. Afgelopen half jaar waren bedrijfswagens de kop van jut. Zij zouden het fileprobleem zijn. Vandaag weeral op de radio: zeer veel files in oktober, meer dan normaal, en dat is omdat er steeds meer auto's rijden.
Door het volk ervan te overtuigen dat er te veel auto's zijn, krijgt de politicus een ander instrument in handen om de structurele files terug te dringen, namelijk het afraden van autorijden via belastingen (hogere BIV, verkeersbelasting, rekeningrijden, enzovoort).
Het huidige politieke klimaat gezien, vermoed ik dat elke partij liever de belastingen op autorijden verhoogt, dan uitgaven te doen aan infrastructuur.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Rene » za 31 okt 2015, 11:20

^^
Dat is toch logisch ?

De Vlaamse burger moet immers dienstbaar zijn aan de Vlaamse politiek, en niet omgekeerd.
(En politici in in veel andere landen denken er trouwens net zo over).

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Alfa » za 31 okt 2015, 13:38

SanderK schreef:En ik heb het gevoel dat iemand/men/... z'n best doet om de stem van het volk zo anti-auto mogelijk te maken. Afgelopen half jaar waren bedrijfswagens de kop van jut. Zij zouden het fileprobleem zijn. Vandaag weeral op de radio: zeer veel files in oktober, meer dan normaal, en dat is omdat er steeds meer auto's rijden.
Jij denkt veel te zwart-wit. Politici zijn weliswaar volksvertegenwoordigers, maar ze handelen ook vanuit wetenschappelijke inzichten en rede. Dat subsidiëring van bedrijfsauto's een slechte zaak is en gewoon een subsidiëring van de pendel is staat buiten kijf. Die subsidie wordt enkel behouden omwille van inkomstenbelastingen. Andere zinnige redenen waarom bedrijfsauto's gesubsidieerd zouden moeten worden zijn er niet. Dat een maatschappij die volledig steunt op automobiliteit ook nadelen met zich meebrengt en een vicieuze cirkel van ruimtelijke spreiding waarin er alsmaar meer auto's zijn en de infrastuur alsmaar moet meegroeien om het bij te kunnen benen is ook gewoon een feit. Logisch dat politici alle factoren afwegen, dat is ook hun taak. Ik vind die complotachtige theorieën van jou en Rene hierboven van een zogenaamde politieke anti-autoklasse die haar stempel wil drukken dan ook nergens op slaan. Ja, er is de laatste jaren onmiskenbaar te weinig in de uitbreiding van de infrastructuur geïnvesteerd. Maar een maatregel die niet 100% pro automobiliteit is (zoals afschaffing subsidiëring van bedrijfswagens) is niet automatisch een slechte zaak of een pestmaatregel.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 31 okt 2015, 13:57, 6 keer totaal gewijzigd.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Tommy » za 31 okt 2015, 13:52

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Chris » za 31 okt 2015, 14:08

Wat noemt men een bedrijfsauto in Vlaanderen? In Nederland wordt met bedrijfsauto meestal een bestelauto of pickup truck die voor het uitvoeren van werk nodig is bedoeld. Ik denk dat het hier gaat om een auto van de zaak / leaseauto?

In Nederland beslaan leaseauto's maar een klein deel van het totale wagenpark, ongeveer 1 op de 15 personenauto's, maar wel een veel groter deel van alle nieuw verkochte auto's, ongeveer 1 op de 3. In Nederland zie je al langere tijd dat met name in de semi-overheid steeds minder werknemers een leaseauto krijgen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Km357 » za 31 okt 2015, 14:17

Bedrijfsauto's in Vlaanderen zijn auto's op naam van een bedrijf die gebruikt worden door hun werknemers. Op zich horen lichte vracht en bestelwagens daar niet onder, maar eerder de meer anonieme leasingwagens of auto's met een heel subtiel kenmerk (zoals bij ING).

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Alfa » za 31 okt 2015, 14:46

Chris schreef:Wat noemt men een bedrijfsauto in Vlaanderen? In Nederland wordt met bedrijfsauto meestal een bestelauto of pickup truck die voor het uitvoeren van werk nodig is bedoeld. Ik denk dat het hier gaat om een auto van de zaak / leaseauto?
Bedrijfswagens zijn eigenlijk salariswagens. Ze staan inderdaad op naam van het bedrijf, maar zijn geheel voor gebruik van de werknemer. Het is een stuk extra loon dat amper belast wordt, een extralegaal voordeel dus. Het gevolg is dat veel werkgevers daar voor kiezen. Meestal ook met tankkaart. Een rechtstreeks subsidiëren van mobiliteit dus. Mensen met tankkaart zullen kwistiger omspringen met het verbruik dat mensen die het zelf moeten betalen.

Zoals gezegd wordt het wel instand gehouden omdat het anders neerkomt op een belastingsverhoging. Maar dat is uiteraard een slecht argument. Je kan net zo goed de belastingen wat naar beneden halen als compensatie.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Chris » za 31 okt 2015, 14:52

In Nederland werkt het ook min of meer zo, je betaalt bijtelling, een percentage van de waarde van de auto die bij het bruto inkomen wordt opgeteld en waar je dus belasting over betaald. In Nederland is vaak ook wat afgunst, omdat leaserijders vaak de enigen zijn die een grote nieuwe auto kunnen veroorloven. Er zijn niet zoveel particulieren die een auto van 30.000 of 40.000 euro nieuw kopen. Daarnaast is het stimulerende beleid van de overheid om zuiniger auto's te kopen ook grotendeels gericht op de zakelijke rijder. Particulieren hebben er nauwelijks enig voordeel bij. Autobeleid lijkt soms alleen maar om de bijtelling te gaan, terwijl dat dus maar ongeveer 1 op de 15 auto's betreft.

Aan de andere kant vergoeden veel semi-overheid werkgevers ook het woon-werkverkeer met openbaar vervoer volledig. Dat is eigenlijk ook een verkapt loon, dat snel kan oplopen tot duizenden euro's per jaar. Daar betaal je dan geen belasting over.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » za 31 okt 2015, 19:48

Alfa schreef: Politici zijn weliswaar volksvertegenwoordigers, maar ze handelen ook vanuit wetenschappelijke inzichten en rede.
Dan zou men moeten inzien dat investeren in weginfrastructuur noodzakelijk is voor de mobiliteit. Investeren in OV en betere fietsvoorzieningen is prima maar je moet de automobilist niet in een hoekje willen duwen. Files zijn niet enkele slecht voor het milieu, er hangt ook een maatschappelijk prijskaartje aan. Het is dus van belang om te investeren in robuuster en uitgebreider wegennet als je het fileprobleem wilt aanpakken. Investeringen in een robuuster wegennet zijn nooit onrendabel doordat de baten altijd opwegen tegen de kosten. Ik zie dus geen enkele reden waarom er NIET geïnvesteerd zou worden in wegverbredingen. Dat is de meest effectieve oplossing voor files.
Alfa schreef: Dat subsidiëring van bedrijfsauto's een slechte zaak is en gewoon een subsidiëring van de pendel is staat buiten kijf. Die subsidie wordt enkel behouden omwille van inkomstenbelastingen. Andere zinnige redenen waarom bedrijfsauto's gesubsidieerd zouden moeten worden zijn er niet.
Dat je ervoor kiest om je te verplaatsen is de auto is best. Maar is het inderdaad niet iets dat aangemoedigd moet worden, laat staan gesubsidieerd. Op die manier moedig je een ongewenst verplaatsingspatroon aan en duw je eigenlijk mensen in de auto.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Willem » zo 01 nov 2015, 14:03

Afgelopen vrijdag moest ik in de ochtendspits de E313 van Antwerpen naar Luik over. Wat me opviel was dat het in die richting zo druk was. Had verwacht dat dit tegen de spitsrichting in ging en daarom vrij rustig zou zijn, maar niet dus. Afgezien van een ongeval reed het nog wel redelijk door, maar ook niet meer dan dat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Chris » zo 01 nov 2015, 14:06

Er zit heel veel bedrijvigheid langs het Albertkanaal, waar de E313 parallel aan loopt. Dat zal de nodige pendelaars vanuit het westen trekken. Die hele regio is eigenlijk één groot semi-verstedelijkt gebied. Er zijn nauwelijks plekken van meer dan 2 kilometer dat niet bebouwd is.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » zo 01 nov 2015, 14:24

Willem schreef:Afgelopen vrijdag moest ik in de ochtendspits de E313 van Antwerpen naar Luik over. Wat me opviel was dat het in die richting zo druk was. Had verwacht dat dit tegen de spitsrichting in ging en daarom vrij rustig zou zijn, maar niet dus. Afgezien van een ongeval reed het nog wel redelijk door, maar ook niet meer dan dat.
De E313 is een drukke snelweg die veel vrachtverkeer verwerkt. Ook telt de E313 slechtst 3 rijstroken in beide richtingen tot Ranst. Daarbij komt dat de spitsstrook ook enkel geopend is tijdens de avondspits. Bij de R1 en R0 zie je dat het verkeer tijdens de spits ook altijd vast staat in beide richtingen. De verkeersstroom komt hierbij uit verschillende richtingen. Doordat zowel het doorgaande als het lokale verkeer hiervan gebruik dient te maken.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door SanderK » zo 01 nov 2015, 20:18

Alfa schreef: Jij denkt veel te zwart-wit. Politici zijn weliswaar volksvertegenwoordigers, maar ze handelen ook vanuit wetenschappelijke inzichten en rede. Dat subsidiëring van bedrijfsauto's een slechte zaak is en gewoon een subsidiëring van de pendel is staat buiten kijf. Die subsidie wordt enkel behouden omwille van inkomstenbelastingen. Andere zinnige redenen waarom bedrijfsauto's gesubsidieerd zouden moeten worden zijn er niet. Dat een maatschappij die volledig steunt op automobiliteit ook nadelen met zich meebrengt en een vicieuze cirkel van ruimtelijke spreiding waarin er alsmaar meer auto's zijn en de infrastuur alsmaar moet meegroeien om het bij te kunnen benen is ook gewoon een feit. Logisch dat politici alle factoren afwegen, dat is ook hun taak. Ik vind die complotachtige theorieën van jou en Rene hierboven van een zogenaamde politieke anti-autoklasse die haar stempel wil drukken dan ook nergens op slaan. Ja, er is de laatste jaren onmiskenbaar te weinig in de uitbreiding van de infrastructuur geïnvesteerd. Maar een maatregel die niet 100% pro automobiliteit is (zoals afschaffing subsidiëring van bedrijfswagens) is niet automatisch een slechte zaak of een pestmaatregel.
Nu begaat u zo maar assumpties van mijnentwege. Ik zie in dat de gunstige fiscale maatregel voor bedrijfswagens negatief is voor de mobiliteit.Ik ben niet specifiek voor gunstige fiscale maatregelen voor bedrijfswagens. Mijn part moet dat er niet zijn. Maar met een belastingsdruk van meer dan 50% (maximaal 54% voor de overgrote meerderheid om precies te zijn denk ik), is elke afschaffing van een gunstige fiscale maatregel broodroof voor de werknemer. Ik zou persoonlijk veel liever zien dat men de algemene belastingdruk omlaag brengt en zo veel mogelijk 'speciale' 'uitzonderingen' afschaft.
Dat politici handelen vanuit wetenschappelijke inzichten en rede is in België al meermaals ontkracht. Parlementsleden en zelfs ministers (bv. Schauvliege) tonen telkens aan dat ze niet eens dossierkennis hebben, laat staan kennis over hun vakgebied.
U ontwijkt mijn eerste argument (namelijk dat politici nog weigeren te investeren in het wegennet, terwijl dit wel nodig is. Niet alleen voor de bedrijfswagens, maar ook voor de groeiende bevolking) en verzint er dan allemaal stroman argumenten bij. :)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door vynkce » di 03 nov 2015, 11:25

Er werd onderzoek gevoerd naar de fileproblematiek op de afritten van de Vlaamse snelwegen. Hieronder de 20 meest filegevoelige afritten. De volledige lijst van de 80 meest gevoelige afritten en een bespreking en analyse van deze 80 kunt u via onderstaande link terugvinden.

http://www.verkeerscentrum.be/pdf/rappo ... 5-v1-0.pdf

1 E40 afrit Aalst (Ninove) richting Brussel
2 E40 afrit Affligem richting Oostende
3 R0 afrit Halle – buitenring
4 E429 afrit Lembeek richting Doornik
5 R0 afrit Groenendaal – binnenring
6 E313 afrit Wommelgem richting Antwerpen
7 E40 afrit Drongen richting Brussel
8 E403 afrit Roeselare-Rumbeke richt. Brugge
9 E40 afrit Walshoutem richting Luik
10 E40 afrit Beernem richting Brussel
11 E313 afrit Hasselt-Zuid richting Luik
12 R0 afrit Tervuren-4-Armen – buitenring
13 E17 afrit Gent-UZ richting Antwerpen
14 E403 afrit Roeselare-Beveren richt. Brugge
15 R1 afrit Merksem (Haven) – buitenring
16 E313 afrit Beringen richting Antwerpen
17 E17 afrit Gentbrugge richting Antwerpen
18 E40 afrit Ternat richting Brussel
19 R0 afrit Halle – binnenring
20 E19 afrit Rumst richting Brussel

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » di 03 nov 2015, 19:13

^^
Wellicht dat het met de afrit van de E40 Aalter het ergst is gesteld mochten er daar ook metingen zijn uitgevoerd. Opvallend ook dat het vooral de afritten zijn van de E40 die last ondervinden van dit probleem.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Km357 » di 03 nov 2015, 19:45

^^ Oudste autosnelweg van België met dienovereenkomstige eigenschappen van korte afritten gecombineerd met druk verkeer. Niet zo verwonderlijk.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » di 03 nov 2015, 20:06

^^
Desondanks zijn er wel heel wat afritten op de E40 heraangelegd geweest of verlengd. Afrit Affligem is nu ook weer niet een korte of een smalle afrit te noemen. Het zal ook vaak te wijten zijn aan de doorstroming op het OWN of de afstelling van de VRI lijkt me. De op- en afrit bij Loppem richting kust is ook wel ronduit deprimerend vind ik.
Laatst gewijzigd door Lambo19 op di 03 nov 2015, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Km357 » di 03 nov 2015, 20:55

Bij Affligem zijn het de slecht afgestelde lichten bovenaan de afrit die voor het onheil zorgen. De weg die van rechts komt is immers quasi leeg maar toch wordt er om de zoveel tijd gewoon rood licht gegeven.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Mikhail » do 05 nov 2015, 20:24

Km357 schreef:Bij Affligem zijn het de slecht afgestelde lichten bovenaan de afrit die voor het onheil zorgen. De weg die van rechts komt is immers quasi leeg maar toch wordt er om de zoveel tijd gewoon rood licht gegeven.
Dat klopt en dat is gewoon onbegrijpelijk in deze tijden! De verkeerslichten aanpassen naar een slimme verkeerslichtenregeling zou heel veel fileleed kunnen verhelpen. En zoals gezegd is deze afrit richting Brussel al verlengd maar dan nog staat het verkeer s'avonds nog stil tot 100 à 200meter voor de eigenlijke afrit wat soms zeer gevaarlijke situaties creëert door mensen die te laat voorsorteren.

Ook opmerkelijk dat het de 3 eerste afritten zijn van Brussel richting Gent die s'avonds voor problemen zorgen, slimme verkeerslichten kunnen helpen bij Ternat en Affligem, maar bij Aalst is het probleem gewoon de veel te korte afrit om uit te voegen, de afrit bevindt zich net achter een brugpijler.

Er is nog wel wat werk aan de winkel op dit stuk snelweg om het verkeer veiliger te maken in de avondspits.
****

Plaats reactie