Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Jurjen » do 10 dec 2015, 21:58

Geen idee of het is doorgevoerd als een manier om een GOW in te richten, maar het is sws geen extra categorie binnen dv geworden. Ik ben tijdens rijlessen meerdere keren door die straat in delft geweest en je kreeg idd minder de neiging om 50 te rijden, maar het kon wel gewoon.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » do 10 dec 2015, 22:26

Interessant! Bedankt voor de informatie! :top:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Mandelsoft » do 10 dec 2015, 23:32

Toch zie ik hier weer afwijken van de gestelde normen van Duurzaam Veilig. Juist door dit ge-experimenteer is het een wanboel geworden van dubbele standaarden, verwarrende markering, incosistente inrichtingen en onnodige snelheidsverlagingen...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » do 10 dec 2015, 23:36

De maximumsnelheid op de Geul in Heerhugowaard is gewoon 50 km/h gebleven. Lager was niet geloofwaardig. "Omtwerpsnelheid 40 km/h", zei men. Alleen voor de basisschool een stukje verderop is het even 30.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » do 10 dec 2015, 23:38

Duurzaam Veilig wil graag 3 wegcategorieën. Af en toe weet ik niet meer wat wat is. Een ETW bibeko dat lijkt op een ETW bubeko enz... Nou is dit voorbeeld wat overdreven, maar soms lijkt iets niet wat het zou moeten zijn.
Ik vind het concept van wijktoegangswegen wel goed, maar ik heb nu al drie verschillende typen gezien. Het voorbeeld van Snelwegfreak lijkt op een ETW bubeko, maar het is een WTW (?) bibeko.
Слава Україні

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door RSK » do 10 dec 2015, 23:46

Drie wegcategorieën is niet verkeerd, alleen moet je ze dan verschillend benaderen afhankelijk van bibeko of bubeko.

Buiten de bebouwde kom
  1. Stroomweg: over minimaal 1500 meter ongelijkvloerse weg met een maximumsnelheid van 100km/h of hoger
  2. Gebiedsontsluitingsweg: weg met weinig aansluitingen (max. 5 per kilometer) en een maximumsnelheid van 80km/h
  3. Erftoegangsweg: weg met bestemmingsfunctie en/of relatief veel erfaansluitingen (>5 per kilometer) en een maximumsnelheid van 60km/h (80km/h bij vrijliggende fietspaden)
Binnen de bebouwde kom
  1. Stroomweg: belangrijkste verkeersaders, vrijliggende fietspaden en zonder erfaansluitingen met een limiet van 70km/h
  2. Gebiedsontsluitingsweg: reguliere wegen die een aanzienlijke hoeveelheid verkeer verwerken met een limiet van 50km/h
  3. Erftoegangsweg: woonstraten met een limiet van 30km/h en woonerven met een limiet van 15km/h
Die 'wijktoegangsweg' zou dan in mijn systeem een Gebiedsontsluitingsweg worden. Het concept bibeko-stroomweg is er nu niet, maar met zo'n dubbel 3-wegenmodel kun je meer maatwerk bieden en af van het idee 'grijze wegen'.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » do 17 dec 2015, 23:07

Snelwegfreak schreef:Een GOW in Heerhugowaard stond geclassificeerd als grijze weg: tussen GOW en ETW in. Vorig jaar is deze dan ook heringericht tot wijktoegangsweg. De rijbaan is 9 meter breed en had fietsstroken van 1,50 meter en rijstroken van 3 meter met dubbele asstreep. Tegenwoordig is de asstreep verdwenen en is het een rijbaan van 4,5 meter met fietsstroken van 2,25. Voor de fietsers zeker verbeterd. Helaas is de middengeleider die er was ook verdwenen, waardoor het nu nogal een lange, rechte racebaan is geworden. De gemeente heeft daarom al aangegeven binnenkort weer de snelheid te gaan meten. Het gaat overigens om de Geul in Heerhugowaard. Op Streetview staan de beelden van de huidige situatie.
Hier nog wat gevonden over de gemeente Herhugowaard. In onderstaande link staan wat gegevens over een wijktoegangsweg.
https://www.yumpu.com/nl/document/view/8431376/h18s6/23
Слава Україні

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door BABKay » za 02 jan 2016, 17:23

Een vraagje:

https://www.google.nl/maps/@51.9256808, ... 6656?hl=nl

Wat voor soort weg is dit? (Inmiddels ziet de markering er zo uit) https://www.google.nl/maps/@51.9520637, ... 6656?hl=nl

A Bibeko :A1-50:
B Bibeko :A1-70:
C Bubeko :A1-80:

Graag ook uitleggen waarom welk antwoord.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Jackbauer1350 » za 02 jan 2016, 17:37

Lijkt op een gebiedsontsluitingsweg, in dit geval binnen de bebouwde kom met een max. snelheid van 50 km/u.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » za 02 jan 2016, 17:50

Bibeko 50, maar de markering is niet goed. Dit is binnen de bebouwde kom, dus is het 50 km/u.

Volgens mij had er geen kantmarkering moeten liggen. Nu ziet er uit alsof het een gebiedsontsluitingsweg is.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Jackbauer1350 » za 02 jan 2016, 17:58

In 2009 lag er nog asmarkering en doorgetrokken kantstreep nu ligt er op een deel een brede middengeleider en onderbroken kantstreep: https://goo.gl/maps/tYGiVe2uNeH2

In eerste oogopslag leek het een 80 km-weg. Pas bij het doorscrollen op SV zag ik dat er komborden bij de kruising met de N318 staan.

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door BABKay » za 02 jan 2016, 18:51

^^ SSSSST!!! Verklap dat nou niet! :grrrr:

Nou kan ik net zo goed ook het goede antwoord geven.

Het goede antwoord is A. Dit is een weg bibeko met een maximumsnelheid van 50 km/h.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door HylkeAnne » za 02 jan 2016, 19:17

Robbert297 schreef:Bibeko 50, maar de markering is niet goed. Dit is binnen de bebouwde kom, dus is het 50 km/u.

Volgens mij had er geen kantmarkering moeten liggen. Nu ziet er uit alsof het een gebiedsontsluitingsweg is.
Huh, geen GOW? Wat dan? Stroomweg? Erftoegangsweg? Lijkt me niet.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door mhkamp » za 02 jan 2016, 19:24

BABKay schreef:SSSSST!!! Verklap dat nou niet!

Nou kan ik net zo goed ook het goede antwoord geven.

Het goede antwoord is A. Dit is een weg bibeko met een maximumsnelheid van 50 km/h.[/size]
Wij hebben er een topic over om te raden hoe hard je mag rijden. Zet hier je CBR-vragen neer en wij mulimegokken wel ;)

Topic : Hoe Hard Mag Ik Hier?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » za 02 jan 2016, 19:27

HylkeAnne schreef:
Robbert297 schreef:Bibeko 50, maar de markering is niet goed. Dit is binnen de bebouwde kom, dus is het 50 km/u.

Volgens mij had er geen kantmarkering moeten liggen. Nu ziet er uit alsof het een gebiedsontsluitingsweg is.
Huh, geen GOW? Wat dan? Stroomweg? Erftoegangsweg? Lijkt me niet.
Klopt, dit is wel een GOW. Ik zat fout. Maar dan nog is de markering niet correct. Deze markering geldt voor een GOW bubeko.
Слава Україні

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door HylkeAnne » za 02 jan 2016, 19:39

^^ Sinds wanneer geldt er andere markering voor GOW's binnen de bebouwde kom?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door RSK » za 02 jan 2016, 19:44

^^ Als ik het goed heb, was het vroeger altijd buiten de kom 3-9 markering, binnen de kom 1-3 markering. Maar ik kan er naast zitten, hoor.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door HylkeAnne » za 02 jan 2016, 19:54

Het plaatje laat markering zien van voor Duurzaam Veilig met alleen doorgetrokken strepen. Je kan zien dat men de asmarkering heeft verdubbeld.

Dat doen meer wegbeheerders:
https://www.google.nl/maps/@52.1975269, ... !1e1?hl=nl

Huidige situatie:
https://www.google.nl/maps/@52.1976737, ... !1e1?hl=nl

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door BABKay » za 02 jan 2016, 22:40

^^ Daar in Aalten heeft men ondertussen het wegdek vernieuwd. Nu ziet ook de kantmarkering er hetzelfde uit als bij duurzaam veilig en zitten de asstrepen verder uit elkaar.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door HylkeAnne » di 05 jan 2016, 16:26

Nu de Ugchelseweg in Apeldoorn een 30-zone is geworden is het een dagelijkse ergernis geworden. Ga er staan en de ene na de andere automobilist doet een inhaalpoging. Dit gaat een keer fout. Op de video is niet te zien wat hier aan vooraf ging, maar zegt genoeg. https://youtu.be/27xWVMYbFuc

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » di 05 jan 2016, 16:31

^^ Dat is ook wel echt een lelijke weg, wat alleen maar verwarring met zich meebrengt...
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » di 05 jan 2016, 16:38

Nou nou nou, wat vreselijk gevaarlijk :nahzeg:

Ik zou er direct een 30-zone van ma... Oh, wacht... :idea: Dit krijg je dus als je (drukkere) ontsluitende wegen op zo'n absurde manier degradeert. Wegbeheerder roept het over zichzelf vanaf. Ze hadden natuurlijk óók een vrijliggend fietspad kunnen maken. Maar ja... :2cents:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » di 05 jan 2016, 17:10

^^ Precies dat. Maak er een vrijliggend fietspad van en je bent voor de komende 20 jaar klaar.
Van deze weg komen alleen maar klachten van, wat dus resulteert dat er weer maatregelen moeten worden genomen, wat weer meer geld kost. Deze weg is er ook alleen maar gevaarlijker op geworden.

Duurzaam Verneukt Verknald.
Laatst gewijzigd door waldo79 op di 05 jan 2016, 22:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Met 1 lege regel komt de boodschap ook over.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Naturist » di 05 jan 2016, 17:54

^^ Dat mag je ook netjes Duurzaam Verknald noemen. :idea:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » di 05 jan 2016, 18:11

^^ Ik heb het aangepast. ;)
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » di 05 jan 2016, 18:20

Wel aardig dat hij dat óók mag zeggen, Naturist :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door HylkeAnne » di 05 jan 2016, 19:15

Wat je in de video niet ziet is dat fietsers moeten uitwijken naar de parkeerstroken omdat deze dame kennelijk met spoed naar het ziekenhuis moet.

Ontopic.
Deze weg nodigt qua inrichting uit om in ieder geval 40 te rijden, als het rustig is, zeker op het rechte stuk, 50. De weg was ook 50, met asmarkering en geen parkeervoorzieningen. Auto's stonden er wel, langs de kant. Niet heel bijzonder. De weg was ook breder. De huidige inrichting is ook niet conform Duurzaam Veilig.

Fietsstroken: bij ontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 50 km/u.
Uitzondering: rode strepen zonder lengterichtingmarkering alleen wanneer twee voertuigen elkaar niet kunnen passeren en genoodzaakt zijn gebruik te maken van de 'fietsstrook'.

De huidige weg is voorzien van officiële fietsstroken met lengterichtingmarkering. Dus 50 km/u. Het doel van deze degradatie was om er meer een woonstraat van te maken, zo lezen we in de berichtgeving. Met fietsstroken krijg je dat natuurlijk niet.

Het levert in de praktijk nog meer problemen op. Zo 'mag' je het fietsverkeer als automobilist niet hinderen. Je bent genoodzaakt wanneer veel fietsers achter elkaar fietsen, daar ook achter te blijven, inhalen is geen optie bij tegemoetkomend verkeer. Daar is gewoon geen ruimte voor. En dan gaan automobilisten inhalen. Dat is nog weer gevaarlijker.

Bij het afslaan mag je niet op de fietsstrook stil gaan staan (boete) dus sta je in het midden (nee doet niemand, maar zo moet het wel). Je moet het tegemoetkomend verkeer voor laten, zo is de regel. Dat moet dan via de fietsstrook, zonder het fietsverkeer te hinderen.

De bus mag eigenlijk niet bij de halte stoppen, ja midden op de weg, tussen de twee stroken in.

De afdeling mobiliteit is zeer tevreden over de herinrichting. :wall:

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » di 05 jan 2016, 19:52

Ik heb de oude inrichting eens bekeken op Google Maps.
De weg had makkelijk iets versmald kunnen worden. Wat een brede weg was dat.
Tevens kon men er makkelijk een vrijliggend fietspad naast leggen. Dan was je van de fietsers af en kon het verkeer doorrijden.

Ik snap werkelijk niet waarom een fietsland als Nederland op het idee is gekomen om suggestiestroken te maken op de weg. Dit is alleen maar onveiliger voor fietser en automobilist. Geef die fietsers eigen stroken NAAST de weg. Dat is veel veiliger.

Doe het bijvoorbeeld op zo'n manier: https://www.google.nl/maps/@51.1243988, ... 312!8i6656.
Autoverkeer heeft geen last van fietsers, en de fietsers hebben geen last van het autoverkeer. Bovendien leren de fietsers hier ook om niet zo veel te slingeren. :D
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » di 05 jan 2016, 20:19

Jouw waaromvraag is eenvoudig te beantwoorden. Fietsers op de rijbaan is snelheidsremmend. Politiek dus aantrekkelijk.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » di 05 jan 2016, 20:27

^^ Zou je dat kunnen toelichten?
Слава Україні

Plaats reactie