Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » do 05 nov 2015, 20:57

Mikhail schreef:
Dat klopt en dat is gewoon onbegrijpelijk in deze tijden! De verkeerslichten aanpassen naar een slimme verkeerslichtenregeling zou heel veel fileleed kunnen verhelpen.
:arrow: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... nten.dhtml
Beter laat dan nooit zou ik zeggen.
Al zou het me niets verbazen dat dit de zoveelste valse belofte is.
:denk:

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door SanderK » do 05 nov 2015, 23:25

Inderdaad Lambo19, zeer waarschijnlijk de zoveelste loze belofte wanneer het aankomt op werkelijk investeren in mobiliteit. (Trajectcontroles verdienen zichzelf snel terug)

Dit zegt men in de Tijd:
http://www.tijd.be/r/t/1/id/9696053
[...]
Ambities temperen
De technologie lijkt dus in de startblokken te staan, maar het Agentschap Wegen en Verkeer tempert de ambities die de minister formuleert. 'De uitspraken van de minister zijn voorbarig. We werken op dit moment aan een visienota over de verkeerslichtenregeling. Die moet tegen eind dit jaar klaar zijn. Daarin zullen we ook bepalen wat de meeste hete hangijzers zijn', legt Luypaerts uit.
Ook het kabinet-Weyts bevestigt dat veel zal afhangen van die prioriteitenlijst. Op basis daarvan zullen de aanpassingen op gang getrapt worden. 'Maar dat zal niet van vandaag op morgen zijn', klinkt het.
'Grote aankondigingen'
Dat het Agentschap de nodige voorzichtigheid predikt, is niet verwonderlijk gezien de voorgeschiedenis van het dossier. 'Dit dossier is er een van de grote aankondigingen', klinkt het bij Joris Vandenbroucke, fractieleider van sp.a. 'Ik kan mij herinneren dat voormalig minister Hilde Crevits hier in 2012 ook stevig mee uitgepakt heeft. Weyts is een goede communicator, maar de eerste resultaten moet ik nog zien.'
Ook binnen te coalitie is te horen dat de capaciteit om in te zetten op die slimme verkeersoplossingen tot nu toe ontbrak. 'Er was lang te weinig ondersteuning bij de dienst die daar werk van moest maken, maar dat raakt nu opgelost', zegt CD&V-parlementslid Dirk De Kort.
Mobiliteitsorganisatie Touring hekelt de impasse in het dossier. 'We hebben daar al in 2011 en 2014 onderzoek naar gedaan', aldus Danny Smagghe, woordvoerder van Touring. 'In 2011 scoorden amper 3 van de 100 geteste wegen goed, in 2014 ging het om 7 van de 100. Het is doodjammer dat het in ons land altijd zo lang duurt vooraleer iets wordt doorgevoerd dat zo evident is. Slechte afgestelde lichten zijn in ons land verantwoordelijk voor 6.250 verliesuren per jaar.'
Nederland
Dat ons land zo moeizaam werk maakt van de slimme verkeerslichten, staat in schril contrast met de situatie in Nederland. Zowel het Agentschap Wegen en Verkeer als verscheidene parlementairen wijzen erop dat de verkeerslichten daar beter afgesteld zijn dan bij ons. Dat is onder meer te danken aan het Groene Golf Team, dat de Nederlandse overheid in het leven riep. Een team van 25 experts ondersteunt de lokale en regionale overheden om de verkeerslichten op elkaar af te stemmen. In Vlaanderen is het bevoegde team veel kleiner en werkte dat lang enkel op basis van klachten in plaats van proactief.
Ook de vele partners die betrokken moeten worden bij het afstemmingen van de verkeerslichten, maken het er niet makkelijker op. Naast de Vlaamse en lokale overheden schuiven ook vaak de politie en openbaar vervoersmaatschappij De Lijn mee aan tafel.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » vr 06 nov 2015, 13:11

^^
Het is inderdaad al iets dat al langer op tafel ligt. Onbegrijpelijk dat zelfs zulke zaken jaren aanslepen vooraleer het tot uitvoering komt. :sadley:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Alfa » vr 06 nov 2015, 17:28

Rake post op SSC die de vinger op de wonde legt:

Zoals Thorum al aanhaalde: héél wat verkeerslichten werken al zo hoor. Ook in België/Vlaanderen. Het verschil met Nederland is dat er bij ons meestal maar een redelijk beperkte aanpassing van de cyclus mogelijk is door die lussen - een paar seconden meer groen voor een bepaalde richting bvb - terwijl er in Nederland veel sterker aanpasbare regelingen in voege zijn: met fases die helemaal niet opkomen zonder verkeer bvb. Ik neem aan dat het daarover gaat, dat proefproject?
Bij ons kan die doorgedreven dynamisering momenteel niet, want er is niet voldoende budget om de lussen te onderhouden Dus als je zo'n regeling invoert, kan het zijn dat de zijstraat geen groen krijgt tussen mei en januari (in het nieuwe jaar is er meestal even budget)...

(en ik wou dat ik er mee aan het lachen was, maar dat heb ik dus echt eens gehoord op een vergadering... De Lijn wilde absoluut twee vaste tramfases in plaats van drie dynamische, omdat ze wisten dat die lussen toch niet werkend gehouden worden)
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... tcount=171

We hebben dus geen proefprojecten nodig. Slechts meer geld om de lussen te onderhouden zodat het systeem werkbaar is. Maar ja, nu kan Ben Weyts om de 3 maanden in de krant komen met een nieuw 'proefproject'. Een structurele budgetverhoging is veel onzichtbaarder en kan men minder voor politiek profijt gebruiken.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » vr 06 nov 2015, 17:35

^^
Veel verkeerslichten staan desondanks nog vaak slecht afgesteld. In bepaalde gevallen is de groentijd maar een fractie de tijd dat het verkeerlicht op rood staat. Ook niet alle VRI's zijn uitgerust met detectielussen. In specifieke gevallen heb je zelfs bijna altijd rood bij het eerstvolgende verkeerlicht als je je aan maximumsnelheid houdt.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Mikhail » zo 08 nov 2015, 14:28

Om jou laatste zin aan te vullen heb ik volgende bemerking: bij mij in de buurt loopt de Ninoofsesteenweg een rechte baan 15km tussen Ninove en Brussel, de gekende N8, een snelle gok leert dat er hier ongeveer een kleine 20 verkeerslichten staan, dus circa om de 750m. Vroeger mocht je hier 90 maar sinds jaar en dag is dit nu 70, als je 70 aanhoudt dan zal je nooit geen groene golf evenaren, maar als je 90 aanhoudt zal je aan de verkeerslichten veel makkelijkere een groene golf hebben.

Dit bewijst toch dat de verkeerslichten vroeger toch beter afgestemd waren... En dat ze naar een aanpassing van de snelheid naar 70km/u nooit aangepast werden.
****

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Archeopendra1234 » zo 08 nov 2015, 15:01

Het lijkt wel of op sommige plaatsen (bv de Antwerpse singel en met name de Luitenant Lippenslaan en Schijnpoort) de lichten nét met opzet slecht zijn ingesteld om files te creëren...Nog een hele erge is het licht aan de oprit Merksem richting Gent komende van Lambrechtshoekenlaan/Groenendaallaan...die staat amper een paar seconden op groen met extreem hoge wachttijden :(

klopgeest
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 14:31

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door klopgeest » di 17 nov 2015, 8:52

SanderK schreef:Ik ben alvast heel blij met die nieuwe wegmarkeringen.
Ik rijd geregeld de ring op in Antwerpen-Oost en eraf richting Brussel aan Antwerpen-Zuid.
Ik voeg meteen helemaal in naar links zodat ik vrij/vlot kan blijven rijden (terwijl iedereen rechts aan het invoegen en uitvoegen is tegen 70 à 80 km/u) en dan tegen de afrit toe rijd ik op het rechtse baanvak en gebruik ik de 'nieuwe' afrit.
Mijn reistijd is alvast korter dan wanneer ik op de 2 baanvakken rechts zou blijven.

Die 100 km/u in de tunnel is er echter gewoon om de autobestuurder te pesten (hebben we het al uitvoerig over gehad denk ik op dit forum?).
Maar het probleem is toch gewoon verschoven terug richting E19 en E313? Ter hoogte van dat knooppunt rij ik inderdaad ook vlot sinds de aanpassingen, maar dit is gewoon een probleemverschuiving en zeker geen oplossing!

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Tokke1976 » di 17 nov 2015, 11:08

^^
Ik kan alvast niet zien waar het probleem naartoe is geschoven hoor. Er zijn nog altijd files/vertragingen aan het knooppunt Oost op de ring, maar ter hoogte van Antwerpen-Zuid verloopt het vlot zonder dat er op de E19 een file ontstaat.
Doordat het vlotter verloopt op de aansluiting Ring met de E19 zuid, verloopt het ook iets vlotter in Antwerpen-Oost om de E313 te verlaten.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

klopgeest
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 14:31

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door klopgeest » wo 18 nov 2015, 9:28

^^
Alles behalve, de files op de E313 Ri Antwerpen zijn in vergelijking met vorig jaar toch zeker een kwartier langer geworden.
Laatst gewijzigd door waldo79 op do 19 nov 2015, 7:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het is onnodig de vorige post te citeren. Gebruik aub ^^

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door tovm74 » wo 18 nov 2015, 9:52

De files op de E34 (Turnhout - Antwerpen) zijn ook veel langer geworden.

Tot een jaar geleden stond er af en toe file vanaf Zoersel.
Dit jaar staat er nu bijna dagelijks een file vanaf Zoersel en heel regelmatig al vanaf Lille.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » di 05 jan 2016, 19:41

Ook dit jaar zijn de structurele files op het wegennet fors toegenomen.
Interessant artikel:
2015 opnieuw recordjaar voor files op Belgische wegen
Vorig jaar zijn de files in ons land structureel toegenomen. Meer dan 1.200 uur lang, dat is 50 volle dagen, stond er in ons land meer dan 100 kilometer file. De filelengte piekte 7 keer boven de 400 kilometer en 46 keer boven de 300 kilometer. Dat blijkt uit de filebarometer van Touring Mobilis.
Zie ook: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2538243

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Archeopendra1234 » wo 06 jan 2016, 0:41

[sarcasm] Hoera...laten we ons dus de brug van de Ijzerlaan afbreken voor een stomme fietsersbrug en de werken op de "Leien" in Antwerpen tegelijk beginnen om het record van 2015 met grote voorsprong te verpulveren ;) [/sarcasm] :down:

tvintje
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 17:43
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door tvintje » wo 06 jan 2016, 11:23

Ijzerlaan & Ingenieur Menneslaan was sowieso vrij nutteloos aangezien Merksem zowel op fiets- als openbaar vervoersafstand ligt, en de weg geen verbinding is naar verderop.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door tovm74 » wo 06 jan 2016, 11:28

Zijn er ergens cijfers voorhanden ivm het aandeel van de bedrijfswagens in de ochtend- en avondspits?
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Archeopendra1234 » wo 06 jan 2016, 18:48

tvintje schreef:Ijzerlaan & Ingenieur Menneslaan was sowieso vrij nutteloos aangezien Merksem zowel op fiets- als openbaar vervoersafstand ligt, en de weg geen verbinding is naar verderop.
Voor doorgaand verkeer misschien, maar voor inwoners van Merksem die voor hun werk de baan op moeten (nutsbedrijven) in de binnenstad is het een héél ander verhaal...na de afbraak wordt het kiezen tussen de cholera of de pest (Noorderlaan of Schijnpoort), met als "leuk" extraatje de nieuwe werken op de Leien erbovenop :(

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » vr 08 jan 2016, 18:03

tovm74 schreef:Zijn er ergens cijfers voorhanden ivm het aandeel van de bedrijfswagens in de ochtend- en avondspits?
Geen idee, relatief gezien zal het aandeel vrij klein zijn in vergelijking met het totaal aantal voertuigen. Zeker op de R0 en de R1 speelt het aandeel vrachtverkeer ook een aanzienlijke rol in dat aandeel. Hoe meer capaciteit er wordt ingenomen door vrachtverkeer des te minder capaciteit er is voor het autoverkeer.

Nog een interessant artikel: http://www.knack.be/nieuws/auto/bedrijf ... 36351.html

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Alfa » vr 08 jan 2016, 22:59

^^Vrachtwagens zullen er inderdaad niet veel zijn in de ochtendspits. Maar bedrijfswagens zeker wel. Meer dan buiten de spits is mijn schatting gezien het grote aantal werknemers dat een bedrijfswagen krijgt als extralegaal voordeel.

Veelzeggend is dit citaat uit dat artikel:
Knack organiseerde in samenwerking met Mercedes een enquête om het autogebruik in ons land in kaart te brengen. Bijna 7000 mensen vulden ze in: de helft had een bedrijfswagen, de andere helft moest het zonder stellen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 jan 2016, 0:13

^^ Wordt in Vlaanderen met een bedrijfswagen een leaseauto bedoeld?

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door jdb2 » zo 10 jan 2016, 0:37

Ja. En wat jullie bedrijfswagen noemen, is bij ons eens een bedrijfsvoertuig.
http://www.renault.be/nl/gamma-renault/ ... oertuigen/
https://www.renault.nl/showroom/bedrijfswagens/
Vraag me niet naar de logica...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 jan 2016, 0:50

^^ Ah, duidelijk. :top:

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Archeopendra1234 » ma 11 jan 2016, 19:43

tvintje schreef:Ijzerlaan & Ingenieur Menneslaan was sowieso vrij nutteloos aangezien Merksem zowel op fiets- als openbaar vervoersafstand ligt, en de weg geen verbinding is naar verderop.
Bovenop mijn eerder vermelde bezwaren draagt deze weg ook nog eens het nummer N1...niet vrij onbelangrijk lijkt mij ;)

klopgeest
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 14:31

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door klopgeest » di 12 jan 2016, 12:10

Gisterenochtend:

(6u) E314 Lummen > (9u) R0 Strombeek Bever = 3 uur

Dat is toch niet meer normaal, 2 uur vertraging op een traject van 1.15 uur.

De helft van België ligt plat als er één of ander accidentje gebeurd op de ring:
Impact op:
* Verkeer van Gent
* Verkeer van Antwerpen
* Verkeer van Limburg
* Verkeer van Wallonië

Dit is en blijft een apenland op het gebied van weginfrastructuur..

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door keokiracer » di 12 jan 2016, 12:21

klopgeest schreef: (6u) E314 Lummen > (9u) R0 Strombeek Bever = 3 uur

Dat is toch niet meer normaal, 2 uur vertraging op een traject van 1.15 uur.
Het geeft al duidelijk aan dat België structurele files heeft dat je dat als een traject van 1.15hr ziet terwijl je er in filevrije toestand 40 minuten over doet.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie25 » di 12 jan 2016, 17:18

Vanmorgen was het trouwens weer koekenbak. Ongeval op de E314, in de file die daardoor ontstond een tweede ongeval. Ondertussen waren de kantenmaaiers van het AWV lustig bezig op de gewestwegen, midden in de ochtendspits...

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » di 12 jan 2016, 19:07

^^
Net zoals er ook iedere dag ongevallen gebeuren op de R0 of de R1. Dat is zowat dagelijkse kost op die snelwegen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Km357 » di 12 jan 2016, 19:46

Op kerstdag zelfs 2x in een file gestaan door ongevallen, 1x 's middags en 1x 's avonds. Da's zelfs niet structureel maar het duidt wel aan hoe erg het gesteld is met ons verkeer.

Qua infrastructuur is er niks wezenlijks veranderd in pakweg 20 jaar dus ja (dezelfde assen dan toen zijn behalve wat km's hier en daar nooit verbreed en alle assen kampen met saturatie), we lopen zowat 20 jaar achter in ons beleid, en dan nog weigert onze regering voor verandering een schop in de grond te steken.

Bananenland België in een notendop.

tvintje
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 17:43
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door tvintje » wo 13 jan 2016, 9:56

Want alles moet tvv de auto gebeuren... De infrastructuur loopt 20 jaar achter, maar de instelling van veel mensen 40 jaar. Dan valt het nog mee met de infrastructuur.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door RSK » wo 13 jan 2016, 9:59

^^ Als je het mij vraagt leidt de ruimtelijke ordening (of liever gezegd het ontbreken daarvan) er toe dat openbaar vervoer in België maar voor een zeer beperkte hoeveelheid mensen een werkelijk alternatief is. Tel daarbij de onbetrouwbare dienst bij op, en iedereen rest weinig anders dan in de auto te stappen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

tvintje
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 17:43
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door tvintje » wo 13 jan 2016, 10:01

Al blijkt die auto ook een onbetrouwbare dienst, aangezien je bij het begin van de rit nooit kan voorspellen wanneer je gaat aankomen, bijna àltijd vertraging hebt tov bvb de Google Maps-tijd ;)

Plaats reactie