[D] Bewegwijzering in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Snelwegfreak » di 24 nov 2015, 20:53

Je zou dan ook kunnen zeggen: we doen het op zijn Nederlands waarbij vóór de uitsmijter überhaupt nog geen portaalbord voor rechtdoor toegepast wordt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Robbert297 » di 24 nov 2015, 21:06

Ik ga mee met Pino als het om een mengvorm gaat. Zoals ik al zei heeft elk systeem zo z'n voor- en nadelen, en een mengvorm zou dan helemaal niet verkeerd zijn.
Twee aparte borden vind ik ook net wat duidelijker dan één bord. Je kan dan inderdaad gelijk je ogen richten op één bord.
Ik ben ook in voor korte pijlen, maar hoe geeft Hessen dan tapers e.d. aan?
Слава Україні

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » di 24 nov 2015, 22:41

Snelwegfreak schreef:Je zou dan ook kunnen zeggen: we doen het op zijn Nederlands waarbij vóór de uitsmijter überhaupt nog geen portaalbord voor rechtdoor toegepast wordt.
Volgens mij is dat in Hessen ook zeer gebruikelijk. Je ziet er heel vaak een 500m-bord met daarop de afritdoelen keurig onder elkaar vermeld, zonder enige rechtdoorverwijzing. Dat gebruik van een regelbord wijkt natuurlijk weer wel af van Nederland, want wij zouden eerder een vorkbord aan het portaal hangen. Het bord op de foto is een voorwegwijzer voor een knooppunt, dus men zal deze extra vermelding van rechtdoordoelen wenselijk hebben gevonden. Daarom dus het portaalbord voor rechtdoor.
Robbert297 schreef:Ik ben ook in voor korte pijlen, maar hoe geeft Hessen dan tapers e.d. aan?
In de meeste gevallen niet. Boven een rijstrook hangt maar één pijl, namelijk een rechtdoorpijl, dus het bestaan van een taper kun je dan hoogstens uit een separaat rijstrookverdelingsbord afleiden. Dat is niet anders dan wat we in Nederland voor invoering van NBA deden. Maar goed, de rest van Duitsland geeft eigenlijk ook maar nauwelijks tapers aan; daarvoor worden die combipijlen dan weer net niet ingezet. Grote kans dat het overigens te maken heeft met het feit dat Duitsland maar heel weinig uitvoegende tapers heeft.

Desalniettemin had Hessen op enig moment wel taper-bewegwijzering met korte pijlen. Op het Darmstädter Kreuz hingen boven de meest rechtse doorgaande strook twee pijlen, een rechtstaande en een schuine. Heel duidelijke bewegwijzering leverde dat niet op en ik geloof dat die borden er ook niet meer hangen.
Laatst gewijzigd door Pino op di 24 nov 2015, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Robbert297 » di 24 nov 2015, 22:54

^^ Ah oke! Weer wat geleerd. :)
Слава Україні

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Vinny » wo 25 nov 2015, 20:41

Korte pijlen zijn altijd beter dan lange pijlen. :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Robbert297 » wo 25 nov 2015, 20:42

Inderdaad. Dat maakt het bord vele malen rustiger en dus duidelijker.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Rene » do 26 nov 2015, 0:06

Pijlen die een ruitertje bovenop het bord nodig hebben voor de pijlpunt zijn pas helemaal te gek ! :mrgreen:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » do 03 dec 2015, 10:35

Onderweg op de B317 van Feldberg naar Basel kwam ik dit bord tegen:

Afbeelding

Dat vond ik toch wel opmerkelijk, een verwijzing naar "Historische Klopfsäge" met afstandsaanduiding tussen de reguliere bestemmingen.

Waarschijnlijk een heel bijzonder iets, maar tegelijkertijd bijzonder afgelegen. Zonder deze verwijzing zullen de meeste mensen het niet kunnen vinden. Anders kan ik deze keuze niet verklaren.

Erboven staat Stutz. Holz. Stadel. Dat zijn drie gehuchten.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Vahalis » do 03 dec 2015, 11:25

Ik vind dit. Blijkbaar uniek.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » do 03 dec 2015, 13:52

^^ Volgens het verhaal wel, ja.

De bordencombinatie lijkt me al wat ouder toe, het zou vandaag de dag in bruin worden aangegeven denk ik.

Daarop voortbordurend, klopt dit? Dat men in Duitsland ook die switch van wit naar bruin heeft gemaakt als het toeristische bestemmingen betreft?

Zie hier een voorbeeld van zowel wit als bruine bestemming, ook op de B317. De Feldbergbahn wordt daar zwart op wit aangegeven.
Afbeelding

Verderop kom je eenzelfde situatie tegen qua bewegwijzering betreffende de Belchenbahn
Afbeelding

Tussendoor in Todtnau verwijzing naar de Schauinslandbahn wel wit op bruin.
Afbeelding

Is er iemand die weet hoe dit kan? Of zou het zo zijn dat er criteria bestaan wanneer een kabelbaan een toeristische voorziening is of een noodzaak om van dal naar berg te komen. Ik weet toevallig wel dat de Schauinslandbahn de langste kabelbaan van Duitsland is. Daar adverteren ze dan ook graag mee.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » vr 09 dec 2016, 10:47

***stof wegblazen***

*(ook nog geen antwoord op bovenstaande)* ;)

Vorig jaar op de terugreis vanuit Zuid-Duitsland even de tank gaan volgooien bij Autohof Rheinberg. Ik maakte daar onderstaande foto:

Afbeelding

Ik vroeg me af of dit een klein beetje een afwijkend schrift/lettertype is t.o.v. " normaal" op de Bundesstraße. Iemand?

Ook een boel plakwerk trouwens. :p
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Robbert297 » vr 09 dec 2016, 11:49

^^ Ik zie niks geks, maar dat U39-bordje lijkt wel wat anders. Of heb ik dat nou mis? :)
Слава Україні

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » vr 09 dec 2016, 12:32

^^ Denk dat het er vooral wat afwijkend afziet door al het knip- en plakwerk.

Wat betreft het gebruik van bruin: de kleur bruin is in Duitsland al veel langer in gebruik voor toeristische doelen dan bij ons. Maar ik vermoed dat ze daar op dezelfde manier als wij nog wel eens worstelen met de vraag of een bepaald object een regulier object is (te bewegwijzeren in zwart op wit) of een toeristisch object (te bewegwijzeren in wit op bruin). En dat men daar dus ook altijd niet al te consistent mee omgaat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » vr 09 dec 2016, 15:23

Het witte Rheinberg lijkt wel dunner dan de rest, inclusief dat Autohof-bord.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » di 14 mar 2017, 17:40

Een beetje de persberichten van de wegbeheerders van staten in Duitsland volgend valt het me op dat er rijkelijk gestrooid wordt met de nummers van Landesstraßen en Kreisstraßen, terwijl deze dus nergens bewegwijzerd zijn. Hoeveel mensen die geen aanwonende zijn kennen een gemiddeld L- en K-nummer in hun staat of regio?

Ik vraag me wel eens af of het zinvol is om tenminste de Landesstraßen te bewegwijzeren. Dit zijn vaak nog wegen met enig doorgaand belang, toch wel vergelijkbaar met veel van onze provinciale wegen. In andere landen worden dit soort wegen vaak wel met een wegnummer bewegwijzerd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » di 14 mar 2017, 18:01

Het belang van de meeste van die wegen lijkt me redelijk gelijk aan dat van onze N-wegen met nummers boven 400: een tertiair wegennet dat vooral verbindingen geeft naar primair en secundair wegennet. Het belang van onze provinciale wegen met N2xx en N3xx-nummer lijkt me in het algemeen groter, al hebben we in Nederland natuurlijk een paar lagere N-nummers met behoorlijk gering belang en zijn er met name in Duitse steden wel wat behoorlijk goed uitgebouwde Landstraßen met bijbehorend belang. Het is misschien een beetje als met Franse D-wegen: sommige hebben een behoorlijke ontsluitings-functie binnen hun regio, maar je hebt er ook veel die niet meer ontsluiten dan slechts enkele dorpen.

Bij routes die slechts het laatste doen, lijkt bewegwijzeren van het nummer mij teveel van het goede. Laat dat soort nummers lekker administratief wezen. In de boeken heb je ze wel nodig, maar voor het vinden van de juiste weg niet omdat je gewoon die dorpen bewegwijzert. Naarmate Landstraßen een groter gebied ontsluiten, zou bewegwijzering van het nummer in zicht kunnen komen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Vinny » di 14 mar 2017, 20:35

Het is veel fijner om in Frankrijk over het onderliggend wegennet te rijden omdat de wegen tenminste een nummer hebben dat wordt aangegeven op de bewegwijzering. Zouden ze in Duitsland ook met K- en L strasses moeten doen. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door harry » di 14 mar 2017, 21:07

^^ Alsjeblieft niet. Dan krijg ik mijn Duitsewegnummerfotowebsite nooit compleet... :duck:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Wouter N14 » di 14 mar 2017, 21:31

Chris schreef:Een beetje de persberichten van de wegbeheerders van staten in Duitsland volgend valt het me op dat er rijkelijk gestrooid wordt met de nummers van Landesstraßen en Kreisstraßen, terwijl deze dus nergens bewegwijzerd zijn. Hoeveel mensen die geen aanwonende zijn kennen een gemiddeld L- en K-nummer in hun staat of regio?
Dat gebeurt in Nederland ook regelmatig met N400+ wegnummers.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » di 14 mar 2017, 22:09

Vinny schreef:Het is veel fijner om in Frankrijk over het onderliggend wegennet te rijden omdat de wegen tenminste een nummer hebben dat wordt aangegeven op de bewegwijzering. Zouden ze in Duitsland ook met K- en L strasses moeten doen. :yes:
Als je al op het Franse secundaire wegennet zit, is zo'n verwijzing naar een tertiair wegnummer misschien best okee. Als jij ergens op het hoofdwegennet rijdt en je krijgt daar verwijzingen naar een D-weg die slechts enkele dorpen bedient, word je echt niet geholpen en is eerder sprake van bordvervuiling. Wat dit betreft wordt een makke van het Franse bewegwijzerings-systeem, het niet aangeven van kruisende wegnummers vanaf snelwegen en expreswegen met afritnummering, ineens een voordeel. Mijn schrikbeeld voor Duitsland zou in die zin het slag borden zijn dat je in Spanje nog wel eens tegenkomt, met naast bestemmingen enkele lokale wegnummers van vier cijfers en in het slechtste geval twee prefixen.

Frankrijk heeft in die zin ook het voordeel dat de wegnummers vrij klein op ruiters zijn uitgevoerd, waardoor ze niet heel erg overheersend werken ten opzichte van de doelen. Het Britse systeem heeft dat ook wel, maar met een meer Nederlandse benadering van een schildje dat er op de bewegwijzering altijd uitspringt, krijg je een behoorlijk overheersend element op je borden. Dat moet je niet willen in situaties waar de toegevoegde waarde van een wegnummer gering is - wat naar zijn aard het geval is wanneer een wegnummer slechts enkele dorpen bedient.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Vinny » di 14 mar 2017, 23:04

Het Britse systeem is ook erg prettig. Het voordeel is dat, mits de wegbeheerder de nummers logisch, consistent en eenduidig bewegwijzerd, het veel handiger is om je op te oriënteren zelfs als de weg maar een aantal dorpen bedient. Zelfs mijn ouders reden op D wegen op routenummer in Frankrijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door marcel » di 14 mar 2017, 23:17

Ja, het probleem is dat je in veel gevallen niet kunt raden welke van die dorpen er op de borden staan. Ik zou in ieder geval veel gemakkelijker de weg vinden in Duitsland als de L-nummers op borden stonden (en in Zwitserland de 3-cijferige Hauptstrassen).

Het alternatief is het zo te doen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » di 14 mar 2017, 23:31

Pino schreef:Het belang van de meeste van die wegen lijkt me redelijk gelijk aan dat van onze N-wegen met nummers boven 400: een tertiair wegennet dat vooral verbindingen geeft naar primair en secundair wegennet.
De Landesstraßen kunnen van alles wat zijn, sommige zijn quasi autowegen, anderen secundaire plattelandswegen. Maar het netwerk van Bundesstraßen is in veel regio's toch wat minder dicht dan de provinciale wegen in Nederland. Je hebt in Duitsland toch al regelmatig regio's van tegen de 1.000 km² (pakweg 30 x 30 km) waardoor geen of slechts één Bundesstraße loopt. De Landesstraßen vullen dat aan.

De L-wegen zijn ook niet heel logisch genummerd, een lager nummer is geen indicatie van een groot belang. De ongelijkvloerse 2x2 autoweg langs Wuppertal heeft gewoon het nummer L418, terwijl de L6 in diezelfde staat een 4,5 kilometer lange verbinding vormt tussen Marienbaum en Labbeck, grote kans dat je daar nog nooit van gehoord hebt.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » di 14 mar 2017, 23:35

En zo is het. Ik sluit me bij Marcel aan en antwoord op de vraag of het zinvol is: ja. In mijn optiek. Inzake L-wegen in ieder geval.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » wo 15 mar 2017, 0:06

Chris schreef:De Landesstraßen kunnen van alles wat zijn, sommige zijn quasi autowegen, anderen secundaire plattelandswegen. Maar het netwerk van Bundesstraßen is in veel regio's toch wat minder dicht dan de provinciale wegen in Nederland. Je hebt in Duitsland toch al regelmatig regio's van tegen de 1.000 km² (pakweg 30 x 30 km) waardoor geen of slechts één Bundesstraße loopt. De Landesstraßen vullen dat aan.
Vaak zijn dat ook wel veel minder dicht bevolkte regio's, zodat de vraag blijft hoeveel dorpjes/inwoners zo'n Landstrasse dan echt bedient. Dat betekent uiteraard niet dat borden moeten worden geplaatst volgens het schrikbeeld dat Marcel post. Maar dat kan vrijwel overal worden opgelost volgens het principe "bewegwijzeren is de kunst van het weglaten." Dat dan de kleinste dorpjes langs zo'n weg afvallen, mag noch voor locals noch voor ter plaatse onbekenden verrassend of verwarrend zijn.

In Zwitserland staan wat mij betreft maar veel te weinig Hauptstrassen bewegwijzerd. Een groot deel van het secundaire wegennet heeft daarmee geen bewegwijzerd nummer, en dat vind ik zeker niet positief. Toch heeft het me nooit problemen opgeleverd, omdat herkenbare doelen zijn gekozen: de hoofdplaats van een streek, de naam van een dal of bergpas etc.
Vinny schreef:Het Britse systeem is ook erg prettig. Het voordeel is dat, mits de wegbeheerder de nummers logisch, consistent en eenduidig bewegwijzert, het veel handiger is om je op te oriënteren zelfs als de weg maar een aantal dorpen bedient. Zelfs mijn ouders reden op D wegen op routenummer in Frankrijk.
Ook in Groot-Brittannië zul je ertegenaan lopen dat de nummers van het tertiaire wegennet, de B-nummers, regelmatig niet worden bewegwijzerd. Net zomin als op US Interstates maar zelden wegnummers onder niveau State Route worden bewegwijzerd.

Maar goed, ik zag in Zuid-Afrika zo hier en daar ook kwartaire nummers genoemd vanaf hoofdwegen. Het kan wel, maar de uitdaging is om de bewegwijzering rustig te houden. En op gepaste wijze minder aandacht geven aan een onbelangrijk kruisend wegnummer en meer aan iets belangrijks. Bij iedere afrit van een Duitse snelweg een B- of L-schildje ondermijnt als het ware het B-schildje, waarvan je nu nog denkt "ik kruis een doorgaande route" en straks zou denken "daar heb je weer een kruisende weg met een nummer."

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door marcel » wo 15 mar 2017, 0:11

Het zichtbaar genummerde 1- en 2-cijferige net in Zwitserland heeft ongeveer dezelfde dichtheid als de Bundesstrassen in Duitsland.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » wo 15 mar 2017, 10:08

^^ Het aantal Hauptstrassen dat wat mij betreft absoluut zichtbaar genummerd zou moeten worden is ook relatief beperkt. Het is daarbij weer wel zo dat die zich in hoofdzaak lijken te bevinden in gebieden die ik wat beter ken: de grotere zijdalen van het Rhonedal en in Ticino (waar je alleen voor een zichtbaar nummer in aanmerking lijkt te komen als de weg naar een grote Alpenpas leidt), de nog ongenummerde wegen die langs grotere meren leiden (in Ticino bijvoorbeeld, waar zelfs de bewegwijzerde route Lugano - St Moritz niet van een bewegwijzerd nummer is voorzien). In die zin misschien niet heel anders dan het aantal Landstrassen dat je in Duitsland bewegwijzerd zou willen zien.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » zo 26 mar 2017, 14:40

Afbeelding

Zelf gefotografeerd in Gelsenkirchen.

Kies maar. :p :PP: :mrgreen:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » zo 02 apr 2017, 16:40

Gisteren gefotografeerd in Gelsenkirchen:

Afbeelding

Oude meuk. Wat voor een lettertype of lay-out hebben we het dan over? :)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door nickdh » zo 02 apr 2017, 16:47

^^ Geen idee. Het lijkt wel een beetje een vette variant van dit lettertype.

Afbeelding

Plaats reactie