[I] Wegen rond Milaan - Milano

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » di 29 jul 2014, 17:37

De A35 staat al op Google Maps:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » za 24 jan 2015, 14:14

Vandaag is de eerste 4,5 kilometer van de A60 opengesteld. De A60 is de rondweg van de stad Varese nabij de Zwitserse grens. Het opengestelde deel verloopt vanaf een klaverblad met de A8 tot aan Ponte di Vedano, inclusief een 2,2 kilometer lange tunnel. Bij Ponte di Vedano sluit de A60 aan op de oudere SS712 die een superstrada is. Uiteindelijk moet de A60 tot de Zwitserse grens nabij Cantello lopen. Het project is onderdeel van de grotere 'Pedemontana'.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Jeroen » za 24 jan 2015, 16:09

^^ Het knooppunt met de A9 lijkt iig al af te zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » za 24 jan 2015, 16:15

^^ Ik denk dat je de A59 bedoelt (Tangenziale di Como).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » zo 25 jan 2015, 15:23

Een video van de A51 (Tangenziale Est di Milano). De bewegwijzering is zoals gebruikelijk een ramp. Bijna niks komt overeen met de daadwerkelijke situatie. Ik snap niet dat dit geen prioriteit heeft, Italië is het enige land waar de bewegwijzering zo sterk afwijkt van de situatie.
Link

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Pino » zo 25 jan 2015, 15:45

Chris schreef:Ik snap niet dat dit geen prioriteit heeft, Italië is het enige land waar de bewegwijzering zo sterk afwijkt van de situatie.
Het filmpje laat heel goed zien waarom een aanpassing van de borden geen prioriteit heeft. Iedereen rijdt gewoon lekker rechtdoor zonder zich iets aan te trekken van de pijlen op de borden. Je ziet geen doorgaand verkeer dat de rechterbaan verlaat wanneer daar geen doorgaande pijl boven hangt, je ziet geen verkeer dat de middelste baan verlaat wanneer daar de doelen van de volgende afrit boven hangen. Je had net zo goed geen pijl op de borden kunnen zetten. Of de spreekwoordelijke olifant in plaats van de pijl.

Geen prioriteit dus, al zou ook ik die pijlen het liefste aanpassen. Dan trouwens het liefste door ze aan te passen. Want conceptueel doen de Italianen wel degelijk iets goed op deze manier: vooruitlopen op vlug naderende opvolgende afritten, en wel zonder gebruik te hoeven maken van 'gestapelde portalen' (zoals je in Frankrijk wel krijgt) of borden waarop gegevens enorm op elkaar staan gepropt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » zo 25 jan 2015, 15:51

Dit is natuurlijk wel een weg waar weinig onbekend verkeer rijdt. De bewegwijzering is ronduit verwarrend voor ter plekke onbekenden, want er zijn situaties waar je wel degelijk afvallende rijstroken hebt (voornamelijk bij knooppunten). Je kan dus als ter plekke onbekende niet aan de bewegwijzering afleiden of dat wel of niet het geval is.

Daarnaast vind ik de bewegwijzering ook wat druk ogen door de vele vakken en kleuren. Dat zie je voornamelijk rond grote steden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Pino » zo 25 jan 2015, 17:48

^^ Ook de gemiddelde ter plaatse onbekende op de snelwegen bij Milaan weet wat hij kan verwachten op de borden, en hoe je pijlen wel en niet kunt duiden. Deze stijl van vooruitlopen op volgende afritten komt op alle Italiaanse stedelijke snelwegen terug, dus ook de ter plaatse onbekende gaat pijlen vrijwel automatisch negeren. Dat brengt dan wel automatisch wat meer druk op situaties met afvallende rijstroken. Dat gegeven moet je dan eerder afleiden uit wegbeeld, andere borden en markering.

Overigens ben ik het zeker met je eens op het laatste punt van kleurenkermis. Blauwe en witte verwijzingen voor rechtdoor zou je gewoon groen moeten houden, wat mij betreft. Ook iets dat bij alle steden met deze stijl van bewegwijzering terugkomt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Coen Tunnel » zo 25 jan 2015, 22:55

Ach, de eerste keer dat ik zelf in Italië reed was het even wennen, maar het is wel iets waar je snel aan went. In de praktijk functioneert het wel, ook op wegen waar meer buitenlanders rijden zie je niet dat die massaal links houden. De Italiaanse stijl van bewegwijzeren heeft absoluut niet mij voorkeur, maar een ramp zou ik het niet willen noemen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » ma 26 jan 2015, 17:11

Vandaag opent de eerste 15 kilometer van de A36 - Pedemontana. Het gaat om het deel tussen de A8 bij Cassano Magnago en de A9 bij Lomazzo. De snelweg heeft 2x2 rijstroken.

Afbeelding

Er is/wordt toch behoorlijk geïnvesteerd in nieuwe wegen rond Milaan:

* A35 BreBeMi
* A36 Pedemontana
* A52 ontbrekende deel bij Baranzate
* A58 Tangenziale Est Esterna
* A59 Tangenziale di Como
* A60 Tangenziale di Varese
* SS36 tunnel in Monza
* uitbouw enkele regionale wegen tot 2x2 ongelijkvloers

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Jeroen » ma 26 jan 2015, 19:41

^^ Toch ontbreekt er nog steeds een oplossing voor één van de meest notoire knelpunten in de regio, namelijk de A4 noordring. Ook een verlenging van de SS35 naar Fino Mornasco/Como zou wenselijk zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » ma 26 jan 2015, 19:45

Er werd al jaren geleden gesproken over de aanleg van spitsstroken op dat stuk van de A4, maar die zijn er volgens mij nog niet. Een structurele uitbouw van dit stuk snelweg zal nogal impact hebben op de omgeving. Als lapmiddel gaan ze nu de A52 compleet maken aan de noordkant, plus de Pedemontana (A36) voor regionaal verkeer.

Een goede verbinding van Como naar Lecco lijkt me ook wel handig.

Vanaf de SS35 kan je straks zo de A36 op die weer naar de A9 gaat. Dat is maar een paar kilometer om ten opzichte van een doorgetrokken SS35.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Pino » ma 26 jan 2015, 19:50

Ruimte om de A4 nog verder uit te bouwen is maar zeer beperkt beschikbaar. Ook ik ben de draad kwijt hoe het nu staat met die spitsstrook, maar veel meer dan dat kan het niet worden. De aanleg van nieuwe snelwegen aan de noordrand aan te leggen is inderdaad een soort lapmiddel. Men verwacht (en ik vermoed niet geheel ten onrechte) dat regionaal verkeer daardoor minder vaak van de A4 gebruik hoeft te maken.

De SS35 langs Fino Mornasco was een van mijn favoriete sluiproutes toen ik in Milaan woonde. De A36 zal er feitelijk voor zorgen dat je vanaf de A9 een betere aansluiting zult krijgen op het superstrada-gedeelte van de SS35, alleen die ligt dan wel zuidelijker op de A9 dan Fino Mornasco. Door het open tolsysteem op de A9 zal dat op de A9 in ieder geval geen extra tolkosten opleveren, maar ik weet niet of je nog langs een tolpoort zult moeten op de dwarsverbinding A9-SS35. Een verlenging van de superstrada aan de noordkant om ter hoogte van Fino Mornasco aan te sluiten op de A9 zou zeker aardig zijn, maar staat geloof ik niet in de planning.
Laatst gewijzigd door Pino op di 27 jan 2015, 2:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Jeroen » ma 26 jan 2015, 19:54

Spitsstroken lijken mij niet mogelijk daar. Op het smalste deel ligt er al 2X3 zonder vluchtstroken tussen de bebouwing gepropt en er zijn daar al wat kunstgrepen toegepast om een aantal op- en afritten passend te krijgen. Een structurele oplossing lijkt mij alleen met een tunnel mogelijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » ma 26 jan 2015, 19:57

Of echt aan het slopen gaan. Maar als ze een strip bebouwing gaan slopen voor een verbreding kunnen ze het beter maar ook meteen goed doen en een parallelstructuur met 10 of 12 rijstroken aanleggen. De parallelstructuur bij Bologna bleek nogal ondergedimensioneerd. Maar ik zie dat nog niet zo snel gebeuren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Pino » di 27 jan 2015, 2:50

Ik weet niet of een parallelstructuur op de A4 zou helpen. Het aantal afritten is maar beperkt, en bijna alle aansluitingen zijn knooppunten of aansluitingen met expreswegen. Het is geen Bologna of Eindhoven met een dusdanige afritdichtheid dat lokaal en doorgaand verkeer zeker moeten worden gescheiden. Een verbreding, met zeker ook op- en afritconfiguraties die betere doorstroming mogelijk maken, zou al heel wat zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » za 16 mei 2015, 12:09

Vandaag is de A58 geheel opengesteld aan de oostkant van Milaan, tussen de A1 en A4.

Hier in het blauw:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » za 23 mei 2015, 11:04

Vandaag is de eerste 2,4 kilometer van de A59 opengesteld, ook wel bekend als de Tangenziale di Como. Dit deel loopt vanaf de A9 bij Grandate tot Casnate Con Bernate, net ten zuiden van Como.

Op 27 april 2015 is 2 kilometer van de A52 provisorisch opengesteld. Dit is de noordelijke ringweg van Milaan. Dit deel loopt vanaf de A8 bij het Expo-terrein tot het dubbelbaans deel van de SP 46. Hiermee is de noordelijke ringweg rond Milano doorgaand te berijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » ma 26 okt 2015, 17:16

Mooie video van de nieuwe A58 aan de oostkant van Milaan, van de A1 tot A4. Het verkeer is nog erg rustig in deze video voor 2x3 rijstroken.
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » do 05 nov 2015, 14:42

A36 Pedemontana

Vandaag is 7.5 kilometer van de A36 Autostrada Pedemontana opengesteld tussen de A9 bij Lomazzo en de SS35 bij Lentate sul Seveso ten noorden van Milaan. Dit deel is een elektronische tolweg, er zijn nog weinig details bekend omtrent de tolheffing op buitenlandse voertuigen. De Engelse versie van de website van de concessionair werkt nog niet.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door SnarfFlevoland » do 05 nov 2015, 15:08

^^
De nieuwe A59 bij Como is ook een elektronische tolweg. Is er al iets bekend hoe de tolkosten bij buitenlanders daar worden afgerekend?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

BeervVtV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 21:53
Locatie: Bussum

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door BeervVtV » do 05 nov 2015, 15:30

Als ze die A36 zouden doortrekken tot de A58, of naar de A4 t.h.v Bergamo. Dat zou de A4 door Milaan aardig kunnen ontlasten denk ik en een kortere reistijd naar de Italiaanse meren voor de toeristen. Bij doortrekking naar de A58, heeft het toeristische verkeer een tweede snelweg langs Milaan.
Spits, het stomste moment van de dag.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » do 05 nov 2015, 15:48

Dit is het voorlopige plan van de A36.

Het traject B2 is onderdeel van de ex-SS35. Ik weet niet of dat nu ook direct al als A36 bewegwijzerd is.
Afbeelding

Het deel B2 moet ook als volgt aangepast worden;
Lunga circa 9,5 km, la tratta B2 si sviluppa prevalentemente in galleria artificiale (2,5 km), trincea (4,6 km) e rilevato (2,3 km). Tre gli svincoli in progetto: Lentate sul Seveso, Barrucana e Meda (quest’ultimo funge da cerniera tra la tratta a nord, a due corsie per senso di marcia, e la tratta a sud, a tre corsie per senso di marcia).

Dit lijkt dus wel behoorlijk aangepast te gaan worden, met 2,5 kilometer tunnel, 4,6 kilometer in een tunnelbak en 2,3 kilometer op maaiveld. Ook wordt schijnbaar het aantal aansluitingen gereduceerd. Men spreekt van deels 2x2, deels 2x3 rijstroken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Coen Tunnel » do 05 nov 2015, 17:46

SnarfFlevoland schreef:^^
De nieuwe A59 bij Como is ook een elektronische tolweg. Is er al iets bekend hoe de tolkosten bij buitenlanders daar worden afgerekend?
Volgens mij zijn daarvoor bij het tolstation op de A9 bij Grandate aparte tolpoortjes bij de afslag naar de A59. Ik heb niks van elektronische tol gezien, al ben ik de A59 zelf niet op geweest. Naar Como heb ik gewoon de afrit Como-Centro gepakt en niet de A59.

Op het deel van de A36 tussen de A9 en de A8 was er vorige maand in ieder geval nog niks van elektronische tolheffing te merken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » do 05 nov 2015, 17:51

Coen Tunnel schreef:Op het deel van de A36 tussen de A9 en de A8 was er vorige maand in ieder geval nog niks van elektronische tolheffing te merken.
Schijnbaar wordt daar per 1 november tol geheven: http://www.quattroruote.it/news/viabili ... ggio_.html

Zo zou dat er uit moeten zien:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Coen Tunnel » do 05 nov 2015, 17:55

^^ Ik heb voor vertrek nog gecheckt, maar ik kon er toen geen duidelijkheid over krijgen. Goed dat ik het weet, dan rij ik de volgende keer dat ik richting Busto Arsizio moet weer gewoon de A9 af en dan bij Lainate de A8 op. Dat is tolvrij. :)

tomtomgo90
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 21:29
Locatie: Almere

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door tomtomgo90 » do 05 nov 2015, 18:02

Wat betreft het wel of niet direct al als A36 bewegwijzeren van de 'nieuwe' A36 ben ik wel wijzer geworden. Op Google Maps is het donkergroene deel van bovenstaand kaartje ingetekend als A36. Als je dan vervolgens kijkt op Google SV dan komt op sommige wegwijzers bij de opritten ook de A36 als zodanig voor.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Coen Tunnel » do 05 nov 2015, 18:07

^^ Ja, dat klopt. Het nummer A36 staat ook aangegeven bij de knooppunten vanaf de A8 en A9.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door SnarfFlevoland » vr 06 nov 2015, 9:28

Coen Tunnel schreef:Volgens mij zijn daarvoor bij het tolstation op de A9 bij Grandate aparte tolpoortjes bij de afslag naar de A59. Ik heb niks van elektronische tol gezien, al ben ik de A59 zelf niet op geweest. Naar Como heb ik gewoon de afrit Como-Centro gepakt en niet de A59.
Aparte tolpoorten zijn er niet. Als je de A59 oprijdt, rij je om het tolplein heen en kom je alleen onder een cameraportaal door.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door exroosje » vr 06 nov 2015, 10:05

Als je een telepass hebt dan gaat het vanzelf goed. Of je kuntje daar registreren met een credit card of IBAN. Dat werkt mogelijk ook voor buitenlanders.

Anders moet je zelf op de site een betaling achteraf binnen 15 dagen uitvoeren. Zo niet dan krijg je een naheffing met een 80 euro verhoging.

Volgens mij is in het verkeersboete verdrag ook een mogelijkheid opgenomen voor het verhalen van achterstallige tolgelden. Maar tot nu toe zijn de italianen ook daar niet echt mee bezig geweest. Voor de concessionair is dat natuurlijk ook nauwelijks interessant omdat hij er geen inkomsten van terugziet.

Mogelijk hebben ze met deze snelwegen de gok genomen dat er toch nauwelijks toeristenverkeer op komt. Dat zal wel anders worden als dit een succes is en uitgerold wordt naar andere snelwegen. Een grote vooruitgang wat mij betreft, als het druk is zijn de tolstations grote file veroorzakers.

Plaats reactie