Bouw Amstelveenlijn (25) en Uithoornlijn

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen O
dorpsstraat
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 18:11
Locatie: Nieuwkoop

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door Jeroen O » vr 14 dec 2012, 8:02

Dat keerspoortje wordt momenteel ook al gebruikt wanneer lijn 51 is vertraagd. Deze keert daar dan om te voorkomen dat deze lijn 53 en 54 in de weg zit in de tunnel.

Maar dan praat je over incidenten. Dat keerspoortje lijkt me niet geschikt voor reguliere diensten. Er kan namelijk maar één metro staan en als er door een vertraging meerdere metro's binnenkomen, kan je die niet allemaal daar kwijt zonder het overige verkeer in de weg te zitten.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door mavas » vr 14 dec 2012, 8:10

Je kunt toch heel simpel 2 zijspoortjes aanleggen aan de zuidkant van het station Amstel, zodat mensen kunnen in en uitstappen op de zuidelijke perrons van de trein. Er is daar nog ruimte tussen metrospoor en treinspoor beschikbaar.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door sanderl » za 15 dec 2012, 20:36

Rene schreef:Op Spaklerweg ligt een keerspoor. Er zou dus best een metrodienst Spaklerweg - Zuid - Lelylaan kunnen worden ingesteld.
Slim idee, dan versterk je ook meteen het drukste (te drukke) deel van lijn 50.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door hoevenpe » za 15 dec 2012, 20:44

^^

Zou zeggen: dien het in als idee, lijkt me eigenlijk wel een heel slim plan.
En er hoeft niets voor gebouwd te worden want ten noorden van lelylaan is er ook een keervoorziening...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door Mark » za 24 okt 2015, 11:02

Kuch.

Er is de laatste tijd veel nieuws over de ombouw van de Amstelveenlijn. Zo is er deze render (PDF) van de nieuwe kruising Rembrandtweg-Beneluxbaan. Het lijkt erop dat de Beneluxbaan wat gedegradeerd gaat worden.

Op www.amstelveenlijn.nl is meer te vinden wat betreft planning en dergelijke.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door mavas » za 24 okt 2015, 12:45

^^ Het lijkt er juist op dat de Beneluxbaan wordt opgewaardeerd, want als je goed kijkt zie je langs de ov-lijn nog net aan beide zijden een rijstrook voor autoverkeer lopen. ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door Mark » za 24 okt 2015, 18:09

Oh die heb ik totaal niet gezien :oops: .

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door mavas » ma 26 okt 2015, 22:27

Ik zag het ook bijna niet hoor. ;)
Ik begrijp alleen niet waarom de Beneluxbaan hier slechts 1 rijstrook per richting heeft/krijgt, terwijl er op de overige delen 2+2 ligt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door paolie » di 27 okt 2015, 9:21

Eén rijstrook voor doorgaand verkeer in de tunnelbak en één rijstrook voor uitwisselend verkeer bovenlang, uitkomend op een rotonde. Doorstroming wordt daarmee sterk verbeterd, aangezien doorgaand verkeer niet meer onnodig hoeft te wachten voor de vri's.

Bij de Sportlaan zullen 2+2 rijstroken in de tunnel met het spoor meelopen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door mavas » di 27 okt 2015, 10:56

^^ Ik heb het niet over capaciteit gehad, ik weet niet op welk deel van mijn tekst je reageert. Mij gaat het er om dat de Beneluxbaan nu integraal 2+2 is (muv het westelijke stuk), en dat met die tunnelbakken de weg geen uniforme wegbreedte meer krijgt.
Maar het zal wel een kostenverhaal zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door paolie » di 27 okt 2015, 12:43

^^ Om aan te geven dat één rijstrook per richting voldoende is voor het afwikkelen van het doorgaande verkeer, en er dus op die plekken geen noodzaak meer is voor 2+2. En daarmee blijft inderdaad de verdiepte ligging redelijk betaalbaar (en uitvoerbaar).
Overigens komen er twee parallelrijstroken tussen de kruisingen met de Rembrandtweg en de Zonnestein, die ook door doorgaand verkeer gebruikt kunnen worden, dus feitelijk krijg je daar een 1+1+1+1 profiel (de stadstraverse door Luik vormde een inspiratiebron).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door Vinny » di 27 okt 2015, 18:48

Het lijkt mij een grote verbetering in ieder geval. Ik zit me zelf nu dubbel op te eten dat het in Buitenveldert niet mogelijk is om eenzelfde reconstructie door te voeren. Daardoor kan de M51 niet meer goed worden gekoppeld aan de Noord-Zuidlijn metrobuis. Ik vind dat niet "best jammer", ik vind dat een blamage eerste klas. :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door Rene » di 27 okt 2015, 21:47

paolie schreef:^^ Om aan te geven dat één rijstrook per richting voldoende is voor het afwikkelen van het doorgaande verkeer, en er dus op die plekken geen noodzaak meer is voor 2+2.
Continuïteit in het wegbeeld is belangrijk. Maar blijkbaar niet voor deze gemeenten. Wegontwerp op basis van enkelstrooks doorsteekjes "omdat het verkeersmodel dat zegt" is meestal niet slim. Omdat dat verkeersmodel uitgaat van een gemiddelde, dat vaak overschreden wordt. En dan heb ik het nog niet eens over incidenten - ook elders in het netwerk, bijvoorbeeld op de Amsterdamseweg/Amstelveenseweg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door Vinny » di 27 okt 2015, 21:51

"Sober en doelmatig" was in mijn tijd (ik heb er 10 jaar geleden stage gelopen) voor alle infraprojecten in de Stadsregio Amsterdam (toen nog ROA genoemd) het toverwoord. Als er geen capaciteitsproblemen zijn en je kunt voor de helft van het geld en binnen het bestaande ruimtebeslag een ongelijkvloerse kruising creeëren dan is dat genoeg winst. Op lange termijn vind ik nog altijd dat er naar een oostelijke randweg gekeken moet worden in Amstelveen. Maar goed, die plannen staan nu in de spreekwoordelijke ijskast.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door paolie » di 27 okt 2015, 23:02

Rene schreef:
paolie schreef:^^ Om aan te geven dat één rijstrook per richting voldoende is voor het afwikkelen van het doorgaande verkeer, en er dus op die plekken geen noodzaak meer is voor 2+2.
Continuïteit in het wegbeeld is belangrijk. Maar blijkbaar niet voor deze gemeenten. Wegontwerp op basis van enkelstrooks doorsteekjes "omdat het verkeersmodel dat zegt" is meestal niet slim. Omdat dat verkeersmodel uitgaat van een gemiddelde, dat vaak overschreden wordt. En dan heb ik het nog niet eens over incidenten - ook elders in het netwerk, bijvoorbeeld op de Amsterdamseweg/Amstelveenseweg.
Voor het verkeersmodel is het ongelijkvloers maken van deze kruisingen überhaupt niet nodig. Capaciteit zat. En sober kun je 3 ongelijkvloerse kruisingen ook niet bepaald noemen. RWS doet trouwens bij knooppunten exact hetzelfde en laat, bij meer dan 2 rijstroken, vrijwel overal een of twee rijstroken afvallen om er na het knooppunt weer bij te laten komen.
Wat betreft die incidenten weet ik niet precies waar je op doelt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door RSK » di 10 nov 2015, 15:18

http://m.spoorpro.nl/spoorbouw/2015/11/ ... lveenlijn/
Stadsregio akkoord met ombouw Amstelveenlijn
Het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam heeft ingestemd met de ombouw van de Amstelveenlijn. De spoorvernieuwing zorgt ervoor dat reizigers straks sneller op station Zuid kunnen komen met een tram die vaker rijdt en betrouwbaarder is. De colleges van B en W van de gemeenten Amsterdam en Amstelveen gaven eerder al een positief advies over de plannen. De totale kosten van de vernieuwing zijn 300 miljoen euro.


De Amstelveenlijn (tramlijn 5) is een belangrijke schakel in het regionale vervoer tussen Amstelveen en Amsterdam Zuid. Omdat Station Amsterdam Zuid een steeds belangrijker regionaal OV-knooppunt wordt, is het nodig om ook de capaciteit van de Amstelveenlijn te verhogen. De aanpassingen zijn ook nodig, omdat de sneltram op termijn niet meer door de metrotunnel kan gaan.

Amstelveenlijn
De huidige Amstelveenlijn is storingsgevoelig, waardoor de nu al hoge exploitatiekosten toenemen en er vertragingen ontstaan die ook gevolgen hebben voor andere OV-verbindingen. Om de veiligheid op de tramlijn te verbeteren komen er onder andere ongelijkvloerse kruisingen, waardoor het verkeer niet met elkaar kruist. Ook dienen de technische systemen en het trammaterieel te worden vervangen, omdat ze in 2020 afgeschreven zijn.

Op de toekomstige Amstelveenlijn komen voertuigen met een lage vloer en ongeveer 180 plaatsen. Ze worden 2,40 meter breed, maximaal 30 meter lang en kunnen worden gekoppeld tot een lengte van 60 meter.

Financiering
Stadsregio Amsterdam is de opdrachtgever voor de ombouw van de Amstelveenlijn en financiert 213,7 miljoen euro van de ombouw. De gemeenten Amsterdam en Amstelveen dragen beiden 5,6 miljoen euro bij. Het Rijk betaalt 75 miljoen euro mee. Begin 2016 start de aanbesteding voor het eerste deel van de verbinding tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk.
Nou nou, het mag allemaal wat kosten. Ook merkwaardig dat men voor trams van 2,40 meter breed kiest, terwijl men verder overal naar 2,65 gaat.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door Vinny » di 10 nov 2015, 20:45

2,65 past niet in het omgrenzingsprofiel van de Amsterdamse trambanen, en levert problemen op bij de krappe bogen die bijvoorbeeld zijn bij de aftakking van Amstelveen-Centrum.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door mavas » wo 11 nov 2015, 6:56

300 miljoen?!?!?!?!?! :schrikreactie: :schrikreactie: Bizar bedrag eigenlijk voor zo'n "simpel" tramlijntje.
Aan de andere kant zit er in die 300 miljoen ook geld voor de ombouw van 3 gelijkvloerse kruisingen naar ongelijkvloerse kruisingen. Verdiepte bakken kosten namelijk veel geld.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door Mark » wo 11 nov 2015, 7:31

300 miljoen voor een vlees noch vis oplossing waarbij je een maffe metro-tram combinatie houdt terwijl je die liever ziet verdwijnen. En de loskoppeling op Zuid als gevolg van Zuidasdok is natuurlijk al helemaal doodzonde.

Letterlijk aan de andere kant, ze onderzoeken wel een verlenging naar Uithoorn.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door paolie » wo 11 nov 2015, 9:33

Geen tram-metro combinatie meer, alleen nog maar een gewone tram.

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door Jurjen » wo 11 nov 2015, 17:35

^^ Die meer op een metro gaat lijken door ongelijkvloerse kruisingen, waarmee het nog steeds niet echt een gewone tram is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 nov 2015, 18:53

^^ Een soort sneltram dus, en zo wordt het nu ook al genoemd.

Of zoals ze het in België noemen, een prémetro. ;)

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door paolie » wo 11 nov 2015, 19:20

Nee echt absoluut geen prémetro of sneltram. Er komen doodnormale stadstrammetjes te rijden. Vergelijkbaar met lijn 26 naar IJburg.
Dat er een paar ongelijkvloerse kruisingen in het tracé zitten doet daar niets aan af. Dat komt wel vaker voor bij normale stadslijnen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door Wouter N14 » wo 14 dec 2016, 17:53

Mark schreef:Letterlijk aan de andere kant, ze onderzoeken wel een verlenging naar Uithoorn.
Ruim een jaar later is het besloten:
Regioraad Stadsregio Amsterdam stemt in met doortrekken vernieuwde Amstelveenlijn naar dorpscentrum Uithoorn
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door jelger » wo 14 dec 2016, 19:32

Ah, mooi.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door Vinny » do 15 dec 2016, 21:43

De gemeente Ronde Venen wil kijken of ze de tram kunnen verlengen naar Wilnis of zelfs Vinkeveen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door hoevenpe » do 15 dec 2016, 21:47

Vinny schreef:De gemeente Ronde Venen wil kijken of ze de tram kunnen verlengen naar Wilnis of zelfs Vinkeveen.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Is je onderschrift puur toeval of had je deze extra verlenging erbij in gedachten? :worship:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door Vinny » do 15 dec 2016, 21:48

Ik wens ze veel succes ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door Rein » do 15 dec 2016, 21:50

Voor verlenging naar Wilnis of Vinkenveen is natuurlijk nooit een sluitende business case voor te maken. Die dorpen liggen veel te ver weg, zijn veel te klein (en dus te weinig reizigerspotentieel) en de trambaan moet onder of over de Amstel heen en over zompige grond.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkelingen Amstelveenlijn (M51)

Bericht door Vinny » do 15 dec 2016, 23:20

Ik neem aan dat ze de Prinses Irenebrug willen gaan gebruiken. Als de Groene Hartrestrictie wordt opgeheven kunnen de plaatsen zelf ook groeien natuurlijk. Het wordt dan een overloopgebied vanuit Amsterdam. Eigenlijk zouden ze ook moeten lobbyen voor een verbreding van de N201. Dat doen ze dan weer niet...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie