[OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

[OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door GuteFahrt » di 24 nov 2015, 12:32

De geruchten gingen al een tijdje, nu is de kogel door de kerk. Het Duitse Flixbus gaat ook in Nederland proberen een succesvol snelbusnetwerk op te zetten: http://nos.nl/artikel/2071062-trein-kri ... ijden.html

Ben benieuw hoe het gaat uitpakken. Ik vind het hoe dan ook een interessante ontwikkeling. :yes:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Palance » di 24 nov 2015, 12:42

Ik begreep dat er maar een paar ritten per dag zijn, dus een echte concurrentie is het niet te noemen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door GuteFahrt » di 24 nov 2015, 12:52

^^ Dat klopt, daarom heb ik het eventjes tussen aanhalingstekens gezet (wat de NOS niet heeft gedaan) en een slash met "aanvulling", daar is eerder sprake van zo te zien.

Bovendien:
Busbedrijven mogen van de wet geen lijndiensten aanbieden waar directe treinverbindingen zijn en daarom kiest Flixbus voor routes waarbij treinreizigers moeten overstappen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Palance » di 24 nov 2015, 13:42

Raar. Er zijn heus wel busdiensten op plekken waar al directe treinverbindingen bestaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Lekkere Kwal » di 24 nov 2015, 14:14

^^ Waar dan? Zover mij bekend alleen Q-liner achtige diensten die meerdere stops onderweg hebben.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Palance » di 24 nov 2015, 14:26

De eerste die mij direct te binnen schoot was bus 40 van Rotterdam Centraal naar Delft. Een vlugge zoektocht leert mij ook over een bus 45 van Den Haag Centraal naar Leiden Centraal. En zijn er geheid meer voorbeelden in het land.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Chris » di 24 nov 2015, 14:40

In Duitsland zijn dit soort snelbussen wel een succes. De markt is daar recent verder geliberaliseerd en mogen bussen meer concurreren met de trein.

In de Verenigde Staten is het concept ook populair, met name Megabus. In de VS speelt passenger rail maar een zeer beperkte rol buiten agglomeraties, en ben je snel aangewezen op het vliegtuig. Megabus is niet per se sneller, maar wel een stuk goedkoper dan vliegen. Met name op afstanden tot 500-800 km is het een goedkoop alternatief voor het vliegtuig.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Robbert297 » di 24 nov 2015, 14:45

Ik vind dit ook een interessante ontwikkeling! Al zal ik het voor nu nooit gaan gebruiken.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Willem » di 24 nov 2015, 15:25

Palance schreef:De eerste die mij direct te binnen schoot was bus 40 van Rotterdam Centraal naar Delft. Een vlugge zoektocht leert mij ook over een bus 45 van Den Haag Centraal naar Leiden Centraal. En zijn er geheid meer voorbeelden in het land.
Daar zijn inderdaad veel meer gevallen van, maar daarbij gaat het vooral om het vervoer naar en van de tussenliggende plaatsen (en bij lijn 40 vooral de TU, die aan de Rotterdamse kant van de stad ligt).

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Lekkere Kwal » di 24 nov 2015, 17:24

Palance schreef:De eerste die mij direct te binnen schoot was bus 40 van Rotterdam Centraal naar Delft. Een vlugge zoektocht leert mij ook over een bus 45 van Den Haag Centraal naar Leiden Centraal. En zijn er geheid meer voorbeelden in het land.
Bus 40 doet daar drie kwartier over... Volgens mij ben je appels met peren aan t vergelijken of mis je de clue dat het bij Flixbus om intercitylijnen gaat.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Coen Tunnel » di 24 nov 2015, 17:29

Palance schreef:Raar. Er zijn heus wel busdiensten op plekken waar al directe treinverbindingen bestaan.
Stopdiensten mogen wel. Maar het heeft heel lang geduurd (tot in de jaren '90) dat busbedrijven in Nederland op dat soort verbindingen ook een parallelle sneldienst mochten exploiteren. Want dat zou concurrentie zijn voor de trein. Pas in de tweede helft van de jaren '90 mocht er bijvoorbeeld eindelijk een sneldienst tussen Assen en Groningen komen, die meerdere wijken van Assen bediende, Vries en Tynaarlo, en daarna over de A28 naar Groningen reed. Parallelle Interliners mochten toen nog niet. Later zijn er wel her en der parallelle Qliners gekomen, maar dan ook vooral om buitenwijken te bedienen (de Qliner Assen-Groningen maakte in Assen eerst een lange lus langs een aantal buitenwijken alvorens de A28 op te rijden).
Chris schreef:In Duitsland zijn dit soort snelbussen wel een succes. De markt is daar recent verder geliberaliseerd en mogen bussen meer concurreren met de trein.

In de Verenigde Staten is het concept ook populair, met name Megabus. In de VS speelt passenger rail maar een zeer beperkte rol buiten agglomeraties, en ben je snel aangewezen op het vliegtuig. Megabus is niet per se sneller, maar wel een stuk goedkoper dan vliegen. Met name op afstanden tot 500-800 km is het een goedkoop alternatief voor het vliegtuig.
En Greyhound natuurlijk, in de VS en Canada.

Spanje is ook een land waar heel veel langeafstandsvervoer per bus gaat. De trein is vooral interessant bij verbindingen van, naar of via Madrid.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Vinny » di 24 nov 2015, 17:51

Het mag dus nog steeds niet, maar de "free acces-vervoerders" kunnen een ontheffing krijgen voor het bieden van "intercity" verbindingen. Het lijkt me in Nederland overigens nauwelijks een interessante markt, omdat de doelgroep in het buitenland vooral uit studenten bestaat die goedkoper willen reizen dan het reguliere openbaar vervoer. Die reizen in Nederland al met een OV-studentenkaart. Voor zover er "intercity" bussen bestaan, zoals over de Afsluitdijk in Nederland, zie je nauwelijks volwassenen (25+) er gebruik van maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Palance » di 24 nov 2015, 17:53

Lekkere Kwal schreef:
Palance schreef:De eerste die mij direct te binnen schoot was bus 40 van Rotterdam Centraal naar Delft. Een vlugge zoektocht leert mij ook over een bus 45 van Den Haag Centraal naar Leiden Centraal. En zijn er geheid meer voorbeelden in het land.
Bus 40 doet daar drie kwartier over... Volgens mij ben je appels met peren aan t vergelijken of mis je de clue dat het bij Flixbus om intercitylijnen gaat.
Nee hoor. Ik reageerde op de posting dat busbedrijven volgens de wet geen diensten mogen aanbieden daar waar nu rechtstreekse treinen rijden. Daar stond niks bij over intercitydiensten. Blijkbaar miste jij dat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Vinny » di 24 nov 2015, 18:04

Het enige dat is voorgeschreven is dat er alleen tussen twee treinstations een busverbinding kan worden aangeboden als het niet concurreert met het hoofdrailnet en dus kan dit alleen met toestemming van de betrokken overheden. Historisch gezien had je bijvoorbeeld een busverbinding Haarlem - Utrecht (die bestond in ieder geval in de jaren '80 tot en met 2002). En tegenwoordig heb je R-net lijnen in de Randstad die (ook) treinstations van de NS onderling verbinden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Ds79m » di 24 nov 2015, 19:00

Vreemd dat aan de ene kant het OV zwaar gesubsidieerd wordt, maar aan de andere kant private initiatieven om het OV-gebruik te verhogen verboden zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Via » di 24 nov 2015, 19:53

^^
Dat is wel een opvallende inderdaad. Ik vind het wel een goed initiatief en ben benieuwd hoe het gaat uitpakken.

Het nachtnet tussen Brabant en de Randstad wordt per december ook 'verbust' overigens.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Palance » di 24 nov 2015, 20:01

Ik las ook vanmorgen dat de NS ook bussen in gaat zetten tussen Oss en Den Bosch om het tekort aan materieel op te vangen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Vinny » di 24 nov 2015, 20:51

In het NOS-journaal werd gerept over Rotterdam-Nijmegen. Dat lijkt me wel een aardige aanvulling op het netwerk eerlijk gezegd, de trein via Utrecht en Arnhem is relatief om.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Palance » di 24 nov 2015, 21:18

De bussen vanuit Rotterdam zouden niet vanaf het Centraal Station vertrekken maar vanaf het Zuidplein. Dat komt mij dan weer goed uit :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

BeervVtV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 21:53
Locatie: Bussum

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door BeervVtV » di 24 nov 2015, 22:27

Het zou chil zijn als je in de toekomst met het studentenreisproduct kan reizen, met die bussen.
Spits, het stomste moment van de dag.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Coen Tunnel » di 24 nov 2015, 23:21

Vinny schreef:In het NOS-journaal werd gerept over Rotterdam-Nijmegen. Dat lijkt me wel een aardige aanvulling op het netwerk eerlijk gezegd, de trein via Utrecht en Arnhem is relatief om.
Daar zit misschien wel iets aan potentie in. Er was ooit ietsje zuidelijker wel een Interliner van Rotterdam naar Den Bosch, maar die heeft het niet lang volgehouden.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door verfmeer95 » wo 25 nov 2015, 0:16

^^ Die komt ook terug, 4x per dag.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door GuteFahrt » wo 25 nov 2015, 1:47

Het artikel in onderstaande link kreeg ik in papieren versie eens onder ogen en in het kader van dit nieuws nog wel even de moeite waard te delen:

http://fd.nl/frontpage/ondernemen/10866 ... se-markten

Dit bericht is nu bijna een jaar oud, maar nog steeds erg actueel.

In 2013 is het spoorwegmonopolie in Duitsland gesneuveld, zo staat o.a. geschreven. Dientengevolge schoten lange-afstandsbusbedrijven als paddenstoelen uit de grond en zij zagen hun kans schoon de trein daar te beconcurreren. Met succes (verdrievoudiging van gebruik van deze modaliteit), wat men uit wil breiden over grotere delen van Europa en nu is Nederland dus aan de beurt.

Behalve Meinfernbus/Flixbus (die laatste is reeds overgenomen door de eerste als ik mij niet vergis) zijn er nog wel meer kapers op de kust. Een woordvoerster van dit bedrijf denkt dat de markt van intercitybussen nog lang niet is uitgegroeid en dat het zich tot een 'vechtmarkt' zal ontwikkelen.
FD (29-12-2014) schreef:De partij die er volgens marktpartijen wel last van heeft, is Eurolines. Dat is het bedrijf dat van oudsher de internationale busverbindingen van lokale busbedrijven in Europa bundelde en aanbood. Eurolines is met zeshonderd verbindingen nog steeds de grootste aanbieder, maar heeft moeite om een antwoord te vinden op de nieuwkomers.

^De een zijn dood is de ander zijn brood... ook in Duitsland heeft de vechtmarkt reeds winnaars en verliezers opgeleverd.
FD schreef:De concurrentie in de lijndiensten over de weg zal alleen maar groter worden, waarbij aanbod voor nieuwe doelgroepen en nieuwe prijsstellingen ontwikkeld zullen worden. Dat gebeurt misschien ook voor binnenlandse trajecten als na Duitsland ook elders in Europa de markt wordt geliberaliseerd. De Franse premier zinspeelde er onlangs op dat dit in Frankrijk staat te gebeuren.
Die nieuwe doelgroepen zijn bij het Schotse Megabus reeds gesignaleerd. Ook 25-plussers ( ;) ).

Nogmaals, ik zal de ontwikkelingen hieromtrent met belangstelling volgen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Egbert » wo 25 nov 2015, 7:19

Ds79m schreef:Vreemd dat aan de ene kant het OV zwaar gesubsidieerd wordt, maar aan de andere kant private initiatieven om het OV-gebruik te verhogen verboden zijn.
"Het OV wordt zwaar gesubsidieerd" is een grove versimpeling. De meeste stoptreinverbindingen zijn niet rendabel (volgens mij zijn alle provinciale concessies gesubsidieerd) maar de meeste IC-verbindingen zijn wel rendabel. NS draagt jaarlijks gemiddeld 200 miljoen euro af aan de staat.

Daarbij: stel dat dit verbindingen waren op gesubsidieerde lijnen dan werden die gesubsidieerde lijnen nog minder rendabel (schaaleconomie) terwijl winsten in de zak van een derde partij vloeien. Je zou dan kunnen zeggen dat de overheid een private partij aan het subsidieren is (overheid is meer geld kwijt dat onder de streep in de zak van een derde vloeit).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 nov 2015, 8:05

Egbert schreef:"Het OV wordt zwaar gesubsidieerd" is een grove versimpeling. De meeste stoptreinverbindingen zijn niet rendabel (volgens mij zijn alle provinciale concessies gesubsidieerd) maar de meeste IC-verbindingen zijn wel rendabel. NS draagt jaarlijks gemiddeld 200 miljoen euro af aan de staat.
Het één kan niet zonder het ander bestaan. De stoptreinen zijn ook feeders voor de intercity's. Zonder stoptreinen zijn er minder intercityreizigers. Daarnaast moet de hele infrastructuur ook onderhouden worden. Onder de streep kost het OV meer dan dat het oplevert. Dat is niet per se erg, want het is goed dat het er is, maar het wordt inderdaad flink gesubsidieerd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Ds79m » wo 25 nov 2015, 8:19

Egbert schreef:
Ds79m schreef:Vreemd dat aan de ene kant het OV zwaar gesubsidieerd wordt, maar aan de andere kant private initiatieven om het OV-gebruik te verhogen verboden zijn.
"Het OV wordt zwaar gesubsidieerd" is een grove versimpeling. De meeste stoptreinverbindingen zijn niet rendabel (volgens mij zijn alle provinciale concessies gesubsidieerd) maar de meeste IC-verbindingen zijn wel rendabel. NS draagt jaarlijks gemiddeld 200 miljoen euro af aan de staat.

Daarbij: stel dat dit verbindingen waren op gesubsidieerde lijnen dan werden die gesubsidieerde lijnen nog minder rendabel (schaaleconomie) terwijl winsten in de zak van een derde partij vloeien. Je zou dan kunnen zeggen dat de overheid een private partij aan het subsidieren is (overheid is meer geld kwijt dat onder de streep in de zak van een derde vloeit).
Als iemand met een taxi van station Zwijndrecht naar station Rotterdam Blaak wil, is er niemand die dat zal tegenhouden. Ook niet als diegene met een groep met een taxibus gaat. Alleen als je aankondigt dat die taxi elke dag om kwart over 8 rijdt, pleeg je blijkbaar een strafbaar feit. Dat is gewoon een onzinnige gang van zaken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Egbert » wo 25 nov 2015, 11:04

En dat ik met de auto naar het werk ga is ook een vermindering van de rentabiliteit van het OV. Dus ook maar verbieden?

Een OV-concessie is ervoor om ook onrendabele lijnen te rijden. Nogmaals: als een private ondernemer de krenten uit de pap haalt (de rendabele lijnen gaat rijden) dan verminder je daarmee de rentabiliteit van het OV en is de overheid dus meer geld kwijt om de OV-concessie te onderhouden.

De werkelijke vraag die je je moet stellen is waarom dergelijke lijnen niet onderdeel van de OV-concessie zijn, als ze zo populair zijn en zoveel geld opbrengen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Rene » wo 25 nov 2015, 14:50

Egbert schreef:"Het OV wordt zwaar gesubsidieerd" is een grove versimpeling.
Nee, dat is geen grove versimpeling. Immers de kosten van de spoorweginfrastructuur worden daarbij snel even onder stoelen en banken geschoven. Kosten, die nota bene per personenverplaatsingskilometer ook nog eens een factor 5 hoger zijn dan die in het wegverkeer. De werkelijke OV-versimpeling is dus door alleen maar naar de resultaten van de OV-exploitatiemaatschappijen te kijken, en niet naar datgene wat de overheid de sector jaarlijks (naar vervoersprestatie gemeten extreem overmatig !) toeschuift voor het infrastructuurbeheer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Chris » wo 25 nov 2015, 14:54

Daarnaast is de subsidiëring van de studenten OV kaart natuurlijk gewoon een inkomstenbron voor de OV-bedrijven. Alleen komt dat uit een ander budget (OCW) en is € 1,2 miljard.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV] Spoorvervoer krijgt "concurrentie"/aanvulling van snelbusnetwerk

Bericht door Rene » wo 25 nov 2015, 15:03

^^
En dan heb je het nog niet eens over alle zakelijke 1e klas dienstreizen voor ambtenaren, die in de daluren voor de OV-exploitatiebedrijven sloten geld opleveren - en de belastingbetaler aanzienlijk meer kosten dan een simpele kilometervergoeding. Aan alle kanten staan de subsidiekranen open.

Plaats reactie