[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door vynkce » vr 23 okt 2015, 9:31

Ondertussen spreekt men al van 42 doden... :(

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RSK » vr 23 okt 2015, 9:42

Er was wat tegenspraak tussen de verschillende persbureaus met getallen van 39 en 42. Inmiddels zou het al over 49 personen gaan. :|
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » vr 23 okt 2015, 11:04

Roept herinneringen op aan het accident op de A6 in 1982 waar tientallen kinderen toen ook zijn omgekomen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » vr 23 okt 2015, 13:49

Het wordt ook het dodelijkste ongeval in Frankrijk sinds 1982 genoemd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Ds79m » vr 23 okt 2015, 13:51

Het is ook wel een erg dramatisch verhaal zeg...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RSK » di 17 nov 2015, 21:03

De grenscontroles zorgen voor flinke hinder, al is dat strikt genomen niet zozeer op Franse wegen. De vertraging vanuit Luxemburg was een half uur geleden nog 95 minuten, dat is inmiddels teruggelopen naar 75. Volgens de VID was de vertragingstijd rond het hoogtepunt zo'n 4 uur.

Hoe de situatie op andere grensposten is, durf ik zo gauw niet te zeggen. Wel schijnt het onder andere bij Lille vrij problematisch te zijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » di 17 nov 2015, 21:14

Het probleem is dat er geen politie/douane-capaciteit is om pak 'm beet 20.000 - 50.000 voertuigen per dag te controleren op een grensovergang. Om zoiets efficiënt af te handelen heb je veel grotere grenscomplexen nodig dan er voorheen waren, omdat het verkeer sinds Schengen behoorlijk is toegenomen.

Overigens denk ik niet dat dit heel lang zo zal duren. Er is gewoon niet genoeg personeel om dit structureel te doen, de agenten die nu ingezet worden bij de grens komen dan gewoon niet aan hun andere taken toe. Daarnaast levert het veel economische schade op.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Vinny » di 17 nov 2015, 21:15

Dat is niet raar, de agglomeratie Lille/Kortrijk is steeds meer als éénduidig stedelijke metropool gaan functioneren. Er gaan dus veel meer mensen de grens over dan in de tijd van de actieve grenscontroles. Dat wreekt zich dus als er nu wel weer controles plaatsvinden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 nov 2015, 10:49

Met deze grenscontroles is het ergens wel vervelend dat de oude grenscomplexen bij Rekkem (E17), Hensies (E19) en Zoufftgen (Luxemburgse A3) de afgelopen jaren zijn afgebroken. Nu is er veel minder capaciteit op de grensovergangen voor eventuele grenscontroles. Waren de grenscomplexen nog aanwezig geweest, dan was er veel meer ruimte en konden veel meer voertuigen tegelijkertijd gecontroleerd worden.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door GuteFahrt » wo 18 nov 2015, 10:54

^^ Even een zijstraat in, maar is dat in Duitsland anders? Als ik denk aan Elten, Bunderneuland en, volgens mij ook De Lutte, hebben de Duitsers (gedeeltes van) dergelijke grensstations laten staan, in tegenstelling tot Nederland.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 18 nov 2015, 11:59

^^
Tja, maar in Duitsland worden die gebouwen niet meer echt gebruikt. Men kan het vaak ook net zo goed wegbreken. Het zijn vaak halve bouwvallen. Als de douane met grenspolitie staat te controleren, dan doen ze dit ook bij zulke grote grensovergangen als een mobiele eenheid. Een beetje zoals de Nederlandse marechaussee dat doet.
Chris schreef:Het probleem is dat er geen politie/douane-capaciteit is om pak 'm beet 20.000 - 50.000 voertuigen per dag te controleren op een grensovergang. Om zoiets efficiënt af te handelen heb je veel grotere grenscomplexen nodig dan er voorheen waren, omdat het verkeer sinds Schengen behoorlijk is toegenomen.
Precies daarom kan ik me ook zo ontzettend ergeren aan al die mensen die vinden dat de grenzen per direct moeten sluiten. Alsof dat al onze problemen zal gaan verhelpen. Ik heb echt geen zin om voor elke grensovergang een uur in de rij te staan, laat staan van de economische schade.

Overigens lijkt het vandaag weer rustig rond de Franse grensovergangen. Op dit moment zie ik nergens vertragingen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door captain007 » wo 18 nov 2015, 12:37

Chris schreef:Het probleem is dat er geen politie/douane-capaciteit is om pak 'm beet 20.000 - 50.000 voertuigen per dag te controleren op een grensovergang. Om zoiets efficiënt af te handelen heb je veel grotere grenscomplexen nodig dan er voorheen waren, omdat het verkeer sinds Schengen behoorlijk is toegenomen.
De oude complexen als die er al zijn zouden zowieso in zulke gevallen tekort schieten. Je zal dan complexen nodig hebben die richting het formaat Péage de Saint-Arnoult (ten zuiden van Parijs) of nog groter gaan om alles zonder teveel oponthoud te kunnen verwerken.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RSK » wo 18 nov 2015, 12:43

Op zich valt het me nog wel mee met de mogelijkheden om de grens over te steken via wegen. Er zijn in feite maar 17 grensovergangen met Luxemburg. Je ziet toch dat heel veel plattelandsweggetjes doodlopen aan de grens.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » wo 18 nov 2015, 13:51

Al dat grenscontrole gedoe op de grote wegen is allemaal wel leuk en zo, maar als je ziet dat een brug over de Rijn in Strasbourg gewoon verlaten is en dat grensovergangen op de A8 of N7 bij Menton gewoon leeg zijn...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Jeroen » wo 18 nov 2015, 15:46

RSK schreef:Op zich valt het me nog wel mee met de mogelijkheden om de grens over te steken via wegen. Er zijn in feite maar 17 grensovergangen met Luxemburg. Je ziet toch dat heel veel plattelandsweggetjes doodlopen aan de grens.
Als je echt iets serieus te verbergen hebt kom je de grens toch wel over. Deze grenscontroles lijken me vooral symboolpolitiek om het Franse volk gerust te stellen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 nov 2015, 16:02

^^ Symboolpolitiek is inderdaad het juiste woord. Wie wat te verbergen heeft kan gewoon een klein grensovergangetje nemen en wordt niet gecontroleerd. Het is net als met de ANPR-camera's van @migo-boras in Nederland, die alleen langs de snelwegen staan. Pure symboolpolitiek.
RSK schreef:Op zich valt het me nog wel mee met de mogelijkheden om de grens over te steken via wegen. Er zijn in feite maar 17 grensovergangen met Luxemburg. Je ziet toch dat heel veel plattelandsweggetjes doodlopen aan de grens.
Ik kom op 20 verharde wegen waar je daadwerkelijk de grens over kan steken, maar dat zijn er nog vrij weinig. Inderdaad lopen heel veel veldweggetjes nog steeds dood op de grens, of zijn ze onverhard.

Rond Altwies zijn er een paar kleine grensbruggetjes die niet meer dan erfaansluitingen lijken, waar je echter aan Franse zijde wel door kan rijden.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Bluemoon23 » wo 18 nov 2015, 16:07

In Juni was er die G7 top in Beieren.
Ik reed bij Füssen de grens Oostenrijk/Duitsland over, en daar moest ik aan de kant.
Misschien omdat ik in een buitenlandse sportieve auto reed ? :dontknow:

Vele anderen konden gewoon doorrijden, van die steekproeven hebben dus ook niet veel nut.
Dan moet je ook alles aanhouden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 18 nov 2015, 16:21

^^
Dat is wederom geen doen bij zoveel verkeer, dus ben je in geval van controles wel op steekproeven aangewezen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door paolie » wo 18 nov 2015, 16:34

Douaniers werken in principe niet steekproefsgewijs, maar letten zeer gericht op specifieke kenmerken en hebben vaak aan heel kleine aanwijzingen/details al voldoende om iemand eruit te pikken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » wo 18 nov 2015, 17:06

^^ Dus wat is dan de reden om opeens iedereen tegen te houden?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door paolie » wo 18 nov 2015, 17:17

Nooit zelf ouderwetse douanecontroles meegemaakt? Iedereen dient stapvoets aan te komen rijden. Vervolgens krijg je een teken: stoppen of doorrijden. Na stoppen mogen velen na een korte blik van de douanier doorrijden. Soms moet je als bestuurder je paspoort laten zien. Soms alle inzittenden. Tijdens al deze opeeenvolgende handelingen peilt de douanier voortdurend het gedrag van de inzittenden (niet eens zozeer het paspoort) en bestudeert de auto op bepaalde kenmerken. Zijn er aanwijzingen om nader onderzoek in te stellen, dan wordt de betreffende auto gesommeerd een stukje verder aan de kant te gaan staan voor verder onderzoek.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » wo 18 nov 2015, 17:23

^^ Mijn punt was dat als ze dat sowieso kunnen doen zonder iedereen op te houden, waarom opeens die extra maatregel om iedereen tijd te doen verliezen?

Ik doel hier immers ook op het feit dat het een symbolische regel is om het geweten van vele mensen te sussen met een vals gevoel van veiligheid en reactiviteit.

Er zijn honderden wegen die zo Frankrijk binnen leiden zonder controles. En ik spreek hier nog niet van paden of boerenwegels.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Jeroen » wo 18 nov 2015, 18:52

Anderzijds heb ik al eens controle gehad bij een péage, zo'n 200 kilometer van de dichtstbijzijnde grens. Kennelijk zagen ik en mijn maat er behoorlijk verdacht uit, want we werden apart gehouden, verhoord over onze reismotieven, of we illegale zaken bij ons hadden en werd onze bagage uitgebreid gecontroleerd. :geenlach:

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door paolie » wo 18 nov 2015, 19:17

Nederlanders. Drugs....
Waar men op dat moment op let ligt natuurlijk voornamelijk aan het doel van de controle op het betreffende moment. En dat doel kan dus drugs zijn. Of illegale sigarettensmokkel, belastingontduiking, terrorisme en ga maar door.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 nov 2015, 22:13

Jeroen schreef:Anderzijds heb ik al eens controle gehad bij een péage, zo'n 200 kilometer van de dichtstbijzijnde grens. Kennelijk zagen ik en mijn maat er behoorlijk verdacht uit, want we werden apart gehouden, verhoord over onze reismotieven, of we illegale zaken bij ons hadden en werd onze bagage uitgebreid gecontroleerd. :geenlach:
Ik heb ook wel eens nachtelijke politiecontroles meegemaakt, een keer in Spanje ergens tussen Lleida en Andorra, en een keer in Frankrijk op de A34 ten zuiden van Charleville-Mézières. In beide gevallen op toch al enige afstand van de grens. Ik kon gewoon doorrijden.

Waar sowieso vaak wordt gecontroleerd is bij de Péage van Biriatou aan de A63, maar die is vlakbij de grens. Ik ben daar twee of drie keer al gestopt, één keer richting Spanje werd er met een zaklamp onder de auto gekeken en één keer richting Frankrijk kreeg ik de vraag wat ik daar kwam doen. "Euhm, terug naar huis?" :) Sowieso stikt het daar in Baskenland van de politie, ook op het station van Hendaye loopt meestal wel politie rond.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Vinny » vr 20 nov 2015, 20:59

Maar met Baskenland noem je ook wel een regio waar ook veel terrorismegevoeligheid bestaat. Al is dat in het Franse gedeelte van de streek minder.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » za 21 nov 2015, 0:40

^^ Wat voor terrorismegevoeligheid? De ETA pleegde de meeste aanslagen buiten Baskenland en doorgaans niet op burgerdoelen. De ETA is overigens al een paar jaar niet meer actief, maar nog steeds zie je in Frans Baskenland relatief veel politie en leger.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Vinny » za 21 nov 2015, 11:01

De ETA staat volgens mij nog altijd op de lijst van terroristische organisaties. Bovendien is een terroristische aanslag niet voorbehouden aan burgerdoelen. Je kunt ook een terreuraanslag op militaire doelen plegen. In Afganistan gebeurt dat veel.
Maar goed, daat laat onverlet dat naar mijn indruk de Basken de Franse overheid niet echt op de korrel hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RSK » zo 29 nov 2015, 9:35

Via de Facebookpagina van de prefectuur van de Savoie lees ik net dat de N90 tussen Aime en Bourg-Saint-Maurice gisteren is afgesloten vanwege vallend gesteente. Verkeer wordt omgeleid over de D220. Beter nu dan in het hoogseizoen, zullen we maar zeggen...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » zo 29 nov 2015, 9:59

Vanwege de klimaatconferentie in Parijs zijn enkele snelwegen afgesloten voor het transport van wereldleiders.

Op 29 en 30 november gaat het voornamelijk om de A1 tussen Roissy (Charles-de-Gaulle) en Paris, de Boulevard Périphérique west, en de A106 / A6 vanaf Orly naar Paris.

De verwachting is dat dit veel overlast zal geven. Het openbaar vervoer is in de regio gratis.

Dezelfde chaos dus als met die Nuclear Security Summit in Den Haag een tijdje terug. Ik snap eigenlijk niet dat dit soort grote conferenties niet elders gehouden kunnen worden waar het minder overlast oplevert. Er is vast wel een kasteel ergens op het platteland waar dat ook kan.

Plaats reactie