VL: terugkomdag voor rijbewijs

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door SanderK » zo 06 dec 2015, 12:12

Vlaams minister van Mobiliteit, Ben Weyts ( N-VA) voert een verplichte terugkomdag in. Dat doet het kostenplaatje stijgen van 51 naar 170 euro.
http://www.tijd.be/r/t/1/id/9706804

Ik ben en principe wel terug te vinden voor een betere rijopleiding.
Een zaak die ik goed zou vinden voor een verhoogde verkeersveiligheid is het verplicht opfrissen van de verkeersregels en van rijvaardigheidstechnieken voor iedereen (dit bv om de 10 en 5 j. respectievelijk). Verschillende mensen vergeten de minder gebruikte (maar daarom niet minder belangrijke) verkeersregels, en dat de rijvaardigheid bij velen achteruit gaat is ook niet te verwonderen (velen hebben deze vaardigheid al niet om te beginnen).
Als iedereen 'beter' zou kunnen rijden, zou de verkeersveiligheid verbeteren en zou het veel aangenamer rijden zijn. De overheid moet dan ook minder strikt zijn.
Dat de kostprijs dan omhoog gaat, vind ik meer dan normaal en geen hindernis. Autorijden kan en mag geld kosten. Het is een investering waarover men persoonlijk kan beslissen.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Naturist » zo 06 dec 2015, 13:31

Ben daar tegen, laat de overheid eerst eens voor een betere handhaving zorgen in combinatie van het Franse puntensysteem of het Scandinavische boetesysteem naar rato van inkomen
Dit plan kost alleen maar geld tijd en ergernis tewijl het gezien zo'n test niets zegt over de rijstijl in het algemeen.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door mhkamp » zo 06 dec 2015, 14:00

Naturist schreef:Ben daar tegen, laat de overheid eerst eens voor een betere handhaving zorgen
Die bestaat al en dat is een trajectcontrole. En ja, die is ook België te vinden (Gentbrugge volgens mij??)
Naturist schreef:in combinatie van het Franse puntensysteem of het Scandinavische boetesysteem naar rato van inkomen
Voor puntensysteem, maar tegen boete naar inkomen. Daar schiet niemand mee op.
Naturist schreef:Dit plan kost alleen maar geld tijd en ergernis terwijl het gezien zo'n test niets zegt over de rijstijl in het algemeen.
Uiteraard zie je hetzelfde als bij beroepschauffeurs die elke 5 jaar 35 uur aan nascholing moeten doen (gemiddeld in het jaar €200 ~ €250 per opleiding). In principe ben ik wel voor zo'n nascholing ook voor automobilisten, maar dan zal daar ook het rijbewijs van af moeten hangen en de automobilist mag gewoon betalen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door SanderK » zo 06 dec 2015, 15:03

mhkamp schreef:
Naturist schreef:Ben daar tegen, laat de overheid eerst eens voor een betere handhaving zorgen
Die bestaat al en dat is een trajectcontrole. En ja, die is ook België te vinden (Gentbrugge volgens mij??)
Eentje? In 2016 komen er TC's op 6 trajecten bij zodat het aantal klimt tot 25 trajectcontroles over Vlaanderen en Brussel. Op termijn heeft de huidig verkeersminister er al 17 extra in gedachte. bron: http://tegentrajectcontroles.webs.com/waar-in-belgi
mhkamp schreef:
Naturist schreef:in combinatie van het Franse puntensysteem of het Scandinavische boetesysteem naar rato van inkomen
Voor puntensysteem, maar tegen boete naar inkomen. Daar schiet niemand mee op.
boete's naar inkomen zijn inderdaad idioot. De bakker vraagt ook niet hoeveel je verdient zodat jouw brood duurder is.
Naturist schreef:Dit plan kost alleen maar geld tijd en ergernis terwijl het gezien zo'n test niets zegt over de rijstijl in het algemeen.
Het gaat dan niet over een test, maar over een bijscholing. Vele beroepen moeten al jaarlijks of om de zo veel jaren bijscholen. Artsen moeten jaarlijks meerdere bijscholingen volgen om up-to-date te blijven, zij handelen immers met mensenlevens. Automobilisten blijvend bijscholen kan volgens mij geen kwaad. Al zal er natuurlijk een kosten-baten analyse gemaakt moeten worden.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door mhkamp » zo 06 dec 2015, 15:33

SanderK schreef:Eentje? In 2016 komen er TC's op 6 trajecten bij zodat het aantal klimt tot 25 trajectcontroles over Vlaanderen en Brussel. Op termijn heeft de huidig verkeersminister er al 17 extra in gedachte. bron: http://tegentrajectcontroles.webs.com/waar-in-belgi.
Ik woon zodanig ver van België af dat die afdeling op het wegenforum me weinig interesseert. Dus ik weet niet waar die dingen gepoot zijn. Gentbrugge was dan ook een onzekerheid of hij er ook stond (ondanks dat ik er vorig jaar meermaals overheen gekomen ben).
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Lambo19 » zo 06 dec 2015, 18:48

SanderK schreef:Vlaams minister van Mobiliteit, Ben Weyts ( N-VA) voert een verplichte terugkomdag in. Dat doet het kostenplaatje stijgen van 51 naar 170 euro.
http://www.tijd.be/r/t/1/id/9706804
Als iedereen 'beter' zou kunnen rijden, zou de verkeersveiligheid verbeteren en zou het veel aangenamer rijden zijn. De overheid moet dan ook minder strikt zijn.
Dat de kostprijs dan omhoog gaat, vind ik meer dan normaal en geen hindernis. Autorijden kan en mag geld kosten. Het is een investering waarover men persoonlijk kan beslissen.
Ikzelf ben voorstander van een betere rijopleiding alleen vind ik de manier waarop men dit aanpakt maar niks. Eens iemand zijn of haar praktisch rijexamen heeft afgelegd zal deze dus enkele maanden later moeten terugkomen om te leren rijden onder slechte weersomstandigheden. Beter had geweest dat dit verwerkt wordt in de rijlessen zelf alvorens men een praktisch rijexamen aflegt. Ik stel ook voor ieder beginnend bestuurder verplicht enkele uren een verkeersveiligheidscursus te laten volgen bij de erkende rijscholen. Hierbij zouden dan gevaarlijke factoren zoals alcohol, drugs en overdreven snelheid in het verkeer besproken kunnen worden. Dit lijkt mij een nuttige bijdrage te kunnen leveren.

Wat verkeersveiligheid betreft zie ik niet in welke meerwaarde zo'n terugkomdag zal bieden. Zoals ik begrijp zal die terugkomdag dus enkel gelden voor Vlaanderen, in Wallonië zal er dus niets veranderen. Ook is er nog heel wat vooruitgang te boeken inzake infrastructuur en alcholcontroles. Daar valt nog winst te behalen. Ik vind het ook geen slecht idee om ouderen vanaf de leeftijd van 70 jaarlijks op verplichte medische keuring te laten gaan zodat beoordeeld kan worden of iemand nog wel in staat een voertuig te besturen door zijn of haar medische en fysieke toestand.

Als je telkens met zulke onzinnige voorstellen op de proppen komt en verder amper iets ondernomen wordt is het natuurlijk nogal onrealistisch om een daling van het aantal verkeersdoden te verwachten.
Ik had gehoopt op een hervorming waarbij de nadruk werd gelegd op rijvaardigheid, verkeerskennis en sensibilisatie. Tevergeefs dus.
Er is alleszins nog een hoop werk aan de winkel om de doelstelling van 200 Vlaamse verkeersdoden in 2020 te bereiken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Rene » zo 06 dec 2015, 20:33

SanderK schreef:Een zaak die ik goed zou vinden voor een verhoogde verkeersveiligheid is het verplicht opfrissen van de verkeersregels en van rijvaardigheidstechnieken voor iedereen (dit bv om de 10 en 5 j. respectievelijk).
Volstrekt zinloos.

Het gaat niet om kennis van de regels, het gaat om verkeersinzicht.
Juist dat laatste kan veel ongevallen voorkomen.

Inzicht bereik je niet met (bij)lessen en (her)toetsen, maar met ervaring.

(En behoorlijk wat bestuurders zullen nooit tot groot verkeersinzicht komen, en blijven hun leven lang een gevaar op de weg)

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Lambo19 » zo 06 dec 2015, 21:04

^^
Zoals ik eerder al aangaf, zou ik een medische keuring voor bestuurders vanaf 70 jaar geen slechte zaak vinden. Deze kan dan bv. tweejaarlijks plaatsvinden. Dit moet vermijden dat bestuurders met medische of fysieke problemen die een gevaar vormen voor het rijgedrag niet langer een motorvoertuig mogen besturen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Palance » zo 06 dec 2015, 21:08

De Nederlandse keuring voor ouderen die hun rijbewijs willen verlengen stelt in ieder geval niet heel veel voor. Daar moet je het dus niet van hebben.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Rene » zo 06 dec 2015, 21:14

^^
Dat bestaat in NL al.
Maar veel zoden zet het niet aan de dijk.
Over het algemeen is het voor de meeste senioren een verplichte donatie aan een andere arts dan de eigen huisarts èn aan de staatskas om het rijbewijs verlengd te krijgen.

TOEVOEGING
Palance was me voor

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door SanderK » ma 07 dec 2015, 9:27

Inzicht kan toch gedoceerd worden?
Zaken zoals anticiperend rijden worden zo goed als niet aangehaald tijdens het examen. Terwijl dit nochtans wel belangrijk kan zijn.
Ik zelf heb al cursussen gevolgd bij "Jesco Auto Training School". Zijzelf zeggen ook "Opleiding is een ervaringsversneller".
Ik heb dit gevolgd omdat ik geïnteresseerd ben in mij zo veilig mogelijk te verplaatsen. Anderen zijn hier echter helemaal niet in geïnteresseerd en zien de auto enkel als hun gouden kooi-vervoersmiddel. Een uitbreiding van de rijopleiding zodat het meer op rij-aspecten focust zal dan de veiligheid helpen.
Waarom terugkerend karakter van opleiding?
De mens is een gewoontedier, en veilig rijden is iets dat je verleert. Als je elke dag in de file staat, zal je na een tijd uw zetel wat meer achteruit zetten, het stuur maar met een hand vasthouden, toch eens de gsm bedienen enzovoort. Wanneer men u dan in een cursus nog eens wijst op deze gevaren , zal men dit weer even afleren.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Rene » ma 07 dec 2015, 11:05

SanderK schreef:Inzicht kan toch gedoceerd worden?
Kennis kun je doceren (zenden)
Inzicht is iets wat wel of niet ontstaat aan de kant van de ontvanger, en wat over het algemeen een resultante is van intelligentie in combinatie met opgebouwde kennis èn ervaring.

Dus nee, inzicht kun je niet doceren.
SanderK schreef:Wanneer men u dan in een cursus nog eens wijst op deze gevaren , zal men dit weer even afleren.
Nee, echt niet. Je geloof in de maakbaarheid van de samenleving kun je beter toch iets bijstellen.
Ik heb zelf een aantal maanden geleden nog een slipcursus gevolgd, en daarbij kwam ook aan de orde dat je niet te onderuit achter het stuur zou moeten zitten met beide handen aan het stuur. Want dan zou je actiever kunnen sturen. Op zich waar - echter het gaat volledig voorbij aan iets wat m.i. veel belangrijker is: afstand houden, anticiperen, verkeersinzicht en een relaxte in plaats van gespannen houding. Daarmee kun je voorkomen dat je in een situatie belandt dat je plotseling een ruk aan je stuur moet geven, omdat je veel meer manoeuvres van anderen al kunt zien aankomen. Beter pro-actief rijden, dan met een vermoeiende lichaamshouding anticiperen op een mogelijke snelle reactie. Ik zelf heb dan ook zeker na die cursus mijn rijstijl niet gewijzigd.
Laatst gewijzigd door Rene op ma 07 dec 2015, 11:16, 3 keer totaal gewijzigd.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door SanderK » ma 07 dec 2015, 11:10

Is kennis geen inzicht in bepaalde zaken?
Krijgen kinderen in het school dan helemaal geen inzicht? Of zegt u dat het inzicht in bijvoorbeeld wiskunde komt doordat de leerling zelf huiswerk moet maken en zo zelfstandig inzicht verwerft en ervaring opdoet? Op die manier helpen auto-trainingen u ook. Ze laten u nadenken over situaties en die situaties zelf beleven, je wordt verplicht stil te staan bij verschillende situaties die dagdagelijks kunnen voorkomen en men zoekt samen naar een oplossing: kennis opdoen én inzicht verwerven dat anders NOOIT zou gebeuren tot die situatie zich werkelijk voor doet, en dan is het te laat.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Rene » ma 07 dec 2015, 12:34

Nadenken over situaties leidt veelal tot nadenken over welk reactief gedrag je situationeel zou moeten vertonen.
Dat is het opbouwen van kennis.

Verkeersinzicht is datgene wat maakt dat je in zekere mate kunt voorspellen hoe de rijsituatie waarin je je bevindt zich zal ontwikkelen.
Gaat iemand een strook naar links schuiven ? Gaat de ander nog stoppen of rijdt hij door ? Zoiets bereik je vooral met veel rij-ervaring. Een terugkomdag gaat niets aan dat inzicht veranderen. Sterker nog, als het geld kost dan is er slechts de irritatie-factor, en zal alles wat verplicht moet worden aangehoord direct het ene oor ingaan en het andere oor weer uit.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door SanderK » ma 07 dec 2015, 13:56

Ik ben er van overtuigd dat het meeste verkeer in de spits chauffeurs zijn die hun hersenen uitschakelen voor ze in de auto stappen. Inzicht kan niet verworven worden indien men niet bewust is dat dergelijke inzichten bestaan. En ik geloof dat het vele chauffeurs geen reet boeit dat ze verkeersinzicht hebben of niet. Daarom zou het verplicht aanleren van verkeersinzicht misschien niet slecht zijn.
Ik ben er mee akkoord dat dat tot irritatie zou leiden. Maar men kan het heel simpel maken: niet aanwezig? rijbewijs ingetrokken. Na één volledige generatie is iedereen hier dan aan gewend.
Of de kosten baten-analyse positief is, is een groot vraagteken. Mijn buikgevoel zegt me dat dit meer geld zou kosten dan opbrengen (door minder ongevallen, minder files, ....) al ben ik ervan overtuigd dat het effect an sich positief zou zijn.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Km357 » ma 07 dec 2015, 14:04

Onze huidige NV-A regering is wel uiterst inventief in het vinden van extra inkomsten en bepaalde achterban te "bedanken" voor steun.

400 doden per jaar?
Doe eerst eens wat aan je infrastructuur en leg de bevolking niet nog meer repressieregeltjes op die geen aantoonbaar verschil op de veiligheid uitmaken. Maar ja, dat is uiteraard het eenvoudigste.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Alfa » ma 07 dec 2015, 14:43

Dit zijn domme maatregelen. Het geld groeit niet op de rug van de mensen. Het zal resulteren dat mensen ipv de 20 uur rijles nu eerder zullen opteren voor 6 uur rijles om het niet te duur te maken.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Lambo19 » ma 07 dec 2015, 18:58

^^
Inderdaad, buiten het feit dat het behalen van een rijbewijs hierdoor ook duurder zal uitvallen zie ik het nut van zo'n terugkomdag niet in. Dat staat niet in de weg dat ik geen voorstander ben van een hervormde rijopleiding zoals ik eerder heb aangegeven.
Km357 schreef: 400 doden per jaar?
Doe eerst eens wat aan je infrastructuur en leg de bevolking niet nog meer repressieregeltjes op die geen aantoonbaar verschil op de veiligheid uitmaken. Maar ja, dat is uiteraard het eenvoudigste.
Die 400 verkeersdoden is dan enkel nog maar in Vlaanderen. In totaal waren het er in 2014 meer dan 700. Wallonië zal dus ook een bijdrage moeten leveren als het men het aantal verkeersdoden wilt doen dalen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Rene » ma 07 dec 2015, 19:15

SanderK schreef:Ik ben er van overtuigd dat het meeste verkeer in de spits chauffeurs zijn die hun hersenen uitschakelen voor ze in de auto stappen.
Ik ben ervan overtuigd dat als er in de spits alleen maar dagelijkse gebruikers op de weg waren, het verkeer vlotter en veiliger zou verlopen. Het zijn degenen met minder rijervaring, minder levenservaring en/of meer drankervaring die de brokken veroorzaken.
SanderK schreef:En ik geloof dat het vele chauffeurs geen reet boeit dat ze verkeersinzicht hebben of niet.
Dat hoeft ze ook helemaal niet te boeien, want door te rijden bouwen ze ervaring op, wat de mogelijkheid tot het opdoen van inzicht in zich heeft.
SanderK schreef:Daarom zou het verplicht aanleren van verkeersinzicht misschien niet slecht zijn.
"Aanleren van inzicht"
*zucht*
*diepe zucht*
*nog een keer een hele diepe zucht*
SanderK schreef:Mijn buikgevoel zegt me dat dit meer geld zou kosten dan opbrengen (door minder ongevallen, minder files, ....) al ben ik ervan overtuigd dat het effect an sich positief zou zijn.
En ik geloof dat jouw buikgevoel vele chauffeurs bij wijze van spreken 'geen reet boeit' als het verplicht aanhoren van weer een betweterig praatje hen extra geld kost.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Rene » ma 07 dec 2015, 19:24

Lambo19 schreef:^^
Inderdaad, buiten het feit dat het behalen van een rijbewijs hierdoor ook duurder zal uitvallen zie ik het nut van zo'n terugkomdag niet in. Dat staat niet in de weg dat ik geen voorstander ben van een hervormde rijopleiding zoals ik eerder heb aangegeven.
Op zich kan het geen kwaad als in België de rijopleiding gemiddeld iets meer lessen zou kosten dan nu. Maar maak het niet zo bont als in Nederland, met soms wel 40 lessen en deelexamens. En verder zou ik het zeker voor België met zijn vele jonge weekenddoden een goed idee vinden om een beginnersrijbewijs de eerste 5 jaar na behalen ervan ongeldig te laten zijn op vrijdagavond en zaterdagavond...

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Naturist » ma 07 dec 2015, 22:16

@SanderK,
Een verkeershufter gaat braaf aanhoren braaf op papier zetten en braaf betalen en daarna weer tot de orde van zijn dag: de verkeershufter uithangen.
Goed idee dat testen, moesten ze wekelijks doen: Hooguit een positief resultaat op de balans van de staatskas.

Zorg eerst zoals René Lambo 19 ongeveer zei voor Duurzaam Verknalde infrastructuur, daarna voor repressieve handhaving en dan volgen er vanzelf minder verkeersslachtoffers.
Lambo 19 schreef:Ook is er nog heel wat vooruitgang te boeken inzake infrastructuur....
En wees bereid om te accepteren dat er altijd hufters blijven bestaan. En dus ook slachtoffers daarvan
Laatst gewijzigd door Naturist op ma 07 dec 2015, 22:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Rene » ma 07 dec 2015, 22:26

Naturist schreef:Zorg eerst zoals René zegt voor Duurzaam Verknalde infrastructuur, daarna voor repressieve handhaving en dan volgen er vanzelf minder verkeersslachtoffers.
Geen flauw idee welke René je die woorden in de mond wilt leggen. Maar ik was het in elk geval niet.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Naturist » ma 07 dec 2015, 22:36

^^ Sorry, bericht is inmiddels aangepast.
DV is niet echt jouw ding begreep ik. ;)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Lambo19 » di 08 dec 2015, 17:52

Naturist schreef: En wees bereid om te accepteren dat er altijd hufters blijven bestaan. En dus ook slachtoffers daarvan
Als iemand een ongeval veroorzaakt in zwaar beschonken of onder invloed van drugs en al eerder soortgelijke zware overtredingen beging vind ik een levenslang rijverbod en een serieuze geldboete terecht. Het is erg dat er jaarlijks verkeersslachtoffers vallen door dergelijke hardleerse roekeloze bestuurders. Maar probeer er dan op z'n minst voor te zorgen dat dergelijke roekeloze chauffeur geen slachtoffers meer kan maken in toekomst.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Vinny » di 08 dec 2015, 18:17

Rene schreef:
SanderK schreef:Een zaak die ik goed zou vinden voor een verhoogde verkeersveiligheid is het verplicht opfrissen van de verkeersregels en van rijvaardigheidstechnieken voor iedereen (dit bv om de 10 en 5 j. respectievelijk).
Volstrekt zinloos.

Het gaat niet om kennis van de regels, het gaat om verkeersinzicht.
Juist dat laatste kan veel ongevallen voorkomen.

Inzicht bereik je niet met (bij)lessen en (her)toetsen, maar met ervaring.

(En behoorlijk wat bestuurders zullen nooit tot groot verkeersinzicht komen, en blijven hun leven lang een gevaar op de weg)
Het verkeersinzicht kun je toch toetsen op een terugkomdag? Ik denk dat het wel zinvol is om te doen, maar dan zou ik eerder de piste van een voorlopig rijbewijs bewandelen. Het betekent ook dat beginnende automobilisten die met de hakken over de sloot geslaagd zijn een stimulans hebben om zich te verdiepen in veilig weggedrag. Schadevrije kilometers maken, geen flagrante verkeersovertredingen en een goede eindscore op de terugkomdag maakt dan dat je rijbewijs definitief wordt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Naturist » di 08 dec 2015, 18:39

Het Franse puntensysteem werkt uitstekend, voor iedereen ongeacht de duur van je rijbewijs en is niet afhankelijk van een terugkomdag.

Dat is het probate middel tegen hufters en ander slecht weggedragen.
Geldklopperij is zo'n terugkomdag, en niets meer dan dat.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door captain007 » di 08 dec 2015, 18:41

Vinny schreef:Het verkeersinzicht kun je toch toetsen op een terugkomdag? Ik denk dat het wel zinvol is om te doen, maar dan zou ik eerder de piste van een voorlopig rijbewijs bewandelen. Het betekent ook dat beginnende automobilisten die met de hakken over de sloot geslaagd zijn een stimulans hebben om zich te verdiepen in veilig weggedrag. Schadevrije kilometers maken, geen flagrante verkeersovertredingen en een goede eindscore op de terugkomdag maakt dan dat je rijbewijs definitief wordt.
Ik lees het artikel in de openingspost ook op deze manier. Het gaat duidelijk om beginnende jonge bestuurders, omdat die oververtegenwoordigd zijn in de ongevalsstatistieken. Dus het lijkt er niet op dat mensen die al 10+ jaar hun rijbewijs hebben hoeven terug te komen. Het zal dus nog even wachten zijn op de definitieve plannen.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Lambo19 » di 08 dec 2015, 18:52

^^
De terugkomdag zal pas vanaf 2017 toegevoegd worden aan de rijopleiding.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Naturist » di 08 dec 2015, 18:57

^^ Groot medelijden met alle Vlaamse beginnend automobilisten die met een onzinnige maatregel opgescheept gaan worden. :aai:

Herinner mij de verhalen van de terugkomdag voor dienstplichtige militairen van mijn vader:
Ze braken de tent af en het kostte meer dan het ooit gedacht werd op te brengen.

Moge het de Vlaamse jeugd behagen iets dergelijks te ondernemen.
:denk:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Km357 » di 08 dec 2015, 20:37

Lambo19 schreef:
Naturist schreef: En wees bereid om te accepteren dat er altijd hufters blijven bestaan. En dus ook slachtoffers daarvan
Als iemand een ongeval veroorzaakt in zwaar beschonken of onder invloed van drugs en al eerder soortgelijke zware overtredingen beging vind ik een levenslang rijverbod en een serieuze geldboete terecht. Het is erg dat er jaarlijks verkeersslachtoffers vallen door dergelijke hardleerse roekeloze bestuurders. Maar probeer er dan op z'n minst voor te zorgen dat dergelijke roekeloze chauffeur geen slachtoffers meer kan maken in toekomst.
Da's juist, maar daarvoor moet je mensen die wel de regels volgen niet repressief gaan behandelen (ik verwijs daarmee naar het alcoholtopic). Scheer niet iedereen over dezelfde kam en pak de criminelen aan.

Plaats reactie