[A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Heerenveen - Groningen

Bericht door Vinny » ma 09 nov 2015, 16:37

Afrit 15 is afrit Zurich dat geintegreerd is met het knooppunt. Ik denk dat men het daardoor niet helemaal gesnapt heeft. Ik weet ook niet precies hoe het "zou moeten" mijn suggestie zou zijn om de afritruiter te plaatsen bij de rechtdoorgaande richting. Straks, bij NBA komt er een vorkbord, en dat kan de situatie dan wel exact weergeven. Overigens zag je in Old-school soms ook wel dergelijke borden, bij Bodegraven o.m, en bij een aantal grensovergangen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Heerenveen - Groningen

Bericht door harry » ma 09 nov 2015, 20:46

Vinny schreef:Overigens zag je in Old-school soms ook wel dergelijke borden, bij Bodegraven o.m, en bij een aantal grensovergangen.
Je zegt "dergelijk", maar waar in knp. Zurich zou zo'n bord moeten passen? :dontknow:

Aannemende dat je dit soort borden bedoelt:
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Heerenveen - Groningen

Bericht door ibodejoode » ma 09 nov 2015, 21:30

Vanmiddag nog gereden: Harlingen, knp Zurich, Witmarsum. Het is hier natuurlijk een en/en verhaal. Uitvoeg A7 Sneek en op deze uitvoeger de uitvoeg naar Zurich. Ik zie niet hoe je dit anders zou moeten aangeven. Heeft bij mij en anderen nooit tot misverstanden geleid.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » ma 09 nov 2015, 23:35

Komend vanaf Kornwerderzand is de situatie weer anders:

Afrit 15 Zurich/Harlingen/Leeuwarden
Afbeelding

1 portaal verder is geen sprake meer van afrit 15
Afbeelding

:dontknow:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Heerenveen - Groningen

Bericht door harry » ma 09 nov 2015, 23:36

Vanuit Bolsward is het probleem: eerst een uitvoeger naar Harlingen, daarna (vanaf dezelfde hoofdrijbaan) een uitvoeger naar Zurich. Bij beide uitvoegers staat "afrit 15" en dat is bij de eerste dus gewoon fout.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A007] Heerenveen - Groningen

Bericht door Peter » di 10 nov 2015, 6:49

Dat het afritnummer ontbreekt op de N31 (die eigenlijk A31 is volgens hm-bordjes) is ook een fout. De afritnummers van de A31 zijn gebaseerd op een start met afrit 15 bij Zurich, om aan te sluiten op de A7 nummering.

Ik denk dat we zullen moeten wachten op NBA vanwege onderhoudvervanging. Net als bij de toekenning/aanbrengen van afritnummers op de N31 (zoals reeds wel bij Leeuwarden aanwezig zijn). Wie weet na gereedkomen van het aquaduct bij Harlingen...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A007] Heerenveen - Groningen

Bericht door Mark » di 10 nov 2015, 7:32

Geintegreerde afritten in knooppunten gingen vroeger (en zelfs anno nu) wat vaag. De methode zoals op foto 1 van Gutefahrt werd en wordt nog altijd toegepast bij het KP Vaanplein waarbij de S103 tak onderdeel is van afrit 19a. Afrit 19a werd jarenlang (voor A15 MaVa) aangegeven op de A15, maar reed je op de A29 richting de toen-nog-niet-S103/Vaanweg, stond de weg bewegwijzerd als A29. Op Streetview is dit nog te zien. In de nieuwe situatie is wel afrit 19a aangegeven op de A29. Maar zoals je ziet, vanaf de A15 wordt afrit 19a gecombineerd met de A29.

En in principe moet het ook zo. De wegwijzer vormt in dit soort situaties een vergaarbak van allerlei doelen. Als je een knooppunt gecombineerd met een afrit hebt, moet je dus ook het afritnummer vermelden anders laat je informatie weg. Alleen in ons bewegwijzeringssysteem lijkt het net alsof alles onder afrit x valt. Dus ook de doelen en wegnummers die onder het knooppunt vallen. De situatie bij Zurich is tot op zekere hoogte dan ook "correct", alleen op foto 2 had op de uitsmijter een afritbordje gemoeten. De afrit naar Zurich is onderdeel van afrit 15, de N31 hoort bij KP Zurich.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Heerenveen - Groningen

Bericht door harry » di 10 nov 2015, 16:29

Mark schreef:De situatie bij Zurich is tot op zekere hoogte dan ook "correct"
Voor de goede orde: je hebt het hier alleen over de situatie vanuit de Afsluitdijk. Vanuit Bolsward is het écht fout.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Heerenveen - Groningen

Bericht door Vinny » di 10 nov 2015, 20:25

ibodejoode schreef:Vanmiddag nog gereden: Harlingen, knp Zurich, Witmarsum. Het is hier natuurlijk een en/en verhaal. Uitvoeg A7 Sneek en op deze uitvoeger de uitvoeg naar Zurich. Ik zie niet hoe je dit anders zou moeten aangeven. Heeft bij mij en anderen nooit tot misverstanden geleid.
Er zullen bijna geen onbekende weggebruikers op weg zijn naar Surch. Dat is een dorp met 168 inwoners. Cornwerd en Kornwerderzand hebben er samen ongeveer 100, en de afrit biedt een niet aangegeven maar wel snelle verbinding naar de Friese Goudkust: Makkum. Het wegrestaurant wat er ligt schijnt één van de allerslechtste van Nederland te zijn, en dan blijft het busstation "Kop van de Afsluitdijk" over, voor mensen die hun zoon of dochter wegbrengen naar de Q-liner die ze weer naar hun studentenstad brengt. Ook geen onbekende weggebruikers. Er ligt wel erg veel asfalt voor al deze magistrale verkeersstromen :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » wo 11 nov 2015, 21:32

Dat is correct. Dit geldt ook voor de weg die het combineren van knooppunt en afrit mogelijk maakt. Nogal breed. Misschien wel de breedste weg van Nederland met een Vmax van 60.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Heerenveen - Groningen

Bericht door ibodejoode » wo 11 nov 2015, 22:38

Het is de normale breedte van een normale weg voor ook vracht- en busverkeer (overstap diverse lijnen). Vooral in de zomermaanden zijn deze wegen drukker dan je denkt. Ten eerste is de afslag Zurich ook afslag Makkum en verder (toeristisch) + bereikbaarheid parallelbanen naar surfstrand ri. Kornwerderzand. Van de zomer nog wezen kijken met mooi weer en toen recreerden daar tig x meer dan de 168 inwoners. Is trouwens ook heb ik gemerkt een sluiproute (paralelbaan Zurich - Kornwerderzand) bij de in een ander topic besproken file op de Afsluitdijk

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » wo 11 nov 2015, 22:41

ibodejoode schreef:Het is de normale breedte van een normale weg voor ook vracht- en busverkeer (overstap diverse lijnen).
Wat is normaal in deze?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Heerenveen - Groningen

Bericht door ibodejoode » do 12 nov 2015, 0:36

7 m

koploper
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 20:43

Re: [A007] Heerenveen - Groningen

Bericht door koploper » do 12 nov 2015, 0:59

Er gaan 3 buslijnen over die "brede" wegen, die op het parkeerterrein van dat "eetgebeuren" klanten van elkaar overnemen. Rijden daar in 2 richtingen. Het zijn eigenlijk extreem lange en bochtige in- en uitvoegers van zowel A7 als N31. Ik kom er geregeld om te tanken (14ct/l korting) en bij tegenliggers rijd ik over de rode fietsuggstiestroken. Dus de weg is in mijn ogen niet extreem breed. Bij mijn werk vroeger bij de gemeente Zoetermeer was de eis voor wegen met buslijnen min. 7 m.

Dat er zoveel asfalt ligt komt omdat in de knoop van A7 / N31 een uit/invoeg Zurich, in/uitvoeg parallelwegen Afsluitdijk/Makkum en parkeerterrein/busstation/eetgel./benzinestation liggen die van alle kanten bereikbaar zijn gemaakt. Ik ben daardoor wel eens verkeerd afgeslagen, maar gelukkig kom je met wat omrijden altijd weer op de snelweg.

koploper
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 20:43

Re: [A007] Heerenveen - Groningen

Bericht door koploper » do 12 nov 2015, 1:01

Ik zie nu ik op een andere pc zit dat ik onder 2 (inlog)namen werk: koploper = ibodejoode. Toch eens aanpassen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A007] Heerenveen - Groningen

Bericht door keokiracer » do 12 nov 2015, 1:05

Blijft wel dat de weg eigenlijk te breed is voor een 60-zone, aangezien de maximale verhardingsbreedte 620cm mag zijn.
http://www.wegenwiki.nl/Erftoegangsweg#Bubeko
(not complaining, just sayin')
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » do 12 nov 2015, 16:41

Dat bedoel ik. Ben zelf beroepschauffeur en nog niet eerder zoiets tegen gekomen, dus het lijkt me zeldzaam toe.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Heerenveen - Groningen

Bericht door ibodejoode » vr 13 nov 2015, 19:47

Ik denk dat dit stuk bewust zo breed gemaakt is, met rode fietssuggestiestroken als "remmende" factor. Aan de ene kant is het de lokale weg Zurich - Makkum. Aan de andere kant de toe / afritten A7/N31 naar/van busstation, restaurant, benzine station, dus moet het goed bereikbaar zijn voor bussen en vrachtwagens. De bochtstralen naar het busstation / parkeerterrein zijn ook zeer ruim. En echt niet zoals je verwacht bij een 60km weg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Vinny » vr 13 nov 2015, 20:31

Die rode fietsstroken liggen er misschien ook wel omdat je daar geen fietsers op de rijbaan verwacht. Ik ben nog altijd van mening dat langzaam verkeer niet thuis hoort op plaatsen waar ook zwaar verkeer op weg is naar bestemmingen in en rond een knooppunt. Bij knp. Klaverpolder had je dat vroeger ook, en daar was het nog veel onveiliger eigenlijk omdat er ook daadwerkelijk veel vrachtverkeer rondreed.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Bluemoon23 » di 24 nov 2015, 11:40

Vandaag zag ik tussen Joure en Bolsward tijdelijke matrixborden staan, gevoed door een aggregaat.
Ook lantaarnpalen gevoed door een aggregaat.

Zijn ze daar wat van plan?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » di 24 nov 2015, 11:50

Op van A naar Beter staat het e.e.a. vermeld betreffende het wegvak Nijland- Kruiswaterbrug. De komende dagen werkzaamheden. Wat voor soort werken precies staat er niet bij.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » za 28 nov 2015, 10:22

Dit was gisteravond aan de hand in Friesland:

http://nos.nl/artikel/2071795-a7-deels- ... ukken.html
Volgens de Verkeers Informatie Dienst hebben de ongelukken op de A7 mogelijk te maken met het asfalt dat daar vorige maand is aangebracht. Dat zou nog tijd nodig hebben om stroef te worden.
Zou het werkelijk? De "stroefsoap" duurt voort...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Thunderbolt
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 18:53

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Thunderbolt » vr 04 dec 2015, 21:53

Tegenwoordig is het elke dag wel raak op dit gedeelte van de A7, en soms zelfs meerdere keren. Dit terwijl de weg wel vrij overzichtelijk is. Is de capaciteit te laag voor wat er tegenwoordig elke dag langs rijdt?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » di 24 jan 2017, 15:43

Aansluiting Drachten-Centrum (29), een halfklaverblad, is qua bewegwijzering volgens mij enigszins afwijkend, daar je komend vanuit Drachten met een portaal gestuurd wordt. Dat komt volgens mij niet heel veel voor.

https://goo.gl/maps/V9ZBXXkiPmD2

Het type portaal volgens mij ook niet al te veel (meer).

Daarnaast viel mij enkele weken geleden op dat, als je de afrit neemt komende vanaf de A7 (Heerenveen), er een lieveheersbeestje op de vluchtstrook is aangebracht.

Dat is op SV niet te zien, maar naar het schijnt heeft dat iets te maken met een kunstenaar die banden met Drachten heeft.

Verder vind ik die rotondes op resp.de Noorder/zuiderhogeweg maar vreemd/opvallend/afwijkend daar het ruime rotondes zijn zonder markering, daar waar makkelijk de turborotonde markering er op past. Het is nu zo van "zoek het maar uit met elkaar."

Dat is verder off-topic, net zoals het feit dat je dol draait van rotondes in Drachten. :geenlach:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » di 24 jan 2017, 19:06

Om nog even in te gaan op dit zijstraatje: de eerste generatie rotondes op de zuiderhogeweg/noorderhogeweg was bij oplevering voorzien van een asmarkering. Ouderwetse tweestrookrotondes dus. In combinatie met het vrachtverkeer op deze weg van en naar de bedrijventerreinen was dit niet zo'n succes, waarna de strepen zijn verdwenen. Eén of meerdere rotondes (in elk geval die bij De Kletten?) zijn niet al te lang geleden enigszins turbo gemaakt aan de buitenkant dmv een verhoogde rijbaanscheiding.

Deze weg rijdt lang zo lekker niet meer als vroeger, toen de vmax 70 en later 60 was...

Op de portalen bij de afrit Drachten/Havens is Leeuwarden er later bijgekomen, vroeger stond hier alleen Groningen/Oosterwolde. Geen idee wanneer dit is gebeurd, misschien rond de voltooiing van het klaverblad?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » vr 03 feb 2017, 20:54

Mij viel laatst al rijdend op de A7 Joure -> Sneek dit op:

https://goo.gl/maps/uxs8wpeesrM2

Klein bordje (in oude hm-stijl?) waarop de naam Wymbritseradiel prijkt (oude gemeente om Sneek heen).

Om dit zo op de snelweg aan te duiden in/bij de geleiderail: uniek, ludiek, of kom/kwam je dat wel meer tegen?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Rein » vr 03 feb 2017, 20:58

Dat zie (of zag) je toch wel meer?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door harry » vr 03 feb 2017, 21:09

Zie je inderdaad nog wel meer. Maar ze lijken wel zeldzamer te worden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » vr 03 feb 2017, 21:15

^^ Waar staat er bijvoorbeeld nog één, heb je iets?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door boe! » vr 03 feb 2017, 21:22

harry schreef:Zie je inderdaad nog wel meer. Maar ze lijken wel zeldzamer te worden.
Ik heb het idee dat ze na wegreconstructies niet meer worden teruggeplaatst.

Plaats reactie