Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het praathoekje #24

Bericht door Chris » vr 04 dec 2015, 17:35

De brug van de B436 bij Leer is in gesloten toestand wel ruim 3 meter hoger dan de Friesenbrücke. Die is maar 4 meter hoog. Dat maakt wel 4 CEMT-klassen verschil in doorvaarthoogte (I ipv IV).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het praathoekje #24

Bericht door Rene » vr 04 dec 2015, 17:48

Chris schreef:De brug van de B436 bij Leer is in gesloten toestand wel ruim 3 meter hoger dan de Friesenbrücke. Die is maar 4 meter hoog. Dat maakt wel 4 CEMT-klassen verschil in doorvaarthoogte (I ipv IV).
Bij de sluis Herbrum passeert jaarlijks 4,4 miljoen ton aan scheepslading (beide richtingen gesommeerd). (Bron)
Eén CEMT-IV-schip kan gemiddeld 1250 ton vervoeren.
We praten dus over 5 schepen per dag per richting.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het praathoekje #24

Bericht door Robbert297 » vr 04 dec 2015, 18:23

captain007 schreef:Het zou mij niet verbazen als dit gewoon het einde van deze spoorlijn gaat betekenen en dat men de lijn door een permanente busdienst vervangt.
Dat zal mij juist wel verbazen. Ik reis af en toe met de trein naar Leer, en de trein zit steeds vol. De 'Wiederline' zou vanaf 13 december vaker gaan rijden, omdat de zaken goed gaan. Een buslijn is onhandiger, en het spoor ligt er.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het praathoekje #24

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 dec 2015, 20:11

Rene schreef:Ik zou zeggen: leg er maar een par jaar een vast brugdeel in. De genie kan heel snel een brugdeel op bestaande pijlers bouwen, als het moet.
Het is de scheepvaart die het probleem veroorzaakt heeft, laten die dan ook maar lekker op de blaren zitten.
Het is natuurlijk maar één schip dat het probleem heeft veroorzaakt, en daar worden anderen dan de dupe van.

Wel denk ik dat dit een heel duur grapje gaat worden voor de verzekeraar van de Emsmoon. Afgezien van een compleet nieuwe brug zal de economische schade van een spoorlijn die vijf jaar lang niet gebruikt kan worden ook aanzienlijk zijn. Arriva zal ook fors minder grensoverschrijdende reizigers vervoeren en het busvervoer brengt ook weer extra kosten met zich mee.
Robbert297 schreef:
captain007 schreef:Het zou mij niet verbazen als dit gewoon het einde van deze spoorlijn gaat betekenen en dat men de lijn door een permanente busdienst vervangt.
Dat zal mij juist wel verbazen. Ik reis af en toe met de trein naar Leer, en de trein zit steeds vol. De 'Wiederline' zou vanaf 13 december vaker gaan rijden, omdat de zaken goed gaan. Een buslijn is onhandiger, en het spoor ligt er.
Inderdaad, het schijnt volgens Arriva toch om 3000 reizigers per dag te gaan. Juist in deze periode verwachtte men meer reizigers in verband met de kerstmarkt in Leer die ook door veel Nederlanders bezocht wordt. De laatste jaren ging het met deze spoorlijn juist heel goed qua reizigersaantallen. Zeker nu de busdienst van Groningen naar Oldenburg en Bremen geschrapt is en er de goedkope kaartjes kwamen (Niedersachsen+Groningen-Ticket) was er steeds meer potentie voor de spoorlijn.

Ik zie dan ook niet gebeuren dat men de spoorlijn door een permanente busdienst vervangt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het praathoekje #24

Bericht door Rene » vr 04 dec 2015, 20:14

Coen Tunnel schreef:
Rene schreef:Ik zou zeggen: leg er maar een par jaar een vast brugdeel in. De genie kan heel snel een brugdeel op bestaande pijlers bouwen, als het moet.
Het is de scheepvaart die het probleem veroorzaakt heeft, laten die dan ook maar lekker op de blaren zitten.
Het is natuurlijk maar één schip dat het probleem heeft veroorzaakt, en daar worden anderen dan de dupe van.
Er zullen altijd gedupeerden zijn. Ook een afsluiting van een spoorlijn voor 5 jaar kent heel veel gedupeerden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » vr 04 dec 2015, 20:55

het schijnt volgens Arriva toch om 3000 reizigers per dag te gaan.
Dat is het totaal aantal reizigers op het Duitse gedeelte van de spoorlijn. Daarvan is maar een beperkt aantal grensoverschrijdend. Veel reizigers reizen alleen Weener-Leer e.v.v.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het praathoekje #24

Bericht door Vinny » vr 04 dec 2015, 20:56

Rene schreef:
Coen Tunnel schreef:
Rene schreef:Ik zou zeggen: leg er maar een par jaar een vast brugdeel in. De genie kan heel snel een brugdeel op bestaande pijlers bouwen, als het moet.
Het is de scheepvaart die het probleem veroorzaakt heeft, laten die dan ook maar lekker op de blaren zitten.
Het is natuurlijk maar één schip dat het probleem heeft veroorzaakt, en daar worden anderen dan de dupe van.
Er zullen altijd gedupeerden zijn. Ook een afsluiting van een spoorlijn voor 5 jaar kent heel veel gedupeerden.
Infrastructuur is geen speelgoed. Als dit soort dingen gebeuren dan levert dat altijd veel gedupeerden op. Wat dat betreft mag je van geluk spreken dat het een brug in een nevenspoorlijn is die geraakt is. Als de Zeeburgerbrug voor 5 jaar naar de gallemiezen wordt gevaren zijn de gevolgen pakken ernstiger ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 dec 2015, 20:57

Rene schreef:Er zullen altijd gedupeerden zijn. Ook een afsluiting van een spoorlijn voor 5 jaar kent heel veel gedupeerden.
Daar heb je ook wel weer een punt. Voor de regio is het in ieder geval ook van belang dat de Meyer Werft goed bereikbaar blijft.
Vinny schreef:
het schijnt volgens Arriva toch om 3000 reizigers per dag te gaan.
Dat is het totaal aantal reizigers op het Duitse gedeelte van de spoorlijn. Daarvan is maar een beperkt aantal grensoverschrijdend. Veel reizigers reizen alleen Weener-Leer e.v.v.
Zijn er gedetailleerde gegevens over het aantal reizigers die grensoverschrijdend reizen?

Overigens vind ik 3000 reizigers per dag nog lang niet slecht voor een spoorlijn waar eens per twee uur een trein rijdt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » vr 04 dec 2015, 21:06

In het rapport van de provincie Groningen werd een getal van 500 reizigers per werkdag gebruikt dat de grens over zou reizen, met (op basis van provinciaal onderzoek) een potentie van 1000 tot 2000 reizigers. Aan het begin van de concessie waren het er maar 250, dus er is wel degelijk sprake van forse groei.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Naturist » vr 04 dec 2015, 21:14

^^Aanleiding genoeg voor de werf om na deze catastrofe eens goed in gesprek te gaan met de eigenaar van de spoorlijn om een resultaat te laten neerzetten waar alle partijen blij mee zijn.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » vr 04 dec 2015, 21:17

Het lijkt me aanleiding om eens de bruggenproblematiek, het lage bouwtempo en het gebrek aan geld voor infrastructurele projecten in Duitsland op zichzelf eens wat hoger op de agenda te krijgen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Naturist » vr 04 dec 2015, 21:21

^^ Dat lijkt mij -gezien dit ene incident- weer wat hoog gegrepen. :mrgreen:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Rene » vr 04 dec 2015, 21:24

Als men slim is bouwt men een nieuwe dubbele basculebrug met tenminste een vergelijkbare doorvaartbreedte als de brug bij Leer.
Dat oud ijzer wat er nu lag was toch allang rijp voor de slopershamer.

En als ze willen weten hoe snel je een flink beschadigde brug kunt aanpakken, dan kunnen de Duitsers wel eens over hun oostgrens kijken. In Warschau hoefde het ook geen 5 jaar te duren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 dec 2015, 21:25

Vinny schreef:In het rapport van de provincie Groningen werd een getal van 500 reizigers per werkdag gebruikt dat de grens over zou reizen, met (op basis van provinciaal onderzoek) een potentie van 1000 tot 2000 reizigers. Aan het begin van de concessie waren het er maar 250, dus er is wel degelijk sprake van forse groei.
Als er maar 500 grensoverschrijdende reizigers per dag zijn vind ik die 3000 per dag voor dat korte stukje van Weener naar Leer wel erg veel, zeker aangezien de trein maar eens per twee uur gaat en er ook een buslijn is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » vr 04 dec 2015, 21:31

De trein rijdt (reed) op werkdagen inmiddels eens per uur en volgens mij ook op zaterdagmiddag.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 dec 2015, 21:36

^^ Ah, dan kan ik het mij al wat beter voorstellen. :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » vr 04 dec 2015, 21:39

Het is ook nog niet zo heel lang zo. Maar het zal ongetwijfeld hebben bijgedragen aan de verdere popularisering van de lijn :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » vr 04 dec 2015, 21:59

De Jann-Berghaus-Brücke (B436) bij Leer is trouwens tussen 2008 en 2010 nog aangepast zodat de doorvaartbreedte vergroot is van 45 naar 56 meter. De aangevaren Friesenbrücke is maximaal zo'n 45 meter breed als de brug gedemonteerd wordt. Het ligt voor de hand dat de nieuwe brug ook minstens 56 meter breed zal worden.

Er komt trouwens nog best een volume aan cruiseschepen van Meyer Werft. Alleen al in de periode 2016-2020 gaat het om 18 cruiseschepen, waaronder 4 van de Helios Class die de grootste ooit is die daar gebouwd is.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » vr 04 dec 2015, 22:29

^^ Het is altijd leuk om een kijkje te nemen bij de Meyer Werft als er een schip naar buiten komt. Is een erg mooi gezicht. :)
Ben er laatst nog voor langs gereden, maar toen zag ik helaas geen schip liggen.

Arriva zou vanaf 13 december een nieuwe dienstregeling hanteren. De treinlijn Groningen - Leer zou nu ook op zondag één keer in het uur rijden ipv één keer in de twee uur. De zaken gingen dus goed.
De treinen rijden nu tot Bad Nieuweschans en de reizigers gaan dan verder met de bus naar Leer. Het is even niet anders.

Voor de liefhebbers is hier nog een cabinerit van Groningen naar Leer, met de Friesenbrücke op 1:01:10.
Link
Слава Україні

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door RSK » vr 04 dec 2015, 23:11

Vinny schreef:Het lijkt me aanleiding om eens de bruggenproblematiek, het lage bouwtempo en het gebrek aan geld voor infrastructurele projecten in Duitsland op zichzelf eens wat hoger op de agenda te krijgen...
Naturist schreef: ^^ Dat lijkt mij -gezien dit ene incident- weer wat hoog gegrepen. :mrgreen:
Bedoel je niet 'een brug te ver'? :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » vr 04 dec 2015, 23:20

En jahoor, RSK is nog steeds niet op een dood spoor beland.
Слава Україні

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door RSK » vr 04 dec 2015, 23:24

Nee hoor, die gaat nog als een trein. Wanneer die kwinkslagen een te zware wissel op je trekken, hoor ik het wel. :dyn_hyp:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » za 05 dec 2015, 0:12

Waar is de like-button? :lol:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Naturist » za 05 dec 2015, 0:15

En dan kan ik weer naar een brugje gaan zoeken om om een halve zool aan het lijntje te houden.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door GuteFahrt » za 05 dec 2015, 0:33

Nog mazzel dat er geen trein op de brug reed, terwijl het schip er tegenaan knalde. Had ook nog gekund.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » za 05 dec 2015, 8:27

Die kans is erg klein, omdat de frequentie niet zo super hoog is. Wat in de VS volgens mij wel eens is gebeurd, is dat de brug na een aanvaring beschadigd raakte, maar de treinbeveiliging niet op "rood" stond omdat de sporen zelf niet waren beschadigd. Toen ontspoorde de trein op de brug, dat was een naar ongeval...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Eemspoort » za 05 dec 2015, 10:03

"Visie vanuit de praktijk". Dat is het slogan van mijn vaders bedrijf, en die gebruik ik hier maar even. Want cijfers zeggen mij niet zo veel.

De Friesenbrücke was best een aardige brug om te zien, mooi stukje oude techniek. Werkte ook heel aardig, zelden storing in tegenstelling tot die moderne zooi die in NL steeds meer gebruikt word.
Nadeel van de "Weener-bridge" (zoals deze in de binnenvaart beter bekend staat) is dat de brug te laag is, waardoor deze regelmatig geopend moet worden voor binnenvaart-schepen. CEMT-klasses zijn leuk voor de cijfer-liefhebbers, in de praktijk heb je er niet veel aan aangezien veel schepen afwijkende maten hebben. En als je in noord Duitsland wil varen, heb je met beperkte brughoogtes te maken. Als je 5 meter aan houd, kun je praktisch in heel noord Duitsland varen, enkele uitzonderingen daar gelaten.

De cijfer-liefhebbers zijn van mening dat de transport-volumes op de Eems niet heel erg groot zijn. In absolute aantallen is dat ook wel waar, maar hier word voorbij gegaan aan de regio. Men kijkt naar de verbinding Ruhrgebied-Emden. Ergens wel logisch, want daarvoor is het Dortmund-Ems-Kanaal ook aangelegd. Alleen heeft het kanaal haar functie in die zin grotendeels verloren. Echter, waar men niet aan denkt is de verbinding met het Küstenkanaal en de Weser. Er gaat alleen al tussen de 10 en 12 duizend ton cellulose PER WEEK van Vlissingen naar Dörpen. De meeste van die schepen laden op het Küstenkanaal weer turf/veen/dekaarde terug voor Nederland. Dan hebben we nog veevoer, kunstmest, windmolendelen en rollen staal. Allemaal regelmatige transporten over deze route voor deze regio. Ook tankers zijn vaste bezoekers van de regio, net als container-schepen.
Het gebied grofweg omlijnt door Bremerhaven-Bremen-Lingen-Emden drijft op de Eems. Er zijn weliswaar omwegen mogelijk, maar deze brengen de vele "just-in-time" transporten behoorlijk in gevaar en de beperkte doorvaarthoogtes en -breedtes spelen ook nog een grote rol op de andere routes.
Daarbij word het transport via die routes ook duurder, wat weer negatieve gevolgen heeft voor de bedrijven die steunen op de binnenvaart.
Roepen dat het spoor dat wel kan opvangen is hersenloos gel*l. Als je niet bekend bent met de regio, moet je er ook geen uitlatingen over doen.

Zou men een nieuwe brug gaan bouwen, dan zijn er een aantal factoren die best wel belangrijk zijn, ofschoon DB (of wie daar ook maar over gaat) daar vast niet zo snel aan zal denken.
Brughoogte bij gesloten brug: minimaal 5,80 m t.o.v. HHWS (hoogste hoogwater springtij), zodat de brug zelden of nooit meer hoeft te openen voor binnenvaart. Dat is maar zo'n 1,80 m hoger dan nu, dat moet vast wel te realiseren zijn. Als ze er 5 jaar over willen doen, dan hebben zo ook voldoende tijd om het spoorbed daar op aan te passen.
Doorvaartbreedte bij geopende brug: aangepast aan de Jan Berghausbrücke (oftewel: Leer-bridge). Dit zou bereikt kunnen worden door 2 draaibruggen zoals hierboven ergens getoond, of 2 bascule-bruggen.
Lijkt me ook niet ondoenlijk.

Om nog even terug te komen op de transport-volumes op de route, de Eems en het Dotrmund-Ems-Kanaal zitten met het huidige aanbod van schepen al dicht bij het maximum. Scheepvaart is op de Eems afhankelijk van het tij. Bij laag water staat er in de voorhaven van sluis Herbrum (de eerste sluis in de opvaart) amper genoeg water voor lege schepen. Geladen schepen kunnen pas varen als het tij bij Herbrum op komt. Geladen schepen vanaf Delfzijl vertrekken meestal bij laag water te Delfzijl/Emden. Als het een beetje druk is praat je al snel over 6 tot 8 schepen per richting per tij.
Nu is er wel 2 keer per dag een tij, maar de sluizen draaien maar van 6:00 tot 22:00, dus vaak kun je maar 1 tij per dag benutten.
Als zo'n treintje schepen dan bij Herbrum komt, praat je al gauw over 5 tot 8 schuttingen (in dit voorbeeld). Allemaal afhankelijk van de lengtes van de schepen. Herbrum heeft een schutlengte van 164 meter (even uit het hoofd). Veel schepen op de route zijn 85 meter of langer.
Kleinere schepen (zoals de mijne) hebben vaak mazzel dat ze met een grote mee kunnen schutten, maar al die groten schutten dus alleen weg.
De volgende sluis is Bollingerfähr, deze heeft een schutlengte van 158 meter. Dan vallen de kleinere schepen vaak ook af want ze kunnen dan vaak niet meer met de grotere mee schutten. Allemaal oponthoud door capaciteits-gebrek.

Kortom, het is hollen of stilstaan. Als er gevaren kan worden, vaart iedereen en dan is het op slag druk. Zo druk, dat de schut-capaciteit te laag is.
Dus ja, cijfertjes. Allemaal heel mooi, maar als de omstandigheden niet in acht worden genomen, zegt het allemaal niet zo veel. ;)

Leuk weetje: ik vaar al nagenoeg heel mijn leven op de Eems. De laatste 8 jaar met mijn eigen schip van 76 meter, gemiddeld 35 reizen per jaar.
De brug is daags na mijn doorvaart aangevaren en ik hoop er op de terugweg geen last van te hebben.
Als ik er aan denk zal ik zo nu en dan eens een plaatje schieten en in dit topic plaatsen.

Gr. Ed
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Eemspoort » za 05 dec 2015, 10:05

Vinny schreef:Die kans is erg klein, omdat de frequentie niet zo super hoog is. Wat in de VS volgens mij wel eens is gebeurd, is dat de brug na een aanvaring beschadigd raakte, maar de treinbeveiliging niet op "rood" stond omdat de sporen zelf niet waren beschadigd. Toen ontspoorde de trein op de brug, dat was een naar ongeval...
Volgens de berichtgeving die ik gezien heb moest er eerst nog een trein over de brug voordat deze geopend kon worden.
In dit geval was de kans dus levensgroot dat er ten tijde van de aanvaring een trein op de brug aanwezig zou zijn. :schrikreactie:
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Victor » za 05 dec 2015, 11:39

Is trouwens best een flink schip, wat daar tegenaan gevaren is.
De kapitein zit zo hoog, hij zal er overheen gekeken hebben... ;)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door mhkamp » za 05 dec 2015, 12:01

Ik doe ook een duit in het zakje.

In 2012 van Papenburg over de Eems naar Delfzil. De Friesenbrücke kan je zien vanaf 18 min:
Link
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie