[A007] Afsluitdijk

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door RSK » za 21 nov 2015, 16:56

duikgek89 schreef:
Veldwachter schreef:
duikgek89 schreef:mits iedereen oplettend rijdt en geen rare dingen doet.
Dat klinkt in theorie heel leuk, maar in de praktijk is dit doel onrealistisch. Motorvoertuigen worden door mensen bestuurd. En mensen maken nou eenmaal fouten hetzij bewust of onbewust. En zelf als iedereen geen fouten meer zou maken, kan een bestuurder altijd nog onwel worden. Of wat te denken van een niesbui ;)
In principe ja, maar als het idiote-actie en slaapkop gehalte wat minder hoog zou zijn dan in Nederland dan zou er al veel mogelijk zijn.
Het punt is dat men in Nederland foute oorzaak-gevolg-conclusies trekt. Als iemand met 150 achterop iemand klapt die zonder kijken veel te vroeg naar links schiet, dan komt het door 'hard rijden'. Als een fietser onder een auto komt nadat hij door rood reed, dan rijden de auto's daar te hard. Als iemand onder de bomen doorloopt en door de sneltrein aan snot gereden wordt, dan zijn overwegen onveilig.

Zolang we dat soort berichtgeving bij ongevallen tolereren, blijft de veiligheidsjihad in stand. Ik zou liever zien dat iedereen eens een keer op zou letten, dat zou zomaar de helft van alle verkeersdoden schelen. En miljoenen (wat zeg ik, miljarden) euro's aan feitelijk overbodige veiligheidsmaatregelen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door harry » za 21 nov 2015, 17:57

harry schreef:Verkeer moet vanuit stilstand direct de snelweg op.
Coen Tunnel schreef:Er is toch een gewone invoegstrook?
Normaal is er een oprit waar je al flink vaart kun maken voordat je de invoegstrook bereikt.
Hier kan dat niet, en loop je meer kans dat auto's die niet zo snel optrekken naar links gaan met een lage snelheid omdat de invoegstrook "op" is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Palance » za 21 nov 2015, 18:01

RSK schreef: Het punt is dat men in Nederland foute oorzaak-gevolg-conclusies trekt. Als iemand met 150 achterop iemand klapt die zonder kijken veel te vroeg naar links schiet, dan komt het door 'hard rijden'.
Dat komt het inderdaad. 150 is gewoon niet toegestaan, en derhalve verwacht invoegend verkeer dat ook niet. Alleen al omdat je in je spiegel sowieso niet kunt bepalen hoe hard iemand aan komt scheuren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door RSK » za 21 nov 2015, 18:09

^^ Dan ga je er wel van uit dat iemand überhaupt in zijn spiegel kijkt voor hij gaat. Als iemand gewoon met 130km/h aan komt rijden en een ander knalt hem zonder te kijken naar links, dan is het ook raak. Ik zie niet in waarom dat bij 150km/h anders is. En misschien een beetje flauw, maar ik moest onwillekeurig ook aan deze denken:
Link
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Palance » za 21 nov 2015, 18:20

Jij stelt dus nu dat hardrijders altijd vrijuitgaan 'omdat de invoeger in zijn spiegel moet kijken', ongeacht de snelheid van die hardrijder?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door RSK » za 21 nov 2015, 20:00

Nee, dat zeker niet. Er zijn zeker situaties waarin je een snelheid onverantwoord kunt noemen. Maar toch denk ik dat je het wel zeer bont moet maken, wil diegene die naar links komt oprecht kunnen beweren dat hij diegene nooit had kunnen zien aankomen. Maar omdat de waarheid uiteindelijk vaak in cijfers ligt, zal ik het hier ter plekke maar even uitrekenen met een praktijkvoorbeeldje.

Stel: iemand heeft een goed waarnemingsvermogen en kijkt netjes in zijn spiegel voor hij naar links gaat. Het is (los van dat waarnemingsvermogen) een doorsnee Nederlandse weggebruiker die dus liefst 110 km/h rijdt. Dat is 30,6 m/s. Stel verder dat hij naar links wil om een vrachtwagen te passeren. Een blik in zijn spiegel leert dat de auto achter hem (waarvan hij zonder twijfel aanneemt dat die met 130km/h (36,1 m/s) aankomt) op 100 meter afstand rijdt. Diegene is dus (gelet op de afstand en het snelheidsverschil) zonder reactie in 18 seconden bij zijn achterbumper. Trek daar 2 seconden waarneming en reactie van af, dan heeft diegene dus 16 seconden om zijn snelheid aan te passen om brokken te voorkomen. Onder aan de streep kun je dan misschien stellen dat die actie niet netjes is, maar het kan wel probleemloos.

Zelfde sommetje voor 150km/h (41,7 m/s): 9 seconden minus 2 is 7 seconden. In 7 seconden kom je echt wel van de 150 terug naar de 110. Vooruit, nog een tandje erbij dan maar: met 170km/h (47,2 m/s) blijft er na de reactietijd nog altijd 4 seconden over om te remmen. De minimale APK-eis voor de remvertraging is 5,2 m/s², dus het wordt wel wat krap. Maar toch loopt dit goed af: uitgaande van het minimum (en de al ruime 2 seconden reactietijd) kan de achterop komende auto in 4 seconden 20,8 m/s vertragen, terwijl het snelheidsverschil 16,6 m/s bedraagt. En dan gaat die remtijd die ik noem nog uit van gelijkblijvende snelheid, terwijl de snelheid in feite natuurlijk afneemt tijdens het remmen. Afijn: pas als je nog veel sneller gaat (of de naar links sturende automobiliserende medemens veel langzamer rijdt) wordt het problematisch. Al met al denk ik dat je pas bij een snelheidsverschil van 70km/h kunt spreken van een potentieel gevaarlijke situatie. Aangezien de langzaamste weggebruikers in principe vrachtwagens zullen zijn, en die in de regel 80km/h rijden, zullen inhaalmanoeuvres normaliter pas vanaf 90km/h plaatsvinden. Daarmee kun je snelheden tot 150 à 160km/h dus nog als veilig beschouwen.

Wat dat betreft vind ik van het Duitse woord 'Richtgeschwindigkeit' wel een mooie indicatie uit gaan: als iedereen om en nabij die snelheid zit, is er sowieso weinig aan de hand. Afwijkingen zorgen voor snelheidsverschillen, die (zoals ik net heb uitgestippeld) in extreme gevallen gevaarlijk zijn. Maar let wel: een afwijking naar boven is niets 'gevaarlijker' als eenzelfde afwijking naar beneden. Iemand die dus 90 rijdt op een 130-weg is net zo 'gevaarlijk' als iemand die 170 rijdt. En net zo goed als diegene die 170 rijdt er beter aan doet om iets in te binden als hij een automobilist ziet rijden die al dan niet een aanleiding heeft om naar links te komen, heeft diegene die 90 rijdt de plicht om er eerst maar eens goed over na te denken of het wel handig is om met een dermate lage snelheid naar links te komen. Mocht hij daarop positief concluderen, dan heeft hij alsnog de plicht om goed te kijken, zeker indachtig Art. 54 RVV.

En dan tot slot: uiteindelijk is het snelheidsverschil pas problematisch op het moment dat er twee auto's met sterk verschillende snelheden bij elkaar in de buurt komen. Dus zolang iemand goed bij zijn positieven is en zijn omgeving nauwlettend in de gaten houdt, zie ik er geen enkel bezwaar in als iemand met 250km/h over een verder verlaten Afsluitdijk rijdt. En ook niet als iemand dat met 10km/h doet. Zolang diegene zich maar aanpast tot een normale snelheid (ergens tussen de 90 en 170km/h) zodra hij ander verkeer binnen bereik heeft. En wat dat betreft is de auto met de hogere snelheid daar beter toe in staat, aangezien die continu naar voren kijkt, terwijl bij extreem lage snelheden 'het gevaar van achteren komt', en je er dus slechter zicht op hebt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Veldwachter
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 21:40
Locatie: Rotterdam, NL

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Veldwachter » za 21 nov 2015, 20:12

RSK schreef:Ik zou liever zien dat iedereen eens een keer op zou letten, dat zou zomaar de helft van alle verkeersdoden schelen. En miljoenen (wat zeg ik, miljarden) euro's aan feitelijk overbodige veiligheidsmaatregelen.
Niet alleen beter opletten, maar ook beter anticiperen. Even een voorbeeld wat ik veel ervaar. Neem een willekeurig 2x2 wegvak op de A58 of A67 waar veel vrachtverkeer rijdt. Op de rechterbaan rijdt een colonne aan vrachtwagens met circa 80 km/u met daarachter een lange rij auto's die elkaar op korte afstand volgen. Ik, rijdend op de linker rijbaan, kan ervan uitgaan dat er altijd wel een auto is die spontaan van rechts naar links schiet in dit soort situaties. Dat heb ik al zo vaak meegemaakt. Dan kun je wel als bestuurders zeggen hij/zij was fout, want hij/zij wisselde van rijstrook zonder op te letten en/of richting aan te geven. Aan de andere kant, kan het je ook kwalijk genomen worden dat je niet geanticipeerd hebt door bijvoorbeeld vaart te minderen.
Tuurlijk was die 'rijstrookwisselaar' ook fout en had moeten weten dat je niet met 80 km/u van de ene naar de andere rijstrook moet zwiepen, maar wat heb je aan al die ellende ;)
Anticipeer en tolereer (op) andermans fouten.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door duikgek89 » za 21 nov 2015, 20:24

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door RSK » za 21 nov 2015, 20:29

Veldwachter schreef:Op de rechterbaan rijdt een colonne aan vrachtwagens met circa 80 km/u met daarachter een lange rij auto's die elkaar op korte afstand volgen. Ik, rijdend op de linker rijbaan, kan ervan uitgaan dat er altijd wel een auto is die spontaan van rechts naar links schiet in dit soort situaties.
Zonder meer mee eens: aanpassen aan de omgeving. Maar dat moet wel van twee kanten komen, de langzamere verkeersdeelnemers hebben net zo goed die plicht.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door duikgek89 » za 21 nov 2015, 20:54

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » zo 22 nov 2015, 21:20

RSK schreef: Dan ga je er wel van uit dat iemand überhaupt in zijn spiegel kijkt voor hij gaat. A
Je moet er altijd van uitgaan dat je medeweggebruikers nog stommere idioten zijn dan jezelf ;)
Dus je ziet een caravan en er achter een auto, dan weet je gewoon dat hij waarschijnlijk zonder te kijken naar links gaat. Dan moet je je testostron-oergevoel uitschakelen en er gewoon netjes achter blijven plakken, ook al verbijt je je ergenis. Dan kom je wel veilig aan de andere kant van het IJsselmeer. Perslot van rekening kom je liever heelhuids in Amsterdam aan, in plaats van gewond maar wel met het morele gelijk aan je zijde. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Emil » zo 22 nov 2015, 22:15

Volledig eens met het bovenstaande. Je kunt van alles uit gaan rekenen en allerlei aannames maken over andere weggebruikers, maar je hebt bijna alles zelf in de hand.

Hard rijden in Nederland op zeer rustige tijdstippen (lees 150-170km/h tussen 23:00 en 06:00 of zondagochtend) hoeft zeker niet gevaarlijk te zijn, zolang jij uit gaat van het domme van de mens. Ga er nooit vanuit dat iemand rechts blijft, of dat iemand vast wel op de invoegstrook blijft rijden. Vooral bij een auto achter een vrachtwagen moet je gewoon gas terug nemen, zo simpel is het.

Misschien nu weer on topic? :lol:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Rene » zo 22 nov 2015, 23:19

Palance schreef:Dat komt het inderdaad. 150 is gewoon niet toegestaan, en derhalve verwacht invoegend verkeer dat ook niet.
De toegestane snelheid is volstrekt irrelevant.
Als er een (onopvallende) politieauto aankomt zonder blauwblauw en bellen, dan kan die geheel legaal toch sneller gaan dan 130. En daar heb je als invoeger maar op te anticiperen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 nov 2015, 17:18

Palance schreef:
RSK schreef:Het punt is dat men in Nederland foute oorzaak-gevolg-conclusies trekt. Als iemand met 150 achterop iemand klapt die zonder kijken veel te vroeg naar links schiet, dan komt het door 'hard rijden'.
Dat komt het inderdaad. 150 is gewoon niet toegestaan, en derhalve verwacht invoegend verkeer dat ook niet. Alleen al omdat je in je spiegel sowieso niet kunt bepalen hoe hard iemand aan komt scheuren.
Twee keer achter elkaar kijken en het is wel enigszins in te schatten. Zo doe ik dat op de Duitse Autobahn ook als ik wil inhalen en er iemand achter mij zit. Ik kan dan echt wel bepalen of hij ongeveer net zo hard gaat als ik of veel harder.
Rene schreef:Als er een (onopvallende) politieauto aankomt zonder blauwblauw en bellen, dan kan die geheel legaal toch sneller gaan dan 130. En daar heb je als invoeger maar op te anticiperen.
Mee eens, maar van de bestuurder van zo'n voertuig mag je wel verwachten dat hij er rekening mee houdt dat andere weggebruikers niet verwachten dat hij 150 km/u of harder gaat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Chris » zo 07 feb 2016, 18:20

De draaibrug ter hoogte van de Lorentzsluizen is weer kapot. Vorige week was de brug urenlang buiten gebruik. Er zijn sowieso al concrete plannen om de draaibruggen te vervangen door basculebruggen: http://www.deafsluitdijk.nl/projecten/v ... erderzand/

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » zo 07 feb 2016, 19:58

Wat mij betreft komen er aquaducten. Hoeft de brug niet meer open voor passerend scheepvaartverkeer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door kingpin1966 » zo 07 feb 2016, 20:01

Tsja, een basculebrug kan ook kapot. :nuts:
Een warme zomer en de boel staat vast omdat door uitzetting van het brugdek de brug niet meer dicht wil.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Palance » zo 07 feb 2016, 20:10

Afbreken die dijk en een veerboot inleggen :duck:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door kingpin1966 » zo 07 feb 2016, 20:15

^^
Lag ie morgen al aan de ketting door de storm. :rofl2:
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Chris » zo 07 feb 2016, 20:15

Vinny schreef:Wat mij betreft komen er aquaducten. Hoeft de brug niet meer open voor passerend scheepvaartverkeer.
Dat is inderdaad onderzocht, maar in 2012 is vastgesteld dat de sluizen nog tot 2050 meekonden en pas op dat moment een aquaduct / naviduct opnieuw onderzocht zou worden. Maar inmiddels gaat men wel op korte termijn de Lorentzsluizen uitbreiden, maar in plaats van een aquaduct komen er dus twee basculebruggen.

Alhoewel de Afsluitdijk niet super druk is, is het wel erg vervelend als de bruggen over de sluizen een storing hebben, omdat er geen redelijke alternatieven zijn, je moet ver omrijden via de Houtribdijk. Bijvoorbeeld van Den Helder naar Leeuwarden is de omweg bijna 100 kilometer. Van Den Oever naar Harlingen is het 140 kilometer om.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Rogier » zo 07 feb 2016, 20:49

Doet mij denken aan de problemen bij de Ketelbrug. Deze brug had tot aan de vervanging van de kleppen en de technische installaties ook regelmatig storingen. De gemeentes van Urk en de Noordoostpolder begonnen toen ook om een tunnel te zeuren. Na de vervanging hoorde je vervolgens niet meer van deze plannen, omdat de storingsproblemen opgelost waren. Deze brug heeft gewoon (net zoals de sluizen) een stevige opknapbeurt nodig. Pas na 2050 is vervanging aan de orde.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » di 09 feb 2016, 0:08

Als we nog tot 2050 moeten wachten? Al 40 jaar maak ik gebruik van de Afsluitdijk, ca. 20-30 x per jaar, verdeeld over het hele jaar en ik heb nog geen jaar meegemaakt dat er NIET aan spuisluizen en/of bruggen werd gewerkt. Niet alleen mechanisch maar ook gewoon schilderwerk. De verkeersdrukte zowel op de weg als op het water is fors toegenomen sinds 1975. Elke keer weken, soms maanden over 1 rijstrook per richting begint zich wel te wreken. Steeds vaker lange files en daardoor ook ongelukken. Nu de hele Afsluitdijk de komende jaren wordt opgeknapt, verhoogd en verbreed, vind ik het vreemd dat de sterk verouderde bruggen en spuisluizen slechts een opknapbeurt krijgen en pas over 30 jaar vervangen worden. Volgens mij heeft niemand bij de opening van de dijk in 1933 zich gerealiseerd hoe het anno 2016 zou zijn. Ik ken genoeg bruggen van ver na de oorlog die al vervangen zijn vanwege hun slechte kwaliteit.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Wouter N14 » di 09 feb 2016, 8:51

Was er in 1933 eigenlijk nog sprake van inpoldering of was dat idee toen al verlaten? En zo ja, dan hadden de sluizen en bruggen neem ik aan een nogal beperkte voorziene levensduur...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vahalis » di 09 feb 2016, 9:01

^^ in het uitgevoerde plan-Lely is nooit sprake geweest van totale inpoldering of een polder aan de binnenzijde van de Afsluitdijk. In voorgaande plannen wel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuiderzee ... re_plannen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » di 09 feb 2016, 21:29

Ze gaan het remmingswerk vervangen las ik in de mailing van Rijkswaterstaat. Dat schijnt nog van bij de opening te komen. Dan hebben ze wel kwaliteitshout gebruikt. Robuuste bouwmethoude in de jaren '20 en '30. ;)

Met de toenemende drukte van het auto- en scheepvaartverkeer moet je natuurlijk ook kijken naar de capaciteit die bij de aanleg van een naviduct natuurlijk groeit. Bij Enkhuizen hebben ze dat een aantal jaar geleden wel zo gedaan. Maar goed, dat lag natuurlijk in een sluizencomplex dat in de jaren '60 en '70 gebouwd is. Waaibomenhoutkwaliteit denk ik :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Wouter N14 » di 09 feb 2016, 21:31

Voor de oorlog werd vaak de sterkst mogelijke oplossing gekozen omdat ze simpelweg niet exact konden berekenen wat de belasting zou kunnen dragen. Ook hadden ze nog geen last van crises.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vahalis » di 09 feb 2016, 23:14

^^ Geen crisis? Weleens gehoord van de ene of de andere Grote Depressie?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Wouter N14 » di 09 feb 2016, 23:21

^^ Jazeker, maar volgens mij was de financiering van de dijk al lang en breed rond voordat de crisis (in Nederland) echt los barstte.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door RSK » di 09 feb 2016, 23:46

Hoewel ik er niet helemaal zeker van ben, lijkt me dat zeer plausibel. De dijk zelf was in aanleg van 1927 tot 1932, waarbij de sluizen in 1930 al grotendeels gereed waren. Het echte begin van de grote depressie was pas eind 1929, dus eer dat eens was doorgetrokken tot Nederland, zullen in ieder geval de sluizen allang klaar zijn geweest.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vahalis » wo 10 feb 2016, 7:21

Waarschijnlijk was de financiering inderdaad rond. De wet op de Zuiderzeewerken was in 1918 al aangenomen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuiderzeewerken#De_Wet

Plaats reactie